• Re: Hjulbyggartråden

Av:
    NickPick
    landen skrev:
    Sådär, äntligen kan jag ta bort gissningsleken "ekerspänning" ur ekvationen. Kalibrerar helt enkelt park-tool-verktyget på tilltänkt eker inför varje bygge. Kostnad för hela riggen blev någonstans runt 600kr inklusive vågen. Allt utom just vågen köptes på Hornbach.

Vågen köptes här: https://www.amazon.co.uk

En vettig borrmaskin, metallborr, samt en bågfil gick även åt, men sånt har man ju :)

Vad tar du för en kalibrering??

Av:
    landen
    Sambal Oelek skrev:
    landen skrev:
    Sådär, äntligen kan jag ta bort gissningsleken "ekerspänning" ur ekvationen. Kalibrerar helt enkelt park-tool-verktyget på tilltänkt eker inför varje bygge. Kostnad för hela riggen blev någonstans runt 600kr inklusive vågen. Allt utom just vågen köptes på Hornbach.

En vettig borrmaskin, metallborr, samt en bågfil gick även åt, men sånt har man ju :)
    coolt! Då har du den som referens ja. Men hur gör du sedan med hjulet? Tänkte först annat men nu efter att ha funderat flera sekunder till antar jag att du har en ekertensiometer då alltså? Verkligen seriöst isåfall :)

Ja precis, missade att ta en bild med Park Tool TM-1:)

Av:
    landen
    NickPick skrev:
    landen skrev:

Vad tar du för en kalibrering??

En finöl! :)

Av:
    Manurhin2
    Smart.
    Om du gör ett fäste för sp-ekrar och skickar den till Karlstad på lån med returfraktsedel så kommer en finöl med i returen ?

M

Av:
    gandhi
    Behöver lite hjälp med baknav till året-runt-pendling i Stockholm.

Singlespeed, 12x142, robust, lättservat, inte för iögonfallande, inte för dyrt. I den prioordningen.

Hope Pro4 Trial/SS
    Stan's Neo Ultimate SS (halva priset jmf Hope)
    DT 240 Singlespeed (dyrt)

Hope ligger bäst till, men är inte så billigt. Stan's nav har inget vidare rykte om man läser olika engelskspråkiga cykelforum.

DT är lättservade, men + 50% jmf Hope i pris.

Finns det fler, gärna billigare alternativ än Hope som ändå har bra kvalitet?

di2-bakväxel säljes:Ultegra di2 6870

Trek Checkpoint köpes:
    https://happyride.se

STULEN!:Transition Rapture
    ~Hjulbryggare~

What? No. We can't stop here. This is bat country.

Av:
    Rattnalle
    350 finns inte i rätt konfiguration?

Innehåll: åsikter.
    Inlägget kan innehålla spår av fakta.

Av:
    gandhi
    Tyvärr inte som singlespeed (symmetrisk placering av navflänsarna). Annars hade 350 varit ett givet val.

Rattnalle skrev:
    350 finns inte i rätt konfiguration?

Trek Checkpoint köpes:

~Hjulbryggare~

Av:
    gandhi
    Är lite inne på snål/sustainablealternativet. Har ett Hope Pro2 EVO Trial/SS 36 hål nav som sitter på en bucklig Velocity Blunt fälg som jag kan plocka.

Då behöver jag bara köpa en ny axel som konverterar navet från bolt-on till 12 mm axeldiameter och 142 mm o.l.d.
    https://www.sjscycles.co.uk

Och istället för att hitta en lite lättare fälg köra på en DT Swiss HX491 som finns i 36h utförande https://www.dtswiss.com 550 gram är ändå helt ok

Trek Checkpoint köpes:

~Hjulbryggare~

Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2019-10-25 11:38 av gandhi.

Av:
    Crocko
    Mina vanliga inköpsställen har lite dåligt saldo på mässingsnipplar men har hittat ett alternativ dock är dessa bara 12mm långa vilket känns lite kort helst som fälgarna har eyelets vilket ger ett tjockare gods runt hålet.

