• Re: Hjulbyggartråden

Av:
    marr
    Manurhin2 skrev:
    marr skrev:
    marr skrev:
    Hopenav
    Nextie fälgar
    Sapim ekrar
    Squorx med brickor

Nu åker vi. Runt 1750gram stighjul.

Föll direkt. Brickorn är för stora för ekerhålen. Vad köper man istället för brickor?

Eller ska man borra lite? :P

Sapim hm-brickor brukar jag använda, passar tillräckligt bra mot både fälg och nippel.
    Jag skulle inte borra.

M

Det var så jädra lite som fattades, så jag borrade.

Av:
    Manurhin2
    bjornmelin90 skrev:
    Hej, Kanske något OT men troligvis finns ju kunskapen i denna tråd.
    Jag undrar vad det är för DT hjulset som kommer med min nya cykel och om det är något hyffsat eller om man ska satsa på ett par nya hjul direkt. Har försökt via google

DT Swiss P1750 Spline Disc
    https://www.rosebikes.se

Serierna som slutar på 50 är såna som krängs i mängd till cykeltillverkarna och är delvis annorlunda än dom som avses att likna ( 1700). Vet inte skillnaden på just 1750 och 1700 men när jag kollade upp motsvarande åt en polare på höga Kolfiber hjul så hade navet 3-pawl isf ratchet och en något högre vikt.

Kollar du på P1700 så är det sannolikt ett liknande fast lite "bättre" hjulset än P1750.

Om det duger beror ju helt på vad du ska ha det till.

M

Av:
    Manurhin2
    marr skrev:
    Manurhin2 skrev:
    marr skrev:
    marr skrev:
    Hopenav
    Nextie fälgar
    Sapim ekrar
    Squorx med brickor

Föll direkt. Brickorn är för stora för ekerhålen. Vad köper man istället för brickor?

Sapim hm-brickor brukar jag använda, passar tillräckligt bra mot både fälg och nippel.
    Jag skulle inte borra.

M

Kolla ordentligt så att det inte flisat någonstans och typ delaminerat, behöver låsas isf

Av:
    marr
    Manurhin2 skrev:
    marr skrev:
    Manurhin2 skrev:
    marr skrev:
    marr skrev:
    Hopenav
    Nextie fälgar
    Sapim ekrar
    Squorx med brickor

Jag skulle inte borra.

M

Kolla ordentligt så att det inte flisat någonstans och typ delaminerat, behöver låsas isf

Kan ju alltid pensla lite epoxy i varje hål.

Av:
    Manurhin2
    marr skrev:
    Manurhin2 skrev:
    marr skrev:
    Manurhin2 skrev:
    marr skrev:
    marr skrev:
    Hopenav
    Nextie fälgar
    Sapim ekrar
    Squorx med brickor

Jag skulle inte borra.

M

Kan ju alltid pensla lite epoxy i varje hål.

Om du borrat med ett skarpt borr så kan det blivit bra, extrem skillnad dock mot att borra styrt med rätt varvtal, stabilitet mm.
    Det är ju fibrer original i hålkanterna på dom flesta fälgar och så länge som kanterna inte blivit sämre är det ju ingen skillnad .
    Är ju inget negativt oavsett om det går att "låsa" ytorna om du är osäker.

M

Av:
    Jimel
    marr skrev:
    Hopenav
    Nextie fälgar
    Sapim ekrar
    Squorx med brickor

Fint :) vad kör du med för tjocklek på ekrarna?

Av:
    marr
    Jimel skrev:
    marr skrev:
    Hopenav
    Nextie fälgar
    Sapim ekrar
    Squorx med brickor

Fint :) vad kör du med för tjocklek på ekrarna?

1,65 på långa sidan och 1,8 på andra. Dvs. Dlight och race.

Av:
    NickPick
    Hur noga är kineserna när dom borrar i sina fälgar från början? Lys in i hålen så får ni se... 😁

Av:
    marr
    NickPick skrev:
    Hur noga är kineserna när dom borrar i sina fälgar från början? Lys in i hålen så får ni se... 😁

Fanns iallafall inget att klaga på här. Men de beror väl på vem man handlar av.

