• Re: Hjulbyggartråden

    Av:
    happymtb.fr
    Helt rätt! Jag hade för mig att den kalkylatorn klagade när det var nåt tokigt...

    Den projekt blir för dyrt, framhjulet med lampa skulle kosta lika mycket som halva cykeln... Det lutar åt en dynamo mot hjulet istället.

    ========================================================
    Mina annonser:
    - SAR enduro light fjäder 350, 375 och 550
    - Shimano AM45 spd strl43
    - Spank Oozy 345 27.5 fälg
    - Schwalbe Nobby Nic 27.5x3.0
    - Maxxis Minion DHR II 29x3.0
    - Rockshox Yari Moco

  • Re: Hjulbyggartråden

    Av:
    bearthefear
    Bygga hjul ja... Tänkte försöka ge mig på att bygga mitt första hjulpar över julledigheten. Det är min pendlar-cross som ska föräras med nya hjul. Jag är således ute efter främst hållbarhet, men utan att det blir bojsänken. Cykeln går mestadels knögglig stockholmsasfalt, men det händer att jag tar lite omvägar på grusvägar, men inget stök och bök.

    Så förutsättningarna:
    - Hållbara
    - Hyfsat lätta
    - Ska klara mina 92 kg på hyfsat jämnt underlag
    - Används med 32 till 42 mm däck
    - 12x100 mm fram och 12x142 mm bak

    Jag tänkte göra det lätt för mig och köra rakt av på DT Swiss-grejer, mest för att få hjälp av deras kalkylator.

    Planen är 350 Road-nav (classic, inte straight pull), DT Comp-ekrar, XR 331 (mtb-fälg, 20 mm inner) och de DT-nipplar som följer med fälgen. 28 ekrar fram och 32 bak, 3 kors fram och bak.

    Vikten skulle då landa på strax under 1600 gram.

    ekrar.PNG

    Så, till mina funderingar:

    Kalkylatorn ger 4 olika ekerlängder, men vad jag förstår är det OK att avrunda någon mm upp och ner, skulle jag klara mig på 295 mm bak och 300 fram på samtliga ekrar?

    Det jag anser mig behöva är Mussons bok om hjulbyggande, ett enkelt hemmabyggt riktställ (mest för att slippa hålla till i garaget tillsammans med cykeln, så att det är lätt att ta fram och plocka undan bygget när tid finns), schysst ekernyckel (spokey), ekertensiometer (Park Tool TM-1?), tålamod och tid. Är det något jag missar?

    Några övriga kommentarer på bygget? Eftersom det är första hjulparet så tar jag gärna del av alla ideer och tankar.
  • Re: Hjulbyggartråden

    Av:
    HåkanC
    bearthefear skrev:
    Det jag anser mig behöva är Mussons bok om hjulbyggande,
    ...
    Är det något jag missar?
    Jag har iofs aldrig läst Mussons bok, men den här hjulbyggarinstruktionen tycker jag funkar bra
    https://www.sheldonbrown.com


    /Håkan


  • Re: Hjulbyggartråden

    Av:
    MartinC
    bearthefear skrev:
    Bygga hjul ja... Tänkte försöka ge mig på att bygga mitt första hjulpar över julledigheten. Det är min pendlar-cross som ska föräras med nya hjul. Jag är således ute efter främst hållbarhet, men utan att det blir bojsänken. Cykeln går mestadels knögglig stockholmsasfalt, men det händer att jag tar lite omvägar på grusvägar, men inget stök och bök.

    Så förutsättningarna:
    - Hållbara
    - Hyfsat lätta
    - Ska klara mina 92 kg på hyfsat jämnt underlag
    - Används med 32 till 42 mm däck
    - 12x100 mm fram och 12x142 mm bak

    Jag tänkte göra det lätt för mig och köra rakt av på DT Swiss-grejer, mest för att få hjälp av deras kalkylator.

    Planen är 350 Road-nav (classic, inte straight pull), DT Comp-ekrar, XR 331 (mtb-fälg, 20 mm inner) och de DT-nipplar som följer med fälgen. 28 ekrar fram och 32 bak, 3 kors fram och bak.

    Vikten skulle då landa på strax under 1600 gram.



