• Re: (1/2 OT ) Sportbutiken XXL

Av:
    TTR
    Sen är väl frågan om det kommer gå att sälja den vidare med speciellt mkt förtjänst? 2017-modell, utan garanti (då den inte gäller annat än första ägaren). Några 30kkr lär säljaren inte få...

Av:
    JockeS
    TTR skrev:
    Sen är väl frågan om det kommer gå att sälja den vidare med speciellt mkt förtjänst? 2017-modell, utan garanti (då den inte gäller annat än första ägaren). Några 30kkr lär säljaren inte få...
    Nja, har kört Giant ett par år nu och bytt årsmodeller kontinuerligt har haft en hel del kontakt med Giant Sverige, och garantin gäller faktiskt även 2a hands ägaren.
    Köparen till min senaste hoj knäckte ramen efter 2 månader, och han fick iaf hem en ny ram utan disskutioner efter att han skickat dom mitt inköpskvitto.

Inte för att salta på mer, men om jag som ovetande köpare kommer till den här säljaren och begär/ser kvittot han köpt cykeln för, då hade jag förmodligen idiotförklarat honom på plats och tackat för mig.

*fortfarande jävligt bitter*

Av:
    marr
    JockeS skrev:
    TTR skrev:
    Nja, har kört Giant ett par år nu och bytt årsmodeller kontinuerligt har haft en hel del kontakt med Giant Sverige, och garantin gäller faktiskt även 2a hands ägaren.
    Köparen till min senaste hoj knäckte ramen efter 2 månader, och han fick iaf hem en ny ram utan disskutioner efter att han skickat dom mitt inköpskvitto.

Inte för att salta på mer, men om jag som ovetande köpare kommer till den här säljaren och begär/ser kvittot han köpt cykeln för, då hade jag förmodligen idiotförklarat honom på plats och tackat för mig.

Jag tycker du ska ta kontakt, åka o titta. Sen bjussa 19 för den :D

Av:
    NickPick
    JockeS skrev:
    TTR skrev:

Förstår det, men samtidigt brukar du väl försöka byta ut dina anthems lite då och då? :D

Skulle aldrig betala 30 för den iaf.

Av:
    Jeppe_E
    JockeS skrev:
    TTR skrev:

Det är ju inte precis raketforskning att göra ett kvitto på 39.995 kr, som ser äkta ut.

Man kan inte använda sig av media om man vill förstå världen. - Hans Rosling

Av:
    Luktapåblommorna
    marr skrev:

Ja, bjud vad personen betalat, varför skulle värdet helt plötsligt fördubblats. Vad är det för fel på folk, kan de inte bara sluta bete sig som as.

Av:
    hm
    Luktapåblommorna skrev:
    marr skrev:

Ja, bjud vad personen betalat, varför skulle värdet helt plötsligt fördubblats. Vad är det för fel på folk, kan de inte bara sluta bete sig som as.

Är väl inte värd 19' nu utan garanti som andreägare.

Av:
    marr
    hm skrev:
    Luktapåblommorna skrev:
    marr skrev:

Är väl inte värd 19' nu utan garanti som andreägare.

15 då :)

Av:
    lindengbg
    Riktigt bra pris på Etto Stelvio LVG-hjälm!

https://www.xxl.se

//Lindén
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2018-07-08 22:43 av lindengbg.

66DE2061-AD5A-473F-B7A3-72D655D1ECE2.jpeg

Av:
    Boromir
    Helgens kampanj.
    Ghost Slamr 4.7 med NX 1*12 och coildämpare för under 20’ ser prisvärt ut även om den inte har kolfiberram som i annonsen 🙄
    C2B5BA74-EF6D-4048-9840-DB58D8F6F6A9.png

Av:
    Kimkong
    Screenshot.jpg
    Nortwave GT Extreme för 1100 idag. Grym doja, ännu bättre pris.

Av:
    Inzah
    https://xxl.se

Vinterslask-hoj? Mek. skivor och dynamonav 5000 pix..

Av:
    Maakus
    Senaste reklambladet.

White AM 275, 140/140.
    Men 69 HTA?

white_am275_hmm.JPG

Av:
    Jeppe_E
    Maakus skrev:
    Senaste reklambladet.

White AM 275, 140/140.
    Men 69 HTA?

Ja?

Man kan inte använda sig av media om man vill förstå världen. - Hans Rosling

Av:
    Bele
    De har aldrig varit särskilt bra på att räkna på XXL...

men när priset blir högre med 30% rabatt borde någon reagera...

XXL kan inte räkna.JPG

Av:
    Lingon
    XXL chef får kicken efter att aktien tappat 56% i år.
    https://www.dn.no
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2018-10-24 09:01 av Lingon.

Av:
    Klavikel
    2222

Klavikel A.K.A Martin
    Jobbigt uppför? - Härligt utför!

Av:
    JockeS
    Måste passa på att ge verkstaden i Bäckebol lite positiv kreds för deras agerande.
    Köpte en White CX Pro i somras av en kille som köpte hojjen i oktober förra året på XXLs rea.

