• Re: Hjulbyggartråden

Av:
    Egress
    skier skrev:
    Tackar för svar, jag får prova mäta. jag är bara lite fundersam på hur långt in jag ska sticka skjutmåttet, det ska ju vara ett mått från där ekerskallen övergår till eker fram till mitten på flänsen om jag förstår DT swiss skiss rätt, men var mitten är får bli en uppskattning isf. Är ju dyrt med fin-ekrar...

Med lite finurlighet så går det att få fram ett tillräckligt exakt mått.

Ett sätt kan vara att ta hjälp av en kasserad straightpull-eker. Peta in ekern i hålet tills den bottnar mot skallen. Markera på ekern där den kommer ut på andra sidan.

Mitten på flänsen kan du se med ögonmått på utsidan. Eller tejpa på en bit maskeringstejp, mät flänsens bredd och halvera, markera sen ut mitten genom att rita på tejpen med en penna.

Mät avståndet från botten av ekerskallen till markeringen på ekern. (Mått A)
    Mät från mittmarkeringen till hålets öppning (Mått B).

A-B=offset

AD77B072-80F5-418B-8D36-AA02BEB8B920.jpeg

Av:
    Mayhem
    aki skrev:
    Manurhin2 skrev:
    aki skrev:
    Ok. 20-ekrat baknav, straightpull i 2-kors. DTs kalkylator vill inte vara med i matchen - "number of intersections" är gråad. Hjälp, vad är fel!?
    Är ngt fel ? Betyder inte träna sen att det är enda alternativet ?
    Antar att det står "2"
    Det står 0 bakom det gråa, och ekrarna blir för korta.
    Har du valt ett fördefinierat nav från DT eller matat in egna parametrar?

Med tanke på antalet ekrar och 0 kors låter det mer som att du i DTs kalkylator valt att bygga ett framhjul med ett fördefinierat straightpull-nav för fälgbroms.

Av:
    skier
    Egress skrev:
    skier skrev:
    Tackar för svar, jag får prova mäta. jag är bara lite fundersam på hur långt in jag ska sticka skjutmåttet, det ska ju vara ett mått från där ekerskallen övergår till eker fram till mitten på flänsen om jag förstår DT swiss skiss rätt, men var mitten är får bli en uppskattning isf. Är ju dyrt med fin-ekrar...

Med lite finurlighet så går det att få fram ett tillräckligt exakt mått.

Ett sätt kan vara att ta hjälp av en kasserad straightpull-eker. Peta in ekern i hålet tills den bottnar mot skallen. Markera på ekern där den kommer ut på andra sidan.

Mitten på flänsen kan du se med ögonmått på utsidan. Eller tejpa på en bit maskeringstejp, mät flänsens bredd och halvera, markera sen ut mitten genom att rita på tejpen med en penna.

Mät avståndet från botten av ekerskallen till markeringen på ekern. (Mått A)
    Mät från mittmarkeringen till hålets öppning (Mått B).

A-B=offset

Tackar! Blir att mäta ikväll

Av:
    Hälge
    Hej skier.

Jag har kommit fram till följande med hjälp av bifogade ritningar:
    Fram PCD 34mm, FDL 23,2mm, FDR 29,6mm
    Bak PCD 34mm/47mm, FDL 31,0mm, FDR 17,7mm
    Offset är lika med väldigt nära noll.

Har inte byggt hjulen än så jag kan inte garantera nåt, men mäter man på naven ser det ut att stämma.

/Hälge Bifogade bilder/filer: D411CB-12.pdf (412.4 KB)   D412CB-X12-11S.pdf (348.3 KB)  

Av:
    skier
    Hälge skrev:
    Hej skier.

Har inte byggt hjulen än så jag kan inte garantera nåt, men mäter man på naven ser det ut att stämma.

/Hälge

sedär, ritningar! Inte exakt samma beteckning som de naven jag har (411CB istf 411SB) men måtten är ju tillräckligt lika för att det borde vara samma navkropp. Jag ska mäta lite till ikväll men kör nog på samma mått som dig sen.

