• Re: Hjulbyggartråden

Av:
    skier
    skier skrev:
    MEL F.AT skrev:
    skier skrev:
    Hälge skrev:
    Hej skier.

Jag har kommit fram till följande med hjälp av bifogade ritningar:
    Fram PCD 34mm, FDL 23,2mm, FDR 29,6mm
    Bak PCD 34mm/47mm, FDL 31,0mm, FDR 17,7mm
    Offset är lika med väldigt nära noll.

Har inte byggt hjulen än så jag kan inte garantera nåt, men mäter man på naven ser det ut att stämma.

/Hälge

sedär, ritningar! Inte exakt samma beteckning som de naven jag har (411CB istf 411SB) men måtten är ju tillräckligt lika för att det borde vara samma navkropp. Jag ska mäta lite till ikväll men kör nog på samma mått som dig sen.
    Jag har samma nav som dig och problem med mått. Förmodar att D412CB-X12-11S är samma nav men versionen med carbon (CB).
    Hur många kors ska du ha i ditt bygge?

3-kors enligt DT swiss kalkylatorn, det gick inte att välja något annat med 28 hål och straight pull, så jag kör på det :)
    Känner mig långt ifrån säker på ekrarna blir lagom långa, men jag har iaf beställt grejer nu, i värsta fall får jag köpa en omgång ekrar till om det inte passar.

Återkopplar lite efter att jag byggt ihop hjulen:
    278mm ekrar (runt om både fram och bak)
    14mm sapim nipplar
    sapim hm-brickor
    28h, 3-kors
    Fälgar med ERD 550mm

Passade ihop och blev lagom långa ekrar. Gick förvånansvärt enkelt att bygga, behövde inte hålla emot med tång när jag spände ekrarna utan det räckte att hålla emot med handen. Blir provkörning i påskhelgen, först ska gammelhjulen överleva "En Forårsdag i Hell-singør" på söndag.

Av:
    cykloton
    Varför är hjulen på wheelproject så billiga för dt 240 och fin fälg t.ex?

Av:
    Sixten Fors
    cykloton skrev:
    Varför är hjulen på wheelproject så billiga för dt 240 och fin fälg t.ex?
    Det är inte jättebilligt. När du väl byggt/räknat ihop allt. Plus frakt och avgifter. Lägg ditt exakta bygge i varukorgen och ta en skärmdump så får vi se hur billigt det blev.

Av:
    cykloton
    Screenshot_20190415-081014.jpg

Här, dt swiss 240 nav och ex471 25mm fälg. Sapim d-light ekrar samt tubeless kit. 590€ + 20€ i frakt. Billigare än på r2bike iaf.

Av:
    Sixten Fors
    Ja 610 EUR + 60-65 EUR för 36T StarRatchet är fortfarande rätt billigt, faktiskt.

Men just EX471 fälgen (enduro/DH) är nog inte vad du vill ha på en XC HT. Snarare XR391 (XC) eller i värsta fall XM421 (AM).
    XR https://www.bike24.com
    XM https://www.bike24.com
    EX https://www.bike24.com

Av:
    cykloton
    Sixten Fors skrev:
    Ja 610 EUR + 60-65 EUR för 36T StarRatchet är fortfarande rätt billigt, faktiskt.

Men just EX471 fälgen (enduro/DH) är nog inte vad du vill ha på en XC HT. Snarare XR391 (XC) eller i värsta fall XM421 (AM).
    XR https://www.bike24.com
    XM https://www.bike24.com
    EX https://www.bike24.com

Tack för hjälpen :)

Av:
    flottnacke
    Första hjulbygget på gång, beställning lagd på:
    DT 350 SP nav 15x100 12x142
    XR391 fälgar 29"
    SAPIM Race/D-light 306mm ekrar

Bör väl landa på drygt 1650gr och klara mina 85kg fisåkande i XC-långlopp motionsklass :)

Fortsättning följer..

