• Re: [OT] Chans att rädda karriären?

Av:
    geologen
    Med tanke på att mina kollegor som verkligen löneförhandlade stenhårt inte fick mer än ett par tusen mer, från en 1500 kr högre ingångslön, så hade inte 5000 mer varit möjligt.

Jag diskuterade lönen mycket vid anställningen, men det gick inte att få en millimeter. Tyvärr är det svårt att löneförhandla hårt när man är en svag part utan alternativ och utan egentliga meriter.

Jag har varit medlem i facket i minst 14 år.

Betydligt snällare och trevligare i verkligheten än här på forumet - tro det eller ej!

Min nya blogg: http://wattperkilo.blogspot.se

Av:
    H.
    geologen skrev:
    Med tanke på att mina kollegor som verkligen löneförhandlade stenhårt inte fick mer än ett par tusen mer, från en 1500 kr högre ingångslön, så hade inte 5000 mer varit möjligt.

Jag diskuterade lönen mycket vid anställningen, men det gick inte att få en millimeter. Tyvärr är det svårt att löneförhandla hårt när man är en svag part utan alternativ och utan egentliga meriter.

Jag har varit medlem i facket i minst 14 år.

Ok, då mindes jag fel om facket. Ber om ursäkt.

Gällande lön så har jag ändå svårt att tro att du verkligen har försökt ordentligt att få upp lönen. I alla fall baserat på vad du har kommunicerat tidigare.

Av:
    Hasse#7
    Jag känner inte för att såga allt du säger och gör eftersom du får det mesta att funka ändå. Men du måste bli bättre på att se möjligheter i saker och ting. För många sidor sen sa du att det inte behövdes geologer i Göteborg. Nu sa du att de nog fick stänga om de inte hittade en till. En! Du har ju bra lägen att erbjuda dina tjänster närsomhelst eftersom du har ett jobb. Fråga vad som erbjuds och dra det tills du blir erbjuden jobb, får ett nej eller väljer nej.
    Tro att du är formbar och den rätta. De letar efter det, inte efter nån omöjlig 100% match mot krav.
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2018-07-06 18:36 av Hasse#7.

Av:
    Fältprästen
    Geo är sig lik från starten av denna tråd, och troligen i fortsättningen också tyvärr.
    Vill ha allt "gratis". Det är omöjligt att flytta på sig pga av trivsam bostad. Sådan finns ingen annanstans på jordklotet.
    Samma sak med vänner, finns inga nya någon annanstans heller.
    Semestern är plötsligt helig, fast man inte haft någon innan. Den brukar ju försvinna innan den har börjat ändå känns det som.
    Lönen är för liten, men den matchar åtminstone tidigare uppställda mål. Men mycket vill ha mer. Men man kan inte få mer lön än vad man har kunskaper för enligt geo, hur bra man än sedan utför sitt jobb. Att söka ett nytt jobb innebär alltid att man måste offra något annat verkar det som, oavsett hur bra det skulle bli i förlängningen.

-------------------------------------------------------------------------------------
    "Det enda som stör min inlärning är min utbild­ning." - A. Einstein

Av:
    Supertramp
    DT skrev:
    Visst, semester är jättetrevligt och betydelsefullt, men din avvägning mellan kortsiktiga uppoffringar vs långsiktiga vinster är ganska speciell. I det där klassiska testet hade du glufsat i dig marshmallowen innan testledaren ens hunnit förklara reglerna. :-)

Nej det tror jag inte alls!
    Geo skulle starta en ny happy-tråd "Chans att rädda marängen?"

Av:
    Hasse#7
    Supertramp skrev:
    DT skrev:
    Visst, semester är jättetrevligt och betydelsefullt, men din avvägning mellan kortsiktiga uppoffringar vs långsiktiga vinster är ganska speciell. I det där klassiska testet hade du glufsat i dig marshmallowen innan testledaren ens hunnit förklara reglerna. :-)

Det är ju hundra sidor till bara för att fastställa skillnad mellan en marshmallow och en maräng. Geo helt oskyldig dessutom.

