• Re: Hjulbyggartråden

    Av:
    marr
    freddag skrev:
    jag skruvade precis ihop ett nytt framhjul, j-bend-ekrar och trekors, men jag glömde bort att väva/fläta (korrekt svenskt ord för interlace:a?) ekrarna över-över-under. det innebar att ekrarna inte gick fritt för bromsoket. så jag ändrade på bromssidan.

    frågan är, tror ni jag behöver fläta även på högersidan? någon som har erfarenheter av att nipplarna skruvar ur sig? ser att straightpullhjulet ovan inte är flätat, t ex. kör ni gänglåsning med straightpull?

    Gör om, gör rätt säger jag.
  • Re: Hjulbyggartråden

    Av:
    Sixten Fors
    Jag kör alltid över-över-under (3-kors) eller över-under (vid 2-kors), även vid straightpull (oftast DT). För att det är så DT bygger sina systemhjul, exempelbild med XM1501 nedan. Jag kör nästan alltid gänglåsning, med DT Squorx Alu nipplarna som ingår med fälgen (DT använder själva i alla* sina systemhjul), eller med Sapim Polyax Alu + Loctite 248 Stick om jag köper lösa nipplar till icke-DT-fälgar.
    Nav1.png
  • Re: Hjulbyggartråden

    Av:
    marr
    Sixten Fors skrev:
    Jag kör alltid över-över-under (3-kors) eller över-under (vid 2-kors), även vid straightpull (oftast DT). För att det är så DT bygger sina systemhjul, exempelbild med XM1501 nedan. Jag kör nästan alltid gänglåsning, med DT Squorx Alu nipplarna som ingår med fälgen (DT använder själva i alla* sina systemhjul), eller med Sapim Polyax Alu + Loctite 248 Stick om jag köper lösa nipplar till icke-DT-fälgar.

    Ja, det är väl hela meningen enligt alla? Dvs att man går över, över och sen under med trekors? Har aldrig sett det byggas utan att fläta in den sista.

    Jag bygger dock utan gänglåsning(några har dock haft dtsquorx med prolock) , det har inte varit ett problem. Hjulen har hållt sig spända ändå.
  • Re: Hjulbyggartråden

    Av:
    freddag
    okej, tack :) jag gör om och gör rätt.
  • Re: Hjulbyggartråden

    Av:
    Albihn
    Kan någon hjälpa en nybörjare med ekerlängd till Newmen-fälg? Jag ska pilla med mitt första hjulbygge i sommarstugan men tror inte jag lyckas räkna fram rätt mått. Newmen Evolution SL X.A.25 29" och Hope Pro4 front 15x100, 28 ekrar, tre kors. Newmen anger:

    -A Spoke support diameter measurements are taken directly at the nipple seats!
    - A Spoke support diameter tolerance +1 mm
    - For use with MG-washers, calculate spoke length with above spoke support diameter. Then add 2mm (B) to your calculated spoke length.
    - MG-washers are always required for NEWMEN aluminium rims!
    - Recommended Nipple: Sapim Polyax Double Square 14G 16 mm
    - ERD = A Spoke support diameter + 2 x nippel head height

    "A spoke support diameter" är 600 mm för den aktuella fälgen. Jag har försökt använda Freespoke-kalkylatorn. Det jag inte blir klok på är sista punkten med Newmens definition av ERD. Ska jag verkligen lägga till nippellängden till de 600 mm när jag fyller i ERD i kalkylatorn?? I så fall blir resultatet jättelånga ekrar... Om jag istället utgår från 600 mm ERD och därefter lägger till 2mm för brickorna landar jag på 296,3 respektive 297,5.

    Och en nybörjarfråga till: de rekommenderar Sapim-nipplar. Går det inte att bygga med Squorx-nipplar på de fälgarna?
  • Re: Hjulbyggartråden

    Av:
    Ziltoid
    Jag behöver hjälp igen :-)

    Jag frågade för några månader sedan, men mycket vatten rinner under många broar...

    Har en 2019 Scott spark 950 som jag bygger om. Vill inte ha en RC, fel geometri, vill inte ha kolram(lång historia, jobbat med kolfiber), men vill ändå XC-tävla på min cykel så jag byter lite delar, drev, och försöker lätta den med något kilo eller två.

    Originalhjulen som sitter på, kan de med fördel bytas mot någonting lättare och starkare för en billig peng? Just nu är det rea på hjuldelar på Wiggle/chainreaction till exempel. Kan man plocka ihop grejer där på rean för ca 2000kr som ger mig hjul bättre än originalet?

    Med bättre menar jag i detta fallet hjul som är bättre till Dalsland XC, swix Uddevalla, orust mtbgiro, cykelvasan, och andra väldigt otekniska lopp. Originalhjulen behåller jag till stök och bröt, de nya jag vill bygga skall vara snabbare på flacken.
  • Re: Hjulbyggartråden

    Av:
    HåkanC
    Ziltoid skrev:
    de nya jag vill bygga skall vara snabbare på flacken.
    Om du inte vill ha aerohjul (vem vill det på CV?) så tror jag att du får störst "vinst" på flacken med däck med lågt rullmotstånd
    Typ Schwalbe Thunder Burt de finns i en version på endast 435g
    https://www.schwalbe.com
    https://www.bike24.com

    Men vill du ha hjul till de däcken som kanske inte är särskilt mkt snabbare, men som förhoppningsvis åtminstone känns snabbare,
    bör du välja delar som ger låg roterande vikt och hög lateral styvhet. Dvs i praktiken;
    -Lätt och styv fälg (navets vikt gör minimal skillnad, flänsplaceringen kan göra större skillnad)
    -Tillräckligt många ekrar, hellre 16 DT Comp + 16 DT Rev istf 24 DT Comp el likn)