Av:
    Sixten Fors
    flottnacke skrev:
    XR391 fälgar 29"
    Bör väl landa på drygt 1650gr och klara mina 85kg fisåkande i XC-långlopp motionsklass :)
    Fortsättning följer..
    Perfekt :)

Av:
    Crocko
    cykloton skrev:

Här, dt swiss 240 nav och ex471 25mm fälg. Sapim d-light ekrar samt tubeless kit. 590€ + 20€ i frakt. Billigare än på r2bike iaf.

En fundering bara, hur kommer du undan med 19% moms, det är inte så att du är lite för glad då leverantören inte vet att prylarna skall till Svedala när priset kvotades? Har själv fyndat ett par ggr för mycket utomlands och glömt bort att lägga på för moms och tull, blir ju lite surt i efterhand.

Av:
    Jensen
    Crocko skrev:
    cykloton skrev:

En fundering bara, hur kommer du undan med 19% moms, det är inte så att du är lite för glad då leverantören inte vet att prylarna skall till Svedala när priset kvotades? Har själv fyndat ett par ggr för mycket utomlands och glömt bort att lägga på för moms och tull, blir ju lite surt i efterhand.

Säljer de under en viss summa per år till Sverige är det tysk moms (tysk butik), över den summan svensk moms. Nu borde ju i o för sig wheelproject vara nära gränsen eller visar fel på sidan. Men såååå konstigt är det inte

===I Speed kills, but you get there faster I===

Av:
    jonte987
    flottnacke skrev:
    XR391 fälgar 29"

Fortsättning följer..

Var hamnar nåt sånt här prismässigt? och om jag dessutom siktar på boost och 29i för typ 6000-7000 vad ska jag ha för förväntningar kring vikt? Blir inga långlopp utan lite mer varierad motionskörning mot strava så 29/30i är nog det jag ska ha?

Av:
    Crocko
    jonte987 skrev:
    flottnacke skrev:
    XR391 fälgar 29"

Fortsättning följer..

Var hamnar nåt sånt här prismässigt? och om jag dessutom siktar på boost och 29i för typ 6000-7000 vad ska jag ha för förväntningar kring vikt? Blir inga långlopp utan lite mer varierad motionskörning mot strava så 29/30i är nog det jag ska ha?

Här är ett recept, blir nog minst 100gr lättare om man går på DT350 och några hundringar biligare:
    Screenshot 2019-04-18 at 14.09.39.png

Av:
    jonte987
    Crocko skrev:
    jonte987 skrev:
    flottnacke skrev:
    XR391 fälgar 29"

Fortsättning följer..

Här är ett recept, blir nog minst 100gr lättare om man går på DT350 och några hundringar biligare:

Tack. Låga 1700 är alltså vad jag kan sikta på för 5-6000 spänn. Det är "bara" drygt 500g lättare än jag har nu. Å andra sidan är det 20-25% minskning om man vill se det så... nåt att tänka på. Får ändå säga att de ingångshjul jag har är rimligt prisvärda på 1900 spänn.

Av:
    Sixten Fors
    Crocko skrev:
    DT350 SP IS Boost xD är inte billigare än HopePro4, bara bättre (bredare flänsavstånd) och 100 gram lättare.
    Jag skulle inte bygga med Laser mjukostekrar. I värsta fall D-Light runt om, men helst Sapim Race/D-Light mix med en sammanlagd ekervikt av 335 gram.
    Newmen SL.A.30 fälgarna vill väl även ha brickor (Newmen MG) som adderar 21-22 gram på ett hjulset.

Av:
    jonte987
    Sixten Fors skrev:
    Crocko skrev:
    DT350 SP IS Boost xD är inte billigare än HopePro4, bara bättre (bredare flänsavstånd) och 100 gram lättare.
    Jag skulle inte bygga med Laser mjukostekrar. I värsta fall D-Light runt om, men helst Sapim Race/D-Light mix med en sammanlagd ekervikt av 335 gram.
    Newmen SL.A.30 fälgarna vill väl även ha brickor (Newmen MG) som adderar 21-22 gram på ett hjulset.

Ok, men det är låga 17xx gram vi pratar om i prisklassen om det ska hålla?

