• Re: Hjulbyggartråden

    Av:
    MartinRF
    Måste fråga om eker/nippel-diametrar.

    Jag har mekat lite med ett gammal bakhjul idag pch skadade några nipplar och behöver köpa nya. På nätet finner jag nipplar för ekergänga 1,8 mm, 2,0 mm och 2,34 mm. När jag tar fram skjutmåttet och kollar får jag knappt 2,2 mm diameter på mina ekrars gänga. Ekerdiametern är 2.0 mm mätt med samma skjutmått. Hjulet är orginal bakhjul på min Focus Mares från 2009.

    En annan observation: Ekernyckelns (BBB) minsta ända (märkt 3.2) passar bäst.

    Vad skall jag beställa, nipplar för 2.0 mm eker? 12 mm långa (mäter 12,7 mm = 0.5 tum)?

    /Martin
  • Re: Hjulbyggartråden

    Av:
    Crocko
    MartinRF skrev:
    Måste fråga om eker/nippel-diametrar.

    Jag har mekat lite med ett gammal bakhjul idag pch skadade några nipplar och behöver köpa nya. På nätet finner jag nipplar för ekergänga 1,8 mm, 2,0 mm och 2,34 mm. När jag tar fram skjutmåttet och kollar får jag knappt 2,2 mm diameter på mina ekrars gänga. Ekerdiametern är 2.0 mm mätt med samma skjutmått. Hjulet är orginal bakhjul på min Focus Mares från 2009.

    En annan observation: Ekernyckelns (BBB) minsta ända (märkt 3.2) passar bäst.

    Vad skall jag beställa, nipplar för 2.0 mm eker? 12 mm långa (mäter 12,7 mm = 0.5 tum)?

    /Martin

    2 mm är det vanligaste och om din eker mäter det så är det de nipplar du skall ha.
    1,8 mm är ofta någon form av lättviktseker och 2,34 är extra kraftiga varianter som tex, elcyklar.

    Med vänlig hälsning,
    Chris
  • Re: Hjulbyggartråden

    Av:
    MartinRF
    Crocko skrev:
    MartinRF skrev:
    Måste fråga om eker/nippel-diametrar.

    Jag har mekat lite med ett gammal bakhjul idag pch skadade några nipplar och behöver köpa nya. På nätet finner jag nipplar för ekergänga 1,8 mm, 2,0 mm och 2,34 mm. När jag tar fram skjutmåttet och kollar får jag knappt 2,2 mm diameter på mina ekrars gänga. Ekerdiametern är 2.0 mm mätt med samma skjutmått. Hjulet är orginal bakhjul på min Focus Mares från 2009.

    En annan observation: Ekernyckelns (BBB) minsta ända (märkt 3.2) passar bäst.

    Vad skall jag beställa, nipplar för 2.0 mm eker? 12 mm långa (mäter 12,7 mm = 0.5 tum)?

    /Martin

    2 mm är det vanligaste och om din eker mäter det så är det de nipplar du skall ha.
    1,8 mm är ofta någon form av lättviktseker och 2,34 är extra kraftiga varianter som tex, elcyklar.

    Med vänlig hälsning,
    Chris
    Som jag gissade. Tack för moraliskt stöd.
    /Martin
  • Re: Hjulbyggartråden

    Av:
    konscious
    Crocko skrev:
    konscious skrev:
    Crocko skrev:
    konscious skrev:
    Kolfälgen slår 0,4mm lateralt och 0,3mm radiellt, ska man spänna CX-RayEkern mer?

    Har du riktat hjulen underbygget eller bara jagat så jämn spänning som möjligt?
    sällan fälgen är så rak i sig själv att det blir perfekt vid exakt jämn spänning, testa att rikta upp den och se vilka värden du har när hjulet är rakt, sen kan du kolla vad fälgtillverkaren rekommenderar för spänning, knappast ekern som kommer gå av innan nippeln kryper genom fälghålet :)

    Skulle nog säga både och där problemen uppstår i början om man spänner fel.
    Är det inte ekern som går först om fälgen klarar 300kgf? https://vimeo.com

    Nej om det är en korrekt specifikation på fälgen så skall den ju tåla ca 4200 N/mm2 vilket låter som en riktigt stadig fälg, cx-ray är specad till 1600 N/mm2 så i det fallet kommer ekern gå av först.
    Vet inte om din tabell är generell eller gäller specifikt för fälgen du bygger på, men om du är nöjt med resultatet så är väl allt bra, behöver du spänna mer finns det lite till att ge, alternativet hade väl varit en kraftigare eker på drivsidan men det verkar du ha valt att inte köra på.