Av:
    aki
    Mayhem skrev:
    aki skrev:
    Manurhin2 skrev:
    aki skrev:
    Ok. 20-ekrat baknav, straightpull i 2-kors. DTs kalkylator vill inte vara med i matchen - "number of intersections" är gråad. Hjälp, vad är fel!?
    Är ngt fel ? Betyder inte träna sen att det är enda alternativet ?
    Antar att det står "2"
    Det står 0 bakom det gråa, och ekrarna blir för korta.
    Har du valt ett fördefinierat nav från DT eller matat in egna parametrar?

Med tanke på antalet ekrar och 0 kors låter det mer som att du i DTs kalkylator valt att bygga ett framhjul med ett fördefinierat straightpull-nav för fälgbroms.

Det är ett SP-nav jag definerat själv. Om jag börjar med ett fördefinerat 20-ekrat SP-nav så är det förvalt 3-kors, och ekerlängderna blir mycket rimligare. Sen kan jag byta till mitt eget nav och pilla lite med siffrorn. Då står förvalet 3-kors kvar och ekernlängden förblir rimliga.

Av:
    aki
    Egress skrev:
    aki skrev:

Med straightpull-nav så bestäms antalet ekerkorsningar automatiskt beroede på de övriga dimensionerna. Antalet ekrar har mest inverkan - detta i och med att ekrarna i stort sett alltid ligger tangentialt med navkroppens ytterdiameter. Med vanliga ekrar så kan ekern stråla ut från nav-flänsen i andra vinklar (bestäms av antalet korsningar).
    "Number of intersections"-värdet är således irrelevant i det här fallet.

Insåg den principen när jag designade det här BMX-navet. 36 hål, men vanliga ekrar. Man fick alltid räkna ekerlängd baserat på 4 ekerkorsningar.

Har tyvärr igen förklaring på för varför DT-kalkylatorn ger fel längd i ditt fall.
    Ge mig alla mått, inkl. fälgens ERD, så kan jag försöka få fram ett mått genom mitt CAD-program.

Ok, grymt! Återkommer. Tror det ska vara 3-kors, jag räknade inte korset vid ekerns infästning i navet kom jag på.

Av:
    aki
    @Egress

ERD 546

Nds pitch circle 41
    Ds pitch circle 46

Nds flange dist 35
    Ds flange dist 15

Offset vid ekerskallen 2.5

Av:
    Cannondale jekyl 1000
    Jensen skrev:
    Cannondale jekyl 1000 skrev:
    Jensen skrev:
    Jensen skrev:
    Jensen skrev:
    Jensen skrev:
    Funderar på nya hjul till den här:
    https://happyride.se

Tänker mej några lätta hjul för både stig och skoterspår. Kommer att köra jj4.8 slanglöst. FAT680 fälgar från lb är väl de mest intressanta jag hittat än så länge. Framnav får väl bli ett Cannondale Lefty Olaf. Bak lutar det åt DT eller tune då alla andra 12x197 verkar vara betydligt tyngre. Vilka ekrar kan vara lämpliga till sådana hjul?

Enda alternativet till original framnav verkar vara onyx. Lite skumt att det skiljer i centrering mellan naven.

Original Lefty 73

Pga att supermax bygger lite mer på bredden kanske? Men vadå enda? Leonardi? Carbon-ti? Finns ju fler än dem. Eller är det till fatbike o där har de en lämgre axel? Fast då finns väll inte cannonball heller?

Originalnavet för fat CAAD har 73mm mellan flänsarna jämfört med 60mm för lefty 2.0. Jag har inte prövat men jag tror att ett standard leftynav passar. Skillnaden är att lefty73navet har den högra flänsen förskjuten åt höger. Det som jag tycker va lite underligt med onyxnavet är att det också har 73mm mellan flänsarna men att flänsarna inte är centrerade som på originalnavet.

Hur kan både original och onyx ha samma avstånd mellan flänsarna men olika centrum, borde ju vara rätt lika där me tanke på att de ju bygger från änden av axeln. Men onyx är ofta väldigt snabba på att svara på frågor. De har ju till o med specialtillverkat delar till mitt onyx nav.
    Navet på deras hemsida var inte för Olaf. Det går dock att beställa ett specifikt nav för Olaf. Lite lättare än original. Får fundera på den. Hur beställde du? Direkt från onyx eller via någon av deras återförsäljare i Europa?

