• Re: Hjulbyggartråden

    Av:
    SalkinL
    Har ett hjulpar med kassa fälgar men fräscha Novatec nav.

    Har också ett par Hopehjul som är hela.

    Har 2 alternativ
    1. Byta fälgarna på Hope hjulen till något bredare, 30-35mm och sätta dom avmonterade fälgarna på Novatec naven. Enklast med samma erd, 562mm.
    2. Byta fälgarna på hjulen med Novatec nav.

    Tips på något jätteprisvärt och brett till båda alternativen? Gärna med erd 562 för alternativ 1.
  • Re: Hjulbyggartråden

    Av:
    Jimel
    SalkinL skrev:
    Har ett hjulpar med kassa fälgar men fräscha Novatec nav.

    Har också ett par Hopehjul som är hela.

    Har 2 alternativ
    1. Byta fälgarna på Hope hjulen till något bredare, 30-35mm och sätta dom avmonterade fälgarna på Novatec naven. Enklast med samma erd, 562mm.
    2. Byta fälgarna på hjulen med Novatec nav.

    Tips på något jätteprisvärt och brett till båda alternativen? Gärna med erd 562 för alternativ 1.

    Tycker dessa ser vettiga ut, lite för lågt erd bara för dig.
    https://praxiscycles.com


  • Re: Hjulbyggartråden

    Av:
    marr
    happymtb.fr skrev:
    marr skrev:
    BjornR skrev:
    happymtb.fr skrev:
    Vad är det för dyra verktyg man behöver för att bygga hjul?
    Jag har byggt ett flertal hjul i ramen/gaffeln med en ekernyckel och ett klippt buntband...

    Göra livet lättare. Sitta i konstiga vinklar och gissa sig fram med ekerspänning eller sitta i en behaglig arbetsställning där du kan arbeta mycket snabbare och mer exakt.

    Jag har också byggt hjul i ramen, fick mest ont i ryggen och 3mil senare var alla ekrar lösa med nipplar i fälgen.

    Precis, ingen har väl sagt att man behöver det? Däremot gör det allt lite enklare.
    Ni får motivera era köpbeteende, lathet, prylnarkomani, avsaknad av fingertoppskänsla och trygghetsnarkomani som ni vill ! 😘 😂

    Tips: jag brukar lufta hojen på ölbackar vilket ger perfekt arbesthöjd från min campingstol 👌

    Jaja, vi har iallafall inte nån jävla tourettes om att berätta att alla andra har fel iallafall. Du får bygga precis hur du vill.
  • Re: Hjulbyggartråden

    Av:
    emmer
    happymtb.fr skrev:
    Vad är det för dyra verktyg man behöver för att bygga hjul?
    Jag har byggt ett flertal hjul i ramen/gaffeln med en ekernyckel och ett klippt buntband...
    Man får inte vara totalt tondöv heller :-)
    Och inte vara rädd för att misshandla hjulet en smula för att sätta allt...

    —————
    Äh, nu har jag lackat ur på alla idioter...

  • Re: Hjulbyggartråden

    Av:
    KiwiQ
    Jag är grymt sugen på kolfiber hjul, med tanke på att kolfiberram, vevar är överlägsna alu. Jag bryr mig inte om de väger 100g mindre än alu hjul.

    Mvh

    ”Svennebanan”
  • Re: Hjulbyggartråden

    Av:
    jofahjalm
    Väl rutet.
  • Re: Hjulbyggartråden

    Av:
    Mullerhawk
    Thx,

    Så runda vs Aero spelar ingen roll om man gör det rätt med andra ord. Inga specialverktyg för att förhindra att ekrarna roterar. Så som jag tolkar det så behövs bara brickor om man kör ALU nipplar, men vissa verkar ju förespråka brickor för att undvika att dra igenom godset i fälgen. Vill göra rätt ifrån början ;)

    Är det någon nackdel annars att bygga med 2.0/1.8 på bägge sidorna utom vikten då förstås ?

    BjornR skrev:
    Mullerhawk skrev:
    Ingen?? ;)

    Du har svarat på dina egna frågor. Bara inflika. Kör 1,8 och 1,6|1,65(tyngst ekrar på sidan med högst förspänning). Inga brickor. Sapim hex med Park tools verktyg så får du slipa lite på verktyget för att nippelhålen har för smal diameter. Du har summerat allt, bara att läsa din egna text.

