• Re: Hjulbyggartråden

    Av:
    konken
    Mavic xm424 verkar lätt och billig, kanske testar den.
  • Re: Hjulbyggartråden

    Av:
    Sixten Fors
    konken skrev:
    En fråga, varför kör man så ofta med samma fälg både fram och bak? Borde man inte komma undan med betydligt vekare framfälg?
    Visst skulle man kunna göra det, t.ex. XR391 fram + XM421 bak eller XM481 fram + EX511 bak.

    Som svar på frågan varför kan en förklaring vara att de flesta faktiskt väljer den lättaste möjliga fälgen (vid aktuella dimension) även bak. Alltså XR391 och XM481. Medan de som vill ha kraftig utförsfälg bak ofta är mindre viktkänsliga och väljer kraftigt även fram.
  • Re: Hjulbyggartråden

    Av:
    konken
    Ok! Men jag vill ju optimera :)
    xm424 är ju typ 100 gram lättare än i25. Jag har bara skrotat fälgar bak, jag har nog knappt sett ett skrotat framhjul faktiskt.
  • Re: Hjulbyggartråden

    Av:
    etnica
    etnica skrev:
    landen skrev:
    Doctor C skrev:
    Sixten Fors skrev:
    etnica skrev:
    Gängorna i nipplarna går sönder hela jäkla tiden när det blir spänning i ekern och det börjar bli motstånd att dra runt nipplarna. Eller är det ekrarna som kan vara för långa så det inte är tillräckligt med gänga kvar att hålla fast dem.. Lite svårt att mäta men är iaf. 2-3mm kvar.
    Jag har aldrig dragit sönder gängan i någon nippel någonsin. När du säger 2-3 mm kvar. Kvar av vad och var? Ser inte bilden framför mig. Är ekern 2-3 mm ner i nippeln räknat från mejselspårets botten eller topp? 2-3 mm gänga kvar på ekern för att ekern sticker upp 5-6 mm ovanför nippelns huvud?
    Han kanske har fått fel ekrar? 1.8/1.5 istället för 2.0/1.5? :)

    Lätt hänt, jag blandade ihop två åsar med nipplar, går att spänna upp förvånansvärt hårt innan det släpper.

    Skall plocka fram skjutmåttet ikväll.. :)

    Visst fasen var det så Wiggle har skickat 1.8/1.5 ekrar. Suck! Blir att kontrollmäta allt alltid framöver.
    Skall bli intressant att se hur de hanterar detta, alla 72 ekrar är ju "använda" nu..
  • Re: Hjulbyggartråden

    Av:
    emmer
    Räcker väl med en påse 1,8-nipplar och ev brickor vid navet (beroende på hur mycket spel det är).

    —————
    Äh, nu har jag lackat ur på alla idioter...

  • Re: Hjulbyggartråden

    Av:
    happymtb.fr
    Finns det ett sätt att mäta erd-mått på ett komplett hjul?

    #===#==#=#=================================================

  • Re: Hjulbyggartråden

    Av:
    emmer
    happymtb.fr skrev:
    Finns det ett sätt att mäta erd-mått på ett komplett hjul?
    Är det inte hypernoga (vilket det näppeligen är) så mät från fälgkant till fälghant och dra från två gånger djupet från fälgkant till botten invändigt (mät vid ventilhål exv), och kompensera för öljetter om det är det.

    —————
    Äh, nu har jag lackat ur på alla idioter...

  • Re: Hjulbyggartråden

    Av:
    happymtb.fr
    emmer skrev:
    happymtb.fr skrev:
    Finns det ett sätt att mäta erd-mått på ett komplett hjul?
    Är det inte hypernoga (vilket det näppeligen är) så mät från fälgkant till fälghant och dra från två gånger djupet från fälgkant till botten invändigt (mät vid ventilhål exv), och kompensera för öljetter om det är det.
    Bra tips, tack! 👍

    #===#==#=#=================================================

  • Re: Hjulbyggartråden

    Av:
    Leffe
    Mina ekrar är 292 och 290. Finns det toleranser så att white-navet passar?

