• Re: Hjulbyggartråden

    Av:
    Manurhin2
    Crocko skrev:
    Stumpy skrev:
    Verkar stämma rätt bra på din spec.
    https://www.lightbicycle.com
    Har dock ingen erfarenhet, men LB brukar vara populära.

    Jo jag har kikat på dem, helt ok prismässigt beroende på vad tullen gör med paketet.

    Light bicycles skriver ner priset åt dig om du frågar

    ______________________________________________________________
    Halvfet & Trött

  • Re: Hjulbyggartråden

    Av:
    Crocko
    HåkanC skrev:
    Finns även lättare, asymmetrisk och dyrare

    http://fanvelo.com
    Men vilken av dem som är bäst, eller ens bra, har jag ingen aning om.


    /Håkan

    Tack Håkan skall kolla in dem.
  • Re: Hjulbyggartråden

    Av:
    Crocko
    konscious skrev:
    Tada... https://www.lightbicycle.com
    Minst 25mm inner.
    Kinesfälgar som säljes på LB ca 70% dyrare än på eBukt , 27mm 32H 400g skulle jag sikta på om du väljer från dom så kommer hjulsetet precis under 1500g med lättviktsnav och ekrar.

    Självklart kommer en handlare lägga på en marginal, men den premien känns OK om det innebär att kan själv slipper välja bland 1000-tals annonser som ser likadana ut och är omöjliga att särskilja. Dessutom inbillar jag mig att om man har någon form av långvarig verksamhet borde man skita i att sälja det sämsta skitet för att slippa reklamationer och badwill, men det kanske bara är ett önsketänkande.

    Men om du har ett tips på en bra kinesfälg så tar jag gärna emot det.
  • Re: Hjulbyggartråden

    Av:
    nadderf
    konscious skrev:
    Tada... https://www.lightbicycle.com
    Minst 25mm inner.
    Kinesfälgar som säljes på LB ca 70% dyrare än på eBukt , 27mm 32H 400g skulle jag sikta på om du väljer från dom så kommer hjulsetet precis under 1500g med lättviktsnav och ekrar.

    eBukt?
  • Re: Hjulbyggartråden

    Av:
    Sixten Fors
    nadderf skrev:
    konscious skrev:
    Tada... https://www.lightbicycle.com
    Minst 25mm inner.
    Kinesfälgar som säljes på LB ca 70% dyrare än på eBukt , 27mm 32H 400g skulle jag sikta på om du väljer från dom så kommer hjulsetet precis under 1500g med lättviktsnav och ekrar.
    eBukt?
    bukt.png
  • Re: Hjulbyggartråden

    Av:
    konscious
    Crocko skrev:
    konscious skrev:
    Tada... https://www.lightbicycle.com
    Minst 25mm inner.
    Kinesfälgar som säljes på LB ca 70% dyrare än på eBukt , 27mm 32H 400g skulle jag sikta på om du väljer från dom så kommer hjulsetet precis under 1500g med lättviktsnav och ekrar.

    Självklart kommer en handlare lägga på en marginal, men den premien känns OK om det innebär att kan själv slipper välja bland 1000-tals annonser som ser likadana ut och är omöjliga att särskilja. Dessutom inbillar jag mig att om man har någon form av långvarig verksamhet borde man skita i att sälja det sämsta skitet för att slippa reklamationer och badwill, men det kanske bara är ett önsketänkande.

    Men om du har ett tips på en bra kinesfälg så tar jag gärna emot det.

    Det enda tipset jag har är att köpa från en top-rated seller.
    Skaffade mina förra 32H assym kolfälgar 27mm inner 390g från hulkbike som höll ihop bra men det borde vart antifriktionsbrickor mot sapimnipplarna då de stod lite snett men ekrarna höll spänningen riktigt bra och hjulet slog max 1,5mm efter en säsong i LLC=gubbcykling.
    Men sen kom marknaden på att man skulle ha boost också...

    Så jag har beställt därifrån igen https://www.ebay.com kolfälgar 27mm inner på 355g som ska ekras upp med 64 st CX ray ekrar på ett par boost 240s nav, hoppas och tror på att jag hamnar <1450g.
    Jag tar risken att våga vägra mcfk nästan så jag var på väg att beställa Novatec så hade jag fått rekordpris men...
  • Re: Hjulbyggartråden

    Av:
    Manurhin2
    Sitter med fingret på köpknappen på dessa :

    https://www.lightbicycle.com

    Vet bara inte om jag ska kosta på mig ett par hjul för ca 10000 när jag köpte en icke boostcykel igen , Lär bli omoderna . Det är 30% nu så kanske köper och lägger på hyllan .
    Passar bra till min gubb-xc-cykling ( läs Cykelvasan) och hjulspår landar på under 1400g med Dt 240 .

