• Re: Hjulbyggartråden

    Av:
    Henrik69
    landen skrev:
    Henrik69 skrev:
    landen skrev:
    Vill rikta mitt Zipp 303 framhjul från 2015, men ekrarna bara snurrar med nippleln och tvistar ekern. Har två olika verktyg för platta ekrar som mothåll, men hjälper inte. Antar att det är gänglåsning som inte vill ge med sig, värma? olja? Vad gör jag?

    Är det gänglåsning funkar en sån här kanonfint, går att få en riktigt fin öppen låga.
    https://www.kjell.com

    Brulébrännaren borde funka fint alltså :) hur lång tid har man på sig efter man värmt?
    Vet faktiskt inte hur lång tid man har på sig, bara lossat enstaka skruvar. Du behöver inte värma mycket Lite över 100 grader bara.
  • Re: Hjulbyggartråden

    Av:
    ejma
    landen skrev:
    Brulébrännaren borde funka fint alltså :) hur lång tid har man på sig efter man värmt?

    Håll lågan borta från fälgarna och värm inte för mycket. Epoxi blir mjukt av värme och troligtvis försämras egenskaperna. Socker smälter vid ca 130 grader C och brulebrännare brukar snabbt smälta socker.
  • Re: Hjulbyggartråden

    Av:
    MAMTB
    MAMTB skrev:
    Även jag har fått för mig att jag vill lyxa till det med kolfiberhjul till hojen. Det gäller en Superior XF Team Issue 29.

    Inte så sugen på att bygga själv utan helre köpa färdigbyggda hjul. Kikat lite på R2-bikes hemsida och funnit dessa hjul:

    MCFK 25mm kolfiber
    DT Swiss 240 straightpull med centerlock 15x100
    DT Swiss 240 straightpull med centerlock 12x142 (kan inte riktigt bestämma mig och jag ska ha xd-body eller shimanobody. Kör shimano XTR på hela drivlinan just nu)
    Sapim CX-Ray ekrar
    aluminiumnipplar.
    Tubeless.
    Borde landa strax under 1400g och ca 1700-1800 euro.

    Tar gärna emot input och om ågon har erfarenhet av denna setup samt att handla hjul från R2-bikes.

    Uppföljning:

    Jag landade till slut på ett par färdigbyggda Rovalhjul. Control SL
    25mm innebredd
    DT Swiss 240 med 6-skruvsfäste
    XD-Body
    Tubelessready

    Fick hem hjulen igår och vikt inkl body, tejp och ventil landade på 1390g på min våg. Finns ju lättare hjul men dessa får duga!

    Nu väntar jag bara på bromsskivor, titanskruvar, nya däck samt tätningsvätska.

    ______________________________________________________

    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2019-08-28 12:13 av MAMTB.

  • Re: Hjulbyggartråden

    Av:
    Tegheim83
    MAMTB skrev:
    MAMTB skrev:
    Även jag har fått för mig att jag vill lyxa till det med kolfiberhjul till hojen. Det gäller en Superior XF Team Issue 29.

    Inte så sugen på att bygga själv utan helre köpa färdigbyggda hjul. Kikat lite på R2-bikes hemsida och funnit dessa hjul:

    MCFK 25mm kolfiber
    DT Swiss 240 straightpull med centerlock 15x100
    DT Swiss 240 straightpull med centerlock 12x142 (kan inte riktigt bestämma mig och jag ska ha xd-body eller shimanobody. Kör shimano XTR på hela drivlinan just nu)
    Sapim CX-Ray ekrar
    aluminiumnipplar.
    Tubeless.
    Borde landa strax under 1400g och ca 1700-1800 euro.

    Tar gärna emot input och om ågon har erfarenhet av denna setup samt att handla hjul från R2-bikes.

    Uppföljning:

    Jag landade till slut på ett par färdigbyggda Rovalhjul. Control SL
    25mm innebredd
    DT Swiss 240 med 6-skruvsfäste
    XD-Body
    Tubelessready

    Fick hem hjulen igår och vikt inkl body, tejp och ventil landade på 1390g på min våg. Finns ju lättare hjul men dessa får duga!

    Nu väntar jag bara på bromsskivor, titanskruvar, nya däck samt tätningsvätska.

    Duga?

