• Re: Hjulbyggartråden

    Av:
    konscious
    Jag röstar på SAPIM Polyax aluminum
  • Re: Hjulbyggartråden

    Av:
    Kneecap
    Tjena!

    Ingen som kan ge en tydlig anledning till varför man behöver använda låsning?

    _______________________________________
    Så det så!

  • Re: Hjulbyggartråden

    Av:
    Sixten Fors
    Kneecap skrev:
    Ingen som kan ge en tydlig anledning till varför man behöver använda låsning?
    Här kommer långsamma reprisen för de som hade svårt att hänga med första gången
  • Re: Hjulbyggartråden

    Av:
    Kneecap
    Sixten Fors skrev:
    Här kommer långsamma reprisen för de som hade svårt att hänga med första gången

    Tjena!

    Kan bara läsa massa marknadsföringsbullshit när jag klickar in på den länken.

    _______________________________________
    Så det så!

  • Re: Hjulbyggartråden

    Av:
    Manurhin2
    HåkanC skrev:
    Manurhin2 skrev:
    Jag anser att ex prolock är minst lika bra
    Förutom påståenden som det ovan har du ännu inte kommit med någon motivering till varför man skulle välja Pro Lock (el likn)
    Vi kan hålla oss till funktionsmässiga/tekniska motiveringar, att det kan finnas ekonomiska motiveringar för företag och vissa hemmahjulbyggare är självklart.
    Nackdelarna med att använda Pro Lock (el likn) har postats här flera ggr tidigare, därför upprepar jag dem inte.


    /Håkan

    Jag har tidigare byggt / byggt om hjul med vanliga nipplar och med rätt förutsättningar funkar det kanonbra , någon gång på mjukostfälg-skivhjul sämre .

    Efter att jag börjat använda dt squarxnipplar och då första ggn fick prolock utan att ha beställt så anser jag att dom är lika användbara som vanliga oljade .

    Eftersom någon tidigare i tråden fått itutat sig att det inte går att efterjustera prolocknipplar så kände jag att det var någons ansvar att berätta sanningen .
    Skrev då också mkt förenklat om oljade gängor och ventilhål vilket kanske upplevdes provocerande, vilket till viss del också kanske var meningen , men det skrevs för att det är dom tre sanningar som jag inte till fullo håller med om men som ständigt upprepas av äldre gardet .

    Att hjulen blir bättre med eller utan prolock är inte min uppfattning utan i min värld är ett riktigt byggt hjulpar lika bra oavsett nippeltyp och modell bara man använder saker som passar ihop .

    Det finns säkert cykling där man kör sönder fälgar mm kontinuerligt och skulle kunna ha ngn form av nytta av uppgängade nipplar men det är inget jag har erfarenhet av .

    ______________________________________________________________
    Inte fullt lika halvfet men tröttare .

  • Re: Hjulbyggartråden

    Av:
    Crocko
    marr skrev:
    Är det rimligt att bygga med sapim d-light på hårda sidan och laser på andra sidan, xc/stighjul.

    Kanske skulle fråga Dangerholm, tror bestämt han körde cx-ray super runt om i sitt bygge :)

    Skall ju själv bygga både lättviktare och et par mer vardags betonade 650B dock för blandat grusbus men svaret är väl närmast:
    Du vet hog bäst själv : ) Jag brukar göra en enkel tabell med alternativen och deras inbördes vikt och sedan är det ju enkel att stoppa in antalet ekrar av olika typer när man planerar inköpen.
    Bygger man för normalstök och med 28 eller fler ekrar är min erfarenhet att ett välbyggt hjul kommer att hålla för det mesta utan att man behöver oroar sig så mycket över ekerdimensionen dessutom jämnar en asym fälg ut spänning mellan NDS och DS vilket inte skadar.

    Skall man bröta mycket väger som en hel karl kan man ju kanske tänka till en extra gång men oftast blir det en balansgång mellan antal och vikt / eker, jag valde vanliga CX Ray på drivsidan på mina senaste lättviktare trots att jag jagar gram, mindre än 10 gram skillnad på de 12 ekrarna på DS kändes som en eftergift jag kunde göra för användbarheten.

    Vet inte in du blev klokare, men så brukar jag tänka.

    Chris
  • Re: Hjulbyggartråden

    Av:
    HåkanC
    Kneecap skrev:
    Kan bara läsa massa marknadsföringsbullshit när jag klickar in på den länken.
    Vad förväntade du dig?

