• Re: [OT] Chans att rädda karriären?

Av:
    Frankenstein's Bike
    Luthman Photography skrev:
    Frankenstein's Bike skrev:
    geologen skrev:
    Jag hänvisade till tidigare inlägg för att slippa förklara igen. Men ok. Jag skriver alla ansökningar från grunden. Vissa meningar kopierar jag in från tidigare, men även de skriver jag oftast om lite för att passa ihop med resten av texten.

En ren copy-paste-ansökan, om jag skulle göra en sån, skulle ändå ta åtminstone en timme, om det inte rör sig om EXAKT samma tjänst på samma företag men på två olika kontor/platser.

Så ser det nog ut för de flesta som inte jobbar i extrema bristyrken, som sjuksköterskor och programmerare. Vill man verkligen ha jobbet måste man läsa på, läsa annonsen, anpassa brevet och putsa ihop det hela till ett korrekt och säljande brev.

Bara copy-paste genomskådas snabbt.

Nej, det måste man inte.

*edit* Det beror på vad man söker, antar jag.
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2019-03-20 08:46 av Frankenstein's Bike.

Av:
    Henrik_E
    Övertidsavlösning är det största sucker-dealet i yrkeslivet. 100% arbetsgivarlösning.

Av:
    ooms
    Henrik_E skrev:
    Övertidsavlösning är det största sucker-dealet i yrkeslivet. 100% arbetsgivarlösning.
    Det beror väl på hur mycket man jobbar. Och vilken typ av jobb man har; når man en viss nivå så är det ju ofta ett krav att lösa av övertiden, eller fri arbetstid som det då ofta heter. Själv har jag jobbat mindre (färre timmar) sedan jag fick fri arbetstid. Men visst, sitter man i "produktionen" med tajta deadlines och ofta blir beordrad övertid är det såklart inte så kul.

Av:
    Hasse#7
    ooms skrev:
    Henrik_E skrev:
    Det beror väl på hur mycket man jobbar. Och vilken typ av jobb man har; når man en viss nivå så är det ju ofta ett krav att lösa av övertiden, eller fri arbetstid som det då ofta heter. Själv har jag jobbat mindre (färre timmar) sedan jag fick fri arbetstid. Men visst, sitter man i "produktionen" med tajta deadlines och ofta blir beordrad övertid är det såklart inte så kul.

Ett av de mest säkra sätten att bli utbränd. Ha allt ansvar men ingen följer upp hur mycket man jobbar. Kommer nog aldrig acceptera den formen. Jobba jämt eller dumpa/delegera på nån annan samtidigt som man måste vara ledig. Usch.

Av:
    ooms
    Hasse#7 skrev:
    ooms skrev:
    Henrik_E skrev:

Ett av de mest säkra sätten att bli utbränd. Ha allt ansvar men ingen följer upp hur mycket man jobbar. Kommer nog aldrig acceptera den formen. Jobba jämt eller dumpa/delegera på nån annan samtidigt som man måste vara ledig. Usch.
    Som sagt, det beror på vad det är för typ av jobb och vilket inflytande man själv har att styra det hela. Satt jag i nån slags "produktion" som t.ex. kodknackare skulle jag aldrig gå med på det heller, men i mer kreativa jobb där du styr både mål, planering och arbetssätt mångt och mycket själv ser jag inga problem. Och självklart behövs det en bra chef också.

Av:
    Henrik_E
    ooms skrev:
    Hasse#7 skrev:
    ooms skrev:
    Henrik_E skrev:

Som sagt, det beror på vad det är för typ av jobb och vilket inflytande man själv har att styra det hela. Satt jag i nån slags "produktion" som t.ex. kodknackare skulle jag aldrig gå med på det heller, men i mer kreativa jobb där du styr både mål, planering och arbetssätt mångt och mycket själv ser jag inga problem. Och självklart behövs det en bra chef också.
    Vad snackar du om egentligen? det du beskriver är någon form av terapijobb. inte riktig yrkesutövning.

Av:
    DRQ96
    Övertidsavlösning har varit riktigt positivt.

