• Re: Hjulbyggartråden

    Av:
    MrBike
    jofahjalm skrev:
    Det spelar ingen roll att det år tubeless. Att spänna hjulet med däcket monterat borde vara bästa alternativet om man inte vill skaffa en fälg som klarar av trycket man vill använda.

    Min tanke med, tänker att om fälgen blivit lite mindre är det beständigt då jag inte tror aluminium liksom fjädrar tillbaka om man tar bort däcket.

    Förvånad dock pga att det är racer-fälgar med racerdäck och ”normalt” tryck för den kombinationen.
  • Re: Hjulbyggartråden

    Av:
    Crocko
    Kema skrev:
    Någon som byggt Newmen hjul med deras MG-washer?
    Behöver jag kompensera ekerlängd när jag använder den? Ska använda DTSwiss sqourx nipplar tänkte jag.
    Har mailat r2-bike men inte fått svar.

    /Kenneth

    Har byggt med sapim motsvarighet och om brickan bottnar som den skall i fälgen, ligger på ett plant underlag ocg nippeln är något så när rund skull jag säga att det bygger Max 1mm. Då brickorna har en skålning där nippeln sätter sig så blir den faktiska skillnaden liten, så själv bryr jag mig inte på ekrar där jag avrundat uppåt, annars kan man lägga på 1mm för att vara på den säkra sida.

    Sen beror ju allt på om det är mätt eller kalkylerade längder då alla räknar lite olika.
  • Re: Hjulbyggartråden

    Av:
    Ubbe73
    Letar DT 350 nav till nästa hjulbygge. Kan inte hitta någon som har dessa i lager. Någon som vet om man kan få tag på detta nav?
    Screenshot_20190509-121103_Samsung Internet.jpg
  • Re: Hjulbyggartråden

    Av:
    Manurhin2
    Ubbe73 skrev:
    Letar DT 350 nav till nästa hjulbygge. Kan inte hitta någon som har dessa i lager. Någon som vet om man kan få tag på detta nav?

    Kollat B24 ?

    ______________________________________________________________
    Inte fullt lika halvfet men tröttare .

  • Re: Hjulbyggartråden

    Av:
    Ubbe73
    Jepp, stått 10-12v lev.tid länge. Vill hålla mig till IS och ej centerlock. 240s känns lite mycket, 1000:- mer än 350.
  • Re: Hjulbyggartråden

    Av:
    Manurhin2
    Ubbe73 skrev:
    Jepp, stått 10-12v lev.tid länge. Vill hålla mig till IS och ej centerlock. 240s känns lite mycket, 1000:- mer än 350.
    Finns ju adapter om dom finns som cl

    ______________________________________________________________
    Inte fullt lika halvfet men tröttare .

  • Re: Hjulbyggartråden

    Av:
    Mayhem
    DT verkar ligga efter med leveranserna av nav, mycket som är slut i lager på typ alla butiker. TNC Hamburg verkar ha efterfrågad variant i lager. Jag beställde nyligen 240s från dem, fungerade bra även om ett av baknaven jag fick inte var korrekt version och fick bytas ut…

    https://www.tnc-hamburg.com
  • Re: Hjulbyggartråden

    Av:
    Ubbe73
    Tackar. Lite dyrare än R2, men det verkar finnas att beställa 👍
  • Re: Hjulbyggartråden

    Av:
    Freddie L
    Halloj,

    Om jag ska bygga nya 650b-hjul till dottern, vågar jag köra på lite tunnare ekrar då? Tanken är att få så låg roterande vikt som är möjligt (på en budget på ca 4-6k, och ha allt hemma och färdigt i god marginal till sommaren). Det är lättast att hitta 32-håls fälg och nav till rätt pris.

    Dottern väger 38,5kg, utvecklar troligen inte jättemånga watt, kör mest småstökig XC. Planen är i23mm Crest-fälg och typ Novatec-nav (ev Actionsports Atmosphere SL i24mm + deras egna nav). Men hur mycket vikt vågar jag spara på ekrar? Jag har ju själv haft XC-hjul med både CX-ray och Aerolite på 26”-tiden. Men jag tror nog att jag hade nåt kralligare på driv-och ok-sidan!?!

    Vad säger ni? Inte kommer väl en 11åring flexa ett hjul även om det bara är byggt med typ CX-ray?

    /Fredrik

  • Re: Hjulbyggartråden

    Av:
    Rattnalle
    Jag har dunkat runt mina hjul med DT Revolution på båda sidor i berg i tre år och gjort av med en eker på två mosade fälgar.