  • Re: Hjulbyggartråden

    Av:
    HåkanC
    Mullerhawk skrev:
    Så som jag tolkar det så behövs bara brickor om man kör ALU nipplar, men vissa verkar ju förespråka brickor för att undvika att dra igenom godset i fälgen.
    Brickor behövs endast om fälgtillverkaren inte har gjort den del av fälgen där ekerhålen finns tillräckligt stark

    Mullerhawk skrev:
    Är det någon nackdel annars att bygga med 2.0/1.8 på bägge sidorna utom vikten då förstås ?
    Ja
    Gandhi har skrivit mer om det tidigare i tråden: https://happyride.se


    /Håkan


  • Re: Hjulbyggartråden

    Av:
    landen
    Söker efter en hyffsat bred MTB fälg (25mm+) med ERD på 604. FInns det någon sajt där man kan söka på ERD-mått, vill bygga om ett gammalt bomb-proof MTB-hjulset med lite modernare fälgar så billigt som möjligt, alltså behålla allt utom just fälg (byter nog nipplar med)

    Eller bara ett tips på någon fälg med ERD 604. Hur mycket kan det diffa för att ändå fungera, skulle till exempel 603 och 605 fungera?
  • Re: Hjulbyggartråden

    Av:
    emmer
    Känner inte till någon site där man kan söka på erd, men det finns ju "databaser" på internet även om de brukar vara en smula gamla... Skillnaden i erd slår ju igenom i stort sett millimeter för millimeter på ekerlängden så lite beroende på vilken nippellängd du har nu så finns det ju utrymme för lite större erd (längre nippel) eller mindre erd (kortare nippel eller brickor mellan fälg och nippel). Ev. offset slår ju inte igenom något att tala om (utan typ 1/10-del av offseten).
    Superstar har ju DS25 med 30/25 -bredd och erd på 602 och hyfsat proof med 545gr för £35 stycket.

    —————
    Äh, nu har jag lackat ur på alla idioter...

  • Re: Hjulbyggartråden

    Av:
    landen
    Hittade dessa från DT https://www.bike24.com

    603 ERD, alltså bara 1 mm skillnad.
  • Re: Hjulbyggartråden

    Av:
    kais01
    håller med håkan och fransosen. att rikta hjulet i cykeln går snabbt och lätt. vill man göra det i ett riktställ går det också bra. men bättre? skulle inte tro det.
  • Re: Hjulbyggartråden

    Av:
    Lainen
    1mm skillnad i ERD ger ju bara 0,5mm skillnad per eker...
  • Re: Hjulbyggartråden

    Av:
    landen
    Lainen skrev:
    1mm skillnad i ERD ger ju bara 0,5mm skillnad per eker...

    Så borde funka då :) med 603 istället för 604 utan att behöva byta ekar?
  • Re: Hjulbyggartråden

    Av:
    etnica
    Lite frågor då man inte kan allt.
    Tänkte bygga nytt bakhjul till min 5010.

    1. Har kört på arch ex innan och funderar på notubes arch mk3 eller dt Swiss xm421. Antar att de är likvärdiga? Huckar inte stora drops och arch har tagit mig nerför bikeparks och stora berg tidigare.

    2. Det här med olika ekrar på drivsida ickedrivsida. Spelar det nån roll på ett mtb trail/am hjul? Förra hjulet jag byggde hade comp på bägge sidor men ja ekerspänning skiljde mellan olika sidor. Om man skall ha olika vad skall man ha då?

    3. Squorx nipplar ser trevliga ut, är de ok att bygga med? Slipper man repa svarta nipplar när man bygger.

    4. Nån som byggt med straight pull. Är de ett h...te att bygga med? Verkar som det när man läser vissa forum. Naven är ju dock mer estetiskt tilltalande :)
  • Re: Hjulbyggartråden

    Av:
    Sixten Fors
    etnica skrev:
    Tänkte bygga nytt bakhjul till min 5010...
    1. Båda är väl ok, men Jag gillar DT bättre och hade valt därefter, de håller högre kvalitet och är dessutom billigare, speciellt som nipplar/brickor ingår. Stan's har lägre kanter och är därför lite lättare. Men jag hade valt 30 mm XM481 framför 25 mm XM421.

    2. Jag hade valt 2,0/1,8 mm DT Comp eller Sapim Race höger bak, och 2,0/1,65 Sapim D-Light eller 2,0/1,6 mm DT Comp Race vänster bak. Hade valt bort DT Revo och Sapim Laser för att de är lite krångligare att bygga och viktskillnaden mot D-Light är marginell. Jag väljer märke på eker efter tillgänglighet/pris. Har inget emot att blanda t.ex. DT Comp på drivsida och Sapim D-Light på frisidan.

    3. Squorx ingår med DT-fälgen. Funkar utmärkt att bygga med, precis som alla andra nipplar. Till Arch hade jag valt vanliga DT Std Alu 12/2,0 mm. Formen på den nippeln funkar bra med Arch.