Någon som har erfarenhet av så korta nipplar?

Av:
    Pellefa
    Hej det viktiga är att ekern är tillräckligt lång så den "går igenom" nippeln, eller nära därtill. Lite kort eker gör att nippeln går av i förtid, med en mycket för kort eker kan man ju dra ur gängorna.

Så korta svaret är att 12mm inga problem så länge du "når" att dra den, dvs att fälgen inte är för tjock

Av:
    Crocko
    Pellefa skrev:
    Hej det viktiga är att ekern är tillräckligt lång så den "går igenom" nippeln, eller nära därtill. Lite kort eker gör att nippeln går av i förtid, med en mycket för kort eker kan man ju dra ur gängorna.

Så korta svaret är att 12mm inga problem så länge du "når" att dra den, dvs att fälgen inte är för tjock

Jo att det går är det nog ingen tvekan om, men ibland kan ju saker som funkar vara mindre bra av olika skäl som är svåra att förutse därav frågan, dessa är med skruvning bakifrån också, tycker det är snabbare att bygga så sen slipper man ju märken på nipplarna åtminstone tills det blir dags för fält meck.

Av:
    HåkanC
    Crocko skrev:
    Mina vanliga inköpsställen har lite dåligt saldo på mässingsnipplar men har hittat ett alternativ dock är dessa bara 12mm långa vilket känns lite kort helst som fälgarna har eyelets vilket ger ett tjockare gods runt hålet.

De allra flesta hjul, inkl dubbelbottnade med "eyelets", som jag har byggt mässingsnipplar har varit med 12mm nipplar,
    med korrekt ekerlängd har det aldrig varit några problem med att få dem att räcka till, eller ngt annat problem.

Pellefa skrev:

Det är i praktiken bara ett problem med alunipplar, åtminstone för mig
    i ett hjul hade jag för korta ekrar jag bytte då från 12 => 14mm istf att köpa längre ekrar (pga ren snålhet)
    Det fungerade i många mil och år utan problem innan jag sålde de hjulen.
    Men när jag försökte spara på samma sätt i ett hjul med alunipplar höll de bara 1-2 mån innan nipplarna började gå av pga utmattningsbrott.

/Håkan

Av:
    Crocko
    HåkanC skrev:
    Crocko skrev:

De allra flesta hjul, inkl dubbelbottnade med "eyelets", som jag har byggt mässingsnipplar har varit med 12mm nipplar,
    med korrekt ekerlängd har det aldrig varit några problem med att få dem att räcka till, eller ngt annat problem.

Pellefa skrev:

Det är i praktiken bara ett problem med alunipplar, åtminstone för mig
    i ett hjul hade jag för korta ekrar jag bytte då från 12 => 14mm istf att köpa längre ekrar (pga ren snålhet)
    Det fungerade i många mil och år utan problem innan jag sålde de hjulen.
    Men när jag försökte spara på samma sätt i ett hjul med alunipplar höll de bara 1-2 mån innan nipplarna började gå av pga utmattningsbrott.

/Håkan

Så min tolkning Håkan är att det är bara att köra på?

Detta är Velo Orange fälgar och eyelet är bara monterad i den yttre delen av fälgen och inte rak igenom fälgbanan så det känns inte som att en kortare nippel borde vara ett problem, men min erfarenhet är ju begränsad till 15mm alu tidigare.
    Man kanske även lurar ögat lite då sapim nipplarna med fyrkantsskalle bygger en del inåt vilket gör att man uppfattar dem som korta i eker riktningen så att säga, dags att sluta fundera och bara börja mygga mao.

Av:
    HåkanC
    Crocko skrev:
    Så min tolkning Håkan är att det är bara att köra på?
    Ja
    Fast förstås: u. p. a.

/Håkan

Av:
    gandhi
    Kaufknappen nyligen nedtryckt. Hjulen till året-runt-singlespeed-pendlar-projektet närmar sig själva bryggprocessen.

