• Re: Hjulbyggartråden

Av:
    Salabaladala
    En fråga till dom visa: bakaxeln har blivit lite skev på mitt gamla hjul på vinterpendlaren, och som följd rör sig frihjulskroppen också lite onormalt från sida till sida om man tittar riktigt noga. Hjulet fungerar bra för övrigt och snurrar bra. Kollade runt på nätet och det visar sig att ett helt nytt nav är billigare än att köpa ny axel och frihjulskropp, och eftersom jag har lite tid över nu så funderar jag på att helt enkelt byta nav. Är rätt så duktig på att meka med hjul, både underhåller lager själv och riktar hjulen med gott resultat. Min fråga är ifall det är realistiskt att byta nav och få bra resultat utan att ha en ekerspänningsmätare?

Av:
    HåkanC
    Rsdea skrev:
    Bygger man egna hjul för det är billigare en att köpa färdiga ? Eller är det för att få exakt vad man vill ha ?
    marr skrev:
    jag bygger för att få dem som ja vill, samt att det är rätt kul när man kommit igång.

Salabaladala skrev:
    Min fråga är ifall det är realistiskt att byta nav och få bra resultat utan att ha en ekerspänningsmätare?
    Ja
    Men varför inte enbart flytta axeln från det nya navet till det gamla? (+ kanske även lager och/eller frihjulskropp)

/Håkan

Av:
    Salabaladala
    HåkanC skrev:
    Salabaladala skrev:
    Min fråga är ifall det är realistiskt att byta nav och få bra resultat utan att ha en ekerspänningsmätare?
    Ja
    Men varför inte enbart flytta axeln från det nya navet till det gamla? (+ kanske även lager och/eller frihjulskropp)
    /Håkan

Det är så uppenbart nu när du säger det...

Av:
    marr
    Senaste bygget blev endurohjul åt sambons bird.

M502 fälgar.
    Funworks 4way nav (blivit över sen innan)
    Sapim race ekrar
    Squorx nipplar.

IMG_20190112_155519.jpg

IMG_20190112_181934.jpg

IMG_20190126_170644.jpg

Av:
    konscious
    nadderf skrev:
    Erarenheter av för korta ekrar, går det använda längre nipplar? Hjulet uppspänt och rakt, lite för hög ekerspänning men ändå så syns gängorna med ca 1mm, börja om helt med nya ekrar och nipplar? Eller köpa 14mm nipplar?

Vilka nipplar har längre gänga, DT Swiss?
    Sapim har samma längd på gängan oavsett 12-14-16mm.

Men problemet kvarstår med för kort Eker jag hade skaffat nya.

Däremot har dom samma gängstigning på 1/56" vilket är 0,45mm. Så med korrekt eterlängd har man eker som har ca 2 mm (4-5varv) kvar innan det tar stopp med rätt tension. Enligt Sheldom Brown sträcker sig ekerns ca 0,3% vilket är ca 1mm och man ska undvika för korta ekrar men han rek mässingsnipplar i så fall

Skärmavbild 2019-01-26 kl. 14.07.33.png

Av:
    marr
    Har funderat ett tag på att bygga ett par lvg inriktade hjul åt gravelhojjen.

Då med dt swiss rr 521db fälgen. 28h. Lite högre profil på den rackaren. 20mm id. Tanken är att köra runt 40mm breda slicks.

Ska man gå som vanligt med 3kors? Eller ska man mixtra med annat? För och nackdelar?
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2019-01-27 10:00 av marr.

Av:
    HåkanC
    konscious skrev:
    Längre gänga är i det här fallet inte viktigt, en onödigt kort eker har ju lika lång del gängad.
    Det viktiga är att med en 14mm nippel, istf 12mm, börjar gängan 2mm(?) närmare navet.
    Vilket är precis vad man vill ha för att kunna använda onödigt korta ekrar (om det räcker med 2mm)
    konscious skrev:
    Som jag skrev ovan har jag egen praktisk erfarenhet av att det i praktiken funkar utan problem med 14mm mässingsnipplar,
    åtminstone på 32-ekrade fälgbromsade lvg-hjul (som rullade många mil innan jag sålde dem).
    Men med fåekrade, skivbromsade hjul med klen, flexig fälg och alunipplar hade även jag bytt ekrarna.

