• Re: Hjulbyggartråden

Av:
    Henrik69
    landen skrev:
    Henrik69 skrev:
    landen skrev:
    Vill rikta mitt Zipp 303 framhjul från 2015, men ekrarna bara snurrar med nippleln och tvistar ekern. Har två olika verktyg för platta ekrar som mothåll, men hjälper inte. Antar att det är gänglåsning som inte vill ge med sig, värma? olja? Vad gör jag?

Är det gänglåsning funkar en sån här kanonfint, går att få en riktigt fin öppen låga.
    https://www.kjell.com

Brulébrännaren borde funka fint alltså :) hur lång tid har man på sig efter man värmt?
    Vet faktiskt inte hur lång tid man har på sig, bara lossat enstaka skruvar. Du behöver inte värma mycket Lite över 100 grader bara.

Av:
    ejma
    landen skrev:
    Brulébrännaren borde funka fint alltså :) hur lång tid har man på sig efter man värmt?

Håll lågan borta från fälgarna och värm inte för mycket. Epoxi blir mjukt av värme och troligtvis försämras egenskaperna. Socker smälter vid ca 130 grader C och brulebrännare brukar snabbt smälta socker.

Av:
    MAMTB
    MAMTB skrev:
    Även jag har fått för mig att jag vill lyxa till det med kolfiberhjul till hojen. Det gäller en Superior XF Team Issue 29.

Inte så sugen på att bygga själv utan helre köpa färdigbyggda hjul. Kikat lite på R2-bikes hemsida och funnit dessa hjul:

MCFK 25mm kolfiber
    DT Swiss 240 straightpull med centerlock 15x100
    DT Swiss 240 straightpull med centerlock 12x142 (kan inte riktigt bestämma mig och jag ska ha xd-body eller shimanobody. Kör shimano XTR på hela drivlinan just nu)
    Sapim CX-Ray ekrar
    aluminiumnipplar.
    Tubeless.
    Borde landa strax under 1400g och ca 1700-1800 euro.

Tar gärna emot input och om ågon har erfarenhet av denna setup samt att handla hjul från R2-bikes.

Uppföljning:

Jag landade till slut på ett par färdigbyggda Rovalhjul. Control SL
    25mm innebredd
    DT Swiss 240 med 6-skruvsfäste
    XD-Body
    Tubelessready

Fick hem hjulen igår och vikt inkl body, tejp och ventil landade på 1390g på min våg. Finns ju lättare hjul men dessa får duga!

Nu väntar jag bara på bromsskivor, titanskruvar, nya däck samt tätningsvätska.

Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2019-08-28 12:13 av MAMTB.

Av:
    Tegheim83
    MAMTB skrev:
    MAMTB skrev:
    Även jag har fått för mig att jag vill lyxa till det med kolfiberhjul till hojen. Det gäller en Superior XF Team Issue 29.

Inte så sugen på att bygga själv utan helre köpa färdigbyggda hjul. Kikat lite på R2-bikes hemsida och funnit dessa hjul:

MCFK 25mm kolfiber
    DT Swiss 240 straightpull med centerlock 12x142 (kan inte riktigt bestämma mig och jag ska ha xd-body eller shimanobody. Kör shimano XTR på hela drivlinan just nu)
    Sapim CX-Ray ekrar
    aluminiumnipplar.
    Tubeless.

Tar gärna emot input och om ågon har erfarenhet av denna setup samt att handla hjul från R2-bikes.

Uppföljning:

25mm innebredd
    XD-Body
    Tubelessready

Fick hem hjulen igår och vikt inkl body, tejp och ventil landade på 1390g på min våg. Finns ju lättare hjul men dessa får duga!

Duga?

Det är ju inte direkt biltema-hjul :-)

Av:
    MAMTB
    Tegheim83 skrev:
    MAMTB skrev:
    MAMTB skrev:

MCFK 25mm kolfiber
    Sapim CX-Ray ekrar
    aluminiumnipplar.
    Tubeless.

Uppföljning:

25mm innebredd
    XD-Body
    Tubelessready

Duga?

