• Re: Hjulbyggartråden

Av:
    Sixten Fors
    HåkanC skrev:
    KiwiQ skrev:
    Om vi pratar dt swiss enbart, vad jag förstått, rätta mig om jag har fel så ska brickorna som medföljer vid köp av dt fälg inte användas enligt Håkan?
    Du har fel, det har jag aldrig påstått
    /Håkan
    Jag ger faktiskt rätt till Håkan på den. Du ser KiwiQ, Håkan och jag är jättegoda vänner och nästan alltid överens ;)

Av:
    marr
    Besv skrev:
    Det va nog jag som missförstod dig han menade.

Men kanon då kör jag nog på hjulen på actionsport med 10-135 mm och köper axeln där samtidigt, tackar för hjälpen.

Fast actionsports är ju mest kända för att inte bygga så bra hjul längre tyvärr....

Av:
    Besv
    Så hellre gå för wheelproject hjulen då?

Av:
    marr
    Besv skrev:
    Så hellre gå för wheelproject hjulen då?

Tycker jag.

Av:
    Hobbytrampare
    Manurhin2 skrev:
    Mini_me skrev:
    Manurhin2 skrev:
    Hobbytrampare skrev:
    Manurhin2 skrev:
    Hobbytrampare skrev:
    Henrik69 skrev:
    Köp ventiler för fälgen istället.
    https://www.bike24.com

Vafan! Frågade min cykelbutik när jag köpte om det fanns, "nej"var svaret. Vafan..
    Finns en bra anledning att välja en favoritcykelbutik där det jobbar intresserade cyklister .

Tack så mycket smartass.

Nej jag var inte på XXL, jag var på min lokala cykelbutik som folk höjer till skyarna, som dessutom säljer fina premiummärken (och billigare) så jag tog för givet att dom visste

Det var tänkt som ett tips och tydligen så uppfyller dom inte rekommendationerna i tipset .

Tackar ödmjukast för omdömet , verkligen snällt 👍

Han kanske fråga på samma ödmjuka sätt i butiken ;)

Troligtvis .
    Han verkar ha fattat att dom spottade honom i ansiktet i alla fall och att han aldrig mer borde gå dit annat än om han ska kissa i kassalådan .

Lämnar ett svar och låter tråden återgå till det den är till för sedan, dvs hjälp med hjul.

Kändes det som en vettig kommentar som tillförde något i diskussionen? Vart jag väljer att handla delar väljer jag själv, men upoenbarligen så hade jag kunnat testa fler ställen. (och det lärde jag mig helt utan ditt svar här)

Svarar man dumt får man dumma svar, och happy verkar vara forumet med mest provocerande människor på vad jag märkt. Man behandlar folk som man blir behandlad på.

Tackar ödmjukast för den relevanta hjälpen av vederbörande.

Bara för att min (som jag trodde var kompetent ang detta) cykelbutik inte visste om dessa så antar vi direkt att jag varit på jula eller XXL och letat delar utan framgång, för att sedan droppa en kommentar att jag borde byta butik, skapligt generaliserande va?

Lbsen spottade mig inte i ansiktet utan vi har en trevlig ton mot varandra och jag kissar inte i hans sko, och han kissar inte i min. Ömsesidig respekt tror jag det kallas.

Väl mött i spåret, med en trevlig ton hoppas jag:)

Av:
    Sixten Fors
    Hobbytrampare skrev:
    Lbsen spottade mig inte i ansiktet utan vi har en trevlig ton mot varandra och jag kissar inte i hans sko, och han kissar inte i min. Ömsesidig respekt tror jag det kallas.
    Exakt så. Man går cyklar till sin LBS för att chilla, chitchatta (...eller stavas med sh?) och kanske sänka en latte (...eller stavas med bl?), inte för att lära sig något eller för att handla. Trevlig ton och ömsesidig respekt är viktigt.

Av:
    Manurhin2
    Hobbytrampare skrev:
    Manurhin2 skrev:
    Mini_me skrev:
    Manurhin2 skrev:
    Hobbytrampare skrev:
    Manurhin2 skrev:
    Hobbytrampare skrev:
    Henrik69 skrev:

Vafan! Frågade min cykelbutik när jag köpte om det fanns, "nej"var svaret. Vafan..
    Finns en bra anledning att välja en favoritcykelbutik där det jobbar intresserade cyklister .