    Så, till mina funderingar:

    Kalkylatorn ger 4 olika ekerlängder, men vad jag förstår är det OK att avrunda någon mm upp och ner, skulle jag klara mig på 295 mm bak och 300 fram på samtliga ekrar?

    Det jag anser mig behöva är Mussons bok om hjulbyggande, ett enkelt hemmabyggt riktställ (mest för att slippa hålla till i garaget tillsammans med cykeln, så att det är lätt att ta fram och plocka undan bygget när tid finns), schysst ekernyckel (spokey), ekertensiometer (Park Tool TM-1?), tålamod och tid. Är det något jag missar?

    Några övriga kommentarer på bygget? Eftersom det är första hjulparet så tar jag gärna del av alla ideer och tankar.

    Har byggt 4 par hjul med hjälp av Mussons bok. Det har gått bara bra.

    Ta det lugnt och följ instruktionerna i detalj. 👍
  • Re: Hjulbyggartråden

    Av:
    marr
    En liten varning för xr361 fälgen.

    Hålen är något offset och kan ha vassa kanter när de ligger precis i utkanen av fälgens försänkning. Har på båda två fått punktering på e13 fälgtejpen.
    Nu har jag lagt ett par varv eltejp under först.
  • Re: Hjulbyggartråden

    Av:
    bearthefear
    HåkanC skrev:
    bearthefear skrev:
    Det jag anser mig behöva är Mussons bok om hjulbyggande,
    ...
    Är det något jag missar?
    Jag har iofs aldrig läst Mussons bok, men den här hjulbyggarinstruktionen tycker jag funkar bra
    https://www.sheldonbrown.com


    /Håkan

    MartinC skrev:
    Har byggt 4 par hjul med hjälp av Mussons bok. Det har gått bara bra.

    Ta det lugnt och följ instruktionerna i detalj. 👍

    Tack för svar! Hur är det med ekerlängderna då? Hur noga är det utifrån de uträknade måtten i mitt inlägg ovan?
  • Re: Hjulbyggartråden

    Av:
    Classe75
    Har ett bakhjul, Bontrager, med 2mm 296 mm ekrar. Har nu fått ersätta fyra ekrar, en efter en, efter att de gått av i nippeln. Vad göra?
    - Byta alla ekrar mot annan bättre kvalité? Vilka i så fall?
    - Leva med det och byta efter hand?
    - Köpa nytt hjul? Halvkass motionärsstandard.
    - Bygga nytt hjul?
    Måste kunna motivera eventuella investeringar för mig själv. En ekertensiometer vore kanske bra, men är det värt 1000 kr?
  • Re: Hjulbyggartråden

    Av:
    emmer
    Spänna upp alla ekrar.

    —————
    Äh, nu har jag lackat ur på alla idioter...

  • Re: Hjulbyggartråden

    Av:
    Classe75
    emmer skrev:
    Spänna upp alla ekrar.
    Nu är ekertensiometer på väg. Har nu insett att detta behövs. Vill INTE hålla på och killgissa. Sedan kan man kanske hjälpa någon mer i bekantskapskretsen med trilskande hjul. (Måste motivera inköpen för mig själv)
    Edit: var hittar jag nu en tabell över vilken ekerspänning det ska vara? Eller är det som allt annat med cyklar, varje tillverkare hittar på något eget?
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2018-12-09 12:27 av Classe75.

  • Re: Hjulbyggartråden

    Av:
    Magnus K
    Val o kval...

    Är en tung (100 pannor) cyklist på strax över nybörjarnivå som funderar på att byta fälgar på xc-hardtailen. Nuvarande hjul är med DT x470-fälg (18mm innerbredd) och DT 350-nav. Med NobbyNic 2.25 på känns det som att däcket viker sig i tvära svängar.

    Är DT EX471 + DT Competition-ekrar ett vettigt val som ersättare? Känns lite tungt men DTs XC och AM-fälgar verkar vara byggda för systemvikt < 120 pannor?