    Hur kommer du fram till det värdet, jag har Sapim HM bricka dessutom.
    Det verkar som DT Swiss (tabellen) rek gäller generellt som max 1250N på hårda sidan (DS) mot lösa sidan (NDS), på assym vs sym fälgar med 9/10 resp 2/3 spänning på NDS så man får kompensera med mera spänning på DS. Boost naven gör också att spänningen blir jämnare.
    Medelspänning bak 1000N och fram 900N låter väl vettigt?
  • Re: Hjulbyggartråden

    Av:
    Crocko
    konscious skrev:
    Crocko skrev:
    konscious skrev:
    Crocko skrev:
    konscious skrev:
    Kolfälgen slår 0,4mm lateralt och 0,3mm radiellt, ska man spänna CX-RayEkern mer?

    Har du riktat hjulen underbygget eller bara jagat så jämn spänning som möjligt?
    sällan fälgen är så rak i sig själv att det blir perfekt vid exakt jämn spänning, testa att rikta upp den och se vilka värden du har när hjulet är rakt, sen kan du kolla vad fälgtillverkaren rekommenderar för spänning, knappast ekern som kommer gå av innan nippeln kryper genom fälghålet :)

    Skulle nog säga både och där problemen uppstår i början om man spänner fel.
    Är det inte ekern som går först om fälgen klarar 300kgf? https://vimeo.com

    Nej om det är en korrekt specifikation på fälgen så skall den ju tåla ca 4200 N/mm2 vilket låter som en riktigt stadig fälg, cx-ray är specad till 1600 N/mm2 så i det fallet kommer ekern gå av först.
    Vet inte om din tabell är generell eller gäller specifikt för fälgen du bygger på, men om du är nöjt med resultatet så är väl allt bra, behöver du spänna mer finns det lite till att ge, alternativet hade väl varit en kraftigare eker på drivsidan men det verkar du ha valt att inte köra på.

    Hur kommer du fram till det värdet, jag har Sapim HM bricka dessutom.
    Det verkar som DT Swiss (tabellen) rek gäller generellt som max 1250N på hårda sidan (DS) mot lösa sidan (NDS), på assym vs sym fälgar med 9/10 resp 2/3 spänning på NDS så man får kompensera med mera spänning på DS. Boost naven gör också att spänningen blir jämnare.
    Medelspänning bak 1000N och fram 900N låter väl vettigt?

    Det är inget värde jag kommit fram till för något specifikt bygge utan helt enkelt vad Sapim spelar som brottstyrka på en cx-ray, vad som är lämpligt i ett specifikt fall brukar framgå av fälgtillverkarens specifikation.
  • Re: Hjulbyggartråden

    Av:
    Ubbe73
    Ska inhandla lite delar för att bygga mina första hjul. Ska sitta på en Spark RC Team och cyklar mestadels stig med inslag av en del stök. Har planerat nedanstående:
    NEWMEN SL X.A.25 Aluminum | 28 Holes
    DT 350 Straightpull 6-hole 12x148 mm BOOST // 15x110 mm BOOST
    Ekrar - DT Competition (2,0/1,6)
    Nipplar - DT Nipple Squorx Pro Head Aluminium 2,0 mm | 15 mm
    1567g enligt DT och ca 4700:-

    Använt DT's kalkylator och får då att ekrarna ska vara Fram 302/304 Bak 303. Kan man lita på detta? Ett ERD-mått på 600mm enligt Newmen. Har läst att en del mäter själva på fälg/nav och sen köper ekrar. Rätt val av eker och nipplar? Är Sapim ett bättre val? Vet att det skiljer lite i vikt/pris. Verktyg som är prisvärda för montering/justering? Eker-nyckel, eker-tensiometer ? Ej riktställ.
  • Re: Hjulbyggartråden

    Av:
    Ubbe73
    Om man får fram en viss ekerlängd med DT eker i DT kalkylatorn,gäller denna ekerlängd även för ex Sapim? DT comp 2,0/1,6/2,0 är använd i DT kalkylatorn. Alternativ eker är Sapim D-light 2,0/1,65/2,0
  • Re: Hjulbyggartråden

