• Re: [OT] Chans att rädda karriären?

Av:
    itisasitis
    geologen skrev:
    Så om hela Sverige börjar kalla "höger" för "uppåt", samtidigt som både "höger" och "uppåt" finns kvar som korrekta begrepp, så är det bara att anpassa sig?

Som när du började kalla höjda omkostnader för lönesänkning? ;)

Av:
    itisasitis
    Den store filosofen W. Gretzky sade en gång "You miss 100% of the shots you don't take". Det är tänkvärt i många situationer.

Av:
    Hasse#7
    @geologen, gör bara min kvartalskoll om du läser vad jag skriver eller om jag bör ge upp.

Av:
    Mini_me
    geologen skrev:
    Men vet ni vad. Jag gör så här. Jag ringer rekryteraren på måndag och stämmer av bättre.

Bra! Jag började få slut på kakor... ;)

- s k i l j e l i n j e -

"Jag bara jobbar här..."

Av:
    geologen
    Hasse#7 skrev:
    geologen skrev:
    Men vet ni vad. Jag gör så här. Jag ringer rekryteraren på måndag och stämmer av bättre.

Bra! Ring och säg att du gjorde ett kanpnnjobb inom hemtjänsten, bytte och gör ett kanonjobb med GIS trots att du var osäker på om din kompetens räckte, vilket visade sig att den gör. Du är redo för nya utmaningar med QGIS. Du kommer ta dig an uppgiften lika väl som allt annat men den här gången behöver de räkna med en viss uppstartstid och kanske någon form av introduktion/utbildning. I övrigt finns inga hinder eftersom du inte är hämmad av att du nått nån form av övre gräns för lärande, det är bara obruten mark. Förmodligen kan du ange nån form av tidplan för självgående även om det inte är din stil att göra så. Om rekryteraren släpper igenom dig till ett möte med uppdragsgivare kommer ni antagligen tala samma språk direkt.

Detta menar du, Hasse?

Den texten stämmer inte riktigt med verkligheten. Min GIS-kompetens räckte ju egentligen inte alls, men tack vare kollegor som kunde mer fick jag så småningom koll på de delar som är relevanta för den nuvarande tjänsten. Jag hade nog inte stått ut mentalt med att behöva få så mycket hjälp om det inte hade varit så att jag hade ett försprång i kunskapen om hur de fysiska näten är uppbyggda eftersom jag hade jobbat med det några månader innan, så jag kunde hjälpa dem med det i gengäld.

Betydligt snällare och trevligare i verkligheten än här på forumet - tro det eller ej!

Min nya blogg: http://wattperkilo.blogspot.se

Av:
    Jensen
    geologen skrev:
    Jensen skrev:
    Ja men du skrev ju heller inte att du kanske har andra fördelar och jobbar flitigt osv osv. Du skrev ju i stort sett ”tack men nej tack”.
    Tycker man i svaret kan läsa mellan raderna att de mycket väl visste att du saknade en viss kunskap men att de skickade ändå eftersom du kunde vara intressant ändå.

Men då får de väl för fan skriva det de menar i stället för nåt annat.

Jag förstår inte varför man inte kan använda sig av rak kommunikation.

Ja antingen accepterar du verkligheten , alla andra o anpassar dig eller så kör du dit rejs. Men då kanske man inte kan klaga. Som redan nämnts så sätter de ju troligen ribban lite högre än nödvändigt o har de tur får de napp på de få som kan uppfylla kraven eller så får de napp av nån arbetsvillig o intresserad som kommer kunna väga upp det de saknar.

===I Speed kills, but you get there faster I===

Av:
    geologen
    Men hur ska jag kunna veta om ordet "krav" i en specifik annons betyder just "krav", eller om det betyder "önskemål"? För ibland betyder det det ena och ibland det andra. Det är dumt att inte skriva vad man menar.

Betydligt snällare och trevligare i verkligheten än här på forumet - tro det eller ej!