Tack så mycket smartass.

Nej jag var inte på XXL, jag var på min lokala cykelbutik som folk höjer till skyarna, som dessutom säljer fina premiummärken (och billigare) så jag tog för givet att dom visste

Det var tänkt som ett tips och tydligen så uppfyller dom inte rekommendationerna i tipset .

Troligtvis .
    Han verkar ha fattat att dom spottade honom i ansiktet i alla fall och att han aldrig mer borde gå dit annat än om han ska kissa i kassalådan .

Lämnar ett svar och låter tråden återgå till det den är till för sedan, dvs hjälp med hjul.

Kändes det som en vettig kommentar som tillförde något i diskussionen? Vart jag väljer att handla delar väljer jag själv, men upoenbarligen så hade jag kunnat testa fler ställen. (och det lärde jag mig helt utan ditt svar här)

Svarar man dumt får man dumma svar, och happy verkar vara forumet med mest provocerande människor på vad jag märkt. Man behandlar folk som man blir behandlad på.

Tackar ödmjukast för den relevanta hjälpen av vederbörande.

Bara för att min (som jag trodde var kompetent ang detta) cykelbutik inte visste om dessa så antar vi direkt att jag varit på jula eller XXL och letat delar utan framgång, för att sedan droppa en kommentar att jag borde byta butik, skapligt generaliserande va?

Väl mött i spåret, med en trevlig ton hoppas jag:)

Slutreplik

Kan bara svara för mig själv och jag menar med mitt tips intresserade cyklister att man bör välja en butik med just det där dom tar reda på saker om dom inte vet .
    Det jag såg framför mig i ditt fall var en ointresserad cyklist på en stor butik i ex Stockholm som gör att man känner sig ovälkommen direkt . Samma kategori brukar svara att produkter inte finns om dom inte vet eller inte orkar . Har av just denna anledning bestämt mig för att inte spendera några pengar på en av Sveriges tidigare största riktiga cykelkedjor .
    Ur alla fysiska butiker ska man som kund ha möjlighet att gå nöjd , nöjd med bemötande , nöjd med köp eller liknande . Inte alla som förstår att butikssyssla är ett serviceyrke
    Fablerna om XXL Är just fabler och vem som kom in i ämnet med taskig attityd låter jag andra bedöma .

M

Av:
    Crocko
    HåkanC skrev:
    KiwiQ skrev:
    Om vi pratar dt swiss enbart, vad jag förstått, rätta mig om jag har fel så ska brickorna som medföljer vid köp av dt fälg inte användas enligt Håkan?

Crocko skrev:
    Skissade på ett alternativ idag med 50mm bak 38mm på 25mm U-profil, Tune MAG 170, DT Aerolite eller cx/ray.
    Detta bygge skulle hamna på dryga 1400gr om man kör 28/20 alt 28/24.
    Nu är det ju inte jag som skall ha hjulen, men specen väcker några frågor, åtminstone hos mig.
    Vad planerar du för framhjulet?
    Varför tunenav bak?
    För VR och i de hastigheter som hjulen skall användas är ju inte 100-200g i navvikt på ngt som helst sätt avgörande.
    Dessutom har jag för mig att tunenav har flänsarna, åtminstone den högra, ganska dåligt placerad.
    Om det stämmer så får du ett bättre bakhjul om du väljer styvare ekrar på höger sida, tex DT Aero Comp (om du vill ha DT-ekrar)
    https://www.dtswiss.com
    och (minst) 28 av dem.
    Hjul med styva fälgar(typiskt aerofälgar) byggs tyvärr ofta med onödigt få och/eller onödigt tunna ekrar, för tempo och/eller triathlon funkar det säkert bra, men för mer allroundcykling, ty VR, riskerar man då hjul som känns både "tröga" och flexiga, pga den styva fälgen kombinerat med onödigt få tunna ekrar, upplevs hjulet då ofta flexigt (typ:skrap mot bromsen), läs mer här: http://www.slowtwitch.com

Missförstå mig rätt, tunenav är bra, jag har själv ett hjulpar med sådana, men det krävdes både styvare ekrar på höger sidan och en assymetrisk (bak-)fälg för att hjulet skulle bli tillräckligt styvt.