Jobbar inte mer men fick en extra semestervecka och 4500 kr mer i månadslön. Helt ok

Av:
    Raggamuffin
    Henrik_E skrev:
    Vad snackar du om egentligen? det du beskriver är någon form av terapijobb. inte riktig yrkesutövning.

Verkligheten för de flesta?

// Muffin

Av:
    ForesterGuy
    DRQ96 skrev:

Jobbar inte mer men fick en extra semestervecka och 4500 kr mer i månadslön. Helt ok

Jag fick ett betydligt sämre erbjudande, och med tanke på att jag året innan jobbat mer än 300 timmar övertid...

Av:
    ooms
    .
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2019-03-21 06:58 av ooms.

Av:
    ooms
    ForesterGuy skrev:
    DRQ96 skrev:

Jag fick ett betydligt sämre erbjudande, och med tanke på att jag året innan jobbat mer än 300 timmar övertid...
    Där har vi två exempel fr verkligheten. Vem har "sucker-dealen" och riskerar bli utbränd?

Självklart är detta ett val som måste göras fr fall till fall. För den som i princip aldrig jobbar övertid (som mig och DRQ96) är det ju bara att tacka och ta emot (mer lön, mer semester, samma eller mindre arbetstid), medan den som av olika skäl måste jobba massor av övertid naturligtvis inte ska ta dealen (sedan varför man stannar kvar på ett sådant jobb är ju en annan fråga, jag skulle aldrig göra det).
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2019-03-21 06:57 av ooms.

Av:
    marr
    ooms skrev:
    ForesterGuy skrev:
    DRQ96 skrev:

Där har vi två exempel fr verkligheten. Vem har "sucker-dealen" och riskerar bli utbränd?

Självklart är detta ett val som måste göras fr fall till fall. För den som i princip aldrig jobbar övertid (som mig och DRQ96) är det ju bara att tacka och ta emot (mer lön, mer semester, samma eller mindre arbetstid), medan den som av olika skäl måste jobba massor av övertid naturligtvis inte ska ta dealen (sedan varför man stannar kvar på ett sådant jobb är ju en annan fråga, jag skulle aldrig göra det).

För att man har en så sjukt extremt smal kompetens, så de aldrig, aldrig någonsin går att byta jobb såklart.

Av:
    jonte987
    Det finns branscher där ingen har betald övertid och många jobbar enormt mycket.
    Det kanske är ok.
    Det jag tycker är snett är att övertiden inte heller registreras och att system inte är anpassat. Jag tänker på karensdagar och vab. Officiellt menar jag. I praktiken tar jag givetvis inte ut vab eller sjukdagar.
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2019-03-21 07:11 av jonte987.

Av:
    Raggamuffin
    Det är väldigt olika det där. Jag får rapport varje månad på övertid och nödfallsövertid på hela avdelningen. Behövs så man fångar upp när man behöver söka dispenser med... Sen kommer fakturan från facket - _^
    Egentligen är böterna för låga.

Utlöst betyder ju inte fritt fram även om det kanske blir så i praktiken för vissa.

// Muffin

Av:
    skier
    Där jag jobbar nu har de flesta inte betald övertid, många jobbar väldigt mycket övertid.
    Tyvärr följs det inte upp öht av personalavdelningen, så ungefär en gång per månad går någon hem utbränd (företag med ca 350 anställda).

Jag har inte haft betald övertid de senaste 15 åren, men det har inte varit något problem på tidigare företag. Det ställer definitivt högre krav på avdelningschefer och hur man budgeterar och resurssätter projekt. Självklart kan man byta jobb, men där jag bor finns inte så många företag att välja på i den bransch jag vill jobba i, vilket gör att det kanske dyker upp ett eller två jobb per år som är intressanta för mig.

Av:
    jofahjalm
    Man kan väl alltid säga upp ett avtal som ger övertidsavlösning?

Av:
    ooms
    jofahjalm skrev:
    Man kan väl alltid säga upp ett avtal som ger övertidsavlösning?
    Det beror på. På mitt jobb (och även mitt förra) var avlöst övertid ett krav från en viss befattningsnivå och uppåt. Men på lägre befattningar där man kan välja går det, har för mig uppsägningen måste ske innan nya semesteråret startar.

