• Re: Hjulbyggartråden

    Av:
    Sixten Fors
    Örjan Lax skrev:
    emmer skrev:
    Race King RS 55-622 listas som 29x2.00 och som "nyhet".
    Dessa slarviga tyskar....
    Länka?
    Absolut slarvsylta
    Protection https://www.continental-tires.com typo på 27", rätt på 26" och 29"
    RS https://www.continental-tires.com typo på 29", rätt på 26" och 27"

    Söker man på dimension 622x50 finns bara Double Fighter https://www.continental-tires.com
  • Re: Hjulbyggartråden

    Av:
    Jensen
    Örjan Lax skrev:
    Jensen skrev:
    Örjan Lax skrev:
    emmer skrev:
    Race King RS 55-622 listas som 29x2.00 och som "nyhet".
    Dessa slarviga tyskar....
    Länka?

    Kollat hemsidan? 26” och 27,5” är 2.2. 29” 2.0

    Det blir Europadomstolen nästa!

    Minst. Går inte vinna med
    Men borde det inte vara tvärt om, om de är designade för breda fälgar blir de ju bredare. De borde sluta med 2.2 då 🤣

    ===I Speed kills, but you get there faster I===

  • Re: Hjulbyggartråden

    Av:
    Kneecap
    Sixten Fors skrev:
    På rätt fälgbredd får däcket rätt form. På fel (för smal i detta fall) får däcket sämre/fel form. För smala fälgar i förhållande till däcket kan inte vinna. Vare sig lägre vikt (vid samma volym), rull eller andra normalt sett önskvärda egenskaper. Lika självklart för de flesta som att jorden inte är platt.

    Tjena!

    Men nu skrev du ju ännu smalare däck på bred fälg, då kommer det bli fel, kantdobbarna kommer inte peka åt rätt håll.

    _______________________________________
    Så det så!

  • Re: Hjulbyggartråden

    Av:
    Sixten Fors
    Kneecap skrev:
    Sixten Fors skrev:
    På rätt fälgbredd får däcket rätt form. På fel (för smal i detta fall) får däcket sämre/fel form. För smala fälgar i förhållande till däcket kan inte vinna. Vare sig lägre vikt (vid samma volym), rull eller andra normalt sett önskvärda egenskaper. Lika självklart för de flesta som att jorden inte är platt.
    Men nu skrev du ju ännu smalare däck på bred fälg, då kommer det bli fel, kantdobbarna kommer inte peka åt rätt håll.
    Jag var tillräckligt tydlig vilket du mycket väl vet, men då ditt syfte är att missförstå kan jag inte hjälpa dig.
  • Re: Hjulbyggartråden

    Av:
    Kneecap
    Sixten Fors skrev:
    Jag var tillräckligt tydlig vilket du mycket väl vet, men då ditt syfte är att missförstå kan jag inte hjälpa dig.

    Tjena!

    Nej du var otydlig, ett för smalt däck på för bred fälg blir fel.
    Du skrev ju till jonte987 att han skulle köra bredare fälg för att köra smalare däck. Det vill man INTE ha.
    Men du har ju svårt att förstå det där med personliga preferenser också. En del tycker om att köra på smala fälgar och däck. Sen beror det på underlag också. På t.ex. Cykelvasan behöver man inget fetdäck direkt.

    _______________________________________
    Så det så!

  • Re: Hjulbyggartråden

    Av:
    jonte987
    Jag tror inte han sa det till mig, det var senare. Jag var nöjd med svaret inkl input från nickpick, innan det började spåra.

    Jag skulle iof kunna tänka mig att testa ett par riltigt lätta 25i om jag hittade beggade billigt. Jag vill känna hur det känns med lätta....men vill inte lägga 10k nu.
    Men jag tror inte jag kommer att köra under 2.2 igen och då spelar nog 30i bra.

    Edit.
    Släpp gärna tjafset. Vi fattar att man kan köra 19i på 26or om man vill det.
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2019-04-19 14:52 av jonte987.

  • Re: Hjulbyggartråden

    Av:
    Sixten Fors
    Kneecap skrev:
    Sixten Fors skrev:
    Jag var tillräckligt tydlig vilket du mycket väl vet, men då ditt syfte är att missförstå kan jag inte hjälpa dig.
    Nej du var otydlig, ett för smalt däck på för bred fälg blir fel.
    Du skrev ju till jonte987 att han skulle köra bredare fälg för att köra smalare däck. Det vill man INTE ha.
    Men du har ju svårt att förstå det där med personliga preferenser också. En del tycker om att köra på smala fälgar och däck. Sen beror det på underlag också. På t.ex. Cykelvasan behöver man inget fetdäck direkt.
    Frågan var uppe här för ca 10 dagar sedan, vill man köra gravelhjul/däck på CV går det förstås bra, här 25 mm gravelhjul med 40 mm graveldäck som väger 420 gram
    gravel1.png
  • Re: Hjulbyggartråden

    Av:
    Kneecap
    Tjena!

