Tyvärr, bara registrerade användare får skriva inlägg i detta forum.
-
Re: Hjulbyggartråden
Manurhin2 skrev:
Jensen skrev:
Manurhin2 skrev:
HåkanC skrev:
TristManurhin2 skrev:
Hämtade ut mina fälgar nyss med deklarerat värde 150$
Kostade 508 +75
/Håkan
Är ju så det är ...
150$ + 50- ish i frakt x 0,25 ( + 75 i hantering )
Tröstar mig med att dom kommer bli skitsnabba ?
men hade du förbetalt tull till dem? och fick ändå tulla? i så fall är det ju läge att gå till dem och klaga på dubbel betalning. lovar de att det är förbetalt så ska det ju hållas
Inget förbetalt
Ja då är det ju bara att svälja det ?
===I Speed kills, but you get there faster I===
-
Re: Hjulbyggartråden
Funderar på okynnebygga ett par lite lättare hjul. Kör xm481 och kolfälgar annars.
Vore fint med något för hemmacykling med lättare däck än dhf/dhr typ.
Naven är huggna i sten. Har bara sådana och tänker fortsätta med det.
Ekrar är jag inte helt säker på. Aldrig byggt med sapim, är det motsvarande comp/rev?
Något annat.förslag på fälg? Runt 25mm id. Inte smalare. Föredrar dt där man får med squorx. (inte aktuellt att bygga med annat än squorx)
-
Re: Hjulbyggartråden
Jag har byggt med sapim d-light istf laser/dt rev senaste byggena, lite tjockare så de inte tvinnar sig så lätt.
Sen hade jag valt 32h om du inte är en riktig lättviktare, inte speciellt lätta hjul ändå och skönt att kunna cykla vidare om en eker går av.
-
Re: Hjulbyggartråden
En annan fråga. Har ett par m502 fälgar påväg som ska byggas upp på ett par gamla nav.
De har eyelets, bara att köra squorxnipplar utan bricka då?
-
Re: Hjulbyggartråden
Jag är inte överlycklig över eyelets och aluminiumnipplar, men är de mässing så visst.marr skrev:
De har eyelets, bara att köra squorxnipplar utan bricka då?
—————
Äh, nu har jag lackat ur på alla idioter...
-
Re: Hjulbyggartråden
emmer skrev:
Jag är inte överlycklig över eyelets och aluminiumnipplar, men är de mässing så visst.marr skrev:
De har eyelets, bara att köra squorxnipplar utan bricka då?
Just ja, tänkte inte så långt. Bara att jag hade 100nipplar hemma i alu :P
Beställer mässingsnipplar.Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2018-12-29 11:16 av marr.
-
Re: Hjulbyggartråden
Bara för jag inte är lycklig över kombon så säger det ju inte att inte dina eyelets är så fint nitade att de inte sabbar nipplarna.marr skrev:
Just ja, tänkte inte så långt. Bara att jag hade 100nipplar hemma i alu :Pemmer skrev:
Jag är inte överlycklig över eyelets och aluminiumnipplar, men är de mässing så visst.marr skrev:
De har eyelets, bara att köra squorxnipplar utan bricka då?
Beställer mässingsnipplar.
Och har du hundra så har du ju ersättningsnipplar de närmsta åren ändå :-)
(Även om det inte är så kul att cykla hem på ett hjul som kastar)
—————
Äh, nu har jag lackat ur på alla idioter...
-
Re: Hjulbyggartråden
emmer skrev:
Bara för jag inte är lycklig över kombon så säger det ju inte att inte dina eyelets är så fint nitade att de inte sabbar nipplarna.marr skrev:
Just ja, tänkte inte så långt. Bara att jag hade 100nipplar hemma i alu :Pemmer skrev:
Jag är inte överlycklig över eyelets och aluminiumnipplar, men är de mässing så visst.marr skrev:
De har eyelets, bara att köra squorxnipplar utan bricka då?
Beställer mässingsnipplar.