    3801403B-F2AE-492B-8A16-E9468F07C4A4.png
  • Re: Hjulbyggartråden

    Av:
    happymtb.fr
    Sixten Fors skrev:
    XR391 (25 mm, 440 g) är klenare än XM421 (25 mm, 465 g) som väger 60 gram mindre än XM481 (30 mm, 525 g).
    EX511 (30 mm, 570 gram) är starkare än XM481.
    Newmen 25 mm på 400 gram är ännu klenare än XR391, så det är liksom att jämföra äpplen och päron om man jämför med XM481.
    Jag hittade detta idag
    20181023_103850.jpg
    Newmen SL XA (25mm à 400g) är alltså kategori 5!
    DT XR 391 (25mm à 440g) är kategori 2
    DT XM 481 (30mm à 525g) är kategori 3

    #===#==#=#=================================================

  • Re: Hjulbyggartråden

    Av:
    konken
    Newmen SL XA 25 hjulset var ju riktigt lätta, lite synd att det är 28 hål dock, men borde funka för framhjul.

    Hittade lite gammal info på mavics hemsida som var lite intressant ändå, maxtryck vs fälgbredd,
    maxpressure.png
    http://engineerstalk.mavic.com

    Det är rätt "låga" tryck ändå, framförallt om man ser till vad man trycker i för att det ska poppa ibland... Med slang så kan man lägga till 15% i tryck. Så för 35 mm inner är det max typ 2 bar! (frågan är lite vad det är för nominellt däck dom använt sig av)
  • Re: Hjulbyggartråden

    Av:
    Sixten Fors
    happymtb.fr skrev:
    Sixten Fors skrev:
    XR391 (25 mm, 440 g) är klenare än XM421 (25 mm, 465 g) som väger 60 gram mindre än XM481 (30 mm, 525 g).
    EX511 (30 mm, 570 gram) är starkare än XM481.
    Newmen 25 mm på 400 gram är ännu klenare än XR391, så det är liksom att jämföra äpplen och päron om man jämför med XM481.
    Jag hittade detta idag
    Newmen SL XA (25mm à 400g) är alltså kategori 5!
    DT XR 391 (25mm à 440g) är kategori 2
    DT XM 481 (30mm à 525g) är kategori 3
    Ja vad säger man? Har aldrig byggt med eller cyklat på SL X.A.25 men jag är grymt skeptiskt till att Newmen kan trolla med knäna. Jag skulle gissa att DT och Newmen klassar samma sak lite olika.
    DT EX471 Klass 4 enduro-fälg 622x25 mm väger 530 gram https://www.dtswiss.com
    DT FR630 Klass 5 DH-fälg 622x30 mm väger 635 gram https://www.dtswiss.com
    Hur kan en 398 grams fälg från Newmen vara lika tålig som FR630?
  • Re: Hjulbyggartråden

    Av:
    konken
    Tyskar är smartare än schweizare, dom har liksom inte lika mycket marginaler att jobba med ;)
    Men dom kanske har testat skiten ur sig med avseende på deformation, kör dom material som klarar högre stress så blir det ju lättare också.
  • Re: Hjulbyggartråden

    Av:
    Sixten Fors
    Fälgen är lövtunn, kräver brickor, och har låga och "vassa" kanter som lutar utåt. Jag skulle då inte använda X.A.25 till annat än vad XR391 används till. En utmärkt XC-fälg och måttlig stigåka för lättare cyklister, men högst olämpligt val för enduro eller värre. Skulle jag tro.
    New.jpg
  • Re: Hjulbyggartråden

    Av:
    emmer
    Kan ju vara att det material man använder är på rätt ställe och det som är på fel ställe är minimerat.
    (Fast det är ju inte Newmen ensamma om att säga...)