Av:
    NickPick
    marr skrev:
    NickPick skrev:

Jag har bara erfarenhet från light bicycle och far sports.

Av:
    marr
    NickPick skrev:
    marr skrev:
    NickPick skrev:

Och jag bara från nextie. Som nog är lite dyrare iallafall. Vet inte om mer skiljer än priset. Var nöjd med första paret, så fortsatte med dem.

Av:
    Martinmat
    Knypplat mitt första hjul, ser ju tom ut som ett hjul, nu ska jag bara låna riktställ av en polare å se om jag även kan få till det rakt å runt 😄

So far soo good...
    CC89E013-A128-4A17-B765-7AD3B6E91C47.jpeg
    AF7EC7D8-5016-439F-8998-364EEBCA08E6.jpeg
    546678FE-9ED9-4916-95D3-2CDA6D543197.jpeg

Av:
    marr
    Martinmat skrev:
    Knypplat mitt första hjul, ser ju tom ut som ett hjul, nu ska jag bara låna riktställ av en polare å se om jag även kan få till det rakt å runt 😄

So far soo good...

Najs! Fett jävla nav :D

Av:
    Bovelius
    marr skrev:
    NickPick skrev:
    marr skrev:
    NickPick skrev:

Och jag bara från nextie. Som nog är lite dyrare iallafall. Vet inte om mer skiljer än priset. Var nöjd med första paret, så fortsatte med dem.

Hur lång var leveranstiden från Nextie efter att beställningen var gjord och vad blev summan med frakt\skatt?

Av:
    marr
    Bovelius skrev:
    marr skrev:
    NickPick skrev:
    marr skrev:
    NickPick skrev:

Hur lång var leveranstiden från Nextie efter att beställningen var gjord och vad blev summan med frakt\skatt?

Typ 3 veckor. Köpte deras frakt inklusive tull och allt. Så det tillkom inget. Sen är det bara att välja vad du vill köpa så räknar sajten ut det åt dig.

Av:
    felldin
    Felpost
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2019-07-06 21:18 av felldin.

Av:
    Martinmat
    marr skrev:
    Martinmat skrev:

So far soo good...

Najs! Fett jävla nav :D

En tjockis kräver ett fett nav 😄 sommarhjul till fetingen

Av:
    marr
    Jag är klar med framhjulet åtminstone... Segt :p

Av:
    Crocko
    marr skrev:

Shit vilken press ni piskat upp tar väl fram mina smala Newmen x25 och ekrar upp lite då

Av:
    marr
    Crocko skrev:
    marr skrev:

Shit vilken press ni piskat upp tar väl fram mina smala Newmen x25 och ekrar upp lite då

Inte lönt med så smala ;)

Av:
    Crocko
    Kunde vara bilden av framgång, men fast jag byggt med fälgar och nav från Newmen och ekerlängd efter deras tabell så känns ekrarna för långa.

Men får se när jag börjar spänna om det är flipp eller flopp.
    EFD84E21-483E-4953-BD19-63E2BA105D75.jpeg

Av:
    Crocko
    marr skrev:
    Crocko skrev:
    marr skrev:

Inte lönt med så smala ;)

vet ju att sixten är tbx, men hade inte råd att handla av honom så får bygga på det som finns hemma.

Av:
    marr
    Klara :) mina första egenbyggda kolhjul.

IMG_20190707_100331.jpg

IMG_20190707_100529.jpg

Av:
    Crocko
    marr skrev:

Tjusigt, men är det inte lite low key på färg och blingskalan för en Marr produkt?
    Du hade väl ett par Nextie sen tidigare, eller är det bara mitt minne som spelar mig spratt, var dessa fabriksbyggen?

Hur upplevde du riktande av kol vs alu? jag tyckte att man fick kämpa på lite extra.

Av:
    marr
    Crocko skrev:
    marr skrev:

Tjusigt, men är det inte lite low key på färg och blingskalan för en Marr produkt?
    Du hade väl ett par Nextie sen tidigare, eller är det bara mitt minne som spelar mig spratt, var dessa fabriksbyggen?

Hur upplevde du riktande av kol vs alu? jag tyckte att man fick kämpa på lite extra.

