• Re: Hjulbyggartråden

Av:
    Doctor C
    HåkanC skrev:
    Cannondale jekyl 1000 skrev:
    Vilka ekrar kan vara lämpliga till sådana hjul?
    Det beror på antalet ekrar och även ekerspänningsskillnaden mellan höger och vänster sida.
    Ekerspänningsskillnaden kontrollerar man enklast mha en bra ekerlängdskalkylator, tex SpoCalc https://www.sheldonbrown.com
    eller online: http://kstoerz.com
    /Håkan
    Hur ska man tänka om skillnaden i ekerspänning är stor resp. liten?
    Vilket fall motiverar tjockare/tunnare ekrar?

2.0/1.8/2.0 är väl annars en dimension som verkar fungera till det mesta.

Av:
    HåkanC
    Doctor C skrev:
    2.0/1.8/2.0 är väl annars en dimension som verkar fungera till det mesta.
    Visst är det så, det står mer om varför tidigare i tråden, tex här: https://happyride.se
    DT Comp är alltså ett utmärkt ekerval för den hårdast spända sidan.

Doctor C skrev:
    Hur ska man tänka om skillnaden i ekerspänning är stor resp. liten?
    Vilket fall motiverar tjockare/tunnare ekrar?
    För bästa livslängd bör den lösare sidan ha ekrar vars skillnad i tvärsnittsarea (mot andra sidans DT Comp)
    motsvarar ekerspänningsskillnaden.

Antalet ekrar bör väljas så högt som möjligt för styrka, styvhet och livslängd mfl, mfl särskilt med skivbromshjul
    Men samtidigt är det så att med styvare fälg, och nav med flänsarna brett isär, klarar man sig med färre ekrar
    Men exakt hur många, eller hur få, ekrar man behöver (eller kanske klarar sig med) beror förstås på (bra svar, eller hur?), men varför välja onödigt få ekrar om man inte behöver? Även detta med ekrar har varit uppe här tidigare, tex detta exempel: https://happyride.se
    Själv har jag byggt, och använt, hjul med 24 till 40-ekar! Numer använder jag mest 24 till 32-ekrade hjul.
    Till skivbromsade hjul skull jag inte använda färre än 28-ekrar, men troligare 32, möjligen färre för tempo/triathlon eller dyl. Men då skulle jag nog försöka undvika cykel o hjul med skivbroms.

/Håkan

Av:
    Doctor C
    HåkanC skrev:
    DT Comp är alltså ett utmärkt ekerval för den hårdast spända sidan.
    Men i ärlighetens namn är väl DT Comp ett utmärkt val rakt igenom? Det är väl inte ovanligt att tillverkare använder dessa på bägge sidor? De enda hjul jag kommit i kontakt med som haft olika dimension på ekrarna är de jag själv byggt. Och de jag läst om i denna tråd såklart. Min poäng är: DT Comp rakt igenom är väl i flertalet fall good enough?

HåkanC skrev:
    För bästa livslängd bör den lösare sidan ha ekrar vars skillnad i tvärsnittsarea (mot andra sidans DT Comp)
    motsvarar ekerspänningsskillnaden.
    Ok! Ska tänka på detta vid nästa bygge.

Av:
    HåkanC
    Doctor C skrev:
    Men i ärlighetens namn är väl DT Comp ett utmärkt val rakt igenom?
    Visst är de det, åtminstone om ekerspänningsskillnaden mellan sidorna inte blir för hög.
    För att hjulet skall få bra livslängd brukar det krävas att den lösa sidan är spänd till (minst) 600 - 700N.

Doctor C skrev:
    De enda hjul jag kommit i kontakt med som haft olika dimension på ekrarna är de jag själv byggt.
    Vad jag vet så har Campa har använt olika tjocka ekrar i flera av sina (fälgbromsade bak-)hjul, även tillsammans med asymmetriska fälgar. Om jag kommer ihåg rätt har även både Mavic och Shimano, liksom många fler tillverkare än vad jag känner till,
    använt sig av olika tjocka ekrar i sina hjul.