    Att det kan finnas ekonomiska motiveringar för företag, och vissa hemmahjulbyggare, är självklart.
    Men funktionsmässiga/tekniska motiveringar för att Pro Lock (el likn) skulle erbjuda några fördelar har ännu inte någon kommit med.

    Manurhin2 skrev:
    Eftersom någon tidigare i tråden fått itutat sig att det inte går att efterjustera prolocknipplar
    Var ngnstans i tråden står det "att det inte går att efterjustera prolocknipplar"?

    Manurhin2 skrev:
    Att hjulen blir bättre med eller utan prolock är inte min uppfattning utan i min värld är ett riktigt byggt hjulpar lika bra oavsett nippeltyp och modell bara man använder saker som passar ihop
    Så du har alltså ingen som helst funktionsmässig/teknisk motivering för att Pro Lock skulle vara, som du skrev tidigare, "minst lika bra"?
    Utan din motivering är att du har använt nipplar med Pro Lock och inte märkt ngn skillnad mot nipplar utan Pro Lock?
    Denna din egen erfarenhet är det ju ingen som har försökt argumentera emot, åtminstone inte jag.
    Men därifrån till "minst lika bra" är det ett långt steg

    Manurhin2 skrev:
    Det finns säkert cykling där man kör sönder fälgar mm kontinuerligt och skulle kunna ha ngn form av nytta av uppgängade nipplar men det är inget jag har erfarenhet av .
    Vad menar du med "uppgängade nipplar"?


    /Håkan



  • Re: Hjulbyggartråden

    Av:
    HåkanC
    Crocko skrev:
    svaret är väl närmast:
    Du vet hog bäst själv : )
    +1

    Crocko skrev:
    jag valde vanliga CX Ray på drivsidan på mina senaste lättviktare trots att jag jagar gram, mindre än 10 gram skillnad på de 12 ekrarna på DS kändes som en eftergift jag kunde göra för användbarheten.
    Vad har du för ekrar på vänster sida och till vilken fälg och nav?


    /Håkan



  • Re: Hjulbyggartråden

    Av:
    qma
    Jag köpte pro lock till mitt senaste hjulbygge, pga. att det var de enda svart-anodiserade alu-nipplar från DT jag hittade då. Kanske bara en sök-miss. Har iaf inte märkt nån skillnad mot hjul jag byggt med vanliga raw DT alunipplar. Kör man hårt med ojämn ekerspänning så gängar de ur sig t.ex. :P
  • Re: Hjulbyggartråden

    Av:
    Sixten Fors
    HåkanC skrev:
    Kneecap skrev:
    Kan bara läsa massa marknadsföringsbullshit när jag klickar in på den länken.
    Vad förväntade du dig? Men funktionsmässiga/tekniska motiveringar för att Pro Lock (el likn) skulle erbjuda några fördelar har ännu inte någon kommit med.
    Här kommer långsamma reprisen för de som hade svårt att hänga med även andra gången
  • Re: Hjulbyggartråden

    Av:
    Kneecap
    HåkanC skrev:
    Vad förväntade du dig?

    /Håkan

    Tjena!

    Exceltabeller..

    _______________________________________
    Så det så!

  • Re: Hjulbyggartråden

    Av:
    Sixten Fors
    Bitch class 101
    §1. Bifogas exceltabeller, efterfråga källan.
    §2. Bifogas källan, efterfråga exceltabeller.
    §3. Repeat
  • Re: Hjulbyggartråden

    Av:
    emmer
    Ska vi gå igenom gänglåsning?

    Förbelagda finns de av friktiontyp ("nylock" i principip) och de av limtyp (microkapslad tvåkomponent med bärare).
    DSs pro-lock är av den senare typen.
    Microkapslad är härdande tvåkomponentslim.
    Det härdar normalt till full styrka inom 6-12 timmar.
    Då microkapslarna bryts är det flytande lim och smörjer bra.
    Man måste således vara klar med hjulbyggandet, masserandet, efterjusterandet, relaxandet och slutsättningen inom denna tid.
    Eftersom det är ett härdlim så kommer det inte att limma om vid efterjustering.
    Eftersom det är ett härdlim kommer det mest "kalva runt" i gängan vid efterjustering och ge hög friktion.
    Om skruv (eker) -ändarna är grova kan de lätt skjuva ut bärare med microkapslar ur muttern (nippeln). Detta innebär ingen låsning och ingen smörjning vid montage.

