• Re: [OT] Chans att rädda karriären?

Av:
    Luthman Photography
    Det kan man kalla byte av karriär.

Av:
    Tomcaten
    eketjall skrev:
    Vilken tillfällighet att den här tråden dyker upp igen just nu.

För att svara på frågan i titeln;
    Jag hoppas att det var just det, räddade karriären, jag gjorde nu när jag precis var inne hos chefen och sa upp mig efter drygt 17år.

Nog för att jag delat en hel del åsikter och tankar med geologen genom tråden, men jag är glad att jag kanske inte var lika "fyrkantig" i mina föreställningar om i hur en rekrytering "ska" gå till.

Pratade med en gammal polare (gammal i bemärkelsen att vi inte direkt umgåtts något på flera år, knappt hörts av) för en knapp månad sedan. Han sa dom egentligen skulle behöva folk, "någon som mig". Jag skrattade lite och sa "För all del; hör av dig om det dyker upp något". 1,5v senare äter jag lunch med nämnda polare och hans chef. Ytterligare 2v senare har jag ett avtal i min hand.
    Begärde ungefär 15% mer i lön än jag har nu. Fick inte det utan istället nästan 20% mer. Någon har varit mer fucked än hen trodde.

Framtiden ser ljus ut. Om en månad börjar en anställning som definitivt kommer vara mer inspirerande och utvecklande, på många plan, än det senaste åren på mitt nuvarande jobb.

Jobba som?

Av:
    Tomcaten
    Oj, nu var det min tur att skriva av sig igen.

Det här varifrån sommaren som jag var aktiv och sökte jobb inom mitt gamla område, bank & finans. Då hittade man ett jobb och jag kom på intervju vilket blev en av de längre intervjuerna i mitt liv, chefen på avdelningen ville veta allt som jag gjort inom branschen.
    Svaret 2 veckor senare blev, tyvärr, du kom 2a. Men eftersom han tyckte så mycket om min personlighet så sade han det kommer komma jobb här för dig i framtiden om du är fortsatt intresserad.

Och för två veckor sedan från idag så hörde han av sig om jag var intresserad och jag var väl det. Så det var bara att rulla dit igen och de dukar upp en heltidstjänst för mig, jag svarar tack men jag vill inte arbeta mera än Deltid som jag tyckte att det skulle passa mig då jag från tillfället dessförinnan som vi träffades så startade jag en egen firma och den vill jag fortsätta att hålla liv i.
    De skruvade på sig när jag nämnde deltid men det var inget mot när jag sade att jag ska dra iväg på långresa i Januari, då ville de resa sig upp och jag förstod att vi kommer nog inte längre här. De har inte hört av sig sedan dess och jag lär nog inte vara påtänklig för de inför kommande rekryteringar i framtiden.
    Häromdagen kommer en intresseförfrågan från en bemanningsfirma om att arbeta med bedrägerier på Bank vilket också varit ett av mina ansvarsområden. Jag tackar nej och fortsätter därmed att hålla drömmen i liv att just ratta eget.
    För att jag gör det så tillåter det mig att jag kan dra iväg på långresa i Januari och själv bestämma över mina dagar och jag tycker att det är fantastiskt befriande men även givande också som jag har mycket mera tid över för saker som jag vill göra och lära mig av så min resa fortsätter och jag står längst fram och bestämmer kurs!

Av:
    Luthman Photography
    Du fick alltså chansen att sitta och dra in extra stålar bakvägen på banken men tackade nej? Fatta vilken hållhake du hade haft på dem!

Av:
    Tomcaten
    Ja men de hade nog jagat mig i all evighet, elr inte...

Av:
    eketjall
    Tomcaten skrev:
    eketjall skrev:
    Vilken tillfällighet att den här tråden dyker upp igen just nu.

För att svara på frågan i titeln;
    Jag hoppas att det var just det, räddade karriären, jag gjorde nu när jag precis var inne hos chefen och sa upp mig efter drygt 17år.

Nog för att jag delat en hel del åsikter och tankar med geologen genom tråden, men jag är glad att jag kanske inte var lika "fyrkantig" i mina föreställningar om i hur en rekrytering "ska" gå till.

Pratade med en gammal polare (gammal i bemärkelsen att vi inte direkt umgåtts något på flera år, knappt hörts av) för en knapp månad sedan. Han sa dom egentligen skulle behöva folk, "någon som mig". Jag skrattade lite och sa "För all del; hör av dig om det dyker upp något". 1,5v senare äter jag lunch med nämnda polare och hans chef. Ytterligare 2v senare har jag ett avtal i min hand.
    Begärde ungefär 15% mer i lön än jag har nu. Fick inte det utan istället nästan 20% mer. Någon har varit mer fucked än hen trodde.

Framtiden ser ljus ut. Om en månad börjar en anställning som definitivt kommer vara mer inspirerande och utvecklande, på många plan, än det senaste åren på mitt nuvarande jobb.

Jobba som?
    Det nya är servicetekniker inom traverser, telfrar etc. Det gamla var/är med magnetutrustning för fastspänning/lyft.