/Håkan

Av:
    Manurhin2
    Då vart det färdigt , tyvärr försvann inga gram under byggtiden .
    Får väl helt enkelt plocka ur en eker för att komma under 1200 g ;-)

20190301_164624.jpg
    20190301_164630.jpg
    20190301_164751.jpg

Av:
    emmer
    HåkanC skrev:
    Doctor C skrev:
    De enda hjul jag kommit i kontakt med som haft olika dimension på ekrarna är de jag själv byggt.
    Vad jag vet så har Campa har använt olika tjocka ekrar i flera av sina (fälgbromsade bak-)hjul, även tillsammans med asymmetriska fälgar. Om jag kommer ihåg rätt har även både Mavic och Shimano, liksom många fler tillverkare än vad jag känner till,
    /Håkan
    Måste vara länge sedan.
    Campa har ju kört med G3 i evigheter (och systemhjulen som inte är det har lika ekrar, typ neutron och så, fast med offset i fälgen). Även Mavic har i de fall jag stött på dom (ksyrium med stål och aluekrat samt gamla cosmic) har varit lika men med ganska symmetrisk vinkel vid navet.
    Men det finns ju så många hjul och årsmodeller så det förekommer säkert :-)

—————
    Äh, nu har jag lackat ur på alla idioter...

Av:
    HåkanC
    emmer skrev:
    Måste vara länge sedan.
    Campa har ju kört med G3 i evigheter (och systemhjulen som inte är det har lika ekrar, typ neutron och så, fast med offset i fälgen).
    Hur länge sedan vet jag inte, men som jag har förstått det skall de hjul som benämns "Differential Spokes" ha just olika tjocka ekrar

Tex hittade jag dessa dimensioner för ekrarna till ett Neutron (bak-)hjul
    Campagnolo Neutron Rear Wheel
    Drive Side - AERO 2/1.8/2 - Black Burnished - 296,5mm Long - Recommended Tension 120÷140kg
    Non-Drive - AERO 2/1.5/2 - Black Chrome-Plated - 294,75mm Long - Recommended Tension 50÷60kg
    Så nog har åtminstone Campa använt olika tjocka ekrar i sina hjul

/Håkan

Av:
    emmer
    Har dom säkert.
    Men vill du kan du få mäta genom några par Neutron/Nucleon/Electron här om du är på det humöret.
    Men som sagt: Men det finns ju så många hjul och årsmodeller så det förekommer säkert...

—————
    Äh, nu har jag lackat ur på alla idioter...

Av:
    Doctor C
    ”Håkan C” skrev:
    Doctor C skrev:

/Håkan
    Ja, det råder inget tvivel om att de existerar. Men långt ifrån alla hjul är byggda så och det verkar fungera. Det var min poäng.

Av:
    Sixten Fors
    Funderar på nya hjul till den här: https://happyride.se
    Tänker mej några lätta hjul för både stig och skoterspår. Kommer att köra jj4.8 slanglöst. FAT680 fälgar från lb är väl de mest intressanta jag hittat än så länge. Framnav får väl bli ett Cannondale Lefty Olaf. Bak lutar det åt DT eller tune då alla andra 12x197 verkar vara betydligt tyngre. Vilka ekrar kan vara lämpliga till sådana hjul?
    Fälgen vill ha 1325 N. 28 ekrar fram och bak? Straightpull? Jag skulle nog välja CX Ray båda sidor fram och vänster bak tillsammans med Aero Comp höger bak.

Av:
    Doctor C
    @Sixten Fors:
    Varför bladekrar?

Av:
    Sixten Fors
    Doctor C skrev:
    @Sixten Fors:
    Varför bladekrar?
    För att det blir bra, samt att jag misstänker att det är exakt vad frågeställaren vill ha till exakt dessa hjul :)
    Vill ha låg vikt. Hög ekerspänning. Samma spänning båda sidor fram? CX-Ray är lättare att bygga med (hålla i så de inte twistar) än Laser/Revolution, speciellt >1200 N. Matcha Aero Comp hårda sidan bak med CX-Ray lösa sidan bak. Stabilt, låg vikt och lätt att bygga med. Snyggt. Marginal aero gains kanske inte är säljargumentet till dessa hjul.
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2019-03-01 19:32 av Sixten Fors.