    ______________________________________________________________
    Halvfet & Trött

  • Re: Hjulbyggartråden

    Av:
    Johvi
    Köpte ett par fälgar på LB rean nu idag. Skall användas med dt 240 nav.
    https://www.lightbicycle.com
  • Re: Hjulbyggartråden

    Av:
    Crocko
    konscious skrev:
    Crocko skrev:
    konscious skrev:
    Tada... https://www.lightbicycle.com
    Minst 25mm inner.
    Kinesfälgar som säljes på LB ca 70% dyrare än på eBukt , 27mm 32H 400g skulle jag sikta på om du väljer från dom så kommer hjulsetet precis under 1500g med lättviktsnav och ekrar.

    Självklart kommer en handlare lägga på en marginal, men den premien känns OK om det innebär att kan själv slipper välja bland 1000-tals annonser som ser likadana ut och är omöjliga att särskilja. Dessutom inbillar jag mig att om man har någon form av långvarig verksamhet borde man skita i att sälja det sämsta skitet för att slippa reklamationer och badwill, men det kanske bara är ett önsketänkande.

    Men om du har ett tips på en bra kinesfälg så tar jag gärna emot det.

    Det enda tipset jag har är att köpa från en top-rated seller.
    Skaffade mina förra 32H assym kolfälgar 27mm inner 390g från hulkbike som höll ihop bra men det borde vart antifriktionsbrickor mot sapimnipplarna då de stod lite snett men ekrarna höll spänningen riktigt bra och hjulet slog max 1,5mm efter en säsong i LLC=gubbcykling.
    Men sen kom marknaden på att man skulle ha boost också...

    Så jag har beställt därifrån igen https://www.ebay.com kolfälgar 27mm inner på 355g som ska ekras upp med 64 st CX ray ekrar på ett par boost 240s nav, hoppas och tror på att jag hamnar <1450g.
    Jag tar risken att våga vägra mcfk nästan så jag var på väg att beställa Novatec så hade jag fått rekordpris men...

    Det verkar få bli någon slags gyllene medelväg, problemet med försäljarna av kina karbon både på eBay och Ali är att det är bristfällig info eller att fälgar helst säljs parvis och den setup jag tänkt mig är med olika dimensioner fram och bak.

    https://www.ebay.com

    Men nu hittade jag en säljare som hade goda omdömen och där andra byggare delat med sig av tidigare bra erfarenheter, men inte minst så kunde man mixa ihop olika fälgar till mina önskemål, landar mellan 610-640gr för min fälgkombo. Så nu skall jag bara kalkylera ekrar och beställa lämpliga nav.
  • Re: Hjulbyggartråden

    Av:
    HåkanC
    Crocko skrev:
    Jo jag har kikat på dem, helt ok prismässigt beroende på vad tullen gör med paketet.
    För den som vill veta vad det kostar redan vid beställningen erbjuder Lightbicycle


    "You will not have to pay the customs tax or VAT cost. "
    https://www.lightbicycle.com

    Crocko skrev:
    Men nu hittade jag en säljare som hade goda omdömen och där andra byggare delat med sig av tidigare bra erfarenheter, men inte minst så kunde man mixa ihop olika fälgar till mina önskemål, landar mellan 610-640gr för min fälgkombo.
    Då kanske TPD från Lightbicycle inte längre är aktuellt, eller 365g fälgarna från http://fanvelo.com
    Men 640g för två fälgar verkar intressant, återkom gärna med mer info
    och kanske även en länk?


    /Håkan


  • Re: Hjulbyggartråden

    Av:
    Manurhin2
    HåkanC skrev:
    Crocko skrev:
    Jo jag har kikat på dem, helt ok prismässigt beroende på vad tullen gör med paketet.
    För den som vill veta vad det kostar redan vid beställningen erbjuder Lightbicycle


    "You will not have to pay the customs tax or VAT cost. "
    https://www.lightbicycle.com

    Crocko skrev:
    Men nu hittade jag en säljare som hade goda omdömen och där andra byggare delat med sig av tidigare bra erfarenheter, men inte minst så kunde man mixa ihop olika fälgar till mina önskemål, landar mellan 610-640gr för min fälgkombo.
    Då kanske TPD från Lightbicycle inte längre är aktuellt, eller 365g fälgarna från http://fanvelo.com
    Men 640g för två fälgar verkar intressant, återkom gärna med mer info
    och kanske även en länk?


    /Håkan

    Enligt forummedlem funkar inte prepaid utan man kan åka på tull/moms en ggn till .