    Sixten, klart att det finns smala däck som fungerar på breda fälgar, det beror ju helt på hur däcket är designat. Men det betyder inte på något sätt att alla smalare däck fungerar bra på breda fälgar. Väldigt lätt att det blir en för kantig profil. Dom flesta smala mtbdäcken är designade för smala fälgsr.
    Man kan inte bara kolla på siffror, även om du tycker det, siffror är inte allt.

    _______________________________________
    Så det så!

  • Re: Hjulbyggartråden

    Av:
    Sixten Fors
    Kneecap skrev:
    Dom flesta smala mtbdäcken är designade för smala fälgar
    Nope. Alla mtb-däck funkar utmärkt på fälg som är halva däckbredden. Smalare (fälg) än så är typiskt för smalt och sämre. Bredare fälg än halva däckbredden är ofta mer ok än tvärt om.
  • Re: Hjulbyggartråden

    Av:
    Kneecap
    Sixten Fors skrev:
    Nope. Alla mtb-däck funkar utmärkt på fälg som är halva däckbredden. Smalare (fälg) än så är typiskt för smalt och sämre. Bredare fälg än halva däckbredden är ofta mer ok än tvärt om.

    Tjena!

    Men har jag nånstans skrivit att man ska ha för smal fälg?? Bara att man inte vill ha för bred fälg. Även om du råkar tycka att det fungerar. Se på verkligheten istället.

    _______________________________________
    Så det så!

  • Re: Hjulbyggartråden

    Av:
    HåkanC
    Crocko skrev:
    Den vikten kan man ju sen få igen om man har udda smak för ekrar som har en ton av ost trots sin ganska höga brottsstyrka
    Brottstyrtkan är iofs inte lika intressant som sträckgränsen. Inte ens 1,45mm ekrar går ju av där de är som tunnast. Hos de förtalade 1,5mm ekrarna är sträckgränsen typiskt (nästan) 2kN. Att kalla 1,5mm ekrar för "mjukostekrar" är bara ett knep för att försöka dölja sin egen oförmåga(och kanske även okunskap) som hjulbyggare.
    Men helt klart är de svårare att bygga med, så här skriver Sapim
    "The thin middle section of 1,5 mm needs special care while building up the wheel.
    ...
    Only experienced wheel builders should mount up wheels with this spoke.
    "
    Att försöka dölja sin egen oförmåga (och/eller okunskap) som hjulbyggare genom att skylla på materialet är ett fult försök
    Men samtidigt väldigt avslöjande....

    Crocko skrev:
    flex är oxå en egenskap
    +1
    Det är ju detta flex man vill ha, viktminskningen pga tunnare ekrar är ju försumbar, särskilt jmf med livslängdsvinsten.


    /Håkan



  • Re: Hjulbyggartråden

    Av:
    HåkanC
    NickPick skrev:
    Personligen skulle jag inte besvära mig att bygga hjul över säg 1550g för xc.
    Mina väger som referens 1307 / 1360g.
    Personligen ser jag inte hjulens totalvikt (inom rimliga gränser) som lika betydelsefull som (den laterala) styvheten och den roterande vikten. Det betyder att tex baknavets högra flänsplacering är betydelsefullare än navvikten (det kan skilja >3mm!), men återigen inom rimliga gränser.
    Hos fälgarna blir det en avvägning mellan bredd, styvhet, vikt och asymmetri eller ej, även hos fälgar kan det skilja uppemot 3mm!
    Samma sak med antalet ekrar, minst 28 fram istf 24 och minst 32 bak istf 28 ger iofs (en i verklighten försumbar) viktökning, men kan göra hjulen så pass mkt (lateralt) styvare att de därför upplevs som mkt kvickare, snabbare, kanske även "responsivare" och helt enkelt roligare att cykla med.

    Men det är så jag ser det


    /Håkan



  • Re: Hjulbyggartråden

    Av:
    konscious
    För bred fälg gör att de tunna däcksidorna exponeras mera.
  • Re: Hjulbyggartråden

    Av:
    Jensen
    Sixten Fors skrev:
    Kneecap skrev:
    Dom flesta smala mtbdäcken är designade för smala fälgar
    Nope. Alla mtb-däck funkar utmärkt på fälg som är halva däckbredden. Smalare (fälg) än så är typiskt för smalt och sämre. Bredare fälg än halva däckbredden är ofta mer ok än tvärt om.

    Och det har funkat utmärkt med smalare fälg än halva däcksbredden under alla år oxå. Så det där är ju din högst personliga åsikt.