    Det är ju inte direkt biltema-hjul :-)
  • Re: Hjulbyggartråden

    Av:
    MAMTB
    Tegheim83 skrev:
    MAMTB skrev:
    MAMTB skrev:
    Även jag har fått för mig att jag vill lyxa till det med kolfiberhjul till hojen. Det gäller en Superior XF Team Issue 29.

    Inte så sugen på att bygga själv utan helre köpa färdigbyggda hjul. Kikat lite på R2-bikes hemsida och funnit dessa hjul:

    MCFK 25mm kolfiber
    DT Swiss 240 straightpull med centerlock 15x100
    DT Swiss 240 straightpull med centerlock 12x142 (kan inte riktigt bestämma mig och jag ska ha xd-body eller shimanobody. Kör shimano XTR på hela drivlinan just nu)
    Sapim CX-Ray ekrar
    aluminiumnipplar.
    Tubeless.
    Borde landa strax under 1400g och ca 1700-1800 euro.

    Tar gärna emot input och om ågon har erfarenhet av denna setup samt att handla hjul från R2-bikes.

    Uppföljning:

    Jag landade till slut på ett par färdigbyggda Rovalhjul. Control SL
    25mm innebredd
    DT Swiss 240 med 6-skruvsfäste
    XD-Body
    Tubelessready

    Fick hem hjulen igår och vikt inkl body, tejp och ventil landade på 1390g på min våg. Finns ju lättare hjul men dessa får duga!

    Nu väntar jag bara på bromsskivor, titanskruvar, nya däck samt tätningsvätska.

    Duga?

    Det är ju inte direkt biltema-hjul :-)

    De ska bli spännande att prova :) Kommer köra med en Garbaruk 10-46 kassett.

    ______________________________________________________


  • Re: Hjulbyggartråden

    Av:
    NickPick
    Riktigt bra hjul.
  • Re: Hjulbyggartråden

    Av:
    etnica
    Behöver lite tips.
    Tänkte bygga mig ett par hjul till nya racer hojen.
    Tänkte använda ultegra disc nav men skulle vilja ha lite tips på val av fälg och ekrar.

    Skall funka med nån fälg som tar 30 mm däck. Tubeless stöd skulle ju vara nice. Tänker mig ~1000:-/ fälg.
  • Re: Hjulbyggartråden

    Av:
    DRQ96
    DRQ96 skrev:
    Crocko skrev:
    DRQ96 skrev:
    Pratade med en god vän i England som är en mycket kompetent gravelcyklist.

    Han berättade att flera där byggt hjul med EX471 fälg till sina gravelcyklar. Allt i syfte att få riktigt hållbara hjul. De bygger med 32h och Dt350 nav.

    När jag kollade upp den fälgen såg jag att det är en "enduro" fälg med 25 mm id.

    Känns lite perverst att köra med så bred innerdiameter på 38-40 mm däck, eller har jag fel? Vad har jag missat (är ju bara en lvg-cyklist på rymmen)?

    Blev grymt sugen att testa själv då mina nuvarande hjul på gravelhojen är som mjukost....

    Inte för att vara sån, men jag vet ju inte hur långt ut i diket ni kör era grusracers men personligen skulle jag hellre bygga på X391 om jag ville klämma på mer gummi och behövde bredden på fälgen, kanske faktisk blir ett par såna i höst.
    Men att dundra på med en endurofälg och 2 hekto extra vikt kan jag verkligen inte se nån anledning till, och då skall gudarna veta att jag är ingen lättviktare.

    Men det kanske är jag som gör något fel när jag bygger, inte sällan det sitter sapim laser och super-cx i mina hjul utan att jag har någon som helst association till att halka runt på osthjul, om man nu skall slösa med extra vikt långt ut i periferin så spar jag hellre den till lite robustare däck än pansarfälgar och det nu inte är gravel enduro man ägnar sig åt, men som sagt det är ju bara mina idéer.

    Lider man verkligen av fladdriga hjul så skulle mina 5 öre gå till kolfälgar och spendera vikten på DT Comp eller Sapim Race så får man sina lagom lätta diskhjul för terrängen, eller kanske låta någon annan byggare snöra ihop delarna så att de uppför sig som de skall.


    Förstår dina tankar precis, de var rätt lika mina. Ringde polaren i Manchester idag och frågade. Han vidhöll att med tvättbrädor, hög fart och med packning så var det en kanonkombo.

