• Hjälp med eker längd

Av:
    etnica
    Hej försöker räkan ut eker längd med dtswiss spoke calcultaor men får fram värden som inte existerar att köpa. Den säger att jag skall ha 257mm och 259mm i längd som ej finns.

Behöver lite hjälp vet ej om jag räknat fel, datan finns nedan.

Ekrar jag tänkt använda är dt swiss revolution med 14mm nipplar.

nuke proof generator rear hub
    67mm flange diameter, Spoke PCD 58mm (Jag antar att det är 58mm som jag skall använda.)
    34.5mm non-drive side centre-to-flange diameter
    19mm drive side centre-to-flange diameter

hope pro 2 front hub
    SPOKE PCD left 56
    SPOKE PCD left 54
    offset left 20
    offset right 33

Mavic ex729 fälgar
    ERD: 539mm
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2011-02-11 20:28 av etnica.

• Re: Hjälp med eker längd

Av:
    RasmusOlofsson
    258mm ;)

Av:
    etnica
    Ok så det är okej att avrunda 1 mm upp eller ner ?

Första gången jag bygger hjul själv så är lite oinsatt i hur mycket 1mm skillnad spelar roll?

Kom för övrigt på en fråga till, är det 2.6mm som gäller på spoke hole diameter som gäller om inte annat anges av tillverkaren?

Jag tänke även köra med 3 crossings i setupen, vilket jag förmodar är standard.
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2011-02-11 21:06 av etnica.

Av:
    gandhi
    Avrunda upp 1 mm är inga problem.
    FFR: Bästa ekerkalkylatorn är spocalc http://www.sheldonbrown.com
    Bra guide: http://sheldonbrown.com
    Hjulkunskap: http://www.ytterberg.eu
    /K

di2-bakväxel säljes:Ultegra di2 6870

Trek Checkpoint köpes:
    https://happyride.se

STULEN!:Transition Rapture
    ~Hjulbryggare~

What? No. We can't stop here. This is bat country.

Av:
    etnica
    Hej, tack för tipset.

Jag beställde 258 och 260mm i längd. Projektet blev lite dyrare än jag hade tänkt mig efter att ha pluggat på.

Trodde enbart jag behövde en billig tacx truing stand.

Men blev ett parktool för dubbla priset, en tension meter och en dish stock. Men man får väll se att det är värt kostnaden så man får lära sig något nytt.

Detta får bli första och sista cykelprojektet för i år. Annars får jag söka mig till AC(anonyma cyklister) snart.

Av:
    RasmusOlofsson
    du hade kunnat ta bara 158mm,köpt ett 75pack med ekrar och tjänat lite penagar +-2mm säger dom ska gå bra.

Av:
    etnica
    Ah okies, aja spelar ej så jatte stor roll då CRC endast hade 36 pack.

Har dock en fråga ang. spoke tension. Hittar väldigt dåligt info ang. detta för Mavic ex729 fälgarna, har dock hittat en generell text från Mavic.

• Respect the appropriate spoke tensions; Mavic recommends spoke tensions between 70 and 90 kg (for a front or rear wheel on the free wheel side with a crossed 3 pattern). Inappropriate spoke tension can generate too much stress and damage the rim;

Är inte detta väldigt låg spänning, läser om folk som är uppe i 100-130kg?

Undrar även ifall om ni brukar olja era nipplar, läste att folk använder linfrö olja alternativt anti-seize pasta.

EDIT: såg precis att jag gjort bort mig, attans också..
    PLEASE NOTE - DT REVS are SUPER LIGHTWEIGHT and are NOT SUITABLE for heavy use. XC racing only
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2011-02-12 21:48 av etnica.

Av:
    RasmusOlofsson
    så länge du inte ska downhilla eller hucka med 32 ekrade revo hjul går det säkert bra.
    dubbelbottnade ekrar ska vell inte spännas så mycket som vanliga ekrar?

Av:
    gandhi
    RasmusOlofsson skrev:
    -------------------------------------------------------
    > dubbelbottnade ekrar ska vell inte spännas så mycket som vanliga ekrar?

Menar du dubbelreducerade? Annars är det fälgar som är dubbel- eller enkelbottnade. Bra ekrar är reducerade, dvs smalare diameter på den raka delen.

Det är fälgen (och till viss del nipplarna) som avgör hur mycket du kan spänna ekrarna, inte ekrarna. Åtminstone om man använder stålekrar (vilken man bör göra). Kolla med fälgtillverkaren hur mycket kraft fälgen tål (brukar normalt sett ligga mellan 800 och 1100 N för en aluminiumfälg).

En ekers reducering (eng. butted) gör att risken för ekerbrott blir mindre genom att den "svaga länken" flyttas från böjen till midjan. Böjen är annars ekerns svagaste ställe p g a böjen i sig kan ses som en brottanvisning.

Det kan kännas lite avigt att en eker med "midja" ger starkare hjul än ett hjul med oreducerade ekrar, men så är det. Niklas MTB-tips förklarar saken väl. (länk i mitt tidigare inlägg)
    Kraftigare reducering ger lite flexigare/mjukare hjul.

