• Re: Hjulbyggartråden

Av:
    MrBike
    jofahjalm skrev:
    Det spelar ingen roll att det år tubeless. Att spänna hjulet med däcket monterat borde vara bästa alternativet om man inte vill skaffa en fälg som klarar av trycket man vill använda.

Min tanke med, tänker att om fälgen blivit lite mindre är det beständigt då jag inte tror aluminium liksom fjädrar tillbaka om man tar bort däcket.

Förvånad dock pga att det är racer-fälgar med racerdäck och ”normalt” tryck för den kombinationen.

Av:
    Crocko
    Kema skrev:
    Någon som byggt Newmen hjul med deras MG-washer?
    Behöver jag kompensera ekerlängd när jag använder den? Ska använda DTSwiss sqourx nipplar tänkte jag.
    Har mailat r2-bike men inte fått svar.

/Kenneth

Har byggt med sapim motsvarighet och om brickan bottnar som den skall i fälgen, ligger på ett plant underlag ocg nippeln är något så när rund skull jag säga att det bygger Max 1mm. Då brickorna har en skålning där nippeln sätter sig så blir den faktiska skillnaden liten, så själv bryr jag mig inte på ekrar där jag avrundat uppåt, annars kan man lägga på 1mm för att vara på den säkra sida.

Sen beror ju allt på om det är mätt eller kalkylerade längder då alla räknar lite olika.

Av:
    Ubbe73
    Letar DT 350 nav till nästa hjulbygge. Kan inte hitta någon som har dessa i lager. Någon som vet om man kan få tag på detta nav?
    Screenshot_20190509-121103_Samsung Internet.jpg

Av:
    Manurhin2
    Ubbe73 skrev:
    Letar DT 350 nav till nästa hjulbygge. Kan inte hitta någon som har dessa i lager. Någon som vet om man kan få tag på detta nav?

Kollat B24 ?

Av:
    Ubbe73
    Jepp, stått 10-12v lev.tid länge. Vill hålla mig till IS och ej centerlock. 240s känns lite mycket, 1000:- mer än 350.

Av:
    Manurhin2
    Ubbe73 skrev:
    Jepp, stått 10-12v lev.tid länge. Vill hålla mig till IS och ej centerlock. 240s känns lite mycket, 1000:- mer än 350.
    Finns ju adapter om dom finns som cl

Av:
    Mayhem
    DT verkar ligga efter med leveranserna av nav, mycket som är slut i lager på typ alla butiker. TNC Hamburg verkar ha efterfrågad variant i lager. Jag beställde nyligen 240s från dem, fungerade bra även om ett av baknaven jag fick inte var korrekt version och fick bytas ut…

https://www.tnc-hamburg.com

Av:
    Ubbe73
    Tackar. Lite dyrare än R2, men det verkar finnas att beställa 👍

Av:
    Freddie L
    Halloj,

Om jag ska bygga nya 650b-hjul till dottern, vågar jag köra på lite tunnare ekrar då? Tanken är att få så låg roterande vikt som är möjligt (på en budget på ca 4-6k, och ha allt hemma och färdigt i god marginal till sommaren). Det är lättast att hitta 32-håls fälg och nav till rätt pris.

Dottern väger 38,5kg, utvecklar troligen inte jättemånga watt, kör mest småstökig XC. Planen är i23mm Crest-fälg och typ Novatec-nav (ev Actionsports Atmosphere SL i24mm + deras egna nav). Men hur mycket vikt vågar jag spara på ekrar? Jag har ju själv haft XC-hjul med både CX-ray och Aerolite på 26”-tiden. Men jag tror nog att jag hade nåt kralligare på driv-och ok-sidan!?!

Vad säger ni? Inte kommer väl en 11åring flexa ett hjul även om det bara är byggt med typ CX-ray?

/Fredrik

Av:
    Rattnalle
    Jag har dunkat runt mina hjul med DT Revolution på båda sidor i berg i tre år och gjort av med en eker på två mosade fälgar.

Inlägget ovan inleds med största sannolikhet av ett osynligt "Jag tycker att" inte "Jag vet obestridligt att".

Av:
    Magnus K
    Nav-fråga angående boost-bredd. Är det nån märkbar skillnad i stabilitet i lager på Shimano XT och DT Swiss 350?