Av:
    Jensen
    geologen skrev:
    Hasse#7 skrev:
    geologen skrev:

Bra! Ring och säg att du gjorde ett kanpnnjobb inom hemtjänsten, bytte och gör ett kanonjobb med GIS trots att du var osäker på om din kompetens räckte, vilket visade sig att den gör. Du är redo för nya utmaningar med QGIS. Du kommer ta dig an uppgiften lika väl som allt annat men den här gången behöver de räkna med en viss uppstartstid och kanske någon form av introduktion/utbildning. I övrigt finns inga hinder eftersom du inte är hämmad av att du nått nån form av övre gräns för lärande, det är bara obruten mark. Förmodligen kan du ange nån form av tidplan för självgående även om det inte är din stil att göra så. Om rekryteraren släpper igenom dig till ett möte med uppdragsgivare kommer ni antagligen tala samma språk direkt.

Detta menar du, Hasse?

Den texten stämmer inte riktigt med verkligheten. Min GIS-kompetens räckte ju egentligen inte alls, men tack vare kollegor som kunde mer fick jag så småningom koll på de delar som är relevanta för den nuvarande tjänsten. Jag hade nog inte stått ut mentalt med att behöva få så mycket hjälp om det inte hade varit så att jag hade ett försprång i kunskapen om hur de fysiska näten är uppbyggda eftersom jag hade jobbat med det några månader innan, så jag kunde hjälpa dem med det i gengäld.

Du jobbar alltså nu med något du inte hade kunskap eller full kunskap när du började vad är då skillnaden med detta?

Frågar du inte så får man ju aldrig veta hur strikta kraven är. Värsta som kan hända är ett nej o då står du på samma punkt som när du själv säger nej innan. Medans du i bästa fall står med jobb du vill ha.

Av:
    geologen
    Skillnaden var att det inte fanns krav på mig att ha den kunskapen. Jag var övertydlig under anställningsprocessen med att jag inte hade mer än ytterst ytliga GIS-kunskaper och nästan inga GIS-färdigheter. Men det var ok, så då var jag ok med det också.

Av:
    Hasse#7
    @geologen, ja bland annat det. Eftersom företagen stretchar sig för att klara jobbet med normal bemanning är de ansträngda på resurssidan när de söker fler. Att hjälpa någon lättlärd kan vara ett billigt pris för att slippa göra alldeles för mycket själv. Se det som en klunga. Om alla gör sitt jobb går det snabbast, om någon vill men inte gör riktigt allt rätt brukar lite instruktioner och övning med lätt styrande hjälp göra susen.
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2018-06-17 10:18 av Hasse#7.

Av:
    Jensen
    geologen skrev:
    Skillnaden var att det inte fanns krav på mig att ha den kunskapen. Jag var övertydlig under anställningsprocessen med att jag inte hade mer än ytterst ytliga GIS-kunskaper och nästan inga GIS-färdigheter. Men det var ok, så då var jag ok med det också.

O så kan det ju vara i detta fall med. Eftersom de verkar varit medvetna om att du saknar det i din profil och ändå kontaktat dig

Av:
    geologen
    I min profil framgår det inget om vad jag kan eller inte kan i just detta ämnet. Sen tror jag att dussintals, kanske hundratals, fått utskicket.

Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2018-06-17 10:17 av geologen.

Av:
    White_XC_Ultimate_Carbon
    Jag tror att mycket bottnar i en rädsla att misslyckas, eller att inte vara tillräckligt bra. Då kan det kännas tryggare att inte försöka för då är ju risken att misslyckas/ inte räcka till obefintlig.
    Min son är sådan. Finns många exempel på saker han vill göra men sedan när det väl är dags att prova tar det stopp och han blir helt blockerad.
    Kan vara cykling, bowling, simning, skatepark mm.
    Ibland övervinner han sin inre kamp och det visar sig att han klarar det. Oftast väldigt bra dessutom. Han står länge vid sidan och analyserar hur de andra gör. Sedan är det som han redan kan det.
    Men visst, ibland är det svårare än det ser ut med, och blir inte som han tänkt. Världen går inte under för det, men han blir väldigt leden och frustrerad och har ännu högre tröskel till nästa försök. Ibland blir det inget nästa försök och det är ok det med. Jag är glad för de gånger han klarar att övervinna sin rädsla och försöker.

