• Re: [OT] Chans att rädda karriären?

Av:
    Tomcaten
    Lainen skrev:
    GoranS skrev:
    Lainen skrev:
    Jag känner åtminstone 5 personer som har fått anställning som lastbilschaufför utan körkort!
    Dom har haft andra egenskaper som har varit attraktiva istället och då har arbetsgivaren bekostat körkortet.
    Helt utan körkort eller bara utan körkort för lastbil? (Är bara lite nyfiken i allmänhet)
    En saknade körkort helt och övriga hade B-kort

hehe wow bra av de, Ja hör där Geologen, det där är rätt inställning!

Av:
    Lainen
    Tomcaten skrev:
    Lainen skrev:
    GoranS skrev:
    Lainen skrev:
    Jag känner åtminstone 5 personer som har fått anställning som lastbilschaufför utan körkort!
    Dom har haft andra egenskaper som har varit attraktiva istället och då har arbetsgivaren bekostat körkortet.
    Helt utan körkort eller bara utan körkort för lastbil? (Är bara lite nyfiken i allmänhet)

Sen känner jag till ett par grävmaskinister som aldrig suttit i en grävmaskin innan dom anställdes som det.
    Och en mobilkranschaufför...
    För att inte tala om tornkransförare och montörer, betalt under utbildningen men inget för höjdrädda.

https://www.binsell.se

Av:
    ooms
    Lainen skrev:
    Tomcaten skrev:
    Lainen skrev:
    GoranS skrev:
    Lainen skrev:

Sen känner jag till ett par grävmaskinister som aldrig suttit i en grävmaskin innan dom anställdes som det.
    Och en mobilkranschaufför...
    För att inte tala om tornkransförare och montörer, betalt under utbildningen men inget för höjdrädda.

https://www.binsell.se
    Uj uj, finns ju en lista med "meriterande kvalifikationer" i annonsen. Bommar man det minsta på nån av dem är det ju helt kört och inte ens nån mening att skicka in en ansökan... ;-)

Av:
    Fältprästen
    geologen skrev:
    Ja, det låter helt ärligt dumt att inte alls ta hänsyn till vad man skriver.
    Du borde kanske läsa inlägget en gång till.

-------------------------------------------------------------------------------------
    "Det enda som stör min inlärning är min utbild­ning." - A. Einstein

Av:
    TBone
    .

----------
    Science. It works, bitches!

5C7EA6E9-685D-4EB6-94E7-EB44517421A0.jpeg

Av:
    juanxxx
    Denna tråd är intressant att läsa emellanåt. Jag tror jag är okej kläm på vad den handlar om.

Jag undrar dock, cyklar du geologen? Och varför skriva så mycket om detta ämne på ett cykelforum? :-)

Lycka till med karriären.

Av:
    Hasse#7
    juanxxx skrev:
    Denna tråd är intressant att läsa emellanåt. Jag tror jag är okej kläm på vad den handlar om.

Jag undrar dock, cyklar du geologen? Och varför skriva så mycket om detta ämne på ett cykelforum? :-)

Vår legend har cyklat tre mil i 40km/h ensam, sprungit islopp mot cykel och en massa annat. Han är bra på allt inklusive personlig nedvärdering. Totalt kan man nog lugnt säga att verkligheten överträffar dikten och att det är ganska många som driver denna tråd av oklara skäl. Behövde jag en pålitlig medarbetare i ospecifik bransch som hade förmåga att anpassa sig skulle jag satsa på geologen. Men han skulle bara få utgående mail och alla måste uppmuntra personligen varje dag. Grym resurs i verkligheten.

Av:
    ForesterGuy
    https://www.bbc.com

Av:
    Raggamuffin
    Hasse#7 skrev:
    juanxxx skrev:

Vår legend har cyklat tre mil i 40km/h ensam, sprungit islopp mot cykel och en massa annat. Han är bra på allt inklusive personlig nedvärdering. Totalt kan man nog lugnt säga att verkligheten överträffar dikten och att det är ganska många som driver denna tråd av oklara skäl. Behövde jag en pålitlig medarbetare i ospecifik bransch som hade förmåga att anpassa sig skulle jag satsa på geologen. Men han skulle bara få utgående mail och alla måste uppmuntra personligen varje dag. Grym resurs i verkligheten.

Och kört för svenska landslaget i Nordiska Mästerskapet i tempo!

// Muffin
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2019-03-15 06:54 av Raggamuffin.

Av:
    GoranS
    ForesterGuy skrev:
    När kommer motdraget att någon arbetssökande tar med sig en egen robot som svarar på arbetsgivarrobotens frågor?

