• Re: Hjulbyggartråden

Av:
    Doctor C
    Pythagoras sats

Av:
    weldion
    Doctor C skrev:
    Pythagoras sats
    Det stämmer inte.

Av:
    Doctor C
    weldion skrev:
    Doctor C skrev:
    Pythagoras sats
    Det stämmer inte.
    Nä, för den tar inte hänsyn till en rad andra faktorer.
    Ställer mig dock undrande till den stora skillnaden mellan DS och NDS. Vad är det för nav och fälg?

Av:
    weldion
    Doctor C skrev:
    weldion skrev:
    Doctor C skrev:
    Pythagoras sats
    Det stämmer inte.
    Nä, för den tar inte hänsyn till en rad andra faktorer.
    Ställer mig dock undrande till den stora skillnaden mellan DS och NDS. Vad är det för nav och fälg?
    Instämmer att den låga spänningen känns konstig på NDS. DT 350 med XR391.

Av:
    marr
    Hur har du mätt? Mätarna visar ju olika beroende på diameter.

Av:
    Doctor C
    marr skrev:
    Ja, vad använder du för instrument som klarar av att mäta ekerspänning med en decimals noggrannhet?

Av:
    weldion
    marr skrev:
    Mätt och översatt mot tabellen för ekerdiametern. Mätte framhjulet nu och där är det 1.5 på båda sidor. Hamnar på i snitt 84 och 150 kgf.

Av:
    weldion
    Doctor C skrev:
    marr skrev:
    Ja, vad använder du för instrument som klarar av att mäta ekerspänning med en decimals noggrannhet?
    Vad menar du? 1727/14.

Av:
    Doctor C
    weldion skrev:
    Doctor C skrev:
    marr skrev:
    Vad menar du? 1727/14.
    Vad använder du för tensiometer?

Av:
    weldion
    Doctor C skrev:
    weldion skrev:
    Doctor C skrev:
    marr skrev:
    Vad menar du? 1727/14.
    Vad använder du för tensiometer?
    https://www.chainreactioncycles.com

Av:
    HåkanC
    weldion skrev:
    hur räknar man ut den skillnaden i ekerspänningen när man bygger ett hjul?
    Det står redan på 1a sidan av den här tråden
    Men idag skulle jag skriva;
    Ekerspänningsskillnaden mellan sidorna kan du enkelt beräkna, samtidigt med ekerlängden, i bra ekerlängdskalkylatorer,
    tex; SpoCalc (för den som har Excel, LibreOffice el likn)
    Eller online: Freespoke

/Håkan

Redigerat: Fixade länken

Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2019-02-16 09:40 av HåkanC.

Av:
    Doctor C
    Varför kan man inte räkna så här?
    Framhjul, DT 350 och XR391. Om man antar DS 1200N ger detta NDS 830N, vilket stämmer väl överens med mina erfarenheter av liknande hjul.
    Finns fler faktorer att beakta men detta borde väl duga som approximation? Bygger alltså på att kraftkomposanterna i hjulaxelns riktning skall vara i jämvikt.

Detta är dock inte Pythagoras sats utan cosinusfunktionen. Skyller på allmän trötthet och vin.
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2019-02-16 08:08 av Doctor C.

EE41B96A-6A39-40F4-99C4-3BD041012701.jpeg

Av:
    HåkanC
    marr skrev:
    Vad är tipsen för att inte tvinna tunna ekrar? Några jägartips från rutinerade rävar?
    För mig funkar det bra med olja och att göra som Leo skriver i den är snart 15 år gamla hjulbyggarinstruktionen:
    "Se till att vrida alla ekernipplar lika mycket och vrid lite tillbaka för att hitta ekerns förvridningsfria position - dvs, vrider du ett 1/2 varv så vrid 1/8 extra och 1/8 tillbaka så att ekern inte är "vriden"." http://happymtb.org

Doctor C skrev:
    en elastisk eker kan till och med vara snäll mot fälgen.

En klen fälg blir inte starkare för att man bygger hjulet med grova ekrar resonerar jag.