    Extra kul att du hänvisade till att conti slutat med med 2.0 och sen visar det sig att de kör 2.0 på 29” 🤣🤣

    Sätter mig som sagt inte emot att bredare fälg är trevligare. Sätter mig emot att du generaliserar rakt över och säger att saker är i stort sett ocykelbara när det är långt ifrån nån annan sanning än att det är din högst personliga åsikt som du försöker pracka på andra genom att prata om det som om det vorre lag när det är en åsikt.

    ===I Speed kills, but you get there faster I===
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2019-04-19 19:27 av Jensen.

  • Re: Hjulbyggartråden

    Av:
    Gano
    Tränger mig in lite i flödet. Hoppas det går bra...

    Har en racer alu-karbonfälg (bakfälg, 24 ekrar) med 80 mm profil som jag tänkte komplettera med nav och ekrar. Hade tänkt Sapim CX ray ekrar men nav? Ingen aning, det ska vara Shimano bara...

    Var får man tag i Sapim CX ray ekrar till rimligt pris och är det någon som har ett bra förslag på ett bra och prisvärt baknav? Gärna från samma ställe....
  • Re: Hjulbyggartråden

    Av:
    Sixten Fors
    HåkanC skrev:
    "mjukostekrar"
    Professionella cykeltillverkare och hjulbyggare (systemhjul) har väl i princip slutat använda runda 2.0/1.5 mm ekrar för mtb-hjul. Varför? För att det är en daterad produkt. I ett 29" hjul sparar man ca 6 gram på att använda Revolution istället för Competition Race på ena sidan av hjulet vilket inte är värt besväret. Vill man ha lättast hjul väljer man Aero Lite / CX-Ray istället.
    Ekrar4.png
  • Re: Hjulbyggartråden

    Av:
    Crocko
    HåkanC skrev:
    Crocko skrev:
    Den vikten kan man ju sen få igen om man har udda smak för ekrar som har en ton av ost trots sin ganska höga brottsstyrka
    Brottstyrtkan är iofs inte lika intressant som sträckgränsen. Inte ens 1,45mm ekrar går ju av där de är som tunnast. Hos de förtalade 1,5mm ekrarna är sträckgränsen typiskt (nästan) 2kN. Att kalla 1,5mm ekrar för "mjukostekrar" är bara ett knep för att försöka dölja sin egen oförmåga(och kanske även okunskap) som hjulbyggare.
    Men helt klart är de svårare att bygga med, så här skriver Sapim
    "The thin middle section of 1,5 mm needs special care while building up the wheel.
    ...
    Only experienced wheel builders should mount up wheels with this spoke.
    "
    Att försöka dölja sin egen oförmåga (och/eller okunskap) som hjulbyggare genom att skylla på materialet är ett fult försök
    Men samtidigt väldigt avslöjande....

    Crocko skrev:
    flex är oxå en egenskap
    +1
    Det är ju detta flex man vill ha, viktminskningen pga tunnare ekrar är ju försumbar, särskilt jmf med livslängdsvinsten.


    /Håkan

    Det hela var ett fåfängt försöka att bemöta en kalenderbitare på hemmaplan, dålig ide.
    Jag kanske är ett unikum men jag gillar faktiskt dina tyska länkar, Emmers känsloladdade inlägg och Sixtens otaliga tabeller och "fakta", jag sila sållar och tar till mig det jag gillar, men framför allt bidrar ni till att det blir ett forum.

    Men ibland slår, det finns bara ett rätt radarn till och min tourettes gör att jag måste ge mig in i debatten, alla mina hjul som "äter ekrar" är styva missfoster med "överbyggda" ekrar som är för oflexiga så det blir ekerbrott. Rätt byggda hjul med för ändamålet valda ekrar med hög och jämn spänning ger mig hjul som skänker mer glädje mindre underhåll och lagom lätta hjul.

    Det som egentligen väckte mig var ett påstående att ett av årets mest uppskattade fälgar behövde en bricka som vägde mer än en nippel, vet inte ens om det finns så tunga brickor, jag använder dem inte i alla fall, däremot tycker jag att 0,1gr för en bricka som minskar friktion och belastning på ekerhålen är en billig försäkring som jag använder på alla mina hjul oavsett material i fälgen.

    Men det är uppfriskande med att det finns en debatt om det mesta här inne.
    Glad Påsk
  • Re: Hjulbyggartråden

    Av:
    Sixten Fors
    Jensen skrev:
    Extra kul att du hänvisade till att conti slutat med med 2.0 och sen visar det sig att de kör 2.0 på 29” 🤣🤣
    Är det jag som är den du som du hänvisar till?
    Vad var det som var roligt, att Conti hade två typos på webben?
    Conti har alltså slutat med 622x50 mm = 29x2.0" dimension av RaceKing/X-King/CrossKing RaceSport som fanns med i 2017 års katalog. Vilket framgår i 2019 års katalog där man valt att inte stava fel.
    dack8.png
  • Re: Hjulbyggartråden

    Av:
    Crocko
    Gano skrev:
    Tränger mig in lite i flödet. Hoppas det går bra...