    Av:
    marr
    Ubbe73 skrev:
    Om man får fram en viss ekerlängd med DT eker i DT kalkylatorn,gäller denna ekerlängd även för ex Sapim? DT comp 2,0/1,6/2,0 är använd i DT kalkylatorn. Alternativ eker är Sapim D-light 2,0/1,65/2,0

    Jag har iallafall valt samma när jag tagit sapim men räknat i dts kalkylator.
  • Re: Hjulbyggartråden

    Av:
    Ubbe73
    marr skrev:
    Ubbe73 skrev:
    Om man får fram en viss ekerlängd med DT eker i DT kalkylatorn,gäller denna ekerlängd även för ex Sapim? DT comp 2,0/1,6/2,0 är använd i DT kalkylatorn. Alternativ eker är Sapim D-light 2,0/1,65/2,0

    Jag har iallafall valt samma när jag tagit sapim men räknat i dts kalkylator.

    Låter bra. Hur stämmer DT's kalkylator?
  • Re: Hjulbyggartråden

    Av:
    konscious
    Måtten stämde utmärkt med Sapimekrar/nipplar i Swisskalk för mig, 288 mm ekrarna var eg 287 osv men dom sträcker sig 1mm med rätt tension.
  • Re: Hjulbyggartråden

    Av:
    marr
    Ubbe73 skrev:
    marr skrev:
    Ubbe73 skrev:
    Om man får fram en viss ekerlängd med DT eker i DT kalkylatorn,gäller denna ekerlängd även för ex Sapim? DT comp 2,0/1,6/2,0 är använd i DT kalkylatorn. Alternativ eker är Sapim D-light 2,0/1,65/2,0

    Jag har iallafall valt samma när jag tagit sapim men räknat i dts kalkylator.

    Låter bra. Hur stämmer DT's kalkylator?

    Jag har bara byggt med dts fälgar, då har det stämt bra.
  • Re: Hjulbyggartråden

    Av:
    Manurhin2
    Ubbe73 skrev:
    marr skrev:
    Ubbe73 skrev:
    Om man får fram en viss ekerlängd med DT eker i DT kalkylatorn,gäller denna ekerlängd även för ex Sapim? DT comp 2,0/1,6/2,0 är använd i DT kalkylatorn. Alternativ eker är Sapim D-light 2,0/1,65/2,0

    Jag har iallafall valt samma när jag tagit sapim men räknat i dts kalkylator.

    Låter bra. Hur stämmer DT's kalkylator?

    Om det erd du mätt eller fått av fälgtillverkare är mätt lika som dt använder så stämmer kalkylatorn . Obs att det är utan ev brickor .

    ______________________________________________________________
    Halvfet & Trött

  • Re: Hjulbyggartråden

    Av:
    Ubbe73
    Har tänkt Newmen al 25 och de ska ha 600 i ERD. Naven finns i olika utföranden. Dt 350 DBIS eller DBCL. Hittar ingen info om vad det innebär. Någon som vet? Tänkt bygga med Straightpull.
  • Re: Hjulbyggartråden

    Av:
    Niclas_ab
    IS står i alla fall för 6-bults bromsskivor och CL=centerlockbromskivor.
  • Re: Hjulbyggartråden

    Av:
    weldion
    DB står väl helt enkelt för Disc Brake.
  • Re: Hjulbyggartråden

    Av:
    Ubbe73
    Manurhin2 skrev:
    Ubbe73 skrev:
    marr skrev:
    Ubbe73 skrev:
    Om man får fram en viss ekerlängd med DT eker i DT kalkylatorn,gäller denna ekerlängd även för ex Sapim? DT comp 2,0/1,6/2,0 är använd i DT kalkylatorn. Alternativ eker är Sapim D-light 2,0/1,65/2,0

    Jag har iallafall valt samma när jag tagit sapim men räknat i dts kalkylator.

    Låter bra. Hur stämmer DT's kalkylator?

    Om det erd du mätt eller fått av fälgtillverkare är mätt lika som dt använder så stämmer kalkylatorn . Obs att det är utan ev brickor .