För att landa de jobben man vill ha i livet räcker det ibland med entusiasm och intresse. Men det kan man ju inte skriva i annonserna för då blir rekryteringen hopplös. Alla bedömer inte sin egen entusiasm och intresse helt korrekt...
    Är man tillräckligt intresserad visar man det ändå, genom att söka fast man inte helt matchar profilen. Genom sitt sätt att agera vid en ev intervju. Genom att visa ev tidigare erfarenhet och hur man skaffat sig den.
    Värdet av att faktiskt vilja göra det man söker till kan öppna många dörrar.
    Att söka är ju en förutsättning för att kunna få chansen, och det värsta som kan hända i det fallet är ju att inte få jobbet. Det sker ju automatiskt om du inte söker. Alltså inget att vara rädd för.
    Jag har följt den här tråden länge och min uppfattning är att du är skärpt nog att kunna landa ett sånt här jobb bara du försöker.

/Kalle

Av:
    White_XC_Ultimate_Carbon
    geologen skrev:
    Men hur ska jag kunna veta om ordet "krav" i en specifik annons betyder just "krav", eller om det betyder "önskemål"? För ibland betyder det det ena och ibland det andra. Det är dumt att inte skriva vad man menar.

Utgå ifrån att det betyder önskemål. Var ärlig med vad du kan, vilket jag vet att du är. Sedan är det upp till dem att bestämma sig öm de menade att det var ett krav eller ett önskemål. Allting är inte alltid svårt eller vitt. Men låt dem få chansen att avgöra det.

Av:
    roller
    geologen skrev:

Det är som många redan skrivit att det är arbetsgivarens önskelista med kvalifikationer. Vilka krav/önskemål som arbetsgivaren kan tänka sig att en kandidat kan sakna vet de bäst, inte den som söker tjänsten. I många fall kan personlighet och attityd/inställning överväga brister avseende de formella kraven. Att endast strikt gå en en i förväg bestämd kravlista kommer med all säkerhet inte fånga rätt person till tjänsten. Arbetsgivaren behöver helt enkelt den flexibiliteten för att lyckas med rekryteringen.

Av:
    geologen
    Men det är ju det jag säger hela tiden: skriv inte krav om ni inte menar krav! Så enkelt är det!

Av:
    GoranS
    geologen skrev:
    GoranS skrev:
    geologen skrev:
    Så om hela Sverige börjar kalla "höger" för "uppåt", samtidigt som både "höger" och "uppåt" finns kvar som korrekta begrepp, så är det bara att anpassa sig?

? Om alla kallar höger för uppåt så kommer väl inte höger att finnas kvar som (språkligt) begrepp?

Men i det här fallet betyder ju krav ibland krav och ibland önskemål. Det är samma sak som i mitt exempel. Det går alltså inte att förstå vilken betydelse som avses. Det är att försämra språket.
    Ur ett rent principiellt perspektiv håller jag med dig att det är olyckligt när man ersätter två ord med olika betydelser med ett ord. Dock har jag insett att om jag själv är den som förlorar på att inte anpassa mig samtidigt som ett motstånd inte har någon som helst betydelse för utvecklingen så är det bättre att kapitulera, acceptera läget och lägga sin energi på "strider" man har en chans att vinna.

Av:
    GoranS
    geologen skrev:
    Men det är ju det jag säger hela tiden: skriv inte krav om ni inte menar krav! Så enkelt är det!
    Och Sveriges samlade kår av rekryterare bryr sig inte ett dyft i vad du tycker. Så bruket av krav som term för det som egentligen kan vara antingen strikt krav eller önskemål kommer att fortsätta.Så enkelt är det!