    Har en racer alu-karbonfälg (bakfälg, 24 ekrar) med 80 mm profil som jag tänkte komplettera med nav och ekrar. Hade tänkt Sapim CX ray ekrar men nav? Ingen aning, det ska vara Shimano bara...

    Var får man tag i Sapim CX ray ekrar till rimligt pris och är det någon som har ett bra förslag på ett bra och prisvärt baknav? Gärna från samma ställe....

    Vad som är rimligt pris lägger jag till personliga bedömningar, men jag brukar köpa mina från R2 då de oftast har bäst lagerhållning ett OK pris och bra service. Har du lite tur så har de fortfarande kampanj på Tune nav om du är ute efter ett lätt nav annars finns den mycket annat att välja på.
  • Re: Hjulbyggartråden

    Av:
    emmer
    E25? Har nu börjat med el-mtb nu oxå? Starta en hjulbyggartråd på happyeride då då.

    —————
    Äh, nu har jag lackat ur på alla idioter...

  • Re: Hjulbyggartråden

    Av:
    Sixten Fors
    +1 på r2
  • Re: Hjulbyggartråden

    Av:
    Crocko
    emmer skrev:
    E25? Har nu börjat med el-mtb nu oxå? Starta en hjulbyggartråd på happyeride då då.

    lite svårt att förstå vad som åsyftades med kommentaren, men det kanske var internt?
  • Re: Hjulbyggartråden

    Av:
    Cannondale jekyl 1000
    HåkanC skrev:
    NickPick skrev:
    Personligen skulle jag inte besvära mig att bygga hjul över säg 1550g för xc.
    Mina väger som referens 1307 / 1360g.
    Personligen ser jag inte hjulens totalvikt (inom rimliga gränser) som lika betydelsefull som (den laterala) styvheten och den roterande vikten. Det betyder att tex baknavets högra flänsplacering är betydelsefullare än navvikten (det kan skilja >3mm!), men återigen inom rimliga gränser.
    Hos fälgarna blir det en avvägning mellan bredd, styvhet, vikt och asymmetri eller ej, även hos fälgar kan det skilja uppemot 3mm!
    Samma sak med antalet ekrar, minst 28 fram istf 24 och minst 32 bak istf 28 ger iofs (en i verklighten försumbar) viktökning, men kan göra hjulen så pass mkt (lateralt) styvare att de därför upplevs som mkt kvickare, snabbare, kanske även "responsivare" och helt enkelt roligare att cykla med.

    Men det är så jag ser det


    /Håkan

    Gött. Då kan jag köra tunga nav och ändå ha bättre hjul än alla som kör icke-AI.
    Hur resonerar du kring ofjädrad vikt när det gäller mtb?

    Söker Hollowgram vev och sram guide ultimate.

  • Re: Hjulbyggartråden

    Av:
    Dr_Rydell
    Viktigast ändå, och det som ej framkommit hittills, är att tömma tarmen ordentligt innan tävling. Någon påse Movicol och 15-20 droppar Cilaxoral kvällen innan gör att du kommer cykla skitfort, även med 200 g tyngre hjul. Du blir styvare i alla riktningar och nåt hekto mindre ”fjärdrad vikt” 💩💩💩
  • Re: Hjulbyggartråden

    Av:
    konscious
    Sixten Fors skrev:
    HåkanC skrev:
    "mjukostekrar"
    Professionella cykeltillverkare och hjulbyggare (systemhjul) har väl i princip slutat använda runda 2.0/1.5 mm ekrar för mtb-hjul. Varför? För att det är en daterad produkt. I ett 29" hjul sparar man ca 6 gram på att använda Revolution istället för Competition Race på ena sidan av hjulet vilket inte är värt besväret. Vill man ha lättast hjul väljer man Aero Lite / CX-Ray istället.

    Nej du har som ofta fel som professionell internetcyklist.
    Som vanligt har du svårt att definiera skillnaden på dina åsikter som kvalificerad tyckare och fakta från betydligt mer kunniga.

    DT Swiss bygger sina DH/AM finhjul/Alu med runda ekrar DT competition (2,0/1,6mm) medan kolhjulen med bladformade ekrar Aerolight (2,0/0,9mm).

    Skärmavbild 2019-04-20 kl. 10.07.59.png

    https://www.dtswiss.com
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2019-04-20 10:08 av konscious.