Det är ju inte direkt biltema-hjul :-)

De ska bli spännande att prova :) Kommer köra med en Garbaruk 10-46 kassett.

Av:
    NickPick
    Riktigt bra hjul.

Av:
    etnica
    Behöver lite tips.
    Tänkte bygga mig ett par hjul till nya racer hojen.
    Tänkte använda ultegra disc nav men skulle vilja ha lite tips på val av fälg och ekrar.

Skall funka med nån fälg som tar 30 mm däck. Tubeless stöd skulle ju vara nice. Tänker mig ~1000:-/ fälg.

Av:
    DRQ96
    DRQ96 skrev:
    Crocko skrev:
    DRQ96 skrev:
    Pratade med en god vän i England som är en mycket kompetent gravelcyklist.

Han berättade att flera där byggt hjul med EX471 fälg till sina gravelcyklar. Allt i syfte att få riktigt hållbara hjul. De bygger med 32h och Dt350 nav.

När jag kollade upp den fälgen såg jag att det är en "enduro" fälg med 25 mm id.

Känns lite perverst att köra med så bred innerdiameter på 38-40 mm däck, eller har jag fel? Vad har jag missat (är ju bara en lvg-cyklist på rymmen)?

Blev grymt sugen att testa själv då mina nuvarande hjul på gravelhojen är som mjukost....

Inte för att vara sån, men jag vet ju inte hur långt ut i diket ni kör era grusracers men personligen skulle jag hellre bygga på X391 om jag ville klämma på mer gummi och behövde bredden på fälgen, kanske faktisk blir ett par såna i höst.
    Men att dundra på med en endurofälg och 2 hekto extra vikt kan jag verkligen inte se nån anledning till, och då skall gudarna veta att jag är ingen lättviktare.

Men det kanske är jag som gör något fel när jag bygger, inte sällan det sitter sapim laser och super-cx i mina hjul utan att jag har någon som helst association till att halka runt på osthjul, om man nu skall slösa med extra vikt långt ut i periferin så spar jag hellre den till lite robustare däck än pansarfälgar och det nu inte är gravel enduro man ägnar sig åt, men som sagt det är ju bara mina idéer.

Lider man verkligen av fladdriga hjul så skulle mina 5 öre gå till kolfälgar och spendera vikten på DT Comp eller Sapim Race så får man sina lagom lätta diskhjul för terrängen, eller kanske låta någon annan byggare snöra ihop delarna så att de uppför sig som de skall.

Förstår dina tankar precis, de var rätt lika mina. Ringde polaren i Manchester idag och frågade. Han vidhöll att med tvättbrädor, hög fart och med packning så var det en kanonkombo.

Nåväl, hursomhelst: jag har beställt en likadan kombo från Wheelproject. Lovar att recensera den :) Känns de som bojsänken så bygger jag om dem i slutet av oktober när jag får tillbaka riktställ/ekerspänningsmätare mm som är på vift :)

Recension: Härliga!! Känns redigt stabila, verkar ha jämn och bra ekerspänning. Skodda med GravelKing SK fram och G-One bak, båda 40 mm. Tubeless såklart. G-One var helt tätt över natten även utan gucka, men nu har båda fått en slurk.

Av:
    nadderf
    Någon som kan tipsa om lätta xcfälgar? Planerar att köpa XC925 LightBicycle flyweight 295g

Men vill gärna höra om det finns liknande alternativ?

Av:
    Jensen
    nadderf skrev:
    Någon som kan tipsa om lätta xcfälgar? Planerar att köpa XC925 LightBicycle flyweight 295g

Nextie har en liknande fälg. https://www.nextie.com

===I Speed kills, but you get there faster I===

Av:
    nadderf
    Jensen skrev:
    nadderf skrev:

Nextie har en liknande fälg. https://www.nextie.com

Tack men blev Lightbicycle även denna gång, 2 flyweight påväg

Av:
    NickPick
    Verkar ju som att de flesta kineser har ungefär samma lika. Vissa säger ju att alla köper från farsports, men light bicycle känns ju väldigt bra generellt sett. Mycket nöjd med mina rr036 (borträknat jönsen som byggde ihop dom).