    /Håkan



  • Re: Hjulbyggartråden

    Av:
    Sixten Fors
    Ziltoid skrev:
    Har en 2019 Scott spark 950 som jag bygger om.
    Vill XC-tävla på min cykel så jag byter lite delar, drev, och försöker lätta den med något kilo eller två.
    Originalhjulen som sitter på, kan de med fördel bytas mot någonting lättare och starkare för en billig peng? Just nu är det rea på hjuldelar på Wiggle/chainreaction till exempel. Kan man plocka ihop grejer där på rean för ca 2000kr som ger mig hjul bättre än originalet?
    Originalhjulen verkar ha: Shimano MT400 boost nav + Alexrims nitade fälgar 25 mm + 32 st 1,8 mm oreducerade ekrar. Skulle tro att std hjulset väger ca 2,1 kg eller något sådant? Väg hjulen så vet du.

    För 2000 kr får du inga hjul som är lättare/bättre än original. Wiggle/CRC har rätt uselt sortiment i sammanhanget.

    För 5000 kr kan du plocka ihop ett hjulset med DT350 SP IS Boost nav, DT XR391 25 mm fälgar, Sapim Race/D-Light mix ekrar och du har ett hjulset på 1695 gram. Byt från HG till xD body och från 18T till 36T SL StarRatchet så sparar du 35 gram till på baknavet. Hjulset 1660 gram, tillägg 650 kr.

    Skrota NX Eagle 11-50T fulkassetten som följer med cykeln och väger 615 gram.
    Köp en riktig GX Eagle 10-50T xD kassett som väger 450 gram. Kostar 1500 kr.

    Släng RT54 CL bromsskivorna (2x170 gram) och köp RT86 skivor (2x130 gram). Kostnad 750 kr.

    Sparad vikt: Hjulset 450 g, kassett 165 g, skivor 80 g, summa ca 700 g.

    För 8-9 K får du ett 1450 g hjulset med CF-fälgar istället för alu, alltså ytterligare 200 g lättare än ovan.
  • Re: Hjulbyggartråden

    Av:
    Ziltoid
    HåkanC skrev:
    Ziltoid skrev:
    de nya jag vill bygga skall vara snabbare på flacken.
    Om du inte vill ha aerohjul (vem vill det på CV?) så tror jag att du får störst "vinst" på flacken med däck med lågt rullmotstånd
    Typ Schwalbe Thunder Burt de finns i en version på endast 435g
    https://www.schwalbe.com
    https://www.bike24.com

    Men vill du ha hjul till de däcken som kanske inte är särskilt mkt snabbare, men som förhoppningsvis åtminstone känns snabbare,
    bör du välja delar som ger låg roterande vikt och hög lateral styvhet. Dvs i praktiken;
    -Lätt och styv fälg (navets vikt gör minimal skillnad, flänsplaceringen kan göra större skillnad)
    -Tillräckligt många ekrar, hellre 16 DT Comp + 16 DT Rev istf 24 DT Comp el likn)


    /Håkan

    Jag kör Vittoria Terreno resten av säsongen (semislicks) på de nya hjulen jag eventuellt bygger. Varför inte köra aero-fälgar? (Vad definerar aerofälg? Menar du en landsvägsfälg på mtb-nav?)

    På originalfälgarna kommer jag fortsätta köra Vittoria Barzo fram/Peyote bak för de stökigare loppen i år (Alliansloppet MTB till exempel)
  • Re: Hjulbyggartråden

    Av:
    Ziltoid
    Sixten Fors skrev:
    Ziltoid skrev:
    Har en 2019 Scott spark 950 som jag bygger om.
    Vill XC-tävla på min cykel så jag byter lite delar, drev, och försöker lätta den med något kilo eller två.
    Originalhjulen som sitter på, kan de med fördel bytas mot någonting lättare och starkare för en billig peng? Just nu är det rea på hjuldelar på Wiggle/chainreaction till exempel. Kan man plocka ihop grejer där på rean för ca 2000kr som ger mig hjul bättre än originalet?
    Originalhjulen verkar ha: Shimano MT400 boost nav + Alexrims nitade fälgar 25 mm + 32 st 1,8 mm oreducerade ekrar. Skulle tro att std hjulset väger ca 2,1 kg eller något sådant? Väg hjulen så vet du.

    För 2000 kr får du inga hjul som är lättare/bättre än original. Wiggle/CRC har rätt uselt sortiment i sammanhanget.

    För 5000 kr kan du plocka ihop ett hjulset med DT350 SP IS Boost nav, DT XR391 25 mm fälgar, Sapim Race/D-Light mix ekrar och du har ett hjulset på 1695 gram. Byt från HG till xD body och från 18T till 36T SL StarRatchet så sparar du 35 gram till på baknavet. Hjulset 1660 gram, tillägg 650 kr.

    Skrota NX Eagle 11-50T fulkassetten som följer med cykeln och väger 615 gram.
    Köp en riktig GX Eagle 10-50T xD kassett som väger 450 gram. Kostar 1500 kr.

    Släng RT54 CL bromsskivorna (2x170 gram) och köp RT86 skivor (2x130 gram). Kostnad 750 kr.

    Sparad vikt: Hjulset 450 g, kassett 165 g, skivor 80 g, summa ca 700 g.

    För 8-9 K får du ett 1450 g hjulset med CF-fälgar istället för alu, alltså ytterligare 200 g lättare än ovan.

