• Re: [OT] Chans att rädda karriären?

Av:
    geologen
    jofahjalm skrev:
    Nä, det är inte problemet. Under högkonjukturen har jag fått massor av kollegor som har varit både obildade och odugliga. När konkurrensen är så låg som den nu är går det att få jobb även om man är oerfaren, inkompetent eller liknande. Det räcker väldigt långt att bara söka jobb.

Jag kan lova dig att om jag från i dag skulle söka hundra tjänster, så hade jag inte ens fått svar från 95, och kanske blivit kallad till max en intervju, om jag hade världens jävla tur.

Betydligt snällare och trevligare i verkligheten än här på forumet - tro det eller ej!

Min nya blogg: http://wattperkilo.blogspot.se

Av:
    ooms
    emmer skrev:
    ooms skrev:
    11 mil motorväg är väl snarare 1 timme...
    Jobbar man när andra jobbar så är det INTE det.
    Beror väl på var det är. Uppsala-Gävle är ganska precis 100km med hastighetsgräns 120km/h. Inga som helst problem att köra det på 1 timme oavsett tid på dygnet. Att köra 100km söderut fr Uppsala skulle dock ta betydligt mer än 1 timme vissa tider på dygnet, men det beror ju på Sthlms-helvetet.

Av:
    jofahjalm
    geologen skrev:
    Ja, men då tillhör ju du den lilla skaran som har en eftertraktad kompetens. Ni utgör kanske några procent av arbetskraften. Jag är inte i den gruppen.

Jag jobbar som sagt med något jag saknar tidigare erfarenhet av. Jag var mycket öppen med detta under min intervju som var ett 40 minuter långt samtal där jag inte fick se något av verksamhet.

Jag skulle gissa att jag fick jobbet för att jag har sammanhängde erfarenhet av en industri som vagt liknar det jag arbetar med. Jag var också öppen med vad jag kunde, inte kunde och hur mycket jag skulle anstränga mig. Då lovade jag verkligen inte att jag skulle gå genom eld, utan jag sa att jag skulle försöka så gott jag kunde och om det inte funkade så tänkte jag ta ett annat arbete.

Av:
    Henrik_E
    Det är alltid kul när den i diskussionen som har minst erfarenhet av ämnet i fråga anser sig veta bättre än alla andra hur det är.

Av:
    geologen
    jofahjalm skrev:
    geologen skrev:
    Ja, men då tillhör ju du den lilla skaran som har en eftertraktad kompetens. Ni utgör kanske några procent av arbetskraften. Jag är inte i den gruppen.

Jag jobbar som sagt med något jag saknar tidigare erfarenhet av. Jag var mycket öppen med detta under min intervju som var ett 40 minuter långt samtal där jag inte fick se något av verksamhet.

Jag skulle gissa att jag fick jobbet för att jag har sammanhängde erfarenhet av en industri som vagt liknar det jag arbetar med. Jag var också öppen med vad jag kunde, inte kunde och hur mycket jag skulle anstränga mig. Då lovade jag verkligen inte att jag skulle gå genom eld, utan jag sa att jag skulle försöka så gott jag kunde och om det inte funkade så tänkte jag ta ett annat arbete.

Fast de hittade dig av nån anledning. Alltså hade du den eftertraktade kompetensen.

Men jag gillar att du var ärlig på samma vis som jag skulle vara i samma situation.

Betydligt snällare och trevligare i verkligheten än här på forumet - tro det eller ej!

Av:
    emmer
    ooms skrev:
    emmer skrev:
    ooms skrev:
    11 mil motorväg är väl snarare 1 timme...
    Jobbar man när andra jobbar så är det INTE det.
    Beror väl på var det är. Uppsala-Gävle är ganska precis 100km med hastighetsgräns 120km/h. Inga som helst problem att köra det på 1 timme oavsett tid på dygnet. Att köra 100km söderut fr Uppsala skulle dock ta betydligt mer än 1 timme vissa tider på dygnet, men det beror ju på Sthlms-helvetet.
    Självklart. Förutsatte att man bor där det bor andra och jobbar där det samma andra jobbar.
    Dvs det man normalt kallar pendling.
    Förutsätter dessutom att såväl bostad som jobb inte ligger mitt på motorvägen varför snitt på hundra är tämligen utopiskt även om man överskrider hastighetsgränsen på motorvägen.
    Men det skulle man tydligen inte anta...

—————
    Äh, nu har jag lackat ur på alla idioter...

