• Re: [OT] Chans att rädda karriären?

Av:
    geologen
    Fältprästen skrev:
    geologen skrev:
    Tvärt om skulle alla få jobb genom mig! Jag är för blödig för att sortera bort nån eller göra nån ledsen eller besviken. Jag skulle vara en katastrofalt dålig chef, i alla fall för företaget...
    Men ingen skulle ha rätt meriter.

Och just därför ska jag aldrig bli chef!

Betydligt snällare och trevligare i verkligheten än här på forumet - tro det eller ej!

Min nya blogg: http://wattperkilo.blogspot.se

Av:
    GoranS
    Örjan Lax skrev:
    marr är en HAN och inte hen. För fasen! 🙊
    Är han Han-kines? ;-)

Av:
    Nypåmtb
    geologen skrev:
    Nypåmtb skrev:
    geologen skrev:
    Nypåmtb skrev:
    Du har alltså skrivit 2.0 på högskoleprovet?
    Skulle säga att det räcker väldigt långt för att vara aktuell för en mängd jobb där du saknar erfarenhet och formell kompetens. Att kunna lära sig snabbt är mkt viktigare än vad man kan.

Ja, det har jag. Men det säger inte så mycket som folk tror. Det handlar mest om att ha bra språkkunskaper (jag gjorde det 2005 - det har nog ändrats en hel del sen dess).

Jag lär mig lätt och snabbt, men det är att få chansen att göra det som är det svåra. Jag kan liksom inte visa på nåt sätt att jag lär mig snabbt, utan det stirras bara på formella meriter. Att jag skriver "jag lär mig snabbt" spelar ingen roll, för det skriver naturligtvis alla andra också.

Du kan tex exemplifiera med att skriva att du fått 2.0 på högskoleprovet (och därmed presterat bättre än 99,9. % på en tidspressad uppgift som kräver såväl språkkunskaper som hög kognitiv kapacitet).

Bättre än ca 98 procent, bara. Men nä, det uppfattas nog på fel sätt, som nåt skrytsamt. Jag har bara skrivit det i ett ansökningsbrev, och där var det relevant.

Men ja, språk har jag inga problem med. Jag hade inga fel på de tre språkdelproven. Alla fel var i DTK (2 st) och NOG (5 st). Matte har alltid varit en svag sida för mig.

Baserat på vad du skriver här tror jag risken att du framstår som ”skrytig” i ditt brev och cv är nära noll, skriv absolut med det.

Av:
    Örjan Lax
    GoranS skrev:
    Örjan Lax skrev:
    marr är en HAN och inte hen. För fasen! 🙊
    Är han Han-kines? ;-)
    Hahaha... 😁

Av:
    GoranS
    emmer skrev:
    Våga vägra jobb med titel som inte är på svenska!
    Gäller det rådet även människor utanför Sveriges gränser?

Av:
    GoranS
    geologen skrev:
    Nypåmtb skrev:
    geologen skrev:
    Nypåmtb skrev:
    Skulle säga att det räcker väldigt långt för att vara aktuell för en mängd jobb där du saknar erfarenhet och formell kompetens. Att kunna lära sig snabbt är mkt viktigare än vad man kan.

Ja, det har jag. Men det säger inte så mycket som folk tror. Det handlar mest om att ha bra språkkunskaper (jag gjorde det 2005 - det har nog ändrats en hel del sen dess).

Jag lär mig lätt och snabbt, men det är att få chansen att göra det som är det svåra. Jag kan liksom inte visa på nåt sätt att jag lär mig snabbt, utan det stirras bara på formella meriter. Att jag skriver "jag lär mig snabbt" spelar ingen roll, för det skriver naturligtvis alla andra också.

Du kan tex exemplifiera med att skriva att du fått 2.0 på högskoleprovet (och därmed presterat bättre än 99,9. % på en tidspressad uppgift som kräver såväl språkkunskaper som hög kognitiv kapacitet).

Bättre än ca 98 procent, bara. Men nä, det uppfattas nog på fel sätt, som nåt skrytsamt. Jag har bara skrivit det i ett ansökningsbrev, och där var det relevant.