Bakhjulet baseras på ett återbrukat Hope Pro2 evo Trial/SS plockat från ett hjul med trasig fälg som suttit på min Cotic Simple29.
    36 ekerhål gjorde fälgutbudet begränsat eftersom jag ville ha 27-30 mm bred fälg, slanglöskompatibel. Det blev en DT Swiss HX491 29" och ekrarna Sapim D-Light (2,0/1,65/2,0).

Framhjulet får framnav DT Swiss 350 100x15 med IS bromsskiveinfästning, 32 ekerhål. Fälgen DT Swiss XR 361 asym med Sapim Race (2,0/1,8/2,0) på vänster och Sapim D-Light (2,0/1,65/2,0) på höger.

Jag bytte de medföljande DT Squorx alunipplarna mot mässingsdito.

Nu är det bara att vänta på leveransen av delarna.

Trek Checkpoint köpes:

~Hjulbryggare~

Av:
    per.e
    Jag ska bygga ett nytt framhjul till min lådcykel och letar efter någon webshop eller fysisk butik i Göteborg som har DT Swiss Alpine III eller Sapim Force i kortare längder. Närmare bestämt 175 och 178 mm eller någon mm kortare än så.

Av:
    desmo
    Jag överväger att bygga/låta bygga ett dynamohjul. 12x100 och skivbroms. SON är för dyrt, SP för osäkert, så det lutar åt Shimano: https://www.rosebikes.se
    Vilken fälg och ekrar hade ni valt? Snyggt är viktigt. Hållbarhet är viktigt (tänk touring).

Av:
    Sixten Fors
    desmo skrev:
    Jag överväger att bygga/låta bygga ett dynamohjul. 12x100 och skivbroms. SON är för dyrt, SP för osäkert, så det lutar åt Shimano: https://www.rosebikes.se
    Vilken fälg och ekrar hade ni valt? Snyggt är viktigt. Hållbarhet är viktigt (tänk touring).
    Vilka däck, alltså hur breda? Till 30-37 mm däck hade jag valt XR361, till 35-47 mm däck hade jag valt XR391. XT dynamonavet är 32H, skulle bygga med DT Comp eller Sapim Race 2.0/1.8 mm i 2-kors. Vill man spara 16 gram kan man välja Sapim D-Light höger fram.
    190909_XR361_Fram.jpg
    180828_XR391_Fram.jpg
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2019-11-05 11:16 av Sixten Fors.

Av:
    desmo
    Sixten Fors skrev:
    desmo skrev:
    Vilka däck, alltså hur breda? Till 30-37 mm däck hade jag valt XR361, till 35-47 mm däck hade jag valt XR391. XT dynamonavet är 32H, skulle bygga med DT Comp eller Sapim Race 2.0/1.8 mm i 2-kors. Vill man spara 16 gram kan man välja Sapim D-Light höger fram.

Tanken är att köra 35-45mm däck.
    Men.. jag kom på mig själv. Snyggast blir ju att bygga på lika fälg som jag har bak: WTB KOM i23 TCS. Jag blev dock förvånad när jag googlade, det var en rätt dyr fälg?! Typ 7-800kr. Men det är det kanske värt. Får fundera vidare!

Av:
    Sixten Fors
    desmo skrev:
    Tanken är att köra 35-45mm däck.
    Men.. jag kom på mig själv. Snyggast blir ju att bygga på lika fälg som jag har bak: WTB KOM i23 TCS. Jag blev dock förvånad när jag googlade, det var en rätt dyr fälg?! Typ 7-800kr. Men det är det kanske värt. Får fundera vidare!
    Det är en bra fälg. Utseendemässigt väldigt lik XR391 om man drar bort klibbor på båda, vilket gör alla hjul både lättare och snyggare. KOM i23 och XR391 väger lika, men XR391 är 2 mm bredare. KOM i25 är 20-25 g tyngre. Med XR391 ingår brickor och nipplar, vilket gör prisskillnaden ännu större.
    https://www.starbike.com
    https://www.starbike.com
    kom.png

Av:
    Crocko
    desmo skrev:

En nyfiken fråga, vad är det med SP som gör att du tycker det är för osäkert? egna erfarenheter eller något test du kan dela med dig av?