Av:
    jofahjalm
    Är det inte så att man alltid kan höra det, men vissa vågar inte och väljer att arbeta utan ersättning?

Det måste vara svårt att se sig själv i spegeln när man låter sig leva så.

Av:
    görveln
    Vad har folk för avtal? Att tvingas att jobba 150 timmar övertid i stressande situationer mot en veckas extra semester låter inte som någon bra deal.

Av:
    jofahjalm
    Det är grym deal för arbetsgivaren! Inte för syltryggarna som ställer upp på det...

Av:
    Raggamuffin
    Det ska - egentligen - utvärderas och omförhandlas varje år för att faktiskt spegla den verkliga mängd övertid man arbetar.

Svåra med sånt här att man lätt blandar ihop lagar och kollektivavtal vilket jag kanske själv gör här.

// Muffin

Av:
    ooms
    jofahjalm skrev:
    Är det inte så att man alltid kan höra det, men vissa vågar inte och väljer att arbeta utan ersättning?

Visst, man kan alltid säga nej till befordran och stanna kvar på den lägre befattningen. Och knyta näven i fickan och svära över "dem högre upp som får både hög lön, bonusar, mer semester, och gör ingenting"...

Av:
    ooms
    görveln skrev:
    Vad har folk för avtal? Att tvingas att jobba 150 timmar övertid i stressande situationer mot en veckas extra semester låter inte som någon bra deal.
    Nä, går man in (eller stannar) i ett sånt avtal är man ju en riktig loser.

Av:
    görveln
    Men vilka typer avtal är vanliga?

Tror också att det i många fall inte är så lätt att säga nej till avtal som man egentligen inte gillar pga av få möjligheter för bättre avtal någon annanstans, osäker på vad som krävs i jobbet, osäker på vad som förväntas etc.

Av:
    jonte987
    ooms skrev:
    jofahjalm skrev:

Visst, man kan alltid säga nej till befordran och stanna kvar på den lägre befattningen. Och knyta näven i fickan och svära över "dem högre upp som får både hög lön, bonusar, mer semester, och gör ingenting"...

Ja, exakt. Valet är fritt.
    Gillar speciellt din formulering "och gör ingenting" i kombination med uppfattningen "De är syltryggar som accepterar att jobba i hjäl sig utan ersättning". Det illustrerar läget väldigt bra
    :)

Fast det Muffin säger att de gör på hans jobb är precis det jag menar saknas på andra ställen. Så bör det skötas.

Jag får dessutom ingen reseersättning, hör och häpna! Jag får fälla en tår i gratischampagnen i loungen ikväll.

EDIT: Yes, självklart deklarera jag alla förmåner enligt rådande skattelagstiftning :)
    Redigerad 3 gång(er). Senaste ändring 2019-03-21 10:01 av jonte987.

Av:
    Hasse#7
    Jag skulle garanterat jobba mig till ohälsa med övertidsavlösning.

Av:
    Clark
    Annons i dagens DN
    20190324_074713.jpg

Av:
    Hasse#7
    Clark skrev:
    Annons i dagens DN

Geologen, dags att läsa in det sista på utbildningen och rädda planeten. Jag har alltid vetat att du är ämnad för något stort.

Av:
    Fältprästen
    Frågar man geologen så är framtiden så långt fram i tiden att den knappt existerar.

-------------------------------------------------------------------------------------
    "Det enda som stör min inlärning är min utbild­ning." - A. Einstein

Av:
    ooms
    Fältprästen skrev:
    Frågar man geologen så är framtiden så långt fram i tiden att den knappt existerar.
    Om inte annat är det ändå dags att gå i pension då :-)

Av:
    Hasse#7
    Fältprästen skrev:

Nej, han behöver bara coachning att flytta sin horisontlinje.

Av:
    GoranS
    Geo-spåret är väl avslutat för geologen om jag inte missuppfattat det. Likaså att försöka fullborda utbildningen.

Av:
    Hasse#7
    GoranS skrev:
    Geo-spåret är väl avslutat för geologen om jag inte missuppfattat det. Likaså att försöka fullborda utbildningen.