    Nåväl, hursomhelst: jag har beställt en likadan kombo från Wheelproject. Lovar att recensera den :) Känns de som bojsänken så bygger jag om dem i slutet av oktober när jag får tillbaka riktställ/ekerspänningsmätare mm som är på vift :)


    Recension: Härliga!! Känns redigt stabila, verkar ha jämn och bra ekerspänning. Skodda med GravelKing SK fram och G-One bak, båda 40 mm. Tubeless såklart. G-One var helt tätt över natten även utan gucka, men nu har båda fått en slurk.
  • Re: Hjulbyggartråden

    Av:
    nadderf
    Någon som kan tipsa om lätta xcfälgar? Planerar att köpa XC925 LightBicycle flyweight 295g

    Men vill gärna höra om det finns liknande alternativ?
  • Re: Hjulbyggartråden

    Av:
    Jensen
    nadderf skrev:
    Någon som kan tipsa om lätta xcfälgar? Planerar att köpa XC925 LightBicycle flyweight 295g

    Men vill gärna höra om det finns liknande alternativ?

    Nextie har en liknande fälg. https://www.nextie.com

    ===I Speed kills, but you get there faster I===

  • Re: Hjulbyggartråden

    Av:
    nadderf
    Jensen skrev:
    nadderf skrev:
    Någon som kan tipsa om lätta xcfälgar? Planerar att köpa XC925 LightBicycle flyweight 295g

    Men vill gärna höra om det finns liknande alternativ?

    Nextie har en liknande fälg. https://www.nextie.com

    Tack men blev Lightbicycle även denna gång, 2 flyweight påväg
  • Re: Hjulbyggartråden

    Av:
    NickPick
    Verkar ju som att de flesta kineser har ungefär samma lika. Vissa säger ju att alla köper från farsports, men light bicycle känns ju väldigt bra generellt sett. Mycket nöjd med mina rr036 (borträknat jönsen som byggde ihop dom).
  • Re: Hjulbyggartråden

    Av:
    nadderf
    Fick även bra deal på ekrar från LB, 30kr mindre än bike24 och då ingick även nipplar.
  • Re: Hjulbyggartråden

    Av:
    AddeKvark
    Funderar på att ge mig på att bygga mina första hjul. Har sett att det finns riktställ för under en femhundring. Vad går man miste om då (jämfört med de som kostar x antal tusen)? Funkar de för enstaka hemmabygge?
  • Re: Hjulbyggartråden

    Av:
    Rattnalle
    AddeKvark skrev:
    Funderar på att ge mig på att bygga mina första hjul. Har sett att det finns riktställ för under en femhundring. Vad går man miste om då (jämfört med de som kostar x antal tusen)? Funkar de för enstaka hemmabygge?
    Riktställ för enstaka bruk:

    Men visst är det bekvämare att ha något man kan ställa på ett bord framför sig.



    Innehåll: åsikter.
    Inlägget kan innehålla spår av fakta.

    IMG_20190423_191856.jpg
  • Re: Hjulbyggartråden

    Av:
    landen
    AddeKvark skrev:
    Funderar på att ge mig på att bygga mina första hjul. Har sett att det finns riktställ för under en femhundring. Vad går man miste om då (jämfört med de som kostar x antal tusen)? Funkar de för enstaka hemmabygge?

    Kolla så det funkar att spänna upp de hjul du tänker bygga så är det mesta bättre än att bygga i ramen. Om inte rent ergonomiskt.

    De dyrare ställen typ park tool är stabilare och har mer exakta armar för att mäta dish direkt i stället, billigare ställ saknar ofta det. Själv kör jag Park Tools dishing tool och ett hemmabyggt ställ.
  • Re: Hjulbyggartråden

    Av:
    HåkanC
    landen skrev:
    Själv kör jag Park Tools dishing tool och ett hemmabyggt ställ.
    Själv kör jag helt utan "dishing tool" utan vänder på hjulet i riktstället.


    /Håkan


  • Re: Hjulbyggartråden

    Av:
    NickPick
    Jag använder 3 ölburkar och köksbordet. Avståndet till bordet mäts.
    Använder aldrig axel på mitt riktställ utan ställer helt sonika på end capsen och snurrar, annars hade det ju såklart varit enklare...