Och har du hundra så har du ju ersättningsnipplar de närmsta åren ändå :-)
(Även om det inte är så kul att cykla hem på ett hjul som kastar)
Kan va bra att ha ett par påsar mässing hemma med :p
-
Re: Hjulbyggartråden
Någon som testat bygga med squorx på fälgar med eyelet?
-
Re: Hjulbyggartråden
Du bör även välja varianten utan Pro Lock,marr skrev:
Kan va bra att ha ett par påsar mässing hemma med :p
läs jofahjälms förklaring till varför tidigare i tråden: https://happyride.se
/Håkan
-
Re: Hjulbyggartråden
HåkanC skrev:
Du bör även välja varianten utan Pro Lock,marr skrev:
Kan va bra att ha ett par påsar mässing hemma med :p
läs jofahjälms förklaring till varför tidigare i tråden: https://happyride.se
/Håkan
Aldrig reflekterat över vilka det är jag har :p tror de är utan.
-
Re: Hjulbyggartråden
Nu är jag nybörjare så ha lite tålamod med min fråga, snälla.HåkanC skrev:
Du bör även välja varianten utan Pro Lock,marr skrev:
Kan va bra att ha ett par påsar mässing hemma med :p
läs jofahjälms förklaring till varför tidigare i tråden: https://happyride.se
/Håkan
Jofahjälm menar att nipplarna ska sitta stilla av friktionen mot fälg eller ekerns gängor och därför bör nipplar monteras torra?
Jag läste häromdagen på https://www.wheelfanatyk.com en argumentation varför man bör ha lite smörja på ytan mellan eker och fälg.
Två råd i helt olika riktning, hur ska nybörjaren välja? De hjul jag byggt hittills har jag byggt torra m mässingsnipplar men tycker att jag inte fått upp ekerspänningen tillräckligt?
Mvh
Magnus
-
Re: Hjulbyggartråden
Givetvis ska man smörja.
Minskar friktionsförlusten mellan nippelskalle och i gängan och lejonparten moment blir det man vill ha - förbränning av ekern.
Det enda som händer med tiden (förutom att ekrar och nipplar sätter sig i nav och fälg) är att friktionen mellan skalle och i gänga ökar när smörjan försvinner och man har inte förlorat något.
—————
Äh, nu har jag lackat ur på alla idioter...
-
Re: Hjulbyggartråden
Olja mellan nippel och fälg är alltså bra?
Hmm, är det så att jofahjälm menar att man ska bygga utan olja på gängorna? Eller är det locktite på gängorna som ska undvikas?
Mvh
Magnus
-
Re: Hjulbyggartråden
NejMagnus K skrev:
är det så att jofahjälm menar att man ska bygga utan olja på gängorna?
Alla, eller åtminstone alla kunniga hjulbyggare, använder olja (eller likn smörja) på både ekergängor och mellan nippel o fälg.
Som Emmer skriver ovan behövs det för att få tillräcklig ekerspänning, och smörjningen minskar då även (den oönskade) vridningen av ekern.
JaMagnus K skrev:
Eller är det locktite på gängorna som ska undvikas?
Vare sig Loctite, linolja eller annat liknande "lim" bör användas
/Håkan
-
Re: Hjulbyggartråden
Jag funderar på att hoppa på 29"-tåget med min nästa cykel, och kikar på vilka möjligheter till billiga och inte för tunga hjul det finns.
Tänk trail/lättare endurohoj.
Kommer man under 1900 g med DT 350's för säg 4-5000?
XM481 känns som nåt slags standardval, men man kanske kan hitta roligare?
Och hur lätta ekrar vågar man gå på?
-
Re: Hjulbyggartråden
Det ser så ut, till och med med de tyngre men smala enduro-fälgarna som jag skissar på. Mässingsnipplar Squorx i exempelbilden. Men vad räknar du in på de grammen?N_sandstrom skrev:
Jag funderar på att hoppa på 29"-tåget med min nästa cykel, och kikar på vilka möjligheter till billiga och inte för tunga hjul det finns.
Tänk trail/lättare endurohoj.
Kommer man under 1900 g med DT 350's för säg 4-5000?