Oj, det vart många svar här. Tack för det. Både leftynavet och tunenavet finns endast med 32håls. Ekerspänningen bör bli rätt så lika på båda sidor. Tune anger 1100 N som max. För leftynavet har jag inte hittat något värde för högsta tillåtna ekerspänning.

Söker Hollowgram vev och sram guide ultimate.

Skärmavbild 2019-03-01 kl. 19.27.25.png
    Skärmavbild 2019-03-01 kl. 19.28.00.png
    Skärmavbild 2019-03-01 kl. 19.38.20.png

Av:
    Doctor C
    Sixten Fors skrev:
    Doctor C skrev:
    @Sixten Fors:
    Varför bladekrar?
    För att det blir bra, samt att jag misstänker att det är exakt vad frågeställaren vill ha till exakt dessa hjul :)
    Vill ha låg vikt. Hög ekerspänning. Samma spänning båda sidor fram? CX-Ray är lättare att bygga med (hålla i så de inte twistar) än Laser/Revolution, speciellt >1200 N. Matcha Aero Comp hårda sidan bak med CX-Ray lösa sidan bak. Stabilt, låg vikt och lätt att bygga med. Snyggt. Marginal aero gains kanske inte är säljargumentet till dessa hjul.
    Ja, de är lätta, snygga och bra att bygga med.
    Tyvärr ganska dyra. Frågan är om man har behov av att gå över 1200N eller den låga vikten.
    Har man budget som tillåter, varför inte?
    Vill man komma billigare undan borde väl DT Comp duga?

Av:
    Sixten Fors
    Doctor C skrev:
    Kolla byggtråden. Budget känns inte som en faktor, snarare som en svordom. Bling och låg vikt verkar vara ledorden.

Av:
    Sixten Fors
    Oj, det vart många svar här. Tack för det. Både leftynavet och tunenavet finns endast med 32håls. Ekerspänningen bör bli rätt så lika på båda sidor. Tune anger 1100 N som max. För leftynavet har jag inte hittat något värde för högsta tillåtna ekerspänning.
    Om det är det symmetriskt flänsavstånd både fram/bak, breda nav och små fälgar (liten ERD) som ger stor ekervinkel från navfläns till fälg. Många ekrar. Då blir det väl bra med CX Ray runt om både fram och bak?

Av:
    Doctor C
    Sixten Fors skrev:
    Doctor C skrev:
    Kolla byggtråden. Budget känns inte som en faktor, snarare som en svordom. Bling och låg vikt verkar vara ledorden.
    Läste inte så noga, men uppfattade att det inte var något budgetbygge men man ska ju helst inte förutsätta saker...
    Apropå CX Ray:
    Jag har ett par 28h XM481 och 350 DBCL Boost-nav som skall byggas upp. I lådan ligger 14 st CX Ray 298mm (även 14 st 300mm men de är nog för långa). Där ligger även 28 st Sapim Laser i 296mm. Funkar den kombon?

Sixten Fors skrev:
    Doctor C skrev:

Ska jag bygga nya hjul så vill jag göra det ordentligt men det finns ju inte oändligt med pengar. Fälgar och nav blir en rejäl slant. Frågan om slutresultatet verkligen blir så mycket bättre med platta ekrar? Men med tanke på att det är så smidigt att bygga när man kan hålla fast ekrarna så kanske det blir det ändå.
    Har DT aerolite på mina 29" hjul. Finns det egentligen någon anledning att ha CX ray istället för DT?

Av:
    NickPick
    Manurhin2 skrev:

Wow!

Av:
    Manurhin2
    Sixten Fors skrev:
    Doctor C skrev:

Ska jag bygga nya hjul så vill jag göra det ordentligt men det finns ju inte oändligt med pengar. Fälgar och nav blir en rejäl slant. Frågan om slutresultatet verkligen blir så mycket bättre med platta ekrar? Men med tanke på att det är så smidigt att bygga när man kan hålla fast ekrarna så kanske det blir det ändå.
    Har DT aerolite på mina 29" hjul. Finns det egentligen någon anledning att ha CX ray istället för DT?

