Tyvärr, bara registrerade användare får skriva inlägg i detta forum.
-
Re: Hjulbyggartråden
En fråga till dom visa: bakaxeln har blivit lite skev på mitt gamla hjul på vinterpendlaren, och som följd rör sig frihjulskroppen också lite onormalt från sida till sida om man tittar riktigt noga. Hjulet fungerar bra för övrigt och snurrar bra. Kollade runt på nätet och det visar sig att ett helt nytt nav är billigare än att köpa ny axel och frihjulskropp, och eftersom jag har lite tid över nu så funderar jag på att helt enkelt byta nav. Är rätt så duktig på att meka med hjul, både underhåller lager själv och riktar hjulen med gott resultat. Min fråga är ifall det är realistiskt att byta nav och få bra resultat utan att ha en ekerspänningsmätare?
-
Re: Hjulbyggartråden
Rsdea skrev:
Bygger man egna hjul för det är billigare en att köpa färdiga ? Eller är det för att få exakt vad man vill ha ?marr skrev:
jag bygger för att få dem som ja vill, samt att det är rätt kul när man kommit igång.
JaSalabaladala skrev:
Min fråga är ifall det är realistiskt att byta nav och få bra resultat utan att ha en ekerspänningsmätare?
Men varför inte enbart flytta axeln från det nya navet till det gamla? (+ kanske även lager och/eller frihjulskropp)
/Håkan
-
Re: Hjulbyggartråden
HåkanC skrev:
JaSalabaladala skrev:
Min fråga är ifall det är realistiskt att byta nav och få bra resultat utan att ha en ekerspänningsmätare?
Men varför inte enbart flytta axeln från det nya navet till det gamla? (+ kanske även lager och/eller frihjulskropp)
/Håkan
Det är så uppenbart nu när du säger det...
-
Re: Hjulbyggartråden
Senaste bygget blev endurohjul åt sambons bird.
M502 fälgar.
Funworks 4way nav (blivit över sen innan)
Sapim race ekrar
Squorx nipplar.
-
Re: Hjulbyggartråden
nadderf skrev:
Erarenheter av för korta ekrar, går det använda längre nipplar? Hjulet uppspänt och rakt, lite för hög ekerspänning men ändå så syns gängorna med ca 1mm, börja om helt med nya ekrar och nipplar? Eller köpa 14mm nipplar?
Vilka nipplar har längre gänga, DT Swiss?
Sapim har samma längd på gängan oavsett 12-14-16mm.
Men problemet kvarstår med för kort Eker jag hade skaffat nya.
Däremot har dom samma gängstigning på 1/56" vilket är 0,45mm. Så med korrekt eterlängd har man eker som har ca 2 mm (4-5varv) kvar innan det tar stopp med rätt tension. Enligt Sheldom Brown sträcker sig ekerns ca 0,3% vilket är ca 1mm och man ska undvika för korta ekrar men han rek mässingsnipplar i så fall
-
Re: Hjulbyggartråden
Har funderat ett tag på att bygga ett par lvg inriktade hjul åt gravelhojjen.
Då med dt swiss rr 521db fälgen. 28h. Lite högre profil på den rackaren. 20mm id. Tanken är att köra runt 40mm breda slicks.
Ska man gå som vanligt med 3kors? Eller ska man mixtra med annat? För och nackdelar?Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2019-01-27 10:00 av marr.
-
Re: Hjulbyggartråden
Längre gänga är i det här fallet inte viktigt, en onödigt kort eker har ju lika lång del gängad.konscious skrev:
Vilka nipplar har längre gänga, DT Swiss?
Det viktiga är att med en 14mm nippel, istf 12mm, börjar gängan 2mm(?) närmare navet.
Vilket är precis vad man vill ha för att kunna använda onödigt korta ekrar (om det räcker med 2mm)
Som jag skrev ovan har jag egen praktisk erfarenhet av att det i praktiken funkar utan problem med 14mm mässingsnipplar,konscious skrev:
Men problemet kvarstår med för kort Eker jag hade skaffat nya.
åtminstone på 32-ekrade fälgbromsade lvg-hjul (som rullade många mil innan jag sålde dem).