Av:
    Sixten Fors
    jonte987 skrev:
    Exempel på hjul som jag använder själv, verklig vikt.
    Hjul18.png

Av:
    marr
    Sixten Fors skrev:
    Crocko skrev:

Trams! Bygg på Hope, ha lite själ!

Av:
    jonte987
    Sixten Fors skrev:
    jonte987 skrev:

Tack, sparar den. Tror nog att det är 30mm jag ska ha men vore kul att testa ett par riltigt lätta..

Av:
    Sixten Fors
    jonte987 skrev:
    Sixten Fors skrev:
    jonte987 skrev:
    Tack, sparar den. Tror nog att det är 30mm jag ska ha men vore kul att testa ett par riltigt lätta..
    +3500 kr så har du lätta hjul (ca 1460 gram) med 30 mm CF-fälgar av hög kvalitet

Av:
    Crocko
    Sixten Fors skrev:
    Crocko skrev:

Ny bygger jag med sapim HM istället för Newman MG men i bägge fallen adderar brickan 0.1gr så kombon nippel bricka blir 0,5gr/ eker om jag bygger med DT squorx eller sapim double square så 28gr för hela hjulsetet.
    Den vikten kan man ju sen få igen om man har udda smak för ekrar som har en ton av ost trots sin ganska höga brottsstyrka, flex är oxå en egenskap, ibland bygger jag med super-CX det går det med.

Om sen hjulet kommer kollapsa pga av det 2,9mm sämre flänsavståndet och mjukostekrarna får vi se, men en sak är säker, de kommer se betydligt roligare ut eftersom de gick att få i en färg som matchade andra detaljer på cykeln om man gillar annat än svart.

Kan hålla med om att DT 350 är otroligt prisvärda åtminstone så länge man gillar svart, DT alu fälgar är super i de dimensioner de finns i. Men ibland måste man ta ut svängarna lite som att testa kina-kol eller mjukost ekrar.

Av:
    jonte987
    Sixten Fors skrev:
    jonte987 skrev:
    Sixten Fors skrev:
    jonte987 skrev:
    +3500 kr så har du lätta hjul (ca 1460 gram) med 30 mm CF-fälgar av hög kvalitet

Ok, då har jag lite siffror. 1460 känns bättre men sen får vi se vad jag vill lägga på att testa lite....
    Angående färgmatchning så matchar jag allt i svart så där är vi hemma :)

Av:
    NickPick
    jonte987 skrev:
    Sixten Fors skrev:
    jonte987 skrev:
    Sixten Fors skrev:
    jonte987 skrev:

Ok, då har jag lite siffror. 1460 känns bättre men sen får vi se vad jag vill lägga på att testa lite....
    Personligen skulle jag inte besvära mig att bygga hjul över säg 1550g för xc.
    Mina väger som referens 1307 / 1360g.

Av:
    jonte987
    NickPick skrev:
    jonte987 skrev:
    Sixten Fors skrev:
    jonte987 skrev:
    Sixten Fors skrev:
    jonte987 skrev:

Personligen skulle jag inte besvära mig att bygga hjul över säg 1550g för xc.
    Mina väger som referens 1307 / 1360g.

På 30mm eller du kör smalare?

Av:
    NickPick
    Smalare. Jag kör xc.

Väntar på tabellen som säger vilka hjul Nino körde 2018 för dom är minsann breda, inte för att hans delval har något med exponering att göra eller så.

Av:
    Sixten Fors
    NickPick skrev:
    Personligen skulle jag inte besvära mig att bygga hjul över säg 1550g för xc. Mina väger som referens 1307 / 1360g.
    Men det är väl inte xc-hjul utan lvg/gravelhjul? Alltså <25 mm smala fälgar?

Av:
    Ubbe73
    Ni som kör mtb-hjul under 1400g, vilka nav brukar ni välja?

Av:
    Sixten Fors
    Ubbe73 skrev:
    Ni som kör mtb-hjul under 1400g, vilka nav brukar ni välja?
    Jag tänker rätt fälgbredd, för att fälgar är lättare än däck (gram per däckvolym, oavsett om det är AL eller CF fälg).