Men detta är bara mina åsikter, det är ju inte jag som skall ha hjulen.

/Håkan

Konstigt nog så hänger jag mest här just för att kunna ta del av andra åsikter, är väl otypisk eller inte så lättstött.

Inser att jag kanske komprimerade ihop min text lite väl för att göra den lätt läst:

Bak tänkte jag att man kunde gå upp lite i profil och har kikat på flera olika alternativ med ok U profil 25mm bredd utvändig och 19 invändigt, så för att minska vindkänslighet tänkte ja 50mm bak och 38mm fram.

Bak är tanken 3-kors 28 ekrat och ett styvare alternativ till dt eller sapim på DS och cx-ray eller aerolite på alla andra ställen, noterade den blygsam besparingen men det är ju ruskigt smidigt att bygga med.
    Du få gärna förklara vad du finner ogynnsamt med flänsplaceringen på tunenavet, det är verkligen ingen vetenskap bakom det valet annat än att jag skall bygga ett par egna hjul som skall vara lätta och i en färg som tune har bra pris på, så beställer man 1 par kan man ju lika gärna ta 2 det var den enda logiken.

Är det "off-set'en" från centumlinjen som inte är bra eller är det något annat jag missat.

Här är måtten på baknavet, fram är det ju ganska mycket lättare då allt hamnar i mitten:

Diameter vänster 40,9mm Diameter höger 55,5mm
    Flänsavstånd vänster 35,5 Flänsavstånd höger 17mm

Har du något annat nav som du tycker är bättre för syftet?

Av:
    NickPick
    Manurhin2 skrev:
    Mini_me skrev:
    Manurhin2 skrev:
    Hobbytrampare skrev:
    Manurhin2 skrev:
    Hobbytrampare skrev:
    Henrik69 skrev:

Tack så mycket smartass.

Troligtvis .

Detr nog mest vi internetcyklister som håller på med dylikt. Som bekant sitter vi och ugglar / småbråkar om vikt och geometri med andra fliken på canyons hemsida.
    Klart vi vet allt!

Av:
    konscious
    Ett forum för cyklister med kränkta egon, beteendeterapi skulle behövas.

Av:
    Ziltoid
    Kära forumister!

Detta är mitt första inlägg på forumet. Som inbiten cykelfantast vill jag göra mycket själv, jag har en egen verkstad full med verktyg och viljan att gör allt själv, men har just nu väldigt lite tid pga nytt jobb, småbarnsfamilj, hus, jag försöker motionera och amatörtävla och allt det där....

Eftersom jag har väldigt dåligt med tid och väldigt dålig ekonomi på samma gång skulle jag vilja ta en genväg och hoppas att någon här skulle kunna hjälpa mig med en inköpslista!

Jag gör allt annat och vill även bygga hjul. Med hjälp av de fantastiskt bra instruktioner som finns här och på andra ställen på nätet och med lite jag snappat åt mig genom att plöja den här tråden saknar jag ändå insikt i vad jag kan och bör köpa för att bygga ett bra hjul-set.

Det första hjulparet jag vill bygga är ett XC-tävlings-set till min 2019 scott spark 950.

Finns någon här som kan vara barmhärtig och vänlig och hjälpa mig med en inköpslista för att sätta igång mig i fördjupningen av min hobby?

Mvh Joakim

Av:
    Sixten Fors
    Ziltoid skrev:
    Det första hjulparet jag vill bygga är ett XC-tävlings-set till min 2019 scott spark 950.
    Finns någon här som kan vara barmhärtig och vänlig och hjälpa mig med en inköpslista för att sätta igång mig i fördjupningen av min hobby?
    Vad väger du?
    Förutsätter att du vill ha xD body på nya hjulen för att köra en riktig 10-50T Eaglekassett.
    Alu eller kolfiberfälg?
    Siktar du på någon totalvikt för hjulset?
    Budget?