    Jag köper vad du säger, body/kassetten kan bytas, likaså bromsskivor, och jag spar gärna några hundra gram på fälgarna. Mitt problem är ekonomin.... så jag kanske bör vänta ytterligare några månader och fortsätta spara.

    Finns det alternativ? Min förra cykel (Lapierre SL EDGE 629) hade smalare fälgar och de gjorde sitt jobb utmärkt till alla sorters lopp. Kan man få ihop någonting billigare och lättare om man väljer smalare fälg som gör sitt jobb bra på de okomplicerade ”körbararaktfram”-loppen? Typ kombinera Nukeproof horizon nav med en billig men smal och lätt fälg? Jag är kanske helt ute och svävar, det är därför jag ber om hjälp :)
  • Re: Hjulbyggartråden

    Av:
    Sixten Fors
    Nuke naven är tunga. Blir inte lättare än de du har.
  • Re: Hjulbyggartråden

    Av:
    ejma
    Ziltoid skrev:
    Varför inte köra aero-fälgar? (Vad definerar aerofälg? Menar du en landsvägsfälg på mtb-nav?)

    Om inte däcken är smalare än fälgen är paketet inte aero. Bladekrar typ Sapim cx ray borde sänka motståndet, speciellt om hjulen rullar snabbt.
  • Re: Hjulbyggartråden

    Av:
    Manurhin2
    ejma skrev:
    Ziltoid skrev:
    Varför inte köra aero-fälgar? (Vad definerar aerofälg? Menar du en landsvägsfälg på mtb-nav?)

    Om inte däcken är smalare än fälgen är paketet inte aero. Bladekrar typ Sapim cx ray borde sänka motståndet, speciellt om hjulen rullar snabbt.

    Något, för ganska mkt ( för ts) penningar.

    M

    ______________________________________________________________
    Inte fullt lika halvfet men tröttare .

  • Re: Hjulbyggartråden

    Av:
    Doctor C
    Ziltoid skrev:
    Jag köper vad du säger, body/kassetten kan bytas, likaså bromsskivor, och jag spar gärna några hundra gram på fälgarna. Mitt problem är ekonomin.... så jag kanske bör vänta ytterligare några månader och fortsätta spara.
    Jag tycker att du ska vänta och spara så att du har råd med uppgraderingar som gör skillnad. Som tidigare nämnts, för 5000 får du ett hjulset som är märkbart bättre än det du har idag. Kassetter och bromsskivor är också bra att byta om man jagar vikt men om man har en tight budget är det inte där man ska lägga resurserna anser jag.
  • Re: Hjulbyggartråden

    Av:
    HåkanC
    Ziltoid skrev:
    Finns det alternativ? Min förra cykel (Lapierre SL EDGE 629) hade smalare fälgar och de gjorde sitt jobb utmärkt till alla sorters lopp.
    Det finns alltid alternativ.
    Det var sådana jag försökte tipsa om tidigare: https://happyride.se

    Och som jag skrev där är det däcken som i praktiken kommer att göra mest för hastigheten
    Vad gäller hjulen är det rotationsvikten + den (laterala) styvheten som kan göra märkbar skillnad,
    i praktiken betyder det däckens + fälgens vikt och antalet ekrar. Navens och bromsskivornas vikt gör ingen märkbar skillnad.
    Däremot kan navens flänsplacering göra det (gärna tillsammans med styvare ekrar på hö sida bak + vä fram och asymmetriska fälgar)


    ejma skrev:
    Om inte däcken är smalare än fälgen är paketet inte aero.
    Nja, det är överdrivet.
    Men visst får man bäst resultat när fälgbredden matchar däcksbredden,
    men enl de vindtunnelmätningar jag har läst göra åtminstone några mm mismatchning ingen större skillnad
    Med en riktigt hög fälg minskar dessutom betydelsen mellan däcks- o fälg-bredd
    Men trots att jag inte har läst några vindtunnelmätningar av 50mm däck på 30mm breda fälgar har jag svårt att tro att det skulle ge särskilt mkt "aerovinst", kanske skulle vara annorlunda med en fälghöjd på 65-85mm eller mer
    Oavsett gör det aerohjul för Ziltoid ointressanta

    ejma skrev:
    Bladekrar typ Sapim cx ray borde sänka motståndet, speciellt om hjulen rullar snabbt.
    Även det är överdrivet, enl de vindtunnelmätningar jag har läst gör det 1-2W jmf med runda ekrar i 45km/h
    Det + deras höga pris borde göra dem ointressanta för Ziltoid jmf med DT Comp/DT Rev

    Doctor C skrev:
    Jag tycker att du ska vänta och spara så att du har råd med uppgraderingar som gör skillnad.
    +1

    Doctor C skrev:
    Kassetter och bromsskivor är också bra att byta om man jagar vikt men om man har en tight budget är det inte där man ska lägga resurserna anser jag.
    +1
    Ziltoid: Du får hitta den kombination av hjulegenskaper du vill ha och har råd med.
    Hjul som är snabba är inte alltid de som känns snabba och lätta hjul är inte alltid snabbare, eller känns inte ens alltid snabbare, särskilt inte om en stor del av viktbesparingen kommer från nav, kassett och bromsskiva.


    /Håkan



  • Re: Hjulbyggartråden

    Av:
    ostrand
    Efter att ha letat efter "rätt" hjulpar till min retro-stålracer (Daccordi med Campagnolo 11-delat) så är nästa alternativ att krypa till korset och bygga hjul själv. Min kravlista är kanske inte så komplicerad... men att hitta nya hjul som uppfyller dem verkar svårt, och begagnade hjulset som stämmer mot kravspecen växer inte heller på träd.