Men med fåekrade, skivbromsade hjul med klen, flexig fälg och alunipplar hade även jag bytt ekrarna.
-
Re: Hjulbyggartråden
HåkanC skrev:
Längre gänga är i det här fallet inte viktigt, en onödigt kort eker har ju lika lång del gängad.konscious skrev:
Vilka nipplar har längre gänga, DT Swiss?
Det viktiga är att med en 14mm nippel, istf 12mm, börjar gängan 2mm(?) närmare navet.
Vilket är precis vad man vill ha för att kunna använda onödigt korta ekrar (om det räcker med 2mm)
Som jag skrev ovan har jag egen praktisk erfarenhet av att det i praktiken funkar utan problem med 14mm mässingsnipplar,konscious skrev:
Men problemet kvarstår med för kort Eker jag hade skaffat nya.
åtminstone på 32-ekrade fälgbromsade lvg-hjul (som rullade många mil innan jag sålde dem).
Men med fåekrade, skivbromsade hjul med klen, flexig fälg och alunipplar hade även jag bytt ekrarna.
Tack för bra svar! Har beställt 2 mm längre ekrar!
-
Re: Hjulbyggartråden
HåkanC skrev:
Längre gänga är i det här fallet inte viktigt, en onödigt kort eker har ju lika lång del gängad.konscious skrev:
Vilka nipplar har längre gänga, DT Swiss?
Det viktiga är att med en 14mm nippel, istf 12mm, börjar gängan 2mm(?) närmare navet.
Vilket är precis vad man vill ha för att kunna använda onödigt korta ekrar (om det räcker med 2mm)
.
Det var det jag poängterade att om ekern är för kort så köp då inte längre Sapim nipplar som har samma gänglängd om man vill uppnå längre.
-
Re: Hjulbyggartråden
Beroende på nav kan det vara svårt att få till 3X utan att ekrarna går över huvudet på ekern bredvid i navetmarr skrev:
Har funderat ett tag på att bygga ett par lvg inriktade hjul åt gravelhojjen.
Då med dt swiss rr 521db fälgen. 28h. Lite högre profil på den rackaren. 20mm id. Tanken är att köra runt 40mm breda slicks.
Ska man gå som vanligt med 3kors? Eller ska man mixtra med annat? För och nackdelar?
Jag har ett svagt minne av ngn ekerlängdskalkylator som även visade det....
Jag kanske missförstår dig, ännu en gång.konscious skrev:
Det var det jag poängterade att om ekern är för kort så köp då inte längre Sapim nipplar som har samma gänglängd om man vill uppnå längre.
Men som jag skrev ovan är det ju inte gänglängden som är intressant, med onödigt korta ekrar,
utan hur långt från navet gängan börjar, 2mm närmare med 14mm nipplars istf 12mm.
/Håkan
-
Re: Hjulbyggartråden
Hej,
Dags att bygga ett par hjul igen. Tänkte först att det skulle bli riktigt lätta XC hjul men beroende på att jag hittade riktigt bra priser på något robustare saker så blev det inte som tänkt utan nu blir det bara hyffsat lätta saker.
Naven blir syntace HiTorq MX 32-håls, har fått hem dessa och tycker det känns som riktigt fin kvalite för ett lägre pris än DT 350 nav. Som bonus kan sägas att det inte är 36 POE som r2 Bike speccar utan 45 POE.
Vikt 373gram
Jag har inte hittat några måttskisser på dessa, någon som vet var man hittar? kanske måste maila tillverkaren?
Fälgar blev kolfiber från hulkbike, ser fina ut och verkar ordentligt raka så det känns hoppfullt!
Fälgarna vägde in på 361 och 366gram. Mått enl. bifogad bild. Har även kontrollmätt fälgarna och ERD verkar stämma räknat till botten där nippeln tar stöd.
Har förstått att DT swiss räknaren inte räknar ERD på det sättet. Kan ni rekommendera en annan räknare som räknare ERD till fälgbotten eller finns det en viss längd man kan kompensera med i swiss räknaren?