    Den där lilla plastplutten som sitter på själva... Ja vad heter den. Prylen som tar i fälgens ojämnheter, går den att köpa löst? Park tools.
  • Re: Hjulbyggartråden

    Av:
    Leffe
    Kan rekommendera Eks i hulared för er som inte vill bygga själva, de har carbonfälgar av pro-modell hemma från "en stor tillverkare" (som konsulterna brukar säga :P). Blev inte jättemycket dyrare än att plocka ihop ett paket själv heller. Fick bli de nya shimano XT-naven för mig och det är ju svårt att slå pris och prestanda på dem, samt ett par pro-fälgar då. Tror de har fälgar med 25 och 30mm innerbredd hemma, jag valde själv ett par specal... :)
  • Re: Hjulbyggartråden

    Av:
    Magnus K
    AddeKvark skrev:
    Funderar på att ge mig på att bygga mina första hjul. Har sett att det finns riktställ för under en femhundring. Vad går man miste om då (jämfört med de som kostar x antal tusen)? Funkar de för enstaka hemmabygge?
    Räkna med att de billigare är lite vekare, lite mer oprecisa och lite faffligare att jobba med.
    Med det sagt så klarar jag mina få hjulbyggen både till quickrelease, vanlig thruaxle och boost bra med ett sånt här:
    https://www.bike24.com
  • Re: Hjulbyggartråden

    Av:
    Nypåmtb
    Sugen på att bygga lite lättare stighjul (gärna under 1700g) till min enduro. Nuvarande hjul får tjänstgöra när det blir mer hårdkörning än vad som bjuds på hemmastigarna.

    Tänker att det är kinakol som gäller och DT 350 nav om jag bygger själv. Har kikat lite på Light Bicycle men sett i flera trådar här att de anses vara onödigt dyra för att vara just kinakol.
    Vad kan rekommenderas i 27,5 och innerbredd runt 30mm? Rätt tight budget.
  • Re: Hjulbyggartråden

    Av:
    gandhi
    Det här verkar inte så dumma
    https://btlos.com

    Lite dyrare, men från "EU store house"
    http://eu.acebike.com
    Har byggt på acebikefälgar tidigare. Välgjorda fälgar.

    di2-bakväxel säljes:Ultegra di2 6870

    Trek Checkpoint köpes:
    https://happyride.se




    STULEN!:Transition Rapture
    ************************************
    ~Hjulbryggare~

    What? No. We can't stop here. This is bat country.

  • Re: Hjulbyggartråden

    Av:
    Sambal Oelek
    Hjulen kom tidigt i år...

    _1010198.jpg

    ------------------------------------------------------------------
    MVH Sambal O. / Hammerhill Bikers

  • Re: Hjulbyggartråden

    Av:
    Crossmax
    Egress skrev:
    Crossmax skrev:
    Jag får ut följande ekerlängder när jag beräknar vad jag behöver till mitt nya bygge:
    299.2 mm
    296.4 mm
    290.9 mm
    292.2 mm

    Givet att det verkar bökigt att hitta ekrar i udda längder, hur ska man tänka kring ekerlängder? Jag tänker:

    300
    296
    292
    292

    Om det spelar någon som helst roll så är det kolfiberfälgar som ska byggas och jag planerar använda 14 mm mässingnipplar.

    Jag använder 9 gånger av 10 DT Swiss ekerkalkylator och den rundar alltid neråt för att kompensera för ekerns förlängning då den ligger i spänn.
    Har aldrig haft problem med DT’s rekommenderade längder.

    Med den principen så blir nog rekommendationen:

    298
    296
    290
    292
    Tack, det blev skitbra att runda neråt!

    ---------------------------------------------------

  • Re: Hjulbyggartråden

    Av:
    Sambal Oelek
    Sådärja, nu har jag navdynamo på äventyrshojen! En Son 28 15 med 6-bult.

    Vilken shock det var med DT Swiss Squorx-nipplar, gick ju inte att dra på något vanligt sätt så jag fick ta en torx-skruv och fila ner lite så gick det bra.

    _1010224.jpg


    Vikt 1,15 kg. Känns rätt ok ändå. Totalvikt med tungt Marathon GT 365-däck blev 2,5 kg. Det är bara 6 hg tyngre än originalhjulen med 50-fälgar och 3" däck.