Av:
    staine
    Hasse#7 skrev:
    Supertramp skrev:
    DT skrev:

Det är ju hundra sidor till bara för att fastställa skillnad mellan en marshmallow och en maräng. Geo helt oskyldig dessutom.

Innehållet är ju ganska lika. Socker och äggvita samt lite kemikalier i båda. Och så lite vaniljsmak på det.

Av:
    GoranS
    Inte behöver man väl ha vanilj i det för att det ska kallas maräng!? Dessutom, maränger man köper innehåller fascinerande nog sällan äggvita. Coops marängbottnar har t.ex. följande innehållsförteckning:

Socker, SKUMMJÖLKSPULVER, stabiliseringsmedel ( E 412, E 466), surhetsreglerande medel (E 330, E 500).

Av:
    plumse
    GoranS skrev:
    Inte behöver man väl ha vanilj i det för att det ska kallas maräng!? Dessutom, maränger man köper innehåller fascinerande nog sällan äggvita. Coops marängbottnar har t.ex. följande innehållsförteckning:

Socker, SKUMMJÖLKSPULVER, stabiliseringsmedel ( E 412, E 466), surhetsreglerande medel (E 330, E 500).

Så "mojäng" skulle kunna vara ett bättre namn.
    "Mojängbotten, 20kr"

Av:
    staine
    Maränger (riktiga, inte de som eufemistiskt kallas för maränger) gör man bäst själv. Mycket enkelt, äggvita och socker, in i ugnen. Man vet vad man får.
    Marshmallows, det är knepigare att tillaga. Och köpta är för sött.

Av:
    WSMC
    staine skrev:
    Maränger (riktiga, inte de som eufemistiskt kallas för maränger) gör man bäst själv. Mycket enkelt, äggvita och socker, in i ugnen. Man vet vad man får.
    Marshmallows, det är knepigare att tillaga. Och köpta är för sött.

Uppför. Gärna brant uppför...

Av:
    Tomcaten
    Stäng tråden. 100 sidor gick och passerades utan att vi kunde få mr Geo på banan

Av:
    ipv6
    Rattnalle skrev:
    ipv6 skrev:
    Bengt-re skrev:
    En ljuger aldrig när står som referens. Låta bli att nämna saker som det inte frågas om är standard, men aldrig att ljuga - det vore att svärta ner sitt eget namn och det tror jag få är beredda att göra.

Inte ljuger kanske, men en gång var vi efter fackliga förhandlingar tvungna att skriva på ett avtal om att inte lämna några negativa referenser om en kille som vi ville bli av med.

(Det är ju förstås ganska lätt att komma runt, och han var smart nog att inte lämna mig som referens iallafall. Och nej, vi var inte tvingade att skriva på avtalet men det hade kunnat bli väldigt mycket dyrare då.)
    Ni som individer eller ni som arbetsgivare?
    Ibland undrar man vad facken håller på med. Skyddar puckona I arbetslivet.

Åas verkar det inte ovanligt att lämna positiva referenser på personer man vill bli av med just för att man vill att de ska få det nya jobbet.

Båda, om jag minns rätt. Vi skulle skriva ett positivt omdöme och "fick" inte lämna dåliga referenser. Det lustiga är att han inte ens var med i facket, men det gick tydligen utmärkt att bli medlem och få hjälp direkt. Kan ju vara ett bra tips om man vill spara in på avgiften.

Det där med att lämna felaktiga positiva referenser på stämmer också, det kan ju inte vara någon tillfällighet att vi flera gånger rektyrerat folk som ser lysande ut på papper och referenser och sedan visar sig inte vara fullt så lysande. Referenser är knepigt, men en del av spelet.

---------------

Av:
    H.
    Rekryteringar är alltid en chansning och medför alltid en kostnad för arbetsgivaren. Därför borde Geologen ha ett bra förhandlingsläge om de är nöjda med hans jobb och han samtidigt inte har en marknadsmässig lön.