Men ja, språk har jag inga problem med. Jag hade inga fel på de tre språkdelproven. Alla fel var i DTK (2 st) och NOG (5 st). Matte har alltid varit en svag sida för mig.
    Hade vi slagit oss samman hade vi spikat det! NOG och DTK var mina säkra delprov. Resten, och ffa orddelen, sumpade jag däremot en hel del poäng när jag skrev det där. Är dock närmare 30 år sen så jag vet ju inte hur det skulle gå nu.

Av:
    Hasse#7
    Nypåmtb skrev:
    geologen skrev:
    Nypåmtb skrev:
    geologen skrev:
    Nypåmtb skrev:

Baserat på vad du skriver här tror jag risken att du framstår som ”skrytig” i ditt brev och cv är nära noll, skriv absolut med det.

Det är ju värsta Mensa-powern utan att vara ett UFO. Du tror ju bara att alla kan allt som du kan för att du är understimulerad och saknar utmaningar. Var lite mer som jofa, du har det i dig. Gå på känsla och låt det bära eller brista. Skit i logiken, den är bara ett hinder som gör dig onödigt lik alla andra.

Av:
    DT
    Om du har skrivit 2,0 på högskoleprovet så kan du väl dra igång en sån där verksamhet som "assisterar" andra med högskoleprovet? Efterfrågan finns, betalningsviljan hos kunderna är hög, och konkurrensen begränsad de närmsta 4-5 åren när gänget bakom HP-hjälpen sitter inne! Du behöver bara lite teknisk utrustning och några pålitliga kumpaner som sköter det praktiska kommunikationsarbetet medan du löser uppgifterna. :-)

Av:
    geologen
    Hade jag fått bestämma hade högskoleprovet avskaffats. Det är ju klarlagt att det är en mycket dålig proxy för studieförmåga (de som kommer in på högskoleprovskvoten presterar markant sämre än de som kommer in på betyg), och det öppnar för fusk, som DT tar upp. Det är inte på nåt vis ett IQ-test, utan det handlar mest om att se hur mycket man lyckats lära sig när man gör det. Därför får äldre som regel bättre resultat eftersom de hunnit lära sig fler ord och ta in annan information. Man belönas lite för "lång och trogen tjänst", så att säga.

Så ett bra resultat på högskoleprovet är inte på nåt sätt nåt bra. Det är som att stoltsera med pubquizsegrar. Lika meningslöst.

Betydligt snällare och trevligare i verkligheten än här på forumet - tro det eller ej!

Av:
    GoranS
    Ja, med den utformningen det har idag och dess dåliga korrelation med resultat vid kommande studier är det uppenbarligen mkt tveksamt som urvalskriterium.

Av:
    Hasse#7
    geologen skrev:
    Hade jag fått bestämma hade högskoleprovet avskaffats. Det är ju klarlagt att det är en mycket dålig proxy för studieförmåga (de som kommer in på högskoleprovskvoten presterar markant sämre än de som kommer in på betyg), och det öppnar för fusk, som DT tar upp. Det är inte på nåt vis ett IQ-test, utan det handlar mest om att se hur mycket man lyckats lära sig när man gör det. Därför får äldre som regel bättre resultat eftersom de hunnit lära sig fler ord och ta in annan information. Man belönas lite för "lång och trogen tjänst", så att säga.

Så ett bra resultat på högskoleprovet är inte på nåt sätt nåt bra. Det är som att stoltsera med pubquizsegrar. Lika meningslöst.

Ja en bred allmänbildning och att ha rätt svar i olika frågeställningar samt kunna lägga ihop diverse kunskaper till ett svar med hög sannolikhet att vara rätt, det är ju inget som efterfrågas på arbetsmarknaden :)
    Kan man dessutom göra det i grupp så är det ju ännu sämre. :)

Av:
    jonte987
    Jag skulle inte rekommendera att ta upp högskoleprovet i en ansökan. Happy borde istället hjälpa till att formulera denna kompetens i löpande text.

Läsförståelse och språk är uppenbarligen på topp man matten bara kommer upp i hög nivå.