Prexis, mina andra nextie köpte jag färdiga.
    Angående färger, så är naven de jag hade, och att matcha något till silver är svårt, så de fick bli stealth :D

Jag tyckte dessa var enklare att bygga än alu. Men visst, skenet bedrar kanske och allt går åt helvete på första turen.
    Var väldigt lätt att få rätt spänning iallafall.

Av:
    Manurhin2
    Dessa hade jag kollat upp (axelstd och om säljaren skickar till swe) om jag hade haft några finhjul i planeringsstadiet. Säkert hemma för samma pengar som oem från tyskland ( med lågt angett värde för tullen) men lättare och mkt snyggare annars lika.

https://rover.ebay.com

M

Av:
    Crocko
    marr skrev:
    Crocko skrev:
    marr skrev:

Prexis, mina andra nextie köpte jag färdiga.
    Angående färger, så är naven de jag hade, och att matcha något till silver är svårt, så de fick bli stealth :D

Jag tyckte dessa var enklare att bygga än alu. Men visst, skenet bedrar kanske och allt går åt helvete på första turen.
    Var väldigt lätt att få rätt spänning iallafall.

Har rullat ett par mil på mina hopplösa självmordshjul utan mer skador än ett tydligt kärleksbett från plattisarna, måste vara ett mirakel då receptet innehöll både Hope nav och laser ekrar :)

Jag tyckte mina kolisar var lite trilska att rikta, hade trott att de var formstabilare än alu, iofs var mina lövtunna tubfälgar.

Av:
    landen
    Har spänt upp till drygt 15 på Park Tool verktyget. Fälgarna ska klara <145kgf. Ekrarna är Sapim D-light så om jag förstått Park Tool charten rätt kan jag spänna till 20 på verktyget, vilket borde göra att ekern kommer i höjd med nippeln. Eller är det ok om det sitter såhär? Känns otroligt tight redan...

Screenshot_20190712-205115_Gallery.jpg

Av:
    Preacher
    20 på verktyget kommer inte få upp den nämnvärt.

De är lite korta. ;)

Coffee's for closers only.

Av:
    landen
    Preacher skrev:
    20 på verktyget kommer inte få upp den nämnvärt.

De är lite korta. ;)

Misstänkte det! Ta isär o spänna upp utan brickor eller köra på som det är?
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2019-07-12 22:11 av landen.

Av:
    landen
    Äh så här kan det ju inte se ut, får stuva om lite, så räckte med att köpa 32 nya ekrar till :)

Av:
    Preacher
    Bra, utan brickor är inget bra alternativ.

Coffee's for closers only.

Av:
    Crocko
    landen skrev:
    Äh så här kan det ju inte se ut, får stuva om lite, så räckte med att köpa 32 nya ekrar till :)

Hur mycket avvek du från rekommenderad ekerlängd eller mätte du själv?

Av:
    landen
    Crocko skrev:
    landen skrev:

På grund av udda längd så gick jag på exakt det DTs kalkylator rekommenderade och hoppades på att 1mm bricka skulle funka ändå, men nu går jag upp 2mm till nästa längd som finns att köpa. Borde bli bra.

Av:
    Crocko
    landen skrev:
    Crocko skrev:
    landen skrev:

På grund av udda längd så gick jag på exakt det DTs kalkylator rekommenderade och hoppades på att 1mm bricka skulle funka ändå, men nu går jag upp 2mm till nästa längd som finns att köpa. Borde bli bra.

Ok, sapim eller newmen bricka?

Av:
    landen
    Crocko skrev:
    landen skrev:
    Crocko skrev:
    landen skrev:

Sapim, DTs brickor gick inte igenom hålen på Light Bicycles fälgar.

Av:
    Crocko
    landen skrev:
    Crocko skrev:
    landen skrev:
    Crocko skrev:
    landen skrev:

Sapim, DTs brickor gick inte igenom hålen på Light Bicycles fälgar.

Gillar dem bäst, smidiga att jobba med väger nästan ingenting och gör jobbet.

Av:
    finnl
    Dubbelposting, men akut behov.
    Smällde precis en eker.

Vet ni någon cykelverkstad i Malmö/Lund som kan ha Sapim CX-ray ekrar hemma? Reser m cykeln till Europa på fredag i ottan.

