• Kreativa lösningar friskvårdsbidrag+cykel; idéer någon?

Av:
    Arne Anka
    Hej

Inledningsvis vill jag förtydliga följande; denna tråd är inte startad i avseende att på olaglig väg få friskvårdsbidrag, men följande paradox föreligger;

Jag har på sistone cyklat till och från jobbet 2-3 gånger i veckan. Detta gör jag dels för att jag då sparar bensinpengar/trängselskatt, dels för att jag får motion, dels för att jag känner mig friskare och dels för att det är roligt. Men; mina kollegor som köper ett gymkort som de använder två veckor efter de köpte det och precis efter nyår, de får sina utlägg kompenserade. Jag får inget.

Cykel är inte direkt omnämnt i Skatteverkets text gällande friskvårdsbidraget. Det står dels:

"Exempel på skattefri motion är gymnastik, styrketräning, spinning, bowling, racketsporter som bordtennis, tennis, badminton eller squash, lagsporter som volleyboll, fotboll, handboll och bandy"

men även

"Sporter som kräver dyrare redskap eller kringutrustning som golf, segling, ridning och utförsåkning omfattas inte heller av skattefriheten. Dessa sporter blir skattepliktiga om arbetsgivaren bekostar utövande eller utrustning.

Så, finns det någon här som kommit fram till ett bra sätt att kombinera friskvårdsbidraget med cyklingen? Eller måste jag köpa en gymkort, sätta mig på en träningscykel inomhus för att företaget ska kunna vara med och sponsra? Och dyrare redskap? Kan de köpa en beggad Crescent från -89 som kostar som ett pingisracket?

Ibland blir jag less på den svenska "Alla ska med"-mentaliteten...
  • Re: Kreativa lösningar friskvårdsbidrag+cykel; idéer någon?

Av:
    earnstrom
    Jag har ingen aning, och har samma problem, men tycker att det vore helt lysande om man tex. fick dra 10kr/mil eller så på friskvårdsbidraget. Man kanske skulle motionera om det...

Av:
    mzi
    Skatteverket är väldigt tydliga på punkten att du inte får köpa något annat än tjänster för friskvårdsbidraget. Så du får inte köpa gymkläder eller cykelslangar. Det får inte heller gå till startavgifter i tävlingar. Det närmaste jag har kommit på är att man kan lägga friskvårdsbidraget på en personlig tränare, så t ex kommer mitt jobb bli erbjudna att betala min nästa session hos Aktivitus.

--
    För övrigt anser jag att Bang borde byta tillbaks till Bang.

Av:
    mzi
    Ett gäng partier har som förslag att motionspendling (cykel, löpning, rodd, skidor) ska ge någon form av avdrag. Men tyvärr så är S och M mot det.

--

Av:
    Black planet
    Hmm råkade ha samma problem och snackade med en kollega om det. Det är frågan om vilket samvete man har. Starta en klubb med friskvård som inriktning och ha en avgift på ex 1500. Sen att man får en bonus vara när man går med är en annan sak. Som ex däck....

Edit: Sen kan man få få massa konstiga saker som healing etc. Försöker hela tiden motivera mina kollegor att ta ut friskvårdsbidrag. Jag själv har fått ut ex kajak hyra..Så hyr du cykel....
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2010-10-02 13:12 av Black planet.

Av:
    McR
    Men om man betalar medlems/träningsavgift till en cykelklubb, kan man då få kompensation?

Av:
    baggy
    Jag har fått igenom medlemskap i klubbliknande aktivitet. Känner annars samma sak gällande friskvårdsbidrag/cykel. De andra går på gym och jag cyklar mer än de tränar men får noll.

Av:
    Hermes
    Det är ju prylar man vill få loss för friskvårdsbidraget. Jag har kikat på http://leasingcykel.com men min arbetsgivare är inte tänd på den lösningen. Fler cykelhandlare borde vara intresserade av det upplägget.

Av:
    Arne Anka
    mzi skrev:
    -------------------------------------------------------

> Det närmaste jag har kommit på är att man kan
    > lägga friskvårdsbidraget på en personlig
    > tränare, så t ex kommer mitt jobb bli erbjudna
    > att betala min nästa session hos Aktivitus.

Ledsen att vara en party pooper, men detta har redan Skatteverket sagt nej till:

"Träning med en personlig tränare anses inte som enklare slag av motion"

/Magnus

Av:
    cyklariskogen
    Jag väntar till Sverige ligger lika långt fram som England när det gäller cykelincitament; vad jag förstår kan företag både ha en cykelpool och dessutom betalar dom halva cykeln upp till 1000 pund vid köp av cykel för pendling.

Av:
    Fikasvettot
    Att få prylar är svårt med friskvårdsbidrag, det är gjort för tjänster. Men man skall väl inte klaga för mycket, det hade varit sämre att inte få nånting alls.

Av:
    Globalistic
    Du pratar med vänner som spelar tennis, simmar eller går på gym. Du frågar helt enkelt efter ett kvitto med klippkort till badhuset eller tennistimmar. Även om du kikar i rackethallar brukard et ligga kvittot på speltimmar där. Lägg ihopp alla så du uppnår din bidragsnivå. Redovisa kvittona å kvittera utpengarna. Logga in på din favoritsajt å beställ hem cykelprylar ;)

Av:
    STIZZE
    Jag vet inte hur ditt intresse för cykel är, men jag använde mitt friskvårdsbidrag till personligt utvecklat träningsschema från www.aktivitus.se, det kostade mig ca ~2150kr sammanlagt och det tar jag på friskvårdsbidraget. Den kostnaden om än nån hundrig billigare lär jag göra om var fjärde månad så länge intresset för tävling inom cykel består. Eftersom mitt friskvårdsbidrag är på 3000kr och att jag får nya efter nyår så kvittar jag även kvittot från en tävling jag nyligen genomförde.