Av:
    nadderf
    HåkanC skrev:
    konscious skrev:
    Längre gänga är i det här fallet inte viktigt, en onödigt kort eker har ju lika lång del gängad.
    Det viktiga är att med en 14mm nippel, istf 12mm, börjar gängan 2mm(?) närmare navet.
    Vilket är precis vad man vill ha för att kunna använda onödigt korta ekrar (om det räcker med 2mm)
    konscious skrev:
    Som jag skrev ovan har jag egen praktisk erfarenhet av att det i praktiken funkar utan problem med 14mm mässingsnipplar,
    åtminstone på 32-ekrade fälgbromsade lvg-hjul (som rullade många mil innan jag sålde dem).
    Men med fåekrade, skivbromsade hjul med klen, flexig fälg och alunipplar hade även jag bytt ekrarna.

Tack för bra svar! Har beställt 2 mm längre ekrar!

Av:
    konscious
    HåkanC skrev:
    konscious skrev:
    .

Det var det jag poängterade att om ekern är för kort så köp då inte längre Sapim nipplar som har samma gänglängd om man vill uppnå längre.

Av:
    HåkanC
    marr skrev:

Då med dt swiss rr 521db fälgen. 28h. Lite högre profil på den rackaren. 20mm id. Tanken är att köra runt 40mm breda slicks.

Ska man gå som vanligt med 3kors? Eller ska man mixtra med annat? För och nackdelar?
    Beroende på nav kan det vara svårt att få till 3X utan att ekrarna går över huvudet på ekern bredvid i navet
    Jag har ett svagt minne av ngn ekerlängdskalkylator som även visade det....

konscious skrev:
    Det var det jag poängterade att om ekern är för kort så köp då inte längre Sapim nipplar som har samma gänglängd om man vill uppnå längre.
    Jag kanske missförstår dig, ännu en gång.
    Men som jag skrev ovan är det ju inte gänglängden som är intressant, med onödigt korta ekrar,
    utan hur långt från navet gängan börjar, 2mm närmare med 14mm nipplars istf 12mm.

/Håkan

Av:
    Niclas_ab
    Hej,
    Dags att bygga ett par hjul igen. Tänkte först att det skulle bli riktigt lätta XC hjul men beroende på att jag hittade riktigt bra priser på något robustare saker så blev det inte som tänkt utan nu blir det bara hyffsat lätta saker.
    Naven blir syntace HiTorq MX 32-håls, har fått hem dessa och tycker det känns som riktigt fin kvalite för ett lägre pris än DT 350 nav. Som bonus kan sägas att det inte är 36 POE som r2 Bike speccar utan 45 POE.
    Vikt 373gram
    Jag har inte hittat några måttskisser på dessa, någon som vet var man hittar? kanske måste maila tillverkaren?
    Fälgar blev kolfiber från hulkbike, ser fina ut och verkar ordentligt raka så det känns hoppfullt!
    Fälgarna vägde in på 361 och 366gram. Mått enl. bifogad bild. Har även kontrollmätt fälgarna och ERD verkar stämma räknat till botten där nippeln tar stöd.
    Har förstått att DT swiss räknaren inte räknar ERD på det sättet. Kan ni rekommendera en annan räknare som räknare ERD till fälgbotten eller finns det en viss längd man kan kompensera med i swiss räknaren?
    Till ekrar tänkte jag prova MAC 424 ekrar, något tips på bra ställe att handla dessa från, förutom cnc-bike.de? Eller om det finns något bra rea pris på motsvarande sapim eller dt swiss så kan det också vara intressant.
    Förhoppningen är att få ihop fälgar som kommer hålla för mestadels cykling i stockholms området och väger nära 1400gram. Eller tror ni vikten drar iväg närmre 1500 innan jag är klar?
    Mvh, Niclas
    fälg hei hei.jpg

Av:
    marr
    HåkanC skrev:
    marr skrev:

Beroende på nav kan det vara svårt att få till 3X utan att ekrarna går över huvudet på ekern bredvid i navet
    Jag har ett svagt minne av ngn ekerlängdskalkylator som även visade det....

konscious skrev:
    Jag kanske missförstår dig, ännu en gång.
    Men som jag skrev ovan är det ju inte gänglängden som är intressant, med onödigt korta ekrar,
    utan hur långt från navet gängan börjar, 2mm närmare med 14mm nipplars istf 12mm.