    Skriver lb ex värde 150$ så får man lösa ut paketet för 4-500 :-

    ______________________________________________________________
    Halvfet & Trött

  • Re: Hjulbyggartråden

    Av:
    Crocko
    HåkanC skrev:
    Crocko skrev:
    Jo jag har kikat på dem, helt ok prismässigt beroende på vad tullen gör med paketet.
    För den som vill veta vad det kostar redan vid beställningen erbjuder Lightbicycle


    "You will not have to pay the customs tax or VAT cost. "
    https://www.lightbicycle.com

    Crocko skrev:
    Men nu hittade jag en säljare som hade goda omdömen och där andra byggare delat med sig av tidigare bra erfarenheter, men inte minst så kunde man mixa ihop olika fälgar till mina önskemål, landar mellan 610-640gr för min fälgkombo.
    Då kanske TPD från Lightbicycle inte längre är aktuellt, eller 365g fälgarna från http://fanvelo.com
    Men 640g för två fälgar verkar intressant, återkom gärna med mer info
    och kanske även en länk?


    /Håkan

    Jagar ju lite vikt för det höga nöjets skulle så jag tänkte mixa med 35*25mm bak 340-360gr och sen 24*23mm fram 270-290gr fram.

    https://www.ebay.com

    Tull och moms är ju alltid ett lotteri, men om man räknar in det i kalkylen så får man ta det som bonus när det glider igenom.

    Chris
  • Re: Hjulbyggartråden

    Av:
    HåkanC
    Manurhin2 skrev:
    Enligt forummedlem funkar inte prepaid utan man kan åka på tull/moms en ggn till .
    Ajdå, då är det väl meningslöst att betala xtra för TPD

    Crocko skrev:
    Tull och moms är ju alltid ett lotteri, men om man räknar in det i kalkylen så får man ta det som bonus när det glider igenom.
    +1

    Redigerat
    Crocko skrev:
    Jagar ju lite vikt för det höga nöjets skulle så jag tänkte mixa med 35*25mm bak 340-360gr och sen 24*23mm fram 270-290gr fram.
    OK, tack för länken
    Men då blir det väl tubfälgar?


    /Håkan

    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2018-11-24 12:13 av HåkanC.

  • Re: Hjulbyggartråden

    Av:
    konscious
    Crocko skrev:
    konscious skrev:
    Crocko skrev:
    konscious skrev:
    Tada... https://www.lightbicycle.com
    Minst 25mm inner.
    Kinesfälgar som säljes på LB ca 70% dyrare än på eBukt , 27mm 32H 400g skulle jag sikta på om du väljer från dom så kommer hjulsetet precis under 1500g med lättviktsnav och ekrar.

    Självklart kommer en handlare lägga på en marginal, men den premien känns OK om det innebär att kan själv slipper välja bland 1000-tals annonser som ser likadana ut och är omöjliga att särskilja. Dessutom inbillar jag mig att om man har någon form av långvarig verksamhet borde man skita i att sälja det sämsta skitet för att slippa reklamationer och badwill, men det kanske bara är ett önsketänkande.

    Men om du har ett tips på en bra kinesfälg så tar jag gärna emot det.

    Det enda tipset jag har är att köpa från en top-rated seller.
    Skaffade mina förra 32H assym kolfälgar 27mm inner 390g från hulkbike som höll ihop bra men det borde vart antifriktionsbrickor mot sapimnipplarna då de stod lite snett men ekrarna höll spänningen riktigt bra och hjulet slog max 1,5mm efter en säsong i LLC=gubbcykling.
    Men sen kom marknaden på att man skulle ha boost också...

    Så jag har beställt därifrån igen https://www.ebay.com kolfälgar 27mm inner på 355g som ska ekras upp med 64 st CX ray ekrar på ett par boost 240s nav, hoppas och tror på att jag hamnar <1450g.
    Jag tar risken att våga vägra mcfk nästan så jag var på väg att beställa Novatec så hade jag fått rekordpris men...

    Det verkar få bli någon slags gyllene medelväg, problemet med försäljarna av kina karbon både på eBay och Ali är att det är bristfällig info eller att fälgar helst säljs parvis och den setup jag tänkt mig är med olika dimensioner fram och bak.

    https://www.ebay.com

    Men nu hittade jag en säljare som hade goda omdömen och där andra byggare delat med sig av tidigare bra erfarenheter, men inte minst så kunde man mixa ihop olika fälgar till mina önskemål, landar mellan 610-640gr för min fälgkombo. Så nu skall jag bara kalkylera ekrar och beställa lämpliga nav.

    Det moderna är väl högprofil 28H och 2 kors strax över 600g paret .

    En bild säger inget mer än ett porträtt men..