    4. Classic J-bend eller Straight Pull är lika enkla att bygga med, spelar ingen som helst roll. Val av nav styr vilken ekertyp det blir. Jag hade valt 28-ekrat oavsett val av fälg eller nav, speciellt som det är "små" 27,5" fälgar. Jag hade valt valfritt DT350 nav. J-bend ekrar brukar vara lite billigare än SP, så om du vill bygga billigt ger blanka J-bendekrar och blanka nipplar mest pang för pengarna. Snyggt är det också :)

    DT350 boost baknav väger ungefär samma oavsett Classic/SP eller CL/IS. Men HG väger 23 gram mer än xD, och 18T StarRatchet väger 9,5 gram mer än 36T (köps för 499 kr från Alviks Cykel).

    Billiga nav: https://r2-bike.com

    Boost, Classic, xD, 18T ratchet
    180815_DT350_CL_Boost_xD.jpg

    Boost, SP, xD, 18T ratchet
    20171009_121513.jpg
    180726__DT350_Boost_xD.jpg
    180828_DT350_Boost_xD_18T.jpg

    Boost, Classic, xD, 36T ratchet
    180828_DT350_Boost_xD_36T.jpg

    Boost, SP, HG, 18T ratchet
    20180913_115758.jpg
  • Re: Hjulbyggartråden

    Av:
    Sixten Fors
    Exempel på vägda exemplar av 27,5" XM481
    180813_XM481-Fram.jpg
    180905_Fälg fram.jpg
    180905_Fälg bak.jpg
    180813_XM481-Bak.jpg
  • Re: Hjulbyggartråden

    Av:
    happymtb.fr
    Dt 350 mes IS och j-bend är lite tyngre om man kan lita på r2bike
    Screenshot_20181021-123647_Chrome.jpg

    #===#==#=#=================================================
    184x44 Fox DHX RC4 coil, Manitou IRT, m.m. säljes:
    https://happyride.se

  • Re: Hjulbyggartråden

    Av:
    Sixten Fors
    happymtb.fr skrev:
    Dt 350 mes IS och j-bend är lite tyngre om man kan lita på r2bike
    Det stämmer. Classic med IS har ekerflänsar stora som grammofonskivor (både fram och bak), de naven är tyngre och förbjudna att använda.

    Men...
    Classic IS finns inte med 28 hål och är därför inte ett alternativ i tillämpning ovan. Om du följer länken i inlägget ovan ser du Classic CL, SP CL och SP IS. Med xD och HG. Sex olika boost 28H baknav. Med enligt mig delvis felaktiga viktuppgifter från R2 (beroende på att DT är otydliga). Två av tre xD nav har fel vikt från R2. Vilket mitt inlägg med text och mina bilder på vägda nav förhoppningsvis visar. Vilket var mitt syfte.
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2018-10-21 23:35 av Sixten Fors.

  • Re: Hjulbyggartråden

    Av:
    etnica
    Tack för svar.

    Är det vissa fälgar från dt swiss som nipplar ingår? Köpte nyligen ett par race r470 där fick jag inte några nipplar med.
    Hur vet man isf. vilken storlek på nipplar som ingår?

    Jo har tänkt bygga på 350 nav, men kanske bli classic varianten ändå.

    SKall fundera på xm481 lite mer vikt men har en del att skala bort från mig själv just nu ändå.

    Sixten Fors skrev:
    etnica skrev:
    Tänkte bygga nytt bakhjul till min 5010...
    1. Båda är väl ok, men Jag gillar DT bättre och hade valt därefter, de håller högre kvalitet och är dessutom billigare, speciellt som nipplar/brickor ingår. Stan's har lägre kanter och är därför lite lättare. Men jag hade valt 30 mm XM481 framför 25 mm XM421.

    2. Jag hade valt 2,0/1,8 mm DT Comp eller Sapim Race höger bak, och 2,0/1,65 Sapim D-Light eller 2,0/1,6 mm DT Comp Race vänster bak. Hade valt bort DT Revo och Sapim Laser för att de är lite krångligare att bygga och viktskillnaden mot D-Light är marginell. Jag väljer märke på eker efter tillgänglighet/pris. Har inget emot att blanda t.ex. DT Comp på drivsida och Sapim D-Light på frisidan.

    3. Squorx ingår med DT-fälgen. Funkar utmärkt att bygga med, precis som alla andra nipplar. Till Arch hade jag valt vanliga DT Std Alu 12/2,0 mm. Formen på den nippeln funkar bra med Arch.