    —————
    Äh, nu har jag lackat ur på alla idioter...

  • Re: Hjulbyggartråden

    Av:
    emmer
    Sixten Fors skrev:
    Skulle jag tro.
    Bryt nu inte ihop för att inte DT Swiss alltid är bästas...

    —————
    Äh, nu har jag lackat ur på alla idioter...

  • Re: Hjulbyggartråden

    Av:
    Sixten Fors
    Som sagt, väldigt "kreativ" klassning, eller typo i tabellen. Tre olika Newmen-fälgar nedan.
    new.png

    Att jämföra med DT Swiss XR391 (25mm/440g), XM481 (30mm/525g), EX511 (30mm/570g) och FR630 (30mm/635g)
  • Re: Hjulbyggartråden

    Av:
    Sixten Fors
    emmer skrev:
    Sixten Fors skrev:
    Skulle jag tro.
    Bryt nu inte ihop för att inte DT Swiss alltid är bästas...
    Inte alls, Newmen gör riktigt fina fälgar. Lite lägre kanter än DT vilket spar lite vikt. Dyrare att bygga med pga. högre pris och att vare sig nipplar eller de obligatoriska brickorna inte ingår. Under 2018 har de ofta varit slutsålda och svåra att få tag på. De har även lanserat en fin 622x35 mm 543 g fälg som är jätteintressant för 29x2,6" däck som börjar bli poppis, där DT har inte något motsvarande att erbjuda ännu. https://r2-bike.com

    DT Swiss är däremot alltid bättre än Ful-krum och Crampa. Vilket iofs. är så enkelt att det känns elakt att ens jämföra.
  • Re: Hjulbyggartråden

    Av:
    happymtb.fr
    Indelning mellan olika kategorier är baserad på en ASTM standard: ASTM F2043-13 alltså äntligen en riktig standard inom cykelvärlden! ;-) den förklaras ganska bra här https://alutech-cycles.com
    Vill du köpa standarden: https://www.astm.org

    Standarden ovan bara beskriver olika kategorier. I andra branscher man brukar ha andra standarder som säger vilka nivå som ska uppfyllas på ett flertal specifika tester för att kunna tillhöra en viss kategori. Efter en snabb googling det verkar inte som cykelindustrin har gott så långt än...

    #===#==#=#=================================================

  • Re: Hjulbyggartråden

    Av:
    edvin_m
    Här finns standarden. http://www.stdlibrary.com BS-varning deluxe på den
  • Re: Hjulbyggartråden

    Av:
    emmer
    Då finns det ju mer kött i ISO 4210-7:2014.
    Dock alltjämt statiska tester; och inte lika snajsiga symboler :-)
    [Enda dynamiska test jag känner till är CR 1.3.018 och den rör ju väg- och crosshojar, och enbart framhjul :-) ]

    —————
    Äh, nu har jag lackat ur på alla idioter...

  • Re: Hjulbyggartråden

    Av:
    happymtb.fr
    Jag tror att varje tillverkare har sina egna tester ovanför dom som är lagkrav förstås...

    #===#==#=#=================================================

  • Re: Hjulbyggartråden

    Av:
    cykloton
    Tjena, jag har märkt att mina hjul på cykeln är väldigt slappa/sladdriga. Ekrarna känns väldigt löst spända plus att jag behöver rikta hjulet, jag har ingen tidigare erfarenhet av detta ämne, har en ekernyckel men inget riktställ. Eftersom jag mest haft problem med min LBS gör jag hellre arbetet själv. Några tips på videor som förklarar bra hur man riktar hjulet och spänner ekrarna, utan riktställ. Vill få hjulen så raka och styva som möjligt. Tack!
  • Re: Hjulbyggartråden

    Av:
    emmer
    Plocka av däcket, sätt hjulet i ramen, spänn ekrarna till jämn ”pling” samtidigt som du mäter mot gaffel/sadelstag så att den är i mitten (mot sadelstolpe) och inte kastar nämnvärt i höjd och sida.