Standard på 2019 Spark 950:
    Framnav: Shimano HB-MT400-B CL / 15x110mm
    Baknav: Shimano FH-MT400-B CL HG / Boost 12x148mm
    Ekrar: SS Black 1.8mm oreducerade
    Fälg: Syncros X-25S / 32H / 25mm / Sleeve Joint

Jag hajar varför du vill ha nya hjul... ;)

Av:
    Doctor C
    Om du har en tight budget skulle jag föreslå följande:

Shimano XT M8010-B-nav fram och bak. Prisvärda nav som utnyttjar fördelen med större axelbredd. Lite tunga, men vikten ligger nära rotationscentrum. Dock ej XD.
    DT Swiss XR 391-fälgar.
    DT Comp- / Sapim Laser-ekrar på hög- respektive lågspänningssidan fram och bak. Med risk för att någon framhåller Laser som olämpliga men jag har inte stött på det problemet.

Av:
    Sixten Fors
    Doctor C skrev:
    Om du har en tight budget skulle jag föreslå följande:
    Shimano XT M8010-B-nav fram och bak. Prisvärda nav som utnyttjar fördelen med större axelbredd. Lite tunga, men vikten ligger nära rotationscentrum. Dock ej XD.
    DT Swiss XR 391-fälgar.
    DT Comp- / Sapim Laser-ekrar på hög- respektive lågspänningssidan fram och bak. Med risk för att någon framhåller Laser som olämpliga men jag har inte stött på det problemet.
    xD måste rimligen vara ett absolut skallkrav. Shimano XT går inte ens att uppgradera till xD, helt ointressant nav i sammanhanget. kan jag tycka.

Av:
    Ziltoid
    Sjyssta och snabba svar! Det var värst vad ni var på hugget gubbar, roligt :-)

Väger 93 kilo, tävlingshjulen är tänkta till långlopp av olika XC-kaliber.

Angående kassetten sitter den en instegs nx eagle på original, tanken är att uppgradera efter en säsong/ett år. Alltid singelklinga och eagle.

Budgeten är stram, jag tänker total materialkostnad på uppåt 3000kr kanske räcker för att få någonting som är bättre och lättare än original? Original-paret tror jag väger ca 2.2kg efter efterforskningar, men jag är inte helt säker och jag har inte kunnat väga själv än då cykeln inte är levererad ännu :(

Låt mig veta om jag är ute och svävar med mina förhoppningar om budgeten, men den är som sagt tuff att få in mellan blöjor, bilreparationer och husrenoveringar 🤣

Av:
    Sixten Fors
    Originalhjul kanske 1985 gram + kassett 615 gram = 2600 gram
    Nya hjul nedan 1650 gram + kassett 450 gram = 2100 gram
    XC-hjul3.png

Av:
    Sixten Fors
    Ziltoid skrev:
    Budgeten är stram, jag tänker total materialkostnad på uppåt 3000kr kanske räcker för att få någonting som är bättre och lättare än original?
    Nope! :)
    Ett Boost xD baknav kostar från 1500 kr. DT350 är det smartaste valet helt enkelt.
    https://r2-bike.com

Till och med "budgetnav" som FunWorks N-Light kostar 1500 kr https://www.actionsports.de

Men man kan alltid klicka hem ett Novatec navset från Kina, då blir det kanske 800 kr billigare än DT350 fram + baknav.
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2019-03-06 11:50 av Sixten Fors.

ebay.png

Av:
    Ziltoid
    Ok, så ca 4600kr (exkl kassett) är det som gäller alltså!

Vet inte om det ens är jämförbart, men vad spar jag jämfört med att köpa motsvarande i färdigt paket? Hjälper när jag förhandlar cykelbudget med min bättre hälft :) brukar vara en tusenlapp för ett hjulbygge hos lokala handlare, men delarna brukar väl ha högre marginal genom densamme...