/Håkan

Värt att fundera på ja, kommer du på vilken kalkylator det var så får du gärna hojta till.

Av:
    HåkanC
    Niclas_ab skrev:
    Till ekrar tänkte jag prova MAC 424 ekrar
    Varför aeroekrar?
    Och på båda sidor?
    Hjulet borde bli både styvare, mer långlivat och även en aning starkare med styvare ekrar (typ DT Comp) på hö bak/vä fram

marr skrev:
    Värt att fundera på ja, kommer du på vilken kalkylator det var så får du gärna hojta till.
    Jag har hittat den nu, den har (bla) fältet; "Spoke head clearance"
    http://kstoerz.com

/Håkan

Av:
    marr
    HåkanC skrev:
    Niclas_ab skrev:
    Varför aeroekrar?
    Och på båda sidor?
    Hjulet borde bli både styvare, mer långlivat och även en aning starkare med styvare ekrar (typ DT Comp) på hö bak/vä fram

marr skrev:

/Håkan

Tack, ska se om ja blir något klok :)

Av:
    marr
    marr skrev:
    HåkanC skrev:
    Niclas_ab skrev:
    Varför aeroekrar?
    Och på båda sidor?

marr skrev:

/Håkan

Tack, ska se om ja blir något klok :)

Räknade där och fick 1,47mm i clearance om jag kör 3kors. Jämförde med ett par hjul jag har sen innan som är ganska tight, men ändå luft emellan. Med dem fick jag 1,52mm. Så det borde vara lugnt att köra 3kors.

Av:
    marr
    Men vad är fördelar / nackdelar mellan 2 och 3kors?

Av:
    HåkanC
    marr skrev:
    Räknade där och fick 1,47mm i clearance om jag kör 3kors. Jämförde med ett par hjul jag har sen innan som är ganska tight, men ändå luft emellan. Med dem fick jag 1,52mm. Så det borde vara lugnt att köra 3kors.
    +1

marr skrev:
    Vad man är ute efter är ffa att få ekern så tangentiell som möjligt (mot navet) för att överföra både tramp och broms-krafter på bästa sätt.
    Korsen hjälper till att hålla ekern spänd, åtminstone om du "flätar" sista ekerkorset, när hjulet belastas.
    Det minskar risken att ekern blir helt slack, vilket gör att nippeln riskerar att skruva upp sig, en slack eker ökar även risken för utmattningsbrott.

/Håkan

Av:
    mrholmiz
    Någon som har koll på om detta går eller är nytt framhjul som gäller.
    Roval control SL framhjul med Torquetube för RS1 gaffeln, är det möjligt att bygga om det för att passa vanlig Boost framgaffel?

Av:
    emmer
    mrholmiz skrev:
    Roval control SL framhjul med Torquetube för RS1 gaffeln, är det möjligt att bygga om det för att passa vanlig Boost framgaffel?
    Är inte det samma sak som "predictive steering"? Har för mig det.
    I så fall är diametern på adaptern på navet större än normalt (för att ge styvare gaffel).
    Det kanske finns andra ändhylsor (hör md din spez store).
    (Jag har "bonat till" några sådana där udda spez-nav genom att sätta ändhylsorna i borrmaskinen och köra ner diametern med en fil. men Det är nog inget man skulle rekommendera :-) )

—————
    Äh, nu har jag lackat ur på alla idioter...

Av:
    mrholmiz
    Dubbel
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2019-01-27 13:51 av mrholmiz.

Av:
    mrholmiz
    Jo det är samma sak som predictive steering. Tänkte mer en lösning med nytt nav om det är möjligt. Googlat en jäkla massa och noll kunskap hur man ska mäta eller räkna på sånt här :/
    Mailat specialized men inget svar.

Av:
    Niclas_ab
    HåkanC skrev:
    Niclas_ab skrev:
    Varför aeroekrar?
    Och på båda sidor?

marr skrev:

/Håkan

Tack för eker räknaren Håkan, testar den.