Till ekrar tänkte jag prova MAC 424 ekrar, något tips på bra ställe att handla dessa från, förutom cnc-bike.de? Eller om det finns något bra rea pris på motsvarande sapim eller dt swiss så kan det också vara intressant.
Förhoppningen är att få ihop fälgar som kommer hålla för mestadels cykling i stockholms området och väger nära 1400gram. Eller tror ni vikten drar iväg närmre 1500 innan jag är klar?
Mvh, Niclas
-
Re: Hjulbyggartråden
HåkanC skrev:
Beroende på nav kan det vara svårt att få till 3X utan att ekrarna går över huvudet på ekern bredvid i navetmarr skrev:
Har funderat ett tag på att bygga ett par lvg inriktade hjul åt gravelhojjen.
Då med dt swiss rr 521db fälgen. 28h. Lite högre profil på den rackaren. 20mm id. Tanken är att köra runt 40mm breda slicks.
Ska man gå som vanligt med 3kors? Eller ska man mixtra med annat? För och nackdelar?
Jag har ett svagt minne av ngn ekerlängdskalkylator som även visade det....
Jag kanske missförstår dig, ännu en gång.konscious skrev:
Det var det jag poängterade att om ekern är för kort så köp då inte längre Sapim nipplar som har samma gänglängd om man vill uppnå längre.
Men som jag skrev ovan är det ju inte gänglängden som är intressant, med onödigt korta ekrar,
utan hur långt från navet gängan börjar, 2mm närmare med 14mm nipplars istf 12mm.
/Håkan
Värt att fundera på ja, kommer du på vilken kalkylator det var så får du gärna hojta till.
-
Re: Hjulbyggartråden
Varför aeroekrar?Niclas_ab skrev:
Till ekrar tänkte jag prova MAC 424 ekrar
Och på båda sidor?
Hjulet borde bli både styvare, mer långlivat och även en aning starkare med styvare ekrar (typ DT Comp) på hö bak/vä fram
Jag har hittat den nu, den har (bla) fältet; "Spoke head clearance"marr skrev:
Värt att fundera på ja, kommer du på vilken kalkylator det var så får du gärna hojta till.
http://kstoerz.com
/Håkan
-
Re: Hjulbyggartråden
HåkanC skrev:
Varför aeroekrar?Niclas_ab skrev:
Till ekrar tänkte jag prova MAC 424 ekrar
Och på båda sidor?
Hjulet borde bli både styvare, mer långlivat och även en aning starkare med styvare ekrar (typ DT Comp) på hö bak/vä fram
Jag har hittat den nu, den har (bla) fältet; "Spoke head clearance"marr skrev:
Värt att fundera på ja, kommer du på vilken kalkylator det var så får du gärna hojta till.
http://kstoerz.com
/Håkan
Tack, ska se om ja blir något klok :)
-
Re: Hjulbyggartråden
marr skrev:
HåkanC skrev:
Varför aeroekrar?Niclas_ab skrev:
Till ekrar tänkte jag prova MAC 424 ekrar
Och på båda sidor?
Hjulet borde bli både styvare, mer långlivat och även en aning starkare med styvare ekrar (typ DT Comp) på hö bak/vä fram
Jag har hittat den nu, den har (bla) fältet; "Spoke head clearance"marr skrev:
Värt att fundera på ja, kommer du på vilken kalkylator det var så får du gärna hojta till.
http://kstoerz.com
/Håkan
Tack, ska se om ja blir något klok :)
Räknade där och fick 1,47mm i clearance om jag kör 3kors. Jämförde med ett par hjul jag har sen innan som är ganska tight, men ändå luft emellan. Med dem fick jag 1,52mm. Så det borde vara lugnt att köra 3kors.
-
Re: Hjulbyggartråden
Men vad är fördelar / nackdelar mellan 2 och 3kors?
-
Re: Hjulbyggartråden
+1marr skrev:
Räknade där och fick 1,47mm i clearance om jag kör 3kors. Jämförde med ett par hjul jag har sen innan som är ganska tight, men ändå luft emellan. Med dem fick jag 1,52mm. Så det borde vara lugnt att köra 3kors.