Jag tänker IS för skivorna, för att det ger fler valmöjligheter än bara Shimano CL-skivor som iofs. är bra men inte direkt lätta eller billiga. Det går att spara många gram på att välja lätta och billiga 6-bult skivor som man skruvar fast med lätta och billiga Ti-skruv.
    Skivor.png

Jag tänker Boost och xD. Och lättaste xD kassetten innan jag funderare på lättaste naven, för att det är billigare (typ halva priset) att spara gram på kassetten än på naven.
    Kassett.png

Jag tänker 28 ekrar fram och bak. Straightpull eller Classic spelar ingen roll för mig, en fördel med Classic är att man kan välja att köra 28 ekrat 2-kors (istället för 3-kors) om man vill, vilket ger 1 cm kortare (och därmed lite lättare) ekrar. Kokar man sedan ned pris/prestanda/vikt enligt ovan ser mina tre bästa (och två mindre prisvärda) alternativ ut såhär:
    Hubs2.png
    Redigerad 7 gång(er). Senaste ändring 2019-04-21 07:12 av Sixten Fors.

Av:
    NickPick
    Sixten Fors skrev:
    NickPick skrev:
    Personligen skulle jag inte besvära mig att bygga hjul över säg 1550g för xc. Mina väger som referens 1307 / 1360g.

Ja det känns att en katalogberoende farbror från Stockholm kan bedöma sånt. ?

Det är vår. Ut och cykla istället. Det gör dig nog gott!

Av:
    Sixten Fors
    NickPick skrev:
    Sixten Fors skrev:
    NickPick skrev:
    Det verkar som att du har en åsikt om att låg vikt är viktigt eftersom du dömer ut för tunga hjul för XC? Ändå väljer du för smala fälg (lvg/gravel-typ) för att spara vikt på hjulet, som du får betala 2 ggr om i extra däckvikt vid samma luftvolym i däcken. Resonemanget går inte ihop. Inte ens om man råkar bo i glesbygd.

Av:
    Jensen
    Sixten Fors skrev:
    NickPick skrev:
    Sixten Fors skrev:
    NickPick skrev:
    Det verkar som att du har en åsikt om att låg vikt är viktigt eftersom du dömer ut för tunga hjul för XC? Ändå väljer du för smala fälg (lvg/gravel-typ) för att spara vikt på hjulet, som du får betala 2 ggr om i extra däckvikt vid samma luftvolym i däcken. Resonemanget går inte ihop. Inte ens om man råkar bo i glesbygd.

Eller så inser han att det faktiskt inte var omöjligt att cykla på däcken trotts att de har minimalt mindre volym. Det är lite komiskt när du säger att han straffas 2 (!!!!) gånger om när det är din HÖGST personliga åsikt och inte ren o skär fakta. O nu pratar vi inte om 15 vs 30 mm fälg utan några mm skillnad. Visst kan säker 30 mm vara lite lite lite bättre än säg 27-27 mm fälg, men om man som dig får det att låta som om den smalare fälgen är ocykelbar, då är man ute o virrar

Av:
    Sixten Fors
    I så fall kan man ofta välja ännu smalare däckdimension på den bredare fälgen. För samma volym. Som är lättare och rullar bättre. Smala fälgar kan inte vinna.

Av:
    Jensen
    Sixten Fors skrev:
    I så fall kan man ofta välja ännu smalare däckdimension på den bredare fälgen. För samma volym. Som är lättare och rullar bättre. Smala fälgar kan inte vinna.

Jag trodde det var motorn som var det viktigaste? Annars hade jag varit sjuuukt snabb vid det här laget

Så där har du allt fel.

Av:
    Kneecap
    Sixten Fors skrev:

Tjena!

Som då antagligen får en form som gör att mönstret inte ger rätt grepp längre.

Av:
    Sixten Fors
    Kneecap skrev:
    Sixten Fors skrev:
    Som då antagligen får en form som gör att mönstret inte ger rätt grepp längre.
    På rätt fälgbredd får däcket rätt form. På fel (för smal i detta fall) får däcket sämre/fel form. För smala fälgar i förhållande till däcket kan inte vinna. Vare sig lägre vikt (vid samma volym), rull eller andra normalt sett önskvärda egenskaper. Lika självklart för de flesta som att jorden inte är platt.