Av:
    Egress
    Crocko skrev:
    desmo skrev:

En nyfiken fråga, vad är det med SP som gör att du tycker det är för osäkert? egna erfarenheter eller något test du kan dela med dig av?

Jag är också nyfiken.

90% av de dynamo-hjul (inklusive mitt eget) som jag byggt på jobbet under de senaste 18 månaderna har varit med SP-nav. Även innan jag tog över som hjulbyggare så byggdes det mest med SP, så vi har ett ansenligt antal hjul ute och rullar.
    Har bara, under min tid, fått in 2 av våra hjul med trasig dynamo. Ett SP och ett SON. Så enligt min egen statistik så måste ju det betyda att SON är mer osäkert. :)

Av:
    Crocko
    Egress skrev:
    Crocko skrev:
    desmo skrev:

Jag är också nyfiken.

90% av de dynamo-hjul (inklusive mitt eget) som jag byggt på jobbet under de senaste 18 månaderna har varit med SP-nav. Även innan jag tog över som hjulbyggare så byggdes det mest med SP, så vi har ett ansenligt antal hjul ute och rullar.
    Har bara, under min tid, fått in 2 av våra hjul med trasig dynamo. Ett SP och ett SON. Så enligt min egen statistik så måste ju det betyda att SON är mer osäkert. :)

Låter bra och stämmer bra med det jag läst, finns väl 2 argument för SON och det är väl den marginella skillnaden av drag/effekt men vi pratar inom 10% percentilen, sen pratades det ju mycket om möjligheten att serva men har ingen aning om vad SON tar för en så service men man får ju 2st SP nav för priset av 1 SON.
    Att jag väljer att testa SP nu är för att SON inte har någon 36h i silver av den typ jag behöver, men kul att någon med praktisk erfarenhet har samma bild.

Av:
    desmo
    Crocko skrev:
    desmo skrev:

Hej Crocko & Egress.

En bekant havererade sitt SP på TCR för något år sedan. Och googlar man lite så verkar fler ha haft bekymmer. Men detta verkar gälla deras nav med TA. Med qr ska det inte vara samma bekymmer. Det verkar dock vara tillräckligt vanligt för att ha det som faktor för mig i alla fall. Kanske att SP har förändrat designen, men jag har inte hittat någon information om det.
    En annan anledning att fundera kring SP är att det inte "går" att byta lager i dem mer än att man skickar dem till Taiwan. Dessutom behöver man ekra av hjulet. Man ser lite av det här: https://www.youtube.com

Att köpa Shimano känns ärligt trist. Jag hade hellre köpt SP (eller SON), men jag är inte helt bekväm med det jag läst om SP.
    Här är hur igaro listar dynamos: https://www.igaro.com

Egress: jag antar att många av de hjul du byggt är för TA? Kanske att de fått ordning på problemet då.

Av:
    Egress
    desmo skrev:
    Egress: jag antar att många av de hjul du byggt är för TA? Kanske att de fått ordning på problemet då.

Att de inte kan servas utan att ekras av och skickas till Taiwan är såklart en nackdel. Har väl hört lite snack om att de är mindre pålitliga också, men inte så pass att de skulle vara så katastrofalt dåliga att de inte ens är värda att överväga. Och som sagt de är inte opålitliga enligt min egen erfarenhet - och de jag byggt hjul åt tar ofta sina cyklar på rätt krävande äventyr.

100% av de jag byggt är med TA.

Av:
    desmo
    Egress skrev:
    desmo skrev:

Att de inte kan servas utan att ekras av och skickas till Taiwan är såklart en nackdel. Har väl hört lite snack om att de är mindre pålitliga också, men inte så pass att de skulle vara så katastrofalt dåliga att de inte ens är värda att överväga. Och som sagt de är inte opålitliga enligt min egen erfarenhet - och de jag byggt hjul åt tar ofta sina cyklar på rätt krävande äventyr.