Via twowheelssports här i Sverige som i alla fall då sålde onyx (de säljer bmx grejer och onyx är ju från början bmx märke, så något som de måste beställa hem). Tror dock det hade blivit billigare från USA även me tull och moms. Ska funka special kanske ännu lättare så. Specialdelan de fixade gjordes ju via kontakt direkt med onyx. Gjorde svenska affären lite putt när den kom via dem, att jag inte pratat direkt med dem. Men samtidigt skönt att slippa mellanhänder i kommunikationen när något special ska göras. Dyraste enskilda uppgraderingen jag gjort, men den absolut bästa (baknav) någonsin typ

Tror isig svenska butiken tog fem via generalagent i Spanien
    Onyx navet ska vara ca 30g lättare men blir betydligt dyrare än originalnavet. 192USD mot 113€. Frakt, tull moms och den där avgiften på 125kr så landar det väl på ca 2600kr.
    Synd att baknaven är så ohyggligt tunga.

113USD i frakt för ett nav. Ca 3900kr känns svårt att motivera även om det är 30g lättare.

Om du pratar bara framnav yes. Kollat svenska butiken? Inga andra som har något vettigt? Leonardi eller liknande?

Nu har jag hittat en öppning för ett Onyx framnav. Det är via en finsk butik och priset hamnar på ganska exakt det dubbla mot ett original lefty 73. Med det priset så tåls det ju att funderas på. Det tråkiga är att det kan försena bygget något men man får väl se den långa väntan som en del i nöjet med hela projektet.
    Har fått reda på att dom nya lätta( hur lätta dom nu blir, har du någon viktuppgift?) standardnaven börjar levereras i slutet på april. Efter att dom nya naven lanserats kommer Onyx att börja jobba med ett nytt fatbikenav. Lite lockande men jag känner ändå att jag vill prioritera vikt ganska högt.

Notera att detta är bilder på nästan ett år gamla prototyper. Så mycket kan ha ändrats. Tex microspline kompabilitet pratas det om. Men ryktet säger 50-70g besparing. Så fortfarande tyngre än tex i9 hyper (som ju oxå är intressanta, men tror o te de frihjular lika fint, bra men inget ä nära onyx av de jag prövat). Men så blir det ju eftersom body och navkropp kräver ringar i höghållfasthetsstål för att palla trycket från spragsen.
    Bra tråd om dem https://forums.mtbr.com

Vad är det för butik du funnit? Kan vara bra för framtiden att veta. För även om det är enskilt dyraste uppgraderingen jag gjort så är det överlägset bästa. Skapar beroende ??

Den finska butiken tar 2400kr för navet inkl frakt men då får jag det nog först i maj då dom vill ta det på en stororder. En butik i England är 200kr billigare och har två veckors leveranstid men frågan är ju om man vågar beställa därifrån nu?

Söker Hollowgram vev och sram guide ultimate.

Av:
    Egress
    aki skrev:
    @Egress

ERD 546

Nds pitch circle 41
    Ds pitch circle 46

Nds flange dist 35
    Ds flange dist 15

Ok...
    De ekermått jag fick fram är:

NDS - 277.4mm
    DS - 275.6mm

Detta är beräknat så att ekern slutar exakt vid ERD-diametern (vilket verkar vara exakt hur DT's kalkylator i normala fall räknar). Så om vi rundar neråt hamnar vi på:

NDS - 276mm
    DS - 274mm

Hoppas de siffrorna är mer realistiska.
    Redigerad 3 gång(er). Senaste ändring 2019-03-28 23:36 av Egress.

Av:
    Egress
    Egress skrev:
    aki skrev:
    @Egress

ERD 546

Nds pitch circle 41
    Ds pitch circle 46

Nds flange dist 35
    Ds flange dist 15

Ok...

NDS - 277.4mm
    DS - 275.6mm

Detta är beräknat så att ekern slutar exakt vid ERD-diametern (vilket verkar vara exakt hur DT's kalkylator i normala fall räknar). Så om vi rundar neråt hamnar vi på:

NDS - 276mm
    DS - 274mm

Kan även tillägga att jag testade min CAD-modell genom att mata in detaljer från ett fördefinierat 24-håls SP nav och fick samma resultat som kalkylatorn ner till ca. en tiondels millimeter.

