• Re: [OT] Chans att rädda karriären?

    Av:
    Raggamuffin
    Fältprästen skrev:
    Bergsmannen skrev:
    Cyklar nu 7 km ist för 7 mil enkel resa med bil. Bättre hälsa och ca 40k mer i plånboken per år.
    Hur räknar du då? Körde du med en Hummer?

    Snarare med en gammal 240? Med gratis service, inga slitagedelar och ingen värdeminskning.

    // Muffin
    ____________________________________________
    Paranoia - propaganda.

  • Re: [OT] Chans att rädda karriären?

    Av:
    H.
    Raggamuffin skrev:
    Fältprästen skrev:
    Bergsmannen skrev:
    Cyklar nu 7 km ist för 7 mil enkel resa med bil. Bättre hälsa och ca 40k mer i plånboken per år.
    Hur räknar du då? Körde du med en Hummer?

    Snarare med en gammal 240? Med gratis service, inga slitagedelar och ingen värdeminskning.

    +1

    Räknar man 30kr/mil som totalkostnad för bilägandet handlar det snarare om typ 100 lök om året.
  • Re: [OT] Chans att rädda karriären?

    Av:
    nypan
    kakan_polen2 skrev:
    Kan väl skriva här jag med... har jobbat me cykel å lite sport i ca 15 år men nu sadlar jag om helt till sotare!

    Grattis!
    Då måste du kanske lära dig sotarspråket också: https://www.expressen.se

    /Nypan
    ------------------------------------------
    Randonneur Stockholm - för långcyklare i Stockholm med omnejd

  • Re: [OT] Chans att rädda karriären?

    Av:
    Octagon
    H. skrev:
    Raggamuffin skrev:
    Fältprästen skrev:
    Bergsmannen skrev:
    Cyklar nu 7 km ist för 7 mil enkel resa med bil. Bättre hälsa och ca 40k mer i plånboken per år.
    Hur räknar du då? Körde du med en Hummer?

    Snarare med en gammal 240? Med gratis service, inga slitagedelar och ingen värdeminskning.

    +1

    Räknar man 30kr/mil som totalkostnad för bilägandet handlar det snarare om typ 100 lök om året.

    Tiden då. Säg 1,5 h bilpendling per arbetsdag, 226 arbetsdagar/år. Det ger 226x1,5=345 timmar per år eller drygt 19% av en heltid. (semestern är som jämförelse 5x40=200 h).

    Timlönen dörr till dörr lär ha åkt upp en hel del...
    (Årslön-bilkostnad)
    /
    (arbetstid+pendlingstid)
  • Re: [OT] Chans att rädda karriären?

    Av:
    lundatok
    5000


  • Re: [OT] Chans att rädda karriären?

    Av:
    geologen
    lundatok skrev:
    5000

    Va?

    ________________________________________________________________
    För övrigt anser jag att alla signaturer automatiskt borde förses med en skiljelinje!

    Betydligt snällare och trevligare i verkligheten än här på forumet - tro det eller ej!

    Min nya blogg: http://wattperkilo.blogspot.se

  • Re: [OT] Chans att rädda karriären?

    Av:
    gabbeon
    5002
  • Re: [OT] Chans att rädda karriären?

    Av:
    Skogsgubben
    geologen skrev:
    lundatok skrev:
    5000

    Va?
    Inlägg nummer 5000. Inte illa!

    Grattis till alla som fått nya jobb!
    (till mig själv också som bytte tillbaka till gamla jobbet i augusti, efter ett lärorikt år på en annan arbetsplats)
  • Re: [OT] Chans att rädda karriären?

    Av:
    Fältprästen
    H. skrev:
    Räknar man 30kr/mil som totalkostnad för bilägandet handlar det snarare om typ 100 lök om året.
    Visst, kör man en Ferrari så kan det bli ännu mer.
    Räknar du med resebidraget också i dina 30 kr?

    -------------------------------------------------------------------------------------
    "Det enda som stör min inlärning är min utbild­ning." - A. Einstein

  • Re: [OT] Chans att rädda karriären?

    Av:
    Hasse#7
    Fältprästen skrev:
    H. skrev:
    Räknar man 30kr/mil som totalkostnad för bilägandet handlar det snarare om typ 100 lök om året.
    Visst, kör man en Ferrari så kan det bli ännu mer.
    Räknar du med resebidraget också i dina 30 kr?