    Befintlig fälg tänkte jag bygga trainerhjul av. =)

    Mvh
    Magnus
  • Re: Hjulbyggartråden

    Av:
    konscious
    konscious skrev:
    Crocko skrev:
    konscious skrev:
    Crocko skrev:
    konscious skrev:
    Tada... https://www.lightbicycle.com
    Minst 25mm inner.
    Kinesfälgar som säljes på LB ca 70% dyrare än på eBukt , 27mm 32H 400g skulle jag sikta på om du väljer från dom så kommer hjulsetet precis under 1500g med lättviktsnav och ekrar.

    Självklart kommer en handlare lägga på en marginal, men den premien känns OK om det innebär att kan själv slipper välja bland 1000-tals annonser som ser likadana ut och är omöjliga att särskilja. Dessutom inbillar jag mig att om man har någon form av långvarig verksamhet borde man skita i att sälja det sämsta skitet för att slippa reklamationer och badwill, men det kanske bara är ett önsketänkande.

    Men om du har ett tips på en bra kinesfälg så tar jag gärna emot det.

    Det enda tipset jag har är att köpa från en top-rated seller.
    Skaffade mina förra 32H assym kolfälgar 27mm inner 390g från hulkbike som höll ihop bra men det borde vart antifriktionsbrickor mot sapimnipplarna då de stod lite snett men ekrarna höll spänningen riktigt bra och hjulet slog max 1,5mm efter en säsong i LLC=gubbcykling.
    Men sen kom marknaden på att man skulle ha boost också...

    Så jag har beställt därifrån igen https://www.ebay.com kolfälgar 27mm inner på 355g som ska ekras upp med 64 st CX ray ekrar på ett par boost 240s nav, hoppas och tror på att jag hamnar <1450g.
    Jag tar risken att våga vägra mcfk nästan så jag var på väg att beställa Novatec så hade jag fått rekordpris men...

    Det verkar få bli någon slags gyllene medelväg, problemet med försäljarna av kina karbon både på eBay och Ali är att det är bristfällig info eller att fälgar helst säljs parvis och den setup jag tänkt mig är med olika dimensioner fram och bak.

    https://www.ebay.com

    Men nu hittade jag en säljare som hade goda omdömen och där andra byggare delat med sig av tidigare bra erfarenheter, men inte minst så kunde man mixa ihop olika fälgar till mina önskemål, landar mellan 610-640gr för min fälgkombo. Så nu skall jag bara kalkylera ekrar och beställa lämpliga nav.

    Det moderna är väl högprofil 28H och 2 kors strax över 600g paret .

    En bild säger inget mer än ett porträtt men..

    Svindyr 28H tyskfälg 365g


    Billig 32H kinesfälg 355g +/-15g


    Cykeldelar eller som det heter essentiella cykeldelar har befrielse från antidumpningstullar som nu ligger på 70% för cyklar.
    Varukoden 8714 99 50 10

    Tog ca 2 veckor innan jag fick hem dom och 3.894,47kr+175kr fattigare

    Hjulparet kommer hamna på 1416g

    Skärmavbild 2018-12-11 kl. 17.32.48.png
  • Re: Hjulbyggartråden

    Av:
    smelk
    Hej.
    Är sugen på att bygga ett bomb-proof bakhjul till min enduro hardtail där jag kör med rekon+ 2,8”. Vikt mm spelar mindre roll, vill bara att skiten ska hålla så bra som möjligt men även va prisvärt.
    Har bra erfarenhet av kolfiber då jag kört en säsong på e13 trsr fälgar på fullsyssen. Smällt några ekrar men har bara varit o sätta i en ny o spänna upp så har det blivit spikrakt igen. Naven höll dessvärre inte lika bra och segt även med lifetime warranty när man ska vänta på posten.
    Har fastnat lite för denna fälg med Dh case då det verkar va prisvärt: http://fanvelo.com

    Så vad säger experterna, Bra fälg som grund?, någon som kör denna? Vilket nav (Shimano hub,12x148 boost ) är mest hållbart och vart köper man det? Är öppen för förslag på annan fälg också.. Tack!:)
  • Re: Hjulbyggartråden

    Av:
    smelk
    32vs36 ekrat? för och nackdelar? eller spelar det ingen roll? tänker fler ekrar desto hållbarare men kanske finns något magic number?
  • Re: Hjulbyggartråden

    Av:
    Crocko
    konscious skrev:
    konscious skrev:
    Crocko skrev:
    konscious skrev:
    Crocko skrev:
    konscious skrev:
    Tada... https://www.lightbicycle.com
    Minst 25mm inner.
    Kinesfälgar som säljes på LB ca 70% dyrare än på eBukt , 27mm 32H 400g skulle jag sikta på om du väljer från dom så kommer hjulsetet precis under 1500g med lättviktsnav och ekrar.