Kostnaden för att korrigera lönen är betydligt lägre än kostnaden för en nyrekrytering. Särskilt som de i det läget ändå måste kalkylera med att erbjuda marknadsmässig lön.

Men det kräver ju att man inser sitt värde och är beredd att ha en riktig lönediskussion.

Av:
    Hasse#7
    H. skrev:
    Rekryteringar är alltid en chansning och medför alltid en kostnad för arbetsgivaren. Därför borde Geologen ha ett bra förhandlingsläge om de är nöjda med hans jobb och han samtidigt inte har en marknadsmässig lön.

Kostnaden för att korrigera lönen är betydligt lägre än kostnaden för en nyrekrytering. Särskilt som de i det läget ändå måste kalkylera med att erbjuda marknadsmässig lön.

Men det kräver ju att man inser sitt värde och är beredd att ha en riktig lönediskussion.

Det som särskilt saknas är värderingen i coachningen av nytillkomna så att det fort kommer in i jobbet och känner sig välkomna och nyttiga. En egenskap man besitter eller saknar oavsett utbildning. Man behöver inte fjäska. Bara konstatera att man gör skillnad för gruppens produktivitet och sammanhållning trots att man inte behöver.

Av:
    geologen
    ipv6 skrev:
    Det lustiga är att han inte ens var med i facket, men det gick tydligen utmärkt att bli medlem och få hjälp direkt. Kan ju vara ett bra tips om man vill spara in på avgiften.

Om de inte tillät det skulle det väl snarare leda till att folk avstår även i såna situationer. De som redan är positiva till fackligt medlemskap avstår troligtvis sällan från början, så det är nog den bästa strategin för att maximera antalet medlemmar. Tror jag.

ipv6 skrev:
    Det där med att lämna felaktiga positiva referenser på stämmer också, det kan ju inte vara någon tillfällighet att vi flera gånger rektyrerat folk som ser lysande ut på papper och referenser och sedan visar sig inte vara fullt så lysande. Referenser är knepigt, men en del av spelet.

Det är därför jag vill ge en så korrekt bild av mig själv som möjligt. De ska välja ut mig "trots" det jag säger, inte pga av!

Betydligt snällare och trevligare i verkligheten än här på forumet - tro det eller ej!

Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2018-07-08 23:11 av geologen.

Av:
    Jimel
    Tänker på dig när jag ser grannens bil 😊
    529EE467-C177-4C88-B9D8-8BB2BC3E7E31.jpeg

Av:
    Miss Lycka 2.0
    Det heter väl TARM?

Av:
    Henrik_E
    Är detta nu en tråd om Geos tarm?

Av:
    Frankenstein's Bike
    Nu när det drar ihop sig till höst är det också högsäsong för jobbyten, folk säger upp sig efter sommarledigheten och jobben börjar dyka upp på marknaden. Något att fundera på? Finns det något passande ute?
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2018-09-17 22:52 av Frankenstein's Bike.

Av:
    geologen
    Jag håller just nu på att sälja min lägenhet och kommer i november att flytta till Island för att jobba på en hästgård.

Av:
    Hasse#7
    geologen skrev:
    Jag håller just nu på att sälja min lägenhet och kommer i november att flytta till Island för att jobba på en hästgård.

Man with many faces..... Först ovillig till det mesta och sen bara poff! Är du kär eller?

Av:
    perzzon
    geologen skrev:
    Wow, coolt!

Av:
    H.
    geologen skrev:
    På riktigt?

Av:
    Raggamuffin
    H. skrev:
    geologen skrev:
    På riktigt?

Omöjligt att syna detta inlägg :D

// Muffin

Av:
    geologen
    Haha, nej, naturligtvis inte! Förlåt, men jag ville bara se hur väl ni kände mig...

Av:
    geologen
    Men på mer allvar så har jag lite känningar just nu. Vi får se vad det leder till.

Av:
    Raggamuffin
    geologen skrev:
    Haha, nej, naturligtvis inte! Förlåt, men jag ville bara se hur väl ni kände mig...

Haha, du skulle väntat lite till, nog många som blivit osäkra :)

Kul med lite känningar, hoppas på det bästa.