Försöker hålla nere vikten så gått det går nu och tänkte att det kanske dög med dom runt om när det ändå blev 32 ekrade fälgar och inte bara 28.
    Men det kanske är naivt? Å andra sidan går det väll alltid att byta till kraftigare ekrar om man märker att det inte håller?
    Mac Aero ekrarna kostar ju ungefär som vanliga DT ekrar...
    Mvh, Niclas

Av:
    konscious
    Niclas_ab skrev:
    Hej,
    Dags att bygga ett par hjul igen. Tänkte först att det skulle bli riktigt lätta XC hjul men beroende på att jag hittade riktigt bra priser på något robustare saker så blev det inte som tänkt utan nu blir det bara hyffsat lätta saker.
    Naven blir syntace HiTorq MX 32-håls, har fått hem dessa och tycker det känns som riktigt fin kvalite för ett lägre pris än DT 350 nav. Som bonus kan sägas att det inte är 36 POE som r2 Bike speccar utan 45 POE.
    Vikt 373gram
    Jag har inte hittat några måttskisser på dessa, någon som vet var man hittar? kanske måste maila tillverkaren?
    Fälgar blev kolfiber från hulkbike, ser fina ut och verkar ordentligt raka så det känns hoppfullt!
    Fälgarna vägde in på 361 och 366gram. Mått enl. bifogad bild. Har även kontrollmätt fälgarna och ERD verkar stämma räknat till botten där nippeln tar stöd.
    Har förstått att DT swiss räknaren inte räknar ERD på det sättet. Kan ni rekommendera en annan räknare som räknare ERD till fälgbotten eller finns det en viss längd man kan kompensera med i swiss räknaren?
    Till ekrar tänkte jag prova MAC 424 ekrar, något tips på bra ställe att handla dessa från, förutom cnc-bike.de? Eller om det finns något bra rea pris på motsvarande sapim eller dt swiss så kan det också vara intressant.
    Förhoppningen är att få ihop fälgar som kommer hålla för mestadels cykling i stockholms området och väger nära 1400gram. Eller tror ni vikten drar iväg närmre 1500 innan jag är klar?
    Mvh, Niclas

Mät naven själv enligt https://www.sapim.be och få fram ekerlängden med ditt ERD.

Lägg till 1mm (Hö bak och Vä fram) och ta bort 1mm (Vä bak och Hö fram) för att kompensera för asymmetrin.
    Överväg matchade (Nippel) brickor mellan kol och alu, avrunda uppåt för att kompensera för brickan.

Kolfälgar flexar inte som Alu varför man föredrar ekrar med den funktionen, så det går att bygga både lätt och starkt.
    Kanske jag har fel?

Med (32 ekrar CX ray 4,5g/st + bricka (0,5mm) och nippel ca 0,4g/st) x2=314g + Naven väger 131g+242g=372g + Fälgar 727g.
    Totalt 1413g.

Av:
    konscious
    ...
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2019-01-27 21:10 av konscious.

Av:
    konscious
    marr skrev:

Men med 3 kors får du längre ekrar och mera vikt (marginellt), men ökad vinkeln avlastar bättre under acceleration och broms, ger sämre lateral styvhet (jfr med radialekrade hjul med hög lateral/sido stabilitet men sämre vinkel för att motstå acceleration och broms).

Hjulets Styvhet verkar relaterat i kronologiskt ordning efter
    The rim stiffness
    The number of spokes
    The spoke bracing angle
    The gauge of the spokes
    The lacing pattern

Asymmetriska fälgar verkar ha en klart högre lateral styvhet precis som Boostnav och kolfälgar så då kan man säkert? minska mot 28h och 2x design.

http://www.noxcomposites.com
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2019-01-27 22:36 av konscious.

Av:
    Niclas_ab
    konscious skrev:
    marr skrev:

Men med 3 kors får du längre ekrar och mera vikt (marginellt), men ökad vinkeln avlastar bättre under acceleration och broms, ger sämre lateral styvhet (jfr med radialekrade hjul med hög lateral/sido stabilitet men sämre vinkel för att motstå acceleration och broms).

Hjulets Styvhet verkar relaterat i kronologiskt ordning efter
    The rim stiffness
    The number of spokes
    The spoke bracing angle
    The gauge of the spokes
    The lacing pattern

Asymmetriska fälgar verkar ha en klart högre lateral styvhet precis som Boostnav och kolfälgar så då kan man säkert? minska mot 28h och 2x design.

http://www.noxcomposites.com

Intressant, tack för input.
    Bifogar bilder på en 3 kors lösning.
    Knappade även in för en 2 kors lösning vilket skulle ge 10mm kortare ekerlängd. Kanske skiljer i storleksordningen 0,15 gram på 276 vs 286 eker? DVS runt 10gram viktskillnad på 32st aeroekrar med tvärsnitt 0,9x2,2mm.