Av:
    Jensen
    geologen skrev:

Var inte så ”stel” och ”paragrafrittande” så ökar det dina chanser. Så krasst enkelt är det! 😉

Av:
    perzzon
    geologen skrev:

Det finns inte tillräckligt många glada emojis för det här!
    Kram för fan! 🤩🎈

Av:
    Hasse#7
    Rekryterarna har en krav och önskemålsbild från uppdragsgivaren. De kan bara presentera de ansökningar de får in som känns intressanta. En rekryterare skall ha fingertoppskänsla för vad som är bästa alternativen det är därför tillsammans med avlastning av organisationen de finns. Ditt jobb är bara att vara ett alternativ att ta ställning till. Du behöver bara erbjuda det du har. Sen är det helt upp till dem att rata eller gå vidare. Glöm inte att om du närmar dig en topp inom ett område så är det färre som kan och som är tillgängliga. Dessutom är det färre som riskerar det de har bara för att göra samma sak hos någon annan. Förde som nått en viss nivå är pengar inte alltid det viktigaste utan restider och anställningstid/förtroende/ansvar/uppgifter påverkar också.

Av:
    Fältprästen
    geologen skrev:
    Men då är ju inte krav krav längre, och då är det fel skrivet i annonsen. Det är det jag menar med att de inte menar det!!!
    Var i annonsen ser du ordet krav?

Som du varit inne på själv så betyder krav krav. Det finns kanske en anledning till att de inte har valt det ordet.
    Det står ingenting om "du behöver minst" eller liknande.
    Hade det varit en certifierad utbildning, typ läkare eller dylikt, hade det framgått av annonsen.

Det finns många här i världen som inte egentligen inte har en formell utbildning för sin tjänst, men ändå klarar sina arbetsuppgifter galant. Och går vidare i sin karriärer. Det finns tyvärr även exempel på det motsatta.
    Nödvändig kunskaper får man många gånger på sin arbetsplats, om man bedöms "ha det".

-------------------------------------------------------------------------------------
    "Det enda som stör min inlärning är min utbild­ning." - A. Einstein

Av:
    geologen
    Fältprästen skrev:
    Var i annonsen ser du ordet krav?

Som du varit inne på själv så betyder krav krav. Det finns kanske en anledning till att de inte har valt det ordet.
    Det står ingenting om "du behöver minst" eller liknande.

Nä, du har rätt i att ordet "krav" inte står utskrivet, men det står två grupper av egenskaper/kompetenser, där den andra har ordet "önskemål". Nivån över önskemål är krav, så underförstått är den första gruppen kravlistan.

Av:
    1888
    Se rekryteraren som en lottospelare,
    när personen skriver in villkoren är det lite som att kryssa
    i numren på kupongen.
    Vill ha sju rätt, men blir ganska glad om det blir fyra fem rätt ändå :)

Av:
    roller
    geologen skrev:

Nä, du har rätt i att ordet "krav" inte står utskrivet, men det står två grupper av egenskaper/kompetenser, där den andra har ordet "önskemål". Nivån över önskemål är krav, så underförstått är den första gruppen kravlistan.

Det finns fler nivåer av behov än enbart krav och önskemål. När jag läser annonsen tolkar jag det snarare att det du kallar för krav är i klartext "Vi tror att du bör ha följande kompetens". Som sagt det står inget om absoluta krav.

Av:
    Fältprästen
    geologen skrev:
    De börjar ju t.o.m. med "vi ser gärna att du" för att gå över "vi ser att", lite luddigt formulerat.
    Hade det varit absoluta krav, hade de skrivit det, typ "du måste minst kunna".

-------------------------------------------------------------------------------------
    "Det enda som stör min inlärning är min utbild­ning." - A. Einstein

Av:
    ipv6
    selstam skrev:
    geologen skrev:
    Men mitt senaste jobb var perfekt beskrivet i annonsen. Där hade det inte funkat med nån som inte uppfyllde kraven, i alla fall inte på många månader.
    Vi räknar med 6-9 månader innan en ny rekryt är produktiv. Kvalifikationer är bra, potential är enormt mycket bättre!

+1 på den. Vi har tagit in så många som varit utmärkta på papper och som åkt ut innan provanställningen är slut, och säkert lika många "okvalificerade chansningar" som fortfarande är kvar.

---------------

Av:
    eketjall
    Att använda krav i platsannonser är väl mest för att slippa hundratals ansökningar från okvalificerad arbetskraft som ska söka x antal jobb för att få behålla bidrag?

Av:
    Henrik_E
    Så här rent allmänt, inte alls riktat mot någon speciell person men om man envisas med att vara haverist får man nog acceptera att man aldrig kommer ta sig någonstans i karriären.