    Svindyr 28H tyskfälg 365g
    Skärmavbild 2018-11-24 kl. 14.49.56.png

    Billig 32H kinesfälg 355g +/-15g
    Skärmavbild 2018-11-24 kl. 16.33.12.png

    Cykeldelar eller som det heter essentiella cykeldelar har befrielse från antidumpningstullar som nu ligger på 70% för cyklar.
    Varukoden 8714 99 50 10
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2018-11-24 16:42 av konscious.

  • Re: Hjulbyggartråden

    Av:
    NickPick
    Manurhin2 skrev:
    HåkanC skrev:
    Crocko skrev:
    Jo jag har kikat på dem, helt ok prismässigt beroende på vad tullen gör med paketet.
    För den som vill veta vad det kostar redan vid beställningen erbjuder Lightbicycle


    "You will not have to pay the customs tax or VAT cost. "
    https://www.lightbicycle.com

    Crocko skrev:
    Men nu hittade jag en säljare som hade goda omdömen och där andra byggare delat med sig av tidigare bra erfarenheter, men inte minst så kunde man mixa ihop olika fälgar till mina önskemål, landar mellan 610-640gr för min fälgkombo.
    Då kanske TPD från Lightbicycle inte längre är aktuellt, eller 365g fälgarna från http://fanvelo.com
    Men 640g för två fälgar verkar intressant, återkom gärna med mer info
    och kanske även en länk?


    /Håkan

    Enligt forummedlem funkar inte prepaid utan man kan åka på tull/moms en ggn till .

    Skriver lb ex värde 150$ så får man lösa ut paketet för 4-500 :-

    Hm. Varför betala extra för isåfall? Grejen är väl att dom mellanlandar i EU därför slipper man tull osv...?
  • Re: Hjulbyggartråden

    Av:
    Egress
    Påbörjade detta bygge idag.
    Nav från Tune
    Ekrar från Berd
    Fälgar från Mcfk

    Ekrarna är sjukt annorlunda och kräver en del tålamod. Första gången jag testar dom och det tog sin tid innan jag jobbade in en bra rutin, trots utförlig manual från Berd.

    Återkommer med slutresultatet när det är klart.

    12EFCC22-82A8-48EA-AE4C-F24C82AA0013.jpeg
    BA93A9DA-A44C-4135-989B-B24352BB425E.jpeg
    9B8ADAD7-857B-4409-9B77-3C3195AAA539.jpeg
  • Re: Hjulbyggartråden

    Av:
    konken
    Är det bara att klippa loss fälgen för tjyven? Har du tvärsnitt på ekern? Mycket av skadorna på hjul tycker jag uppkommer eller accelereras av olika former av direkta ekerskador, typ grenar osv.
  • Re: Hjulbyggartråden

    Av:
    emmer
    Skriv gärna om kommande erfarenhet av dyneema -repen som eker...
    Kanske läge att raida närmsta riggverkstad inför nästa hjulbygge :-)

    —————
    Äh, nu har jag lackat ur på alla idioter...

  • Re: Hjulbyggartråden

    Av:
    skier
    coolt! Återkom gärna med åkintryck hur de känns att köra på, om de flexar mer eller mindre än ett vanligt hjul. Vad siktar du på för slutvikt på paret?
  • Re: Hjulbyggartråden

    Av:
    Sixten Fors
    Ø2,5 mm flätad Dyneema har väl en brottstyrka på ca 6500 N. En 2,5 mm Dyneemaeker borde väga 1,5 gram, jämfört med 5-7 gram för en eker i stål.
  • Re: Hjulbyggartråden

    Av:
    Jimel
    Coolt, aldrig sett förut, är det "bara" tråd eller är det något innanför?


  • Re: Hjulbyggartråden

    Av:
    HåkanC
    Egress skrev:
    Ekrar från Berd
    …..
    Ekrarna är sjukt annorlunda och kräver en del tålamod. Första gången jag testar dom och det tog sin tid innan jag jobbade in en bra rutin, trots utförlig manual från Berd.
    Klart intressanta ekrar, de ser ut som moderna varianter av Spinergy Spox-ekrarna,
    men då har jag vare sig byggt med, eller ens sett, ngn av dem i verkligheten.

    Däremot blir jag lite tveksam till deras egna reklamtexter, eftersom de endast tar upp brottstyrkan.
    Inte ens 1,5mm eker, tex Sapim Laser eller DT Revolution, som har en sträckgräns <2kN är ju för svaga för vanliga hjul.

    Hur de klarar yttre "skav" tex en kedja i ekrarna vore intressantare att veta.
    Liksom utmattning, men den kanske snarare begränsas av infästningarna i ändarna?

    Egress skrev:
    Återkommer med slutresultatet när det är klart.
    Gör gärna det.
    Hur gör man för att klara av att spänna dem >1kN? Finns det ngn form av mothåll i nippeländen?