    4. Classic J-bend eller Straight Pull är lika enkla att bygga med, spelar ingen som helst roll. Val av nav styr vilken ekertyp det blir. Jag hade valt 28-ekrat oavsett val av fälg eller nav, speciellt som det är "små" 27,5" fälgar. Jag hade valt valfritt DT350 nav. J-bend ekrar brukar vara lite billigare än SP, så om du vill bygga billigt ger blanka J-bendekrar och blanka nipplar mest pang för pengarna. Snyggt är det också :)

    DT350 boost baknav väger ungefär samma oavsett Classic/SP eller CL/IS. Men HG väger 23 gram mer än xD, och 18T StarRatchet väger 9,5 gram mer än 36T (köps för 499 kr från Alviks Cykel).

    Billiga nav: https://r2-bike.com

    Boost, Classic, xD, 18T ratchet


    Boost, SP, xD, 18T ratchet




    Boost, Classic, xD, 36T ratchet


    Boost, SP, HG, 18T ratchet

  • Re: Hjulbyggartråden

    Av:
    Kneecap
    konscious skrev:
    Sixten Fors skrev:
    Kneecap skrev:
    marr skrev:
    Gäller att aldrig erkänna, något.
    Speciellt inte när man har fel.
    Jag erkänner alltid att jag har rätt när jag har fel, och ber aldrig om ursäkt när det händer. Jag minns när det hände senast.

    Sanningskorrigering!

    Tjena!

    *host* https://happyride.se

    _______________________________________
    Så det så!

  • Re: Hjulbyggartråden

    Av:
    konscious
    Jo men tjena!
    Vad förväntar man sig av personen med meningslösa bilder på en felkalibrerade köksvåg från dollarstore, skriver tiondelar av grammet när det står på respektive tillverkares eller distributörs hemsida vad det väger. Sparka in öppna dörrar..
  • Re: Hjulbyggartråden

    Av:
    Kneecap
    Tjena!

    Du har så rätt så rätt.

    _______________________________________
    Så det så!

  • Re: Hjulbyggartråden

    Av:
    etnica
    Skall det vara så här?

    Bygger första hjulen med alu nipplar bara byggt med mässing innan.

    ekrar: dt revlution 2.0/1.5
    nipplar: dt pro lock alu 2.0/12mm

    Gängorna i nipplarna går sönder hela jäkla tiden när det blir spänning i ekern och det börjar bli motstånd att dra runt nipplarna. Eller är det ekrarna som kan vara för långa så det inte är tillräckligt med gänga kvar att hålla fast dem.. Lite svårt att mäta men är iaf. 2-3mm kvar.

    Just nu funtar jag på att kasta nipplarna och beställa mässing.
  • Re: Hjulbyggartråden

    Av:
    Doctor C
    etnica skrev:
    Eller är det ekrarna som kan vara för långa så det inte är tillräckligt med gänga kvar att hålla fast dem.. Lite svårt att mäta men är iaf. 2-3mm kvar.
    Tror inte att de skulle vara för långa för det fenomen du beskriver, snarare för korta i så fall.
  • Re: Hjulbyggartråden

    Av:
    Sixten Fors
    etnica skrev:
    Är det vissa fälgar från dt swiss som nipplar ingår? Köpte nyligen ett par race r470 där fick jag inte några nipplar med.
    Hur vet man isf. vilken storlek på nipplar som ingår?
    Fulfälgar (nitade) levereras utan nipplar. Finfälgar (svetsade) från levereras med brickor och nipplar (Squorx alu).

    R är fulfälg (nitad), RR är finfälg (svetsad).

    X, M, E är fulfälg. XR, XM, EX är finfälg.

    Ett undantag är t.ex. FR560 som är svetsad finfälg men och har öljetter och därför inte behöver brickor. Dessa levereras utan brickor och troligtvis även utan nipplar.

    Det kanske finns ytterligare något undantag som jag inte känner till.
  • Re: Hjulbyggartråden

    Av:
    Sixten Fors
    konscious skrev:
    Jo men tjena!
    Vad förväntar man sig av personen med meningslösa bilder på en felkalibrerade köksvåg från dollarstore, skriver tiondelar av grammet när det står på respektive tillverkares eller distributörs hemsida vad det väger. Sparka in öppna dörrar..
    Nej det står INTE hos DT eller R2 vad viktskillnaden mellan xD och HG är. R2 har fel vikter på vissa av DT350 28H xD Boostnaven ovan. Det är därför jag upplyser intelligenta cyklister vad naven väger. Du är uppenbarligen inte en av dem som har kapacitet att förstå. Fair enough.

    De två nav som R2 angett fel vikt på. Classic CL xD. 297 gram enligt R2. Verklig vikt 249-250 gram.
    Classic_CL.png

    SP CL xD. 273 gram enligt R2. Verklig vikt 250-251 gram.
    SP_CL.png
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2018-10-22 00:30 av Sixten Fors.