Typ 5 kr styck annars same-same

Av:
    Manurhin2
    Manurhin2 skrev:

Ursäkta halv-ot men det är en sån dag då saker blir marginellt fel .
    Totalvikt 29" fullgung i strl L med dessa hjul = 10.08 kg
    Tur att slangarna ska ur när tejpen sitter som berget ?

20190301_181711.jpg
    20190301_183422.jpg

Av:
    Sixten Fors
    Manurhin2 skrev:
    Frågan om slutresultatet verkligen blir så mycket bättre med platta ekrar? Men med tanke på att det är så smidigt att bygga när man kan hålla fast ekrarna så kanske det blir det ändå. Har DT aerolite på mina 29" hjul. Finns det egentligen någon anledning att ha CX ray istället för DT?
    Vad jag förstår är CX-Ray starkare än Laser (och kanske även Revo). Dessutom mindre risk för byggfel. Samt billigare än Aerolite. Vet inte om R2 eller B24 är billigast på CX-Ray.

Av:
    Sixten Fors
    Doctor C skrev:
    Apropå CX Ray:
    Jag har ett par 28h XM481 och 350 DBCL Boost-nav som skall byggas upp. I lådan ligger 14 st CX Ray 298mm (även 14 st 300mm men de är nog för långa). Där ligger även 28 st Sapim Laser i 296mm. Funkar den kombon?
    Helt andra hjul (material, diameter/ekerlängd, flänsavstånd etc.).
    Klart det är DB (skivbroms) men är det 28 eller 32 håls? Om 28 skulle jag absolut välja DT Comp, Aero Comp eller Sapim Race höger bak och vänster fram. Troligen även om det är 32 hål. Aldrig Laser höger bak och vänster fram.

Av:
    Doctor C
    Sixten Fors skrev:
    Doctor C skrev:
    Apropå CX Ray:
    Helt andra hjul (material, diameter/ekerlängd, flänsavstånd etc.).
    Klart det är DB (skivbroms) men är det 28 eller 32 håls? Om 28 skulle jag absolut välja DT Comp, Aero Comp eller Sapim Race höger bak och vänster fram. Troligen även om det är 32 hål. Aldrig Laser höger bak och vänster fram.
    Hej!
    28 hål är det (vilket faktiskt framgår). Håller med om att kraftigt reducerade ekrar ska undvikas på högspänningssidan. Frågeställningen var dock huruvida Sapim Laser fungerar ihop med CX Ray, eftersom jag har sådana liggandes. Insåg efter att jag skrivit inlägget att mina Laser är kortare än CX Ray varför det inte fungerar ändå. Men rent tekniskt, är CX Ray och Laser en fungerande kombo (på ett AM-hjul)?

Av:
    Doctor C
    @Sixten Fors:
    Jo en sak till. Du verkar ju ha byggt med XM 481 flertalet gånger. Kan jag utgå från DT:s ekerkalkylator som säger ERD 601? Senast jag använde DT:s data (på en XM 551) blev ekrarna alldeles för långa.

Av:
    Sixten Fors
    Sorry ang 28, det framgår om man kan läsa...
    Ekerlängden tog jag någon hänsyn till om det skulle funka eller ej, har i inte räknat på dina hjul.

DT kalkylatorn förutsätter att de brickor som ingår med DT fälgen används, ERD måttet som kommer upp automatiskt är inkl. brickor. Används även DT nav, ekrar och nipplar är min erfarenheter att ekerlängden som rekommenderas alltid funkar. Men att man aldrig kan välja att "gå upp lite" i ekerlängd. Vald nippel i kalkylatorn påverkar rekommenderad ekerlängd. Svårt att förklara hur jag tolkar/använder kalkylatorn utan ett exakt exempel att titta/räkna på. (Vet inte om du kör SP eller Classic, misstänker att du menade SP när du skev DB???)

Jag skulle inte bygga med Laser i dina AM-hjul. Jag hade byggt med Sapim Race/D-Light mix fram och bak för vettiga balans kostnad/vikt/hållbarhet. Eller AeroComp/CX-Ray för ännu lättare hjul men dyrare. För ultralätta xc-hjul CX-Ray båda sidor fram, men inte bak. Lättare bygge än så är mer strul än gain, anser jag. Jag använder ogärna Revo och Laser över huvud taget om jag inte vet exakt vem/hur hjulen används.