    /Håkan


  • Re: Hjulbyggartråden

    Av:
    emmer
    Och akta hjulen för värme - om du hänger bak på bilen och har avgasrör i närheten.
    Det är ju flätad polyeten ("plastpåse" om än 'lite' mer långmolekylär) och även om det är slitstark, kemikalietåligt, starkt och lätt så tål det ju inte värme... (runt 60-75 grader för högt lastad UHMWPE).

    Känns som om Tioga Tension Disc Drive borde få en renässans :-)

    —————
    Äh, nu har jag lackat ur på alla idioter...

  • Re: Hjulbyggartråden

    Av:
    Sixten Fors
    Nu finns det iofs snören som är starkare än och tål högre värme än en ica-kasse, men jag har ingen koll på vad det är för snören som Berd använder ovan.
    Snore1.png
    snore2.png
  • Re: Hjulbyggartråden

    Av:
    emmer
    Sixten Fors skrev:
    Nu finns det iofs snören som är starkare än och tål högre värme än en ica-kasse, men jag har ingen koll på vad det är för snören som Berd använder ovan.
    Dyneema (UHMW-PE) utan extra överdrag av annat material.
    Man tycker ju att det borde ha varit lättare att surfa in på berdspokes.com än att leta fram and tobak i liroskatalogen. Men det är klart: Det handlade väl inte så mycket om att ta reda på något som att posta någon bild/tabell som inte har med saken att göra...

    —————
    Äh, nu har jag lackat ur på alla idioter...

  • Re: Hjulbyggartråden

    Av:
    Sixten Fors
    emmer skrev:
    Sixten Fors skrev:
    Nu finns det iofs snören som är starkare än och tål högre värme än en ica-kasse, men jag har ingen koll på vad det är för snören som Berd använder ovan.
    Dyneema (UHMW-PE) utan extra överdrag av annat material.
    Man tycker ju att det borde ha varit lättare att surfa in på berdspokes.com än att leta fram and tobak i liroskatalogen. Men det är klart: Det handlade väl inte så mycket om att ta reda på något som att posta någon bild/tabell som inte har med saken att göra...
    Du pratade väl också om att raida närmsta riggverkstad?
  • Re: Hjulbyggartråden

    Av:
    emmer
    Sixten Fors skrev:
    emmer skrev:
    Sixten Fors skrev:
    Nu finns det iofs snören som är starkare än och tål högre värme än en ica-kasse, men jag har ingen koll på vad det är för snören som Berd använder ovan.
    Dyneema (UHMW-PE) utan extra överdrag av annat material.
    Man tycker ju att det borde ha varit lättare att surfa in på berdspokes.com än att leta fram and tobak i liroskatalogen. Men det är klart: Det handlade väl inte så mycket om att ta reda på något som att posta någon bild/tabell som inte har med saken att göra...
    Du pratade väl också om att raida närmsta riggverkstad?
    Jupp. På rent dyneema utan massa kläx på utsidan som inte tillför något som eker (om man inte ska cykla på glödande kol).

    —————
    Äh, nu har jag lackat ur på alla idioter...

  • Re: Hjulbyggartråden

    Av:
    Jensen
    Rope har ju något liknande, men i sammarbete med newmen. De har ju dock en skalle på sina. Som nämnts borde de ju uppföra sig som spox ekrar.

    ===I Speed kills, but you get there faster I===

  • Re: Hjulbyggartråden

    Av:
    Egress
    konken skrev:
    Är det bara att klippa loss fälgen för tjyven? Har du tvärsnitt på ekern? Mycket av skadorna på hjul tycker jag uppkommer eller accelereras av olika former av direkta ekerskador, typ grenar osv.

    Har inget tvärsnitt eller info om hur bra de står emot direktkontakt med eventuella grenar eller annat. Berd kanske har info på sin hemsida.
    Kan tänka mig att det går att klippa, men krävs nog ungefär samma slags verktyg som för att klippa en vanlig eker.

    skier skrev:
    coolt! Återkom gärna med åkintryck hur de känns att köra på, om de flexar mer eller mindre än ett vanligt hjul. Vad siktar du på för slutvikt på paret?

    Kanske skulle nämnt det i första inlägget... hjulen är inte till mig, utan till en kund eftersom det är ett jobb-bygge. Vilket tyvärr betyder att jag inte kommer få provköra själv. Se bifogad bild för slutvikt. :)

    Jimel skrev:
    Coolt, aldrig sett förut, är det "bara" tråd eller är det något innanför?
    HåkanC skrev:
    Hur gör man för att klara av att spänna dem >1kN? Finns det ngn form av mothåll i nippeländen?