Av:
    aki
    Egress skrev:
    Egress skrev:
    aki skrev:
    @Egress

ERD 546

Nds pitch circle 41
    Ds pitch circle 46

Nds flange dist 35
    Ds flange dist 15

Ok...

NDS - 277.4mm
    DS - 275.6mm

NDS - 276mm
    DS - 274mm

Kan även tillägga att jag testade min CAD-modell genom att mata in detaljer från ett fördefinierat 24-håls SP nav och fick samma resultat som kalkylatorn ner till ca. en tiondels millimeter.

Vilken insats, stort tack! Blir bra att ha som dubbelkoll när jag ger mig på kalkylatorn igen.

Av:
    MEL F.AT
    skier skrev:
    Hälge skrev:
    Hej skier.

/Hälge

sedär, ritningar! Inte exakt samma beteckning som de naven jag har (411CB istf 411SB) men måtten är ju tillräckligt lika för att det borde vara samma navkropp. Jag ska mäta lite till ikväll men kör nog på samma mått som dig sen.
    Jag har samma nav som dig och problem med mått. Förmodar att D412CB-X12-11S är samma nav men versionen med carbon (CB).
    Hur många kors ska du ha i ditt bygge?

Av:
    skier
    MEL F.AT skrev:
    skier skrev:
    Hälge skrev:
    Hej skier.

/Hälge

Jag har samma nav som dig och problem med mått. Förmodar att D412CB-X12-11S är samma nav men versionen med carbon (CB).
    Hur många kors ska du ha i ditt bygge?

3-kors enligt DT swiss kalkylatorn, det gick inte att välja något annat med 28 hål och straight pull, så jag kör på det :)
    Känner mig långt ifrån säker på ekrarna blir lagom långa, men jag har iaf beställt grejer nu, i värsta fall får jag köpa en omgång ekrar till om det inte passar.

Av:
    emmer
    Någon som vet var man hittar 29’’ tubfälgar till vettigt pris?

—————
    Äh, nu har jag lackat ur på alla idioter...

Av:
    Manurhin2
    emmer skrev:
    Light bicycle ?

Av:
    MEL F.AT
    Skier är du säker på att det går att bygga med 3-kors. blir inte vinkeln av ekern för brant. Jag köpte mina nav på ebay av carbonspeedcycle. De bygger hjul med dessa nav. frågade vad som var lämpligt när det gäller 2 eller 3-kors, fick svaret att 2-kors blir bra.

Av:
    emmer
    Manurhin2 skrev:
    emmer skrev:
    Light bicycle ?
    Tänkte ”plåt”

—————

Av:
    Crocko
    Ambrosio är ju fina, finns ju säkert billigare om det är målet, ebay brukar svämma över med tubfälgar.

Av:
    Manurhin2
    emmer skrev:
    Manurhin2 skrev:
    emmer skrev:
    Light bicycle ?
    Tänkte ”plåt”
    Aluminiumplåtfälgar är såååå 2002 ?

Av:
    emmer
    Manurhin2 skrev:
    emmer skrev:
    Manurhin2 skrev:
    emmer skrev:
    Light bicycle ?
    Tänkte ”plåt”
    Jo, men har man tre par tubkolfiber till den CX:en och två till den andra, men bara ett par tubalu till den ena så är det väl tubalu man ska komplettera med till den andra? Även om det är nittonhundratal...
    Men det kan hända tub för mtb dog innan tjunio blev all the rage?

—————

Av:
    Manurhin2
    emmer skrev:
    Manurhin2 skrev:
    emmer skrev:
    Manurhin2 skrev:
    emmer skrev:
    Light bicycle ?
    Tänkte ”plåt”
    Jo, men har man tre par tubkolfiber till den CX:en och två till den andra, men bara ett par tubalu till den ena så är det väl tubalu man ska komplettera med till den andra? Även om det är nittonhundratal...
    Om du har skivor så får det gå ?