    Det är väl ett reseavdrag? Inte samma som bidrag, även om definitionerna på båda verkar svajiga.
  • Re: [OT] Chans att rädda karriären?

    Av:
    H.
    Fältprästen skrev:
    H. skrev:
    Räknar man 30kr/mil som totalkostnad för bilägandet handlar det snarare om typ 100 lök om året.
    Visst, kör man en Ferrari så kan det bli ännu mer.
    Räknar du med resebidraget också i dina 30 kr?

    30kr/mil var en höftning. Du får gärna komma med ett motbud om du anser att det är orimligt.

    http://www.affarsresenaren.se
  • Re: [OT] Chans att rädda karriären?

    Av:
    ooms
    H. skrev:
    Fältprästen skrev:
    H. skrev:
    Räknar man 30kr/mil som totalkostnad för bilägandet handlar det snarare om typ 100 lök om året.
    Visst, kör man en Ferrari så kan det bli ännu mer.
    Räknar du med resebidraget också i dina 30 kr?

    30kr/mil var en höftning. Du får gärna komma med ett motbud om du anser att det är orimligt.

    http://www.affarsresenaren.se
    Huvudfrågan är väl om bilen behålls eller inte. Om skippandet av pendling innebär att bilen avyttras försvinner ju alla kostnader, men om den behålls är det ju bars de rörliga kostnaderna som försvinner (bränsle, försäkring för längre körsträcka, viss värdeminskning, samt ev ökad frekvens av service/reparationer).
  • Re: [OT] Chans att rädda karriären?

    Av:
    H.
    ooms skrev:
    H. skrev:
    Fältprästen skrev:
    H. skrev:
    Räknar man 30kr/mil som totalkostnad för bilägandet handlar det snarare om typ 100 lök om året.
    Visst, kör man en Ferrari så kan det bli ännu mer.
    Räknar du med resebidraget också i dina 30 kr?

    30kr/mil var en höftning. Du får gärna komma med ett motbud om du anser att det är orimligt.

    http://www.affarsresenaren.se
    Huvudfrågan är väl om bilen behålls eller inte. Om skippandet av pendling innebär att bilen avyttras försvinner ju alla kostnader, men om den behålls är det ju bars de rörliga kostnaderna som försvinner (bränsle, försäkring för längre körsträcka, viss värdeminskning, samt ev ökad frekvens av service/reparationer).

    Huvudpoängen är att det inte finns någon anledning att ifrågasätta påståendet att han sparar 40k/år genom att växla 14 mils bilåkande per dag till 14 km cykling.

    Jag ville bara belysa att det inte är orimligt att anta att den siffran till och med kanske ligger i nedre spannet. Givetvis kan man göra en mer granulär beräkning. Men det var aldrig syftet.
  • Re: [OT] Chans att rädda karriären?

    Av:
    lundatok
    H. skrev:
    ooms skrev:
    H. skrev:
    Fältprästen skrev:
    H. skrev:
    Räknar man 30kr/mil som totalkostnad för bilägandet handlar det snarare om typ 100 lök om året.
    Visst, kör man en Ferrari så kan det bli ännu mer.
    Räknar du med resebidraget också i dina 30 kr?

    30kr/mil var en höftning. Du får gärna komma med ett motbud om du anser att det är orimligt.

    http://www.affarsresenaren.se
    Huvudfrågan är väl om bilen behålls eller inte. Om skippandet av pendling innebär att bilen avyttras försvinner ju alla kostnader, men om den behålls är det ju bars de rörliga kostnaderna som försvinner (bränsle, försäkring för längre körsträcka, viss värdeminskning, samt ev ökad frekvens av service/reparationer).

    Huvudpoängen är att det inte finns någon anledning att ifrågasätta påståendet att han sparar 40k/år genom att växla 14 mils bilåkande per dag till 14 km cykling.

    Jag ville bara belysa att det inte är orimligt att anta att den siffran till och med kanske ligger i nedre spannet. Givetvis kan man göra en mer granulär beräkning. Men det var aldrig syftet.
    Är du ny här? ;)


  • Re: [OT] Chans att rädda karriären?