    Hur vet jag om brickor behövs?
  • Re: Hjulbyggartråden

    Av:
    Manurhin2
    Ubbe73 skrev:
    Manurhin2 skrev:
    Ubbe73 skrev:
    marr skrev:
    Ubbe73 skrev:
    Om man får fram en viss ekerlängd med DT eker i DT kalkylatorn,gäller denna ekerlängd även för ex Sapim? DT comp 2,0/1,6/2,0 är använd i DT kalkylatorn. Alternativ eker är Sapim D-light 2,0/1,65/2,0

    Jag har iallafall valt samma när jag tagit sapim men räknat i dts kalkylator.

    Låter bra. Hur stämmer DT's kalkylator?

    Om det erd du mätt eller fått av fälgtillverkare är mätt lika som dt använder så stämmer kalkylatorn . Obs att det är utan ev brickor .

    Hur vet jag om brickor behövs?

    Om det behövs borde väl framgå av fälgtillverkaren .
    Har bara byggt kolfiberhjul och använder alltid rostfria brickor för att slippa kontakt mellan epoxin och alunipplar ( trots eloxering som sägs avhjälpa problemet ) .

    Alla begagnade kolfiberfälgar jag skruvat med har haft ruttna nipplar .

    ______________________________________________________________
    Halvfet & Trött

  • Re: Hjulbyggartråden

    Av:
    Ubbe73
    Manurhin2 skrev:
    Ubbe73 skrev:
    Manurhin2 skrev:
    Ubbe73 skrev:
    marr skrev:
    Ubbe73 skrev:
    Om man får fram en viss ekerlängd med DT eker i DT kalkylatorn,gäller denna ekerlängd även för ex Sapim? DT comp 2,0/1,6/2,0 är använd i DT kalkylatorn. Alternativ eker är Sapim D-light 2,0/1,65/2,0

    Jag har iallafall valt samma när jag tagit sapim men räknat i dts kalkylator.

    Låter bra. Hur stämmer DT's kalkylator?

    Om det erd du mätt eller fått av fälgtillverkare är mätt lika som dt använder så stämmer kalkylatorn . Obs att det är utan ev brickor .

    Hur vet jag om brickor behövs?

    Om det behövs borde väl framgå av fälgtillverkaren .
    Har bara byggt kolfiberhjul och använder alltid rostfria brickor för att slippa kontakt mellan epoxin och alunipplar ( trots eloxering som sägs avhjälpa problemet ) .

    Alla begagnade kolfiberfälgar jag skruvat med har haft ruttna nipplar .

    Såg att det stod på R2-bike........😎 att hitta rätt ekrar verkar vara svårt. Kalkylatorn säger 303mm och 304mm. 304 0ch 302mm hittar jag men ej 303. Kan man avrunda och isåfall åt vilket håll? Kortare känns det som.
  • Re: Hjulbyggartråden

    Av:
    mao
    Jag var någon sekund från att klicka hem ett par WTB KOM på Planet-X rea när jag såg att där också finns Pacenti tl 28 till samma pris £13, och nu har jag lite beslutsångest. Fattar att de är ganska lika, lätta xc-fälgar, där internet bjuder på en del bilder av spruckna fälgar. Nu tänker jag använda dem till att bättra på terrängegenskaperna på en bockstyrecykel så några drop eller annan grov misshandel kommer de inte att utsättas för. Jag är inte överdrivet tung heller.
    WTB-fälgarna har 32 hål, Pacenti 28. Jag lutar åt 28 med tanke på användningsområdet men samtidigt innebär fler ekrar att de klarar ett brott bättre. Eller är det oväsentligt när det ändå är så pass många som 28?
    Inre bredd skiljer också 2 mm men jag kommer ändå inte montera större däck än kanske 47 mm och då borde det inte spela så stor roll, oavsett borde 23 vara bättre än 21. Tänker jag rätt?
    Något annat jag missat?
    Vill gärna testa slanglöst men det verkar ju båda vara kapabla till.
  • Re: Hjulbyggartråden

    Av:
    Manurhin2
    Ubbe73 skrev:
    Manurhin2 skrev:
    Ubbe73 skrev:
    Manurhin2 skrev:
    Ubbe73 skrev:
    marr skrev:
    Ubbe73 skrev:
    Om man får fram en viss ekerlängd med DT eker i DT kalkylatorn,gäller denna ekerlängd även för ex Sapim? DT comp 2,0/1,6/2,0 är använd i DT kalkylatorn. Alternativ eker är Sapim D-light 2,0/1,65/2,0

    Jag har iallafall valt samma när jag tagit sapim men räknat i dts kalkylator.