Låter ju ändå härligt att våga köra eget för att man har andra planer med livet än bara jobb! Jag nöjer mig med att jag vågade byta jobb än så länge.

Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2018-09-28 11:31 av eketjall.

Av:
    Skogling
    Jag skulle vilja/behöva byta jobb jag med. 11 år räcker..

Av:
    Tomcaten
    Skogling skrev:

Hålla ut för Guldklocka?

Av:
    Luthman Photography
    Skogling skrev:

Ja, tvåsiffrigt skulle inte jag vilja komma upp i. Är inne på mitt sjunde nu, om jag kan räkna.

Av:
    selstam
    Skogling skrev:
    Starta eget - in for a dime, in for a dollar ... for life! :)

// Andreas

http://blog.selstam.nu <-- allt om mig, cykel och träning!

Av:
    geologen
    selstam skrev:
    Skogling skrev:

Så kan man jobba 11 år på sex år sen! Och avsluta karriären med en fin hjärtinfarkt.

Betydligt snällare och trevligare i verkligheten än här på forumet - tro det eller ej!

Min nya blogg: http://wattperkilo.blogspot.se

Av:
    selstam
    geologen skrev:
    selstam skrev:
    Skogling skrev:

Så kan man jobba 11 år på sex år sen! Och avsluta karriären med en fin hjärtinfarkt.
    Man kan göra så, men det är inte rätt! :)

När vi startade eget så sa vi från början att arbetsinsatsen inte skulle överstiga 40h i veckan. Tog det mer tid än så så skulle vi antingen inte göra det eller ta in fler folk. Nu är vi nästan 20 pers ... och alla är delägare! :)

// Andreas

http://blog.selstam.nu <-- allt om mig, cykel och träning!

Av:
    geologen
    Det är ändå få yrken där det är möjligt att vara egenföretagare. Och är inte efterfrågan extremt hög måste man ha väldigt goda meriter och ett rejält rykte för att ha en chans att få kunder. Men visst, kan man och vill man, så...

Betydligt snällare och trevligare i verkligheten än här på forumet - tro det eller ej!

Av:
    Skogling
    Som egenföretagare, vad skall jag göra?

Av:
    Putte.w
    Topsa cyklar och mjölka styrstammar

Av:
    dardos
    Skogling skrev:
    Sitta och ha ångest för att du inte får nån kund?

Av:
    Akoa
    geologen skrev:
    Men på mer allvar så har jag lite känningar just nu. Vi får se vad det leder till.

Elallergi?

Av:
    geologen
    Akoa skrev:
    geologen skrev:
    Men på mer allvar så har jag lite känningar just nu. Vi får se vad det leder till.

Elallergi?

Haha!

Nä, men jag blev kontaktad på LinkedIn av en rekryterare för ett jobb jag väldigt gärna hade haft. Hade en enklare telefonintervju men fick senare veta att jag inte var aktuell för tjänsten. Synd, men så är det. Kände redan under samtalet att jag skulle få ett nej, så jag blev inte förvånad.

Av:
    Skogling
    dardos skrev:
    Skogling skrev:
    Sitta och ha ångest för att du inte får nån kund?

Vem debiterar jag 2000/h då?

Av:
    TBone
    Skogling skrev:

Plåta stålfåglar. Dricka öl. Rinse, repeat.

----------
    Science. It works, bitches!

Av:
    Skogling
    He he...

Av:
    Frankenstein's Bike
    Blev det något av de andra känningarna?

Av:
    Supersonic
    Tomcaten skrev:
    Häromdagen kommer en intresseförfrågan från en bemanningsfirma om att arbeta med bedrägerier på Bank

Du menar vanligt bankarbete, dvs bedrägerier gentemot oss kunder...

-----------------------------------------------------
    Trampa - trampa - överlev

Av:
    geologen
    Frankenstein's Bike skrev:
    Blev det något av de andra känningarna?

Nä.

Jag tror att GoranS har rätt här för några sidor sen. Jag har inte mer förmåga än så här och har därför rätt lön.

Av:
    Fältprästen
    geologen skrev:
    Kände redan under samtalet att jag skulle få ett nej, så jag blev inte förvånad.
    Efter hela den här tråden så blev jag inte heller det.

-------------------------------------------------------------------------------------
    "Det enda som stör min inlärning är min utbild­ning." - A. Einstein

Av:
    Lars.E
    Om någon bilmekaniker är intresserad av att flytta till Örnsköldsvik och laga bilar så kan ni kontakta mig för mer info.
    Eller vet ni någon som kan vara intresserad så får ni gärna tipsa.
    Bilmekaniker verkar vara en bristvara häromkring.
    Bra cykling och fantastisk natur finns det däremot.
    XC, teknisk stigcykling, enduro och även DH (lift en kväll per vecka under sommaren).
    Självklart går det även att cykla landsväg på relativt glest trafikerade vägar eller gravel på grus och skogsvägar.
    Vintertid kan man cykla fatbike på upptrampade och sladdade vinterstigar eller långturer på skoterklubbens ledsystem (140 mil skoterleder i Örnsköldsviks Kommun och många stugor med kamin som är öppna för allmänheten).