Fast jag är kanske bara avundsjuk för att jag bara klarade 1.8. :(
    13 fel de flesta på ord.

Av:
    poqa
    Men geo behöver ju inte söka något nytt jobb. De är ju en hiss han aldrig sett i verkligheten han stirrar sig blind på nu?!

Av:
    grautr
    Varför arbetar du inte som handläggare på en statlig myndighet? Du verkar ju vara precis rätt material för den sortens arbete.

/grautr

Av:
    DT
    grautr skrev:
    Varför arbetar du inte som handläggare på en statlig myndighet? Du verkar ju vara precis rätt material för den sortens arbete.

Det kan jag hålla med om att han skulle kunna passa för. Fast just vad gäller statliga myndigheter så misstänker jag att den formella kompetensen spelar en mycket större roll vid ansökningsförfarandet än inom näringslivet. Geologen hakar ju ofta upp sig på sin bristande formella kompetens, men här kan det nog vara en issue.

Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2019-02-13 08:08 av DT.

Av:
    bigmollo
    Jag har nyligen anställt två personer som inte hade tidigare erfarenhet av varken branschen eller tjänsterna vi säljer. Det är ganska välbetalda jobb. De fick jobbet för att de hade drivet och viljan att lära sig. De hade garanterat inte fått jobbet om de hade ältat att det skulle vara omöjligt att lära sig.
    Just nu har vi en praktikant från IHM, även han utan tidigare erfarenhet av det vi gör. Honom skulle jag kunna anställa idag bara för hans inställning och vilja att lära sig.

...........................................................

Bigmollo.com
    Bicycling.se
    Randonneur Stockholm

Av:
    staine
    geologen skrev:

Jaså. Jag är en gammal gubbe. Skulle vara glad om jag fick över 1.0
    Min son däremot fick 1,9 när han var 18 år.
    Hans polare hade 2,0.
    (Obs, det var ett tag sen, långt innan HP hjälpen kom med sin briljanta affärside!)

Av:
    McOla
    Vad vill du jobba med/inom?

Jag skulle kunna tänka mig att du skulle vara bra som testare, QA eller varför inte 2nd line support med felsökning.

//Ola

Av:
    geologen
    McOla skrev:

Jag skulle kunna tänka mig att du skulle vara bra som testare, QA eller varför inte 2nd line support med felsökning.

//Ola

Mycket bra gissningar. Det är saker jag själv tror skulle passa mig bra.

Jag lever verkligen upp när jag får problem att lösa. Jag var väldigt nöjd för nån månad sen när jag hjälpte en kollega "debugga" ett Excel-dokument med massa nästlade If/Countif-satser.

Redigerad 2 gång(er). Senaste ändring 2019-02-13 08:50 av geologen.

Av:
    bigmollo
    McOla skrev:

//Ola

Så länge han inte måste testa nåt nytt. ;D

Sorry Geo, kunde inte låta bli.

...........................................................

Bigmollo.com
    Bicycling.se
    Randonneur Stockholm

Av:
    geologen
    poqa skrev:
    Men geo behöver ju inte söka något nytt jobb. De är ju en hiss han aldrig sett i verkligheten han stirrar sig blind på nu?!

Nej, men jag är väldigt missnöjd med lönen, och den kommer inte att öka mer än enligt inflationen på mitt nuvarande jobb, så jag måste försöka hitta nåt som är bättre betalt.

Av:
    Luthman Photography
    geologen skrev:
    poqa skrev:

Nej, men jag är väldigt missnöjd med lönen, och den kommer inte att öka mer än enligt inflationen på mitt nuvarande jobb, så jag måste försöka hitta nåt som är bättre betalt.

Var nöjd att du har en lön som ökar öht.

Av:
    Hasse#7
    En allmän fråga till alla (utom geo, just nu). Funkar inte fler än jag så att man känner sig lite mätt på jobbet man har, man ser något annat som verkar ha några fördelar och nackdelar men totalt sett är intressant, man gör en koll på ett eller annat vis för att se om man tänkt rätt. Sen funderar man nästan för länge, slänger ihop en ansökan sista sekunden, sen rullar det på av sig själv eftersom man inte är helt fel ute när det gäller vad man vill och kan, eller kan lära sig. Skulle man söka ett jobb man kan innan blir det ju astråkigt ganska snabbt. Nån mer än jag som funkar så?