Spontant låter det ju som att om man ska optimera så skulle man ha ett 3kors framhjul för att ta upp större bromskrafter och ett 2kors bakhjul för att ta upp mer radiala krafter? Vid kraftig inbromsning sker så är det väll typ 70% fram 30% bak och accelerationskraften kan ju inte vara i närheten av bromskraften, inte med spagettiben iaf.

Men jag lutar nog ändå åt 3-kors både fram och bak för att då har jag mall att gå efter hemma. Man är ju ändå bara nybörjare.

Med vänlig hälsning, Niclas
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2019-01-28 12:47 av Niclas_ab.

Fram syntace.JPG
    Bak Syntace.JPG

Av:
    HåkanC
    konscious skrev:
    Kolfälgar flexar inte som Alu varför man föredrar ekrar med den funktionen, så det går att bygga både lätt och starkt.
    Kanske jag har fel?
    Det beror på, i verkligheten är det bättre med mer elastiska ekrar med en (vertikalt) flexigare fälg, alltb för att undvika att ekrarna helt tappar ekerspänningen (vilket kraftigt ökar risken för ekerspänning).

Den stora ekerspänningsändringen när ett hjul belastas är inte en ekerspänningsökning, utan en ekerspänningsminskning

och

"ANSYS model showing variation in spoke tension with applied load on a 36 spoke, 3x front wheel. Displacements plotted with 8x exaggeration."

Niclas_ab skrev:
    Försöker hålla nere vikten så gått det går nu och tänkte att det kanske dög med dom runt om när det ändå blev 32 ekrade fälgar och inte bara 28.
    Men det kanske är naivt? Å andra sidan går det väll alltid att byta till kraftigare ekrar om man märker att det inte håller?
    Mac Aero ekrarna kostar ju ungefär som vanliga DT ekrar...
    Om det är de hjulens delar du har i inlägget nedan: https://happyride.se
    så kommer det troligen att fungera utmärkt även med tunna ekrar på båda sidor. Med aeroekrar kan hjulet tom bli lite enklare att bygga, åtminstone om du har ett bra mothållsverktyg, typ

/Håkan

Av:
    emmer
    HåkanC skrev:
    Den stora ekerspänningsändringen när ett hjul belastas är inte en ekerspänningsökning, utan en ekerspänningsminskning
    /Håkan
    Under förutsättning att fälgen är mjuk (deformeras).
    Med en styv fälg (som inte deformeras) är ökningen lika med minskningen (och lika med lasten).
    Har man mjuk fälg är det bra (för ekrarna) med långa ekrar, och har man en stum är det (för ekrarna) egalt.

[Lite udda fågel i sammanhanget är gamla Campagnolo Neutron (m.fl.) där det är mjuka fälgar och få korta aero ekrar (22 radiella fram och 24 radiella/1,5-kors bak) och är tusan så bekväma, klätterstumma och tillräckligt hållbara :-) ]

—————
    Äh, nu har jag lackat ur på alla idioter...

Av:
    konscious
    Jag hade också gått på 3X precis som DT Swiss bygger sina MTB-carbonhjul, iof byggda med 28h.
    DT bladekrar Aerocomp bak (45g tyngre) och Aerolite fram.
    DT Swiss bygger sina Lvg carbonhjul 2x28H med samma ekerkombination som MTB men med 2X, Banhjul utan bromsar 18H Radialekrat fram och 20H 1X bak båda med Aerolite.

Motsvarande Sapim skulle vara CX-ray fram resp CX-Sprint bak.
    Men jag hade med 32H gått på lättviktsvarianten CX-Ray (ca 25g lättare).
    Bor bygger sina MTB-hjul på CX-Ray 32H och kombinerar 2X och 3X

Av:
    fido
    Jag avser att bygga ett nytt hjulset till min racerhybrid och ska köra på DT Swiss-fälgar. Nu har jag sökt runt och hittat ett dokument på nätet där DT Swiss anger vilken ekerspänning fälgarna klarar av men jag har lite svårt att förstå, som lekman, vad de menar i de olika kolumnerna och tänkte höra om någon här kan förklara vad respektive kolumn innebär och hur man ska förhålla sig till datat rent konkret, så man inte gör några fel när man väl sätter igång med bygget.