    Lösningen är trevlig i produktionsmiljö då man inte utsätter produktionspersonal för kemikalier och det krävs färre arbetsmoment vid montage (och fadriksbyggda hjul är färdiga inom några minuter).
    Däremot innebär det ingen fördel gentemot olja om man har lång skruv (eker) där man får en god töjning av skruv (eker). Och är sämre än oljesmörjning om man tar lite längre tid än en kväll på sig från det ekern skruvas in i nippeln tills hjulet är färdigbyggt.

    F:ö en gänga har så låg stigning så den är självhämmande. Det som kan störa det är korta skruvar och stora temperaturvariationer och vibrationer. Ingetdera är aktuellt då ekrar sträcks så pass mycket att smårörelser knappt påverkar förspänningen. [Vill man göra ett exceldiagram så är förlängningen (F*L)/(E*I) och förspänningsändring (∆F=∆f*E*I/L).]

    —————
    Äh, nu har jag lackat ur på alla idioter...

  • Re: Hjulbyggartråden

    Av:
    Örjan Lax

  • Re: Hjulbyggartråden

    Av:
    Kneecap
    Sixten Fors skrev:
    Bitch class 101
    §1. Bifogas exceltabeller, efterfråga källan.
    §2. Bifogas källan, efterfråga exceltabeller.
    §3. Repeat

    Tjena!

    Men helt ärligt, du kommer ju inte med något annat än just marknadsföring från ett företag, som faktiskt inte säger någonting.
    Visa mig något relevant som verkligen bevisar att gänglåsning är bättre vid hjulbygge istället.

    _______________________________________
    Så det så!

  • Re: Hjulbyggartråden

    Av:
    Magnus K
    Jag ger upp... Som alltid på not-so-happyride.se är det två läger som säger emot varandra och ingen kommer med några vettiga argument för sin sak... =(

    Tack för försöken, men ni hjälper ingen alls just nu.

    Over and out.
    Magnus, minst lika förvirrad nu
  • Re: Hjulbyggartråden

    Av:
    Crocko
    HåkanC skrev:
    Crocko skrev:
    svaret är väl närmast:
    Du vet hog bäst själv : )
    +1

    Crocko skrev:
    jag valde vanliga CX Ray på drivsidan på mina senaste lättviktare trots att jag jagar gram, mindre än 10 gram skillnad på de 12 ekrarna på DS kändes som en eftergift jag kunde göra för användbarheten.
    Vad har du för ekrar på vänster sida och till vilken fälg och nav?


    /Håkan

    Hej Håkan

    Det blev fälgar från Off the front racing system som verkar importera själva på spec från asien, 38mm bak och 25mm fram U formade tubfälgar skall enligt plan väga 350 resp 285gr. Det blir extralite cyber front straight bak och fram, sapim cx ray på DS och sapim cx ay super fram och NDS 24H bak och 20H fram under 1070gr för hjulset är målet.

    Chris
  • Re: Hjulbyggartråden

    Av:
    konscious
    Sixten Fors skrev:
    Kneecap skrev:
    Ingen som kan ge en tydlig anledning till varför man behöver använda låsning?
    Här kommer långsamma reprisen för de som hade svårt att hänga med första gången

    Det är fortfarande marknadsföring och inga bevis, men det verkar du sakna intelligens för att förstå skillnaden på.
  • Re: Hjulbyggartråden

    Av:
    Sixten Fors
    konscious skrev:
    Sixten Fors skrev:
    Kneecap skrev:
    Ingen som kan ge en tydlig anledning till varför man behöver använda låsning?
    Här kommer långsamma reprisen för de som hade svårt att hänga med första gången
    Det är fortfarande marknadsföring och inga bevis, men det verkar du sakna intelligens för att förstå skillnaden på.
    Man kan även se det som en executive summary, jmf med en komplett forskningsrapport. Jag killgissar att DT Swiss inte killgissar.
  • Re: Hjulbyggartråden

    Av:
    HåkanC
    Crocko skrev:
    Det blev fälgar från Off the front racing system som verkar importera själva på spec från asien, 38mm bak och 25mm fram U formade tubfälgar skall enligt plan väga 350 resp 285gr. Det blir extralite cyber front straight bak och fram, sapim cx ray på DS och sapim cx ay super fram och NDS 24H bak och 20H fram under 1070gr för hjulset är målet.
    OK, tack för återkopplingen
    Det kommer säkert att bli bra och lätta hjul.