    —————
    Äh, nu har jag lackat ur på alla idioter...

  • Re: Hjulbyggartråden

    Av:
    cykloton
    emmer skrev:
    Plocka av däcket, sätt hjulet i ramen, spänn ekrarna till jämn ”pling” samtidigt som du mäter mot gaffel/sadelstag så att den är i mitten (mot sadelstolpe) och inte kastar nämnvärt i höjd och sida.
    Blir det inte så då om man spånner det först att det sedam blir slappt när man riktar det, rädd för o göra fel.
  • Re: Hjulbyggartråden

    Av:
    Rattnalle
    cykloton skrev:
    emmer skrev:
    Plocka av däcket, sätt hjulet i ramen, spänn ekrarna till jämn ”pling” samtidigt som du mäter mot gaffel/sadelstag så att den är i mitten (mot sadelstolpe) och inte kastar nämnvärt i höjd och sida.
    Blir det inte så då om man spånner det först att det sedam blir slappt när man riktar det, rädd för o göra fel.
    Ibland, med en skev och bucklig fälg t ex, får man välja mellan rakt och jämn ekerspänning. Med nya prylar brukar det vara rätt lugnt.



    Inlägget ovan inleds med största sannolikhet av ett osynligt "Jag tycker att" inte "Jag vet obestridligt att".

  • Re: Hjulbyggartråden

    Av:
    cykloton
    Rattnalle skrev:
    cykloton skrev:
    emmer skrev:
    Plocka av däcket, sätt hjulet i ramen, spänn ekrarna till jämn ”pling” samtidigt som du mäter mot gaffel/sadelstag så att den är i mitten (mot sadelstolpe) och inte kastar nämnvärt i höjd och sida.
    Blir det inte så då om man spånner det först att det sedam blir slappt när man riktar det, rädd för o göra fel.
    Ibland, med en skev och bucklig fälg t ex, får man välja mellan rakt och jämn ekerspänning. Med nya prylar brukar det vara rätt lugnt.

    Den är bara lite skev min, så kanske kan få den både rak och någolunda spänd.
  • Re: Hjulbyggartråden

    Av:
    emmer
    Kan ju i vart fall inte bli sämre. Men köp några reservnipplar för ibland går de sönder och behöver bytas.

    —————
    Äh, nu har jag lackat ur på alla idioter...

  • Re: Hjulbyggartråden

    Av:
    Martin Eves
    ...
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2018-11-03 23:14 av Martin Eves.

  • Re: Hjulbyggartråden

    Av:
    etnica
    Håller på och bygger ett framhjul med centerlock. På centerlock sidan blir det högre ekerspänning. Vill minnas att när jag byggde för IS så blev det ganska jämn spänning på båda. Men kanske blir så med CL då flange avstånd blir mindre med CL?
  • Re: Hjulbyggartråden

    Av:
    emmer
    etnica skrev:
    Men kanske blir så med CL då flange avstånd blir mindre med CL?
    Om det verkligen behöver skilja i flänsavstånd mellan IS och CL vet jag inte men det är i vart fall säkerligen det som spelar in...

    —————
    Äh, nu har jag lackat ur på alla idioter...

  • Re: Hjulbyggartråden

    Av:
    nadderf
    Planerar inköp till första hjulbygget, har ett par frågor ang ekrar.

    DT competition 1.8, kan dom funka på en hardtail till tjej på ca 65-70kg? Eller bör man ta 2.0? Ska mest gå på grusvägar.

    Är det noga på milimeter eller kan man köpa samma längder? Enligt DTs kalkylator ska detta passa. Vilken längd på nippel rekommenderas? Vissa butiker har bara heltal 286 288 230 osv.