    Låter bra. Hur stämmer DT's kalkylator?

    Om det erd du mätt eller fått av fälgtillverkare är mätt lika som dt använder så stämmer kalkylatorn . Obs att det är utan ev brickor .

    Hur vet jag om brickor behövs?

    Om det behövs borde väl framgå av fälgtillverkaren .
    Har bara byggt kolfiberhjul och använder alltid rostfria brickor för att slippa kontakt mellan epoxin och alunipplar ( trots eloxering som sägs avhjälpa problemet ) .

    Alla begagnade kolfiberfälgar jag skruvat med har haft ruttna nipplar .

    Såg att det stod på R2-bike........😎 att hitta rätt ekrar verkar vara svårt. Kalkylatorn säger 303mm och 304mm. 304 0ch 302mm hittar jag men ej 303. Kan man avrunda och isåfall åt vilket håll? Kortare känns det som.

    Avrunda uppåt i så fall , dt squarx 15mm har ca 4mm frigång .

    Allt förutsätter dock att du har rätt mått på näven alternativt har ett dt-nav som finns i spokecalc och att ers på din fälg är mätt lika som dt gör , annars blir det pannkaka .
    Dt mäter erd i nivå med botten på spåret i en traditionell nippel , det framgår tydligt om du kollar hos dt .
    Om du har en fälg med tillhörande brickor eller en fälg med erd mätt direkt mot innerdiametern på fälgen stämmer inte kalkylatorn .

    ______________________________________________________________
    Halvfet & Trött

  • Re: Hjulbyggartråden

    Av:
    konscious
    Jag avrundade nedåt men la till 1mm på 0,5 sapim HM brickor.
    Bra eller inte?

    Men ideal ekerlängd, hellre för lång än för kort enligt nedan.

    short spoke.JPG
  • Re: Hjulbyggartråden

    Av:
    Manurhin2
    konscious skrev:
    Jag avrundade nedåt men la till 1mm på 0,5 sapim HM brickor.
    Bra eller inte?

    Men ideal ekerlängd, hellre för lång än för kort enligt nedan.

    Är ju mkt känsligare med traditionella nipplar där nån jävel gjort ett försvagande spår i huvudet .

    ______________________________________________________________
    Halvfet & Trött

  • Re: Hjulbyggartråden

    Av:
    cykloton
    Jensen skrev:
    cykloton skrev:
    Tjena, ska beställa en allebike nu i februari och fick som svar att de nu endast kör med egenmärkes-hjul, deras kolfälgar är reynolds har jag för mig om fast med deras logga. Kolhjulen är inte inom budgeten, men det är däremot aluhjulen. Tycker dock att de var tunga till det priset, borde gå att hitta lättare kan jag tycka? Nån som har tips på något 29" boost hjulset under 1500g, som inte brakar såfort man sätter sig. Inte smalare innervidd än 25mm heller, och gärna styva. Jag väger inte så mycket men vill kunna hoppa och leka lite också utan att de ska gå sönder. Behöver jag lägga mer för att få ner vikten om de ska va både styva, lätta och hållbara? Mvh anton

    Vad anser du är tungt o dyrt?

    Tungt är kanske över 1500g och dyrt över 8000. Fast när jag smakar på siffrorna kanske inte 1500 är så mycket. Det jag har nu väger väll över 2000.
  • Re: Hjulbyggartråden

    Av:
    Ubbe73
    Då var hjul beställda och lite annat. Blev xr391 med dt 350 nav. Ca 4500 och 1650g Nu ser man fram emot att bygga sina egna hjul.
  • Re: Hjulbyggartråden

    Av:
    marr
    Ubbe73 skrev:
    Då var hjul beställda och lite annat. Blev xr391 med dt 350 nav. Ca 4500 och 1650g Nu ser man fram emot att bygga sina egna hjul.

    Kul :)

    Jag rekommenderar detta klippet. Tycker det var enkelt att följa för uppekring.

    https://youtu.be
  • Re: Hjulbyggartråden

    Av:
    Duckyboy
    marr skrev:
    Ubbe73 skrev:
    Då var hjul beställda och lite annat. Blev xr391 med dt 350 nav. Ca 4500 och 1650g Nu ser man fram emot att bygga sina egna hjul.