Av:
    Tomcaten
    Police chase shootout in Hudson | May 30, 2018

https://www.youtube.com

(lika relevant inlägg som alla andras när TS ändå är anti-allt)

Av:
    Hasse#7
    Raggamuffin skrev:
    Hasse#7 skrev:
    juanxxx skrev:

Vår legend har cyklat tre mil i 40km/h ensam,

Det är inte fy skam. Målmedvetenhet och uthållighet är saker arbetsgivare gillar. Det finns inga högskolepoäng dit, bara träning och vilja. Jag skulle verkligen vilja spökskriva en ansökan åt Geo och se hur långt det räcker.

Av:
    Bengt-re
    Hasse#7 skrev:
    Raggamuffin skrev:
    Hasse#7 skrev:
    juanxxx skrev:

Det är inte fy skam. Målmedvetenhet och uthållighet är saker arbetsgivare gillar. Det finns inga högskolepoäng dit, bara träning och vilja. Jag skulle verkligen vilja spökskriva en ansökan åt Geo och se hur långt det räcker.

Du har något där! En spark i sadelinterfacet och karln lär kunna uträtta stordåd! Envis, uthållig och en gnutta introvert passar på många arbetsplatser.

Hade inte en massa om varit så hade jag med glädje haft en sådan människa som kollega.

Av:
    ForesterGuy
    GoranS skrev:
    ForesterGuy skrev:
    När kommer motdraget att någon arbetssökande tar med sig en egen robot som svarar på arbetsgivarrobotens frågor?

Det kan min assistent, Siri, svara på.

Av:
    Hasse#7
    Bengt-re skrev:
    Hasse#7 skrev:
    Raggamuffin skrev:
    Hasse#7 skrev:
    juanxxx skrev:

Du har något där! En spark i sadelinterfacet och karln lär kunna uträtta stordåd! Envis, uthållig och en gnutta introvert passar på många arbetsplatser.

Hade inte en massa om varit så hade jag med glädje haft en sådan människa som kollega.

Känner du också att det här är en kille som är allmänbildad utan att vara besserwisser. Hjälpsam och empatisk. Med en förmåga att lära ut. En sån man luftar ett problem med på måndagen och han har alla fakta på tisdagen för att han var nyfiken hemma, på onsdagen är problemet löst, på torsdagen är lösningen implementerad, på fredagen blir det tårta och då säger han att han bara hjälpte till lite men absolut har hunnit det han ska ändå. Trots alla kvalitéer är han ändå så självkritisk att han alltid är ödmjuk mot andra och aldrig dryg. En allround medarbetare som aldrig står handfallen och med bara lite stöttning och coachande ord kommer man få se stordåd utförda. Det enda man måste göra mer är att vara lyhörd för ett fåtal outtalade önskemål tex lön efter prestation, låg byggnad och att det ligger i Göteborg tyvärr.

Av:
    GoranS
    Fixa citeringarna, för bövelen! ;-)

Av:
    GoranS
    ForesterGuy skrev:
    GoranS skrev:
    ForesterGuy skrev:

Jaha, och vad säger fröken Siri Äppelhög i frågan då?

Av:
    DT
    GoranS skrev:
    Fixa citeringarna, för bövelen! ;-)

+1!

Av:
    Hasse#7
    Ni är alldeles för känsliga. Lyssna på OCD-song.

Av:
    Raggamuffin
    Att kunna citera är värt att ha med i sitt cv.

// Muffin

Av:
    Hasse#7
    Hasse#7 skrev:
    Ni är alldeles för känsliga. Lyssna på OCD-song.

https://youtu.be

Av:
    ForesterGuy
    GoranS skrev:
    ForesterGuy skrev:
    GoranS skrev:
    ForesterGuy skrev:

"Det är din åsikt som räknas. "

Av:
    GoranS
    ForesterGuy skrev:
    GoranS skrev:
    ForesterGuy skrev:
    GoranS skrev:
    ForesterGuy skrev:

Min eller din?

Av:
    Hasse#7
    GoranS skrev:
    ForesterGuy skrev:
    GoranS skrev:
    ForesterGuy skrev:
    GoranS skrev:
    ForesterGuy skrev:

Min eller din?

Era åsikter är bara bleka kopior av min sanning.

Av:
    GoranS
    Hasse#7 skrev:
    GoranS skrev:
    ForesterGuy skrev:
    GoranS skrev:
    ForesterGuy skrev:
    GoranS skrev:
    ForesterGuy skrev:

Min eller din?

Mina åsikter är ingenting. Vad säger det om dina sanningar?

Av:
    Hasse#7
    GoranS skrev:
    Hasse#7 skrev:
    GoranS skrev:
    ForesterGuy skrev:
    GoranS skrev:
    ForesterGuy skrev:
    GoranS skrev:
    ForesterGuy skrev:

Min eller din?

Gjorde du just matematik av min dryghet?