    _1010233.jpg


    Blev rätt snyggt. Hittade så läckra bromsskivor också :)

    _1010244.jpg

    ------------------------------------------------------------------
    MVH Sambal O. / Hammerhill Bikers

  • Re: Hjulbyggartråden

    Av:
    ceel
    Sambal Oelek skrev:
    Sådärja, nu har jag navdynamo på äventyrshojen! En Son 28 15 med 6-bult.

    Vilken shock det var med DT Swiss Squorx-nipplar, gick ju inte att dra på något vanligt sätt så jag fick ta en torx-skruv och fila ner lite så gick det bra.




    Vikt 1,15 kg. Känns rätt ok ändå. Totalvikt med tungt Marathon GT 365-däck blev 2,5 kg. Det är bara 6 hg tyngre än originalhjulen med 50-fälgar och 3" däck.




    Blev rätt snyggt. Hittade så läckra bromsskivor också :)

    Stiligt!
  • Re: Hjulbyggartråden

    Av:
    Ubbe73
    Letar kolfiber fälgar för att bygga mig ett par XC/långloppsdäck ochkommer köra 2,25 och ev. 2,35 däck. Väger ca 81kg. Fastnat för följande alternativ:
    ca 25mm innerdia
    https://www.nextie.com max weight 110kg $220
    http://www.eiecarbon.com max weight 120kg $165
    http://www.eiecarbon.com weight 100kg $160

    ca 30mm innerdia
    http://www.eiecarbon.com max weight 120kg $210

    Hur ska man tänka map. mina 81kg vs fälgarnas viktgräns? Några andra tillverkare att kolla på? Symmetriska eller asymmetriska?
  • Re: Hjulbyggartråden

    Av:
    Sambal Oelek
    ceel skrev:
    Sambal Oelek skrev:
    Sådärja, nu har jag navdynamo på äventyrshojen! En Son 28 15 med 6-bult.

    Vilken shock det var med DT Swiss Squorx-nipplar, gick ju inte att dra på något vanligt sätt så jag fick ta en torx-skruv och fila ner lite så gick det bra.




    Vikt 1,15 kg. Känns rätt ok ändå. Totalvikt med tungt Marathon GT 365-däck blev 2,5 kg. Det är bara 6 hg tyngre än originalhjulen med 50-fälgar och 3" däck.




    Blev rätt snyggt. Hittade så läckra bromsskivor också :)

    Stiligt!
    tack :)

    ------------------------------------------------------------------
    MVH Sambal O. / Hammerhill Bikers

  • Re: Hjulbyggartråden

    Av:
    HåkanC
    Ubbe73 skrev:
    Hur ska man tänka map. mina 81kg vs fälgarnas viktgräns? Några andra tillverkare att kolla på?
    Är du orolig över viktgränsen bör du välja fler ekrar, dvs hellre 32 istf 24(28?) och gärna även diffrentierade ekrar,
    dvs 1,8mm ekrar på hårt spända sidan och tunnare på den andra sidan, för bästa funktion bör skillnaden i tvärsnittsarea vara den samma som skillnaden i ekerspänning.
    Vad gäller andra tillverkare finns det många, jag är nöjd med de fälgar jag har handlat från https://www.lightbicycle.com

    Ubbe73 skrev:
    Symmetriska eller asymmetriska?
    Asymmetriska är bättre, det ger hållbarare, styvare och även starkare hjul
    nox-composites-carbon-wheels-offset-asymmetric.png


    /Håkan


  • Re: Hjulbyggartråden

    Av:
    Sambal Oelek
    Jag skulle haft asymmetriska egentligen, spanade in DT Swiss XR 361 först. Men de är 22,5mm. Tyckte det kunde vara bättre med 25. Så det blev XR 391 istället i sista sekunden. Men då visade det sig nu att de är ju symmetriska! Lustigt. Tyckte de inte det behövdes när man gick upp en storlek kanske.

    ------------------------------------------------------------------
    MVH Sambal O. / Hammerhill Bikers

  • Re: Hjulbyggartråden

    Av:
    Doctor C
    HåkanC skrev:
    ... för bästa funktion bör skillnaden i tvärsnittsarea vara den samma som skillnaden i ekerspänning.
    Om man ska vara petig så är det samma ekerspänning, sigma, på bägge sidor man eftersträvar.

    Detta görs genom att förhållandet mellan dragkraften på de två sidorna är samma som förhållandet mellan tvärsnittsarean.