    /Håkan



  • Re: Hjulbyggartråden

    Av:
    cykloton
    Tjena, ska beställa en allebike nu i februari och fick som svar att de nu endast kör med egenmärkes-hjul, deras kolfälgar är reynolds har jag för mig om fast med deras logga. Kolhjulen är inte inom budgeten, men det är däremot aluhjulen. Tycker dock att de var tunga till det priset, borde gå att hitta lättare kan jag tycka? Nån som har tips på något 29" boost hjulset under 1500g, som inte brakar såfort man sätter sig. Inte smalare innervidd än 25mm heller, och gärna styva. Jag väger inte så mycket men vill kunna hoppa och leka lite också utan att de ska gå sönder. Behöver jag lägga mer för att få ner vikten om de ska va både styva, lätta och hållbara? Mvh anton
  • Re: Hjulbyggartråden

    Av:
    marr
    cykloton skrev:
    Tjena, ska beställa en allebike nu i februari och fick som svar att de nu endast kör med egenmärkes-hjul, deras kolfälgar är reynolds har jag för mig om fast med deras logga. Kolhjulen är inte inom budgeten, men det är däremot aluhjulen. Tycker dock att de var tunga till det priset, borde gå att hitta lättare kan jag tycka? Nån som har tips på något 29" boost hjulset under 1500g, som inte brakar såfort man sätter sig. Inte smalare innervidd än 25mm heller, och gärna styva. Jag väger inte så mycket men vill kunna hoppa och leka lite också utan att de ska gå sönder. Behöver jag lägga mer för att få ner vikten om de ska va både styva, lätta och hållbara? Mvh anton

    Ok, de ska vara billiga, styva, lätta och hållbara?

    Tror du får välja bort något... budget?
  • Re: Hjulbyggartråden

    Av:
    wiknil
    Speedsafe är ett alternativ
    https://www.aliexpress.com

    Under 1400g
  • Re: Hjulbyggartråden

    Av:
    Stumpy
    Antar att det är nav, fälgar, ekrar och nipplar som efterfrågas, eftersom det skrivs i denna tråden.
    - Grumpy ol' fart
  • Re: Hjulbyggartråden

    Av:
    bearthefear
    Hur kommer det sig att Rosé säljer DT Comp-ekrar till typ halva priset mot övriga tyskar? Iofs i 20-pack då, men ändå. Är det flerpacket som gör skillnad eller är det något jag missar?
  • Re: Hjulbyggartråden

    Av:
    grenhall
    Vågar man verkligen beställa kolfiberhjul från Kina? Antar att DT Swiss m.fl. inte handbygger sina hjul i ett litet förråd på en bergstopp i alperna men ändå. Garantiärende i Asien är en mardröm.
  • Re: Hjulbyggartråden

    Av:
    bearthefear
    Det där med att bygga hjul över julledigheten gick sådär... Men nu börjar det i alla fall likna något. Alla delar beställda och på ingång och riktstället börjar likna nåt. Finishen är väl sådär, men verkar vara rakt och fint i alla fall.

    939BE661-FD74-4D74-B6DD-1DD68B6536E3.jpeg
  • Re: Hjulbyggartråden

    Av:
    NickPick
    grenhall skrev:
    Vågar man verkligen beställa kolfiberhjul från Kina? Antar att DT Swiss m.fl. inte handbygger sina hjul i ett litet förråd på en bergstopp i alperna men ändå. Garantiärende i Asien är en mardröm.

    Dom flesta säljer ju samma saker utom vissa få, sen har vi alltid dom som tillverkar sina "i samma fabrik som..." enligt sig själva.

    Light bicycle har bra rykte.
  • Re: Hjulbyggartråden

    Av:
    Jensen
    cykloton skrev:
    Tjena, ska beställa en allebike nu i februari och fick som svar att de nu endast kör med egenmärkes-hjul, deras kolfälgar är reynolds har jag för mig om fast med deras logga. Kolhjulen är inte inom budgeten, men det är däremot aluhjulen. Tycker dock att de var tunga till det priset, borde gå att hitta lättare kan jag tycka? Nån som har tips på något 29" boost hjulset under 1500g, som inte brakar såfort man sätter sig. Inte smalare innervidd än 25mm heller, och gärna styva. Jag väger inte så mycket men vill kunna hoppa och leka lite också utan att de ska gå sönder. Behöver jag lägga mer för att få ner vikten om de ska va både styva, lätta och hållbara? Mvh anton

    Vad anser du är tungt o dyrt?