Av:
    Doctor C
    Ziltoid skrev:
    Ok, så ca 4600kr (exkl kassett) är det som gäller alltså!
    Enligt Sixten.
    Jag hävdar att du kan få hjul som är bättre än de du har idag för betydligt mindre. Tycker själv inte att XD är ett absolut krav. Det beror på hur man har tänkt att cykla samt preferenser. Här kommer ett annat recept (OBS att ekerlängderna inte är beräknade, bara uppskattade). Dock 19% VAT, skall det levereras till Sverige får du betala 25%, så lite dyrare blir det. Det gäller även Sixtens exempel.
    Hjul.jpg

Av:
    Sixten Fors
    Skillnad mellan hjulen. Kostnaderna är exkl. kassett och väldigt ungefär, fokus har lagts på att få fram exakt vikt och inte kostnad. Jag har valt att använda D-Light 1,65 mm istället för Laser 1,5 mm, då jag anser att det är en betydligt bättre eker till en Spark med 93 kg cyklist. De ca 0,5 gram x 28 eller 32 ekrar = 14-16 gram man sparar genom att använda Laser istället för D-Light i ett hjulset (lösa sidan i båda hjul) är meningslöst feltänk. Det är smartare att välja starkare hjul och spara 15 gram på något annat.
    Hjulxc.png

Av:
    Doctor C
    Sixten Fors skrev:
    Jag har valt att använda D-Light 1,65 mm istället för Laser 1,5 mm, då jag anser att det är en betydligt bättre eker till en Spark med 93 kg cyklist.
    Nej, det skadar ju inte att gå på en lite grövre eker även om jag är lite skeptisk till att det verkligen behövs. Lättare att bygga med blir den iaf.
    Viktskillnaden är alltså 330 gram mellan hjulen. Fälgar och ekrar (bortsett antal) är identiska så den större massan i budgethjulen ligger väldigt nära rotationscentrum.

Skulle välja Sixtens hjul framför mina alla dagar i veckan. Men om man inte har mer än 3000 kronor att lägga på hjul är valet tämligen lätt.

Av:
    konscious
    Det här https://www.ebay.com ska du köpa istället för Sixtens Schweizerostfälgar. Tiden som blir över kan du snickra på hus och byta blöjor.

Av:
    HåkanC
    Crocko skrev:
    Bak tänkte jag att man kunde gå upp lite i profil och har kikat på flera olika alternativ med ok U profil 25mm bredd utvändig och 19 invändigt, så för att minska vindkänslighet tänkte ja 50mm bak och 38mm fram.
    Ungefär så skulle även jag ha valt

Crocko skrev:
    Bak är tanken 3-kors 28 ekrat och ett styvare alternativ till dt eller sapim på DS och cx-ray eller aerolite på alla andra ställen, noterade den blygsam besparingen men det är ju ruskigt smidigt att bygga med.
    Också samma val som jag skulle ha gjort.
    Möjligen med undantag av 3X, med så få ekrar som 28 kan det bli problem.

Crocko skrev:
    Du få gärna förklara vad du finner ogynnsamt med flänsplaceringen på tunenavet, det är verkligen ingen vetenskap bakom det valet annat än att jag skall bygga ett par egna hjul som skall vara lätta och i en färg som tune har bra pris på, så beställer man 1 par kan man ju lika gärna ta 2 det var den enda logiken.
    De hjul med tunenav jag har är från den 10-delade tiden, nu när "alla" nav är för 11-delade kassetter är högersidans mått hos de allra flesta 130mm fälgbromsnav endast ~17mm, det som skiljer är vänstersidan där det alltid blir en kompromiss; hur få tillräckligt hög ekerspänning utan att flänsavståndet blir för lågt (vilket kan ge ett onödigt flexigt hjul).
    Ekerspänningsskillnaden mellan sidorna kan du själv enkelt beräkna, samtidigt med ekerlängden, i bra ekerlängdskalkylatorer,
    tex; SpoCalc (för den som har Excel, LibreOffice el likn)
    Eller online: Freespoke

/Håkan

Av:
    emmer
    Sixten Fors skrev:
    Besv skrev:
    Ok så jag kan köpa ett baknav med 10mm - 135 mm sen en sådan dt swiss koppling och detta passar då min Bossnut Evo där det nu sitter 5 mm - 135 mm qr, om jag förstår rätt. 👍
    YES! :)
    Cykeln klara båda, den har ingen aning.
    Navets end-caps och axel måste passa ihop, antingen Ø5 mm eller Ø10 mm.
    5mm är 10mm på tappen som styr i ramen.
    Går du på 5mm så använd en riktig QR istället för de där skruvarna. De är inget vidare (även om jag har det på pendlaraset i fram).

—————
    Äh, nu har jag lackat ur på alla idioter...