Nej, så katastrof att de inte är värda att överväga är de inte. Jag överväger dem ju trots allt! Men för mig blir de lite mindre intressanta pga nämnda anledningar.
    Men som jag förstår det blev konstruktionen sämre när de började med TA. Kanske att de inte fick plats med så stora lager som de önskade? Det hade varit spännande att veta om de ändrat något i designen de senaste åren. Det jag hittar på internet pratar om en dålig batch, samt mycket verkar vara postat kring 2017-18.

Av:
    Sambal Oelek
    Jag har ett hjul med klassisk QR och Shimano dynamonav över om någon vill ha

Shimano funkade fint för övrigt, men kör SON med TA numera

------------------------------------------------------------------
    MVH Sambal O. / Hammerhill Bikers

Av:
    Crocko
    desmo skrev:
    Egress skrev:
    desmo skrev:

Nej, så katastrof att de inte är värda att överväga är de inte. Jag överväger dem ju trots allt! Men för mig blir de lite mindre intressanta pga nämnda anledningar.
    Men som jag förstår det blev konstruktionen sämre när de började med TA. Kanske att de inte fick plats med så stora lager som de önskade? Det hade varit spännande att veta om de ändrat något i designen de senaste åren. Det jag hittar på internet pratar om en dålig batch, samt mycket verkar vara postat kring 2017-18.

Vikten är ju sällan ett mått på kvalitet när det gäller cyklar men den känns solid och dessutom bjöd de på en liten plastkontakt som SON inte gör trots sina priser. Tiden får helt enkelt visa hur det funkar, det hade rätt färg och antal hål så det var ju bra.
    62A05E22-F3E8-47B8-A63A-ABA691CA96BC.jpeg

Av:
    HåkanC
    Crocko skrev:
    dessutom bjöd de på en liten plastkontakt
    Är inte den inte en direkt kopia av Shimanos

Vilket är bra för map volym borde väl Shimanos kontakt vara så vanlig att den mer eller mindre är en "de facto standard"

/Håkan

Av:
    Crocko
    HåkanC skrev:
    Crocko skrev:
    dessutom bjöd de på en liten plastkontakt
    Är inte den inte en direkt kopia av Shimanos

Vilket är bra för map volym borde väl Shimanos kontakt vara så vanlig att den mer eller mindre är en "de facto standard"

/Håkan

Ser så ut ifrån bilderna Håkan, har aldrig ägt en shimano dock.

Av:
    NLC
    Jag har hellre lödda spadkontakter än en plastbit för att koppla lyset till navet, mest för att jag tycker det förra är betydligt lättare att hantera i fält.

Åas så har jag också lyckats haverera ett SON-nav (QR med disc IS) efter drygt 6 års vardagligt användande på lastcykeln medan SP-navet (också QR med disc IS) på min frus pendlare vilken nu gör sin tredje vinter utan att knota.

---------------------------------------------------
    Bullitt ger starka ben och glada barn

Av:
    Crocko
    NLC skrev:
    Jag har hellre lödda spadkontakter än en plastbit för att koppla lyset till navet, mest för att jag tycker det förra är betydligt lättare att hantera i fält.

Åas så har jag också lyckats haverera ett SON-nav (QR med disc IS) efter drygt 6 års vardagligt användande på lastcykeln medan SP-navet (också QR med disc IS) på min frus pendlare vilken nu gör sin tredje vinter utan att knota.

Var oxå lite kluven över kontakten men känns som en ganska vettig konstruktion, man trär bara igenom kabeln och kontaktens enda funktion är att klämma den skalade ledaren mot kontaktytan så den borde ge ungefär samma möjligheter till fältmässig service. Men jag har spadar på min SON idag, tyckte mest att det var roligt att det ”billiga” asien alternativet bjöd på något som SON inte verkar ha råd med på 3000kr alternativet.