Mixa runda och platta är inget problem förstås, t.ex. DT Comp eller Sapim Race på hårda sidan och CX-Ray på lösa.

Det finns såååå många variabler i ett hjulbygge, svårt att ge generella svar.

Sixten Fors skrev:
    Manurhin2 skrev:
    Frågan om slutresultatet verkligen blir så mycket bättre med platta ekrar? Men med tanke på att det är så smidigt att bygga när man kan hålla fast ekrarna så kanske det blir det ändå. Har DT aerolite på mina 29" hjul. Finns det egentligen någon anledning att ha CX ray istället för DT?
    Vad jag förstår är CX-Ray starkare än Laser (och kanske även Revo). Dessutom mindre risk för byggfel. Samt billigare än Aerolite. Vet inte om R2 eller B24 är billigast på CX-Ray.
    R2 verkar vara billigast på CX Ray med 2,36€/st. Bike24 tar 3,14€/st för DT Aerolite. 64st CX Ray kostar ca 1600kr. Blir lite drygt 500kr mer om man väljer DT Aerolite. Får väl fundera mer på det när det närmar sej. Fälgarna har ju längst leveranstid så dom får beställas först. Ingen som har några synpunkter på val av fälgar och nav?
    https://www.lightbicycle.com

Av:
    Sixten Fors
    emmer skrev:
    HåkanC skrev:
    Doctor C skrev:
    /Håkan
    Måste vara länge sedan.
    Campa har ju kört med G3 i evigheter (och systemhjulen som inte är det har lika ekrar, typ neutron och så, fast med offset i fälgen). Även Mavic har i de fall jag stött på dom (ksyrium med stål och aluekrat samt gamla cosmic) har varit lika men med ganska symmetrisk vinkel vid navet.
    Men det finns ju så många hjul och årsmodeller så det förekommer säkert :-)
    Dura-Ace C35 (WH7900) har (motsvarande) 10 AeroComp + 10 AeroLite bak i 2-kors, samt 8 + 8 AeroComp fram radial.

DT Swiss använder olika ekrar, olika antal ekrar, olika kors etc. även i "samma serie" beroende på om det är 27.5" eller 29" eftersom det är större krafter i ett 29" hjul. Exempel på hyfsat aktuella mtb-hjul nedan:
    DT_2017.png

Av:
    Sixten Fors
    Blir lite drygt 500kr mer om man väljer DT Aerolite.
    Och mervärdet är? Jag hade valt CX-Ray. Jag använder DT Swiss och Sapims motsvarande/lika ekrar helt utbytbart, det är pris och tillgänglighet (rätt längd i lager i aktuell butik) som avgör vad det blir.

Av:
    HåkanC
    Sixten Fors skrev:
    Vad jag förstår är CX-Ray starkare än Laser (och kanske även Revo).
    Vad skulle den större styrkan hos CX-Ray (jmf med Laser o DT Rev) ha för praktisk betydelse i hjul?

Sixten Fors skrev:
    Dessutom mindre risk för byggfel.
    Inga problem för en tillräckligt bra och kunnig hjulbyggare. Möjligen lite enklare för den som inte är det,
    men då krävs ett bra ekermothåll,

/Håkan

Av:
    Manurhin2
    Sixten Fors skrev:
    Blir lite drygt 500kr mer om man väljer DT Aerolite.
    Och mervärdet är? Jag hade valt CX-Ray. Jag använder DT Swiss och Sapims motsvarande/lika ekrar helt utbytbart, det är pris och tillgänglighet (rätt längd i lager i aktuell butik) som avgör vad det blir.

Jag brukar , "snål" som man är , sitta och pussla lite eftersom jag hittills inte hittat alla komponenter i en butik .
    Nav och någon av ekrarna brukar alltid komma från B24 ( ev ebay för nav ) och något från R2 där jag brukar köpa brickor .
    Ska man ha småpryttlar så blir ju frakten en inte helt ovidkommande faktor .