    Av:
    CosmicGirl
    Bengt-re skrev:
    marr skrev:
    Min tur nu. Sa upp mig igår efter drygt 12år på mjölkfabriken (fabrikerna) blir helt nytt med drift och underhåll av robotar på automatlager.

    Kommer få 1mil till jobbet istället för 8. Bland annat :)

    Wish me luck.

    Lycka till!

    Good luck Mr. Marr!
  • Re: [OT] Chans att rädda karriären?

    Av:
    ooms
    H. skrev:
    ooms skrev:
    H. skrev:
    Fältprästen skrev:
    H. skrev:
    Räknar man 30kr/mil som totalkostnad för bilägandet handlar det snarare om typ 100 lök om året.
    Visst, kör man en Ferrari så kan det bli ännu mer.
    Räknar du med resebidraget också i dina 30 kr?

    30kr/mil var en höftning. Du får gärna komma med ett motbud om du anser att det är orimligt.

    http://www.affarsresenaren.se
    Huvudfrågan är väl om bilen behålls eller inte. Om skippandet av pendling innebär att bilen avyttras försvinner ju alla kostnader, men om den behålls är det ju bars de rörliga kostnaderna som försvinner (bränsle, försäkring för längre körsträcka, viss värdeminskning, samt ev ökad frekvens av service/reparationer).

    Huvudpoängen är att det inte finns någon anledning att ifrågasätta påståendet att han sparar 40k/år genom att växla 14 mils bilåkande per dag till 14 km cykling.

    Jag ville bara belysa att det inte är orimligt att anta att den siffran till och med kanske ligger i nedre spannet. Givetvis kan man göra en mer granulär beräkning. Men det var aldrig syftet.
    Det håller jag med om. Mitt inlägg var mer riktat till om det handlar om 40-50kr/mil eller 10-20kr. 40k motsvarar ca 12-13kr, ev reseavdrag oräknat.
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2018-12-10 07:18 av ooms.

  • Re: [OT] Chans att rädda karriären?

    Av:
    hm
    Eller så gav nya jobbet 40k mer i lön / år....
  • Re: [OT] Chans att rädda karriären?

    Av:
    H.
    hm skrev:
    Eller så gav nya jobbet 40k mer i lön / år....

    Eller så gav nya jobbet 40k mindre i lön per år, men eftersom minskade bilresandet sparar 80k per år så blir det ändå 40k bonus per år i plånboken.
  • Re: [OT] Chans att rädda karriären?

    Av:
    tmalm
    God jul!
    Eh jo förresten, vi har lite dålig beläggning nu så din provanställning blir inte förlängd...

    /T
  • Re: [OT] Chans att rädda karriären?

    Av:
    A.Fritzon
    Finns det företag med dålig beläggning nu för tiden?
  • Re: [OT] Chans att rädda karriären?

    Av:
    Raggamuffin
    tmalm skrev:
    God jul!
    Eh jo förresten, vi har lite dålig beläggning nu så din provanställning blir inte förlängd...

    /T

    Tråkigt.

    A.Fritzon skrev:
    Finns det företag med dålig beläggning nu för tiden?

    Min första tanke, i gbg dessutom? Det skriks efter folk inom alla branscher här nere i alla fall.

    // Muffin
    ____________________________________________
    Paranoia - propaganda.

  • Re: [OT] Chans att rädda karriären?

    Av:
    Rattnalle
    Raggamuffin skrev:
    tmalm skrev:
    God jul!
    Eh jo förresten, vi har lite dålig beläggning nu så din provanställning blir inte förlängd...

    /T

    Tråkigt.

    A.Fritzon skrev:
    Finns det företag med dålig beläggning nu för tiden?

    Min första tanke, i gbg dessutom? Det skriks efter folk inom alla branscher här nere i alla fall.
    Alla får väl inte lika stor del av alla kakor kanske..



    Inlägget ovan inleds med största sannolikhet av ett osynligt "Jag tycker att" inte "Jag vet obestridligt att".

  • Re: [OT] Chans att rädda karriären?

    Av:
    geologen
    Raggamuffin skrev:
    tmalm skrev:
    God jul!
    Eh jo förresten, vi har lite dålig beläggning nu så din provanställning blir inte förlängd...