Av:
    emmer
    Manurhin2 skrev:
    emmer skrev:
    Manurhin2 skrev:
    emmer skrev:
    Manurhin2 skrev:
    emmer skrev:
    Light bicycle ?
    Tänkte ”plåt”
    Om du har skivor så får det gå ?
    På den är det det...

—————

Av:
    Leffe
    emmer skrev:

https://www.facebook.com

Av:
    Jensen
    Jensen skrev:
    Jensen skrev:
    Jensen skrev:
    Jensen skrev:
    Jensen skrev:
    Funderar på nya hjul till den här:
    https://happyride.se

Tänker mej några lätta hjul för både stig och skoterspår. Kommer att köra jj4.8 slanglöst. FAT680 fälgar från lb är väl de mest intressanta jag hittat än så länge. Framnav får väl bli ett Cannondale Lefty Olaf. Bak lutar det åt DT eller tune då alla andra 12x197 verkar vara betydligt tyngre. Vilka ekrar kan vara lämpliga till sådana hjul?

Enda alternativet till original framnav verkar vara onyx. Lite skumt att det skiljer i centrering mellan naven.

Original Lefty 73

Pga att supermax bygger lite mer på bredden kanske? Men vadå enda? Leonardi? Carbon-ti? Finns ju fler än dem. Eller är det till fatbike o där har de en lämgre axel? Fast då finns väll inte cannonball heller?

Originalnavet för fat CAAD har 73mm mellan flänsarna jämfört med 60mm för lefty 2.0. Jag har inte prövat men jag tror att ett standard leftynav passar. Skillnaden är att lefty73navet har den högra flänsen förskjuten åt höger. Det som jag tycker va lite underligt med onyxnavet är att det också har 73mm mellan flänsarna men att flänsarna inte är centrerade som på originalnavet.

Hur kan både original och onyx ha samma avstånd mellan flänsarna men olika centrum, borde ju vara rätt lika där me tanke på att de ju bygger från änden av axeln. Men onyx är ofta väldigt snabba på att svara på frågor. De har ju till o med specialtillverkat delar till mitt onyx nav.
    Navet på deras hemsida var inte för Olaf. Det går dock att beställa ett specifikt nav för Olaf. Lite lättare än original. Får fundera på den. Hur beställde du? Direkt från onyx eller via någon av deras återförsäljare i Europa?

Via twowheelssports här i Sverige som i alla fall då sålde onyx (de säljer bmx grejer och onyx är ju från början bmx märke, så något som de måste beställa hem). Tror dock det hade blivit billigare från USA även me tull och moms. Ska funka special kanske ännu lättare så. Specialdelan de fixade gjordes ju via kontakt direkt med onyx. Gjorde svenska affären lite putt när den kom via dem, att jag inte pratat direkt med dem. Men samtidigt skönt att slippa mellanhänder i kommunikationen när något special ska göras. Dyraste enskilda uppgraderingen jag gjort, men den absolut bästa (baknav) någonsin typ

Tror isig svenska butiken tog fem via generalagent i Spanien
    Onyx navet ska vara ca 30g lättare men blir betydligt dyrare än originalnavet. 192USD mot 113€. Frakt, tull moms och den där avgiften på 125kr så landar det väl på ca 2600kr.
    Synd att baknaven är så ohyggligt tunga.

113USD i frakt för ett nav. Ca 3900kr känns svårt att motivera även om det är 30g lättare.

Om du pratar bara framnav yes. Kollat svenska butiken? Inga andra som har något vettigt? Leonardi eller liknande?

Nu har jag hittat en öppning för ett Onyx framnav. Det är via en finsk butik och priset hamnar på ganska exakt det dubbla mot ett original lefty 73. Med det priset så tåls det ju att funderas på. Det tråkiga är att det kan försena bygget något men man får väl se den långa väntan som en del i nöjet med hela projektet.
    Har fått reda på att dom nya lätta( hur lätta dom nu blir, har du någon viktuppgift?) standardnaven börjar levereras i slutet på april. Efter att dom nya naven lanserats kommer Onyx att börja jobba med ett nytt fatbikenav. Lite lockande men jag känner ändå att jag vill prioritera vikt ganska högt.