    Allt enligt:
    6FDFB855-F8F1-4F2B-89F8-BBC2CCAD2AA0.jpeg

    Om man nu ska vara sådan. Håller för övrigt med Håkan C.
  • Re: Hjulbyggartråden

    Av:
    Doctor C
    Ett par vanliga kombinationer av reducerade ekrar och deras inbördes (area)förhållande:

    1.5/1.8: 0.69
    1.6/1.8: 0.79
    1.65/1.8: 0.84

    I Håkans exempel med symmetrisk fälg ovan är dragkraftsförhållandet 72/120=0.6, dvs eftersträvar man samma ekerspänning ligger kombon 1.5/1.8 närmast.

    I fallet med assymetrisk fälg är dragkraftsförhållandet 86/120=0.72. Även här ligger kombinationen 1.5/1.8 närmast.

    Resonemanget är av akademisk natur, jag hade personligen valt 1.65/1.8. Med andra ord sträva efter att minska skillnaderna i ekerspänning, inte nödvändigtvis eliminera den.
  • Re: Hjulbyggartråden

    Av:
    Ubbe73
    Doctor C skrev:
    Ett par vanliga kombinationer av reducerade ekrar och deras inbördes (area)förhållande:

    1.5/1.8: 0.69
    1.6/1.8: 0.79
    1.65/1.8: 0.84

    I Håkans exempel med symmetrisk fälg ovan är dragkraftsförhållandet 72/120=0.6, dvs eftersträvar man samma ekerspänning ligger kombon 1.5/1.8 närmast.

    I fallet med assymetrisk fälg är dragkraftsförhållandet 86/120=0.72. Även här ligger kombinationen 1.5/1.8 närmast.

    Resonemanget är av akademisk natur, jag hade personligen valt 1.65/1.8. Med andra ord sträva efter att minska skillnaderna i ekerspänning, inte nödvändigtvis eliminera den.

    Har bara byggt ett par hjul xr391 med Sapim D-light 1.65/2.0. Lite mer att tänka på vid asymmetriska fälgar förstår jag. Prio 1 är att bestämma fälgar. Lätt o brett eller lätt och smalare......mailat Light Bicyle om deras 295g fälg. 25mm och max weight 100kg.
  • Re: Hjulbyggartråden

    Av:
    Doctor C
    Varför vill man då att ekerspänningen ska vara lika på bägge sidor?

    Förutsatt att vi har samma material i ekrarna kommer bägge sidor att töjas lika mycket (hjulet behåller sin rakhet under belastning). De kommer även i teorin att nå sträck- och brottgräns samtidigt. Bild från wikipedia:

    3A7653C6-890D-4E4B-B8C2-C75E0DF925C9.png

    Men åter till symmetriska vs asymmetriska fälgar. Det finns enligt formeln några inlägg tidigare två sätt att uppnå samma ekerspänning mellan de två sidorna:

    1. Jämna ut dragkraften (asymmetrisk fälg)
    2. Olika tvärsnittsarea på ekrarna

    (Och därtill en kombination av de två.)

    Genom att välja rätt (olika) tjocklek på ekrarna kan man till viss del åstadkomma det man vill uppnå med asymmetriska fälgar. Kraftkomposanterna kommer dock att fortsatt vara till den asymmetriska fälgens fördel. Frågan är hur stor praktisk betydelse allt detta har.
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2019-09-18 07:50 av Doctor C.

  • Re: Hjulbyggartråden

    Av:
    Ubbe73
    Nav beställda. Får fundera lite till på fälgar. Lutar dock åt https://www.nextie.com

    Återkommer med ev frågor av val ekrar.
  • Re: Hjulbyggartråden

    Av:
    gandhi
    +1
    Lång tråd och det är bra att de hållfasthetstekniska aspekterna redovisas då och då i tråden eftersom frågor om varför assymetriska fälgar och olika ekrar kommer då och då.

    Bra beskrivet Doctor C!



    Doctor C skrev:
    HåkanC skrev:
    ... för bästa funktion bör skillnaden i tvärsnittsarea vara den samma som skillnaden i ekerspänning.
    Om man ska vara petig så är det samma ekerspänning, sigma, på bägge sidor man eftersträvar.

    Detta görs genom att förhållandet mellan dragkraften på de två sidorna är samma som förhållandet mellan tvärsnittsarean.