    ===I Speed kills, but you get there faster I===

  • Re: Hjulbyggartråden

    Av:
    Magnus K
    Hmm, skumt. Verktyg för nipplar som passar den 4g-kantiga sidan av DT Swiss Squorx-nipplar... Vilken storlek är det? 3.23 dvs svarta SW40 ParkTools-nycklar?

    Jag tänkte använda torx-sidan mest men jag fick inte min SW40 att passa på nipplarna...

    Mvh
    Magnus
  • Re: Hjulbyggartråden

    Av:
    Preacher
    Magnus K: Gör dig själv en tjänst och använd bara den inre delen (DTs egna squorxnyckel) när du skall mecka med de där.

    Spara de yttre ytorna till nödjusteringar, och då helst med verktyg som ligger an på tre sidor.

    _______________________________________________________

    Coffee's for closers only.

  • Re: Hjulbyggartråden

    Av:
    71
    Preacher skrev:
    Magnus K: Gör dig själv en tjänst och använd bara den inre delen (DTs egna squorxnyckel) när du skall mecka med de där.

    Spara de yttre ytorna till nödjusteringar, och då helst med verktyg som ligger an på tre sidor.

    +100
  • Re: Hjulbyggartråden

    Av:
    marr
    Snörde ihop ett par endurohjul åt tjejjen.

    Gamla nav från hyllan med m502 fälgar. Fälgarna vägde in -5gram och +1gram från speccade 535gram. (27,5or)
    Hjulen kommer bli på ganska exakt 2kg. Så inga lättisar.
    Sapim Race ekrar.
    Funworks nav.

    50035275_291152648424930_1537326416243195904_n.jpg

    49540978_390976978145733_6831973489558159360_n.jpg
  • Re: Hjulbyggartråden

    Av:
    Crocko
    marr skrev:
    Snörde ihop ett par endurohjul åt tjejjen.

    Gamla nav från hyllan med m502 fälgar. Fälgarna vägde in -5gram och +1gram från speccade 535gram. (27,5or)
    Hjulen kommer bli på ganska exakt 2kg. Så inga lättisar.
    Sapim Race ekrar.
    Funworks nav.



    Vad bygger du för hjul till din nya gravel pendlare? eller fanns det redan förtiga? :)
  • Re: Hjulbyggartråden

    Av:
    marr
    Crocko skrev:
    marr skrev:
    Snörde ihop ett par endurohjul åt tjejjen.

    Gamla nav från hyllan med m502 fälgar. Fälgarna vägde in -5gram och +1gram från speccade 535gram. (27,5or)
    Hjulen kommer bli på ganska exakt 2kg. Så inga lättisar.
    Sapim Race ekrar.
    Funworks nav.



    Vad bygger du för hjul till din nya gravel pendlare? eller fanns det redan förtiga? :)

    Haha, det är en annan historia. Får komma fram till det när ja väl kommit fram till vad jag ska ha för hoj.

    Men på grajvelhojjen jag har, så byggde ja på xr361 och hopenav. De blev fina :D
  • Re: Hjulbyggartråden

    Av:
    Crocko
    marr skrev:
    Crocko skrev:
    marr skrev:
    Snörde ihop ett par endurohjul åt tjejjen.

    Gamla nav från hyllan med m502 fälgar. Fälgarna vägde in -5gram och +1gram från speccade 535gram. (27,5or)
    Hjulen kommer bli på ganska exakt 2kg. Så inga lättisar.
    Sapim Race ekrar.
    Funworks nav.



    Vad bygger du för hjul till din nya gravel pendlare? eller fanns det redan förtiga? :)

    Haha, det är en annan historia. Får komma fram till det när ja väl kommit fram till vad jag ska ha för hoj.