  • Re: Hjulbyggartråden

    Av:
    Sixten Fors
    etnica skrev:
    Gängorna i nipplarna går sönder hela jäkla tiden när det blir spänning i ekern och det börjar bli motstånd att dra runt nipplarna. Eller är det ekrarna som kan vara för långa så det inte är tillräckligt med gänga kvar att hålla fast dem.. Lite svårt att mäta men är iaf. 2-3mm kvar.
    Jag har aldrig dragit sönder gängan i någon nippel någonsin. När du säger 2-3 mm kvar. Kvar av vad och var? Ser inte bilden framför mig. Är ekern 2-3 mm ner i nippeln räknat från mejselspårets botten eller topp? 2-3 mm gänga kvar på ekern för att ekern sticker upp 5-6 mm ovanför nippelns huvud?
  • Re: Hjulbyggartråden

    Av:
    Doctor C
    Sixten Fors skrev:
    etnica skrev:
    Gängorna i nipplarna går sönder hela jäkla tiden när det blir spänning i ekern och det börjar bli motstånd att dra runt nipplarna. Eller är det ekrarna som kan vara för långa så det inte är tillräckligt med gänga kvar att hålla fast dem.. Lite svårt att mäta men är iaf. 2-3mm kvar.
    Jag har aldrig dragit sönder gängan i någon nippel någonsin. När du säger 2-3 mm kvar. Kvar av vad och var? Ser inte bilden framför mig. Är ekern 2-3 mm ner i nippeln räknat från mejselspårets botten eller topp? 2-3 mm gänga kvar på ekern för att ekern sticker upp 5-6 mm ovanför nippelns huvud?
    Han kanske har fått fel ekrar? 1.8/1.5 istället för 2.0/1.5? :)
  • Re: Hjulbyggartråden

    Av:
    etnica
    Doctor C skrev:
    Sixten Fors skrev:
    etnica skrev:
    Gängorna i nipplarna går sönder hela jäkla tiden när det blir spänning i ekern och det börjar bli motstånd att dra runt nipplarna. Eller är det ekrarna som kan vara för långa så det inte är tillräckligt med gänga kvar att hålla fast dem.. Lite svårt att mäta men är iaf. 2-3mm kvar.
    Jag har aldrig dragit sönder gängan i någon nippel någonsin. När du säger 2-3 mm kvar. Kvar av vad och var? Ser inte bilden framför mig. Är ekern 2-3 mm ner i nippeln räknat från mejselspårets botten eller topp? 2-3 mm gänga kvar på ekern för att ekern sticker upp 5-6 mm ovanför nippelns huvud?
    Han kanske har fått fel ekrar? 1.8/1.5 istället för 2.0/1.5? :)

    MM börjar misstänka att wiggle uppget fel flange och PCD på 2018 Shimano m6000 naven.. och Shimano är inte så duktiga på att ange måtten heller.

    Jo det sticker ut 2-3mm ut från huvudena nu. Óm jag lyckas få till det så kommer det bli e gränsfall känns det som att de kommer hålla ihop.
    Får bli och beställa några 2mm kortare ekrar och byta ut dem som det sticker ut längst.

    Skulle göra ett budget bygge till en pendlare blir inte lika mycket budget nu...
  • Re: Hjulbyggartråden

    Av:
    Doctor C
    Sticker det ut 2-3 mm ur nippeln så har du troligtvis bottnat nippeln på ekern. Den går alltså inte att skruva på längre. Du borde dock ha fullt antal gängor i ingrepp så jag gissar att du får ta i ganska mycket för att dra sönder nippeln.
  • Re: Hjulbyggartråden

    Av:
    Sixten Fors
    etnica skrev:
    MM börjar misstänka att wiggle uppget fel flange och PCD på 2018 Shimano m6000 naven.. och Shimano är inte så duktiga på att ange måtten heller.

    Jo det sticker ut 2-3mm ut från huvudena nu. Óm jag lyckas få till det så kommer det bli e gränsfall känns det som att de kommer hålla ihop.
    Får bli och beställa några 2mm kortare ekrar och byta ut dem som det sticker ut längst.

    Skulle göra ett budget bygge till en pendlare blir inte lika mycket budget nu...
    PCD är säkert rätt (44-45 mm eller vad det nu är), men har du "läst fel" och tagit ca 57 mm flänsdia? Har du räknat rätt på offset? Spånar kring möjliga felkällor.