Notera att detta är bilder på nästan ett år gamla prototyper. Så mycket kan ha ändrats. Tex microspline kompabilitet pratas det om. Men ryktet säger 50-70g besparing. Så fortfarande tyngre än tex i9 hyper (som ju oxå är intressanta, men tror o te de frihjular lika fint, bra men inget ä nära onyx av de jag prövat). Men så blir det ju eftersom body och navkropp kräver ringar i höghållfasthetsstål för att palla trycket från spragsen.
    Bra tråd om dem https://forums.mtbr.com

Vad är det för butik du funnit? Kan vara bra för framtiden att veta. För även om det är enskilt dyraste uppgraderingen jag gjort så är det överlägset bästa. Skapar beroende ??

Den finska butiken tar 2400kr för navet inkl frakt men då får jag det nog först i maj då dom vill ta det på en stororder. En butik i England är 200kr billigare och har två veckors leveranstid men frågan är ju om man vågar beställa därifrån nu?

på vilket sätt skulle det vara ett problem? Brexit ja, men de kommer ju säkerligen ha något handelsavtal med eu (även om de just nu bitchar sig). annars borde man kunna sköta garantin genom annan butik, garantin har du ju mot onyx egentligen. Sen, pratar vi framnav, det är ju inte överkomplicerat, navkropp pluss två lager, så känns ju spontant som om risken för fel är klart mindre än i ett baknav.

vad hette engelska butiken? undrar bara för när jag köpte min var det riktigt svårt att hitta butiker i europa. kul om det ändrats

===I Speed kills, but you get there faster I===

Av:
    emmer
    Leffe skrev:
    emmer skrev:
    https://www.facebook.com
    Tack (men de är det ju bara att byta nav på med en gång... Men jag frågade ju efter fälgar :-) )

—————

Av:
    Manurhin2
    Manurhin2 skrev:
    Då vart det färdigt , tyvärr försvann inga gram under byggtiden .
    Får väl helt enkelt plocka ur en eker för att komma under 1200 g ;-)

Hmmm
    La mig i hästbajs idag , troligtvis för att hjulen är ultralätta och snabba .
    Rekommenderas inte , köp tunga hjul och däck med traktormönster ?

M

Av:
    emmer
    Manurhin2 skrev:
    Manurhin2 skrev:
    Hmmm
    M
    Bra weight weenie -trick.
    Innehåller säkert lite ammoniak så det fräter bort några gram aluminium på hjulen och vips är man under 42.5oz...

—————

Av:
    Crocko
    emmer skrev:
    Manurhin2 skrev:
    Manurhin2 skrev:
    Hmmm
    M
    Innehåller säkert lite ammoniak så det fräter bort några gram aluminium på hjulen och vips är man under 42.5oz...

Fila lite på ekrarna bara, behövs ju bara typ ett tiondels gram per eker så är du där, dessutom är det ett fantastiskt tidsfördriv, rekommenderar stålull och autosol för slutfinishen så de blir Aero hala.

Av:
    Manurhin2
    Crocko skrev:
    emmer skrev:
    Manurhin2 skrev:
    Manurhin2 skrev:
    Hmmm
    M

Fila lite på ekrarna bara, behövs ju bara typ ett tiondels gram per eker så är du där, dessutom är det ett fantastiskt tidsfördriv, rekommenderar stålull och autosol för slutfinishen så de blir Aero hala.

Hmmm
    Mer hästbajs och blanka ekrar .
    Nej tacka vet jag instegshjul på 2,2 kg som är kursstabila i skithögar ?

Av:
    Leffe
    Vad säger ni om skillnaderna mellan LB's recon och recon pro?
    https://www.lightbicycle.com

Är det verkligen värt en tusenlapp extra per fälg?

Av:
    etnica
    Har det blivit dyrare med hjul?

Pröjsade 3900:- för hope pro evo 2 med arch ex fälgar , dt swis comp ekrar för 4 år sedan inklusive bygge.

Idag:
    ~6000:- hope pro evo 4 med xm481 med sapim race och jag får bygga själv

Kanske jag blivit gammal till slut.

edit: jag betalade 3900:- inte 4500:- från svensk återförsäljare
    Redigerad 2 gång(er). Senaste ändring 2019-04-06 19:16 av etnica.