    Bara tråd, men med en kort bit "eker" längst ut så att man kan gänga på nippeln. Ekerstumpen har dessutom en platt sektion så man kan hålla emot med ett specialverktyg som ingår i bygg-kitet (syns i första bilden. En vit rektangulär grej som ser ut som en USB-sticka).

    ===============

    Intryck från bygget nu när de är klara:

    En komplett eker består av "tråden", en kort stav (av samma material som ekern) en nippel (såklart) samt en hylsa som bara används om man bygger med straight pull-nav.

    Utöver ekrarna så fick man köpa ett "Berd Builder's Kit" som innehåller de verktyg man behöver för att bygga upp hjulen. Allt syns i första bilden i inlägget ovan. Kitet innehåller en syl, ett par slip- och poleringsstift (Dremel), ståltrådsöglor, ett 3D-printat handtag med krok, ett 3D-printat mothåll samt en liten ekernyckel.

    Med slipstiften så måste man slipa och polera ekerhålen i navet så att de inte har några skarpa kanter. Sen använder man ståltrådsöglan, handtaget med krok för att dra eker-öglan genom ekerhålet. Krävdes lite muskelkraft för att få ekern genom hålet. Efter det så öppnar man upp öglan med sylen och sticker in den lilla staven och drar tillbaks ekern genom hålet så att staven kläms fast. Staven fungerar alltså som ekerhuvud så att säga.

    När man väl monterat ekrarna i navet, viket tog sin lilla tid, så är det bara att fläta in navet i fälgen. Eftersom ekrarna kommer sträckas mycket så är de ganska korta till att börja med, så man gängar bara på nippeln ett par varv till att börja med - annars får man inte ekrarna att räcka fram till nipplarna hela vägen runt hjulet.

    Med hjulet ekrat är det dags att börja spänna. 3 varv på alla ekrar gör att det börjar kännas lite styvare och hjulet börjar få rätt "form". Vid det här laget är en del av ekrarna väldigt lösa och andra mer spända och enligt instruktionen så ska man helt enkelt bara spänna upp dom som är extra lösa och sen gör man en snabb-rikting radiellt och i sidled.
    Sen blir det spännande (bokstavligt talat).

    8-10 varv på varje nippel --> mät och jämna ut ekerspänningen --> rikta upp radiellt och i sidled --> centrera fälgen --> spänn upp till 1000Nm

    Vänta 24 timmar

    Rikta radiellt och i sidled --> centrera fälgen --> spänn upp till 1000Nm igen

    Vänta 24 timmar

    Rikta radiellt och i sidled --> centrera fälgen --> Nu ska ekerspänningen ligga på ca. 80kg

    Enligt Berd så sträcker ekrarna på sig upp till 7mm, därav allt spännande och efterspännande. Tyckte det lät galet mycket då jag först läste igenom proceduren, men det verkar stämma och slutresultatet är helt klart lyckat.
    Vågen visar 1110g för paret vilket är lägre än vi räknat med.

    Kontrollvägning av ekrarna, jämfört med Sapim CXray av samma längd, gav ganska exakt halva vikten. Vilket stämmer bra med Berd's angivna vikt.

    Skulle inte vilja bygga hjul på det här sättet varje dag, men kan helt klart tänka mig att göra fler såna här byggen lite då och då. Det var kul att testa något nytt och det var trots alla extra steg och specialverktyg, en inte helt oangenäm procedur.

    IMG_0212.jpg
  • Re: Hjulbyggartråden

    Av:
    Manurhin2
    Frääääänt 👍

    ______________________________________________________________
    Halvfet & Trött

  • Re: Hjulbyggartråden

    Av:
    HåkanC
    Tack för att du delar med dig, spännande med nya prylar
    Egress skrev:
    Rikta radiellt och i sidled --> centrera fälgen --> Nu ska ekerspänningen ligga på ca. 80kg
    Är det den högsta ekerspänningen när hjulet är färdigbyggt?
    Om det är så blir ju hjulet inte särskilt starkt, tyvärr.

    Egress skrev:
    Enligt Berd så sträcker ekrarna på sig upp till 7mm, därav allt spännande och efterspännande. Tyckte det lät galet mycket då jag först läste igenom proceduren, men det verkar stämma och slutresultatet är helt klart lyckat.
    Hur ofta måste man efterspänna? Eller håller de sig på 80kg stadigt, när bygget är klart?

    Lätta är de ju, men de verkar inte vara bästa valet för 20/24-ekrade hjul. För jämförbar styrka borde 28-32 vara min (om 80kg är max ekerspänning)


    /Håkan


  • Re: Hjulbyggartråden

    Av:
    Stumpy
    Finvädershjul, eller går det att tvätta snörena när man varit ute i leran?
  • Re: Hjulbyggartråden

    Av:
    Manurhin2
    Stumpy skrev:
    Finvädershjul, eller går det att tvätta snörena när man varit ute i leran?