    Självklart kommer en handlare lägga på en marginal, men den premien känns OK om det innebär att kan själv slipper välja bland 1000-tals annonser som ser likadana ut och är omöjliga att särskilja. Dessutom inbillar jag mig att om man har någon form av långvarig verksamhet borde man skita i att sälja det sämsta skitet för att slippa reklamationer och badwill, men det kanske bara är ett önsketänkande.

    Men om du har ett tips på en bra kinesfälg så tar jag gärna emot det.

    Det enda tipset jag har är att köpa från en top-rated seller.
    Skaffade mina förra 32H assym kolfälgar 27mm inner 390g från hulkbike som höll ihop bra men det borde vart antifriktionsbrickor mot sapimnipplarna då de stod lite snett men ekrarna höll spänningen riktigt bra och hjulet slog max 1,5mm efter en säsong i LLC=gubbcykling.
    Men sen kom marknaden på att man skulle ha boost också...

    Så jag har beställt därifrån igen https://www.ebay.com kolfälgar 27mm inner på 355g som ska ekras upp med 64 st CX ray ekrar på ett par boost 240s nav, hoppas och tror på att jag hamnar <1450g.
    Jag tar risken att våga vägra mcfk nästan så jag var på väg att beställa Novatec så hade jag fått rekordpris men...

    Det verkar få bli någon slags gyllene medelväg, problemet med försäljarna av kina karbon både på eBay och Ali är att det är bristfällig info eller att fälgar helst säljs parvis och den setup jag tänkt mig är med olika dimensioner fram och bak.

    https://www.ebay.com

    Men nu hittade jag en säljare som hade goda omdömen och där andra byggare delat med sig av tidigare bra erfarenheter, men inte minst så kunde man mixa ihop olika fälgar till mina önskemål, landar mellan 610-640gr för min fälgkombo. Så nu skall jag bara kalkylera ekrar och beställa lämpliga nav.

    Det moderna är väl högprofil 28H och 2 kors strax över 600g paret .

    En bild säger inget mer än ett porträtt men..

    Svindyr 28H tyskfälg 365g


    Billig 32H kinesfälg 355g +/-15g


    Cykeldelar eller som det heter essentiella cykeldelar har befrielse från antidumpningstullar som nu ligger på 70% för cyklar.
    Varukoden 8714 99 50 10

    Tog ca 2 veckor innan jag fick hem dom och 3.894,47kr+175kr fattigare

    Hjulparet kommer hamna på 1416g

    Kom du hem tullfritt eller löste du den transaktionen på något annat vis? lade en beställning på dvs smådelar från kina skulle ju vara skönt att slippa tulla in varje paket.
  • Re: Hjulbyggartråden

    Av:
    aki
    happymtb.fr skrev:
    Jag kollade för att bygga ett framhjul med navdynamo till grabben. Kom fram till att jag behöver 231mm långa ekrar för en 24" fälg.
    Var kan jag hitta såna? Dom vanliga verkar börja runt 250mm...

    Jag köpte nyligen korta ekrar från Tyskland på ebay. Radsport-erdmann hette firman.
  • Re: Hjulbyggartråden

    Av:
    happymtb.fr
    aki skrev:
    happymtb.fr skrev:
    Jag kollade för att bygga ett framhjul med navdynamo till grabben. Kom fram till att jag behöver 231mm långa ekrar för en 24" fälg.
    Var kan jag hitta såna? Dom vanliga verkar börja runt 250mm...

    Jag köpte nyligen korta ekrar från Tyskland på ebay. Radsport-erdmann hette firman.
    Tackar!
    Jag beställde en dynamo som roterar mot däcket samt fram o bak-lyse med kondensatorer i så att dom inte slocknar direkt när man stannar. Det blev billigare än ett nytt framhjul och kommer kunna flyttas över till nästa cykel när grabben blir äldre.