Jag skulle välja bort Laser på bägge sidor pga byggtekniska skäl. Att blanda Laser med 2.0/1.8 har visat sig fungera bra för mig.
    +1 på allt

emmer skrev:
    Smörj väl, håll inte mot med tång som ger märken på ekern.
    +1

Magnus K skrev:
    Jag antar att det var för att räta ut tvinnade ekrar som vi fick lära oss att lägga hjulet med axeln mot bänkskiva eller golv, fatta hjulet "kvart i tre" och lägga lagom mycket tryck på fälgen. Ekrarna vrider tillbaka sig när ekerspänningen sjunker. Vrid hjulet lite, flytta händerna till kvart i tre igen och lägg tryck. Upprepa runt hela hjulet och även på andra sidan.

Men... Ekrarna på andra sidan lär ju få överbelastning så metoden är definitivt inte utan nackdelar.
    Nja, i verkligheten är det så att de ekrar som spänns inte belastas tillräckligt mycket. Glöm inte att även 1,45mm ekrar är mer än tillräckligt starka för att inte gå av genom överbelastning.
    Ekerbrott när hjulet används beror istället oftast på utmattningsbrott. När ekrar tillverkas får de en hel del inbyggda spänningar, spänningar som kraftigt ökar risken för utmattningsbrott.
    Men det är enkelt att minimera den risken genom att spänningsbefria ekrarna, men då behöver de momentant belastas över sträckgränsen. Så här är ett enkelt sätt att göra det (när hjulet är färdigbyggt/så gott som färdigbyggt)
    Stress_Relieving_Spokes .jpg
    "It is best to squeeze/lever pairs of spokes that are adjacent but on opposite sides of the wheel,
    to balance out the lateral bending loads on the rim
    " från: http://forums.thepaceline.net

Men genom att trycka (nav-)axeln mot en träbit på golvet blir helt enkelt inte kraften i ekrarna tillräckligt hög för att komma över sträckgränsen, i stället är det ekrarna på undersidan (mot golvet) som avlastas helt eller nästan helt, precis som du skriver.

En spänningsbefrielse av de inbyggda spänningarna i ekrarna gör man enl bilden ovan, varför man bör göra det förklarar hjulbyggargurun Jobst Brandt här: http://www.sheldonbrown.com

/Håkan

Av:
    Doctor C
    Någon som vet hur mycket Newmen MG washer bygger på ekerlängden? Newmen anger bauhöhe 2mm men jag tycker att det låter mycket.

Av:
    NickPick
    Doctor C skrev:
    Någon som vet hur mycket Newmen MG washer bygger på ekerlängden? Newmen anger bauhöhe 2mm men jag tycker att det låter mycket.

Här kommer en bild! Håller ju på att försöka få någon ordning på mina hjul med fel ekerlängd på (sticker ut bra nog i fälgen...), nog om detta sorgliga kapitel.

Ser ut som att hela tjockleken "bygger" tycker jag. Finns i lager på r2bike och leveransen var 3 dagar för mig.

Spokeys ekernippel var för övrigt ett bra tips här ifrån tråden. Köpte den med dubbla höjden.
    20190224_063600.jpg

Av:
    Doctor C
    Har du lust att mäta? Hur mycket sticker nippeln ut ur fälgen med resp utan bricka.

Tycker inte att det ser ut som att den bygger hela tjockleken, snarare halva.

Av:
    aki
    Fråga om straightpull-ekrar. Finns det olika standarder för passningen mellan eker och nav? Spanar på ett Shimano WH6800-nav med straghtpull. Passar vilken Sapim eller DT-eker som helst?

Av:
    Ubbe73
    Håller på med mitt första hjulbygge med SP Sapim D-light (2,0/1,65/2,0). Någon som var jag hittar en tabell på ekerspänning för Sapim-ekrar? Har gått på DT 2,0/1,6/2,0 tabellen hittills. Funkar den? Lite osäker på vilkem ekerspänning jag ska ha. Tips mottages tacksamt.