    Och när dom töjer sig 5 mm i regn 😂😂

    ______________________________________________________________
    Halvfet & Trött

  • Re: Hjulbyggartråden

    Av:
    Egress
    HåkanC skrev:
    Tack för att du delar med dig, spännande med nya prylar
    Egress skrev:
    Rikta radiellt och i sidled --> centrera fälgen --> Nu ska ekerspänningen ligga på ca. 80kg
    Är det den högsta ekerspänningen när hjulet är färdigbyggt?
    Om det är så blir ju hjulet inte särskilt starkt, tyvärr.

    I sista steget i Berd's manual så står det inget om dra upp till 100kg igen. Kan ju hända att de utelämnat den biten av misstag. Ska kontakta dom och kolla.

    HåkanC skrev:
    Egress skrev:
    Enligt Berd så sträcker ekrarna på sig upp till 7mm, därav allt spännande och efterspännande. Tyckte det lät galet mycket då jag först läste igenom proceduren, men det verkar stämma och slutresultatet är helt klart lyckat.
    Hur ofta måste man efterspänna? Eller håller de sig på 80kg stadigt, när bygget är klart?

    Lätta är de ju, men de verkar inte vara bästa valet för 20/24-ekrade hjul. För jämförbar styrka borde 28-32 vara min (om 80kg är max ekerspänning)

    /Håkan

    Vad jag förstår så ska de hålla sig där och enbart kräva samma slags underhåll som vanliga hjul.


    Stumpy skrev:
    Finvädershjul, eller går det att tvätta snörena när man varit ute i leran?

    Säkert bara finvädershjul. Men de har nån slags vax-aktig beläggning, så förhoppningsvis blir de inte skitiga alltför snabbt.
  • Re: Hjulbyggartråden

    Av:
    konscious
    Spännande och galet låg vikt! men det känns inte stabilt att man måste spänna om dom så pass.

    Annars tror jag på Synchroshjulen på 1250g. Men priset...

    Skärmavbild 2018-11-29 kl. 21.40.27.png
  • Re: Hjulbyggartråden

    Av:
    desmo
    Hej.

    Jag har gjort något fel när jag skulle byta nav på mitt fatbikebakhjul. Men jag förstår inte vad. Hjälp mig att förstå!

    Bakhjulet jag började med var ett Fatboy SL 26" med 190mm nav och 32h (i två rader).
    Bilderna visar hjulet innan jag rev det.

    IMG_5834.JPG

    IMG_5835.JPG

    Navet jag ville ha istället är ett Novatec med 170mm nav (och då 32h).
    Flänsdiametern är samma på båda nav. Men flänsarna sitter tätare på det smalare navet. Totalt ca 2 cm tätare, 1 cm/sida alltså.

    Jag har hållit ordnning på ekrarna, vilka som hör till drivsida och icke drivsida.
    Jag har tagit hjälp av denna mannen på youtube: https://www.youtube.com
    Det var tre-kors tidigare, och jag har ekrat trekors nu. Ekern med "elbow in" går under-under-över.

    Det underliga nu är att hälften av ekrarna är för långa. Hälften på drivsidan, och hälften på icke drivsida. Och det är de ekrarna som är "tryck"-ekrar på båda sidorna. Så felet är "symmetriskt".

    I bilden har jag försökt markera felet. Röd för långa, grön ok .
    IMG_5851_mod.jpg

    Bild på mitt bakhjulet så som jag ekrat upp det nu.
    IMG_5852.JPG

    Jag har ju chansat och återanvänt ekrarna. Men jag tänker att alla borde vara fel då, inte bara hälften och dessutom systematiskt fel.

    Någon som ser något tokigt? Någon ide vad jag ska göra?
  • Re: Hjulbyggartråden

    Av:
    BjornR
    Flytta dom som är "för långa" ett helt steg till nästa nippelhål. Extremt svårt att se på bilden vad som är fel då du ekrat båda sidorna. Svårt att följa var ekrarna börjar och slutar.

    edit: Dom som är för korta verkar sitta i fel hål. Allt ska flyttas ett steg.
    Redigerad 2 gång(er). Senaste ändring 2018-12-06 12:32 av BjornR.

  • Re: Hjulbyggartråden

    Av:
    desmo
    BjornR skrev:
    Flytta dom som är "för långa" ett helt steg till nästa nippelhål. Extremt svårt att se på bilden vad som är fel då du ekrat båda sidorna. Svårt att följa var ekrarna börjar och slutar.

    edit: Dom som är för korta verkar sitta i fel hål. Allt ska flyttas ett steg.