Av:
    clnr
    Svenska kronan har ju rasat mot de flesta andra valutor. Sen förklarar det väl inte hela skillnaden

Ett forum, flera fora

Av:
    Rut-66
    Jaha ja... nu måste jag lära mig att snickra ihop hjul själv.
    Min LBS fick ekra om mitt bakhjul med ett nytt nav och ventilen hamnade i näst bästa glipan och loggan på navet syns definitivt inte genom ventilhålet ;) ;) ;)

Nä, men jag inväntar några Scraper i40 för att bygga nytt framhjul till en stel gaffel, så lär återkomma till denna tråd.

Är det stor skillnad på styrkan mellan 2-kors och 3-kors ?

Av:
    Leffe
    etnica skrev:
    Har det blivit dyrare med hjul?

Pröjsade 3900:- för hope pro evo 2 med arch ex fälgar , dt swis comp ekrar för 4 år sedan inklusive bygge.

Idag:
    ~6000:- hope pro evo 4 med xm481 med sapim race och jag får bygga själv

Kanske jag blivit gammal till slut.

edit: jag betalade 3900:- inte 4500:- från svensk återförsäljare

Har också tänkt på det, för att inte tala om gafflar...

Av:
    MartinC
    Amatörfråga: är det några extra fallgropar att beakta när man bygger hjul med kolfiberfälg?
    Tänker lvg och typ 30-50 mm höjd.

Har byggt 4 par aluhjul själv utan större problem.

Av:
    Manurhin2
    MartinC skrev:
    Amatörfråga: är det några extra fallgropar att beakta när man bygger hjul med kolfiberfälg?

Har byggt 4 par aluhjul själv utan större problem.

Tycker tvärs om .
    En alufälg är ju stabil som slime om man jämför med en kolfälg .
    Lättare att jobba med ngt som är skapligt formstabilt .

Av:
    HåkanC
    MartinC skrev:
    Många rekommenderar fälgbrickor, rostfria, åtminstone om du skall använda alunipplar

Det kan även vara bra att ha ngn form av "verktyg" för att få på nippeln på ekern, att nå fram med en 50mm fälg kan bli lite besvärligt annars. Iofs funkar det ofta med en tandpetare el likn, men det finns även specialverktyg

/Håkan

Av:
    Crocko
    HåkanC skrev:
    MartinC skrev:
    Många rekommenderar fälgbrickor, rostfria, åtminstone om du skall använda alunipplar

/Håkan

Ett väl beprövat verktyg är ju att fästa nippeln omvãnt på en lös eker, funkar och billigare blir det knappast, bygger man på TL fälgar utan hål brukar det finnas speciella magneter för att få nipplarna på plats,

En generell sak som inte bara gäller kolfälgar att jag och många andra tycker att det är enkelt och bekvämt att välja nipplar med något slags huvud så att hjulet kan byggas och spännas med smidiga verktyg från "utsidan" när hjulet sitter i riktstället och slippa jobba med vanlig ekernyckel.

Av:
    MartinC
    Crocko skrev:
    HåkanC skrev:
    MartinC skrev:

/Håkan

Ett väl beprövat verktyg är ju att fästa nippeln omvãnt på en lös eker, funkar och billigare blir det knappast, bygger man på TL fälgar utan hål brukar det finnas speciella magneter för att få nipplarna på plats,

En generell sak som inte bara gäller kolfälgar att jag och många andra tycker att det är enkelt och bekvämt att välja nipplar med något slags huvud så att hjulet kan byggas och spännas med smidiga verktyg från "utsidan" när hjulet sitter i riktstället och slippa jobba med vanlig ekernyckel.

Tackar!

Omvänd eker som hållare kör jag med sen tidigare. Verkar då som att det bara är att bygga på som vanligt ?

Föredrar nipplar av mässing: mindre risk att runddra skallen...

Av:
    pd.jansson
    Hej!
    Har ett par kolfiberfälgar (http://www.eiecarbon.com/A29C24D24S-T800-and-T700-29er-XC-super-light-carbon-rims-tubuless-compatible.html) som jag vill bygga om till Boost nav (DT swiss 350 6-bolt).

Helst straightpull då det ser lite coolt ut och verkar vara något lättare men jag hittar inga sådana med 32h till rimlig peng?