    - 700c
    - Fälgbroms
    - Silverfärgade / polerade nav, ekrar och fälgar
    - Body för Campa 11-delat
    - Ska tåla ca 100 kg (jag väger 80 och cykeln ca 10)
    - däckbredd max 25mm (pga ramen)

    Var börjar jag..?
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2019-07-23 10:18 av ostrand.

  • Re: Hjulbyggartråden

    Av:
    Ziltoid
    HåkanC skrev:
    Ziltoid skrev:
    Finns det alternativ? Min förra cykel (Lapierre SL EDGE 629) hade smalare fälgar och de gjorde sitt jobb utmärkt till alla sorters lopp.
    Det finns alltid alternativ.
    Det var sådana jag försökte tipsa om tidigare: https://happyride.se

    Och som jag skrev där är det däcken som i praktiken kommer att göra mest för hastigheten
    Vad gäller hjulen är det rotationsvikten + den (laterala) styvheten som kan göra märkbar skillnad,
    i praktiken betyder det däckens + fälgens vikt och antalet ekrar. Navens och bromsskivornas vikt gör ingen märkbar skillnad.
    Däremot kan navens flänsplacering göra det (gärna tillsammans med styvare ekrar på hö sida bak + vä fram och asymmetriska fälgar)


    ejma skrev:
    Om inte däcken är smalare än fälgen är paketet inte aero.
    Nja, det är överdrivet.
    Men visst får man bäst resultat när fälgbredden matchar däcksbredden,
    men enl de vindtunnelmätningar jag har läst göra åtminstone några mm mismatchning ingen större skillnad
    Med en riktigt hög fälg minskar dessutom betydelsen mellan däcks- o fälg-bredd
    Men trots att jag inte har läst några vindtunnelmätningar av 50mm däck på 30mm breda fälgar har jag svårt att tro att det skulle ge särskilt mkt "aerovinst", kanske skulle vara annorlunda med en fälghöjd på 65-85mm eller mer
    Oavsett gör det aerohjul för Ziltoid ointressanta

    ejma skrev:
    Bladekrar typ Sapim cx ray borde sänka motståndet, speciellt om hjulen rullar snabbt.
    Även det är överdrivet, enl de vindtunnelmätningar jag har läst gör det 1-2W jmf med runda ekrar i 45km/h
    Det + deras höga pris borde göra dem ointressanta för Ziltoid jmf med DT Comp/DT Rev

    Doctor C skrev:
    Jag tycker att du ska vänta och spara så att du har råd med uppgraderingar som gör skillnad.
    +1

    Doctor C skrev:
    Kassetter och bromsskivor är också bra att byta om man jagar vikt men om man har en tight budget är det inte där man ska lägga resurserna anser jag.
    +1
    Ziltoid: Du får hitta den kombination av hjulegenskaper du vill ha och har råd med.
    Hjul som är snabba är inte alltid de som känns snabba och lätta hjul är inte alltid snabbare, eller känns inte ens alltid snabbare, särskilt inte om en stor del av viktbesparingen kommer från nav, kassett och bromsskiva.


    /Håkan

    Tack för inputen! Originalhjulen är helt ok, och som ni säger ger det mig inget att byta om jag inte lägger en bra slant.

    ————————
    Ett sidospår då:

    Om jag vill bygga ett par billiga hjul med samma duglighet som originalhjulen, bara för att lära mig bygga och för att ha nånting att göra regniga dagar, hur billigt kan man bygga ett par sjyssta hjul som passar, med samma vikt/prestanda som de som sitter på redan? Vad ska jag leta efter för att ändå få så bra grejer som möjlig så billigt som möjligt?

    Man kan ju byta mot estetiskt mer tilltalande hjul när man ändå behöver något att pilla med ;)
  • Re: Hjulbyggartråden

    Av:
    Albihn
    *Bump*

    Någon? Kliar i fingrarna att klicka hem grejerna!

    Albihn skrev:
    Kan någon hjälpa en nybörjare med ekerlängd till Newmen-fälg? Jag ska pilla med mitt första hjulbygge i sommarstugan men tror inte jag lyckas räkna fram rätt mått. Newmen Evolution SL X.A.25 29" och Hope Pro4 front 15x100, 28 ekrar, tre kors. Newmen anger:

    -A Spoke support diameter measurements are taken directly at the nipple seats!
    - A Spoke support diameter tolerance +1 mm
    - For use with MG-washers, calculate spoke length with above spoke support diameter. Then add 2mm (B) to your calculated spoke length.
    - MG-washers are always required for NEWMEN aluminium rims!
    - Recommended Nipple: Sapim Polyax Double Square 14G 16 mm
    - ERD = A Spoke support diameter + 2 x nippel head height

    "A spoke support diameter" är 600 mm för den aktuella fälgen. Jag har försökt använda Freespoke-kalkylatorn. Det jag inte blir klok på är sista punkten med Newmens definition av ERD. Ska jag verkligen lägga till nippellängden till de 600 mm när jag fyller i ERD i kalkylatorn?? I så fall blir resultatet jättelånga ekrar... Om jag istället utgår från 600 mm ERD och därefter lägger till 2mm för brickorna landar jag på 296,3 respektive 297,5.

    Och en nybörjarfråga till: de rekommenderar Sapim-nipplar. Går det inte att bygga med Squorx-nipplar på de fälgarna?

  • Re: Hjulbyggartråden

    Av:
    Classe75
    Ziltoid skrev:
    Tack för inputen! Originalhjulen är helt ok, och som ni säger ger det mig inget att byta om jag inte lägger en bra slant.