Av:
    geologen
    Luthman Photography skrev:
    geologen skrev:
    poqa skrev:

Men det är ju det den inte gör. En lön som bara höjs motsvarande inflationen är i praktiken oförändrad.

Av:
    unsuspected
    Så geologen har trollat Happy i nästan 9år? Underbart :)

Av:
    Pajas
    Hasse#7 skrev:
    En allmän fråga till alla (utom geo, just nu). Funkar inte fler än jag så att man känner sig lite mätt på jobbet man har, man ser något annat som verkar ha några fördelar och nackdelar men totalt sett är intressant, man gör en koll på ett eller annat vis för att se om man tänkt rätt. Sen funderar man nästan för länge, slänger ihop en ansökan sista sekunden, sen rullar det på av sig själv eftersom man inte är helt fel ute när det gäller vad man vill och kan, eller kan lära sig. Skulle man söka ett jobb man kan innan blir det ju astråkigt ganska snabbt. Nån mer än jag som funkar så?

Ja

Av:
    McOla
    geologen skrev:
    McOla skrev:

//Ola

Mycket bra gissningar. Det är saker jag själv tror skulle passa mig bra.

Jag lever verkligen upp när jag får problem att lösa. Jag var väldigt nöjd för nån månad sen när jag hjälpte en kollega "debugga" ett Excel-dokument med massa nästlade If/Countif-satser.

Men sök såna jobb då. Både testare och 2nd line support behöver du inga formella kunskaper för att få jobb som. Det räcker gott med att du har lätt för att lära dig och gillar problemlösning.

Var ärlig, skriv att du tycker jobbet låter intressant men att du inte kan något om produkterna nu men är snabb på att lära dig. Det funkar för de flesta arbetsgivare.

Jag är övertygad om att du skull funka mycket bra på sådana jobb och du skulle lätt få över 30' i lön.

//Ola

Av:
    Luthman Photography
    geologen skrev:
    geologen skrev:
    poqa skrev:

Men det är ju det den inte gör. En lön som bara höjs motsvarande inflationen är i praktiken oförändrad.

Om din lön inte ändrades alls skulle den inte höjas. Att den inte höjs i jämförelse med inflationen är ju bara intressant ur ett realistiskt perspektiv. Såna använder vi väl inte här iaf? Min lön har stått still de senaste 4-5 åren, dvs inte höjts alls. Oavsett inflation eller andra kul jämförelser.

Av:
    Luthman Photography
    Peppad av geologens inställning har jag sökt en tjänst där jag saknade de flesta kvalifikationer som efterfrågades.

Av:
    Hasse#7
    Peppad av geologens inställning har jag sökt en tjänst där jag saknade de flesta kvalifikationer som efterfrågades.

Bra! Jag tror du har goda chanser. Ärlighet och entusiasm räcker långt.

Av:
    GoranS
    Hasse#7 skrev:

Ä går aldri. Och gåre så blir ä inge bra ändå. (läses med rejäl gnällbältesdialekt)

Av:
    Pajas
    Peppad av geologens inställning har jag sökt en tjänst där jag saknade de flesta kvalifikationer som efterfrågades.[/quote

Bra jobbat eftersom det tar flera dgr att knåpa ihop en jobbansökan.....

Av:
    Luthman Photography
    GoranS skrev:
    Hasse#7 skrev:

Ä går aldri. Och gåre så blir ä inge bra ändå. (läses med rejäl gnällbältesdialekt)

Om allt annat blir skit, om jag nu skulle råka få tjänsten, så har jag iaf väldigt mkt kortare till jobbet. Och kan cykelpendla dit.

Av:
    izar
    Imposter syndrome...