    /T

    Tråkigt.

    A.Fritzon skrev:
    Finns det företag med dålig beläggning nu för tiden?

    Min första tanke, i gbg dessutom? Det skriks efter folk inom alla branscher här nere i alla fall.

    Har jag svårt att tro. Nu är vi ju dessutom på väg in i en lågkonjunktur, så det blir snart väldigt tufft.

    ________________________________________________________________
    För övrigt anser jag att alla signaturer automatiskt borde förses med en skiljelinje!

    Betydligt snällare och trevligare i verkligheten än här på forumet - tro det eller ej!

    Min nya blogg: http://wattperkilo.blogspot.se

  • Re: [OT] Chans att rädda karriären?

    Av:
    A.Fritzon
    Dom säger det men hos mitt företag, mina kunder och våra leverantör går allt på övervarv och stora kapacitetsbekymmer hos samtliga.
    Men det kanske är så precis innan det klappar ihop.
  • Re: [OT] Chans att rädda karriären?

    Av:
    ooms
    A.Fritzon skrev:
    Dom säger det men hos mitt företag, mina kunder och våra leverantör går allt på övervarv och stora kapacitetsbekymmer hos samtliga.
    Men det kanske är så precis innan det klappar ihop.
    Det kan ju variera mellan olika branscher.
  • Re: [OT] Chans att rädda karriären?

    Av:
    Rattnalle
    Ja om något är det väl överhettningen innan lågkonjunktur vi befinner oss i. Fullt ös.

    Jag jobbar dessutom mot en bransch som traditionellt får större anslag vid en lågkonjunktur så det blir intressant att se vad som händer framöver..



    Inlägget ovan inleds med största sannolikhet av ett osynligt "Jag tycker att" inte "Jag vet obestridligt att".

  • Re: [OT] Chans att rädda karriären?

    Av:
    tmalm
    A.Fritzon skrev:
    Finns det företag med dålig beläggning nu för tiden?

    Det finns iaf ett och iaf just nu.
    Har iofs varit ett jättetryck tills nyligen, får se hur det går till våren.

    /T
  • Re: [OT] Chans att rädda karriären?

    Av:
    H.
    tmalm skrev:
    A.Fritzon skrev:
    Finns det företag med dålig beläggning nu för tiden?

    Det finns iaf ett och iaf just nu.
    Har iofs varit ett jättetryck tills nyligen, får se hur det går till våren.

    /T

    Trist. Vilken bransch?
  • Re: [OT] Chans att rädda karriären?

    Av:
    tmalm
    Specialmaskiner, säljer, konstruerar och bygger.
    Hoppas ni har rätt om personalbehovet!

    /T
  • Re: [OT] Chans att rädda karriären?

    Av:
    BigF
    Efter 16 år i sporthandelsbranschen gör jag ett rejält uppbrott. Drar upp bopålarna i Eskilstuna och tar med mig familjen till norra Gotland där ny tjänst och ett nytt kapitel i våra liv väntar.

    Det ska bli så vansinnigt skönt att slippa kvälls- och helgjobb.

    Inte fy skam att cykla där uppe heller.
  • Re: [OT] Chans att rädda karriären?

    Av:
    Luthman Photography
    Men...Gotland? Fåren? Sthlmsturisterna?

    ______________________________________________________
    http://www.luthmanphotography.se
    https://instagram.com

  • Re: [OT] Chans att rädda karriären?

    Av:
    BigF
    Luthman Photography skrev:
    Men...Gotland? Fåren? Sthlmsturisterna?
    Fåren har jag inget emot. Sthlmsturisterna undviker man så gott det går under den tid de vistas på öjn. Den stora massan håller ju till i Visby så där är man ju inte under den perioden.
  • Re: [OT] Chans att rädda karriären?

    Av:
    NON
    Hur värderar ni tid.