    ————————
    Ett sidospår då:

    Om jag vill bygga ett par billiga hjul med samma duglighet som originalhjulen, bara för att lära mig bygga och för att ha nånting att göra regniga dagar, hur billigt kan man bygga ett par sjyssta hjul som passar, med samma vikt/prestanda som de som sitter på redan? Vad ska jag leta efter för att ändå få så bra grejer som möjlig så billigt som möjligt?

    Man kan ju byta mot estetiskt mer tilltalande hjul när man ändå behöver något att pilla med ;)
    Har gått i samma funderingar. Min slutsats blev att om ekonomin styr så är det billigare att köpa. Snabbt exempel nedan, med risken att trampa på ömma tår. Kan finnas billigare shoppar.
    Screenshot_20190723-114341_Chrome.jpg
    Samma på ihopkopplad på Bike24 kostar ~ 410 €.
  • Re: Hjulbyggartråden

    Av:
    marr
    Classe75 skrev:
    Ziltoid skrev:
    Tack för inputen! Originalhjulen är helt ok, och som ni säger ger det mig inget att byta om jag inte lägger en bra slant.

    ————————
    Ett sidospår då:

    Om jag vill bygga ett par billiga hjul med samma duglighet som originalhjulen, bara för att lära mig bygga och för att ha nånting att göra regniga dagar, hur billigt kan man bygga ett par sjyssta hjul som passar, med samma vikt/prestanda som de som sitter på redan? Vad ska jag leta efter för att ändå få så bra grejer som möjlig så billigt som möjligt?

    Man kan ju byta mot estetiskt mer tilltalande hjul när man ändå behöver något att pilla med ;)
    Har gått i samma funderingar. Min slutsats blev att om ekonomin styr så är det billigare att köpa. Snabbt exempel nedan, med risken att trampa på ömma tår. Kan finnas billigare shoppar.

    Samma på ihopkopplad på Bike24 kostar ~ 410 €.

    X392 kör vi på cykelcrossar. Hoppas du inte tänkt ha dem till mtb.
  • Re: Hjulbyggartråden

    Av:
    Doctor C
    Ziltoid skrev:
    Ett sidospår då:

    Om jag vill bygga ett par billiga hjul med samma duglighet som originalhjulen, bara för att lära mig bygga och för att ha nånting att göra regniga dagar, hur billigt kan man bygga ett par sjyssta hjul som passar, med samma vikt/prestanda som de som sitter på redan? Vad ska jag leta efter för att ändå få så bra grejer som möjlig så billigt som möjligt?

    Man kan ju byta mot estetiskt mer tilltalande hjul när man ändå behöver något att pilla med ;)
    Jag har byggt billiga och skapligt bra hjul med Shimano XT M8000-nav och Sixpack Sam fälgar som jag köpte billigt på utförsäljning från Bike24. Blandade Sapim Laser / DT Comp.

    M8000-naven är bra för pengarna och fälgar kan du försöka hitta på utförsäljning. Då kanske du kan komma undan med 2500 SEK. Men jag tycker fortfarande att det är bättre att spara de pengarna till ännu bättre hjul.
  • Re: Hjulbyggartråden

    Av:
    Sixten Fors
    Doctor C skrev:
    Ziltoid skrev:
    Ett sidospår då:

    Om jag vill bygga ett par billiga hjul med samma duglighet som originalhjulen, bara för att lära mig bygga och för att ha nånting att göra regniga dagar, hur billigt kan man bygga ett par sjyssta hjul som passar, med samma vikt/prestanda som de som sitter på redan? Vad ska jag leta efter för att ändå få så bra grejer som möjlig så billigt som möjligt?

    Man kan ju byta mot estetiskt mer tilltalande hjul när man ändå behöver något att pilla med ;)
    Jag har byggt billiga och skapligt bra hjul med Shimano XT M8000-nav och Sixpack Sam fälgar som jag köpte billigt på utförsäljning från Bike24. Blandade Sapim Laser / DT Comp.

    M8000-naven är bra för pengarna och fälgar kan du försöka hitta på utförsäljning. Då kanske du kan komma undan med 2500 SEK. Men jag tycker fortfarande att det är bättre att spara de pengarna till ännu bättre hjul.

    Funkar dåligt med xD kassett
  • Re: Hjulbyggartråden

    Av:
    Sixten Fors
    X392 ovan är en totalt ointressant old-school 20 mm smalfälg, dessutom billig/nitat. Bad ideal för 35.90€ /st https://www.starbike.com

    2x 64,9 € för XR391 är 25 mm, svetsad, inkl. nipplar och brickor https://www.starbike.com
    58,9 € för DT350 SP IS Boost fram https://www.starbike.com
    149,7 € för DT350 SP IS Boost xD bak https://r2-bike.com
    56x 0,65 € för Sapim Race SP ekrar https://www.bike24.com

    Summa 375 €. Bättre, lättare och mer prisvärda hjul än nitade smalhjulen från WP ovan.
  • Re: Hjulbyggartråden

    Av:
    NLC
    ostrand skrev:
    Efter att ha letat efter "rätt" hjulpar till min retro-stålracer (Daccordi med Campagnolo 11-delat) så är nästa alternativ att krypa till korset och bygga hjul själv. Min kravlista är kanske inte så komplicerad... men att hitta nya hjul som uppfyller dem verkar svårt, och begagnade hjulset som stämmer mot kravspecen växer inte heller på träd.