  • Re: Hjulbyggartråden

    Av:
    Bengt-re
    Dr_Rydell skrev:
    Viktigast ändå, och det som ej framkommit hittills, är att tömma tarmen ordentligt innan tävling. Någon påse Movicol och 15-20 droppar Cilaxoral kvällen innan gör att du kommer cykla skitfort, även med 200 g tyngre hjul. Du blir styvare i alla riktningar och nåt hekto mindre ”fjärdrad vikt” 💩💩💩

    Skippa vätska och kör med tomma vattenflaskor spar än mer vikt....

    "För en generation sedan behövde människan vila efter avslutad arbetsdag. Idag behöver de motion."


  • Re: Hjulbyggartråden

    Av:
    Manurhin2
    I min värld som inte verkar vara riktigt som andras så har jag byggt lätta lateralt styva ( fastän jag skulle kunna tumma på det till mtb i balongdäck ) hjul med allt lätt utom tyngre ekrar på en sida av anledning .
    Superlätt fälg / lätt däck med bra rull , har jag också lite tur orkar min ubersmala fälg på 22mm dra upp grovmönstret så långt som möjligt från gruset för ökad fart rakt fram .
    Låg roterande vikt och låg ofjädrad vikt .

    Ber redan nu om ursäkt för att jag har byggt fel 😉

    M

    ______________________________________________________________
    Inte fullt lika halvfet men tröttare .

  • Re: Hjulbyggartråden

    Av:
    Doctor C
    konscious skrev:
    DT Swiss bygger sina DH/AM finhjul/Alu med runda ekrar DT competition (2,0/1,6mm)...

    DT Competition är väl 2.0/1.8/2.0?
    Alternativt 1.8/1.6/1.8?
  • Re: Hjulbyggartråden

    Av:
    Dr_Rydell
    Bengt-re skrev:
    Dr_Rydell skrev:
    Viktigast ändå, och det som ej framkommit hittills, är att tömma tarmen ordentligt innan tävling. Någon påse Movicol och 15-20 droppar Cilaxoral kvällen innan gör att du kommer cykla skitfort, även med 200 g tyngre hjul. Du blir styvare i alla riktningar och nåt hekto mindre ”fjärdrad vikt” 💩💩💩

    Skippa vätska och kör med tomma vattenflaskor spar än mer vikt....
    Eller så lämnar du (tomma) flaskor och flaskställ hemma och spar ännu mer vikt.
  • Re: Hjulbyggartråden

    Av:
    Sixten Fors
    konscious skrev:
    Sixten Fors skrev:
    Professionella cykeltillverkare och hjulbyggare (systemhjul) har väl i princip slutat använda runda 2.0/1.5 mm ekrar för mtb-hjul. Varför? För att det är en daterad produkt. I ett 29" hjul sparar man ca 6 gram på att använda Revolution istället för Competition Race på ena sidan av hjulet vilket inte är värt besväret. Vill man ha lättast hjul väljer man Aero Lite / CX-Ray istället.
    Nej du har som ofta fel som professionell internetcyklist.
    Som vanligt har du svårt att definiera skillnaden på dina åsikter som kvalificerad tyckare och fakta från betydligt mer kunniga.
    DT Swiss bygger sina DH/AM finhjul/Alu med runda ekrar DT competition (2,0/1,6mm) medan kolhjulen med bladformade ekrar Aerolight (2,0/0,9mm).
    https://www.dtswiss.com

    Eh... det var väl just det jag skrev. Som enligt dig var "fel", som du "rättade" till exakt samma sak som jag skrev? :)

    Att t.ex DT Swiss och Roval har övergett Revolution 2.0/1.5 framför Comp Race 2.0/1.6 när det gäller runda ekrar.
    Och att man använder AeroComp/AeroLite mix eller AeroLite till de lättaste hjulen.
  • Re: Hjulbyggartråden

    Av:
    Sixten Fors
    konscious skrev:
    DT Swiss bygger sina DH/AM finhjul/Alu med runda ekrar DT competition (2,0/1,6mm) medan kolhjulen...

    Hur svårt kan det vara?

    DT Competition är antingen 2.0/1.8 mm eller 1.8/1.6 mm där ingen någonsin använder den senare.

    DT Competition Race är 2.0/1.6 mm. Det är alltså denna eker som på senare tid frekvent ersatt användandet av DT Revolution 2.0/1.5 mm. Av bland annat av DT, Roval m.fl. alltså de professionella byggarna av systemhjul.
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2019-04-20 15:15 av Sixten Fors.

  • Re: Hjulbyggartråden

    Av:
    HåkanC
    Tid = pengar och för en kommersiell tillverkare av fabriksbyggda systemhjul betyder det då förstås så snabbyggda hjul som möjligt.
    Självklart betyder det då även kompromisser (kanske tom nackdelar o svagheter) map andra egenskaper än just byggtiden.
    Att fabriksbyggda systemhjul specas för att byggas så billigt som möjligt för tillverkaren, (vilket betyder så snabbyggd konstruktion som möjligt med OK egenskaper, men inte mer än så), är väl inte förvånande för någon hoppas jag?
    Låg tillverkningskostnad och högt försäljningspris är det ju inte enbart tillverkare av fabriksbyggda systemhjul som siktar på.