Jag har bara möjlighet att jämföra billiga Shimano-nav mot 350-nav med qr, och där var det stor skillnad. Shimano rörde sig så pass mycket i lagren att bromsskivan skrapade mot bromsbeläggen i oket... Det fenomenet försvann helt när jag bytte till hjul med 350-naven...

Nu har jag samma ljudfenomen med billiga Shimano-naven bak fast i 12x148.

Edit:
    Efter lite googlande så verkar XT och XTR-naven för 15mm axel vara av klassisk typ med lagerbana i navkroppen, en ring med lagerkulor och en yttre lagerbana som sitter på axeln.
    DT Swiss 350 har väl ett maskinlager i var ände av navkroppen, det skulle väl kunna vada skillnaden i stabilitet jag upplevt på de billigaste Shimano-naven som troligen har en billig pressad inre lagerbana som är föga stabil...

Mvh
    Magnus
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2019-05-16 22:20 av Magnus K.

Av:
    Tomas m
    Magnus K skrev:
    Nav-fråga angående boost-bredd. Är det nån märkbar skillnad i stabilitet i lager på Shimano XT och DT Swiss 350?

Jag har bara möjlighet att jämföra billiga Shimano-nav mot 350-nav med qr, och där var det stor skillnad. Shimano rörde sig så pass mycket i lagren att bromsskivan skrapade mot bromsbeläggen i oket... Det fenomenet försvann helt när jag bytte till hjul med 350-naven...

Nu har jag samma ljudfenomen med billiga Shimano-naven bak fast i 12x148.

Edit:
    Efter lite googlande så verkar XT och XTR-naven för 15mm axel vara av klassisk typ med lagerbana i navkroppen, en ring med lagerkulor och en yttre lagerbana som sitter på axeln.
    DT Swiss 350 har väl ett maskinlager i var ände av navkroppen, det skulle väl kunna vada skillnaden i stabilitet jag upplevt på de billigaste Shimano-naven som troligen har en billig pressad inre lagerbana som är föga stabil...

Mvh
    Magnus
    Om lagerspelen är rätt justerade ska du inte ha något glapp när hjulet sitter i cykeln med Shimano naven.

Av:
    jij
    Pucktvåa
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2019-05-16 23:20 av jij.

Av:
    Magnus K
    Tomas m skrev:
    Om lagerspelen är rätt justerade ska du inte ha något glapp när hjulet sitter i cykeln med Shimano naven.
    Lagren var rätt justerade, till och med något för tajt...

Troligen hade den pressade lagerbanan för dåligt stöd i navet, iaf på qr-varianten. Det är det här jag är rädd för att det ska bli på XT-naven också, därav frågan. Men det finns ju hundratusen cyklister som använder Shimano-nav så...

/Magnus

Av:
    Mayhem
    Endast byggt hjul för landsväg hittills, vilka så här långt har hållit sig raka och runda. Nu är det snart dags att bygga två hjulpar för en blivande gravelbike. Bägge byggs på kolfälgar från Farsports där det ena blir 700C med 40 mm profil ämnade just för gravel, det andra 650B med riktiga flugviktsfälgar egentligen tilltänkta för XC. Hur skall man tänka kring ekerantal och tjocklek för gravel?

På mina senaste skivbromsade landsvägshjul för eget bruk körde jag 24 ekrar både fram och bak, DT Aero Comp drivsida bak och resten Aerolite. För gravel tänkte jag att det nog är rimligt att gå upp till 28 ekrar åtminstone bak, kanske även fram. Men vilken tjocklek behövs? Kanske Sapim Race drivsida bak, D-Light skivsida fram och resten Laser? Någon annan kombination?

Kanske även blir bygge av ett par trail/AM hjul åt en kompis. 32 ekrar och även här blandning av Race och D-Light eller Laser?
    Redigerad 3 gång(er). Senaste ändring 2019-05-20 13:22 av Mayhem.

Av:
    mao
    Mayhem skrev:
    Endast byggt hjul för landsväg hittills, vilka så här långt har hållit sig raka och runda. Nu är det snart dags att bygga två hjulpar för en blivande gravelbike. Bägge byggs på kolfälgar från Farsports där det ena blir 700C med 40 mm profil ämnade just för gravel, det andra 650B med riktiga flugviktsfälgar egentligen tilltänkta för XC. Hur skall man tänka kring ekerantal och tjocklek för gravel?