Av:
    bearthefear
    Ubbe73 skrev:
    Håller på med mitt första hjulbygge med SP Sapim D-light (2,0/1,65/2,0). Någon som var jag hittar en tabell på ekerspänning för Sapim-ekrar? Har gått på DT 2,0/1,6/2,0 tabellen hittills. Funkar den? Lite osäker på vilkem ekerspänning jag ska ha. Tips mottages tacksamt.

Vad har du för mätare?

För Parktool TM-1 kan denna användas:
    https://www.parktool.com
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2019-02-24 12:50 av bearthefear.

Av:
    Ubbe73
    Köpte en billigare från Wiggle som heter X-TOOLS. Följde med en tabell för denna. Min undran är vilken ekerspänning som ska användas på mina Sapim ekrar.

Av:
    bearthefear
    Ubbe73 skrev:
    Köpte en billigare från Wiggle som heter X-TOOLS. Följde med en tabell för denna. Min undran är vilken ekerspänning som ska användas på mina Sapim ekrar.

Det är fälgen som bestämmer vilket den högsta ekerspänningen kan vara, normalt runt 1200 N. Kolla specifikationer på fälgen du köpt!

Av:
    NickPick
    Doctor C skrev:
    Har du lust att mäta? Hur mycket sticker nippeln ut ur fälgen med resp utan bricka.

Det jag försökte förklara var väl att fälgen är ju "fasad" i hålet för ekern ungefär samma som fasningen ser ut i brickan.
    Ska försöka mäta på något vis lite senare!

Lär väl försöka få ihop mina hjul någon gång.

PS. Visst är ekern i rätt längd när den är "jämn" med ekernippeln (men så man fortfarande kan skruva såklart)?

Av:
    marr
    bearthefear skrev:
    Ubbe73 skrev:

Vad har du för mätare?

För Parktool TM-1 kan denna användas:
    https://www.parktool.com

Jag har kört på ett mellanting mellan 1.6 och 1.7mm ekern när jag byggt med 1.65 låter fälgen avgöra hur hårt det ska spännas.

Av:
    Ubbe73
    Får bli samma här. Skiljer det mellan de olika sidorna i ekerspänning, eller ska det vara samma?

Av:
    marr
    Ubbe73 skrev:
    Får bli samma här. Skiljer det mellan de olika sidorna i ekerspänning, eller ska det vara samma?

Har du inte asymmetriska fälgar ska det skilja en 20%

Av:
    Ubbe73
    Starkare på drivsidan bak och på vänster sida fram? Ny på att bygga hjul...........

Av:
    emmer
    NickPick skrev:
    Doctor C skrev:
    Det jag försökte förklara var väl att fälgen är ju "fasad" i hålet för ekern ungefär samma som fasningen ser ut i brickan.
    Det är ju det som är så bra med sapims HM.
    De passar bra i fälgen (till skillnad från brickor som är plana) och ger bra yta att glida mot för nippeln.

aki skrev:
    Fråga om straightpull-ekrar. Finns det olika standarder för passningen mellan eker och nav? Spanar på ett Shimano WH6800-nav med straghtpull. Passar vilken Sapim eller DT-eker som helst?
    Ja det kan man undra över :-)
    Har inte provat men jag tycker nog de brukar se "special" ut på systemhjul (Mavic har ju en rotationslåsning på sina och Campagnolos är ju "teplattade" och Shimano ser ju större ut).
    Men det kan kanske funka ändå (även om det är stora krafter i "konan"). Men jag är skeptisk.
    Om du provar så glöm inte "återrapportera".

—————
    Äh, nu har jag lackat ur på alla idioter...

Av:
    Doctor C
    NickPick skrev:
    Ska försöka mäta på något vis lite senare...
    Är hålet i fälgen fasat? Har jag aldrig tänkt på. Jag erinrar mig bara ett cylindriskt hål.
    Mät gärna.