Av:
    JojjeM
    geologen skrev:
    GoranS skrev:
    geologen skrev:
    görveln skrev:
    Du har ju faktiskt fått ett nytt jobb och det gör dig faktiskt bra mycket mer attraktiv på arbetsmarknaden än om du hade jobbat kvar i hemtjänsten så du borde faktiskt ha klart större chanser nu än när du faktiskt fick ett nytt jobb.

Det håller jag inte med om. Det nuvarande är som sagt inte ett dugg mer meriterande än hemtjänsten, eftersom det jag gör inte efterfrågas i nåt annat jobb. Så unikt är det.
    Är inte helt på det klara med vad du gör men som jag fattat det använder du en mjukvara för att lösa (rutinmässiga) uppdrag. Låter inte helt unikt i mina öron.

Japp, men det vi faktiskt gör, det gör ingen annan nånstans. Så det har ingen relevans för nåt annat jobb.

I all välmening så tycker jag du hänger upp dig för mycket på det exakta sakinnehållet. Ditt nuvarande jobb (tillsammans med din uppenbara intelligens och goda vilja om du kunde tänka dig att erkänna det) borde som sagt vara meriterande för en massa "kontorsarbete".

Tänk på det i cyklingstermer.
    Från att ha varit otränad så börjar du hoja lite. Du blir bättre och hittar en favoritrunda på tio mil som du cyklar fem dar i veckan. Till slut kör du den enkelt på tre timmar (jättefort i min bok).

Då kommer ett Vätterngäng och frågar om du vill vara med i deras lag. De har sett på Strava att du är en stark cyklist. Förvisso måste du träna på att cykla i klunga och lära dig deras hemliga TdF-tecken men de tror ändå att du skulle vara en tillgång och börja bidra efter några pass.

"Intressant" tänker du men avböjer. Du är ju van med en vänstersväng efter tre kilometer och en sån finns ju inte på Vätternrundan.

Kanske inte en vattentät liknelse men ändå :)

/Johan

Ironi funkar bäst på nätet

Av:
    Luthman Photography
    JojjeM skrev:
    geologen skrev:
    GoranS skrev:
    geologen skrev:
    görveln skrev:
    Du har ju faktiskt fått ett nytt jobb och det gör dig faktiskt bra mycket mer attraktiv på arbetsmarknaden än om du hade jobbat kvar i hemtjänsten så du borde faktiskt ha klart större chanser nu än när du faktiskt fick ett nytt jobb.

Det håller jag inte med om. Det nuvarande är som sagt inte ett dugg mer meriterande än hemtjänsten, eftersom det jag gör inte efterfrågas i nåt annat jobb. Så unikt är det.
    Är inte helt på det klara med vad du gör men som jag fattat det använder du en mjukvara för att lösa (rutinmässiga) uppdrag. Låter inte helt unikt i mina öron.

Japp, men det vi faktiskt gör, det gör ingen annan nånstans. Så det har ingen relevans för nåt annat jobb.

I all välmening så tycker jag du hänger upp dig för mycket på det exakta sakinnehållet. Ditt nuvarande jobb (tillsammans med din uppenbara intelligens och goda vilja om du kunde tänka dig att erkänna det) borde som sagt vara meriterande för en massa "kontorsarbete".

Tänk på det i cyklingstermer.
    Från att ha varit otränad så börjar du hoja lite. Du blir bättre och hittar en favoritrunda på tio mil som du cyklar fem dar i veckan. Till slut kör du den enkelt på tre timmar (jättefort i min bok).

Då kommer ett Vätterngäng och frågar om du vill vara med i deras lag. De har sett på Strava att du är en stark cyklist. Förvisso måste du träna på att cykla i klunga och lära dig deras hemliga TdF-tecken men de tror ändå att du skulle vara en tillgång och börja bidra efter några pass.

"Intressant" tänker du men avböjer. Du är ju van med en vänstersväng efter tre kilometer och en sån finns ju inte på Vätternrundan.

Kanske inte en vattentät liknelse men ändå :)

/Johan

Ypperlig liknelse.