    Frågan man som hjulbyggare av sina egna hjul bör ställa sig är då:
    Är detaljerade kopior av fabriksbyggda systemhjul de bästa hjulen för mina behov?
    Varför nöja sig med de begränsningar som finns i fabriksbyggda systemhjul när man ändå bygger själv?
    Varför inte speca, och bygga, bättre hjul själv, även om det betyder fyra fler ekrar och 10-20min längre byggtid?
    Typ: Varför inte hjul med 16st 1,8mm + 16st 1,5mm ekrar istf hjul med 28st 1,6mm ekrar (eller 14st 1,8mm + 14st 1,6mm ekrar)?
    Jag vet åtminstone vad jag skulle ha valt av de två valen. (Det senaste hjulet jag har byggt är ett 24-ekrat med radiella ekrar)


    Manurhin2 skrev:
    I min värld som inte verkar vara riktigt som andras så har jag byggt lätta lateralt styva ( fastän jag skulle kunna tumma på det till mtb i balongdäck ) hjul med allt lätt utom tyngre ekrar på en sida av anledning .
    Superlätt fälg / lätt däck med bra rull , har jag också lite tur orkar min ubersmala fälg på 22mm dra upp grovmönstret så långt som möjligt från gruset för ökad fart rakt fram .
    Låg roterande vikt och låg ofjädrad vikt .
    Låter intressant och som ett väl genomtänkt val.
    Berätta gärna mer, allra helst vilka delar du har använt till dina hjul och hur du resonerade när du valde dem.


    /Håkan



  • Re: Hjulbyggartråden

    Av:
    Sixten Fors
    HåkanC skrev:
    Tid = pengar och för en kommersiell tillverkare av fabriksbyggda systemhjul betyder det då förstås så snabbyggda hjul som möjligt. Självklart betyder det då även kompromisser (kanske tom nackdelar o svagheter) map andra egenskaper än just byggtiden. Att fabriksbyggda systemhjul specas för att byggas så billigt som möjligt för tillverkaren, (vilket betyder så snabbyggd konstruktion som möjligt med OK egenskaper, men inte mer än så), är väl inte förvånande för någon hoppas jag? Låg tillverkningskostnad och högt försäljningspris är det ju inte enbart tillverkare av fabriksbyggda systemhjul som siktar på.

    Frågan man som hjulbyggare av sina egna hjul bör ställa sig är då:
    Är detaljerade kopior av fabriksbyggda systemhjul de bästa hjulen för mina behov?
    Varför nöja sig med de begränsningar som finns i fabriksbyggda systemhjul när man ändå bygger själv?
    Varför inte speca, och bygga, bättre hjul själv, även om det betyder fyra fler ekrar och 10-20min längre byggtid?
    Typ: Varför inte hjul med 16st 1,8mm + 16st 1,5mm ekrar istf hjul med 28st 1,6mm ekrar (eller 14st 1,8mm + 14st 1,6mm ekrar)?
    Jag vet åtminstone vad jag skulle ha valt av de två valen. (Det senaste hjulet jag har byggt är ett 24-ekrat med radiella ekrar)

    Visst är det så att (bygg)tid = pengar och att cykeltillverkarna gillar snabb försäljning = mera pengar. Där säljargumenten är låg vikt och/eller kolfiber.

    Scott's billiga skicka-med-cykel-Syncroshjul med 1,8 mm oreducerade ekrar är billiga/snabba att bygga och håller nere katalogvikten = pengar till Scott. Specialized tidigare hjul med Revolutionekrar höll nere katalogvikten = pengar till Specialized.

    Min erfarenhet är att användare av båda dessa hjulen har haft oproportionerligt mycket problem med trasiga ekrar, då de vänder sig till mig för att bygga om hjulen. Specialized har klokt nog slutat med Revolution för att det troligtvis blev för många reklamationer.

    Nu är Specialized senaste grepp Roval CF-hjul-med-ny-cykel, där säljargumentet är kolfiber = pengar till Specialized. Klickar man hem en fin Stumpjumper för 63 K får man minsann kolfiberhjul https://www.specialized.com bestående av 30 mm CF-fälg, Formula fulnav där pawl-mekanisken rasar inom 6 månader och oreducerade 2,0 mm ekrar = hjulvikt inkl. TL-tape (fälgband) 2050 gram. För CF-hjul? På en svindyr cykel? Grattis :)

    Specialized Roval eftermarknadshjul däremot använder riktiga DT 350/240s nav och och riktiga Comp Race ekrar, där 29" hjulen väger från 1360 gram (Control SL 25 mm) till 1800 gram (Traverse 30 mm).
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2019-04-20 16:59 av Sixten Fors.