XM481 känns som nåt slags standardval, men man kanske kan hitta roligare?
Och hur lätta ekrar vågar man gå på?
Mvh
Magnus
-
Re: Hjulbyggartråden
Är det rimligt att bygga med sapim d-light på hårda sidan och laser på andra sidan, xc/stighjul.
-
Re: Hjulbyggartråden
Det beror på (bra svar, eller hur?)!marr skrev:
Är det rimligt att bygga med sapim d-light på hårda sidan och laser på andra sidan, xc/stighjul.
Hur många ekrar?
Var sitter navflänsarna (i förhållande till navcentrum)?
Vad är det för typ av fälg, symmetrisk eller asymmetrisk?
Hur hög ekerspänning tål fälgen/kommer du att bygga med?
Vad ska det vara för typ av hjul? Dvs är det viktigt att "spara" 15-25g på bekostnad av andra faktorer (typ styvhet och livslängd)?
Eller är styvheten det viktigaste?
Eller livslängden?
Eller …..?
Du kan själv kontroller ekerspänningsskillnaden mellan sidorna mha https://www.sheldonbrown.com
eller onlineversionen: http://kstoerz.com
Här finns en ekerkraftkalkylator: http://dl.dropbox.com
/Håkan
-
Re: Hjulbyggartråden
Nä, min nyfikenhet är för stark och jag hittar bara en anledning att undvika loctite:HåkanC skrev:
JaMagnus K skrev:
Eller är det locktite på gängorna som ska undvikas?
Vare sig Loctite, linolja eller annat liknande "lim" bör användas
Att det blir svår att rikta hjulet senare?
Finns det fler?
Mvh
Magnus
-
Re: Hjulbyggartråden
Du märker inte när du tappar ekerspänningen(*) och får svårt att göra något åt den innan ekrarna börjar gå av...Magnus K skrev:
Nä, min nyfikenhet är för stark och jag hittar bara en anledning att undvika loctite:
Att det blir svår att rikta hjulet senare? Mvh
Magnus
(*) En mutter (nippel) med för dålig förbränning är inte självhämmande och gängar loss, vilket gör att dåligt spända ekrar avslöjar sig rätt omgående i hjulkast (alt. låter "pläck" istället för "pliong"). En mutter (nippel) som är limmad på skruven (ekern) sitter fast och släpper inte utan skruven (ekern) har bara för kass förspänning och ekern kommer gå av av utmattning.
—————
Äh, nu har jag lackat ur på alla idioter...
-
Re: Hjulbyggartråden
DT Swiss bygger alla sina hjul med Pro Lock nipplar. https://www.dtswiss.comMagnus K skrev:
Nä, min nyfikenhet är för stark och jag hittar bara en anledning att undvika loctite:
Att det blir svår att rikta hjulet senare? Finns det fler?
-
Re: Hjulbyggartråden
Hej.. Jävlar!! Loctite är senapsgas nu!! Jag som byggde mina audaxhjul 1999, Comp fram å Comp + Champion bak, å loctitade, mitt orpon!! Bytte A217 till A719 för fyra år sen då bakfälgens sidvägg gav sig, sönderbromsad. De har också använts för touring med upp till 20+ kilos packning. Första ekern som gav sig, en Comp, gav sig för 3 månader sen. Mina första crosspar byggde jag samma år, på det par som jag använt mest har jag "masserat" fälgarna, Campagnolo Seoul 88, till slamsor. Men ekrarna har hållit.. Jaha, i min enkla värld så stämmer inte verkligheten med teorierna.. Vad göra?? NÅN som känner igen sig?? Snälla?? mvh borano20
-
Re: Hjulbyggartråden
Är förbränning autocorrect av förspänning? Eller saknar mina ekrar rätt lasyr och glans ?
-
Re: Hjulbyggartråden
Söker lite synpunkter inför kommande bygge.
Räkna ut ekerlängd för osymetriska fälgar, vilken kalkylator är att lita på?
Hittade wheelspro men där står inte vilka nipplar dom räknat på. Tänkte använda squorx nipplar. Frågan på nipplar kommer väl avgöra hur man ska avrunda kalkylen.