    Fram
    Vänster 289
    Höger 290

    Bak
    Vänster 289
    Höger 288
  • Re: Hjulbyggartråden

    Av:
    feeblesmith
    Dt comp håller fint och används till dh hjul också, ett bra val av eker.

    Hur man avrundar ekerlängd är lite tycke och smak men 1 mm spelar inte så stor roll. Köp hälften 290 och hälften 288.
  • Re: Hjulbyggartråden

    Av:
    nadderf
    feeblesmith skrev:
    Dt comp håller fint och används till dh hjul också, ett bra val av eker.

    Hur man avrundar ekerlängd är lite tycke och smak men 1 mm spelar inte så stor roll. Köp hälften 290 och hälften 288.

    Tack! Och det är ingen risk att köra på den smalare? Försvann ju rätt mycke vikt om det inte behövs
  • Re: Hjulbyggartråden

    Av:
    Sixten Fors
    nadderf skrev:
    Planerar inköp till första hjulbygget, har ett par frågor ang ekrar.
    Vilken fälg? Är det en DT XR/XM fälg följer det med DT Squorx alu nipplar som är lika långa som DT Standard 12 mm nipplar. Om du måste köpa nipplar separat, välj DT Std alu 12 mm eller Sapim Polyax alu 14 mm. Längre nipplar än 14 mm är sämre och kräver 1 mm kortare ekrar.

    Ekrar, välj rekommenderad längd eller kortare, alltså 288-290-288-288 mm.

    Kör DT Comp eller Sapim Race 2,0/1,8 mm höger bak och vänster fram, som väger ca 6,4 g/st i aktuell längd.

    Kör tunnare ekrar vänster bak och höger fram, antingen:
    Sapim D-Light 2,0/1,65 mm (ca 5,4 g/st).
    DT Comp Race 2,0/1,6 mm (ca 5,3 g/st).
    Sapim Laser 2,0/1,5 mm (ca 4,7 g/st).
    DT Revolution 2,0/1,5 mm (ca 4,6 g/st).
    Om 32 ekrar per hjul skulle jag absolut välja 2,0/1,5 mm vänster bak och höger fram, om 28 ekrar per hjul kan man välja de grövre utan att straffas för mycket i vikt.
  • Re: Hjulbyggartråden

    Av:
    nadderf
    Sixten Fors skrev:
    nadderf skrev:
    Planerar inköp till första hjulbygget, har ett par frågor ang ekrar.
    Vilken fälg? Är det en DT XR/XM fälg följer det med DT Squorx alu nipplar som är lika långa som DT Standard 12 mm nipplar. Om du måste köpa nipplar separat, välj DT Std alu 12 mm eller Sapim Polyax alu 14 mm. Längre nipplar än 14 mm är sämre och kräver 1 mm kortare ekrar.

    Ekrar, välj rekommenderad längd eller kortare, alltså 288-290-288-288 mm.

    Kör DT Comp eller Sapim Race 2,0/1,8 mm höger bak och vänster fram, som väger ca 6,4 g/st i aktuell längd.

    Kör tunnare ekrar vänster bak och höger fram, antingen:
    Sapim D-Light 2,0/1,65 mm (ca 5,4 g/st).
    DT Comp Race 2,0/1,6 mm (ca 5,3 g/st).
    Sapim Laser 2,0/1,5 mm (ca 4,7 g/st).
    DT Revolution 2,0/1,5 mm (ca 4,6 g/st).
    Om 32 ekrar per hjul skulle jag absolut välja 2,0/1,5 mm vänster bak och höger fram, om 28 ekrar per hjul kan man välja de grövre utan att straffas för mycket i vikt.

    Tack! Ingen DT fälg, ett par syncros xr25 som fått donera fälgar med AC nav. Få bli DT Comp 2.0/1.8 runt om med 12mm dt std nipplar.