Av:
    Sixten Fors
    Ubbe73 skrev:
    Starkare på drivsidan bak och på vänster sida fram? Ny på att bygga hjul...........
    Läs fälgens manual där det står vad den tål. DT Swiss alufälg typiskt 1200 N (men den tål upp 1300 N på enskild eker). Fälg från Stan´s säger ofta >1200 N men i verkligheten skulle jag hålla mig under 1100 N. En kolfiberfälg tål ofta 1300-1400 N, men man kanske inte vill ha så mycket.

Når jag bygger med DT Swiss alufälg:
    Höger bak typiskt 1200-1250 N. Vänster bak blir det det blir så att fälgen blir centrerad i cykelns ram. Det kan innebära allt från 650 till 800 N beroende på vilka nav, vilka fälgar och vilken cykel.

Vänster fram typiskt 1150-1200 N. Höger fram blir det det blir så att fälgen blir centrerad i gaffeln. Det kan innebära allt från 750 till 900 N beroende på vilka nav, vilka fälgar och vilken cykel.

Av:
    Ubbe73
    Sixten Fors skrev:
    Ubbe73 skrev:
    Läs fälgens manual där det står vad den tål. DT Swiss alufälg typiskt 1200 N (men den tål upp 1300 N på enskild eker). Fälg från Stan´s säger ofta >1200 N men i verkligheten skulle jag hålla mig under 1100 N. En kolfiberfälg tål ofta 1300-1400 N, men man kanske inte vill ha så mycket.

Når jag bygger med DT Swiss alufälg:
    Höger bak typiskt 1200-1250 N. Vänster bak blir det det blir så att fälgen blir centrerad i cykelns ram. Det kan innebära allt från 650 till 800 N beroende på vilka nav, vilka fälgar och vilken cykel.

Vänster fram typiskt 1150-1200 N. Höger fram blir det det blir så att fälgen blir centrerad i gaffeln. Det kan innebära allt från 750 till 900 N beroende på vilka nav, vilka fälgar och vilken cykel.

Tack

Av:
    NickPick
    Doctor C skrev:
    NickPick skrev:
    Är hålet i fälgen fasat? Har jag aldrig tänkt på. Jag erinrar mig bara ett cylindriskt hål.
    Mät gärna.

Lite tror jag. Oavsett så är ju hålet större än nippelns del som sticker ut, så själva huvudet glider ner en bit så att säga. Det är ju komiskt.

Mätte utstick när den var rakt istucken nu med endast eker som mothåll till 9.2mm utan och 7.3mm med.

Av:
    emmer
    Bra fälgar är gradade eller fasade eller vad man nu vill kalla det.
    Borren ser ungefär såhär ut
    lu.png

—————

Av:
    Doctor C
    NickPick skrev:
    Doctor C skrev:
    NickPick skrev:
    Mät gärna.

Lite tror jag. Oavsett så är ju hålet större än nippelns del som sticker ut, så själva huvudet glider ner en bit så att säga. Det är ju komiskt.

Mätte utstick när den var rakt istucken nu med endast eker som mothåll till 9.2mm utan och 7.3mm med.
    Ok, tack. Då stämmer bauhöhe 2mm, dvs totalt 4mm på ERD.

Av:
    Doctor C
    emmer skrev:
    Bra fälgar är gradade eller fasade eller vad man nu vill kalla det.
    Borren ser ungefär såhär ut
    Ja, det känns ju rimligt. Väldigt högt tryck i kontaktytan annars. Har bara aldrig lagt märke till det.

Av:
    aki
    emmer skrev:
    aki skrev:
    Har inte provat men jag tycker nog de brukar se "special" ut på systemhjul (Mavic har ju en rotationslåsning på sina och Campagnolos är ju "teplattade" och Shimano ser ju större ut).
    Men det kan kanske funka ändå (även om det är stora krafter i "konan"). Men jag är skeptisk.

Supporten på R2 säger iallafall att Sapims och DTs straightpull-ekrar ska funka. Återkommer med rapport om jag gör verklighet av det.
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2019-02-25 14:57 av aki.

Av:
    velovin
    aki skrev:
    emmer skrev:
    aki skrev:

Supporten på R2 säger iallafall att Sapims och DTs straightpull-ekrar ska funka. Återkommer med rapport om jag gör verklighet av det.