Vad man är ute efter är ffa att få ekern så tangentiell som möjligt (mot navet) för att överföra både tramp och broms-krafter på bästa sätt.marr skrev:
Men vad är fördelar / nackdelar mellan 2 och 3kors?
Korsen hjälper till att hålla ekern spänd, åtminstone om du "flätar" sista ekerkorset, när hjulet belastas.
Det minskar risken att ekern blir helt slack, vilket gör att nippeln riskerar att skruva upp sig, en slack eker ökar även risken för utmattningsbrott.
/Håkan
-
Re: Hjulbyggartråden
Någon som har koll på om detta går eller är nytt framhjul som gäller.
Roval control SL framhjul med Torquetube för RS1 gaffeln, är det möjligt att bygga om det för att passa vanlig Boost framgaffel?
-
Re: Hjulbyggartråden
Är inte det samma sak som "predictive steering"? Har för mig det.mrholmiz skrev:
Roval control SL framhjul med Torquetube för RS1 gaffeln, är det möjligt att bygga om det för att passa vanlig Boost framgaffel?
I så fall är diametern på adaptern på navet större än normalt (för att ge styvare gaffel).
Det kanske finns andra ändhylsor (hör md din spez store).
(Jag har "bonat till" några sådana där udda spez-nav genom att sätta ändhylsorna i borrmaskinen och köra ner diametern med en fil. men Det är nog inget man skulle rekommendera :-) )
—————
Äh, nu har jag lackat ur på alla idioter...
-
Re: Hjulbyggartråden
DubbelRedigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2019-01-27 13:51 av mrholmiz.
-
Re: Hjulbyggartråden
Jo det är samma sak som predictive steering. Tänkte mer en lösning med nytt nav om det är möjligt. Googlat en jäkla massa och noll kunskap hur man ska mäta eller räkna på sånt här :/
Mailat specialized men inget svar.
-
Re: Hjulbyggartråden
HåkanC skrev:
Varför aeroekrar?Niclas_ab skrev:
Till ekrar tänkte jag prova MAC 424 ekrar
Och på båda sidor?
Hjulet borde bli både styvare, mer långlivat och även en aning starkare med styvare ekrar (typ DT Comp) på hö bak/vä fram
Jag har hittat den nu, den har (bla) fältet; "Spoke head clearance"marr skrev:
Värt att fundera på ja, kommer du på vilken kalkylator det var så får du gärna hojta till.
http://kstoerz.com
/Håkan
Tack för eker räknaren Håkan, testar den.
Försöker hålla nere vikten så gått det går nu och tänkte att det kanske dög med dom runt om när det ändå blev 32 ekrade fälgar och inte bara 28.
Men det kanske är naivt? Å andra sidan går det väll alltid att byta till kraftigare ekrar om man märker att det inte håller?
Mac Aero ekrarna kostar ju ungefär som vanliga DT ekrar...
Mvh, Niclas
-
Re: Hjulbyggartråden
Niclas_ab skrev:
Hej,
Dags att bygga ett par hjul igen. Tänkte först att det skulle bli riktigt lätta XC hjul men beroende på att jag hittade riktigt bra priser på något robustare saker så blev det inte som tänkt utan nu blir det bara hyffsat lätta saker.
Naven blir syntace HiTorq MX 32-håls, har fått hem dessa och tycker det känns som riktigt fin kvalite för ett lägre pris än DT 350 nav. Som bonus kan sägas att det inte är 36 POE som r2 Bike speccar utan 45 POE.
Vikt 373gram
Jag har inte hittat några måttskisser på dessa, någon som vet var man hittar? kanske måste maila tillverkaren?
Fälgar blev kolfiber från hulkbike, ser fina ut och verkar ordentligt raka så det känns hoppfullt!
Fälgarna vägde in på 361 och 366gram. Mått enl. bifogad bild. Har även kontrollmätt fälgarna och ERD verkar stämma räknat till botten där nippeln tar stöd.
Har förstått att DT swiss räknaren inte räknar ERD på det sättet. Kan ni rekommendera en annan räknare som räknare ERD till fälgbotten eller finns det en viss längd man kan kompensera med i swiss räknaren?