    Allt enligt:


    Om man nu ska vara sådan. Håller för övrigt med Håkan C.

    di2-bakväxel säljes:Ultegra di2 6870

    Trek Checkpoint köpes:
    https://happyride.se




    STULEN!:Transition Rapture
    ************************************
    ~Hjulbryggare~

    What? No. We can't stop here. This is bat country.

  • Re: Hjulbyggartråden

    Av:
    aki
    Apropå det här med att ha olika tjocka ekrar på driv- respektive skivsida. Verkar logiskt tycker jag och många verkar använda det för ekrar med cirkulära tvärsnitt.
    Däremot får jag intrycket att när det är aero-ekrar så kör folk med samma på båda sidor. Finns det skäl att inte blanda tex DT Aeroligt och Aero Comp?
  • Re: Hjulbyggartråden

    Av:
    gandhi
    Absolut!
    Principen är densamma oavsett om tvärsnittet är cirkulärt eller elliptiskt. Antingen antar man elliptiskt tvärsnitt eller ett rektangulärt. Det viktiga är att man räknar på samma sätt. Jag har byggt några hjulpar med platta ekrar med olika tvärsnitt på höger och vänster sida.

    Sedan får man inte samma jämna spänning över hela tvärsnittet (som i en rund eker) utan det blir lokala spänningskoncentrationer ute i kanterna, men det kompenseras av att smidesprocessen där man bankar en rund eker till en platt ökar hållfastheten.

    T ex blir DT AeroComp (2,3 x 1,2 mm) tvärsnittsyta i bladområdet 2,76 mm^2 om man räknar rektangulärt och 2,17 mm^2 om man räknar elliptiskt. DT AeroLite (2,3 x 0,9 mm) blir 2,07 mm^2 rektangulärt resp 1,63 mm^2 elliptiskt.

    Men kvoterna mellan tvärsnitten blir givetvis samma 0,75 (i fallet DT AeroLite / DT AeroComp).

    Jag använder platta ekrar främst för att jag tycker de är lättare att bygga med då man kan använda ett litet verktyg som ger mothåll så ekern inte vrider med när man drar nipplarna. Ev fördel gällande aerodynamik eller hållfasthet är av mindre intresse för mig.

    [edit]: DT AeroComp och DT AeroLite har i den runda delen en tvärsnittsarea på 3,14 mm^2 och DT AeroLite vilket är mer än i deras resp platta delar och den platta delen blir då som en reducerad del. DT och Sapim använder reducerade runda ekrar för att tillverka de reducerade platta ekrarna.

    aki skrev:
    Apropå det här med att ha olika tjocka ekrar på driv- respektive skivsida. Verkar logiskt tycker jag och många verkar använda det för ekrar med cirkulära tvärsnitt.
    Däremot får jag intrycket att när det är aero-ekrar så kör folk med samma på båda sidor. Finns det skäl att inte blanda tex DT Aeroligt och Aero Comp?

    di2-bakväxel säljes:Ultegra di2 6870

    Trek Checkpoint köpes:
    https://happyride.se




    STULEN!:Transition Rapture
    ************************************
    ~Hjulbryggare~

    What? No. We can't stop here. This is bat country.
    Redigerad 2 gång(er). Senaste ändring 2019-09-19 15:02 av gandhi.

  • Re: Hjulbyggartråden

    Av:
    aki
    gandhi skrev:
    Absolut!
    Principen är densamma oavsett om tvärsnittet är cirkulärt eller elliptiskt. Antingen antar man elliptiskt tvärsnitt eller ett rektangulärt. Det viktiga är att man räknar på samma sätt. Jag har byggt några hjulpar med platta ekrar med olika tvärsnitt på höger och vänster sida.

    Sedan får man inte samma jämna spänning över hela tvärsnittet (som i en rund eker) utan det blir lokala spänningskoncentrationer ute i kanterna, men det kompenseras av att smidesprocessen där man bankar en rund eker till en platt ökar hållfastheten.

    T ex blir DT AeroComp (2,3 x 1,2 mm) tvärsnittsyta i bladområdet 2,76 mm^2 om man räknar rektangulärt och 2,17 mm^2 om man räknar elliptiskt. DT AeroLite (2,3 x 0,9 mm) blir 2,07 mm^2 rektangulärt resp 1,63 mm^2 elliptiskt.