Av:
    Ziltoid
    Tack för hjälpen hörni! Kunna köra 10-tandat känns som någonting jag vill ge mig själv chansen till nästa säsong eller kanske redan denna :) men vi får se, jag ska känna in cykeln när den levereras ”vilken dag dom helst” och överväga balansen/ändringar mellan kassett och framklinga. Skall även bygga tävlingshjul till min racer tänkte jag. Mycket vill ha mer, vi får se vad jag får råd med :)

Av:
    Mini_me
    Sixten Fors skrev:
    HåkanC skrev:
    KiwiQ skrev:
    /Håkan
    Jag ger faktiskt rätt till Håkan på den. Du ser KiwiQ, Håkan och jag är jättegoda vänner och nästan alltid överens ;)

Hahaha! :)

- s k i l j e l i n j e -

"Jag bara jobbar här..."

Av:
    marr
    Input sökes. Lvg hjul till gravelhojjen.
    Ska rulla med 40mm däck på asfalt och lite lite grusväg. Andra hjul finns för ren gravel/stigköra.

Nav finns. 28håls. Skivbromsat.

Fälg? Vill ha lite högre profil. Runt 30mm ungefär. Minst 20mm innerbredd kan väl vara rimligt.
    Pekar åt dt swiss rr521 db fälgen. Nackdel är aningens tung, funderar på om man ska skippa profilkravet för en lättare fälg?
    Kol osv drar iväg lite mycket i pris. Ska bara nöjescykla.

Ekrar? Lite sugen på platta ekrar, är de aero comp som gäller? Någon form av sapim kanske?

Två eller tre kors?

Idéer mottages tacksamt.

Av:
    HåkanC
    marr skrev:
    Ska rulla med 40mm däck på asfalt och lite lite grusväg. Andra hjul finns för ren gravel/stigköra.

....-.
    Ekrar? Lite sugen på platta ekrar, är de aero comp som gäller? Någon form av sapim kanske?

Två eller tre kors?
    28 ekrar och 3X kan bli ett problem, ekern riskerar att gå över skallen på nästa eker
    Men använder du en bra ekerlängdskalkylator så varnar den för det, kolla själv på
    Freespoke
    Det är onlineversionen av: SpoCalc

I Freespoke/SpoCalc får du även veta ekerspänningsskillnaden mellan sidorna.
    För bästa möjliga livslängd bör du montera de styvaste/tyngsta ekrarna på den hårdast spända sidan och på den andra sidan ekrar som har en tvärsnittsarea som motsvarar skillnaden i ekerspänning.
    Sixten har postat en tabell med tvärsnittsareor för olika sapimekrar (andra märkens stålekrar med samma dimensioner är lika styva) här: https://happyride.se

/Håkan

Jensen skrev:
    Cannondale jekyl 1000 skrev:
    Jensen skrev:
    Funderar på nya hjul till den här:
    https://happyride.se

Tänker mej några lätta hjul för både stig och skoterspår. Kommer att köra jj4.8 slanglöst. FAT680 fälgar från lb är väl de mest intressanta jag hittat än så länge. Framnav får väl bli ett Cannondale Lefty Olaf. Bak lutar det åt DT eller tune då alla andra 12x197 verkar vara betydligt tyngre. Vilka ekrar kan vara lämpliga till sådana hjul?

Enda alternativet till original framnav verkar vara onyx. Lite skumt att det skiljer i centrering mellan naven.

Original Lefty 73

Pga att supermax bygger lite mer på bredden kanske? Men vadå enda? Leonardi? Carbon-ti? Finns ju fler än dem. Eller är det till fatbike o där har de en lämgre axel? Fast då finns väll inte cannonball heller?

Originalnavet för fat CAAD har 73mm mellan flänsarna jämfört med 60mm för lefty 2.0. Jag har inte prövat men jag tror att ett standard leftynav passar. Skillnaden är att lefty73navet har den högra flänsen förskjuten åt höger. Det som jag tycker va lite underligt med onyxnavet är att det också har 73mm mellan flänsarna men att flänsarna inte är centrerade som på originalnavet.