Av:
    GoranS
    Hasse#7 skrev:
    GoranS skrev:
    Hasse#7 skrev:
    GoranS skrev:
    ForesterGuy skrev:
    GoranS skrev:
    ForesterGuy skrev:
    GoranS skrev:
    ForesterGuy skrev:

Min eller din?

Din sanning, inte min!

Av:
    Bengt-re
    GoranS skrev:
    Hasse#7 skrev:
    GoranS skrev:
    Hasse#7 skrev:
    GoranS skrev:
    ForesterGuy skrev:
    GoranS skrev:
    ForesterGuy skrev:
    GoranS skrev:
    ForesterGuy skrev:

Min eller din?

Din sanning, inte min!

see1_orig.jpg

Av:
    Gano
    För att ta upp tråden igen: "Chans att rädda karriären". Just idag fick jag kvittot på att min karriär är över. Jag har slagit i taket. Har aldrig fått mindre, alltid mer än det stipulerade löneökningsutrymmet. Men idag hände det med resonemanget att jag redan ligger så högt och att det finns behov att "jämna ut skillnader" inom företaget. Jag anställdes som expert och sedan har jag tagit över 2 avdelningar inom företaget. Så trots att jag har "avancerat" så har jag knappt mer än vad jag hade när jag började som expert för drygt 2 år sedan.

Problemet är väl att jag inte har tid eller lust att rädda karriären. Jag har ett eget företag som jag borde sköta om istället för att slita ut mig och få magkatarr.

Är det någon som har förhandlat om mer semester i trade-off mot en lönesänkning? Jag vill ha mer semesterdagar så jag kan arbeta i mitt företag.

Av:
    perzzon
    Det där att jämna ut skillnader är väl inte något giltigt argument. Du skall ha lön utifrån dig. Inte dina kollegor.
    Inte för att det hjälper dig nämnvärt iofs.
    Tjänstledig på deltid låter väl vettigt annars.
    Jag försökte förhandla om mer semester en gång. Men då sa min chef att de ville ha mer av mig och inte mindre :(

Av:
    Gano
    perzzon skrev:
    Det där att jämna ut skillnader är väl inte något giltigt argument. Du skall ha lön utifrån dig. Inte dina kollegor.
    Inte för att det hjälper dig nämnvärt iofs.
    Tjänstledig på deltid låter väl vettigt annars.
    Jag försökte förhandla om mer semester en gång. Men då sa min chef att de ville ha mer av mig och inte mindre :(

Jag har varit chef själv och använt det argumentet. Man brukar säga så när högsta ledningen har bestämt sig för att begränsa löneutrymmet och dra alla över en kam. Gärna med en orimligt kort tidplan så att ingen hinner med. Problemet är att min chef undviker att göra sitt jobb, han delegerar alla otrevligheter neråt. Han syns sällan eller aldrig på golvet.

Det kan ju bli så att jag väljer att flytta på mig, men det vill jag inte göra nu direkt, då blir det för tydligt. Vill inte bränna några broar, är för rutinerad.

Av:
    Hasse#7
    Det låter som att chefen måste ange om hen vill att du skall ta det lugnare för samma lön och ge plats för kollegor att hinna ikapp. Eller att du skall göra mindre själv och hjälpa chefen och övriga komma ikapp vilket i sig borde ger mer lön. Eller så är chefen en gambler som satsar på att du skall göra ditt och delar av dennes jobb till rabatterat pris. Låter som en dålig hand.

Av:
    Oooh
    Gano skrev:
    Är det någon som har förhandlat om mer semester.....? Jag vill ha mer semesterdagar så jag kan...

Inget konstigt alls, har haft såna samtal ofta när jag arbetade i ett "större" företag. Där o då var de mycket fokus att de skulle rapportera kronor löneförhöjning o procent "uppåt". Antal semesterdagar man "gav bort" vid löneförhandlingen var inte lika viktigt...

Av:
    jonte987
    Gano skrev:
    Är det någon som har förhandlat om mer semester i trade-off mot en lönesänkning? Jag vill ha mer semesterdagar så jag kan arbeta i mitt företag.

Nej, men jag har hört att man kan gå ner till 40h veckan.

Av:
    Crocko
    jonte987 skrev:
    Gano skrev:

Nej, men jag har hört att man kan gå ner till 40h veckan.

Körde ett tag 80% och samlade ihop alla lediga dagar i klump och jobbade sista arbetsdagen hemifrån, detta gjorde att jag kunde åka till mitt lantställe en torsdag kväll, jobba fredag, sen ha 9 dagar sammanhängande ledighet och detta var varje månad.
    Det är den absolut bästa deal jag har gjort, 6 semesterveckor var fortfarande nästan 5 + 12 nya lediga veckor/år och inkomstmässigt märktes inte mycket med marginalskatteeffekter.