Av:
    nadderf
    Fick även bra deal på ekrar från LB, 30kr mindre än bike24 och då ingick även nipplar.

Av:
    AddeKvark
    Funderar på att ge mig på att bygga mina första hjul. Har sett att det finns riktställ för under en femhundring. Vad går man miste om då (jämfört med de som kostar x antal tusen)? Funkar de för enstaka hemmabygge?

Av:
    Rattnalle
    AddeKvark skrev:
    Funderar på att ge mig på att bygga mina första hjul. Har sett att det finns riktställ för under en femhundring. Vad går man miste om då (jämfört med de som kostar x antal tusen)? Funkar de för enstaka hemmabygge?
    Riktställ för enstaka bruk:

Men visst är det bekvämare att ha något man kan ställa på ett bord framför sig.

Innehåll: åsikter.
    Inlägget kan innehålla spår av fakta.

IMG_20190423_191856.jpg

Av:
    landen
    AddeKvark skrev:

Kolla så det funkar att spänna upp de hjul du tänker bygga så är det mesta bättre än att bygga i ramen. Om inte rent ergonomiskt.

De dyrare ställen typ park tool är stabilare och har mer exakta armar för att mäta dish direkt i stället, billigare ställ saknar ofta det. Själv kör jag Park Tools dishing tool och ett hemmabyggt ställ.

Av:
    HåkanC
    landen skrev:
    Själv kör jag Park Tools dishing tool och ett hemmabyggt ställ.
    Själv kör jag helt utan "dishing tool" utan vänder på hjulet i riktstället.

/Håkan

Av:
    NickPick
    Jag använder 3 ölburkar och köksbordet. Avståndet till bordet mäts.
    Använder aldrig axel på mitt riktställ utan ställer helt sonika på end capsen och snurrar, annars hade det ju såklart varit enklare...

Den där lilla plastplutten som sitter på själva... Ja vad heter den. Prylen som tar i fälgens ojämnheter, går den att köpa löst? Park tools.

Av:
    Leffe
    Kan rekommendera Eks i hulared för er som inte vill bygga själva, de har carbonfälgar av pro-modell hemma från "en stor tillverkare" (som konsulterna brukar säga :P). Blev inte jättemycket dyrare än att plocka ihop ett paket själv heller. Fick bli de nya shimano XT-naven för mig och det är ju svårt att slå pris och prestanda på dem, samt ett par pro-fälgar då. Tror de har fälgar med 25 och 30mm innerbredd hemma, jag valde själv ett par specal... :)

Av:
    Magnus K
    AddeKvark skrev:
    Räkna med att de billigare är lite vekare, lite mer oprecisa och lite faffligare att jobba med.
    Med det sagt så klarar jag mina få hjulbyggen både till quickrelease, vanlig thruaxle och boost bra med ett sånt här:
    https://www.bike24.com

Av:
    Nypåmtb
    Sugen på att bygga lite lättare stighjul (gärna under 1700g) till min enduro. Nuvarande hjul får tjänstgöra när det blir mer hårdkörning än vad som bjuds på hemmastigarna.

Tänker att det är kinakol som gäller och DT 350 nav om jag bygger själv. Har kikat lite på Light Bicycle men sett i flera trådar här att de anses vara onödigt dyra för att vara just kinakol.
    Vad kan rekommenderas i 27,5 och innerbredd runt 30mm? Rätt tight budget.

Av:
    gandhi
    Det här verkar inte så dumma
    https://btlos.com

Lite dyrare, men från "EU store house"
    http://eu.acebike.com
    Har byggt på acebikefälgar tidigare. Välgjorda fälgar.

Kom och köp min smarta trainer!:Kinetic Roadmachine Smart Trainer

STULEN!:Transition Rapture

~Hjulbryggare~

What? No. We can't stop here. This is bat country.

Tyvärr, bara registrerade användare får skriva inlägg i detta forum.

Klicka här för att logga in