    ========================================================
    Mina annonser:
    - SAR enduro light fjäder 350, 375 och 550
    - Shimano AM45 spd strl43
    - Spank Oozy 345 27.5 fälg
    - Schwalbe Nobby Nic 27.5x3.0
    - Maxxis Minion DHR II 29x3.0
    - Rockshox Yari Moco

  • Re: Hjulbyggartråden

    Av:
    konscious
    Crocko skrev:
    konscious skrev:
    konscious skrev:
    Crocko skrev:
    konscious skrev:
    Crocko skrev:
    konscious skrev:
    Tada... https://www.lightbicycle.com
    Minst 25mm inner.
    Kinesfälgar som säljes på LB ca 70% dyrare än på eBukt , 27mm 32H 400g skulle jag sikta på om du väljer från dom så kommer hjulsetet precis under 1500g med lättviktsnav och ekrar.

    Självklart kommer en handlare lägga på en marginal, men den premien känns OK om det innebär att kan själv slipper välja bland 1000-tals annonser som ser likadana ut och är omöjliga att särskilja. Dessutom inbillar jag mig att om man har någon form av långvarig verksamhet borde man skita i att sälja det sämsta skitet för att slippa reklamationer och badwill, men det kanske bara är ett önsketänkande.

    Men om du har ett tips på en bra kinesfälg så tar jag gärna emot det.

    Det enda tipset jag har är att köpa från en top-rated seller.
    Skaffade mina förra 32H assym kolfälgar 27mm inner 390g från hulkbike som höll ihop bra men det borde vart antifriktionsbrickor mot sapimnipplarna då de stod lite snett men ekrarna höll spänningen riktigt bra och hjulet slog max 1,5mm efter en säsong i LLC=gubbcykling.
    Men sen kom marknaden på att man skulle ha boost också...

    Så jag har beställt därifrån igen https://www.ebay.com kolfälgar 27mm inner på 355g som ska ekras upp med 64 st CX ray ekrar på ett par boost 240s nav, hoppas och tror på att jag hamnar <1450g.
    Jag tar risken att våga vägra mcfk nästan så jag var på väg att beställa Novatec så hade jag fått rekordpris men...

    Det verkar få bli någon slags gyllene medelväg, problemet med försäljarna av kina karbon både på eBay och Ali är att det är bristfällig info eller att fälgar helst säljs parvis och den setup jag tänkt mig är med olika dimensioner fram och bak.

    https://www.ebay.com

    Men nu hittade jag en säljare som hade goda omdömen och där andra byggare delat med sig av tidigare bra erfarenheter, men inte minst så kunde man mixa ihop olika fälgar till mina önskemål, landar mellan 610-640gr för min fälgkombo. Så nu skall jag bara kalkylera ekrar och beställa lämpliga nav.

    Det moderna är väl högprofil 28H och 2 kors strax över 600g paret .

    En bild säger inget mer än ett porträtt men..

    Svindyr 28H tyskfälg 365g


    Billig 32H kinesfälg 355g +/-15g


    Cykeldelar eller som det heter essentiella cykeldelar har befrielse från antidumpningstullar som nu ligger på 70% för cyklar.
    Varukoden 8714 99 50 10

    Tog ca 2 veckor innan jag fick hem dom och 3.894,47kr+175kr fattigare

    Hjulparet kommer hamna på 1416g

    Kom du hem tullfritt eller löste du den transaktionen på något annat vis? lade en beställning på dvs smådelar från kina skulle ju vara skönt att slippa tulla in varje paket.