Light Bicycle AM928, 583 erd och 2.6mm offset
Industry Nine Classic boost nav
Tänkte köra DT super comp, eller kan man gå hela vägen till Revolution? Åkare på 75-80kg, typ hellascykling.
-
Re: Hjulbyggartråden
Eylets = öljetter på swedish
-
Re: Hjulbyggartråden
Magnus K skrev:
Nä, min nyfikenhet är för stark och jag hittar bara en anledning att undvika loctite:HåkanC skrev:
JaMagnus K skrev:
Eller är det locktite på gängorna som ska undvikas?
Vare sig Loctite, linolja eller annat liknande "lim" bör användas
Att det blir svår att rikta hjulet senare?
Finns det fler?
Mvh
Magnus
Det är inte svårt att rikta hjulet senare med loctite .
Att man måste bygga utan loctite fast med olja är lika gay som att man måste se loggan genom ventilhålet .
Det är 2019 nu , finns mängder med bra montageklet som låser lagom och är fullt justerbar efteråt .
M
______________________________________________________________
Inte fullt lika halvfet men tröttare .
-
Re: Hjulbyggartråden
Manurhin2 skrev:
Magnus K skrev:
Nä, min nyfikenhet är för stark och jag hittar bara en anledning att undvika loctite:HåkanC skrev:
JaMagnus K skrev:
Eller är det locktite på gängorna som ska undvikas?
Vare sig Loctite, linolja eller annat liknande "lim" bör användas
Att det blir svår att rikta hjulet senare?
Finns det fler?
Mvh
Magnus
Det är inte svårt att rikta hjulet senare med loctite .
Att man måste bygga utan loctite fast med olja är lika gay som att man måste se loggan genom ventilhålet .
Det är 2019 nu , finns mängder med bra montageklet som låser lagom och är fullt justerbar efteråt .
M
1+
-
Re: Hjulbyggartråden
+1 :)Manurhin2 skrev:
Det är 2019 nu...
-
Re: Hjulbyggartråden
Jag har byggt flera hjul med asymmetriska fälgar och då använt Spocalc https://www.sheldonbrown.comnadderf skrev:
Söker lite synpunkter inför kommande bygge.
Räkna ut ekerlängd för osymetriska fälgar, vilken kalkylator är att lita på?
eller onlineversionen: http://kstoerz.com
Manurhin2 skrev:
Att man måste bygga utan loctite fast med olja är lika gay som att man måste se loggan genom ventilhålet .
Det är 2019 nu , finns mängder med bra montageklet som låser lagom och är fullt justerbar efteråt .
Men om hjulen är korrekt byggda (dvs ekrarna tillräckligt hårt, och jämnt, spända) vad skulle då vinsten med "lagom låsning" vara?
/Håkan
-
Re: Hjulbyggartråden
Det är ju 2019 ju. Modent å'så ju.HåkanC skrev:
Men om hjulen är korrekt byggda (dvs ekrarna tillräckligt hårt, och jämnt, spända) vad skulle då vinsten med "lagom låsning" vara?Manurhin2 skrev:
Att man måste bygga utan loctite fast med olja är lika gay som att man måste se loggan genom ventilhålet .
Det är 2019 nu , finns mängder med bra montageklet som låser lagom och är fullt justerbar efteråt .
/Håkan
Sen kan man ju använda loctite om man vill - men riktigt byggt så gör det ingenting bättre utan gör det något öht så är det i så fall sämre.
—————
Äh, nu har jag lackat ur på alla idioter...
-
Re: Hjulbyggartråden
Tjena!
Har aldrig och kommer aldrig att bygga att hjul med någon form av låsklet. Har aldrig haft problem med mina egna hjul och har aldrig fått klagomål eller reklamationer på hjul jag byggt åt andra.
Kan någon ge en bra anledning varför man ska göra det? Om en nippel lossar av sig själv så är det något annat som är fel, för en rätt spänd eker har såpass högt kraft mig nippel att den omöjligt kan börja vibrera loss.