    Men kvoterna mellan tvärsnitten blir givetvis samma 0,75 (i fallet DT AeroLite / DT AeroComp).

    Jag använder platta ekrar främst för att jag tycker de är lättare att bygga med då man kan använda ett litet verktyg som ger mothåll så ekern inte vrider med när man drar nipplarna. Ev fördel gällande aerodynamik eller hållfasthet är av mindre intresse för mig.

    [edit]: DT AeroComp och DT AeroLite har i den runda delen en tvärsnittsarea på 3,14 mm^2 och DT AeroLite vilket är mer än i deras resp platta delar och den platta delen blir då som en reducerad del. DT och Sapim använder reducerade runda ekrar för att tillverka de reducerade platta ekrarna.

    aki skrev:
    Apropå det här med att ha olika tjocka ekrar på driv- respektive skivsida. Verkar logiskt tycker jag och många verkar använda det för ekrar med cirkulära tvärsnitt.
    Däremot får jag intrycket att när det är aero-ekrar så kör folk med samma på båda sidor. Finns det skäl att inte blanda tex DT Aeroligt och Aero Comp?

    Ok, tackar!
  • Re: Hjulbyggartråden

    Av:
    Ubbe73
    Ubbe73 skrev:
    Nav beställda. Får fundera lite till på fälgar. Lutar dock åt https://www.nextie.com

    Återkommer med ev frågor av val ekrar.

    Av dessa två alternativ, vilka ska man gå på och varför? Båda, nja inte nu. Räcker mer ett par.
    http://www.eiecarbon.com ca 1460g / 30.5mm / asymmetriska
    https://www.nextie.com ca 1360g / 25mm / symmetriska
  • Re: Hjulbyggartråden

    Av:
    gandhi
    Av dessa två skulle jag välja de asymmetriska breda. Just för att de är asymmetriska och breda.

    Jag har byggt två hjulpar på fälgar från http://eu.acebike.com Välgjorda fälgar i mitt tycke.
    http://eu.acebike.com

    @Ubbe73: Vad blev det för nav?




    di2-bakväxel säljes:Ultegra di2 6870

    Trek Checkpoint köpes:
    https://happyride.se




    STULEN!:Transition Rapture
    ************************************
    ~Hjulbryggare~

    What? No. We can't stop here. This is bat country.
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2019-09-20 08:32 av gandhi.

  • Re: Hjulbyggartråden

    Av:
    Ubbe73
    gandhi skrev:
    Av dessa två skulle jag välja de asymmetriska breda. Just för att de är asymmetriska och breda.

    Jag har byggt två hjulpar på fälgar från http://eu.acebike.com Välgjorda fälgar i mitt tycke.
    http://eu.acebike.com

    @Ubbe73: Vad blev det för nav?

    Köpte dt 350. Ska kolla på ditt förslag.
  • Re: Hjulbyggartråden

    Av:
    gandhi
    DT350 är riktigt bra. Samma prestanda som DT240, men bara marginellt tyngre och betydligt billigare.

    Boost?

    di2-bakväxel säljes:Ultegra di2 6870

    Trek Checkpoint köpes:
    https://happyride.se




    STULEN!:Transition Rapture
    ************************************
    ~Hjulbryggare~

    What? No. We can't stop here. This is bat country.

  • Re: Hjulbyggartråden

    Av:
    Ubbe73
    gandhi skrev:
    DT350 är riktigt bra. Samma prestanda som DT240, men bara marginellt tyngre och betydligt billigare.

    Boost?
    Jepp. Byggde på 350 Straightpull förra gången. Har dock varit svårt att få tag på baknav. När jag nu hittade så beställde jag på en gång.
  • Re: Hjulbyggartråden

    Av:
    nadderf
    Vet att detta har diskuterats förut, men tål att tas upp igen.

    Ska bygga mitt tredje par hjul, har tidigare testat olika metoder, olja, spoke prep och båda är raka och runda efter en säsong.

    Men denna gång fick jag med Sapim Secure Lock, har vanliga Sapim liggandes. Så jag funderar lite.

    Vilka skulle ni välja? Och ska man använda någon olja med Secure lock? Skall användas på Sapim D-light ekrar med kolfiberfälgar

Tyvärr, bara registrerade användare får skriva inlägg i detta forum.

Klicka här för att logga in