Av:
    perzzon
    Går det på riktigt inte att byta laget i Sverige? Det låter ju helt galet...

För övrigt. Om man vill ha en dynamo på 20" hjul som skall gå hårt (ur och skur med rel tung last) och inte vill bli helt ruinerad vad borde man köpa då?

Av:
    zodah
    Sambal Oelek skrev:
    Jag har ett hjul med klassisk QR och Shimano dynamonav över om någon vill ha

Shimano funkade fint för övrigt, men kör SON med TA numera

Intresserad! Bara det är skivbromsat, helst 6 håls. Bara gissar och antar att det är 700c/622.

-------------------------------------------------

THE MAXIMUM SMOOTHNESS

Av:
    Crocko
    perzzon skrev:

För övrigt. Om man vill ha en dynamo på 20" hjul som skall gå hårt (ur och skur med rel tung last) och inte vill bli helt ruinerad vad borde man köpa då?

Mig veterligen kan du aldrig få det gjort hos tillverkare, frågan är snarare om du kan få det gjort i Europa eller Asien.

SON har ju sitt ursprung i små hjul så det kan ju vara ett argument för deras produkt, men billiga är de inte.

Av:
    Egress
    Intressanta nya (och dyra) hjul från ett företag i närheten av där jag bor.
    Har bara sett prototyper på en mässa för några månader sen, men nu har de börjat leverera till kunder.

partington_carbon-44r-rear-16.jpg
    partington_carbon-44r-rear-35.jpg
    partington-carbon-racing-wheel-hub-3.jpg
    70099331_2731466063538981_2494245026712780800_o.jpg
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2019-11-08 10:59 av Egress.

Av:
    Manurhin2
    Fräckt.
    Man märker direkt när man bromsar om man spännt ekrarna ordentligt :-)

M

Av:
    NLC
    Crocko skrev:
    perzzon skrev:

Mig veterligen kan du aldrig få det gjort hos tillverkare, frågan är snarare om du kan få det gjort i Europa eller Asien.

SON har ju sitt ursprung i små hjul så det kan ju vara ett argument för deras produkt, men billiga är de inte.

Jag hade i dagsläget valt Shimano pga prisbilden. Men SON-navet på min Bullitt gav inte upp i lagren utan havererade inuti med fostrande högt rullmotstånd som resultat.

Av:
    perzzon
    Behöver man något som är speciellt anpassat till små hjul pga varvtalet eller är det bara att blunda och peka?

Av:
    NLC
    Se graferna i http://positivo-espresso.blogspot.com

Av:
    Stålhäst
    Hej, vet att detta inte har med att bygga hjul att göra, men tänkte att personer i denna tråd borde veta,

Vad säger ni om cole T50 som budgetcarbonhjul?

Är T38 bättre?

Är dessa hjul värda att satsa ett antal tusenlappar på?

Av:
    aki
    Jag har pysslat lite med ett krashat Cole T50 bakhjul. Det navet hade nån spezial ekerinfästning (inte J-bend eller Straightpull), som så vitt jag förstår gör det svårt eller omöjligt att byta en knäckt eker.

Av:
    Plush
    Tycker det ser ut som straightpull men med nippeln vid navet istället.

CDSA2s (1).jpg
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2019-11-10 09:12 av Plush.

Av:
    aki
    Den jag jobbade med hade nipplarna vid fälgen, men den var säkert några år gammal. Hursomhelst kanske något att tänka på, att ekerbyte kan medföra lite mer krångel än vanligt.

Av:
    Gushem
    Ska bygga lättare och nättare hjul för stigåka men behöver tips på kolfiberfälgar med invändig bredd på 25-30mm, Ser ju helst inte att dom inte är snordyra eller för klena, så vad ska jag ha? Väger typ70kg..

Tyvärr, bara registrerade användare får skriva inlägg i detta forum.

Klicka här för att logga in

KÖP & SÄLJ