    En möjlighet att byta jobb ser ut att komma min väg som skulle innebära att pendlingsavståndet minskar från 5,5 mil enkel resa med bil dagligen till 500 meter promenad till nya jobbet. Bilen måste ändå vara kvar så det är bara bränslekostnader och minskade slitage kostnader som försvinner ur den ekonomiska kalkylen. På plussidan finns då naturligtvis mer tid i vardagen vilket skulle underlätta dagishämtning mm. På minussidan finns lönen, vi har inte förhandlat än men jag har luskat lite och dom som jobbar där verkar tjäna 5 till 10 tusen mindre än vad jag tjänar idag. Med tanke på tjänstens utformade innehåll så borde dom rimligtvis vilja erbjuda mig en lön någonstans i den nedre skalan och det blir då ungefär lika som den lön som jag hade 2013. Så privatekonomiskt blir det en dålig affär men det skulle vara skönt att slippa köra motorväg varje dag.

    Finns det någon här som gjort något liknande, dvs gått ner i lön och upp i fritid, och som blivit nöjd? Jag är lite orolig för att om jag blir erbjuden jobbet och då accepterar en lägre lön kommer att älta i tid och otid om jag gjort ett bra val eller ej.
  • Re: [OT] Chans att rädda karriären?

    Av:
    ooms
    NON skrev:
    Hur värderar ni tid.

    En möjlighet att byta jobb ser ut att komma min väg som skulle innebära att pendlingsavståndet minskar från 5,5 mil enkel resa med bil dagligen till 500 meter promenad till nya jobbet. Bilen måste ändå vara kvar så det är bara bränslekostnader och minskade slitage kostnader som försvinner ur den ekonomiska kalkylen. På plussidan finns då naturligtvis mer tid i vardagen vilket skulle underlätta dagishämtning mm. På minussidan finns lönen, vi har inte förhandlat än men jag har luskat lite och dom som jobbar där verkar tjäna 5 till 10 tusen mindre än vad jag tjänar idag. Med tanke på tjänstens utformade innehåll så borde dom rimligtvis vilja erbjuda mig en lön någonstans i den nedre skalan och det blir då ungefär lika som den lön som jag hade 2013. Så privatekonomiskt blir det en dålig affär men det skulle vara skönt att slippa köra motorväg varje dag.

    Finns det någon här som gjort något liknande, dvs gått ner i lön och upp i fritid, och som blivit nöjd? Jag är lite orolig för att om jag blir erbjuden jobbet och då accepterar en lägre lön kommer att älta i tid och otid om jag gjort ett bra val eller ej.
    Vad tiden är värd kan nog bara du själv svara på. Minskat bilslitage och bränslekostnad är ju lätt att räkna ut. Det som jag skulle kolla är också hur tjänstepensionsavtal ser ut. Många har ganska låg avsättning (typ 4-5%) upp till en viss lönenivå, medan över en viss brytpunkt sätts 30-35% av. Om du idag ligger en bra bit över brytpunkten, och på nya jobbet hamnar precis under, tappar du ganska mycket i pensionsavsättning. Kanske inte avgörande för beslutet, men värt att kolla upp.
  • Re: [OT] Chans att rädda karriären?

    Av:
    marr
    Oj, här kom denna tråden. Jag var här och härjade för inte alls längesen. Men ibland går det som det går, så imorgon börjar jag nytt jobb igen. Nu som servicetekniker också, fast med andra pryttlar och lite mer resande.
  • Re: [OT] Chans att rädda karriären?

    Av:
    Oskar
    NON skrev:
    Hur värderar ni tid.

    En möjlighet att byta jobb ser ut att komma min väg som skulle innebära att pendlingsavståndet minskar från 5,5 mil enkel resa med bil dagligen till 500 meter promenad till nya jobbet. Bilen måste ändå vara kvar så det är bara bränslekostnader och minskade slitage kostnader som försvinner ur den ekonomiska kalkylen. På plussidan finns då naturligtvis mer tid i vardagen vilket skulle underlätta dagishämtning mm. På minussidan finns lönen, vi har inte förhandlat än men jag har luskat lite och dom som jobbar där verkar tjäna 5 till 10 tusen mindre än vad jag tjänar idag. Med tanke på tjänstens utformade innehåll så borde dom rimligtvis vilja erbjuda mig en lön någonstans i den nedre skalan och det blir då ungefär lika som den lön som jag hade 2013. Så privatekonomiskt blir det en dålig affär men det skulle vara skönt att slippa köra motorväg varje dag.