Ö-vik är omgivet av berg och vatten då det är en del av Höga Kusten, så blir man trött på att cykla så kan man njuta av bergen och skärgården på andra sätt, men då detta är ett cykelforum så förutsätter jag att det är 100% cykling som gäller :)

Av:
    marr
    Min tur nu. Sa upp mig igår efter drygt 12år på mjölkfabriken (fabrikerna) blir helt nytt med drift och underhåll av robotar på automatlager.

Kommer få 1mil till jobbet istället för 8. Bland annat :)

Wish me luck.

Av:
    Mini_me
    marr skrev:
    Min tur nu. Sa upp mig igår efter drygt 12år på mjölkfabriken (fabrikerna) blir helt nytt med drift och underhåll av robotar på automatlager.

Wish me luck.

Dax för en tempohoj då! 1mil är ju kanon!

Sjukt bra gjort. Kommer gå kanon👌👍

- s k i l j e l i n j e -

"Jag bara jobbar här..."

Av:
    Hasse#7
    marr skrev:

Wish me luck.

Kommer gå hur bra som helst. Grattis till jobb, mer fritid och bra nettoekonomi. Miljövänligare också om man förutsätter 8 mil i bil.

Av:
    marr
    Hasse#7 skrev:
    marr skrev:

Wish me luck.

Kommer gå hur bra som helst. Grattis till jobb, mer fritid och bra nettoekonomi. Miljövänligare också om man förutsätter 8 mil i bil.

Med tanke på skiften har det varit 16mil dagligen i bil ja.
    Nu är planen att cykla, alltid, varje dag! Om det inte är snöstorm.

Av:
    Hasse#7
    marr skrev:
    Hasse#7 skrev:
    marr skrev:

Wish me luck.

Med tanke på skiften har det varit 16mil dagligen i bil ja.
    Nu är planen att cykla, alltid, varje dag! Om det inte är snöstorm.

Bilen för dig? Fast med happykorrekta cyklar förstås.

20180719_062254.jpg

Av:
    lundatok
    Fy fan, skift och 16 mil. Vilket jävla lyft!

Stort grattis!

Av:
    JLarsson
    Grattis Martin!

_______
    aliekatapult

Av:
    tmalm
    Det är en rejäl löneökning det där- 16 mil om dagen är fasen inte gratis. Grattis!

/T

Av:
    Miss Lycka 2.0
    Grattis! Vilket lager är det?

Av:
    marr
    Miss Lycka 2.0 skrev:
    Grattis! Vilket lager är det?

Det stora, nyaste.

Av:
    JojjeM
    Grymt marr!
    Låter som win, win, win, win (minst).
    Och så får du bygga ny hoj :)

/Johan

Ironi funkar bäst på nätet

Av:
    Luthman Photography
    Det här blir nog inte bra. Snart saknar du att sitta i bilen och lyssna på motorbuller och radio.

Av:
    marr
    Luthman Photography skrev:
    Det här blir nog inte bra. Snart saknar du att sitta i bilen och lyssna på motorbuller och radio.

Jag måste definitivt yxa ner på antalet podcasts jag följer iallafall.

Av:
    Bergsmannen
    marr skrev:

Wish me luck.

Ungefär som jag gjorde för snart 1 år sedan. Cyklar nu 7 km ist för 7 mil enkel resa med bil. Bättre hälsa och ca 40k mer i plånboken per år.

Av:
    marr
    Då var det dags!

Slutar min anställning officiellt idag och börjar nytt imorgon.
    Från att ha kunnat mest, till den som kan minst. Det blir kul :D
    Jävlar vad jag ska sova länge och lära mig nya saker.

Av:
    Jolinwood
    Lycka till!

Bytte innan sommaren, ska erkännas att jag haft på känn ett par gånger att nu slänger de snart ut mig här.. men det har faktiskt löst sig varenda gång:)

Av:
    Bengt-re
    marr skrev:

Wish me luck.

Lycka till!

"För en generation sedan behövde människan vila efter avslutad arbetsdag. Idag behöver de motion."

Av:
    Fältprästen
    Bergsmannen skrev:
    Cyklar nu 7 km ist för 7 mil enkel resa med bil. Bättre hälsa och ca 40k mer i plånboken per år.
    Hur räknar du då? Körde du med en Hummer?

-------------------------------------------------------------------------------------
    "Det enda som stör min inlärning är min utbild­ning." - A. Einstein

Av:
    kakan_polen2
    Kan väl skriva här jag med... har jobbat me cykel å lite sport i ca 15 år men nu sadlar jag om helt till sotare!

Ska bli gött å slippa handels tider å få träffa ungarna mer på veckorna... har 1st 3åring å 1st 5åring.

Tyvärr, bara registrerade användare får skriva inlägg i detta forum.

Klicka här för att logga in