Tanken är att köra med DT swiss Comp och comp race alternativt Sapim race och D-light, vettigt?

Verkar ekerlängderna troliga till den aktuella fälgen?

EIE wheel straightpull.JPG

EIE wheel classic.JPG

/Daniel

Av:
    Mayhem
    pd.jansson skrev:
    Helst straightpull då det ser lite coolt ut och verkar vara något lättare men jag hittar inga sådana med 32h till rimlig peng?

Tanken är att köra med DT swiss Comp och comp race alternativt Sapim race och D-light, vettigt?

Bra pris på DT nav brukar finnas hos tyskarna såsom exempelvis R2-Bike, Starbike eller TNC Hamburg. Jag hittade den senare när jag nyligen sökte 240s nav i specifika konfigurationer som andra listade väldigt lång leveranstid på.

Själv hade jag nog inte valt att bygga med straightpull utan att också välja aero-ekrar. Mycket enklare att hålla på plats medan man spänner ekrarna än runda ekrar.

Har du mätt fälgens ERD själv eller litar på tillverkarens specifikation? Ofta svårt att veta om tillverkarens mått gäller endast mellan insida fälg eller även inkluderar den sista millimetern till botten på skruvspåret i nippeln.

Av:
    pd.jansson
    Mayhem skrev:
    pd.jansson skrev:

Bra pris på DT nav brukar finnas hos tyskarna såsom exempelvis R2-Bike, Starbike eller TNC Hamburg. Jag hittade den senare när jag nyligen sökte 240s nav i specifika konfigurationer som andra listade väldigt lång leveranstid på.

Själv hade jag nog inte valt att bygga med straightpull utan att också välja aero-ekrar. Mycket enklare att hålla på plats medan man spänner ekrarna än runda ekrar.

Har du mätt fälgens ERD själv eller litar på tillverkarens specifikation? Ofta svårt att veta om tillverkarens mått gäller endast mellan insida fälg eller även inkluderar den sista millimetern till botten på skruvspåret i nippeln.

Har inte mätt ERD själv (måste kolla hur man gör därför gick jag på leverantörens uppgift).

Har kollat R2 men där fanns bara 28H, får kolla de andra.

Vilka aero-ekrar modeller ska man satsa på (Dt swiss och Sapim)?

/Daniel

Av:
    Mayhem
    pd.jansson skrev:
    Har inte byggt några MTB-hjul själv men några par skivbromsade landsvägshjul. Använder vanligtvis samma ekrar som DT själva väljer till sina finare hjul, med Aerolite fram samt vänster bak och Aero Comp höger bak. Hos Sapim heter motsvarande ekrar CX-Ray respektive CX-Sprint. De är lite billigare än DT men av någon anledning brukar just CX-Sprint vara mer sällsynt hos återförsäljare. Om jag använder DT nav skulle min OCD aldrig tillåta Sapim ekrar men med annat navfabrikat inga problem… :p

Av:
    Manurhin2
    Mayhem skrev:
    pd.jansson skrev:
    Har inte byggt några MTB-hjul själv men några par skivbromsade landsvägshjul. Använder vanligtvis samma ekrar som DT själva väljer till sina finare hjul, med Aerolite fram samt vänster bak och Aero Comp höger bak. Hos Sapim heter motsvarande ekrar CX-Ray respektive CX-Sprint. De är lite billigare än DT men av någon anledning brukar just CX-Sprint vara mer sällsynt hos återförsäljare. Om jag använder DT nav skulle min OCD aldrig tillåta Sapim ekrar men med annat navfabrikat inga problem… :p

Teoretiskt bör man nog ha aerocomp även på skivsidan fram där det är absolut mest påfrestningar.
    Byggde mina lvg-hjul med aerolight men mtb-hjulen med aerocomp ( trots att jag då fick 7g för tunga hjul mot önskemål = 1206g )
    Bromsar inte gärna när jag väl fått upp farten på lvg och många finhjulstillverkare gör lika , svagare hjul men så blev det .

M

Tyvärr, bara registrerade användare får skriva inlägg i detta forum.

Klicka här för att logga in

KÖP & SÄLJ