/K

di2-bakväxel säljes:Ultegra di2 6870

Trek Checkpoint köpes:
    https://happyride.se

STULEN!:Transition Rapture
    ~Hjulbryggare~

What? No. We can't stop here. This is bat country.

Av:
    etnica
    Hej,

jag lade en beställning på actionsports.de med competiton ekrar, så får jag ringa och avbeställa revolution som jag hade beställt från CRC.

Ang. ekerspänning så har jag tokletat efter en siffra på Mavics hemsida och även loggat in på deras tech sida. men allt jag kan hitta är som sagt att de rekommenderar 70-90 Kg. Vilket blir cirkus 834 Newton om jag räknar på 85kg. Vilket låter lågt då jag tar i överkant med Mavics siffror.

Mavic ex729 är för övrigt en downhill/freeride fälg.

Cykeln skall användas till stigcykling/downhill i alperna.

Av:
    Flatline
    Bra beslut att välja DT Competition istället. Har kört med bägge ekrarna och visst, Revolution ger lite flexigare hjul men den största nackdelen med dom är att dom är så tunna att dom gärna vill vrida sig runt sig själva när man riktar hjulen. Stigcyklig/downhill brukar kunna innebära en del riktning om man kör hårt..

Av:
    HåkanC
    etnica skrev:
    > Ang. ekerspänning så har jag tokletat efter en
    > siffra på Mavics hemsida och även loggat in på
    > deras tech sida. men allt jag kan hitta är som
    > sagt att de rekommenderar 70-90 Kg.

Var hittade du den uppgiften?
    När jag kollade (för några år sedan) var Mavics rekommendation 1200N.

/Håkan

Av:
    etnica
    Hittade den på Mavics tech sida

login:mavic-com
    pwd: dealer

www.tech-mavic.com

Sedan under sidan mavic rims -> MTB extreme -> ex729 -> general points pdf'n.
    Fast den pdf'n verkar de ha för landsvägshjulen också.

Vart hitta du din siffra ? =)
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2011-02-13 14:09 av etnica.

Av:
    HåkanC
    Gå till Mavic rims -> MTB extreme -> RIMS -> general points -> Spoke tension PDFen
    http://www.tech-mavic.com

(Men jag ser nu att mitt minne var 100N för högt)

/Håkan

Av:
    etnica
    AH tack, tar o kikar pdfn. Lyckas dock ej hitta den på sökvägen du angav, men url funkade.

edit:

daN var visst deka Newton.

Men såg att den pdfn hör till alla rims prior to 2007, så frågan är om den gäller fortfarande...
    Redigerad 4 gång(er). Senaste ändring 2011-02-13 14:41 av etnica.

Av:
    RasmusOlofsson
    Gandhi:
    Där ser man, har alltid sagt bottnad på ekrar också, men nu inser jag mitt misstag.

Har läst att reducerade ekrar töjjer sig mer och det är meningen att dom ska flexa lite för att förebygga ekerbrott.

Vill du ha lite starkare hjul kan du alltid bygga så att ekern går från navets ena sida till motsatt sida på fälgen, har gjort så med några av mina hjul och jag är grymt nöjd.

Av:
    pbeijer
    Är det någon som vet varför DT-spoke calculator har 539mm som ERD för EX729 när Mavic skriver på sin hemsida att den har 534.5mm?

Av:
    Crazy Chester
    pbeijer skrev:
    > Är det någon som vet varför DT-spoke calculator
    > har 539mm som ERD för EX729 när Mavic skriver
    > på sin hemsida att den har 534.5mm?

Nä, men det är en bra anledning till att mäta själv, vilket i och för sig blir lite krångligt eftersom man då inte kan beställa allt på samma gång (om man nu inte har fälgarna liggades hemma redan).

Av:
    pbeijer
    Jag har mätt själv och fick det då till runt 536-537mm.

Av:
    etnica
    Detta verkar vara anledningen:
    Mavic supplies the spoke support diameter of all of their rims at there website: www.mavic.com. The Bicycle Forest has added 3mm to these values to arrive at the effective rim diameter. This has proven to work for us but the user can feel free to adjust the numbers as they see fit.
    Be aware that to enter a different ERD, one should set the rim choice to "Custom" so the program doesn't revert to its stored values for the given rim.

Mavic anger spoke support diameter till 534.5.

Så jag borde har räknar på 537.5 vilket ger följande längder.

hub front
    left:259
    right260

hub back
    left:260
    right258

Jag har beställt 260mm vilket jag hoppas funkar, annars får jag gå till cykelcity och köpa 258mm till bakekern för höger sidan, pallar ej handla fler ekrar online, en jakla djungel detta. Alla har sina egna standards ??

Beställde av nån dum anledning alu nipplar också för pimp faktorn, vilket jag nog skulle skitit i o tatt mässing ist.
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2011-02-13 19:38 av etnica.

Tyvärr, bara registrerade användare får skriva inlägg i detta forum.

Klicka här för att logga in