På mina senaste skivbromsade landsvägshjul för eget bruk körde jag 24 ekrar både fram och bak, DT Aero Comp drivsida bak och resten Aerolite. För gravel tänkte jag att det nog är rimligt att gå upp till 28 ekrar åtminstone bak, kanske även fram. Men vilken tjocklek behövs? Kanske Sapim Race drivsida bak, D-Light skivsida fram och resten Laser? Någon annan kombination?

Kanske även blir bygge av ett par trail/AM hjul åt en kompis. 32 ekrar och även här blandning av Race och D-Light eller Laser?

Jag har inget att säga om ekerantal mer än att jag körde på 32 ekrar för motsvarande typ av hjul (650B). Det handlade mest om att jag fick tag på ett par 32-håls fälgar billigt.
    Men jag funderade en del i samma banor kring val av ekrar och landade till slut i en kombination av race och d-light bak samt d-light på båda sidor fram. Anledningen till detta var den minimala viktökning som d-light innebar i relation till laser samt att laser egentligen inte rekommenderas för skivor. Det sistnämnda är med största sannolikhet helt oviktigt men d-light är ju lite enklare att bygga med så det fick avgöra. Jag kom fram till att det inte fanns några rimliga skäl att använda grövre ekrar på skivsidan eftersom anledningen till att man använder olika bak handlar om att assymetrin gör att ekerspänningen blir ojämn. Det problemet har man ju inte fram. Jag har inte hittat något stöd för att använda grövre ekrar på skivsidan.
    Min hjul är inte byggda än så jag talar hittills bara om teoretiska överväganden, vi får väl se hur väl de håller ihop.

Av:
    HåkanC
    Mayhem skrev:
    För gravel tänkte jag att det nog är rimligt att gå upp till 28 ekrar åtminstone bak, kanske även fram. Men vilken tjocklek behövs? Kanske Sapim Race drivsida bak, D-Light skivsida fram och resten Laser? Någon annan kombination?

Med fler ekrar kan de vara tunnare, åtminstone om det enda som ändras är antalet ekrar. Men av praktiska skäl är det bra att bygga med 1,8mm (som tunnast) ekrar på höger sida bak och vänster fram.
    Den andra sidan bör ha ekrar vars tvärsnittsarea är proportionerlig mot skillnaden i ekerspänning mellan hjulets sidor,
    återigen av praktiska skäl kan det vara bra att inte välja tunnare än 1,5mm, eller CX Ray

Ekerspänningsskillnaden mellan sidorna kan du räkna ut, eller få direkt, samtidigt med ekerlängden, i bra ekerlängdskalkylatorer,
    tex; SpoCalc (för den som har Excel, LibreOffice el likn)
    Eller online: Freespoke
    Tvärsnittsarea hos olika ekrar från en bild av signaturen Sixten
    Sapim_eker_area.png

/Håkan

Av:
    Manurhin2
    Nån som vet om några lite högre , för mig lagom breda , lätta , kolfiberfälgar för skiva ?
    Light Bicycle är ju min hovleverantör men tycker inte riktigt dom har vad jag söker , hoppas på nya kollektionen som släpps när som .
    Typ 50/65 /26-27-28 breda som dessutom är lätta .
    Absolut tl-ready .
    Skulle funka med beg , isf 24-håls eller 24/28 .

Behöver nog ha ngt att pilla med när jag inte kan cykla ordentligt .

Av:
    marr
    Blev väl inte helt bra med mina xr391 fälgar. De var lite veka.

Funderar på att byta till dessa: https://www.nextie.net
    Frågan är hur jag behandlar nexties erd siffra i dtswiss ekerkalkylatorn. Kan jag ta 587mm och bli nöjd? Bara räknat på dtswiss fälgar innan, då har de fungerat. Men det talas om att tillverkare mäter olika.

Av:
    Crocko
    marr skrev:

Frågan är hur jag behandlar nexties erd siffra i dtswiss ekerkalkylatorn. Kan jag ta 587mm och bli nöjd? Bara räknat på dtswiss fälgar innan, då har de fungerat. Men det talas om att tillverkare mäter olika.

Vilken applikation var de tänkta till? fick hem mina x25 från newmen igår och de känns förvånansvärt stabila för ändamålet, men sen skall de ju byggas oxå, men fälgen känns som den borde väga betydligt mer. dock finns de ju bara som 28-hål om du nu redan har nav.
    Finns nån tråd om hur kalkylatorn räknar brukar köra 3 olika och ta ett medel sen avrunda uppåt när jag är osäker, brickor får man addera för i DT om man kör generisk fälg.