    Kul :)

    Jag rekommenderar detta klippet. Tycker det var enkelt att följa för uppekring.

    https://youtu.be


    Grymt bra video. Använde den för att få ihop mitt första hjulbygge i helgen.
  • Re: Hjulbyggartråden

    Av:
    elsyLOL
    En av ekrarna på bakhjulet har gått av. Finns det nåt sätt att räkna ut hur lång eker jag ska ersätta den med utan att montera av alla delar först?

    Fälgen är en WTB ST i25 TCS och navet KT-MD4R, 135mm x QR.
  • Re: Hjulbyggartråden

    Av:
    qma
    elsyLOL skrev:
    En av ekrarna på bakhjulet har gått av. Finns det nåt sätt att räkna ut hur lång eker jag ska ersätta den med utan att montera av alla delar först?

    Fälgen är en WTB ST i25 TCS och navet KT-MD4R, 135mm x QR.

    Har du båda delarna av brustna ekern så är det ju bara att mäta, och annars är nog det lättaste att skruva ur och mäta en hel eker som sitter i samma läge, på samma sida som den brustna.
  • Re: Hjulbyggartråden

    Av:
    elsyLOL
    qma skrev:
    elsyLOL skrev:
    En av ekrarna på bakhjulet har gått av. Finns det nåt sätt att räkna ut hur lång eker jag ska ersätta den med utan att montera av alla delar först?

    Fälgen är en WTB ST i25 TCS och navet KT-MD4R, 135mm x QR.

    Har du båda delarna av brustna ekern så är det ju bara att mäta, och annars är nog det lättaste att skruva ur och mäta en hel eker som sitter i samma läge, på samma sida som den brustna.

    Det var en växelhaveri, vi lindade ekern runt en annan för att komma hem så den varianten är nog körd.

    Det sitter tubeless tejp på fälgen, går det att återanvända eller ska jag köpa nytt och ersätta?
  • Re: Hjulbyggartråden

    Av:
    qma
    elsyLOL skrev:
    qma skrev:
    elsyLOL skrev:
    En av ekrarna på bakhjulet har gått av. Finns det nåt sätt att räkna ut hur lång eker jag ska ersätta den med utan att montera av alla delar först?

    Fälgen är en WTB ST i25 TCS och navet KT-MD4R, 135mm x QR.

    Har du båda delarna av brustna ekern så är det ju bara att mäta, och annars är nog det lättaste att skruva ur och mäta en hel eker som sitter i samma läge, på samma sida som den brustna.

    Det var en växelhaveri, vi lindade ekern runt en annan för att komma hem så den varianten är nog körd.

    Det sitter tubeless tejp på fälgen, går det att återanvända eller ska jag köpa nytt och ersätta?

    Jo det går att använda beräknings-web-apparna precis som om hjulet var ett bygge, bara du har måtten för navet och fälgen.

    Tubeless tape sitter ju över nipplarna där de har spår för att skruva fortare än med ekernyckel, men är alla nipplar hela och sitter kvar, och du är försiktig och inte behöver skruva så många nipplar så kanske du klarar tejpen.
  • Re: Hjulbyggartråden

    Av:
    C-F
    Hej alla,

    Tänkte bygga ett hjulset till min cx och då med straight pull ekrar.
    Finns det någon bra instruktion på detta som ni vet om?
    Letat en del på nätet och Youtube men inte hittat något klockrent.

    /Nybörjaren
  • Re: Hjulbyggartråden

    Av:
    MEL F.AT
    C-F skrev:
    Hej alla,

    Tänkte bygga ett hjulset till min cx och då med straight pull ekrar.
    Finns det någon bra instruktion på detta som ni vet om?
    Letat en del på nätet och Youtube men inte hittat något klockrent.

    /Nybörjaren
    Är det ekerlängd och DT nav så går det att använda DT Swiss ekerkalkylator. Svårare om det är ett annat fabrikat på naven. Det fakta som behövs är: flänsdiameter H/V, flänsdistans H/V, ekerhålsoffset HV, fälg ERD o asymetrisk? Ekrar antal och antal kross.
  • Re: Hjulbyggartråden

    Av:
    C-F
    Inser att jag var otydlig.
    Jag har koll på ekerlängd osv men jag tänkte hur man ekrar upp hjulet?
    Börjar man vid ventil osv..