  • Re: Hjulbyggartråden

    Av:
    MiniGordini
    Jag behöver nya ekrar till hjulen på min gamla hoj, tydligen har nipplarna börjat ärja och släppa.
    Är runt 4500:- inkl. jobb en okej kostnad?
    Förstår att det är massor av tid som går åt.

    Men snål som jag är tänkte jag att jag slänger ut frågan innan jag gör något.
    Tydligen kostar ekrarna ca 50 kronor styck.

    Är på en gammal Epic: http://cyclesinlife.com
    En hoj jag fortfarande gillar som långloppshoj.
  • Re: Hjulbyggartråden

    Av:
    skier
    MiniGordini skrev:
    Jag behöver nya ekrar till hjulen på min gamla hoj, tydligen har nipplarna börjat ärja och släppa.
    Är runt 4500:- inkl. jobb en okej kostnad?
    Förstår att det är massor av tid som går åt.

    Men snål som jag är tänkte jag att jag slänger ut frågan innan jag gör något.
    Tydligen kostar ekrarna ca 50 kronor styck.

    Är på en gammal Epic: http://cyclesinlife.com
    En hoj jag fortfarande gillar som långloppshoj.

    Om det bara är nipplarna som ärgat räcker det väl att byta nipplar? Förslagsvis till mässing så slipper du det problemet i framtiden. För övrigt låter 50kr/st sjukt dyrt för ekrar. Platta fin-ekrar (cx-ray) brukar kosta hälften så mkt.
  • Re: Hjulbyggartråden

    Av:
    Manurhin2
    skier skrev:
    MiniGordini skrev:
    Jag behöver nya ekrar till hjulen på min gamla hoj, tydligen har nipplarna börjat ärja och släppa.
    Är runt 4500:- inkl. jobb en okej kostnad?
    Förstår att det är massor av tid som går åt.

    Men snål som jag är tänkte jag att jag slänger ut frågan innan jag gör något.
    Tydligen kostar ekrarna ca 50 kronor styck.

    Är på en gammal Epic: http://cyclesinlife.com
    En hoj jag fortfarande gillar som långloppshoj.

    Om det bara är nipplarna som ärgat räcker det väl att byta nipplar? Förslagsvis till mässing så slipper du det problemet i framtiden. För övrigt låter 50kr/st sjukt dyrt för ekrar. Platta fin-ekrar (cx-ray) brukar kosta hälften så mkt.

    Håller med , jag bytte samtliga mina nipplar på likadana Roval Control sl .
    Det är med största sannolikhet inget fel på ekrarna .

    M

    ______________________________________________________________
    Inte fullt lika halvfet men tröttare .

  • Re: Hjulbyggartråden

    Av:
    Crocko
    MiniGordini skrev:
    Jag behöver nya ekrar till hjulen på min gamla hoj, tydligen har nipplarna börjat ärja och släppa.
    Är runt 4500:- inkl. jobb en okej kostnad?
    Förstår att det är massor av tid som går åt.

    Men snål som jag är tänkte jag att jag slänger ut frågan innan jag gör något.
    Tydligen kostar ekrarna ca 50 kronor styck.

    Är på en gammal Epic: http://cyclesinlife.com
    En hoj jag fortfarande gillar som långloppshoj.

    50kr/eker kommer jag inte ens upp till när jag köper sapim super cx som är något av de dyraste man kan ekra med i stål, 10kr/st ger en kvalitativ rostfri eker.
    Vill man spara pengar kan man ju köpa materialet själv och demontera samt trä upp ekrarna och låta hjulbyggaren göra det svåra, mer än max 1000kr för att bygga upp och centrera ett hjul känns inte rimligt då en duktig byggare inte kommer spendera 1h / hjul.
  • Re: Hjulbyggartråden

    Av:
    marr
    Crocko skrev:
    MiniGordini skrev:
    Jag behöver nya ekrar till hjulen på min gamla hoj, tydligen har nipplarna börjat ärja och släppa.
    Är runt 4500:- inkl. jobb en okej kostnad?
    Förstår att det är massor av tid som går åt.

    Men snål som jag är tänkte jag att jag slänger ut frågan innan jag gör något.
    Tydligen kostar ekrarna ca 50 kronor styck.

    Är på en gammal Epic: http://cyclesinlife.com
    En hoj jag fortfarande gillar som långloppshoj.

    50kr/eker kommer jag inte ens upp till när jag köper sapim super cx som är något av de dyraste man kan ekra med i stål, 10kr/st ger en kvalitativ rostfri eker.
    Vill man spara pengar kan man ju köpa materialet själv och demontera samt trä upp ekrarna och låta hjulbyggaren göra det svåra, mer än max 1000kr för att bygga upp och centrera ett hjul känns inte rimligt då en duktig byggare inte kommer spendera 1h / hjul.