    Revolution brukar inte "bottna" de brukar gå att skruva rakt igenom, vad jag minns.
  • Re: Hjulbyggartråden

    Av:
    Doctor C
    Sixten Fors skrev:
    Revolution brukar inte "bottna" de brukar gå att skruva rakt igenom, vad jag minns.
    Kan inte säga emot då jag aldrig byggt med Revolution. Sapim Laser går att bottna däremot. Om det nu stämmer så bör etnica vara tacksam för att nippeln gick sönder under bygget och inte under användande.
  • Re: Hjulbyggartråden

    Av:
    Sixten Fors
    Doctor C skrev:
    Sixten Fors skrev:
    Revolution brukar inte "bottna" de brukar gå att skruva rakt igenom, vad jag minns.
    Kan inte säga emot då jag aldrig byggt med Revolution. Sapim Laser går att bottna däremot. Om det nu stämmer så bör etnica vara tacksam för att nippeln gick sönder under bygget och inte under användande.
    Förtydligande: Inte bottna i DT 12/2.0 nippel. Alla ekrar kan bottna i Squorx
  • Re: Hjulbyggartråden

    Av:
    etnica
    Sixten Fors skrev:
    etnica skrev:
    MM börjar misstänka att wiggle uppget fel flange och PCD på 2018 Shimano m6000 naven.. och Shimano är inte så duktiga på att ange måtten heller.

    Jo det sticker ut 2-3mm ut från huvudena nu. Óm jag lyckas få till det så kommer det bli e gränsfall känns det som att de kommer hålla ihop.
    Får bli och beställa några 2mm kortare ekrar och byta ut dem som det sticker ut längst.

    Skulle göra ett budget bygge till en pendlare blir inte lika mycket budget nu...
    PCD är säkert rätt (44-45 mm eller vad det nu är), men har du "läst fel" och tagit ca 57 mm flänsdia? Har du räknat rätt på offset? Spånar kring möjliga felkällor.

    Revolution brukar inte "bottna" de brukar gå att skruva rakt igenom, vad jag minns.


    Har räknat på nedanstående, har räknat i kalkylatorn minst 4ggr för att vara säker. Dock avrundaede jag uppåt då det bara var 0.3mm skillnad på "actual" då jag tänkte att det inte borde spela nån roll

    FRONT:
    P.C.D.: Vänster: 44 mm; Höger: 44 mm
    Flänsdiameter: Vänster: 52,8 mm / Höger: 52,8 mm
    Flänsmellanrum: 60,2 mm

    Bak:
    P.C.D.: Vänster: 44 mm; Höger: 45 mm
    Flänsdiameter: Vänster: 52,8 mm / Höger: 53,8 mm
    Flänsdiameter: 57,4 mm

    ERD
    596

    3 cross

    32 holes

    12mm/2.0 alu nipplar
  • Re: Hjulbyggartråden

    Av:
    landen
    Doctor C skrev:
    Sixten Fors skrev:
    etnica skrev:
    Gängorna i nipplarna går sönder hela jäkla tiden när det blir spänning i ekern och det börjar bli motstånd att dra runt nipplarna. Eller är det ekrarna som kan vara för långa så det inte är tillräckligt med gänga kvar att hålla fast dem.. Lite svårt att mäta men är iaf. 2-3mm kvar.
    Jag har aldrig dragit sönder gängan i någon nippel någonsin. När du säger 2-3 mm kvar. Kvar av vad och var? Ser inte bilden framför mig. Är ekern 2-3 mm ner i nippeln räknat från mejselspårets botten eller topp? 2-3 mm gänga kvar på ekern för att ekern sticker upp 5-6 mm ovanför nippelns huvud?
    Han kanske har fått fel ekrar? 1.8/1.5 istället för 2.0/1.5? :)

    Lätt hänt, jag blandade ihop två åsar med nipplar, går att spänna upp förvånansvärt hårt innan det släpper.
  • Re: Hjulbyggartråden

    Av:
    Fredde78
    Funderar på att beställa ett par hjul med dt 350 nav och xm 481 som enligt rätt många är ett prisvärt hjul. Trodde dock att man skulle välja 32h, men vad jag förstått så räcker det med 28h för mina 90kg stigcykling? Eller är det säkrare att ta 32h?
  • Re: Hjulbyggartråden

    Av:
    etnica
    landen skrev:
    Doctor C skrev:
    Sixten Fors skrev:
    etnica skrev:
    Gängorna i nipplarna går sönder hela jäkla tiden när det blir spänning i ekern och det börjar bli motstånd att dra runt nipplarna. Eller är det ekrarna som kan vara för långa så det inte är tillräckligt med gänga kvar att hålla fast dem.. Lite svårt att mäta men är iaf. 2-3mm kvar.
    Jag har aldrig dragit sönder gängan i någon nippel någonsin. När du säger 2-3 mm kvar. Kvar av vad och var? Ser inte bilden framför mig. Är ekern 2-3 mm ner i nippeln räknat från mejselspårets botten eller topp? 2-3 mm gänga kvar på ekern för att ekern sticker upp 5-6 mm ovanför nippelns huvud?
    Han kanske har fått fel ekrar? 1.8/1.5 istället för 2.0/1.5? :)

    Lätt hänt, jag blandade ihop två åsar med nipplar, går att spänna upp förvånansvärt hårt innan det släpper.