    /C-F
  • Re: Hjulbyggartråden

    Av:
    HåkanC
    Här finns en bra hjulbyggarbeskrivning
    https://www.sheldonbrown.com


    /Håkan


  • Re: Hjulbyggartråden

    Av:
    emmer
    Ekrar upp som vanligt men se till att ekrarna sätter sig rätt i navet, och håll mot dem lite när du börjar dra då de ännu inte satt sig i konan då...

    —————
    Äh, nu har jag lackat ur på alla idioter...

  • Re: Hjulbyggartråden

    Av:
    marr
    Framtida planer som är beställda.

    Hope boostnav i silver. 28h
    Xr391 fälgar.
    Sapim ekrar.
    Lättare modell av stighjul åt örange.

    Octane orbital one nav.
    X 392 fälgar.
    Sapim ekrar. Squorx nipplar.
    Grajvelhjul åt en votec.
  • Re: Hjulbyggartråden

    Av:
    marr
    Vilka tekniker använder ni för att få hjulen att slappna av under bygget?
  • Re: Hjulbyggartråden

    Av:
    Raggamuffin
    Ett glas vin.

    // Muffin
    ____________________________________________
    Paranoia - propaganda.

  • Re: Hjulbyggartråden

    Av:
    marr
    Raggamuffin skrev:
    Ett glas vin.

    Det är väl för att byggaren ska slappna av?
  • Re: Hjulbyggartråden

    Av:
    HåkanC
    Stress betyder olika saker på svenska och engelska

    Så här gör jag för att minimera interna spänningar i ekrarna
    Stress_Relieving_Spokes .jpg
    "It is best to squeeze/lever pairs of spokes that are adjacent but on opposite sides of the wheel,
    to balance out the lateral bending loads on the rim
    " från: http://forums.thepaceline.net
    (fast jag använder handskar)


    /Håkan
    Redigerat: La till meningen på engelska

    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2019-01-25 19:20 av HåkanC.

  • Re: Hjulbyggartråden

    Av:
    nadderf
    Erarenheter av för korta ekrar, går det använda längre nipplar? Hjulet uppspänt och rakt, lite för hög ekerspänning men ändå så syns gängorna med ca 1mm, börja om helt med nya ekrar och nipplar? Eller köpa 14mm nipplar?
  • Re: Hjulbyggartråden

    Av:
    HåkanC
    nadderf skrev:
    Erarenheter av för korta ekrar, går det använda längre nipplar? Hjulet uppspänt och rakt, lite för hög ekerspänning men ändå så syns gängorna med ca 1mm, börja om helt med nya ekrar och nipplar? Eller köpa 14mm nipplar?
    Det beror på (bra svar!)
    Men med en styv fälg och tillräckligt många ekrar (helst minst 32) så borde det funka med 14mm mässingsnipplar.
    Jag har gjort precis så på några (32-ekrade) hjul när jag var för snål för att köpa nya ekrar
    och de funkade utan problem i många mil.


    /Håkan


  • Re: Hjulbyggartråden

    Av:
    nadderf
    HåkanC skrev:
    nadderf skrev:
    Erarenheter av för korta ekrar, går det använda längre nipplar? Hjulet uppspänt och rakt, lite för hög ekerspänning men ändå så syns gängorna med ca 1mm, börja om helt med nya ekrar och nipplar? Eller köpa 14mm nipplar?
    Det beror på (bra svar!)
    Men med en styv fälg och tillräckligt många ekrar (helst minst 32) så borde det funka med 14mm mässingsnipplar.
    Jag har gjort precis så på några (32-ekrade) hjul när jag var för snål för att köpa nya ekrar
    och de funkade utan problem i många mil.


    /Håkan
    Tack!
    Vill inte va snål om det har konsekvenser, bättre att gå upp 2mm i ekerlängd kanske
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2019-01-26 09:37 av nadderf.

  • Re: Hjulbyggartråden

    Av:
    Rsdea
    Bygger man egna hjul för det är billigare en att köpa färdiga ? Eller är det för att få exakt vad man vill ha ?
  • Re: Hjulbyggartråden

    Av:
    marr
    Rsdea skrev:
    Bygger man egna hjul för det är billigare en att köpa färdiga ? Eller är det för att få exakt vad man vill ha ?

    jag bygger för att få dem som ja vill, samt att det är rätt kul när man kommit igång.

Tyvärr, bara registrerade användare får skriva inlägg i detta forum.

Klicka här för att logga in