    För 4500 kan du köpa dig ett schysst par nya hjul....
  • Re: Hjulbyggartråden

    Av:
    MiniGordini
    Tack för tipsen ovan.

    Ska kika lite på hur man byter ekrar och var man köper dessa, kan ingenting om själva hjulbyggandet och det känns som det är en hyfsat hög inlärningströskel.
  • Re: Hjulbyggartråden

    Av:
    Rattnalle
    Nu missade jag diskussionen med ett par dar men tänkte bara flika in att jag som lagom ohändig amatör både byggt och sedan bytt fälg på mina am-hjul med DT Revolution ett par gånger utan att kvadda en enda eker. Dessutom håller de snällt för misshandel tills fälgarna är så skeva och buckliga att de inte går att hålla raka längre och det börjar bli svårt med tubeless.

    Senast häromdagen med EX511. Jäkla fippligt att få dit brickorna utan att tappa dem men annars trevlig fälg att bygga med, blev nästan helt rakt direkt efter att jag spänt upp dem hårt och jämnt.



    Innehåll: åsikter.
    Inlägget kan innehålla spår av fakta.

  • Re: Hjulbyggartråden

    Av:
    Manurhin2
    Det är nu någon intresserad kompetent Stockholmsboende hjulmicklare kan erbjuda sig att byta nipplarna åt
    MiniGordini mot en bråkdel av vad hans lbs försökt lura upp honom ? på .......

    M

    ______________________________________________________________
    Inte fullt lika halvfet men tröttare .

  • Re: Hjulbyggartråden

    Av:
    Doctor C
    MiniGordini skrev:
    Tack för tipsen ovan.
    Ska kika lite på hur man byter ekrar och var man köper dessa, kan ingenting om själva hjulbyggandet och det känns som det är en hyfsat hög inlärningströskel.
    Jag _tror_ att det är DT Revolution-ekrar på dina hjul, dvs reducerade 2.0/1.5/2.0. De kostar definitivt inte några 50 kronor, snarare runt 15 kronor styck. Om du bara scrollar upp i tråden så diskuteras denna typ av tunna ekrar. Vet inte om diskussionen har landat i något konkret men man är väl hyfsat överens om att det är svårare att bygga med dem. Kanske inte det mest lämpliga man kan ge sig på som nybörjare.

    CX-Ray är lättare att bygga med eftersom ekern erbjuder ett mothåll. Dock dyrare.

    Men som någon redan är inne på, det kanske räcker med att bara byta nipplar?
  • Re: Hjulbyggartråden

    Av:
    Kneecap
    Manurhin2 skrev:
    Det är nu någon intresserad kompetent Stockholmsboende hjulmicklare kan erbjuda sig att byta nipplarna åt
    MiniGordini mot en bråkdel av vad hans lbs försökt lura upp honom ? på .......

    M

    Tjena!

    Fniss..

    _______________________________________
    Så det så!

  • Re: Hjulbyggartråden

    Av:
    Doctor C
    Sixten Fors skrev:
    HåkanC skrev:
    "mjukostekrar"
    Professionella cykeltillverkare och hjulbyggare (systemhjul) har väl i princip slutat använda runda 2.0/1.5 mm ekrar för mtb-hjul. Varför? För att det är en daterad produkt. I ett 29" hjul sparar man ca 6 gram på att använda Revolution istället för Competition Race på ena sidan av hjulet vilket inte är värt besväret. Vill man ha lättast hjul väljer man Aero Lite / CX-Ray istället.
    Competition Race är helt klart trevligare att bygga med.
    Å andra sidan tycker jag inte att DT Revolution / Sapim Laser är något större problem på lågspänningssidan, lite beroende på nav och fälg. Tvärsnittsarean på en 1.5 mm reducerad eker är ungefär 70% av tvärtsnittsarean på en 1.8 mm reducerad eker. Enligt någon "regel" skall skillnaden i tvärsnittsarea motsvara skillnaden i ekerspänning mellan de två sidorna. I ett hjul med stor skillnad i spänning mellan DS / NDS kanske inte Revolution / Laser är ett så tokigt val?
  • Re: Hjulbyggartråden

    Av:
    etnica
    Köpte ett par xm481 fälgar. Följde med brickor som skall sitta mellan nippel o fälg som jag inte byggt med innan, står att dessa skall fettas in med dt swiss fett. Vad brukar ni använda för fett?

    Har Shimano fett och sram butter hemma, kanske funkar med det ?

Tyvärr, bara registrerade användare får skriva inlägg i detta forum.

Klicka här för att logga in