    - 700c
    - Fälgbroms
    - Silverfärgade / polerade nav, ekrar och fälgar
    - Body för Campa 11-delat
    - Ska tåla ca 100 kg (jag väger 80 och cykeln ca 10)
    - däckbredd max 25mm (pga ramen)

    Var börjar jag..?

    Börja med H+Son TB14 fyll på med Hope RS Road och DT Swiss Comp* eller Sapim Race*

    (*) ev med tunnare Rev/Laser på NDS

    ---------------------------------------------------
    Bullitt ger starka ben och glada barn

    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2019-07-23 14:44 av NLC.

  • Re: Hjulbyggartråden

    Av:
    Manurhin2
    Albihn skrev:
    *Bump*

    Någon? Kliar i fingrarna att klicka hem grejerna!

    Albihn skrev:
    Kan någon hjälpa en nybörjare med ekerlängd till Newmen-fälg? Jag ska pilla med mitt första hjulbygge i sommarstugan men tror inte jag lyckas räkna fram rätt mått. Newmen Evolution SL X.A.25 29" och Hope Pro4 front 15x100, 28 ekrar, tre kors. Newmen anger:

    -A Spoke support diameter measurements are taken directly at the nipple seats!
    - A Spoke support diameter tolerance +1 mm
    - For use with MG-washers, calculate spoke length with above spoke support diameter. Then add 2mm (B) to your calculated spoke length.
    - MG-washers are always required for NEWMEN aluminium rims!
    - Recommended Nipple: Sapim Polyax Double Square 14G 16 mm
    - ERD = A Spoke support diameter + 2 x nippel head height

    "A spoke support diameter" är 600 mm för den aktuella fälgen. Jag har försökt använda Freespoke-kalkylatorn. Det jag inte blir klok på är sista punkten med Newmens definition av ERD. Ska jag verkligen lägga till nippellängden till de 600 mm när jag fyller i ERD i kalkylatorn?? I så fall blir resultatet jättelånga ekrar... Om jag istället utgår från 600 mm ERD och därefter lägger till 2mm för brickorna landar jag på 296,3 respektive 297,5.

    Och en nybörjarfråga till: de rekommenderar Sapim-nipplar. Går det inte att bygga med Squorx-nipplar på de fälgarna?

    På fråga A så menas nippellängden det nippel bygger från fälgmåttet upp till botten på spåret i nippel, dvs 600 + några mm . Jag mäter alltid erd själv på fälgar jag ska använda innan jag beställer ekrar.
    Om din kalkylator använder samma mått vet jag inte, du får kolla.

    På fråga B vet vi inte eftersom vi aldrig använt mg.

    M

    ______________________________________________________________
    Inte fullt lika halvfet men tröttare .

  • Re: Hjulbyggartråden

    Av:
    Doctor C
    Sixten Fors skrev:
    Funkar dåligt med xD kassett
    1. Ziltoid har ingen XD-kassett och kanske inte heller kommer köpa en sådan
    2. Ziltoid ville bygga ok hjul för att lära sig/ha ngt att göra regniga dagar
  • Re: Hjulbyggartråden

    Av:
    Crocko
    NLC skrev:
    ostrand skrev:
    Efter att ha letat efter "rätt" hjulpar till min retro-stålracer (Daccordi med Campagnolo 11-delat) så är nästa alternativ att krypa till korset och bygga hjul själv. Min kravlista är kanske inte så komplicerad... men att hitta nya hjul som uppfyller dem verkar svårt, och begagnade hjulset som stämmer mot kravspecen växer inte heller på träd.

    - 700c
    - Fälgbroms
    - Silverfärgade / polerade nav, ekrar och fälgar
    - Body för Campa 11-delat
    - Ska tåla ca 100 kg (jag väger 80 och cykeln ca 10)
    - däckbredd max 25mm (pga ramen)

    Var börjar jag..?

    Börja med H+Son TB14 fyll på med Hope RS Road och DT Swiss Comp* eller Sapim Race*

    (*) ev med tunnare Rev/Laser på NDS

    Eller varför inte ett par ambrosio fälgar så blir det ännu snyggare hjul.
  • Re: Hjulbyggartråden

    Av:
    Classe75
    Sixten Fors skrev:
    X392 ovan är en totalt ointressant old-school 20 mm smalfälg, dessutom billig/nitat. Bad ideal för 35.90€ /st https://www.starbike.com

    2x 64,9 € för XR391 är 25 mm, svetsad, inkl. nipplar och brickor https://www.starbike.com
    58,9 € för DT350 SP IS Boost fram https://www.starbike.com
    149,7 € för DT350 SP IS Boost xD bak https://r2-bike.com
    56x 0,65 € för Sapim Race SP ekrar https://www.bike24.com

    Summa 375 €. Bättre, lättare och mer prisvärda hjul än nitade smalhjulen från WP ovan.
    Ville visa på att det ibland blir billigare att köpa byggda hjul.
    Även om du missade frakter på ~37 € så blir det helt rätt bättre hjul för pengarna. Blir allt lite sugen själv på att bygga igen...
  • Re: Hjulbyggartråden

    Av:
    Sixten Fors
    Classe75 skrev:
    Ville visa på att det ibland blir billigare att köpa byggda hjul.
    Även om du missade frakter på ~37 € så blir det helt rätt bättre hjul för pengarna. Blir allt lite sugen själv på att bygga igen...
    WP är billiga, men jag bygger hellre själv så att jag vet att det blir perfekt. Även ditt WP pris är väl utan frakt? Har inte kollat så noga i närtid, men de brukar väl ta 29 EUR i frakt för hjulset, eller? Plus ev. tillägg för betalningsmetod?