Kan vara klokt att lägga till ett verktyg för att hindra ekern från att rotera när du spänner upp den (om du inte kör aero-ekrar vill säga). Hade lite trubbel med riktning av ett straight pull-hjul häromdagen, där en av ekrarna snurrade med när man drog nippeln.

Av:
    emmer
    Snurrar det med så ta en annan nippel.

—————

Av:
    Manurhin2
    Framhjulet klart , nu blir det säkert gipsvagga imorgon . Hade gått betydligt fortare om man inte varit medicinerad .
    Dt 240 , Light bicycles 280g hookless ,aerocomp/aerolite , squarx och hm .

Är till min svinfortraktframcykel i 94 km som jag inte tänkt ha egentligen och som jag inte heller kommer att kunna använda ( på Vasan i år )

20190227_195725.jpg
    20190227_195735.jpg
    20190227_195949.jpg

Av:
    Alfakrull
    Rookie-fråga men:
    Har köpt beggat hjulet här på happy som är rakt och ser ut som nytt men ekerspänningen är inte jämn (baserat på gehör). Kommer hjulet fortfarande vara rakt om jag spänner upp det så att det blir samma ton på alla ekrar på respektive sida? Har enbart ekernyckel när det kommer till hjulverktyg...

10kr rabatt/mån hos vimla för både dig och mig: https://vimla.se

Av:
    skier
    Manurhin2 skrev:
    Framhjulet klart , nu blir det säkert gipsvagga imorgon . Hade gått betydligt fortare om man inte varit medicinerad .

Är till min svinfortraktframcykel i 94 km som jag inte tänkt ha egentligen och som jag inte heller kommer att kunna använda ( på Vasan i år )

Lätt och fint! Är det specifik fälg för fram- resp. bakhjul mtp den blå pilen på fälgbanan?

Av:
    Manurhin2
    skier skrev:
    Manurhin2 skrev:

Lätt och fint! Är det specifik fälg för fram- resp. bakhjul mtp den blå pilen på fälgbanan?

Nej dom är lika , pilen visar åt vilket håll närmaste ekerhålet är borrat .
    Har för mig 5 grader .

Av:
    Sixten Fors
    Manurhin2 skrev:
    Är till min svinfortraktframcykel i 94 km/h som jag inte tänkt ha egentligen och som jag inte heller kommer att kunna använda ( på Vasan i år )
    Fina delar, snyggt, lätt och rejält snabba ;)

Av:
    Manurhin2
    Sixten Fors skrev:
    Manurhin2 skrev:
    Är till min svinfortraktframcykel i 94 km/h som jag inte tänkt ha egentligen och som jag inte heller kommer att kunna använda ( på Vasan i år )
    Fina delar, snyggt, lätt och rejält snabba ;)

Precis , 1 timme på Vasan är målet .
    Kommer med största sannolikhet att låna ut cykeln för att den ska ha större chans att klara fart/tidsmålet .

Funderar på nya hjul till den här:
    https://happyride.se

Tänker mej några lätta hjul för både stig och skoterspår. Kommer att köra jj4.8 slanglöst. FAT680 fälgar från lb är väl de mest intressanta jag hittat än så länge. Framnav får väl bli ett Cannondale Lefty Olaf. Bak lutar det åt DT eller tune då alla andra 12x197 verkar vara betydligt tyngre. Vilka ekrar kan vara lämpliga till sådana hjul?

Söker Hollowgram vev och sram guide ultimate.

Av:
    HåkanC
    Cannondale jekyl 1000 skrev:
    Vilka ekrar kan vara lämpliga till sådana hjul?
    Det beror på antalet ekrar och även ekerspänningsskillnaden mellan höger och vänster sida.
    Ekerspänningsskillnaden kontrollerar man enklast mha en bra ekerlängdskalkylator, tex SpoCalc https://www.sheldonbrown.com
    eller online: http://kstoerz.com

/Håkan

Tyvärr, bara registrerade användare får skriva inlägg i detta forum.

Klicka här för att logga in