    Tull 4%
    <1500 kr =tullfritt
  • Re: Hjulbyggartråden

    Av:
    Manurhin2
    30 % julrea på utvalda hjul/fälgar hos Light Bicycles , blir såhär med dt240 .
    Flywheight 280g:fälgar och navpar uppvägt till 300g
    Screenshot_20181214-214557_Chrome.jpg

    ______________________________________________________________
    Halvfet & Trött

  • Re: Hjulbyggartråden

    Av:
    Leffe
    Nån som bytt lager i baknavet på ett par DT spline 1900?
  • Re: Hjulbyggartråden

    Av:
    happymtb.fr
    Leffe skrev:
    Nån som bytt lager i baknavet på ett par DT spline 1900?
    Jag har bytt på en DT240 nav vilket borde vara rätt lik.
    Du behöver ett speciellt verktyg för att få loss ring-muttern för att komma åt lagret på drivsidan. Kostar runt en 5 hundring t.ex. här https://www.bike-discount.de

    ========================================================
    Mina annonser:
    - SAR enduro light fjäder 350, 375 och 550
    - Shimano AM45 spd strl43
    - Spank Oozy 345 27.5 fälg
    - Schwalbe Nobby Nic 27.5x3.0
    - Maxxis Minion DHR II 29x3.0
    - Rockshox Yari Moco

  • Re: Hjulbyggartråden

    Av:
    emmer
    happymtb.fr skrev:
    Leffe skrev:
    Nån som bytt lager i baknavet på ett par DT spline 1900?
    Jag har bytt på en DT240 nav vilket borde vara rätt lik.
    Du behöver ett speciellt verktyg för att få loss ring-muttern för att komma åt lagret på drivsidan. Kostar runt en 5 hundring t.ex. här https://www.bike-discount.de
    Vet att de ändrat den osedvanligt korkade konstruktionen på "pawl-naven" - det var ju några tiondelar som fick det att bli så omständligt - för några år sedan; det är inte lika samma på "ratchet-naven"?

    —————
    Äh, nu har jag lackat ur på alla idioter...

  • Re: Hjulbyggartråden

    Av:
    konscious
    Hur hård ska man dra CX-ray ekern 2,0x0,9mm på en kolfälg? enligt mcfk ska man sikta på en medelspänning på 900N och inte mer än 1000N på den hårdare sidan.

    Skärmavbild 2018-12-17 kl. 20.09.29.png
  • Re: Hjulbyggartråden

    Av:
    Leffe
    emmer skrev:
    happymtb.fr skrev:
    Leffe skrev:
    Nån som bytt lager i baknavet på ett par DT spline 1900?
    Jag har bytt på en DT240 nav vilket borde vara rätt lik.
    Du behöver ett speciellt verktyg för att få loss ring-muttern för att komma åt lagret på drivsidan. Kostar runt en 5 hundring t.ex. här https://www.bike-discount.de
    Vet att de ändrat den osedvanligt korkade konstruktionen på "pawl-naven" - det var ju några tiondelar som fick det att bli så omständligt - för några år sedan; det är inte lika samma på "ratchet-naven"?

    Det här navet har inte star ratchet eller vad det kallas utan vanliga tänder och klackar som sagt. Men den ringen ska skruvas ur också då?
  • Re: Hjulbyggartråden

    Av:
    Crocko
    konscious skrev:
    Hur hård ska man dra CX-ray ekern 2,0x0,9mm på en kolfälg? enligt mcfk ska man sikta på en medelspänning på 900N och inte mer än 1000N på den hårdare sidan.
    I normala fall brukar fälgtillverkaren upplysa om lämplig ekerspänning, men mellan 900-1200 max är inom de vanliga ramarna sen beror det kanske på om du använder brickor runt nipplarna eller hur fälgen är konstruerad runt ekerhålen.
  • Re: Hjulbyggartråden

    Av:
    mfo
    Leffe skrev:
    emmer skrev:
    happymtb.fr skrev:
    Leffe skrev:
    Nån som bytt lager i baknavet på ett par DT spline 1900?
    Jag har bytt på en DT240 nav vilket borde vara rätt lik.
    Du behöver ett speciellt verktyg för att få loss ring-muttern för att komma åt lagret på drivsidan. Kostar runt en 5 hundring t.ex. här https://www.bike-discount.de
    Vet att de ändrat den osedvanligt korkade konstruktionen på "pawl-naven" - det var ju några tiondelar som fick det att bli så omständligt - för några år sedan; det är inte lika samma på "ratchet-naven"?