Hur kan både original och onyx ha samma avstånd mellan flänsarna men olika centrum, borde ju vara rätt lika där me tanke på att de ju bygger från änden av axeln. Men onyx är ofta väldigt snabba på att svara på frågor. De har ju till o med specialtillverkat delar till mitt onyx nav.
    Navet på deras hemsida var inte för Olaf. Det går dock att beställa ett specifikt nav för Olaf. Lite lättare än original. Får fundera på den. Hur beställde du? Direkt från onyx eller via någon av deras återförsäljare i Europa?

Söker Hollowgram vev och sram guide ultimate.

Av:
    aki
    marr skrev:

Fälg? Vill ha lite högre profil. Runt 30mm ungefär. Minst 20mm innerbredd kan väl vara rimligt.
    Pekar åt dt swiss rr521 db fälgen. Nackdel är aningens tung, funderar på om man ska skippa profilkravet för en lättare fälg?
    Kol osv drar iväg lite mycket i pris. Ska bara nöjescykla.

Två eller tre kors?

Idéer mottages tacksamt.

Alexrims GD30 eller RSD30. Dock vet jag inte hur man får tag på dem. Har RSD30 i ett hjulset från superlightbikeparts.de

Av:
    Jensen
    Jensen skrev:
    Jensen skrev:

Tänker mej några lätta hjul för både stig och skoterspår. Kommer att köra jj4.8 slanglöst. FAT680 fälgar från lb är väl de mest intressanta jag hittat än så länge. Framnav får väl bli ett Cannondale Lefty Olaf. Bak lutar det åt DT eller tune då alla andra 12x197 verkar vara betydligt tyngre. Vilka ekrar kan vara lämpliga till sådana hjul?

Enda alternativet till original framnav verkar vara onyx. Lite skumt att det skiljer i centrering mellan naven.

Original Lefty 73

Pga att supermax bygger lite mer på bredden kanske? Men vadå enda? Leonardi? Carbon-ti? Finns ju fler än dem. Eller är det till fatbike o där har de en lämgre axel? Fast då finns väll inte cannonball heller?

Originalnavet för fat CAAD har 73mm mellan flänsarna jämfört med 60mm för lefty 2.0. Jag har inte prövat men jag tror att ett standard leftynav passar. Skillnaden är att lefty73navet har den högra flänsen förskjuten åt höger. Det som jag tycker va lite underligt med onyxnavet är att det också har 73mm mellan flänsarna men att flänsarna inte är centrerade som på originalnavet.

Hur kan både original och onyx ha samma avstånd mellan flänsarna men olika centrum, borde ju vara rätt lika där me tanke på att de ju bygger från änden av axeln. Men onyx är ofta väldigt snabba på att svara på frågor. De har ju till o med specialtillverkat delar till mitt onyx nav.
    Navet på deras hemsida var inte för Olaf. Det går dock att beställa ett specifikt nav för Olaf. Lite lättare än original. Får fundera på den. Hur beställde du? Direkt från onyx eller via någon av deras återförsäljare i Europa?

Via twowheelssports här i Sverige som i alla fall då sålde onyx (de säljer bmx grejer och onyx är ju från början bmx märke, så något som de måste beställa hem). Tror dock det hade blivit billigare från USA även me tull och moms. Ska funka special kanske ännu lättare så. Specialdelan de fixade gjordes ju via kontakt direkt med onyx. Gjorde svenska affären lite putt när den kom via dem, att jag inte pratat direkt med dem. Men samtidigt skönt att slippa mellanhänder i kommunikationen när något special ska göras. Dyraste enskilda uppgraderingen jag gjort, men den absolut bästa (baknav) någonsin typ

Tror isig svenska butiken tog fem via generalagent i Spanien

===I Speed kills, but you get there faster I===
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2019-03-07 23:11 av Jensen.

Jensen skrev:
    Jensen skrev:
    Jensen skrev:

Original Lefty 73

Via twowheelssports här i Sverige som i alla fall då sålde onyx (de säljer bmx grejer och onyx är ju från början bmx märke, så något som de måste beställa hem). Tror dock det hade blivit billigare från USA även me tull och moms. Ska funka special kanske ännu lättare så. Specialdelan de fixade gjordes ju via kontakt direkt med onyx. Gjorde svenska affären lite putt när den kom via dem, att jag inte pratat direkt med dem. Men samtidigt skönt att slippa mellanhänder i kommunikationen när något special ska göras. Dyraste enskilda uppgraderingen jag gjort, men den absolut bästa (baknav) någonsin typ

Onyx navet ska vara ca 30g lättare men blir betydligt dyrare än originalnavet. 192USD mot 113€. Frakt, tull moms och den där avgiften på 125kr så landar det väl på ca 2600kr.
    Synd att baknaven är så ohyggligt tunga.