    Skall plocka fram skjutmåttet ikväll.. :)
  • Re: Hjulbyggartråden

    Av:
    Doctor C
    etnica skrev:
    landen skrev:
    Doctor C skrev:
    Sixten Fors skrev:
    etnica skrev:
    Gängorna i nipplarna går sönder hela jäkla tiden när det blir spänning i ekern och det börjar bli motstånd att dra runt nipplarna. Eller är det ekrarna som kan vara för långa så det inte är tillräckligt med gänga kvar att hålla fast dem.. Lite svårt att mäta men är iaf. 2-3mm kvar.
    Jag har aldrig dragit sönder gängan i någon nippel någonsin. När du säger 2-3 mm kvar. Kvar av vad och var? Ser inte bilden framför mig. Är ekern 2-3 mm ner i nippeln räknat från mejselspårets botten eller topp? 2-3 mm gänga kvar på ekern för att ekern sticker upp 5-6 mm ovanför nippelns huvud?
    Han kanske har fått fel ekrar? 1.8/1.5 istället för 2.0/1.5? :)
    Lätt hänt, jag blandade ihop två åsar med nipplar, går att spänna upp förvånansvärt hårt innan det släpper.
    Skall plocka fram skjutmåttet ikväll.. :)
    Men om ekern sticker ut 2-3 mm från nippelns topp så är ekrarna för långa oavsett.
  • Re: Hjulbyggartråden

    Av:
    Sixten Fors
    Fredde78 skrev:
    Funderar på att beställa ett par hjul med dt 350 nav och xm 481 som enligt rätt många är ett prisvärt hjul. Trodde dock att man skulle välja 32h, men vad jag förstått så räcker det med 28h för mina 90kg stigcykling? Eller är det säkrare att ta 32h?
    Låt säga att du bygger med mix av Sapim Race och Sapim D-light och medföljande nipplar/brickor, viktskillnaden på ett hjulset med 28 resp 32 ekrar blir då ca 50 gram. Det blir också 50-200 dyrare med fler ekrar, beroende på vilka ekrar du väljer.

    DT Swiss bygger nästan alla sina hjul med 28 ekrar. De bygger stabila och hållbara hjul som har mycket gott rykte. Jag litar på DT, att de prioriterar och väljer rätt. Hjulen med 28 ekrar:
    Alla XR1501-hjulen (110 kg max systemvikt)
    Alla XM1501-hjulen (120 kg max systemvikt)
    Alla EX1501-hjulen (130 kg max systemvikt)
    Alla HX1501-hjulen (150 kg max systemvikt)
    Samt alla motsvarande billigare kusiner (i 1700- och 1900-serien) med nitade fälgar.

    De enda två hjulen (som jag kan hitta) som har 32 ekrar är:
    FR1950 Classic med 140 kg systemvikt
    "When you’re riding full tilt into a steep banked turn you need to have faith in your gear. You can trust the FR 1950 CLASSIC in any situation. The 30 mm rim width offers your downhill tires lateral unparalleled support for even more speed when cornering. The increased volume allows you to reduce your tire pressure and get traction you’ve never had before. The rim design, lightweight 240s hubs and the DT Competition spokes have proven how robust they are on the world’s toughest downhill trails on bikes ridden by Danny Hart and Loic Bruni. Whether you’re riding against the clock or just for fun, the FR 1950 is perfect for all of you who’ve got something against braking.

    H1950 Classic med 150 kg max systemvikt
    The technology of the H 1950 CLASSIC has been specifically developed for e-bikes and gives you the reliability and robustness you need when you’re in the middle of nowhere. The 25 mm rim width provides plenty of support, ensuring that whether you have an e-MTB, e-Urban or a fully-loaded touring bike, the H 1950 CLASSIC will be your trusty companion.
  • Re: Hjulbyggartråden

    Av:
    Fredde78
    Sixten Fors skrev:
    Fredde78 skrev:
    Funderar på att beställa ett par hjul med dt 350 nav och xm 481 som enligt rätt många är ett prisvärt hjul. Trodde dock att man skulle välja 32h, men vad jag förstått så räcker det med 28h för mina 90kg stigcykling? Eller är det säkrare att ta 32h?
    Låt säga att du bygger med mix av Sapim Race och Sapim D-light och medföljande nipplar/brickor, viktskillnaden på ett hjulset med 28 resp 32 ekrar blir då ca 50 gram. Det blir också 50-200 dyrare med fler ekrar, beroende på vilka ekrar du väljer.