    Dom som du tycker är korta är de som jag tycker känns rätt. Och börjar jag flytta på dem så blir det ju inte tre-kors längre?
    Ska jag ekra av icke drivsida och ta ett nytt kort?
  • Re: Hjulbyggartråden

    Av:
    BjornR
    Tror helt enkelt att du ekrat ena sidan med fel hål. När du flyttar alla ekrar på ena sidan till rätt hål så kommer det se bra ut.

    Ekra av NDS och den sista ekern du tar loss, den flyttar du ett hål åt det håll som den bör vara; För lång så ska du flytta den vidare till nästa hål så att den blir "kortare" och om den är för kort så ska du flytta den så att den blir "längre". tillägg: Kan t.o.m vara så att du måste vrida ekern 180grader, dvs hålet på motsatt sida.

    Hoppas det är tolkningsbart.
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2018-12-06 12:45 av BjornR.

  • Re: Hjulbyggartråden

    Av:
    desmo
    BjornR skrev:
    Tror helt enkelt att du ekrat ena sidan med fel hål. När du flyttar alla ekrar på ena sidan till rätt hål så kommer det se bra ut.

    Ekra av NDS och den sista ekern du tar loss, den flyttar du ett hål åt det håll som den bör vara; För lång så ska du flytta den vidare till nästa hål så att den blir "kortare" och om den är för kort så ska du flytta den så att den blir "längre".

    Hoppas det är tolkningsbart.

    Jag tror jag förstår. Att jag "vridit" navet för mkt/för lite när jag började ekra NDS?
  • Re: Hjulbyggartråden

    Av:
    BjornR
    Länge sedan jag ekrade J-bend men nu tror jag helt att du satt ekern på NDS så att den drar fälgen åt ett hål. Titta bara på den inkonsekventa vinkeln ekrarna har från navet.
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2018-12-06 12:59 av BjornR.

  • Re: Hjulbyggartråden

    Av:
    happymtb.fr
    Jag kollade för att bygga ett framhjul med navdynamo till grabben. Kom fram till att jag behöver 231mm långa ekrar för en 24" fälg.
    Var kan jag hitta såna? Dom vanliga verkar börja runt 250mm...

    ========================================================
    Mina annonser:
    - SAR enduro light fjäder 350, 375 och 550
    - Shimano AM45 spd strl43
    - Spank Oozy 345 27.5 fälg
    - Schwalbe Nobby Nic 27.5x3.0
    - Maxxis Minion DHR II 29x3.0
    - Rockshox Yari Moco

  • Re: Hjulbyggartråden

    Av:
    Sixten Fors
    happymtb.fr skrev:
    Jag kollade för att bygga ett framhjul med navdynamo till grabben. Kom fram till att jag behöver 231mm långa ekrar för en 24" fälg.
    Var kan jag hitta såna? Dom vanliga verkar börja runt 250mm...
    Hur många ekrar och kors? Så att du inte får konstig vinkel med stora navflänsar och små fälgar. Färre kors ger mindre vinkel.

    Beställ i valfri längd https://whizz-wheels.de resp https://whizz-wheels.de
    Standardlängd från 238 mm https://whizz-wheels.de
  • Re: Hjulbyggartråden

    Av:
    happymtb.fr
    Sixten Fors skrev:
    happymtb.fr skrev:
    Jag kollade för att bygga ett framhjul med navdynamo till grabben. Kom fram till att jag behöver 231mm långa ekrar för en 24" fälg.
    Var kan jag hitta såna? Dom vanliga verkar börja runt 250mm...
    Hur många ekrar och kors? Så att du inte får konstig vinkel med stora navflänsar och små fälgar. Färre kors ger mindre vinkel.

    Beställ i valfri längd https://whizz-wheels.de resp https://whizz-wheels.de
    Standardlängd från 238 mm https://whizz-wheels.de
    Det ser ok ut enligt detta https://kstoerz.com

    Tack för länken !

    ========================================================
    Mina annonser:
    - SAR enduro light fjäder 350, 375 och 550
    - Shimano AM45 spd strl43
    - Spank Oozy 345 27.5 fälg
    - Schwalbe Nobby Nic 27.5x3.0
    - Maxxis Minion DHR II 29x3.0
    - Rockshox Yari Moco

  • Re: Hjulbyggartråden

    Av:
    Sixten Fors
    3-kors ser snett ut. Jag skulle absolut välja max 2-kors. Kanske tom 1-kors.
    kors3.png
    kors2.png
    kors1.png

Tyvärr, bara registrerade användare får skriva inlägg i detta forum.

Klicka här för att logga in

KÖP & SÄLJ