Jag tror på en nysatsning liknande den med tempocyklingen. Geologen går all in, rättfärdigar sitt nick. Räddar världen, får stipendium, seglar jorden runt ensam, kommer hem och har de klokaste svaren på alla frågor här. Det sista var kanske ingen bedrift iofs.

Av:
    ForesterGuy
    Clark skrev:
    Annons i dagens DN

Karl Ljung? Det låter lite freudianskt...

Av:
    GoranS
    Hasse#7 skrev:
    GoranS skrev:

Jag tror på en nysatsning liknande den med tempocyklingen. Geologen går all in, rättfärdigar sitt nick. Räddar världen, får stipendium, seglar jorden runt ensam, kommer hem och har de klokaste svaren på alla frågor här. Det sista var kanske ingen bedrift iofs.
    Kalla mig negativ och tråkmåns, men jag har vissa tvivel ...

Av:
    Hasse#7
    GoranS skrev:
    Hasse#7 skrev:
    GoranS skrev:

Kalla mig negativ och tråkmåns, men jag har vissa tvivel ...

Du räknar på sannolikhet. Men plötsligt händer det.....

Av:
    ForesterGuy
    Nu ska man ju börja leta efter spår av mörk materia i berggrunden...

Av:
    Manurhin2
    Har ni inte läst ett enda inlägg i tråden ?
    Det behövs inga geologer !
    Typiskt fake news !

M

Av:
    Pajas
    Om Geologen ska segla jorden runt kan han få lite inspiration av Sven Yrvind
    http://www.yrvind.com

Av:
    H.
    20190405_065158.jpg

Karriärtips i senaste NyTeknik.

Av:
    NLC
    Men för h-e 5800e inlägget och ingen sign-off?

---------------------------------------------------
    Bullitt ger starka ben och glada barn

Av:
    lundatok
    Omöjligt.

Av:
    Simpanovic
    Jaha, då var det min tur. Vi måste ju hålla liv i tråden :)

Firman jag jobbat för de senaste 11 åren gick nyligen i konkurs. Ingen vet riktigt vad som händer. Kanske köper någon konkursboet och driver vidare i en eller annan form. Men med största sannolikhet är det dags att leta nytt jobb.

Utbildad fotograf från grunden, men har jobbat med IP-telefoni, av en slump, nu senast. Kan inte övrig IT särskilt väl och är i ärlighetens namn lite sugen på att byta bransch ändå.

Någon i Uppsala som vet något ställe som behöver en rimligt intelligent, lagom cynisk och lattjo pajsare utan fräsiga examina att vifta med? Nästan vad som helst är av intresse, men det vore onekligen härligt att jobba med något man kan känna viss passion för igen. Mat & dryck - helst öl - eller utomhusrelaterade saker. Vem är det som sätter upp skyltar vid Hågaån, att det finns utter till exempel?

>><<

Av:
    Luthman Photography
    Jobba med öl utomhus låter som ett bra jobb. Vill du servera eller dricka? :)

Av:
    Raggamuffin
    Simpanovic skrev:
    Jaha, då var det min tur. Vi måste ju hålla liv i tråden :)

Firman jag jobbat för de senaste 11 åren gick nyligen i konkurs. Ingen vet riktigt vad som händer. Kanske köper någon konkursboet och driver vidare i en eller annan form. Men med största sannolikhet är det dags att leta nytt jobb.

Utbildad fotograf från grunden, men har jobbat med IP-telefoni, av en slump, nu senast. Kan inte övrig IT särskilt väl och är i ärlighetens namn lite sugen på att byta bransch ändå.

Någon i Uppsala som vet något ställe som behöver en rimligt intelligent, lagom cynisk och lattjo pajsare utan fräsiga examina att vifta med? Nästan vad som helst är av intresse, men det vore onekligen härligt att jobba med något man kan känna viss passion för igen. Mat & dryck - helst öl - eller utomhusrelaterade saker. Vem är det som sätter upp skyltar vid Hågaån, att det finns utter till exempel?

Vattenfall behöver väl all hjälp de kan få där uppe närmsta 2 åren :)
    Både moderbolaget och services.

// Muffin

Tyvärr, bara registrerade användare får skriva inlägg i detta forum.

Klicka här för att logga in