    Inlägget ovan inleds med största sannolikhet av ett osynligt "Jag tycker att" inte "Jag vet obestridligt att".

  • Re: Hjulbyggartråden

    Av:
    Magnus K
    Nav-fråga angående boost-bredd. Är det nån märkbar skillnad i stabilitet i lager på Shimano XT och DT Swiss 350?

    Jag har bara möjlighet att jämföra billiga Shimano-nav mot 350-nav med qr, och där var det stor skillnad. Shimano rörde sig så pass mycket i lagren att bromsskivan skrapade mot bromsbeläggen i oket... Det fenomenet försvann helt när jag bytte till hjul med 350-naven...

    Nu har jag samma ljudfenomen med billiga Shimano-naven bak fast i 12x148.

    Edit:
    Efter lite googlande så verkar XT och XTR-naven för 15mm axel vara av klassisk typ med lagerbana i navkroppen, en ring med lagerkulor och en yttre lagerbana som sitter på axeln.
    DT Swiss 350 har väl ett maskinlager i var ände av navkroppen, det skulle väl kunna vada skillnaden i stabilitet jag upplevt på de billigaste Shimano-naven som troligen har en billig pressad inre lagerbana som är föga stabil...

    Mvh
    Magnus
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2019-05-16 22:20 av Magnus K.

  • Re: Hjulbyggartråden

    Av:
    Tomas m
    Magnus K skrev:
    Nav-fråga angående boost-bredd. Är det nån märkbar skillnad i stabilitet i lager på Shimano XT och DT Swiss 350?

    Jag har bara möjlighet att jämföra billiga Shimano-nav mot 350-nav med qr, och där var det stor skillnad. Shimano rörde sig så pass mycket i lagren att bromsskivan skrapade mot bromsbeläggen i oket... Det fenomenet försvann helt när jag bytte till hjul med 350-naven...

    Nu har jag samma ljudfenomen med billiga Shimano-naven bak fast i 12x148.

    Edit:
    Efter lite googlande så verkar XT och XTR-naven för 15mm axel vara av klassisk typ med lagerbana i navkroppen, en ring med lagerkulor och en yttre lagerbana som sitter på axeln.
    DT Swiss 350 har väl ett maskinlager i var ände av navkroppen, det skulle väl kunna vada skillnaden i stabilitet jag upplevt på de billigaste Shimano-naven som troligen har en billig pressad inre lagerbana som är föga stabil...

    Mvh
    Magnus
    Om lagerspelen är rätt justerade ska du inte ha något glapp när hjulet sitter i cykeln med Shimano naven.

    __________________________________
    Tomas///

  • Re: Hjulbyggartråden

    Av:
    jij
    Pucktvåa
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2019-05-16 23:20 av jij.

  • Re: Hjulbyggartråden

    Av:
    Magnus K
    Tomas m skrev:
    Om lagerspelen är rätt justerade ska du inte ha något glapp när hjulet sitter i cykeln med Shimano naven.
    Lagren var rätt justerade, till och med något för tajt...

    Troligen hade den pressade lagerbanan för dåligt stöd i navet, iaf på qr-varianten. Det är det här jag är rädd för att det ska bli på XT-naven också, därav frågan. Men det finns ju hundratusen cyklister som använder Shimano-nav så...

    /Magnus
  • Re: Hjulbyggartråden

    Av:
    Mayhem
    Endast byggt hjul för landsväg hittills, vilka så här långt har hållit sig raka och runda. Nu är det snart dags att bygga två hjulpar för en blivande gravelbike. Bägge byggs på kolfälgar från Farsports där det ena blir 700C med 40 mm profil ämnade just för gravel, det andra 650B med riktiga flugviktsfälgar egentligen tilltänkta för XC. Hur skall man tänka kring ekerantal och tjocklek för gravel?

    På mina senaste skivbromsade landsvägshjul för eget bruk körde jag 24 ekrar både fram och bak, DT Aero Comp drivsida bak och resten Aerolite. För gravel tänkte jag att det nog är rimligt att gå upp till 28 ekrar åtminstone bak, kanske även fram. Men vilken tjocklek behövs? Kanske Sapim Race drivsida bak, D-Light skivsida fram och resten Laser? Någon annan kombination?

    Kanske även blir bygge av ett par trail/AM hjul åt en kompis. 32 ekrar och även här blandning av Race och D-Light eller Laser?
    Redigerad 3 gång(er). Senaste ändring 2019-05-20 13:22 av Mayhem.