Av:
    marr
    Crocko skrev:
    marr skrev:

Vilken applikation var de tänkta till? fick hem mina x25 från newmen igår och de känns förvånansvärt stabila för ändamålet, men sen skall de ju byggas oxå, men fälgen känns som den borde väga betydligt mer. dock finns de ju bara som 28-hål om du nu redan har nav.
    Finns nån tråd om hur kalkylatorn räknar brukar köra 3 olika och ta ett medel sen avrunda uppåt när jag är osäker, brickor får man addera för i DT om man kör generisk fälg.

Rulla stig typ. De är obehagligt flexiga :p

Av:
    Manurhin2
    marr skrev:

Vänta till dess att du fått hem fälgarna och mät själv .

M

Av:
    Crocko
    marr skrev:
    Crocko skrev:
    marr skrev:

Det lät ju ganska okul, det korta svaret vet du redan, du har byggt med hopplöst omoderna hope och spagetti ekrar, men det mer seriösa svaret vet jag inte låter ju skit trist att DT inte levererar. Som sagt så skall jag testa Newmen på bägge kommande skogsbyggena, primärt för att de leverera den innerbredd jag vill till ok vikt, men när jag läste lite så har de fått väldigt bra recensioner ute i verkligheten för att vara stabila och tåla stryk.

Men att ge råd ifrån internetcykling innan jag rullat på dem är ju kanske inte det underlaget du behöver för ett beslut, men jag återkommer när mina mjukostar blir klara.

Vad blev det för ekring och spänning på dina xr391?

Av:
    Manurhin2
    Både xr 391-relaterat och framförallt generellt så har jag aldrig upplevt en aluminiumfälg att vara i närheten av en kolfiberfälg oavsett hur mkt ros dom fått både i media och på Happy .

M

Av:
    Kema
    Bakhjul med Newmen XA25 och deras straight pull nav precis byggt.
    IMG_20190525_150402__01.jpg
    Trampat på det ordentligt och dish'at perfekt för Cannondale. Väntar på Lefty-nav för att få bygga klart.
    Köpte X-tools tension meter för att ha koll på ekerspänning vilket var bra eftersom jag hade lite mer spänning än "tillåtet".
    För er som köper Newmen. Tänk på att garanti bara gäller om man använder MG-washer och Sapim polyax-nipplar (enligt Newmen).

Av:
    marr
    Crocko skrev:
    marr skrev:
    Crocko skrev:
    marr skrev:

Det lät ju ganska okul, det korta svaret vet du redan, du har byggt med hopplöst omoderna hope och spagetti ekrar, men det mer seriösa svaret vet jag inte låter ju skit trist att DT inte levererar. Som sagt så skall jag testa Newmen på bägge kommande skogsbyggena, primärt för att de leverera den innerbredd jag vill till ok vikt, men när jag läste lite så har de fått väldigt bra recensioner ute i verkligheten för att vara stabila och tåla stryk.

Men att ge råd ifrån internetcykling innan jag rullat på dem är ju kanske inte det underlaget du behöver för ett beslut, men jag återkommer när mina mjukostar blir klara.

Vad blev det för ekring och spänning på dina xr391?

Det var ju lite av en chansning. Får nog bli en rebuild med kolfälgar och andra ekrar helt enkelt.
    Ska fundera lite på vad de blir.

Av:
    Crocko
    Kema skrev:

Trampat på det ordentligt och dish'at perfekt för Cannondale. Väntar på Lefty-nav för att få bygga klart.
    Köpte X-tools tension meter för att ha koll på ekerspänning vilket var bra eftersom jag hade lite mer spänning än "tillåtet".
    För er som köper Newmen. Tänk på att garanti bara gäller om man använder MG-washer och Sapim polyax-nipplar (enligt Newmen).

Nu är ju oftast fälgen det billigaste att byta vid haveri så av den anledningen kanske man inte måste följa anvisningen slaviskt, men brickor är ju alltid bra i lätta alu fälgar så det är ju en rekommendation som inte direkt finns någon anledning att inte följa.