Undrar även vad VR och HR betyder som står längst till vänster i tabellen. Tack på förhand.

//Fido
    SNip.PNG

Av:
    NickPick
    https://www.lightbicycle.com
    På samma tema ska jag discha om ett sånt här hjul från superstandarden ai till normalt. Fick uppgift om ekerspänning vänster fram, höger bak 115-125KGF samt höger fram vänster bak 85-95KGF. Låter rimligt?
    Sapim laser.

Av:
    HåkanC
    fido skrev:
    Jag avser att bygga ett nytt hjulset till min racerhybrid och ska köra på DT Swiss-fälgar. Nu har jag sökt runt och hittat ett dokument på nätet där DT Swiss anger vilken ekerspänning fälgarna klarar av men jag har lite svårt att förstå, som lekman, vad de menar i de olika kolumnerna och tänkte höra om någon här kan förklara vad respektive kolumn innebär och hur man ska förhålla sig till datat rent konkret, så man inte gör några fel när man väl sätter igång med bygget.
    Det viktiga är att få så hög, och jämn, ekerspänning som möjligt utan att överskrida MAX ekerspänning på den hårdast spända sidan, spänningen på den andra sidan blir vad den blir, bla beroende på navets, och fälgens, geometri.
    Ekra upp hjulet och börja spänna upp det steg för steg, se till att du har hjulet lite mer orienterat åt den hårdast spända sidan, dvs höger på bakhjulet / vänster på framhjulet
    När du har nått upp till MAX ekerspänning, enl tabellen, på hårdast spända sidan avslutar du med att centrera hjulet genom att spänna ekrarna på den andra sidan tills hjulet är runt, rakt och centrerat.
    Avsluta sedan med en spänningsbefrielse
    Stress_Relieving_Spokes .jpg
    https://www.sheldonbrown.com

fido skrev:
    Undrar även vad VR och HR betyder som står längst till vänster i tabellen. Tack på förhand.
    VR = Vorderrad
    HR = Hinterrad

/Håkan

Av:
    Antracith
    HåkanC skrev:

VR = Vorderrad
    HR = Hinterrad

/Håkan

Alltså framhjul och bakhjul på tyska :)

Av:
    Manurhin2
    NickPick skrev:
    På samma tema ska jag discha om ett sånt här hjul från superstandarden ai till normalt. Fick uppgift om ekerspänning vänster fram, höger bak 115-125KGF samt höger fram vänster bak 85-95KGF. Låter rimligt?
    Sapim laser.

LB rekommenderar 120-130 kg på flacksidorna , andra sidorna blir vad dom blir men dina siffror verkar rimliga .

M

Av:
    NickPick
    Manurhin2 skrev:
    NickPick skrev:
    Sapim laser.

LB rekommenderar 120-130 kg på flacksidorna , andra sidorna blir vad dom blir men dina siffror verkar rimliga .

M

Ja dom kommer från lb. Litar dock inte på kineser!
    Screenshot_20190131-112936_Chrome.jpg

Av:
    Gushem
    I brist på annat att lägga cykelpengar på funderar jag på att bygga 27,5 hjul som passar mina två cyklar som visserligen redan har hjul, men jag tänker att det vore trevligt med ett extra hjulpar. Jag vill ha nav som det går att byta end caps på. Jag har 64 (e-13) resp 44 greppunkter (hope pro 4) idag och vill inte ha färre. gärna fler! vad köper man då till rimlig peng? vad gäller fälgar har jag tänkt att det vore kul med kolfiber men vet inte riktigt varför. Jag vill tro att jag cyklar ganska smutt och därför borde klara mig på lite klenare fälgar än cyklister i allmänhet, men trivs bäst när det är stökigt, så hur nätta fälgar klarar sig en 70-kilos cyklist på? Hjulen är tänka att användas på stål-ht och på yt-capra med däck mellan 2,3-2,6. Kör med maxxis 2,6 nu på fälgar med 23 mm invändigt och tycker däcken ser bra ut och känns bra men folk verkar tycka det är smalt så några mm bredare kanske vore rimligt. finns det någon vits med att ha olika fälgar fram och bak? Stadigare bak och en lättare fälg fram men med samma bredd?