// Muffin

Av:
    geologen
    Raggamuffin skrev:
    geologen skrev:

Haha, du skulle väntat lite till, nog många som blivit osäkra :)

Jag fick dåligt samvete. Vill inte lura folk. :(

Av:
    H.
    geologen skrev:
    Haha, tänkte väl. Var lite för många chockartade nyheter i ett inlägg för att tro på det.

Samtidigt, om nåt omvälvande händer som bryter upp en struktur är det ju imte omöjligt att annat rivs upp samtidigt. Nytt jobb och flytt tex.

Av:
    perzzon
    geologen skrev:
    Hahaha! Inget är för konstigt längre :)

Av:
    marr
    Tror fasen du hade varit en grym gårdsskötare på island :D

Av:
    geologen
    marr skrev:

Bortsett från att jag inte är direkt överförtjust i hästar... ;)

Av:
    marr
    geologen skrev:
    marr skrev:

Bortsett från att jag inte är direkt överförtjust i hästar... ;)

Nä, men vem fasen är det? :p de både bits o sparkas. Värsta sorten.

Av:
    geologen
    En kompis under gymnasietiden stack iväg och gjorde det under ett halvår. Det var väl därifrån "upplägget" kom förut. :)

Av:
    fhloston
    geologen skrev:

Haha, en bra början på dagen 😀

----------------------------------------------------------------------
    It's rainy weather, whether the wether likes it or not.

Av:
    Frankenstein's Bike
    geologen skrev:

Haha, jag var osäker för det var inte helt out of character att plötsligt gripa sig an något nytt och spännande (tempocyklingen, båten, GIS-jobb, osv)

Meddela oss trogna följare när och om känningarna omvandlas till något spännande.

Lycka till!

Av:
    perzzon
    Det var min första tanke. Vars skall du göra av Dominanten?!
    Borde fattat att det var något lurt på gång direkt :)

Av:
    geologen
    perzzon skrev:
    Det var min första tanke. Vars skall du göra av Dominanten?!

Jag skulle kanske segla dit? ;)

Av:
    eketjall
    Vilken tillfällighet att den här tråden dyker upp igen just nu.

För att svara på frågan i titeln;
    Jag hoppas att det var just det, räddade karriären, jag gjorde nu när jag precis var inne hos chefen och sa upp mig efter drygt 17år.

Nog för att jag delat en hel del åsikter och tankar med geologen genom tråden, men jag är glad att jag kanske inte var lika "fyrkantig" i mina föreställningar om i hur en rekrytering "ska" gå till.

Pratade med en gammal polare (gammal i bemärkelsen att vi inte direkt umgåtts något på flera år, knappt hörts av) för en knapp månad sedan. Han sa dom egentligen skulle behöva folk, "någon som mig". Jag skrattade lite och sa "För all del; hör av dig om det dyker upp något". 1,5v senare äter jag lunch med nämnda polare och hans chef. Ytterligare 2v senare har jag ett avtal i min hand.
    Begärde ungefär 15% mer i lön än jag har nu. Fick inte det utan istället nästan 20% mer. Någon har varit mer fucked än hen trodde.

Framtiden ser ljus ut. Om en månad börjar en anställning som definitivt kommer vara mer inspirerande och utvecklande, på många plan, än det senaste åren på mitt nuvarande jobb.

Av:
    H.
    Grattis!

Av:
    eketjall
    H. skrev:
    Grattis!
    Tack!

Av:
    Luthman Photography
    Spexigt! Man kanske skulle ringa alla sina gamla kompisar.

Av:
    itisasitis
    Grattis och BRA JOBBAT! Who dares wins.

Av:
    eketjall
    Något i vattnet eller kanske genetiskt?
    Jag vet inte, men nu är det min dotters tur att förändra karriären.
    Från att vara utbildad frisör och föräldraledig till att om en vecka börja jobba som betonggjutare, :-)

Tyvärr, bara registrerade användare får skriva inlägg i detta forum.

Klicka här för att logga in

KÖP & SÄLJ