Härom veckan så fick jag ingen bromsverkan på bakbromsen, TRP HY/RD, och upptäckte sedan att oket börjat läcka olja.
    Fick kvittot av tidigare ägaren och tog kontakt med deras ktj via mail och förklarade problemet.

Fick inget svar snabbt nog så jag ringde XXL i Bäckebol som jag drog samma visa för.
    Köpt cykeln av första ägaren.
    Kvitto finns.
    Bakbromsen läcker olja.
    Svar: "Kom in med oket så byter vi till ett nytt som jag har här hemma"

Fick senare på kvällen svar av deras ktj, som förklarade att garantin inte gäller annat än första ägaren så dom kunde inte hjälpa mig och jag var tvungen att betala för service/hjälp.

I lördags var jag i butiken och fick ett nytt bromsok och lämnade tillbaka det felaktiga, utan disskutioner.

Så eloge till killen i butiken, och käftsmäll till deras ktj.

Av:
    NickPick
    Fast garantin gäller ju första ägaren, så varför slåss med kundtjänst som bara gör sitt jobb?

Skönt att du fick det fixat 👍

Av:
    edlundpeter
    Gäller verkligen garanati för första ägaren?
    Är det inte produkten och dess ålder som styr hur länge garanti gäller?

Mvh

Av:
    marr
    edlundpeter skrev:
    Gäller verkligen garanati för första ägaren?
    Är det inte produkten och dess ålder som styr hur länge garanti gäller?

Mvh

Det är helt upp till försäljaren att bestämma vad garanti är för dem. Det är helt frivilligt.

Av:
    JockeS
    NickPick skrev:
    Fast garantin gäller ju första ägaren, så varför slåss med kundtjänst som bara gör sitt jobb?

Skönt att du fick det fixat 👍

Jo det är jag medveten om.. tänkte dock på reklamationsrätten då produkten bara är 11 månader gammal. Men läste mig till att även den rätten gäller enbart första ägaren.

Dock ansåg jag att man kunde ha lite goodwill med tanke på åldern av cykeln och deras eget varumärke.

Men det ju såklart upp till varje ÅF att hantera ett ev. bekymmer och få en återkommande kund.

Det jag störde mig mest på var 2 olika svar från samma företag.

Av:
    Lars.E
    JockeS skrev:

Det jag störde mig mest på var 2 olika svar från samma företag.

Om du skulle vara ärlig och trovärdig i det citerade så borde käftsmällen isåfall getts till den som bytte oket, då det var denne som frångick reglerna.

:)

Av:
    GustafH
    JockeS skrev:
    Jo det är jag medveten om.. tänkte dock på reklamationsrätten då produkten bara är 11 månader gammal. Men läste mig till att även den rätten gäller enbart första ägaren.

Reklamationsrätten är väl tidsbunden och inte ägarbunden? Annars skulle ju inte reklamationsrätt gälla på begagnade varor och det gör den ju.

Av:
    marr
    GustafH skrev:
    JockeS skrev:

Reklamationsrätten är väl tidsbunden och inte ägarbunden? Annars skulle ju inte reklamationsrätt gälla på begagnade varor och det gör den ju.

Den är tidsbunden till första ägaren. Ägare två har noll och intet att komma med. De saknar helt avtal med butiken. Och därmed också rättigheter.

Av:
    Sixten Fors
    Var inne på XXL och skulle köpa en Olight LED lampa idag, de hade bra pris. Vilket visade det sig att de inte alls hade då batteriet var utbytt från original 3500 mAh till fulcell med 2600 mAh, alltså <75% kapacitet. Självklart står det inte på XXL's web, man måste läsa noga på förpackningen väl i butik. Det blev ingen affär för XXL denna gång heller. XXL lär vika in tårna rätt snart skulle jag tro :)

Av:
    HåkanC
    Sixten Fors skrev:
    Det blev ingen affär för XXL denna gång heller. XXL lär vika in tårna rätt snart skulle jag tro :)
    Hur ofta och mkt brukar du handla där för?
    Med tanke på att de omsatte 2 782 miljoner 2017 enl: https://www.allabolag.se

/Håkan

Av:
    Sixten Fors
    HåkanC skrev:
    Sixten Fors skrev:
    Det blev ingen affär för XXL denna gång heller. XXL lär vika in tårna rätt snart skulle jag tro :)
    Hur ofta och mkt brukar du handla där för? Med tanke på att de omsatte 2 782 miljoner 2017 enl: https://www.allabolag.se
    Kanske handlar för 1000 kr/år. Det går bra nu...
    XXL2.png

Av:
    emmer
    Så XXL ska kursa för att LBS Don Quijote inte kan läsa texten på webhandelssidor?
    Intressant utveckling...

—————
    Äh, nu har jag lackat ur på alla idioter...

Av:
    aanton
    Längesen det var aktivitet i denna tråd. Tänkte att vi kan fortsätta att lägga upp fynd eller tips här, när det väl dyker upp något!

Är 20% på en hel del saker där denna helg, tex alla cyklar.