Till ekrar tänkte jag prova MAC 424 ekrar, något tips på bra ställe att handla dessa från, förutom cnc-bike.de? Eller om det finns något bra rea pris på motsvarande sapim eller dt swiss så kan det också vara intressant.
Förhoppningen är att få ihop fälgar som kommer hålla för mestadels cykling i stockholms området och väger nära 1400gram. Eller tror ni vikten drar iväg närmre 1500 innan jag är klar?
Mvh, Niclas
Mät naven själv enligt https://www.sapim.be och få fram ekerlängden med ditt ERD.
Lägg till 1mm (Hö bak och Vä fram) och ta bort 1mm (Vä bak och Hö fram) för att kompensera för asymmetrin.
Överväg matchade (Nippel) brickor mellan kol och alu, avrunda uppåt för att kompensera för brickan.
Kolfälgar flexar inte som Alu varför man föredrar ekrar med den funktionen, så det går att bygga både lätt och starkt.
Kanske jag har fel?
Med (32 ekrar CX ray 4,5g/st + bricka (0,5mm) och nippel ca 0,4g/st) x2=314g + Naven väger 131g+242g=372g + Fälgar 727g.
Totalt 1413g.
-
Re: Hjulbyggartråden
...Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2019-01-27 21:10 av konscious.
-
Re: Hjulbyggartråden
marr skrev:
Men vad är fördelar / nackdelar mellan 2 och 3kors?
Men med 3 kors får du längre ekrar och mera vikt (marginellt), men ökad vinkeln avlastar bättre under acceleration och broms, ger sämre lateral styvhet (jfr med radialekrade hjul med hög lateral/sido stabilitet men sämre vinkel för att motstå acceleration och broms).
Hjulets Styvhet verkar relaterat i kronologiskt ordning efter
The rim stiffness
The number of spokes
The spoke bracing angle
The gauge of the spokes
The lacing pattern
Asymmetriska fälgar verkar ha en klart högre lateral styvhet precis som Boostnav och kolfälgar så då kan man säkert? minska mot 28h och 2x design.
http://www.noxcomposites.comRedigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2019-01-27 22:36 av konscious.
-
Re: Hjulbyggartråden
konscious skrev:
marr skrev:
Men vad är fördelar / nackdelar mellan 2 och 3kors?
Men med 3 kors får du längre ekrar och mera vikt (marginellt), men ökad vinkeln avlastar bättre under acceleration och broms, ger sämre lateral styvhet (jfr med radialekrade hjul med hög lateral/sido stabilitet men sämre vinkel för att motstå acceleration och broms).
Hjulets Styvhet verkar relaterat i kronologiskt ordning efter
The rim stiffness
The number of spokes
The spoke bracing angle
The gauge of the spokes
The lacing pattern
Asymmetriska fälgar verkar ha en klart högre lateral styvhet precis som Boostnav och kolfälgar så då kan man säkert? minska mot 28h och 2x design.
http://www.noxcomposites.com
Intressant, tack för input.
Bifogar bilder på en 3 kors lösning.
Knappade även in för en 2 kors lösning vilket skulle ge 10mm kortare ekerlängd. Kanske skiljer i storleksordningen 0,15 gram på 276 vs 286 eker? DVS runt 10gram viktskillnad på 32st aeroekrar med tvärsnitt 0,9x2,2mm.
Spontant låter det ju som att om man ska optimera så skulle man ha ett 3kors framhjul för att ta upp större bromskrafter och ett 2kors bakhjul för att ta upp mer radiala krafter? Vid kraftig inbromsning sker så är det väll typ 70% fram 30% bak och accelerationskraften kan ju inte vara i närheten av bromskraften, inte med spagettiben iaf.
Men jag lutar nog ändå åt 3-kors både fram och bak för att då har jag mall att gå efter hemma. Man är ju ändå bara nybörjare.
Med vänlig hälsning, NiclasRedigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2019-01-28 12:47 av Niclas_ab.