Av:
    geologen
    Henrik_E skrev:
    Det är alltid kul när den i diskussionen som har minst erfarenhet av ämnet i fråga anser sig veta bättre än alla andra hur det är.

Ingen annan i tråden vet bättre än mig vad jag kan och inte kan.

Av:
    emmer
    geologen skrev:
    Henrik_E skrev:
    Ingen annan i tråden vet bättre än mig vad jag kan och inte kan.
    Dö, rätt vad det är dyker det upp en "coach" och då kan man allt som man inte har en susning om eller var proppis på att man inte kunde...

—————
    Äh, nu har jag lackat ur på alla idioter...

Av:
    Jensen
    geologen skrev:
    jofahjalm skrev:
    Nä, det är inte problemet. Under högkonjukturen har jag fått massor av kollegor som har varit både obildade och odugliga. När konkurrensen är så låg som den nu är går det att få jobb även om man är oerfaren, inkompetent eller liknande. Det räcker väldigt långt att bara söka jobb.

Jag kan lova dig att om jag från i dag skulle söka hundra tjänster, så hade jag inte ens fått svar från 95, och kanske blivit kallad till max en intervju, om jag hade världens jävla tur.

Det beror ju inte på att du inte skulle klara 95% av tjänsterna. Utan för att du redan från början tycker att du inte kan, att inställningen är att du inte förtjänar tjänsten. Om man mer eller mindre skriver det i sin ansökan, ja då kommer ingen heller kalla dig. Då går tjänsten möjligen till en som kan mindre än sig men inte nervärderat sig själv så hårt.

===I Speed kills, but you get there faster I===

Av:
    Hasse#7
    Jag har för mig att jag skrev ett personligt brev åt dig för 40-60 sidor sen. Det beskrev sånt du antagligen är bra på, och garanterat bättre än många andra, det var inte utbildningsrelaterat men ändå ganska användbart. Du går för mycket på fakta trots att det är en liten del av ett nytt och ej färdigformat uppdrag.

Av:
    Alex Supertramp
    Stentrist arbetsmarknad för er granitgrabbar. Fast jag antar att just du är en klippa. Ursäkta min fossila humor.

"It's all about the bike..."

Av:
    Mini_me
    geologen skrev:
    Mini_me skrev:
    geologen skrev:
    Jag behöver ju inte söka andra för att begripa att det otroligt smala jag gör nu inte har relevans för nåt annat. Jag jobbar i en extremt (jag överdriver inte!) stympad version av ArcGIS med en väldigt smal uppsättning uppgifter, som inte utförs inom nån annan verksamhet. De ArcGIS-specifika delarna är sånt en normalbegåvad person lär sig från noll på några dagar.

Tror du grovt överskattar mängden "Normalbegåvade"... ;)

Nej, verkligen inte. Om du skulle ta 100 slumpmässigt valda personer på stan, så skulle 20 lära sig det på två dagar. 50 på under en vecka. Och ytterligare 20 på några veckor.

Du begår en tankevurpa nu.

Att kunna lära sig och vilja lära sig är helt olika saker.

Måååånga vill inte. Kanske inte medvetet men folk är bekväma. Och det är jobbigt att anpassa sig.

Plus vi tvekar på mitt jobb att lägga ut annonser för att hitta folk. För man får så många skit mail/ansökningar. Säg grovt uppskattat 80/100 är bara att kasta.

Så man letar bland folk som redan jobbar , kör via rekryteringsbyrå etc.

Och om nån som redan har nån slags erfarenhet hör av sig så jublar man. Fast då ska dom helst inte vara som Ior när dom beskriver sig själva😉

Jag tycker du ska läsa igenom hela denna tråd och se dig själv utifrån medans du gör det. Det kommer nog göra dig gott. Allt känns keff för du anstränger dig att känna dig keff. Om du skulle lägga energi på rätt saker (sen om KBT är rätt låter jag vara osagt) så kommer mer ”rätt saker” hända.

Och som jag sagt innan i denna tråd och i pm (om jag minns rätt) så är inget sagt för att trycka ner eller jiddra. Vill dig väl (och många med mig tror jag) 😊👍

Edit: Värt en tanke: Du starta denna tråd för ca 9år sen...och det låter väldigt likt i tankegångar nu som då..

- s k i l j e l i n j e -

"Jag bara jobbar här..."
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2019-02-12 19:03 av Mini_me.