    Blev 290/291 och 289/288 när jag valde 2.0/1.8 ekrar. Så blir 290 fram och 288 bak och för enkelhetens skull nu första bygget så blir det samma ekrar på hela hjulet.
  • Re: Hjulbyggartråden

    Av:
    desmo
    Är det lättare eller svårare att bygga ett hjulpar till en fatbike?

    Någon som sitter inne på ett bra recept?
    135/170 breda nav. För 4-4,4" däck.
  • Re: Hjulbyggartråden

    Av:
    happymtb.fr
    Jag har byggt +hjul till min fatbike med DT big ride nav och spank oozy fälgar. Det som stör mig lite med dessa hjul är att nipplarna kan inte vrida sig tillräckligt i fälgen för att ekrarna ska blir raka. Ekrarna är alltså bågformade vilket borde kanske leda till onödigt mycket spänning vid nipplarna och/eller hålen i fälgen.
    Så här ser det ut:
    Screenshot_20181108-200324_Gallery.jpg
    Screenshot_20181108-192547_Gallery.jpg

    Nån som har vart i en liknande situation? Blir det ett problem?
    Jag har inte kört så mycket på dessa hjul än.

    #===#==#=#=================================================

  • Re: Hjulbyggartråden

    Av:
    nadderf
    Så precis byggt mitt första hjul och det ska småjusteras men en fråga gällande riktställ.

    Köpte ett begagnat rose utan bruksanvising, funderar på hur man ska centrera armarna så dom hamnar mitt i ”ramen”.

    Kan man mäta eller tänker ja bara galet?

    Ska tilläggas att jag byggt en liten egen DYI version av thruaxel kompabilitet. Men det bygger lika åt vardera håll.

    BDAB2634-A65F-4C02-A8FF-840CFB416599.jpeg

    654D6E85-07DB-4126-83FB-011FC882A2B9.jpeg
  • Re: Hjulbyggartråden

    Av:
    Crocko
    Någon som byggt på någon trevligt kolfiber fälg nyligen?

    Är på jakt efter en lätt lågprofil fälg, behöver inte vara djupare än 30mm minst 17mm invändigt och clincher, gärna runt 400gr och fälgbromsat. Skall inte bli ett träningshjul utan ett riktigt lätt men vill helst slippa tub om det går utan att behöva gå att för mycket i vikt.
  • Re: Hjulbyggartråden

    Av:
    Stumpy
    Verkar stämma rätt bra på din spec.
    https://www.lightbicycle.com
    Har dock ingen erfarenhet, men LB brukar vara populära.
  • Re: Hjulbyggartråden

    Av:
    HåkanC
    Finns även lättare, asymmetrisk och dyrare

    http://fanvelo.com
    Men vilken av dem som är bäst, eller ens bra, har jag ingen aning om.


    /Håkan



  • Re: Hjulbyggartråden

    Av:
    nadderf
    Rea på Lightbiycle och hade tänkt beställa fälgar. Men hur breda ”ska” man köpa för AM och XC åkande?

    Skulle du välja 33 eller 28mm innerbredd? Antingen AM933 eller AM928, skiljer endast 30g i vikt.
  • Re: Hjulbyggartråden

    Av:
    konscious
    Tada... https://www.lightbicycle.com
    Minst 25mm inner.
    Kinesfälgar som säljes på LB ca 70% dyrare än på eBukt , 27mm 32H 400g skulle jag sikta på om du väljer från dom så kommer hjulsetet precis under 1500g med lättviktsnav och ekrar.
  • Re: Hjulbyggartråden

    Av:
    Crocko
    Stumpy skrev:
    Verkar stämma rätt bra på din spec.
    https://www.lightbicycle.com
    Har dock ingen erfarenhet, men LB brukar vara populära.

    Jo jag har kikat på dem, helt ok prismässigt beroende på vad tullen gör med paketet.

Tyvärr, bara registrerade användare får skriva inlägg i detta forum.

Klicka här för att logga in