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
    En blogg från förr: http://stizze.blogspot.com

Av:
    Globalistic
    3.000!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Jag får bara 500:- per halvår. Vad har du för höjdarjobb?

Av:
    mzi
    Då är du lurad, Bengt :) Det finns inget maxtak men det verkar vara ungefär kostnaden för ett årskort på ett gym. Vilket brukar vara högre än 1000kr. Jag vet inte heller vad jag har för bidrag, men det är typ 3-4k per år.

--

Av:
    Fikasvettot
    Praxis är att man (utan att förmånsbeskattas) kan få vad som motsvarar ett gymkort. Så i Stockholm skule man kunna få uppemot 6000:- i friskvårdsbidrag. Själv får jag 2800:-/år. Men det är upp till arbetsgivaren. Mitt förra jobb erbjöd 1200:-

Av:
    Globalistic
    Ah, men sätt in pengarna då!!!

Av:
    Stumpy
    Mitt lilla bidrag (3000:-) går till 100% till massage. Synnerligen väl investerade pengar i mitt tycke, speciellt som ingen av mina andra aktiviteter är godgända av skattemyndigheten (cykel, ridning, löpning, skidåkning.) Det har väl iofs varit uppe till diskussion om inte ridningen skulle blir godkänd, men jag har inte sett något slutgiltigt avgörande om det. Kommer fortsätta gå på massage en gång i månaden oavsett.

Av:
    DrEnglund
    Jag har funderat på om man kunde starta en cykelklubb eller friskvårdsklubb med en väldigt hög medlemsavgift. Detta borde ju gå att få bidrag till från friskvårdsbidraget. Medlemsavgiften kunde ju vara tex 1150:- men då ingår ju anmälningsavgiften till Vätternrundan i medlemsavgiften.
    Borde väl funka. Det finns ju fler lopp och man kanske kunde tänka sig att "klubbens cykelbyxor" från assos kunde ingå något år. Bara att skriva om klubbens stadgar.

Plocka prylar är väl tveksamt men startavgifter i motionslopp som morot för att hålla igång träningen tycker jag inte är det.

;~}

Av:
    STIZZE
    DrEnglund skrev:
    > Jag har funderat på om man kunde starta en
    > cykelklubb eller friskvårdsklubb med en väldigt
    > hög medlemsavgift. Detta borde ju gå att få
    > bidrag till från friskvårdsbidraget.
    > Medlemsavgiften kunde ju vara tex 1150:- men då
    > ingår ju anmälningsavgiften till Vätternrundan
    > i medlemsavgiften.
    > Borde väl funka. Det finns ju fler lopp och man
    > kanske kunde tänka sig att "klubbens cykelbyxor"
    > från assos kunde ingå något år. Bara att
    > skriva om klubbens stadgar.
    >
    > Plocka prylar är väl tveksamt men startavgifter
    > i motionslopp som morot för att hålla igång
    > träningen tycker jag inte är det.

Om du9 tnkt köra vättenrundan så är det ju bara att kvitta kostnaden mot friskvårdsbidraget, det behöver du ingen klubb för. Men det är ingen dum idé annars, friskvårdsklubben ;)

Av:
    Olof E
    Har kollat in skatteverkets hemsida. Arbetsgivaren kan inte dra av kostnader för VR-anmälan om man inte anmäler sig som ett lag (från samma företag). Jag har undrat lite över att det finns företagsnamn som klubb/lag i resultatlistor. Det beror nog på skatteverkets regler.

Av:
    twingate
    En cykelpool är ju en tjänsteorienterad verksamhet; cykelutlåning mot medlems- och månadsavgift. Om man startade en ekonomisk förening eller ett företag vars funktion är att äga, förvalta och låna ut cyklar kan man då inte betrakta lånet och medlemskapet som tjänst på samma sätt som ett gymkort (i ett gym som äger och underhåller maskiner och lokaler)?
    Avdragsgill downhill SOA?

Av:
    scuda
    Flytta till Falun och skaffa träningskort på velodromen. Ka-ching.

Av:
    underscore
    Ett alternativ vore ju att man sålde tjänsten 'guidade mtbturer' till varandra.

Av:
    Mathias
    Någon som vill köpa? Jag säljer!

Av:
    STIZZE
    Olof E skrev:
    > Har kollat in skatteverkets hemsida. Arbetsgivaren
    > kan inte dra av kostnader för VR-anmälan om man
    > inte anmäler sig som ett lag (från samma
    > företag). Jag har undrat lite över att det finns
    > företagsnamn som klubb/lag i resultatlistor. Det
    > beror nog på skatteverkets regler.

Stämmer :\

"Kontanta utlägg i form av entréavgifter till idrottsevenemang, personliga startavgifter i tävlingar och medlemsavgifter i föreningar av olika slag är skattepliktiga om arbetsgivaren betalar dem. Om arbetsgivaren däremot betalar avgifter för anmälan av lag till tävlingar uppkommer enligt Skatteverkets mening ingen skattepliktig förmån för deltagarna (skrivelser 2005-04-27, dnr 130 205744-05/111 och 2006-04-28, dnr 131 233 241‑06/111)."

Tyvärr, bara registrerade användare får skriva inlägg i detta forum.

Klicka här för att logga in