Av:
    geologen
    Jag kollade nyss på de första ca hundra tjänsterna som LinkedIn "presenterar" för mig. Inget av dem är nåt som jag skulle ha ens en teoretisk chans att få om jag sökte (ni får här tro mig när jag säger att jag skriver ansökningar där jag lyfter fram det jag kan och mina positiva egenskaper, och visar genuint intresse!). Alla har tokhöga krav på kvalifikationer och erfarenhet, eller är inom branscher eller områden som jag inte skulle kunna jobba med (som t ex programmering och juridik). Flera saker här vet jag inte ens vad det är.

linked01.PNG

linked02.PNG

linked03.PNG

Av:
    GoranS
    Det tråkiga är att jag är rätt övertygad om att du skulle kunna göra ett alldeles utmärkt jobb på en hel del arbeten som du diskvalificerar dig själv för. Tyvärr verkar det ett olösligt problem att eliminera den självdiskvalifikation.

Av:
    geologen
    Jag ska inte säga emot dig. Jag vet ju att det finns en hel del jag kan göra i praktiken. Men då är annonser och jobbeskrivningar felformulerade. Skriver man krav på examen, krav på flera års erfarenhet och specifika kompetenser, då kan jag inte anta att de ljuger.

Av:
    Hasse#7
    https://happyride.se

Av:
    geologen
    Alex Supertramp skrev:
    Stentrist arbetsmarknad för er granitgrabbar. Fast jag antar att just du är en klippa. Ursäkta min fossila humor.

Ska väl påpeka också att några jobb inom geo inte är aktuella. Det tåget har gått för väldigt många år sen. Det är nästan tio år sen jag läste en kurs senast, så en arbetsgivare skulle vara spritt språngande galen om hen anställde mig framför nån färsking som är 15 år yngre.

Av:
    perzzon
    Alltså det där var ju nästan bara utvecklarpositioner.

Att du inte hittar något som passar där säger mindre än ingenting om det faktiska utbudet.

Av:
    geologen
    perzzon skrev:
    Alltså det där var ju nästan bara utvecklarpositioner.

Att du inte hittar något som passar där säger mindre än ingenting om det faktiska utbudet.

Ja, men det är nästan bara sånt som dyker upp i de flöden som finns. Synd att det inte finns en högskoleutbildning i att söka jobb. För jag hittar då fan inget annat.

Av:
    ooms
    geologen skrev:
    Jag ska inte säga emot dig. Jag vet ju att det finns en hel del jag kan göra i praktiken. Men då är annonser och jobbeskrivningar felformulerade. Skriver man krav på examen, krav på flera års erfarenhet och specifika kompetenser, då kan jag inte anta att de ljuger.
    Se jobbannonsen som en önskelista istället, för det är precis det de oftast är (eftersom arbetsgivarna ofta inte själva vet exakt vad de är ute efter, därför skriver man annonsen lite "bredare" för att fånga in ett lämpligt urval av sökande). Vad är det värsta som kan hända om du söker ett jobb som du egentligen är "underkvalificerad" för?

Av:
    geologen
    ooms skrev:
    Vad är det värsta som kan hända om du söker ett jobb som du egentligen är "underkvalificerad" för?

Att jag hamnar på ett jobb jag inte klarar av att utföra, vilket leder till att jag får sparken och en dålig referens för framtida jobb.

Av:
    perzzon
    Just den situationen är så otroligt osannolik så du anar inte.
    Det sker i princip inte på kontorsjobb i Sverige.
    Säg inte rakt ut att du har en utbildning du inte har så är du hemma i princip.

Av:
    geologen
    perzzon skrev:

Så du menar att man kan sitta på ett jobb, inte klara av att utföra arbetsuppgifterna, men ändå få vara kvar år efter år? Det låter väldigt osannolikt.

Av:
    GoranS
    Men om du är ärlig med vad du kan och inte kan så är det upp till arbetsgivaren att avgöra om de vill anställa dig trots att du är "underkvalificerad". Om de gör det kommer du med all sannolikhet att ges möjlighet att lära dig de delar där du var "underkvalificerad". Om företaget verkligen tycker att din "underkvalifikation" är viktig kommer de inte att lägga speciellt mkt tid på din ansökan utan snabbt sortera bort din ansökan.

Av:
    Hasse#7
    geologen skrev:
    perzzon skrev:

Så du menar att man kan sitta på ett jobb, inte klara av att utföra arbetsuppgifterna, men ändå få vara kvar år efter år? Det låter väldigt osannolikt.