    Men på grajvelhojjen jag har, så byggde ja på xr361 och hopenav. De blev fina :D

    Exakt samma recept jag kom fram till för att bygga ett par 650b som jag tänkt sko med 44mm någonting, tänkte köra DT Nav för att enkelt kunna växla mellan 12mm och QR, körde du asym bak och vanlig fram eller hur gjorde du? Räknar med rätt sida om 1600gr med DT350.
  • Re: Hjulbyggartråden

    Av:
    marr
    Crocko skrev:
    marr skrev:
    Crocko skrev:
    marr skrev:
    Snörde ihop ett par endurohjul åt tjejjen.

    Gamla nav från hyllan med m502 fälgar. Fälgarna vägde in -5gram och +1gram från speccade 535gram. (27,5or)
    Hjulen kommer bli på ganska exakt 2kg. Så inga lättisar.
    Sapim Race ekrar.
    Funworks nav.



    Vad bygger du för hjul till din nya gravel pendlare? eller fanns det redan förtiga? :)

    Haha, det är en annan historia. Får komma fram till det när ja väl kommit fram till vad jag ska ha för hoj.

    Men på grajvelhojjen jag har, så byggde ja på xr361 och hopenav. De blev fina :D

    Exakt samma recept jag kom fram till för att bygga ett par 650b som jag tänkt sko med 44mm någonting, tänkte köra DT Nav för att enkelt kunna växla mellan 12mm och QR, körde du asym bak och vanlig fram eller hur gjorde du? Räknar med rätt sida om 1600gr med DT350.

    Byggde båda med asym fälgen. Blev trevliga hjul. Mina 29or med hopenav, comp/rev ekrar vägde in på 1650gram. Så med dt350 som är lite lättare och även mindre storlek skickar dig säkert under 1600.
  • Re: Hjulbyggartråden

    Av:
    Crocko
    marr skrev:
    Crocko skrev:
    marr skrev:
    Crocko skrev:
    marr skrev:
    Snörde ihop ett par endurohjul åt tjejjen.

    Gamla nav från hyllan med m502 fälgar. Fälgarna vägde in -5gram och +1gram från speccade 535gram. (27,5or)
    Hjulen kommer bli på ganska exakt 2kg. Så inga lättisar.
    Sapim Race ekrar.
    Funworks nav.



    Vad bygger du för hjul till din nya gravel pendlare? eller fanns det redan förtiga? :)

    Haha, det är en annan historia. Får komma fram till det när ja väl kommit fram till vad jag ska ha för hoj.

    Men på grajvelhojjen jag har, så byggde ja på xr361 och hopenav. De blev fina :D

    Exakt samma recept jag kom fram till för att bygga ett par 650b som jag tänkt sko med 44mm någonting, tänkte köra DT Nav för att enkelt kunna växla mellan 12mm och QR, körde du asym bak och vanlig fram eller hur gjorde du? Räknar med rätt sida om 1600gr med DT350.

    Byggde båda med asym fälgen. Blev trevliga hjul. Mina 29or med hopenav, comp/rev ekrar vägde in på 1650gram. Så med dt350 som är lite lättare och även mindre storlek skickar dig säkert under 1600.

    Tackar för infon, nu kan du titulera dig medskyldig till att det blir ett par hjul till i samligen.
  • Re: Hjulbyggartråden

    Av:
    marr
    Crocko skrev:
    marr skrev:
    Crocko skrev:
    marr skrev:
    Crocko skrev:
    marr skrev:
    Snörde ihop ett par endurohjul åt tjejjen.

    Gamla nav från hyllan med m502 fälgar. Fälgarna vägde in -5gram och +1gram från speccade 535gram. (27,5or)
    Hjulen kommer bli på ganska exakt 2kg. Så inga lättisar.
    Sapim Race ekrar.
    Funworks nav.



    Vad bygger du för hjul till din nya gravel pendlare? eller fanns det redan förtiga? :)

    Haha, det är en annan historia. Får komma fram till det när ja väl kommit fram till vad jag ska ha för hoj.

    Men på grajvelhojjen jag har, så byggde ja på xr361 och hopenav. De blev fina :D

    Exakt samma recept jag kom fram till för att bygga ett par 650b som jag tänkt sko med 44mm någonting, tänkte köra DT Nav för att enkelt kunna växla mellan 12mm och QR, körde du asym bak och vanlig fram eller hur gjorde du? Räknar med rätt sida om 1600gr med DT350.