Skall du jobba åt dig själv är det nog bäst att ta ett snack med arbetsgivare, har du tur är de lyhörda och ditt företagande är ingen konflikt då kanske du kan snacka till dig minskad tjänst eller tjänstledighet, annars kan det vara risk att intressekonflikt uppstår.

Av:
    ooms
    Man kan ju ta 8-9 dagar tjänstledigt utan att det påverkar antalet semesterdagar som tjänas in. Så länge man inte har en chef som anser man är livegen borde inte det vara nåt problem. Själv har jag 30 semesterdagar, men brukar plocka ut 34-35 varav överskjutande blir tjänstledighet. Men visst, kan man förhandla åt sig fler dagar är ju det att föredra (jag försökte få 35 när jag anställdes, men det var benhårt nej. Att förhandla åt sig mer lön var dock inget problem :-)

Av:
    Tomcaten
    Jag går också mer i banorna att arbeta mindre med det vanliga jobbet för att hålla i gång den egna firman mera.
    Men kanske skulle jag vilja ta 1 eller 0,5 år för att sätta mig på sadeln bara.

Av:
    Raggamuffin
    Jag skulle tvärtom tycka det var skönt att lägga ner min egen firma och bara ha kvar frihet genom anställning.
    Men var sak har väl sin tid i livet.

// Muffin

Av:
    Fältprästen
    Hasse#7 skrev:
    Känner du också att det här är en kille som är allmänbildad utan att vara besserwisser.
    Utan att vara besserwisser vet jag inte om jag vill hålla med om.
    Han verkar åtminstone veta allt om hur arbetsmarknaden fungerar. :)

-------------------------------------------------------------------------------------
    "Det enda som stör min inlärning är min utbild­ning." - A. Einstein

Av:
    Hasse#7
    Fältprästen skrev:
    Hasse#7 skrev:
    Känner du också att det här är en kille som är allmänbildad utan att vara besserwisser.
    Utan att vara besserwisser vet jag inte om jag vill hålla med om.
    Han verkar åtminstone veta allt om hur arbetsmarknaden fungerar. :)

Jag skrev det med flit. Han är bara så i försvarsläge, inte annars i text och troligen/säkerligen inte IRL.

Av:
    Tomcaten
    Raggamuffin skrev:
    Jag skulle tvärtom tycka det var skönt att lägga ner min egen firma och bara ha kvar frihet genom anställning.

Frihet genom att vara anställd har jag inte hört talas om. Trygghet genom anställning däremot.

Av:
    Raggamuffin
    Tomcaten skrev:
    Raggamuffin skrev:

Frihet genom att vara anställd har jag inte hört talas om. Trygghet genom anställning däremot.

Beror på om man haft eget eller ej och såklart vilken bransch.
    Det heter så fint att man kan vara ledig när man vill när man kör eget men i verkligheten så får man jobba när kunderna vill och det finns jobb. Ringer en stor kund på morgonen då man tänkt vara ledig får man hänga tillbaka bibsen.

Är man anställd så tar man bekymmerslöst ledigt och sticker ut och cyklar. Ofta får man tom lön ändå. Har man tur kanske tom någon annan fixat det man själv skulle göra. Vilken grej :)

Efter 30 år är det säkert annorlunda och en annan resa.

// Muffin

Av:
    Crocko
    Raggamuffin skrev:

Pendeln svänger åt bägge håll, skålade i champagne för 10 år sen när jag sade upp mig, och igen för snart 1 år sen när jag fick en vanlig anställning.

Av:
    Gano
    Hasse#7 skrev:
    Eller så är chefen en gambler som satsar på att du skall göra ditt och delar av dennes jobb till rabatterat pris. Låter som en dålig hand.

Precis så. Jag har på något sätt blivit "Senior Advisor". Det osynliga motdraget blir att helt enkelt inte bidra till diskussionerna och att bara göra det som ligger inom mitt fält. Undvika saker som egentligen inte ligger på mitt ansvar. Varva ner. Gå hem i tid. Det gör ju alla andra, så varför ska jag bryta ryggen av mig. Det blir nog lite svårt, men jag ska göra ett allvarligt försök.

Av:
    Tomcaten
    Crocko skrev:
    Raggamuffin skrev:

Pendeln svänger åt bägge håll, skålade i champagne för 10 år sen när jag sade upp mig, och igen för snart 1 år sen när jag fick en vanlig anställning.

True that.

En fd. sas-kapten som jag pratade med grät av lycka när han var i 20-års åldern och fick anställning på SAS.

Grät igen av lycka när han fick pensioneras. Då flugit Jumbojet världen över.

Tyvärr, bara registrerade användare får skriva inlägg i detta forum.

Klicka här för att logga in