    DT Swiss bygger nästan alla sina hjul med 28 ekrar. De bygger stabila och hållbara hjul som har mycket gott rykte. Jag litar på DT, att de prioriterar och väljer rätt. Hjulen med 28 ekrar:
    Alla XR1501-hjulen (110 kg max systemvikt)
    Alla XM1501-hjulen (120 kg max systemvikt)
    Alla EX1501-hjulen (130 kg max systemvikt)
    Alla HX1501-hjulen (150 kg max systemvikt)
    Samt alla motsvarande billigare kusiner (i 1700- och 1900-serien) med nitade fälgar.

    De enda två hjulen (som jag kan hitta) som har 32 ekrar är:
    FR1950 Classic med 140 kg systemvikt
    "When you’re riding full tilt into a steep banked turn you need to have faith in your gear. You can trust the FR 1950 CLASSIC in any situation. The 30 mm rim width offers your downhill tires lateral unparalleled support for even more speed when cornering. The increased volume allows you to reduce your tire pressure and get traction you’ve never had before. The rim design, lightweight 240s hubs and the DT Competition spokes have proven how robust they are on the world’s toughest downhill trails on bikes ridden by Danny Hart and Loic Bruni. Whether you’re riding against the clock or just for fun, the FR 1950 is perfect for all of you who’ve got something against braking.

    H1950 Classic med 150 kg max systemvikt
    The technology of the H 1950 CLASSIC has been specifically developed for e-bikes and gives you the reliability and robustness you need when you’re in the middle of nowhere. The 25 mm rim width provides plenty of support, ensuring that whether you have an e-MTB, e-Urban or a fully-loaded touring bike, the H 1950 CLASSIC will be your trusty companion.

    Det låter som att det ska hålla då.
    Tänkte nog beställa av wheelproject (har inte kunskapen att bygga själv) och tror det blir sapim d-light som jag fått rekommenderat av dig tidigare.
  • Re: Hjulbyggartråden

    Av:
    Sixten Fors
    Fredde78 skrev:
    Det låter som att det ska hålla då. Tänkte nog beställa av wheelproject (har inte kunskapen att bygga själv) och tror det blir sapim d-light som jag fått rekommenderat av dig tidigare.
    Jag skulle säga att det är en himla stor skillnad på att använda Sapim D-Light runt om, jämfört med att köra Sapim Race höger bak + vänster fram, samt Sapim D-Light vänster bak och höger fram. Vet inte om det går att få WP att bygga med olika ekrar på resp. sida av hjulen. Om inte skulle jag helt klart rekommendera Sapim Race eller DT Competition (båda 2,0/1,8 mm) runt om på både fram- och bakhjulen. Det kostar 60 gram extra på ett hjulset att gå från Sapim D-Light till Race runt om. Det hade jag valt! Om det var alternativen till buds.
  • Re: Hjulbyggartråden

    Av:
    Rattnalle
    Fredde78 skrev:
    Funderar på att beställa ett par hjul med dt 350 nav och xm 481 som enligt rätt många är ett prisvärt hjul. Trodde dock att man skulle välja 32h, men vad jag förstått så räcker det med 28h för mina 90kg stigcykling? Eller är det säkrare att ta 32h?
    Har du för avsikt att mosa hjulen så att de behöver riktas regelbundet och kanske med fälgar som inte är helt raka längre är fler ekrar en stor fördel. Om inte spelar det nog ingen större roll.



    Innehåll: åsikter.
    Inlägget kan innehålla spår av fakta.

  • Re: Hjulbyggartråden

    Av:
    Fredde78
    Rattnalle skrev:
    Fredde78 skrev:
    Funderar på att beställa ett par hjul med dt 350 nav och xm 481 som enligt rätt många är ett prisvärt hjul. Trodde dock att man skulle välja 32h, men vad jag förstått så räcker det med 28h för mina 90kg stigcykling? Eller är det säkrare att ta 32h?
    Har du för avsikt att mosa hjulen så att de behöver riktas regelbundet och kanske med fälgar som inte är helt raka längre är fler ekrar en stor fördel. Om inte spelar det nog ingen större roll.

    Jag cyklar så försiktigt så mosar jag en fälg så mosar jag nog mig själv med :)
  • Re: Hjulbyggartråden

    Av:
    konken
    En fråga, varför kör man så ofta med samma fälg både fram och bak? Borde man inte komma undan med betydligt vekare framfälg?

    Jag gjorde service på ett par gamla Novatec hubbar och tänkte byta fälgar eftersom jag bucklat bakfälgen. Införskaffade WTB ST i25 för hundra spänn för bakhjulet, men vad ska jag ha fram? (commencal har rea på en427:an för övrigt)

Tyvärr, bara registrerade användare får skriva inlägg i detta forum.

Klicka här för att logga in

KÖP & SÄLJ