    StarBike har fri frakt om varukorgen är tillräckligt full, två fälgar och ett nav räcker kanske?
    Bike24 tar väl 4,99 EUR i frakt nuförtiden, R2 tar väl 9,50 EUR.

    Man får räkna på totalen inkl. frakt, kanske är det billigare att välja Bike24 eller R2 istället för orders hos båda.
  • Re: Hjulbyggartråden

    Av:
    Classe75
    Sixten Fors skrev:
    Classe75 skrev:
    Ville visa på att det ibland blir billigare att köpa byggda hjul.
    Även om du missade frakter på ~37 € så blir det helt rätt bättre hjul för pengarna. Blir allt lite sugen själv på att bygga igen...
    WP är billiga, men jag bygger hellre själv så att jag vet att det blir perfekt. Även ditt WP pris är väl utan frakt? Har inte kollat så noga i närtid, men de brukar väl ta 29 EUR i frakt för hjulset, eller? Plus ev. tillägg för betalningsmetod?

    StarBike har fri frakt om varukorgen är tillräckligt full, två fälgar och ett nav räcker kanske?
    Bike24 tar väl 4,99 EUR i frakt nuförtiden, R2 tar väl 9,50 EUR.

    Man får räkna på totalen inkl. frakt, kanske är det billigare att välja Bike24 eller R2 istället för orders hos båda.
    Helt rätt, missade WP frakt på 22€... hoppade i galen tunna där. 10 € extra om man använder PayPal.
    Tyvärr verkar StarBike bara sälja ekrar i 100 pack. Fast då till bra priser.
    Hade för övrigt helt missat StarBike. Får lägga in ett bokmärke på den säljaren.
  • Re: Hjulbyggartråden

    Av:
    ostrand
    Crocko skrev:
    NLC skrev:
    ostrand skrev:
    Efter att ha letat efter "rätt" hjulpar till min retro-stålracer (Daccordi med Campagnolo 11-delat) så är nästa alternativ att krypa till korset och bygga hjul själv. Min kravlista är kanske inte så komplicerad... men att hitta nya hjul som uppfyller dem verkar svårt, och begagnade hjulset som stämmer mot kravspecen växer inte heller på träd.

    - 700c
    - Fälgbroms
    - Silverfärgade / polerade nav, ekrar och fälgar
    - Body för Campa 11-delat
    - Ska tåla ca 100 kg (jag väger 80 och cykeln ca 10)
    - däckbredd max 25mm (pga ramen)

    Var börjar jag..?

    Börja med H+Son TB14 fyll på med Hope RS Road och DT Swiss Comp* eller Sapim Race*

    (*) ev med tunnare Rev/Laser på NDS

    Eller varför inte ett par ambrosio fälgar så blir det ännu snyggare hjul.

    Ok! Var handlar jag?
  • Re: Hjulbyggartråden

    Av:
    Doctor C
    Manurhin2 skrev:
    Albihn skrev:
    *Bump*
    Någon? Kliar i fingrarna att klicka hem grejerna!
    Albihn skrev:
    Kan någon hjälpa en nybörjare med ekerlängd till Newmen-fälg? Jag ska pilla med mitt första hjulbygge i sommarstugan men tror inte jag lyckas räkna fram rätt mått. Newmen Evolution SL X.A.25 29" och Hope Pro4 front 15x100, 28 ekrar, tre kors. Newmen anger:

    -A Spoke support diameter measurements are taken directly at the nipple seats!
    - A Spoke support diameter tolerance +1 mm
    - For use with MG-washers, calculate spoke length with above spoke support diameter. Then add 2mm (B) to your calculated spoke length.
    - MG-washers are always required for NEWMEN aluminium rims!
    - Recommended Nipple: Sapim Polyax Double Square 14G 16 mm
    - ERD = A Spoke support diameter + 2 x nippel head height

    "A spoke support diameter" är 600 mm för den aktuella fälgen. Jag har försökt använda Freespoke-kalkylatorn. Det jag inte blir klok på är sista punkten med Newmens definition av ERD. Ska jag verkligen lägga till nippellängden till de 600 mm när jag fyller i ERD i kalkylatorn?? I så fall blir resultatet jättelånga ekrar... Om jag istället utgår från 600 mm ERD och därefter lägger till 2mm för brickorna landar jag på 296,3 respektive 297,5.
    Och en nybörjarfråga till: de rekommenderar Sapim-nipplar. Går det inte att bygga med Squorx-nipplar på de fälgarna?

    På fråga A så menas nippellängden det nippel bygger från fälgmåttet upp till botten på spåret i nippel, dvs 600 + några mm . Jag mäter alltid erd själv på fälgar jag ska använda innan jag beställer ekrar.
    Om din kalkylator använder samma mått vet jag inte, du får kolla.
    På fråga B vet vi inte eftersom vi aldrig använt mg.
    M
    Jag mäter alltid ERD själv enligt definitionen som Manhurin2 beskriver. Det skiljer ofta från vad tillverkaren anger vilket egentligen inte är så konstigt då ERD är ett godtyckligt mått. Beträffande MG washer så brukar den (i de fall jag byggt med den) bygga 2 mm på ERD, inte 2 mm per eker (2 mm på ERD blir ca 1 mm längre eker). MEN detta kan skilja lite från en fälg till en annan beroende på hur fälgprofil och nippelhål är utformade. Det enda rätta är att mäta ERD med MG bricka för att vara på säkra sidan.

    (Jag gissar att 604 mm är lämpligt att använda i kalkylatorn men gissningar hör inte hit. Mät!)