B24 är för övrigt snabba på att ta hem ekrar som inte finns i lager , har tagit mellan 2 och 5 dagar innan ordern gått även om inte saldot räckt till beställt antal ekrar.

Av:
    Sixten Fors
    HåkanC skrev:
    Sixten Fors skrev:
    Vad skulle den större styrkan hos CX-Ray (jmf med Laser o DT Rev) ha för praktisk betydelse i hjul?
    Sixten Fors skrev:
    Inga problem för en tillräckligt bra och kunnig hjulbyggare. Möjligen lite enklare för den som inte är det,
    /Håkan
    Jag bygger bättre hjul än dig, varje gång.

Av:
    Crocko
    Sixten Fors skrev:
    HåkanC skrev:
    Sixten Fors skrev:
    Sixten Fors skrev:
    /Håkan

Fantastiskt endast på Happy kan vi var på sidan 60 i denna tråd och det finns fortfarande saker att gnabbas över i konsten om att bygga ett hjul på rätt sätt, men nu när auktoriteterna ändå är samlade. En kollega vill ha ett par "snabbare" hjul och jag kunde inte hålla tyst om att jag brukar bygga mina egna så nu vill han har tips på hur han skall välja, jag har inte orkat grotta ner mig i ämnet aero vs vikt så skickar ut frågan här.

För att hjulen skall fungera som förstaval till en landvägshoj med fälgbromsar, så hur hög och bred profil kan man gå upp till för att dra bästa nytta av aero effekter utan att ha byggt sig ett par tegelstenar eller segel, borde finnas något gyllene snitt när de positiva effekterna med aero förtas för att vikten ökat för mycket eller vindfånget gör att det inte funkar under ofördelaktigt väder.

Skall tilläggas att det är sedvanlig gubbklunga som skall cykla på 25mm clinchers så att den parametern finns med.

Av:
    Jensen

Har cannonbal 2.0 nav, inte igen säger jag

===I Speed kills, but you get there faster I===

Av:
    HåkanC
    Sixten Fors skrev:
    HåkanC skrev:
    Sixten Fors skrev:
    Trist att du inte är kapabel att åstadkomma ett svar på min fråga
    Men det är väl bara att inse att personangrepp är din grej, inte hjulbyggen eller teknik.
    Men ändå trist att du är sådan

Crocko skrev:
    För att hjulen skall fungera som förstaval till en landvägshoj med fälgbromsar, så hur hög och bred profil kan man gå upp till för att dra bästa nytta av aero effekter utan att ha byggt sig ett par tegelstenar eller segel, borde finnas något gyllene snitt när de positiva effekterna med aero förtas för att vikten ökat för mycket eller vindfånget gör att det inte funkar under ofördelaktigt väder.

Skall tilläggas att det är sedvanlig gubbklunga som skall cykla på 25mm clinchers så att den parametern finns med.
    Hur snabbt cyklar gubbklungan? Och hur stor (dvs längd o vikt), stark och krävande är cyklisten?

Men generellt är det så att vid åtminstone >25km/h är aero viktigare än låg vikt, vad gäller vikten så är det den roterande (dvs fälg + däck + slang) inte totalvikten som spelar roll.
    Dessutom är det så att särskilt i en klunga så är sidvindskänsligheten och rullmotståndet viktiga parameter,
    för rullmotståndet bör din kollega därför välja både sina 25mm däck och slangarna med noggrannhet.

Vad gäller antalet ekrar tycker jag att de bör vara (minst) 24 fram, minst 28 om cyklisten är lång och/eller tung och/eller stark, bak (minst) 28 (eller 32).
    Aeronackdelen med +4 ekrar/hjul är i praktiken minimal, särskilt i en klunga, men vinsterna kan märkas MYCKET mer.
    Även om "ingen" kommer att bygga aerohjul med ~35/~45mm höga kolfiberfälgar och runda ekrar så vill jag bara påpeka att det finns en hel del aerotester som visar att "aerovinsten" med CX Ray jmf med runda ekrar är minimal, i det här testet endast ~1W vid 30 mph(~48km/h), i en klunga blir det ännu mindre förstås; https://novemberbicycles.com

Naven är inte särskilt kritiska, åtminstone inte vikten,
    men för en lång och/eller tung och/eller stark och allmänt krävande cyklist är flänsplaceringen viktigare än några få grams skillnad i vikt, navens betydelse för den roterande vikten är ju minimal medans flänsplaceringen kan göra STOR skillnad.
    Att ha stålbody, eller åtminstone enl stålspline, eller likn, kan även det vara viktigare för en tung och/eller stark och allmänt krävande cyklist jmf med den viktbesparing en alubody kan ge.