    Det här navet har inte star ratchet eller vad det kallas utan vanliga tänder och klackar som sagt. Men den ringen ska skruvas ur också då?
    Man behöver inte lossa den tandade ringen, utan kan driva ut lagret på drivsidan genom den.
  • Re: Hjulbyggartråden

    Av:
    Leffe
    mfo skrev:
    Leffe skrev:
    emmer skrev:
    happymtb.fr skrev:
    Leffe skrev:
    Nån som bytt lager i baknavet på ett par DT spline 1900?
    Jag har bytt på en DT240 nav vilket borde vara rätt lik.
    Du behöver ett speciellt verktyg för att få loss ring-muttern för att komma åt lagret på drivsidan. Kostar runt en 5 hundring t.ex. här https://www.bike-discount.de
    Vet att de ändrat den osedvanligt korkade konstruktionen på "pawl-naven" - det var ju några tiondelar som fick det att bli så omständligt - för några år sedan; det är inte lika samma på "ratchet-naven"?

    Det här navet har inte star ratchet eller vad det kallas utan vanliga tänder och klackar som sagt. Men den ringen ska skruvas ur också då?
    Man behöver inte lossa den tandade ringen, utan kan driva ut lagret på drivsidan genom den.

    Jo jag gjorde så men tänkte att det är lättare att sätta dit de nya utan att ha tänderna i vägen.
  • Re: Hjulbyggartråden

    Av:
    HåkanC
    HåkanC skrev:
    För den som vill veta vad det kostar redan vid beställningen erbjuder Lightbicycle

    "You will not have to pay the customs tax or VAT cost. "
    https://www.lightbicycle.com

    Manurhin2 skrev:
    Enligt forummedlem funkar inte prepaid utan man kan åka på tull/moms en ggn till .

    Skriver lb ex värde 150$ så får man lösa ut paketet för 4-500 :-

    Det funkade åtminstone för mig, jag har precis hämtat ut mina hjul, utan xtra kostnader


    /Håkan


  • Re: Hjulbyggartråden

    Av:
    konscious
    Crocko skrev:
    konscious skrev:
    Hur hård ska man dra CX-ray ekern 2,0x0,9mm på en kolfälg? enligt mcfk ska man sikta på en medelspänning på 900N och inte mer än 1000N på den hårdare sidan.
    I normala fall brukar fälgtillverkaren upplysa om lämplig ekerspänning, men mellan 900-1200 max är inom de vanliga ramarna sen beror det kanske på om du använder brickor runt nipplarna eller hur fälgen är konstruerad runt ekerhålen.

    DT Swiss anger inga värden utan refererar till sina unika tensiometerverktyg.
    B.O.R anger max 1000-1150N och mcfk som sagt 1000N.

    Märkbart med Boost hur jämnare man kan skapa ekertension på båda sidorna och det är ganska lätt att bygga hjul faktiskt..
  • Re: Hjulbyggartråden

    Av:
    Crocko
    konscious skrev:
    Crocko skrev:
    konscious skrev:
    Hur hård ska man dra CX-ray ekern 2,0x0,9mm på en kolfälg? enligt mcfk ska man sikta på en medelspänning på 900N och inte mer än 1000N på den hårdare sidan.
    I normala fall brukar fälgtillverkaren upplysa om lämplig ekerspänning, men mellan 900-1200 max är inom de vanliga ramarna sen beror det kanske på om du använder brickor runt nipplarna eller hur fälgen är konstruerad runt ekerhålen.

    DT Swiss anger inga värden utan refererar till sina unika tensiometerverktyg.
    B.O.R anger max 1000-1150N och mcfk som sagt 1000N.

    Märkbart med Boost hur jämnare man kan skapa ekertension på båda sidorna och det är ganska lätt att bygga hjul faktiskt..

    Jag vill minnas att jag fick tydliga riktlinjer vilken ekerspänning som gällde för det DT fälgar som jag byggde på senast, vilken fälg använder du dig av? Tensiometer är ju en förutsättning för att verkligen veta vilken spänning man har, sen kan man ju bygga på känsla och gehör men man vet ju bara att det verkar bra och är rakt om man inte mäter.

    Med DT verktyget följer ju en tabell med för att beräkna vilket hjälper.
    Jag byggde på asym fälgar och då blir det ju också ganska jämn spänning.

Tyvärr, bara registrerade användare får skriva inlägg i detta forum.

Klicka här för att logga in