    Byggde båda med asym fälgen. Blev trevliga hjul. Mina 29or med hopenav, comp/rev ekrar vägde in på 1650gram. Så med dt350 som är lite lättare och även mindre storlek skickar dig säkert under 1600.

    Tackar för infon, nu kan du titulera dig medskyldig till att det blir ett par hjul till i samligen.

    Grattis :)

    Mitt nästa projekt blir xc hjul till stighojjen.
  • Re: Hjulbyggartråden

    Av:
    konscious
    Kolfälgen slår 0,4mm lateralt och 0,3mm radiellt, ska man spänna CX-RayEkern mer?

    Skärmavbild 2019-01-12 kl. 22.30.57.png
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2019-01-12 22:35 av konscious.

  • Re: Hjulbyggartråden

    Av:
    Crocko
    konscious skrev:
    Kolfälgen slår 0,4mm lateralt och 0,3mm radiellt, ska man spänna CX-RayEkern mer?

    Har du riktat hjulen underbygget eller bara jagat så jämn spänning som möjligt?
    sällan fälgen är så rak i sig själv att det blir perfekt vid exakt jämn spänning, testa att rikta upp den och se vilka värden du har när hjulet är rakt, sen kan du kolla vad fälgtillverkaren rekommenderar för spänning, knappast ekern som kommer gå av innan nippeln kryper genom fälghålet :)
  • Re: Hjulbyggartråden

    Av:
    marr
    Kom vi fram till om det var rimligt att bygga hela hjulen med sapim d-light? Stighjul för körning med xc däck.
  • Re: Hjulbyggartråden

    Av:
    NLC
    marr skrev:
    Kom vi fram till om det var rimligt att bygga hela hjulen med sapim d-light? Stighjul för körning med xc däck.

    Oklart om det är "happy approved" men den kombinationen kör jag på min HT XC hoj och det rullar fint i skåneskogarna.

    ---------------------------------------------------
    Bullitt ger starka ben och glada barn


  • Re: Hjulbyggartråden

    Av:
    konscious
    Crocko skrev:
    konscious skrev:
    Kolfälgen slår 0,4mm lateralt och 0,3mm radiellt, ska man spänna CX-RayEkern mer?

    Har du riktat hjulen underbygget eller bara jagat så jämn spänning som möjligt?
    sällan fälgen är så rak i sig själv att det blir perfekt vid exakt jämn spänning, testa att rikta upp den och se vilka värden du har när hjulet är rakt, sen kan du kolla vad fälgtillverkaren rekommenderar för spänning, knappast ekern som kommer gå av innan nippeln kryper genom fälghålet :)

    Skulle nog säga både och där problemen uppstår i början om man spänner fel.
    Är det inte ekern som går först om fälgen klarar 300kgf? https://vimeo.com

    Skärmavbild 2019-01-13 kl. 11.43.10.png
    https://hollandbikeshop.com
    Redigerad 2 gång(er). Senaste ändring 2019-01-13 15:43 av konscious.

  • Re: Hjulbyggartråden

    Av:
    Crocko
    konscious skrev:
    Crocko skrev:
    konscious skrev:
    Kolfälgen slår 0,4mm lateralt och 0,3mm radiellt, ska man spänna CX-RayEkern mer?

    Har du riktat hjulen underbygget eller bara jagat så jämn spänning som möjligt?
    sällan fälgen är så rak i sig själv att det blir perfekt vid exakt jämn spänning, testa att rikta upp den och se vilka värden du har när hjulet är rakt, sen kan du kolla vad fälgtillverkaren rekommenderar för spänning, knappast ekern som kommer gå av innan nippeln kryper genom fälghålet :)

    Skulle nog säga både och där problemen uppstår i början om man spänner fel.
    Är det inte ekern som går först om fälgen klarar 300kgf? https://vimeo.com

    Nej om det är en korrekt specifikation på fälgen så skall den ju tåla ca 4200 N/mm2 vilket låter som en riktigt stadig fälg, cx-ray är specad till 1600 N/mm2 så i det fallet kommer ekern gå av först.
    Vet inte om din tabell är generell eller gäller specifikt för fälgen du bygger på, men om du är nöjt med resultatet så är väl allt bra, behöver du spänna mer finns det lite till att ge, alternativet hade väl varit en kraftigare eker på drivsidan men det verkar du ha valt att inte köra på.

Tyvärr, bara registrerade användare får skriva inlägg i detta forum.

Klicka här för att logga in