-
Re: Hjulbyggartråden
Det beror på, i verkligheten är det bättre med mer elastiska ekrar med en (vertikalt) flexigare fälg, alltb för att undvika att ekrarna helt tappar ekerspänningen (vilket kraftigt ökar risken för ekerspänning).konscious skrev:
Kolfälgar flexar inte som Alu varför man föredrar ekrar med den funktionen, så det går att bygga både lätt och starkt.
Kanske jag har fel?
Den stora ekerspänningsändringen när ett hjul belastas är inte en ekerspänningsökning, utan en ekerspänningsminskning
och
"ANSYS model showing variation in spoke tension with applied load on a 36 spoke, 3x front wheel. Displacements plotted with 8x exaggeration."
Om det är de hjulens delar du har i inlägget nedan: https://happyride.seNiclas_ab skrev:
Försöker hålla nere vikten så gått det går nu och tänkte att det kanske dög med dom runt om när det ändå blev 32 ekrade fälgar och inte bara 28.
Men det kanske är naivt? Å andra sidan går det väll alltid att byta till kraftigare ekrar om man märker att det inte håller?
Mac Aero ekrarna kostar ju ungefär som vanliga DT ekrar...
så kommer det troligen att fungera utmärkt även med tunna ekrar på båda sidor. Med aeroekrar kan hjulet tom bli lite enklare att bygga, åtminstone om du har ett bra mothållsverktyg, typ
/Håkan
-
Re: Hjulbyggartråden
Under förutsättning att fälgen är mjuk (deformeras).HåkanC skrev:
Den stora ekerspänningsändringen när ett hjul belastas är inte en ekerspänningsökning, utan en ekerspänningsminskning
/Håkan
Med en styv fälg (som inte deformeras) är ökningen lika med minskningen (och lika med lasten).
Har man mjuk fälg är det bra (för ekrarna) med långa ekrar, och har man en stum är det (för ekrarna) egalt.
[Lite udda fågel i sammanhanget är gamla Campagnolo Neutron (m.fl.) där det är mjuka fälgar och få korta aero ekrar (22 radiella fram och 24 radiella/1,5-kors bak) och är tusan så bekväma, klätterstumma och tillräckligt hållbara :-) ]
—————
Äh, nu har jag lackat ur på alla idioter...
-
Re: Hjulbyggartråden
Jag hade också gått på 3X precis som DT Swiss bygger sina MTB-carbonhjul, iof byggda med 28h.
DT bladekrar Aerocomp bak (45g tyngre) och Aerolite fram.
DT Swiss bygger sina Lvg carbonhjul 2x28H med samma ekerkombination som MTB men med 2X, Banhjul utan bromsar 18H Radialekrat fram och 20H 1X bak båda med Aerolite.
Motsvarande Sapim skulle vara CX-ray fram resp CX-Sprint bak.
Men jag hade med 32H gått på lättviktsvarianten CX-Ray (ca 25g lättare).
Bor bygger sina MTB-hjul på CX-Ray 32H och kombinerar 2X och 3X
-
Re: Hjulbyggartråden
Jag avser att bygga ett nytt hjulset till min racerhybrid och ska köra på DT Swiss-fälgar. Nu har jag sökt runt och hittat ett dokument på nätet där DT Swiss anger vilken ekerspänning fälgarna klarar av men jag har lite svårt att förstå, som lekman, vad de menar i de olika kolumnerna och tänkte höra om någon här kan förklara vad respektive kolumn innebär och hur man ska förhålla sig till datat rent konkret, så man inte gör några fel när man väl sätter igång med bygget.
Undrar även vad VR och HR betyder som står längst till vänster i tabellen. Tack på förhand.
//Fido
-
Re: Hjulbyggartråden
https://www.lightbicycle.com
På samma tema ska jag discha om ett sånt här hjul från superstandarden ai till normalt. Fick uppgift om ekerspänning vänster fram, höger bak 115-125KGF samt höger fram vänster bak 85-95KGF. Låter rimligt?
Sapim laser.