_______________________________________
Så det så!
-
Re: Hjulbyggartråden
Tack det blev typ samma mått men står inte heller vilken nipplar dom räknar på, gissar 12mm? Så om man kör squorx som är 15, ska man då bara helt enkelt dra av 2mm typHåkanC skrev:
Jag har byggt flera hjul med asymmetriska fälgar och då använt Spocalc https://www.sheldonbrown.comnadderf skrev:
Söker lite synpunkter inför kommande bygge.
Räkna ut ekerlängd för osymetriska fälgar, vilken kalkylator är att lita på?
eller onlineversionen: http://kstoerz.com
-
Re: Hjulbyggartråden
HåkanC skrev:
Jag har byggt flera hjul med asymmetriska fälgar och då använt Spocalc https://www.sheldonbrown.comnadderf skrev:
Söker lite synpunkter inför kommande bygge.
Räkna ut ekerlängd för osymetriska fälgar, vilken kalkylator är att lita på?
eller onlineversionen: http://kstoerz.com
Manurhin2 skrev:
Att man måste bygga utan loctite fast med olja är lika gay som att man måste se loggan genom ventilhålet .
Det är 2019 nu , finns mängder med bra montageklet som låser lagom och är fullt justerbar efteråt .
Men om hjulen är korrekt byggda (dvs ekrarna tillräckligt hårt, och jämnt, spända) vad skulle då vinsten med "lagom låsning" vara?
/Håkan
Vad är vinsten utan ?
I ena meningen nämns att det blir bäst med bara olja .
I nästa att man märker lätt när det lossnar .....
Jag anser att ex prolock är minst lika bra , byggér man hjulet rätt är bägge "rock solid "
Det jag vänder mig mot är att man " måste " använda olja .
______________________________________________________________
Inte fullt lika halvfet men tröttare .
-
Re: Hjulbyggartråden
Och vad menar du att nackdelen med det skulle vara?Manurhin2 skrev:
I ena meningen nämns att det blir bäst med bara olja .
I nästa att man märker lätt när det lossnar .....
Men vad skulle då enligt dig Pro Lock (eller Loctite, linolja eller annat liknande "lim") tillföra utöver det olja gör?Manurhin2 skrev:
Jag anser att ex prolock är minst lika bra , byggér man hjulet rätt är bägge "rock solid "
Det jag vänder mig mot är att man " måste " använda olja .
Förutom då de välkända nackdelar som redan har nämnts flera ggr i tråden, tex här av jofahjälm för över två sedan
https://happyride.se
/Håkan
-
Re: Hjulbyggartråden
HåkanC skrev:
Och vad menar du att nackdelen med det skulle vara?Manurhin2 skrev:
I ena meningen nämns att det blir bäst med bara olja .
I nästa att man märker lätt när det lossnar .....
Men vad skulle då enligt dig Pro Lock (eller Loctite, linolja eller annat liknande "lim") tillföra utöver det olja gör?Manurhin2 skrev:
Jag anser att ex prolock är minst lika bra , byggér man hjulet rätt är bägge "rock solid "
Det jag vänder mig mot är att man " måste " använda olja .
Förutom då de välkända nackdelar som redan har nämnts flera ggr i tråden, tex här av jofahjälm för över två sedan
https://happyride.se
/Håkan
Om det blir något fel på hjulet som att man kört i en sten eller trottoarkant eller whatever så märker man det ändå .
Varför är det bättre med en nippel i fälgen , ser verkligen inget problem .
______________________________________________________________
Inte fullt lika halvfet men tröttare .
-
Re: Hjulbyggartråden
Fu har inte möjlighet att komma med ett svar som säger något?Manurhin2 skrev:
Om det blir något fel på hjulet som att man kört i en sten eller trottoarkant eller whatever så märker man det ändå .
Varför är det bättre med en nippel i fälgen , ser verkligen inget problem .
Men visst funkar loctite bra som smörjning innan det härdar. Och smörjning är ju som sagt bra. Men förstår inte vitsen med loctite mellan nippel och fälg. För där behöver man ju smörja.