Vad gäller fälghöjd kan det vara idé att välja (ngt) lägre fälg fram och högre bak, för att inte bli för "vinglig" om det blåser sidvind i klungan
    Typ en ~35mm hög fälg fram, tex Lightbicycle RRU35C02: https://www.lightbicycle.com
    och en ~45mm hög fälg bak, tex Lightbicycle RRU45C02: https://www.lightbicycle.com

Men det finns förstås måånga alternativ och många andra tillverkare, tex kan en asymmetrisk bakfälg göra stor skillnad.

Skall hen använda slangar i sina (kanttråds-)däck är det en fördel att välja fälgar som är ~35, ~45 och/eller ~65mm höga.
    Detta eftersom det är enkelt att hitta bra slangar med ventillängder på 50, 60 och 80mm och en ventil bör vara ~15mm längre än fälghöjden för enklast möjliga pumpning
    typ Schwalbe SV20 https://www.bike24.de

/Håkan

Av:
    Sixten Fors
    HåkanC skrev:
    Sixten Fors skrev:
    HåkanC skrev:
    Sixten Fors skrev:

Tips: Ställ exakt den frågan till Sapim och kräv svar. Om du inte gillar svaret, fortsätt att tjata för att se om du till slut får det svar Du vill höra. Publicera sedan gärna er konversation i denna tråd.

Av:
    HåkanC
    Sixten Fors skrev:
    Ställ exakt den frågan till Sapim och kräv svar.
    Det är du som här har skrivit påståendet om att CX-Ray är starkare än Laser (och kanske även Revo)
    Därför har jag ställt frågan om vilken praktisk betydelse (i hjul) den större styrkan hos CX-Ray (jmf med Laser o DT Rev) skulle innebära ENLIGT DIG!
    Vad är det med den frågan du inte förstår?

Om det är så att du inte vet, varför svarar du då inte det istf att posta personangrepp?

Eller är det helt enkelt så att det som jag skrev ovan stämmer? https://happyride.se

/Håkan

Av:
    Sixten Fors
    HåkanC skrev:
    /Håkan
    Att du inte förstår varför ingen vill prata med dig är en gåta. Att du anser att det är personangrepp är en annan gåta.
    #intepersonangrepp

Av:
    HåkanC
    Sixten Fors:
    Eftersom du inte har någon aning om vilken praktisk betydelse för hjul den enl dig påstådda högre styrkan hos CX-Ray (jmf med Laser och DT Rev) har, varför då inte skriva det i ditt första svar på min fråga?
    Varför postar du istället så många inlägg med personangrepp och andra oväsentligheter?
    Din okunskap märks ju så tydligt för alla ändå, varför då inte skriva det med en gång istf alla dessa andra för hjul helt onödiga inlägg?

/Håkan

Av:
    Doctor C
    Sixten Fors skrev:
    Sorry ang 28, det framgår om man kan läsa...
    Ekerlängden tog jag någon hänsyn till om det skulle funka eller ej, har i inte räknat på dina hjul.

DT kalkylatorn förutsätter att de brickor som ingår med DT fälgen används, ERD måttet som kommer upp automatiskt är inkl. brickor. Används även DT nav, ekrar och nipplar är min erfarenheter att ekerlängden som rekommenderas alltid funkar. Men att man aldrig kan välja att "gå upp lite" i ekerlängd. Vald nippel i kalkylatorn påverkar rekommenderad ekerlängd. Svårt att förklara hur jag tolkar/använder kalkylatorn utan ett exakt exempel att titta/räkna på. (Vet inte om du kör SP eller Classic, misstänker att du menade SP när du skev DB???)