Skulle du hamna i ett läge där du inte klarar det du ska (osannolikt) när du gör ditt bästa kommer du inte få sparken. Du får mer utbildning, eller ändrade uppgifter, i värsta fall söker du något annat.

Av:
    geologen
    GoranS skrev:
    Men om du är ärlig med vad du kan och inte kan så är det upp till arbetsgivaren att avgöra om de vill anställa dig trots att du är "underkvalificerad". Om de gör det kommer du med all sannolikhet att ges möjlighet att lära dig de delar där du var "underkvalificerad". Om företaget verkligen tycker att din "underkvalifikation" är viktig kommer de inte att lägga speciellt mkt tid på din ansökan utan snabbt sortera bort din ansökan.

Jo, precis. Men eftersom det tar väldigt mycket tid och energi att skriva ansökningar så är det slöseri med min tid att skriva ansökningar till tjänster där jag inte till fullo uppfyller kraven. Det går ungefär en kväll för en ansökning. En halvtimme på att läsa på om företaget och lusläsa annonsen. Två timmar ångest. Två timmar på att fila på formuleringar. En halvtimme på att skriva och skicka (eller en timme till om det ska göras genom en sån där ansökningssida med massa rutor som ska fyllas i).

Av:
    GoranS
    geologen skrev:
    perzzon skrev:

Jag är ganska säker på att du inte skulle sitta kvar år efter år utan att vara kvalificerad utan att du skulle lära dig de delar du inte kan från början och därmed bli "kvalificerad".

Av:
    geologen
    GoranS skrev:
    Jag är ganska säker på att du inte skulle sitta kvar år efter år utan att vara kvalificerad utan att du skulle lära dig de delar du inte kan från början och därmed bli "kvalificerad".

Möjligt, men varför skulle en arbetsgivare välja mig, som saknar kvalifikationerna, framför alla andra som har dem?

Det är ju det som är grundproblemet. Att komma in!

Av:
    Raggamuffin
    geologen skrev:
    perzzon skrev:

Du beskriver 85% av mina kollegor :)

// Muffin

Av:
    GoranS
    geologen skrev:
    GoranS skrev:

Jo, precis. Men eftersom det tar väldigt mycket tid och energi att skriva ansökningar så är det slöseri med min tid att skriva ansökningar till tjänster där jag inte till fullo uppfyller kraven. Det går ungefär en kväll för en ansökning. En halvtimme på att läsa på om företaget och lusläsa annonsen. Två timmar ångest. Två timmar på att fila på formuleringar. En halvtimme på att skriva och skicka (eller en timme till om det ska göras genom en sån där ansökningssida med massa rutor som ska fyllas i).
    Menar du att det är ett slöseri med tid för att det finns en risk att de sorterar bort din ansökan, d.v.s. att sannolikheten är mindre än 100% att de läser den? I så fall är det nog meningslöst att över huvud taget söka jobb. Finns ju alltid en risk att de redan fått in drömkandidaten som gör att du är chanslös.

Av:
    GoranS
    geologen skrev:
    GoranS skrev:

Möjligt, men varför skulle en arbetsgivare välja mig, som saknar kvalifikationerna, framför alla andra som har dem?

Det är ju det som är grundproblemet. Att komma in!
    Visst finns det tjänster med många sökande, men de senaste åren har det i många branscher varit svårt att få tag i folk. Företagen har då två alternativ. Antingen får de sänka kraven och räkna med att det kanske tar lite längre tid innan personen är igång eller så får de stå med en vakans. Är inte alls osannolikt att de väljer den förstnämnda vägen. Med rätt inställning kan du då komma in trots dålig kvalifikationsmatchning.

Av:
    Pajas
    Byter jobb gör man väl oftast för att man ska lära sig nya saker, inte göra sådant man redan gör.
    Jag har hoppat mellan lite olika jobb och ingen har krävt att man kan allt från början.
    Och är det en sund arbetsplats så hjälper man väl varann...... jag har iofs aldrig jobbat på kontor utan ute
    I verkligheten ;)

Av:
    Miss Lycka 2.0
    Allt sades på första sidan. Nu är vi på sidan 116.