    Finns det någon här som gjort något liknande, dvs gått ner i lön och upp i fritid, och som blivit nöjd? Jag är lite orolig för att om jag blir erbjuden jobbet och då accepterar en lägre lön kommer att älta i tid och otid om jag gjort ett bra val eller ej.

    Beror väl lite på var du bor. 11 mil motorvägspendling per dag i Sthlmsområdet hade jag lätt bytt mot 1 km promenad och ca 2500kr mindre i plånboken varje månad... :-)
  • Re: [OT] Chans att rädda karriären?

    Av:
    tmalm
    NON skrev:
    Hur värderar ni tid.

    En möjlighet att byta jobb ser ut att komma min väg som skulle innebära att pendlingsavståndet minskar från 5,5 mil enkel resa med bil dagligen till 500 meter promenad till nya jobbet. Bilen måste ändå vara kvar så det är bara bränslekostnader och minskade slitage kostnader som försvinner ur den ekonomiska kalkylen. På plussidan finns då naturligtvis mer tid i vardagen vilket skulle underlätta dagishämtning mm. På minussidan finns lönen, vi har inte förhandlat än men jag har luskat lite och dom som jobbar där verkar tjäna 5 till 10 tusen mindre än vad jag tjänar idag. Med tanke på tjänstens utformade innehåll så borde dom rimligtvis vilja erbjuda mig en lön någonstans i den nedre skalan och det blir då ungefär lika som den lön som jag hade 2013. Så privatekonomiskt blir det en dålig affär men det skulle vara skönt att slippa köra motorväg varje dag.

    Finns det någon här som gjort något liknande, dvs gått ner i lön och upp i fritid, och som blivit nöjd? Jag är lite orolig för att om jag blir erbjuden jobbet och då accepterar en lägre lön kommer att älta i tid och otid om jag gjort ett bra val eller ej.

    Skulle du ta ett jobb som innebar elva mil i bil om dan och kanske nån tusenlapp extra i månaden?

    Du kommer ju att spara en hel del på att slippa köra så reallönetappet blir inte SÅ stort. Att få uppemot två timmar extra fritid om dan däremot....

    /T
  • Re: [OT] Chans att rädda karriären?

    Av:
    ooms
    tmalm skrev:
    NON skrev:
    Hur värderar ni tid.

    En möjlighet att byta jobb ser ut att komma min väg som skulle innebära att pendlingsavståndet minskar från 5,5 mil enkel resa med bil dagligen till 500 meter promenad till nya jobbet. Bilen måste ändå vara kvar så det är bara bränslekostnader och minskade slitage kostnader som försvinner ur den ekonomiska kalkylen. På plussidan finns då naturligtvis mer tid i vardagen vilket skulle underlätta dagishämtning mm. På minussidan finns lönen, vi har inte förhandlat än men jag har luskat lite och dom som jobbar där verkar tjäna 5 till 10 tusen mindre än vad jag tjänar idag. Med tanke på tjänstens utformade innehåll så borde dom rimligtvis vilja erbjuda mig en lön någonstans i den nedre skalan och det blir då ungefär lika som den lön som jag hade 2013. Så privatekonomiskt blir det en dålig affär men det skulle vara skönt att slippa köra motorväg varje dag.

    Finns det någon här som gjort något liknande, dvs gått ner i lön och upp i fritid, och som blivit nöjd? Jag är lite orolig för att om jag blir erbjuden jobbet och då accepterar en lägre lön kommer att älta i tid och otid om jag gjort ett bra val eller ej.

    Skulle du ta ett jobb som innebar elva mil i bil om dan och kanske nån tusenlapp extra i månaden?

    Du kommer ju att spara en hel del på att slippa köra så reallönetappet blir inte SÅ stort. Att få uppemot två timmar extra fritid om dan däremot....

    /T
    11 mil motorväg är väl snarare 1 timme...
  • Re: [OT] Chans att rädda karriären?

    Av:
    Luthman Photography
    NON skrev:
    Hur värderar ni tid.