Av:
    marr
    Hamnat här i uträkningarna.

Sapim cx ray finns i jämna längder. Ska man gå på 272 och 274mm då?

Screenshot_20190308-074325.jpg

Av:
    Sixten Fors
    Ja

Av:
    marr
    Thx!

Till veckan beställer jag fälgarna. Finns det någon anledning att välja den djupare och tyngre fälgen istället för FAT680 fälgen?
    https://www.lightbicycle.com

Av:
    aki
    Någon som har en åsikt om denna Mavic-fälg?
    https://www.bike24.de
    Gillar förstärkningarna kring ekerhålen, och hookless (tror jag).
    Överväger den till ett par gravel-hjul, däckbredd ca 38 mm.

Av:
    Jensen
    Jensen skrev:
    Jensen skrev:
    Jensen skrev:

Original Lefty 73

Onyx navet ska vara ca 30g lättare men blir betydligt dyrare än originalnavet. 192USD mot 113€. Frakt, tull moms och den där avgiften på 125kr så landar det väl på ca 2600kr.
    Synd att baknaven är så ohyggligt tunga.

Kommer ju ett billigare baknav och oxå skalar av ner mot 300. fortfarande lite tyngre än många och med 1,5 koppling, så för fatbike bill man nog ändå ha deras med 2 st. men jag måste nog ändå påstå att jag personligen tycker det är värt sin mervikt även så som det är nu. Visst tog nya i9 hydra upp sig nära, men tror ändå inte riktigt det är samma känsla (men nära). Centrerad vikt med :D

Till veckan beställer jag fälgarna. Finns det någon anledning att välja den djupare och tyngre fälgen istället för FAT680 fälgen?

Finns vist en lättare fälg också.

Av:
    HåkanC

Vad är viktigast för dig, lägsta möjliga vikt eller (åtminstone teoretiska) förutsättningar för högsta stabilitet och maximal livslängd?
    För det senare så borde åtminstone i teorin fälgen med den högsta profilen vara bäst

Men med kolfiberfälgar är det xtra svårt att veta utan att ha jämfört dem i praktiken

/Håkan

Av:
    Jensen

Kollat nextie med? Säger inte att de är bättre eller sämre. Men de har bra rykte. Så kan ju oxå ha något alternativ

Av:
    Stewe
    En liten fråga: om man vill lämna in ett par hjul på en cykelverkstad för att skifta fälgar, vad är ett rimligt pris? Jag har ringt runt lite och får olika bud.

HåkanC skrev:

Vad är viktigast för dig, lägsta möjliga vikt eller (åtminstone teoretiska) förutsättningar för högsta stabilitet och maximal livslängd?
    För det senare så borde åtminstone i teorin fälgen med den högsta profilen vara bäst

Men med kolfiberfälgar är det xtra svårt att veta utan att ha jämfört dem i praktiken

/Håkan
    Bra fråga. Vikten är ändå anledningen till att jag vill bygga ett nytt hjulset så det är såklart viktigt men samtidigt är det ju trist om grejerna inte håller.

Jensen skrev:

Kollat nextie med? Säger inte att de är bättre eller sämre. Men de har bra rykte. Så kan ju oxå ha något alternativ

Jag har kollat på Nextie och några andra alternativ också men LB känns ändå mest intressanta.
    Nexties motsvarighet till LB single wall https://www.nextie.net

Av:
    gandhi
    Har äntligen fått tummen ur och slutfört hjulbryggeriet jag började på för ett tag sedan.

Väntar på en ny gaffel med 110 mm O.L.D. Sedan blir det väl permiärtur i april någon gång. Just nu är det rehab efter knäoperation...

STULEN!:Transition Rapture

~Hjulbryggare~

What? No. We can't stop here. This is bat country.

Tyvärr, bara registrerade användare får skriva inlägg i detta forum.

Klicka här för att logga in