Av:
    Jensen
    Vinna hur?

Av:
    emmer
    Jensen skrev:
    Vinna hur?
    Antagligen genom att inte ha lika fel^H^H^H rätt form som för smala däck på för bred fälg.
    Man kan ju aldrig vinna sönderskurna däckssidor eller sidonabbar som ligger i när man kör rakt fram om man inte har för smala däck på för bred fälg.
    Det gäller ju att hänga med i senaste modet :-)

—————
    Äh, nu har jag lackat ur på alla idioter...

Av:
    Sixten Fors
    Conti har till och med slutat att tillverka 29x2.0" mtb-däck, det smalaste som erbjuds är 29x2,2" (55 mm) vilka passar bra på 25-27 mm fälg men ännu bättre på 28-30 mm fälg. Varför sluta med smala däck? För att de inte vill dra sitt varumärke i smutsen av smaldäckskramande xc-cyklister från förr som förlorar tävling efter tävling då de fortfarande lever i villfarelsen att smala och lätta däck är snabbare än moderna däck.

Av:
    emmer
    Race King RS 55-622 listas som 29x2.00 och som "nyhet".
    Dessa slarviga tyskar....

—————

Av:
    Örjan Lax
    emmer skrev:
    Länka?

Av:
    Jensen
    Sixten Fors skrev:
    Conti har till och med slutat att tillverka 29x2.0" mtb-däck, det smalaste som erbjuds är 29x2,2" (55 mm) vilka passar bra på 25-27 mm fälg men ännu bättre på 28-30 mm fälg. Varför sluta med smala däck? För att de inte vill dra sitt varumärke i smutsen av smaldäckskramande xc-cyklister från förr som förlorar tävling efter tävling då de fortfarande lever i villfarelsen att smala och lätta däck är snabbare än moderna däck.
    Men vart står det att 2,2 är designad för 25, 30 eller 40 mm fälg?. Vem säger att 30 inte är för smalt? Är inte 40 det nya vinnande?

Kan ju även vara för att de säljer dåligt av de smalare. Precis som att få märken släpper nya modeller i 26”. Men det är klart, det är lättare att säga att ”jag har rätt och alla ni andra har fel”

Av:
    Jensen
    Örjan Lax skrev:
    emmer skrev:
    Länka?

Kollat hemsidan? 26” och 27,5” är 2.2. 29” 2.0

F70B983B-27E6-443A-8186-E232AC53FB26.png

Av:
    emmer
    Örjan Lax skrev:
    emmer skrev:
    Länka?
    Orkar inte, men jag kan länka till ett smalare conti lerdäck om det är okay?
    https://www.continental-tires.com
    Men djup lera är ju som sand (och snö) - man vill ha ett däck som skär igenom och inte flyter omkring ovanpå som en planande jolle...

—————

Av:
    Örjan Lax
    Jensen skrev:
    Örjan Lax skrev:
    emmer skrev:
    Länka?

Det blir Europadomstolen nästa!

Av:
    emmer
    Örjan Lax skrev:
    Jensen skrev:
    Örjan Lax skrev:
    emmer skrev:
    Länka?
    Det blir Europadomstolen nästa!
    Conti räds icke någon europadomstol men när sixten™ börjar köra omodernt™ och fail™ på conti i vareviga tråd så kommer tyskarna bums märka om däcken...

—————

Av:
    Örjan Lax
    emmer skrev:
    Örjan Lax skrev:
    emmer skrev:
    Länka?
    Orkar inte, men jag kan länka till ett smalare conti lerdäck om det är okay?
    https://www.continental-tires.com
    Men djup lera är ju som sand (och snö) - man vill ha ett däck som skär igenom och inte flyter omkring ovanpå som en planande jolle...

Javisst, bäst att byta ut däcken mot sågklingor från Knohult...

Tyvärr, bara registrerade användare får skriva inlägg i detta forum.

Klicka här för att logga in