—————
Äh, nu har jag lackat ur på alla idioter...
-
Re: Hjulbyggartråden
emmer skrev:
Fu har inte möjlighet att komma med ett svar som säger något?Manurhin2 skrev:
Om det blir något fel på hjulet som att man kört i en sten eller trottoarkant eller whatever så märker man det ändå .
Varför är det bättre med en nippel i fälgen , ser verkligen inget problem .
Men visst funkar loctite bra som smörjning innan det härdar. Och smörjning är ju som sagt bra. Men förstår inte vitsen med loctite mellan nippel och fälg. För där behöver man ju smörja.
Då är vi helt överens
______________________________________________________________
Inte fullt lika halvfet men tröttare .
-
Re: Hjulbyggartråden
Aha. Du kör med hightech olja som heter loctite och tycker oxå olja är nödvändigt fast du inte tycker om att man tycker att olja är nödvändigt. Smart...Manurhin2 skrev:
Då är vi helt överensemmer skrev:
Fu har inte möjlighet att komma med ett svar som säger något?Manurhin2 skrev:
Om det blir något fel på hjulet som att man kört i en sten eller trottoarkant eller whatever så märker man det ändå .
Varför är det bättre med en nippel i fälgen , ser verkligen inget problem .
Men visst funkar loctite bra som smörjning innan det härdar. Och smörjning är ju som sagt bra. Men förstår inte vitsen med loctite mellan nippel och fälg. För där behöver man ju smörja.
—————
Äh, nu har jag lackat ur på alla idioter...
-
Re: Hjulbyggartråden
Jag använder alltid olja mellan nippel och bricka .
Jag har aldrig påstått något annat .
______________________________________________________________
Inte fullt lika halvfet men tröttare .
-
Re: Hjulbyggartråden
"Det jag vänder mig mot är att man " måste " använda olja"Manurhin2 skrev:
Jag använder alltid olja mellan nippel och bricka .
Jag har aldrig påstått något annat .
Och tolkar du "måste" som i att man måste skita istället för måste gå på fest så kanske du kan ha en liten poäng.
Men att blanda olja och loctite så nära vartannat är ju inte så smart om man får tro henkel...
—————
Äh, nu har jag lackat ur på alla idioter...
-
Re: Hjulbyggartråden
emmer skrev:
"Det jag vänder mig mot är att man " måste " använda olja"Manurhin2 skrev:
Jag använder alltid olja mellan nippel och bricka .
Jag har aldrig påstått något annat .
Och tolkar du "måste" som i att man måste skita istället för måste gå på fest så kanske du kan ha en liten poäng.
Men att blanda olja och loctite så nära vartannat är ju inte så smart om man får tro henkel...
Olja vs loctite har alltid handlat om gängorna i min värld . Hur svårt kan det va
______________________________________________________________
Inte fullt lika halvfet men tröttare .
-
Re: Hjulbyggartråden
Förutom påståenden som det ovan har du ännu inte kommit med någon motivering till varför man skulle välja Pro Lock (el likn)Manurhin2 skrev:
Jag anser att ex prolock är minst lika bra
Vi kan hålla oss till funktionsmässiga/tekniska motiveringar, att det kan finnas ekonomiska motiveringar för företag och vissa hemmahjulbyggare är självklart.
Nackdelarna med att använda Pro Lock (el likn) har postats här flera ggr tidigare, därför upprepar jag dem inte.
/Håkan
-
Re: Hjulbyggartråden
DT ProLock nipplar är bra.
-
Re: Hjulbyggartråden
Sixten Fors skrev:
DT ProLock nipplar är bra.
+1
KÖP & SÄLJ
-
Rockshox lyrik 29
Säljes i Göteborg -
Lapierre 429 Hardtail 29” BOOST *NY*
Säljes i Jönköping -
Greenblade 8L Portable Power Washer, White, 56x25x18 cm
Säljes i Stockholm -
Fasthouse jersey
Säljes i Stockholm -
Fasthouse jersey
Säljes i Stockholm