Av:
    Kema
    Crocko skrev:
    Kema skrev:

Nu är ju oftast fälgen det billigaste att byta vid haveri så av den anledningen kanske man inte måste följa anvisningen slaviskt, men brickor är ju alltid bra i lätta alu fälgar så det är ju en rekommendation som inte direkt finns någon anledning att inte följa.

Så kan man se det. Onödigt att slarva bort ett potentiellt garantiärende på en 1000kr-fälg för att man inte använt rätt prylar (som kostar 60kr "extra") tycker jag. Räcker med att det är ett fabrikationsfel som gör att den havererar så är det kört.

Av:
    Rattnalle
    Kema skrev:
    Crocko skrev:
    Kema skrev:

Så kan man se det. Onödigt att slarva bort ett potentiellt garantiärende på en 1000kr-fälg för att man inte använt rätt prylar (som kostar 60kr "extra") tycker jag. Räcker med att det är ett fabrikationsfel som gör att den havererar så är det kört.
    De kräver brickor men skickar inte med det till fälgen? Premium.
    DT har ju åtminstone vett att skicka med rätt nipplar och brickor.

Inlägget ovan inleds med största sannolikhet av ett osynligt "Jag tycker att" inte "Jag vet obestridligt att".

Av:
    Crocko
    Rattnalle skrev:
    Kema skrev:
    Crocko skrev:
    Kema skrev:

De kräver brickor men skickar inte med det till fälgen? Premium.
    DT har ju åtminstone vett att skicka med rätt nipplar och brickor.

Det som är premium är att brickorna ca 300% billigare än DT, men visst kan tycka att de borde ingå när priset ändå bara skulle påverkas 3-4% så dumsnålt. däremot föredrar jag att få välja färg på nipplarna snarare än att få med dem på köpet.

Av:
    Sixten Fors
    Även e*13 skickar med brickor till sina fälgar, utan kostnad. Håller på att bygga ett hjulset med e*13 TRS+ (svetsade) 622x35 mm som väger 547 gram och verkar riktigt fina.
    Washers.jpg
    190520_TRSplus_622x35_fram.jpg

Av:
    Sixten Fors
    marr skrev:
    Nextie anger med all säkerhet ERD till botten av fälgen, enligt A i bilden nedan.
    DT kalkylatorn förutsätter att du vid ERD anger måttet B eller C beroende på om du avser använda brickor eller ej.
    Du behöver alltså öka måttet 587 mm till ca 589-591 mm för B (beroende på vilka nipplar) eller ca 590-593 för C (beroende på vilka nipplar + brickor).
    ERD_options.png

Av:
    marr
    Sixten Fors skrev:
    marr skrev:
    Nextie anger med all säkerhet ERD till botten av fälgen, enligt A i bilden nedan.
    DT kalkylatorn förutsätter att du vid ERD anger måttet B eller C beroende på om du avser använda brickor eller ej.
    Du behöver alltså öka måttet 587 mm till ca 589-591 mm för B (beroende på vilka nipplar) eller ca 590-593 för C (beroende på vilka nipplar + brickor).

Thanks. Lär ju bygga med squorx och brickor när de väl blir aktuellt.

Och d-light ekrar kanske.
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2019-05-26 21:19 av marr.

Av:
    Sixten Fors
    marr skrev:
    Byggde inte du på Hope non-boost nav (liten flänsbredd) och Revolutionekrar runt om?

Mina XR391 (29") sitter på DT350 SP IS boostnav (större flänsavstånd) med Sapim Race/D-Light mix ekrar både fram och bak, och rejäl ekerspänning. De hjulen är inte alls flexiga. Om det är det du avser när du använder ordet veka.

Av:
    marr
    Sixten Fors skrev:
    marr skrev:
    Byggde inte du på Hope non-boost nav (liten flänsbredd) och Revolutionekrar runt om?

Mina XR391 (29") sitter på DT350 SP IS boostnav (större flänsavstånd) med Sapim Race/D-Light mix ekrar både fram och bak, och rejäl ekerspänning. De hjulen är inte alls flexiga. Om det är det du avser när du använder ordet veka.

Nä, byggde på boostnav, ekrar var, laser och dlight.
    Men jag är nog lite tyngre än dig också.

Av:
    marr
    marr skrev:
    Sixten Fors skrev:
    marr skrev:

Nä, byggde på boostnav, ekrar var, laser och dlight.
    Men jag är nog lite tyngre än dig också.

Eller så tar jag den tråkiga och tunga vägen, med xm481....