Av:
    Lars.E
    geologen skrev:

Min GIS-kompetens räckte ju egentligen inte alls, men tack vare kollegor som kunde mer fick jag så småningom koll på de delar som är relevanta för den nuvarande tjänsten. Jag hade nog inte stått ut mentalt med att behöva få så mycket hjälp om det inte hade varit så att jag hade ett försprång i kunskapen om hur de fysiska näten är uppbyggda eftersom jag hade jobbat med det några månader innan, så jag kunde hjälpa dem med det i gengäld.

Saker som dessa tror jag att det är bra om rekryteraren får veta.

Min tolkning...
    Att du gärna lär dig saker utan att behöva belasta dina kollegor, men att du ändå när det behövs tar deras hjälp för att snabbare komma igång med jobbet, och att du lätt lär dig saker eftersom du trots allt har erfarenheter som du kan bygga vidare på.

Se nu till att föra fram mer sådant och visa att du är väldigt intresserad istället att som vid förra kontakten i stort sett säga... Tack, men nej tack.

Av:
    geologen
    Okej...

Jobbet som diskuterats de senaste sidorna gick till en kollega och skrivbordsgranne. Det känns skönt, för hon hade fått det även om jag hade sökt, eftersom hon är bättre på alla sätt. Mer driven, mer erfaren och har en betydligt saftigare utbildningsbakgrund inom GIS och andra frågor som gränsar till myndighetens ansvarsområde. Så att jag inte sökte gjorde inget, kan jag nu se med facit i hand. Hon slutar i morgon och börjar det nya i augusti. Jag kommer att sakna henne väldigt mycket!

I samband med detta fick jag även svart på vitt nåt som jag misstänkt, men inte haft belägg för tidigare: jag har lägst lön av alla i hela teamet. Till och med de nyanställda från mars som jag (delvis) lärde upp och fortfarande hjälper en hel del, har högre lön. Inte med mycket, men det känns jäkligt surt. Det är så klart olika för alla, men lönen är den överlägset viktigaste faktorn för jobbnöjdhet för mig. Eftersom jag genom olika vägar fått siffror på vad en marknadsmässig lön är för GIS-jobb på lägre nivå så är det uppenbart att jag "ger bort" 5000-8000 kr varje månad genom att stanna kvar där jag är. Jäkligt trist, för jag har supergrymma och supertrevliga kollegor, det är en helt ok arbetsplats, arbetsuppgifter jag är bekväm med kunskapsmässigt och jag har en chef som är schysst och flexibel. Men lönen skaver nåt djävulskt. Det är rätt uppenbart att den inte kommer att öka mer än marginellt (1-2 procent per år) om jag stannar kvar.

Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2018-07-05 22:48 av geologen.

Av:
    jomper
    Svårt läge, men bra att du inser ditt eget värde. Jag satt i en liknande situation för länge sen, blev erbjuden jobb hos en konkurrent, ett jobb jag egentligen inte var intresserad av. Men med ungefär samma skillnad i lön.

Jag tog det med min chef, berättade att jag inte var intresserad av det andra jobbet men undrade varför skillnaden i lön var så stor. Det löste sig utan att jag behövde byta. De flesta chefer, men inte alla, skulle nog uppskatta frågan. Men samtidigt så blir man ju otroligt störd av att man öht hamnat på den lägre lönen.

Uthyres: Evoc Bike Travel Bag för MTB/LVG, 500 kr / resa. Hämtas av dig i Stockholm. Har två.

Av:
    Henrik_E
    Klart du ska söka nya jobb. Göteborgs jobbmarknaden är superhet så du kommer inte få några problem att hitta något bara du vågar ta steget.

Av:
    geologen
    Henrik_E skrev:
    Klart du ska söka nya jobb. Göteborgs jobbmarknaden är superhet så du kommer inte få några problem att hitta något bara du vågar ta steget.

Det kan vi nog ha olika åsikt om, men jag kommer nog att försöka i alla fall. Jag hade bara helst sluppit. Jag hatar att söka jobb (om nu det inte var uppenbart nog redan), och är skitkass på det.