Tack på förhand
    Finn

Av:
    marr
    finnl skrev:
    Smällde precis en eker.

Vet ni någon cykelverkstad i Malmö/Lund som kan ha Sapim CX-ray ekrar hemma? Reser m cykeln till Europa på fredag i ottan.

Tack på förhand
    Finn

Vilken längd?

Av:
    NickPick
    finnl skrev:
    Smällde precis en eker.

Tack på förhand
    Finn

Låter som att hela hjulet behöver sig en genomgång innan resan?
    Ps: Du kan i värsta fall ta en annan typ av eker :)

Av:
    finnl
    [/quote]

Vilken längd?[/quote]

Ingen hjulbyggare själv. Lite snabb och antagligen oexakt mätning bör passa med längd 274 mm. Får räkna lite noggrannare när kidsen kommit i säng (Tune 170 med en Light Bicycles fälg (https://www.lightbicycle.com/Carbon-700C-25mm-wide-road-rim-clincher-25mm-deep-U-shape-tubeless-compatible-with-basalt-braking-surface.html), alt ekrat i 2-kors med svarta Sapim CX-rays.

Som sagt ingen hjulbyggare själv, så behöver båda hjälp med ekringen och kollen av hjulet. Nämligen osäker om min LBS (Fridhem i Lund) har sådant inne. Får höra av mig imorgon, men behöver ligga steget före om det eventuellt skall lösas...

/Finn

Av:
    marr
    finnl skrev:

Vilken längd?[/quote]

Ingen hjulbyggare själv. Lite snabb och antagligen oexakt mätning bör passa med längd 274 mm. Får räkna lite noggrannare när kidsen kommit i säng (Tune 170 med en Light Bicycles fälg (https://www.lightbicycle.com/Carbon-700C-25mm-wide-road-rim-clincher-25mm-deep-U-shape-tubeless-compatible-with-basalt-braking-surface.html), alt ekrat i 2-kors med svarta Sapim CX-rays.

Som sagt ingen hjulbyggare själv, så behöver båda hjälp med ekringen och kollen av hjulet. Nämligen osäker om min LBS (Fridhem i Lund) har sådant inne. Får höra av mig imorgon, men behöver ligga steget före om det eventuellt skall lösas...

/Finn[/quote]

Jag har 274 cx ray hemma. (utanför Helsingborg) kan också hjälpa dig att fixa det om ingen lbs har möjlighet.

Av:
    finnl
    Har nog mätt lite galet. Enligt uträkningar så bör det vara en 284 mm jag behöver. Skall mäta korrekt imorgon när jag skruvat av ekern.

Tack för erbjudandet men nog lite svårt att fysiskt ta mig till Hbg i veckan! Återkommer med PM om det kan bli aktuellt.

Av:
    flottnacke
    Sixten Fors skrev:
    flottnacke skrev:
    Första hjulbygget på gång, beställning lagd på:
    DT 350 SP nav 15x100 12x142
    XR391 fälgar 29"
    SAPIM Race/D-light 306mm ekrar
    Bör väl landa på drygt 1650gr och klara mina 85kg fisåkande i XC-långlopp motionsklass :)
    Fortsättning följer..
    Perfekt :)

Glömde ju bort att följa upp detta, hittade nån bild i mobilen. Bygget gick kalas, jämn fin ekerspänning efter flertalet pass och motionslopp!

Nästa hjulpar blir nog kinakol 50mm med dt-nav till smaldäckscykeln :)
    IMG_20190504_125458.jpg
    IMG_20190504_125355.jpg

Av:
    freddag
    jag skruvade precis ihop ett nytt framhjul, j-bend-ekrar och trekors, men jag glömde bort att väva/fläta (korrekt svenskt ord för interlace:a?) ekrarna över-över-under. det innebar att ekrarna inte gick fritt för bromsoket. så jag ändrade på bromssidan.

frågan är, tror ni jag behöver fläta även på högersidan? någon som har erfarenheter av att nipplarna skruvar ur sig? ser att straightpullhjulet ovan inte är flätat, t ex. kör ni gänglåsning med straightpull?

Tyvärr, bara registrerade användare får skriva inlägg i detta forum.

Klicka här för att logga in