Av:
    Globalistic
    Hur är det tänkt här?

Den nygamla bloggen -> http://rawness.se

5771B92A-57E0-47FE-91F7-2311D7D80CB8.png
    87913549-0F13-442E-BBCE-FE20A7FC477F.png

Av:
    Allroad
    Globalistic skrev:
    Hur är det tänkt här?

Dom fuskar som fan med sina priser. Nästan som om deras ord. Pris vore dagspriser. Står jämnt olika ord. Pris i alla nyhetsbrev.

Av:
    marr
    Allroad skrev:
    Globalistic skrev:
    Hur är det tänkt här?

Dom fuskar som fan med sina priser. Nästan som om deras ord. Pris vore dagspriser. Står jämnt olika ord. Pris i alla nyhetsbrev.

Man får helt enkelt lära sig att värdera utifrån är pris istället för %rabatt när man ska handla.

Av:
    ooms
    Är väl helt ointressant vad saker kostat förr, är ju vad de kostar nu som är intressant. Jag brukar iaf basera mina inköpsbeslut på vad jag får betala för varan. Men alla är vi ju olika...

Av:
    Luzen
    Oavsett är 5 laxar ett bra pris.

Av:
    Pfaff
    Diversifiering?

4D0D019E-72A1-413B-BC79-0D86E6B2E52E.jpeg

-------------------------------------------------------------
    Långsam på korta sträckor!

Av:
    Lars.E
    Jag är 100% på marr och ooms sida i detta.
    Varans tidigare pris är helt ointressant.

Av:
    Oskar
    Jag håller definitivt med marr, ooms och Lars.E i det här fallet.

Av:
    jonte987
    Ja kanske men det funkar tydligen på kreti o pleti. Jag har för mig att det fanns lagstiftning kring extrapris. Tydligen avskaffat?

Av:
    GustafH
    ooms skrev:
    Är väl helt ointressant vad saker kostat förr, är ju vad de kostar nu som är intressant. Jag brukar iaf basera mina inköpsbeslut på vad jag får betala för varan. Men alla är vi ju olika...

Nä fy va jobbigt att tänka på! Kan det inte finnas en ruta med den information överst så man vet om det. Kanske också att man inte får tillbaka mellanskillnaden mellan ordinariepriset och reapriset också (e.g. att man inte tjänar pengar på rea)? Det är också svårt att hålla koll på.

Av:
    ooms
    jonte987 skrev:
    Ja kanske men det funkar tydligen på kreti o pleti. Jag har för mig att det fanns lagstiftning kring extrapris. Tydligen avskaffat?
    Extrapris är ett intressant ord. Borde ju egentligen betyda att man får betala mer än normalt, dvs extra :-)

Av:
    NickPick
    Lars.E skrev:
    Jag är 100% på marr och ooms sida i detta.
    Varans tidigare pris är helt ointressant.
    .Dom vill ju inte åt snålörjan. Givetvis ska det säljas till personerna som köper för att den är såpass nedsatt! De flesta här ser igenom det...

Kan man stå ut med en White så är det ju ett bra pris. Om mina krav för pendling hade varit boll och inget så hade jag köpt den med hydrauliska bromsar.
    Jag gör all min cykling på roliga cyklar, det är det värt 👍 (kan låsa in cykeln på jobbet).

Av:
    thomaslundstrom
    jonte987 skrev:

Marknadsföringslagen.

”Realisationer, rea
    Begreppet "realisationer", "rea" eller uttryck med motsvarande innebörd får bara användas om varorna ingår i säljarens ordinarie sortiment, försäljningen sker under begränsad tid och priserna är mycket lägre än normalt.”

(Källa: https://www.hallakonsument.se )

Även om det finns en lag, så är det ju så att alla inte tycker att de lyder under den. Se exvis happybedrägerier, XXL eller rattfylla.

--

GotoVelo!

Av:
    jonte987
    thomaslundstrom skrev:
    jonte987 skrev:

Marknadsföringslagen.

”Realisationer, rea
    Begreppet "realisationer", "rea" eller uttryck med motsvarande innebörd får bara användas om varorna ingår i säljarens ordinarie sortiment, försäljningen sker under begränsad tid och priserna är mycket lägre än normalt.”

(Källa: https://www.hallakonsument.se )

Även om det finns en lag, så är det ju så att alla inte tycker att de lyder under den. Se exvis happybedrägerier, XXL eller rattfylla.

Jo, men om nån klagar på ett lagbrott så är inte min ENDA tanke att den som klagar är idiot. Samma synpunkt som köp&sälj bedragare.

Av:
    thomaslundstrom
    Självklart är det XXL som bryter mot marknadsföringslagen. Kommentarerna kring att man inte ska se på ordinarie pris utan bara på nuvarande är rätt så blåögda, om man kollar på beteendevetenskapen kring marknadsföring och rabatter, imho. Det finns liksom en anledning till att butiker fular sig med ordinarie pris.

--

GotoVelo!

Tyvärr, bara registrerade användare får skriva inlägg i detta forum.

Klicka här för att logga in