Av:
    Hasse#7
    Geologen, du skall be kollegan som slutar att ge dig referenser. Om du uppskattade henne är nog ömsesidigt. Du skall också fråga henne om vilka kvalitéer hon värdesätter hos dig som person. Min gissning är att ord som hjälpsam, kunnig, effektiv,och att du gör det roligare att gå till jobbet dyker upp. Vad tror du?

Av:
    geologen
    Hasse#7 skrev:
    Geologen, du skall be kollegan som slutar att ge dig referenser.

Ge mig referenser? Typ att skriva ett brev? Gör folk sånt?

Nä, hon är nog glad att slippa mig.

Av:
    Bengt-re
    geologen skrev:
    Hasse#7 skrev:

Hon kan ju skriva något trevlig på linkedin. Skadar inte iaf.

"För en generation sedan behövde människan vila efter avslutad arbetsdag. Idag behöver de motion."

Av:
    geologen
    Bengt-re skrev:

Med tanke på att jag berättat för henne hur töntigt jag tycker det är med såna där "intyganden" på LinkedIn, så lär hon inte göra det, haha!

Av:
    Hasse#7
    geologen skrev:
    Hasse#7 skrev:

Jag tänker väl mer några beskrivande rader som man kan glädjas åt direkt och som kan upprepas om hon blir uppringd av en rekryterare eller chef.

Varför skulle hon vara glad att slippa dig?

Av:
    geologen
    Jag lämnar inte en kollega som referens ändå.

Av:
    Hasse#7
    geologen skrev:

Fast snart är ni väl inte kollegor eller var det samma företag? Hursomhelst är det inte fel att få ett omdöme av någon man har förtroende för. Om hon sa " Du är en idiot som inte gör allt för att ta vara på din talang och förmåga ordentligt" skulle inte det påverka dig alls?

Av:
    Bengt-re
    geologen skrev:
    Bengt-re skrev:

Med tanke på att jag berättat för henne hur töntigt jag tycker det är med såna där "intyganden" på LinkedIn, så lär hon inte göra det, haha!

Okej. Men det är bra med en bred informationsbas som säger samma saker. Ditt CW, dina referenser, din story, din nätprofil. Rekryterare kollar ofta allt och ser gärna att det håller ihop. Visst är linkedin enbart lite ryggdunkande, men som en del i ett sammanhang är det, enligt min åsikt, inte helt odugligt.

"För en generation sedan behövde människan vila efter avslutad arbetsdag. Idag behöver de motion."

Av:
    geologen
    Hasse#7 skrev:
    geologen skrev:

Fast snart är ni väl inte kollegor eller var det samma företag?

Med "kollega" menade jag förstås även en f d kollega. Jag lämnar bara överordnade som referenser. En kollega kan ju ljuga ihop vad för skit som helst av kompisskäl, så det bör inte en anställande person lita ett dugg på.

Av:
    geologen
    Bengt-re skrev:
    geologen skrev:
    Bengt-re skrev:

Okej. Men det är bra med en bred informationsbas som säger samma saker. Ditt CW, dina referenser, din story, din nätprofil. Rekryterare kollar ofta allt och ser gärna att det håller ihop. Visst är linkedin enbart lite ryggdunkande, men som en del i ett sammanhang är det, enligt min åsikt, inte helt odugligt.

Fast jag kommer ju aldrig att säga att jag kan nåt som jag inte kan, dvs så lite att de knappast ens behöver kolla upp det.

Av:
    Rattnalle
    geologen skrev:
    Hasse#7 skrev:
    geologen skrev:

Fast snart är ni väl inte kollegor eller var det samma företag?

Med "kollega" menade jag förstås även en f d kollega. Jag lämnar bara överordnade som referenser. En kollega kan ju ljuga ihop vad för skit som helst av kompisskäl, så det bör inte en anställande person lita ett dugg på.
    Vad du tycker det är värt påverkar nog inte rekryterarens egen bedömning av det särskilt mycket.

Inlägget ovan inleds med största sannolikhet av ett osynligt "Jag tycker att" inte "Jag vet obestridligt att".

Tyvärr, bara registrerade användare får skriva inlägg i detta forum.

Klicka här för att logga in