Av:
    GoranS
    Pajas skrev:
    Byter jobb gör man väl oftast för att man ska lära sig nya saker, inte göra sådant man redan gör.
    Jag har hoppat mellan lite olika jobb och ingen har krävt att man kan allt från början.
    Och är det en sund arbetsplats så hjälper man väl varann...... jag har iofs aldrig jobbat på kontor utan ute
    I verkligheten ;)
    Ett hjälpsamhet är ett sundhetstecken är nog inte begränsat till icke-kontorsjobb. Är åtminstone en av de sakerna jag gillar med stället jag jobbar på.

Av:
    MatteXC
    Edit: fattade inte trådens karaktär...
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2019-02-12 22:50 av MatteXC.

Av:
    Manurhin2
    Miss Lycka 2.0 skrev:
    Allt sades på första sidan. Nu är vi på sidan 116.

+ ?

Av:
    geologen
    GoranS skrev:
    Menar du att det är ett slöseri med tid för att det finns en risk att de sorterar bort din ansökan, d.v.s. att sannolikheten är mindre än 100% att de läser den? I så fall är det nog meningslöst att över huvud taget söka jobb. Finns ju alltid en risk att de redan fått in drömkandidaten som gör att du är chanslös.

Nej, men om det är ett jobb där det är väldigt liten sannolikhet för att jag ens skulle bli kallad till intervju, så är det inte värt att offra en hel kväll och fylla på ångestkontot på att skriva en ansökan.

Av:
    marr
    Jag kan absolut inte jobbet jag började på idag, det är både jag och arbetsgivaren införstådda med.

Av:
    geologen
    marr skrev:
    Jag kan absolut inte jobbet jag började på idag, det är både jag och arbetsgivaren införstådda med.

Känns inte det väldigt dumt? Det vore väl bättre både för dig och arbetsgivaren om du kunde jobbet?

Av:
    Pajas
    Jag sökte nytt jobb i fredags och fick reda på idag att jag var 1 av 3 som ska intervjua. och inte stämmer krav profilen sådär jättebra.
    Men dom kanske redan bestämmt vem dom vill ha och jag bara är utfyllnad:)
    Ska bli kul med ett jobb med företagssjukvård och kanske även löne/ medarbetar samtal..... och misstänker att det även finns friskvårdbidrag.

Av:
    marr
    geologen skrev:
    marr skrev:

Känns inte det väldigt dumt? Det vore väl bättre både för dig och arbetsgivaren om du kunde jobbet?

Nä. Inte dumt alls. Man blir anställd för potentialen. Den finns i dig också, du måste bara erkänna det, för dig själv.

Av:
    staine
    Geo, kan du inte ändra trådrubriken till något mer passande? Det tåget verkar ju ha gått.

Av:
    görveln
    Har du helt glömt bort att du får några år sedan skrev första ansökan på ett halvår och faktiskt fick ett jobb?

I en del du skriver hållar jag faktiskt med om. Jag tycker inte heller arbetsmarknaden är så enkel och rationell som många beskriver i tråden. Ibland måste man faktiskt ha tur och råka komma i kontakt med rätt företag på rätt tidspunkt. Om man inte av någon anledning är inne i systemet så är det inte säkert att det är så lätt att komma in. Mycket lättare att få ett nytt jobb om man redan har ett ok jobb än om man inte har det.

Så jag tror inte det är så lätt för dig att få ett nytt bra jobb för att du har begränsad utbildning och erfaring men du är ju så otroligt negativ till allt och alla. Du har ju faktiskt fått ett nytt jobb och det gör dig faktiskt bra mycket mer attraktiv på arbetsmarknaden än om du hade jobbat kvar i hemtjänsten så du borde faktiskt ha klart större chanser nu än när du faktiskt fick ett nytt jobb.

Av:
    GoranS
    geologen skrev:
    marr skrev:

Du menar att arbetsgivaren istället för att plocka in någon som (uppenbarligen) uttryckt intresse för jobbet och vill lära sig det som saknas i kunskapsarsenalen skulle ha låtit bli att anställa? Eller, om det varit alternativet, tagit in någon som de tyckte var en sämre kandidat?
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2019-02-12 20:56 av GoranS.

Av:
    geologen
    GoranS skrev:
    geologen skrev:
    marr skrev:

Du menar att arbetsgivaren istället för att plocka in någon som (uppenbarligen) uttryckt intresse för jobbet och vill lära sig det som saknas i kunskapsarsenalen skulle ha låtit bli att anställa?

Nej, men anställa nån med rätt kompetens.

Tyvärr, bara registrerade användare får skriva inlägg i detta forum.

Klicka här för att logga in

KÖP & SÄLJ