Jag skulle inte bygga med Laser i dina AM-hjul. Jag hade byggt med Sapim Race/D-Light mix fram och bak för vettiga balans kostnad/vikt/hållbarhet. Eller AeroComp/CX-Ray för ännu lättare hjul men dyrare. För ultralätta xc-hjul CX-Ray båda sidor fram, men inte bak. Lättare bygge än så är mer strul än gain, anser jag. Jag använder ogärna Revo och Laser över huvud taget om jag inte vet exakt vem/hur hjulen används.

Mixa runda och platta är inget problem förstås, t.ex. DT Comp eller Sapim Race på hårda sidan och CX-Ray på lösa.

Det finns såååå många variabler i ett hjulbygge, svårt att ge generella svar.
    Nej, inte SP. Naven heter DBCL i kalkylatorn och är alltså vanliga nav med center lock.
    Ska ta och mäta fälgen och redovisa här jmf med DT:s siffror.

Jag vill påstå att Laser fungerar utmärkt, även till AM-hjul. Har inte upplevt dålig hållbarhet eller något annat negativt med dem. Å andra sidan har jag aldrig långtestat dessa hjul. Efter 50 mil stigcykling med en hel del luftfärder och ovarsam hantering håller de fortfarande ihop.

Är dock inne på Aero Comp / Aerolite till dessa.

Av:
    Kneecap
    HåkanC skrev:
    Men det är väl bara att inse att personangrepp är din grej, inte hjulbyggen eller teknik.
    Men ändå trist att du är sådan

/Håkan

Tjena!

Klassiskt när herrn inte kan ge ett rimligt svar, då kommer det ett personangrepp istället. Har hänt förr och kommer hända igen..

Fick för ett gäng år sedan panikbygga ett par DH-hjul åt en kund (med vikt på över 100 pannor) Enda ekrarna jag hade hemma som passade till bakhjulet var Laser. Två veckor i Åre och en vecka i Alperna och hjulet var fortfarande spikrakt. Sådär fyra år senare sket sig hjulet, pga sprickor i fälgarna.

Jensen skrev:

Har cannonbal 2.0 nav, inte igen säger jag
    Oj. Varför då?
    Jag har också ett sådant nav på ett hjulpar. Bak har jag bara DT. Hur är tunes baknav?

Av:
    Sixten Fors
    sapim.png

Av:
    Antracith
    Hej allihopa! Behöver lite guidning här;

Har en nytt DT swiss M1700 som jag håller på och byter fälg på (till en fälg med samma ERD). Det är som jag förstår och ser samma ekrar med samma längd på hela hjulet, detta trots att det är ett skivbromsnav. När jag nu dishat hjulet och fått det rakt så är ekerspänningen olika på de olika sidorna (men relativt lika på vardera sida). Det låter ju rimligt att ekerspänningen är olika på de olika sidorna eftersom jag fått disha hjulen någon cm och eftersom att ekrarna är lika långa. Jag hade såklart ingen tensiometer att testa på hjulet innan jag tog isär det...

Kan jag bara få bekräftat att det verkar vara i sin ordning, eller har jag gjort något tok?

Av:
    Sixten Fors
    Antracith skrev:
    Kan jag bara få bekräftat att det verkar vara i sin ordning, eller har jag gjort något tok?
    Ekerlängden har inget med saken att göra. Med lika spänning på båda sidor hamnar fälgen centrerad över navets flänsar, men förskjutet i förhållande till hela navets bredd. Det vill man inte, för då hamnar fälgen snett i cykelns ram och gaffel. För att fälgen skall hamna centrerad över hela navets bredd måste ekerspänningen vara lägre vänster bak och höger fram. Om det är ett 29" boost-hjul du har brukar den genomsnittliga ekerspänningen vara ungefär:
    Höger bak 100%
    Vänster bak 64%
    Vänster fram 92%
    Höger fram 66%
    Där 100% är 1100-1250 N, där 1200 N är ett bra värde att sikta på.

Tyvärr, bara registrerade användare får skriva inlägg i detta forum.

Klicka här för att logga in