    En möjlighet att byta jobb ser ut att komma min väg som skulle innebära att pendlingsavståndet minskar från 5,5 mil enkel resa med bil dagligen till 500 meter promenad till nya jobbet. Bilen måste ändå vara kvar så det är bara bränslekostnader och minskade slitage kostnader som försvinner ur den ekonomiska kalkylen. På plussidan finns då naturligtvis mer tid i vardagen vilket skulle underlätta dagishämtning mm. På minussidan finns lönen, vi har inte förhandlat än men jag har luskat lite och dom som jobbar där verkar tjäna 5 till 10 tusen mindre än vad jag tjänar idag. Med tanke på tjänstens utformade innehåll så borde dom rimligtvis vilja erbjuda mig en lön någonstans i den nedre skalan och det blir då ungefär lika som den lön som jag hade 2013. Så privatekonomiskt blir det en dålig affär men det skulle vara skönt att slippa köra motorväg varje dag.

    Finns det någon här som gjort något liknande, dvs gått ner i lön och upp i fritid, och som blivit nöjd? Jag är lite orolig för att om jag blir erbjuden jobbet och då accepterar en lägre lön kommer att älta i tid och otid om jag gjort ett bra val eller ej.

    Jag har varit i situationer där jag varit beredd att göra det, men tjänsten har gått till en annan sökande. Så ja, jag hade gjort det. För mig att bytet även inneburit att jag fått tjänstepension samt jobbat åt ett stabilare företag i en stabilare bransch.

    ______________________________________________________
    http://www.luthmanphotography.se
    https://instagram.com

  • Re: [OT] Chans att rädda karriären?

    Av:
    tmalm
    Tja, det beror på var man är och om det bara är motorväg osv. Tex i götet kan fem km motorväg ta två timmar.

    /T
  • Re: [OT] Chans att rädda karriären?

    Av:
    NON
    Bra tips angående effekter på tjänstepensionen, det ska jag kolla upp för det har jag inte tittat på.

    Nu på vintern tar det typ 45 minuter dörr till dörr så det är en timme per dag pratar vi om.
  • Re: [OT] Chans att rädda karriären?

    Av:
    H.
    11 mil x 30 kr x 23 dagar i månaden = 7500 efter skatt. Vet inte din lönenivå men det låter inte så svårt att räkna hem det ekonomiskt. Om du dessutom vinner en timma på det så låter det väldigt bra.

    Jag värderar närhet till jobbet väldigt högt och skulle utesluta alla jobb längre bort än typ 40 minuter, vilket begränsar urvalet rätt kraftigt om man bor i en förort till stockholm.
  • Re: [OT] Chans att rädda karriären?

    Av:
    Manurhin2
    Det finns inte mkt som säger att du , om du är kvalificerad , måste acceptera den lön du erbjuds om det är dig dom vill anställa . Förutsatt att du jobbar i tjänstemannasektorn . Kollektivare ska konstigt nog tjäna lika vare sig dom jobbar eller inte .
    Att nyanställda kommer in med bättre lön är inte helt ovanligt och tvärt emot vad alla gnälliga svenskar tror så är det bra för arbetsplatsen .
    Ta diskussion om anställningen så att du vet exakt vad du ska ta ställning till .

    M

    ______________________________________________________________
    Inte fullt lika halvfet men tröttare .

  • Re: [OT] Chans att rädda karriären?

    Av:
    NON
    H. skrev:
    11 mil x 30 kr x 23 dagar i månaden = 7500 efter skatt. Vet inte din lönenivå men det låter inte så svårt att räkna hem det ekonomiskt. Om du dessutom vinner en timma på det så låter det väldigt bra.

    Jag värderar närhet till jobbet väldigt högt och skulle utesluta alla jobb längre bort än typ 40 minuter, vilket begränsar urvalet rätt kraftigt om man bor i en förort till stockholm.

    Förutsatt att bilen försvinner så håller din kalkyl, men nu måste den vara kvar så det blir inte riktigt så där bra. Värdeminskningen på bilen blir kanske något mindre när den inte rullar så många mil, däcken håller något år till men service, försäkringar mm blir lika som idag.
  • Re: [OT] Chans att rädda karriären?

    Av:
    Cujo
    NON skrev:
    Bra tips angående effekter på tjänstepensionen, det ska jag kolla upp för det har jag inte tittat på.

    Det är lätt att glömma! Tänk på brytpunkterna som ooms nämnde, kan ge stor skillnad i pensionsavsättning.

Tyvärr, bara registrerade användare får skriva inlägg i detta forum.

Klicka här för att logga in

KÖP & SÄLJ