-
Re: Hjulbyggartråden
Det viktiga är att få så hög, och jämn, ekerspänning som möjligt utan att överskrida MAX ekerspänning på den hårdast spända sidan, spänningen på den andra sidan blir vad den blir, bla beroende på navets, och fälgens, geometri.fido skrev:
Jag avser att bygga ett nytt hjulset till min racerhybrid och ska köra på DT Swiss-fälgar. Nu har jag sökt runt och hittat ett dokument på nätet där DT Swiss anger vilken ekerspänning fälgarna klarar av men jag har lite svårt att förstå, som lekman, vad de menar i de olika kolumnerna och tänkte höra om någon här kan förklara vad respektive kolumn innebär och hur man ska förhålla sig till datat rent konkret, så man inte gör några fel när man väl sätter igång med bygget.
Ekra upp hjulet och börja spänna upp det steg för steg, se till att du har hjulet lite mer orienterat åt den hårdast spända sidan, dvs höger på bakhjulet / vänster på framhjulet
När du har nått upp till MAX ekerspänning, enl tabellen, på hårdast spända sidan avslutar du med att centrera hjulet genom att spänna ekrarna på den andra sidan tills hjulet är runt, rakt och centrerat.
Avsluta sedan med en spänningsbefrielse
https://www.sheldonbrown.com
VR = Vorderradfido skrev:
Undrar även vad VR och HR betyder som står längst till vänster i tabellen. Tack på förhand.
HR = Hinterrad
/Håkan
-
Re: Hjulbyggartråden
HåkanC skrev:
VR = Vorderrad
HR = Hinterrad
/Håkan
Alltså framhjul och bakhjul på tyska :)
-
Re: Hjulbyggartråden
NickPick skrev:
https://www.lightbicycle.com
På samma tema ska jag discha om ett sånt här hjul från superstandarden ai till normalt. Fick uppgift om ekerspänning vänster fram, höger bak 115-125KGF samt höger fram vänster bak 85-95KGF. Låter rimligt?
Sapim laser.
LB rekommenderar 120-130 kg på flacksidorna , andra sidorna blir vad dom blir men dina siffror verkar rimliga .
M
______________________________________________________________
Inte fullt lika halvfet men tröttare .
-
Re: Hjulbyggartråden
Manurhin2 skrev:
NickPick skrev:
https://www.lightbicycle.com
På samma tema ska jag discha om ett sånt här hjul från superstandarden ai till normalt. Fick uppgift om ekerspänning vänster fram, höger bak 115-125KGF samt höger fram vänster bak 85-95KGF. Låter rimligt?
Sapim laser.
LB rekommenderar 120-130 kg på flacksidorna , andra sidorna blir vad dom blir men dina siffror verkar rimliga .
M
Ja dom kommer från lb. Litar dock inte på kineser!
-
Re: Hjulbyggartråden
I brist på annat att lägga cykelpengar på funderar jag på att bygga 27,5 hjul som passar mina två cyklar som visserligen redan har hjul, men jag tänker att det vore trevligt med ett extra hjulpar. Jag vill ha nav som det går att byta end caps på. Jag har 64 (e-13) resp 44 greppunkter (hope pro 4) idag och vill inte ha färre. gärna fler! vad köper man då till rimlig peng? vad gäller fälgar har jag tänkt att det vore kul med kolfiber men vet inte riktigt varför. Jag vill tro att jag cyklar ganska smutt och därför borde klara mig på lite klenare fälgar än cyklister i allmänhet, men trivs bäst när det är stökigt, så hur nätta fälgar klarar sig en 70-kilos cyklist på? Hjulen är tänka att användas på stål-ht och på yt-capra med däck mellan 2,3-2,6. Kör med maxxis 2,6 nu på fälgar med 23 mm invändigt och tycker däcken ser bra ut och känns bra men folk verkar tycka det är smalt så några mm bredare kanske vore rimligt. finns det någon vits med att ha olika fälgar fram och bak? Stadigare bak och en lättare fälg fram men med samma bredd?
-
Re: Hjulbyggartråden
Då var mitt första hjulset färdigt, tejpat och klart! Det blev ett set till pendlaren på DT 350 Classic-nav, XR 331-fälg och DT Comp-ekrar. Väger in på 1631 gram inkl. tubeless-tejp och ventil. Byggdes med DT Squorx och brickor.