Av:
    Sixten Fors
    marr skrev:
    marr skrev:
    Sixten Fors skrev:
    marr skrev:
    Nä, byggde på boostnav, ekrar var, laser och dlight. Men jag är nog lite tyngre än dig också.
    Om jag vore du skulle jag välja ordentliga ekrar, först och främst. Oavsett vald fälg. https://happyride.se
    Vill du ha lättare hjul, byt leverantör av nav, t.ex https://happyride.se
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2019-05-27 08:49 av Sixten Fors.

Av:
    marr
    Sixten Fors skrev:
    marr skrev:
    marr skrev:
    Sixten Fors skrev:
    marr skrev:
    Nä, byggde på boostnav, ekrar var, laser och dlight. Men jag är nog lite tyngre än dig också.
    Om jag vore du skulle jag välja ordentliga ekrar, först och främst. Oavsett vald fälg. https://happyride.se
    Vill du ha lättare hjul, byt leverantör av nav, t.ex https://happyride.se

Svårt att se att eker spelar sådan roll, sålänge den har rätt spänning (?) och det är jämnt.
    Nav byter jag inte. Vikten är inte prio oavsett.

Av:
    Doctor C
    marr skrev:
    Svårt att se att eker spelar sådan roll, sålänge den har rätt spänning (?) och det är jämnt.
    Vad menar du med att XR391-fälgarna var veka?
    Blev de deformerade? Skeva? Tappade de ekerspänning? Flexade?

Av:
    marr
    Doctor C skrev:
    marr skrev:

De flexar. Upplevs så när jag cyklar iallafall. Jämfört mot mina ganska rejäla kolhjul. Ska testa med andra däck och se om de upplevs annorlunda.

Av:
    Doctor C
    Vad tror ni om Shimanos nya 12-delade budgetnav, FH-MT901 och FH-MT510?
    FH-MT901 finns på r2-bike.com för 127.50 €. Vikten är klart bättre än nuvarande XT; 265 gram inklusive låsring enligt r2-bike. Dessutom finns de som 28h om man nu skulle vilja ha det.
    FH-MT510 har jag inte hittat någonstans än. Gissar att dessa produkter är rätt nya och inte hunnit lanserats än?
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2019-05-28 09:25 av Doctor C.

Av:
    Sixten Fors
    marr skrev:
    Doctor C skrev:
    marr skrev:
    De flexar. Upplevs så när jag cyklar iallafall. Jämfört mot mina ganska rejäla kolhjul. Ska testa med andra däck och se om de upplevs annorlunda.
    Bygg om med riktiga ekrar så flexar de inte. Skrota Laser, flytta D-Light till motsatta sidan, köp nya Race och sätt höger bak och vänster fram. Spänn till 1250 N bak och 1200 N fram (+/- 40 N). Så slutar hjulen att flexa.

Av:
    marr
    Sixten Fors skrev:
    marr skrev:
    Doctor C skrev:
    marr skrev:
    Bygg om med riktiga ekrar så flexar de inte. Skrota Laser, flytta D-Light till motsatta sidan, köp nya Race och sätt höger bak och vänster fram. Spänn till 1250 N bak och 1200 N fram (+/- 40 N). Så slutar hjulen att flexa.

Nä. Köper inte det tyvärr. Ska byta fälg.
    Är ganska nära max gränsen på systemvikt som fälgen sägs tåla, sen kan jag inte påstå att jag cyklar direkt smutt och smidigt. Jag köpte helt enkelt fel fälg :) gör om gör rätt. Det blir kol och lite bredare. Men också andra ekrar.
    Xr391 kan säkert användas på någon av våra gravelhojjar framöver :)
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2019-05-28 09:41 av marr.

Av:
    Doctor C
    Sixten Fors skrev:
    Även e*13 skickar med brickor till sina fälgar, utan kostnad. Håller på att bygga ett hjulset med e*13 TRS+ (svetsade) 622x35 mm som väger 547 gram och verkar riktigt fina.
    Detta är alltså varianten med 35 mm innerbredd? 547 gram var inte så farligt.
    Har kollat på WTB Asym i-35 men den är avsevärt tyngre.

Av:
    NickPick
    Köp kolfiber. Gamla aluringar kan kayoba få ha 😁

Tyvärr, bara registrerade användare får skriva inlägg i detta forum.

Klicka här för att logga in