Av:
    bearthefear
    Då var mitt första hjulset färdigt, tejpat och klart! Det blev ett set till pendlaren på DT 350 Classic-nav, XR 331-fälg och DT Comp-ekrar. Väger in på 1631 gram inkl. tubeless-tejp och ventil. Byggdes med DT Squorx och brickor.

3ACBF58C-9352-4BD0-B4FA-37DCF4F37700.jpeg

Det tog ca en månad att bygga dom, främst på grund av att jag bara kunnat pussla med dom medan barnen sover och sambon pysslar med annat. Därför har mitt hemmabyggda ställ varit till stor nytta, bara någon minut att komma igång och packa ihop prylarna.

565C25E9-EF2D-45B1-93E0-F2F78FD9F3E2.jpeg

Och så lite erfarenhetsåterföring för en förstagångsförbrytare:
    - Ta god tid på dig, det blir bara skit om man stressar. Tog mig tre försök att trä ekrarna rätt på framhjulet (kan också ha berott på att hjärnan var kvar i nattning av barn)
    - DT Squorx-nipplarna kan skruvas med en extern insex-hylsa, storlek E5. En sån hade jag i min vanliga hylsnyckelsats. Inget behov av något dyrt specialverktyg alltså och dessutom var det väldigt lätt att hålla koll på att man drar exakt lika mycket på alla om man använder ett spärrskaft. När spänningen blir högre är det dock lättare med ekernyckel.
    - Måla en liten punkt på varje eker med en permanent lackpenna i passande färg så är det mycket lätt att hålla koll på ekerns vridning (se bild nedan). Bara att tvätta bort med kemiskt ren bensin efter. Lättare än att sätta tejp-flaggor som måste flyttas hela tiden.
    - Håll koll på dishen hela tiden, tråkigt att vara färdig bara för att upptäcka att dishen är 5 mm fel (som för mig, skilde dock bara ett halvt varv per eker för att hamna rätt igen).

2E78AD88-937C-4E6E-8500-8ED0B97E85D9.jpeg

Och till sist, det här var kul! Dags att börja planera för ett par fin-hjul till Sparken!

Av:
    AX3L
    Är det någon som har erfarenhet av ett Park tools riktställ som man sätter på mekstället förresten? Dvs:

https://www.cykelkraft.se

Det är för stora tunga 29" hjul för övrigt. Är det en förbättring över att rikta i ramen?

Av:
    marr
    Lite projekt på g. Saknas ett par nav bara..

IMG_20190129_212158.jpg

IMG_20190129_212208.jpg

IMG_20190201_113118.jpg

IMG_20190201_134727.jpg

Av:
    Crocko
    marr skrev:

Spännande val av nav, själv fattar jag ju halv sju av MTB prylarna men jag antar att det finns någon logik bakom valet av just de.
    Vad skall alla nya hjul användas till då, nu när det inte verkar bli någon pendlings cykel?

Väntar själv på nav mm, så hinner slipa bort eloxeringen från ekrar medans jag väntar

Av:
    marr
    Crocko skrev:
    marr skrev:

Spännande val av nav, själv fattar jag ju halv sju av MTB prylarna men jag antar att det finns någon logik bakom valet av just de.
    Vad skall alla nya hjul användas till då, nu när det inte verkar bli någon pendlings cykel?

Väntar själv på nav mm, så hinner slipa bort eloxeringen från ekrar medans jag väntar

De här naven köpte jag för att de var billiga. Kommer bli hjul åt sambons gravel.
    Sen ska ja bygga ett par hjul åt örange för stigcyklingen hemma.

Av:
    NickPick
    Varför går mina ekernipplar av?
    Köpt ett begagnat hjul som var väldigt off i ekerspänning och lite i dish.

Av:
    marr
    NickPick skrev:

Fel ekerlängd kanske?

Av:
    Manurhin2
    NickPick skrev:

Äldre kolfiberhjul med alunipplar ?

Av:
    NickPick
    Lite använda (enligt säljare) från Light bicycle.
    Ekrarna känns kanske lite långa...

Tyvärr, bara registrerade användare får skriva inlägg i detta forum.

Klicka här för att logga in

KÖP & SÄLJ