Av:
    GoranS
    GoranS skrev:
    Hasse#7 skrev:

Om allt annat blir skit, om jag nu skulle råka få tjänsten, så har jag iaf väldigt mkt kortare till jobbet. Och kan cykelpendla dit.
    Nä, de kommer direkt att se att du glömde nämna att du inte till fullo behärskar en till tjänsten perifert relaterad programvara och du kommer därmed omedelbart att få sparken. Och tro inte att du kommer undan med att hävda att du gärna lär dig det du inte kan och att du tror att det kommer att gå ganska fort - nej, den gubben går inte, du LJÖG och SKRYTER dessutom med att du kan lära dig snabbt. Kan inte se några andra möjligheter än arbetslöshet, utförsäkring följt av ett liv i misär eller en enkelbiljett till ättestupan.

Av:
    katten
    Alltså - den här tråden har triggat mig till att söka jobb jag egentligen inte är kvalificerad för! Jag tror att jag kan lära mig nya saker...

/A

Av:
    geologen
    Alltså, jag tror ju att varje mejl eller telefonsamtal från en chef kommer att meddela att jag måste sägas upp. Lever med en ständig skräck. Det var bättre i hemtjänsten, för där fick jag ständig och direkt återkoppling så där visste jag att jag gjorde ett bra jobb. På mitt nuvarande har jag ingen aning. En gång i halvåret kanske projektledningen säger "Bra jobbat!" till hela gruppen. Men mer än så är det aldrig, och i synnerhet inget individuellt. Så jag känner mig konstant otrygg och osäker.

Av:
    marr
    geologen skrev:
    Alltså, jag tror ju att varje mejl eller telefonsamtal från en chef kommer att meddela att jag måste sägas upp. Lever med en ständig skräck. Det var bättre i hemtjänsten, för där fick jag ständig och direkt återkoppling så där visste jag att jag gjorde ett bra jobb. På mitt nuvarande har jag ingen aning. En gång i halvåret kanske projektledningen säger "Bra jobbat!" till hela gruppen. Men mer än så är det aldrig, och i synnerhet inget individuellt. Så jag känner mig konstant otrygg och osäker.

Usch :( det är ingen rolig känsla att gå och bära på... Men ännu ett argument för att söka jobb under tiden som du har ett....

Av:
    Luthman Photography
    Om du inte hör nåt är det tillräckligt bra. Dessutom är det skitsvårt att göra sig av med någon för att man tycker att de är kassa.

Av:
    jofahjalm
    Det är också en känsla man kan säga vård för...

Av:
    Hasse#7
    jofahjalm skrev:
    Det är också en känsla man kan säga vård för...

Var lite snäll, och kolla autocorrect. Två uppmaningar, inte en.

Av:
    Rattnalle
    geologen skrev:
    geologen skrev:
    poqa skrev:

Om din lön inte ändrades alls skulle den inte höjas. Att den inte höjs i jämförelse med inflationen är ju bara intressant ur ett realistiskt perspektiv. Såna använder vi väl inte här iaf? Min lön har stått still de senaste 4-5 åren, dvs inte höjts alls. Oavsett inflation eller andra kul jämförelser.
    Din lön har alltså sänkts. I reala termer. Inklusive kul jämförelser då.

Inlägget ovan inleds med största sannolikhet av ett osynligt "Jag tycker att" inte "Jag vet obestridligt att".

Av:
    Raggamuffin
    Alltid tråkigt att inte få återkoppling, men den där känslan du bär på hänger nog ihop med andra lite tokiga inställningar / syn på saker.

Antagligen begriper din chef ännu mindre och kan inte bedöma det utan kör på no news is good news från era kunder i sin tur. Kan han bara faktura så är allt väl, den mängd katastrofer jag haft som kollegor genom åren är stor.
    Två har blivit uppsagda, en tog en firmabil och körde till Tyskland där han sålde den och sa till chefen den hade blivit stulen. Den andra drog på semester i åtta veckor men skickade in tidsedlar med 40 timmars arbete var vecka. Jag tror du är safe.

// Muffin

Tyvärr, bara registrerade användare får skriva inlägg i detta forum.

Klicka här för att logga in

KÖP & SÄLJ