  • Re: Hjulbyggartråden

    Av:
    mao
    Mayhem skrev:
    Endast byggt hjul för landsväg hittills, vilka så här långt har hållit sig raka och runda. Nu är det snart dags att bygga två hjulpar för en blivande gravelbike. Bägge byggs på kolfälgar från Farsports där det ena blir 700C med 40 mm profil ämnade just för gravel, det andra 650B med riktiga flugviktsfälgar egentligen tilltänkta för XC. Hur skall man tänka kring ekerantal och tjocklek för gravel?

    På mina senaste skivbromsade landsvägshjul för eget bruk körde jag 24 ekrar både fram och bak, DT Aero Comp drivsida bak och resten Aerolite. För gravel tänkte jag att det nog är rimligt att gå upp till 28 ekrar åtminstone bak, kanske även fram. Men vilken tjocklek behövs? Kanske Sapim Race drivsida bak, D-Light skivsida fram och resten Laser? Någon annan kombination?

    Kanske även blir bygge av ett par trail/AM hjul åt en kompis. 32 ekrar och även här blandning av Race och D-Light eller Laser?

    Jag har inget att säga om ekerantal mer än att jag körde på 32 ekrar för motsvarande typ av hjul (650B). Det handlade mest om att jag fick tag på ett par 32-håls fälgar billigt.
    Men jag funderade en del i samma banor kring val av ekrar och landade till slut i en kombination av race och d-light bak samt d-light på båda sidor fram. Anledningen till detta var den minimala viktökning som d-light innebar i relation till laser samt att laser egentligen inte rekommenderas för skivor. Det sistnämnda är med största sannolikhet helt oviktigt men d-light är ju lite enklare att bygga med så det fick avgöra. Jag kom fram till att det inte fanns några rimliga skäl att använda grövre ekrar på skivsidan eftersom anledningen till att man använder olika bak handlar om att assymetrin gör att ekerspänningen blir ojämn. Det problemet har man ju inte fram. Jag har inte hittat något stöd för att använda grövre ekrar på skivsidan.
    Min hjul är inte byggda än så jag talar hittills bara om teoretiska överväganden, vi får väl se hur väl de håller ihop.
  • Re: Hjulbyggartråden

    Av:
    HåkanC
    Mayhem skrev:
    För gravel tänkte jag att det nog är rimligt att gå upp till 28 ekrar åtminstone bak, kanske även fram. Men vilken tjocklek behövs? Kanske Sapim Race drivsida bak, D-Light skivsida fram och resten Laser? Någon annan kombination?

    Kanske även blir bygge av ett par trail/AM hjul åt en kompis. 32 ekrar och även här blandning av Race och D-Light eller Laser?
    Med fler ekrar kan de vara tunnare, åtminstone om det enda som ändras är antalet ekrar. Men av praktiska skäl är det bra att bygga med 1,8mm (som tunnast) ekrar på höger sida bak och vänster fram.
    Den andra sidan bör ha ekrar vars tvärsnittsarea är proportionerlig mot skillnaden i ekerspänning mellan hjulets sidor,
    återigen av praktiska skäl kan det vara bra att inte välja tunnare än 1,5mm, eller CX Ray

    Ekerspänningsskillnaden mellan sidorna kan du räkna ut, eller få direkt, samtidigt med ekerlängden, i bra ekerlängdskalkylatorer,
    tex; SpoCalc (för den som har Excel, LibreOffice el likn)
    Eller online: Freespoke
    Tvärsnittsarea hos olika ekrar från en bild av signaturen Sixten
    Sapim_eker_area.png


    /Håkan


  • Re: Hjulbyggartråden

    Av:
    Manurhin2
    Nån som vet om några lite högre , för mig lagom breda , lätta , kolfiberfälgar för skiva ?
    Light Bicycle är ju min hovleverantör men tycker inte riktigt dom har vad jag söker , hoppas på nya kollektionen som släpps när som .
    Typ 50/65 /26-27-28 breda som dessutom är lätta .
    Absolut tl-ready .
    Skulle funka med beg , isf 24-håls eller 24/28 .

    Behöver nog ha ngt att pilla med när jag inte kan cykla ordentligt .

    ______________________________________________________________
    Inte fullt lika halvfet men tröttare .

Tyvärr, bara registrerade användare får skriva inlägg i detta forum.

Klicka här för att logga in