Det tog ca en månad att bygga dom, främst på grund av att jag bara kunnat pussla med dom medan barnen sover och sambon pysslar med annat. Därför har mitt hemmabyggda ställ varit till stor nytta, bara någon minut att komma igång och packa ihop prylarna.
Och så lite erfarenhetsåterföring för en förstagångsförbrytare:
- Ta god tid på dig, det blir bara skit om man stressar. Tog mig tre försök att trä ekrarna rätt på framhjulet (kan också ha berott på att hjärnan var kvar i nattning av barn)
- DT Squorx-nipplarna kan skruvas med en extern insex-hylsa, storlek E5. En sån hade jag i min vanliga hylsnyckelsats. Inget behov av något dyrt specialverktyg alltså och dessutom var det väldigt lätt att hålla koll på att man drar exakt lika mycket på alla om man använder ett spärrskaft. När spänningen blir högre är det dock lättare med ekernyckel.
- Måla en liten punkt på varje eker med en permanent lackpenna i passande färg så är det mycket lätt att hålla koll på ekerns vridning (se bild nedan). Bara att tvätta bort med kemiskt ren bensin efter. Lättare än att sätta tejp-flaggor som måste flyttas hela tiden.
- Håll koll på dishen hela tiden, tråkigt att vara färdig bara för att upptäcka att dishen är 5 mm fel (som för mig, skilde dock bara ett halvt varv per eker för att hamna rätt igen).
Och till sist, det här var kul! Dags att börja planera för ett par fin-hjul till Sparken!
-
Re: Hjulbyggartråden
Är det någon som har erfarenhet av ett Park tools riktställ som man sätter på mekstället förresten? Dvs:
https://www.cykelkraft.se
Det är för stora tunga 29" hjul för övrigt. Är det en förbättring över att rikta i ramen?
-
Re: Hjulbyggartråden
Lite projekt på g. Saknas ett par nav bara..
-
Re: Hjulbyggartråden
marr skrev:
Lite projekt på g. Saknas ett par nav bara..
Spännande val av nav, själv fattar jag ju halv sju av MTB prylarna men jag antar att det finns någon logik bakom valet av just de.
Vad skall alla nya hjul användas till då, nu när det inte verkar bli någon pendlings cykel?
Väntar själv på nav mm, så hinner slipa bort eloxeringen från ekrar medans jag väntar
-
Re: Hjulbyggartråden
Crocko skrev:
marr skrev:
Lite projekt på g. Saknas ett par nav bara..
Spännande val av nav, själv fattar jag ju halv sju av MTB prylarna men jag antar att det finns någon logik bakom valet av just de.
Vad skall alla nya hjul användas till då, nu när det inte verkar bli någon pendlings cykel?
Väntar själv på nav mm, så hinner slipa bort eloxeringen från ekrar medans jag väntar
De här naven köpte jag för att de var billiga. Kommer bli hjul åt sambons gravel.
Sen ska ja bygga ett par hjul åt örange för stigcyklingen hemma.
-
Re: Hjulbyggartråden
Varför går mina ekernipplar av?
Köpt ett begagnat hjul som var väldigt off i ekerspänning och lite i dish.
-
Re: Hjulbyggartråden
NickPick skrev:
Varför går mina ekernipplar av?
Köpt ett begagnat hjul som var väldigt off i ekerspänning och lite i dish.
Fel ekerlängd kanske?
-
Re: Hjulbyggartråden
NickPick skrev:
Varför går mina ekernipplar av?
Köpt ett begagnat hjul som var väldigt off i ekerspänning och lite i dish.
Äldre kolfiberhjul med alunipplar ?
______________________________________________________________
Inte fullt lika halvfet men tröttare .
-
Re: Hjulbyggartråden
Lite använda (enligt säljare) från Light bicycle.
Ekrarna känns kanske lite långa...
KÖP & SÄLJ
-
Lezyne Strip Drive 150 lumen
Säljes i Skåne -
Lezyne KTV Drive back 10 lumen
Säljes i Skåne -
Lezyne KTV Drive front 200 lumen
Säljes i Skåne -
Lezyne Mini Drive 400 lumen
Säljes i Skåne -
Lezyne Hecto Drive 500 lumen
Säljes i Skåne