    Squorx-nipplar borde gå att använda med MG washer (jag har iaf gjort det). Precis som Polyax-nipplarna har de en rund profil på huvudet. Sixten får rätta mig om jag har fel här.
  • Re: Hjulbyggartråden

    Av:
    Kema
    Doctor C skrev:
    Manurhin2 skrev:
    Albihn skrev:
    *Bump*
    Någon? Kliar i fingrarna att klicka hem grejerna!
    Albihn skrev:
    Kan någon hjälpa en nybörjare med ekerlängd till Newmen-fälg? Jag ska pilla med mitt första hjulbygge i sommarstugan men tror inte jag lyckas räkna fram rätt mått. Newmen Evolution SL X.A.25 29" och Hope Pro4 front 15x100, 28 ekrar, tre kors. Newmen anger:

    -A Spoke support diameter measurements are taken directly at the nipple seats!
    - A Spoke support diameter tolerance +1 mm
    - For use with MG-washers, calculate spoke length with above spoke support diameter. Then add 2mm (B) to your calculated spoke length.
    - MG-washers are always required for NEWMEN aluminium rims!
    - Recommended Nipple: Sapim Polyax Double Square 14G 16 mm
    - ERD = A Spoke support diameter + 2 x nippel head height

    "A spoke support diameter" är 600 mm för den aktuella fälgen. Jag har försökt använda Freespoke-kalkylatorn. Det jag inte blir klok på är sista punkten med Newmens definition av ERD. Ska jag verkligen lägga till nippellängden till de 600 mm när jag fyller i ERD i kalkylatorn?? I så fall blir resultatet jättelånga ekrar... Om jag istället utgår från 600 mm ERD och därefter lägger till 2mm för brickorna landar jag på 296,3 respektive 297,5.
    Och en nybörjarfråga till: de rekommenderar Sapim-nipplar. Går det inte att bygga med Squorx-nipplar på de fälgarna?

    På fråga A så menas nippellängden det nippel bygger från fälgmåttet upp till botten på spåret i nippel, dvs 600 + några mm . Jag mäter alltid erd själv på fälgar jag ska använda innan jag beställer ekrar.
    Om din kalkylator använder samma mått vet jag inte, du får kolla.
    På fråga B vet vi inte eftersom vi aldrig använt mg.
    M
    Jag mäter alltid ERD själv enligt definitionen som Manhurin2 beskriver. Det skiljer ofta från vad tillverkaren anger vilket egentligen inte är så konstigt då ERD är ett godtyckligt mått. Beträffande MG washer så brukar den (i de fall jag byggt med den) bygga 2 mm på ERD, inte 2 mm per eker (2 mm på ERD blir ca 1 mm längre eker). MEN detta kan skilja lite från en fälg till en annan beroende på hur fälgprofil och nippelhål är utformade. Det enda rätta är att mäta ERD med MG bricka för att vara på säkra sidan.

    (Jag gissar att 604 mm är lämpligt att använda i kalkylatorn men gissningar hör inte hit. Mät!)

    Squorx-nipplar borde gå att använda med MG washer (jag har iaf gjort det). Precis som Polyax-nipplarna har de en rund profil på huvudet. Sixten får rätta mig om jag har fel här.

    Heads up. Du sumpar garanti på fälgen om du använder annat än polyax-nipplar till Newmen fälgen. Märkligt men... Står i pappret som kom med fälgen.
  • Re: Hjulbyggartråden

    Av:
    Albihn
    Kema skrev:
    Doctor C skrev:
    Manurhin2 skrev:
    Albihn skrev:
    *Bump*
    Någon? Kliar i fingrarna att klicka hem grejerna!
    Albihn skrev:
    Kan någon hjälpa en nybörjare med ekerlängd till Newmen-fälg? Jag ska pilla med mitt första hjulbygge i sommarstugan men tror inte jag lyckas räkna fram rätt mått. Newmen Evolution SL X.A.25 29" och Hope Pro4 front 15x100, 28 ekrar, tre kors. Newmen anger:

    -A Spoke support diameter measurements are taken directly at the nipple seats!
    - A Spoke support diameter tolerance +1 mm
    - For use with MG-washers, calculate spoke length with above spoke support diameter. Then add 2mm (B) to your calculated spoke length.
    - MG-washers are always required for NEWMEN aluminium rims!
    - Recommended Nipple: Sapim Polyax Double Square 14G 16 mm
    - ERD = A Spoke support diameter + 2 x nippel head height

    "A spoke support diameter" är 600 mm för den aktuella fälgen. Jag har försökt använda Freespoke-kalkylatorn. Det jag inte blir klok på är sista punkten med Newmens definition av ERD. Ska jag verkligen lägga till nippellängden till de 600 mm när jag fyller i ERD i kalkylatorn?? I så fall blir resultatet jättelånga ekrar... Om jag istället utgår från 600 mm ERD och därefter lägger till 2mm för brickorna landar jag på 296,3 respektive 297,5.
    Och en nybörjarfråga till: de rekommenderar Sapim-nipplar. Går det inte att bygga med Squorx-nipplar på de fälgarna?

    På fråga A så menas nippellängden det nippel bygger från fälgmåttet upp till botten på spåret i nippel, dvs 600 + några mm . Jag mäter alltid erd själv på fälgar jag ska använda innan jag beställer ekrar.
    Om din kalkylator använder samma mått vet jag inte, du får kolla.
    På fråga B vet vi inte eftersom vi aldrig använt mg.
    M
    Jag mäter alltid ERD själv enligt definitionen som Manhurin2 beskriver. Det skiljer ofta från vad tillverkaren anger vilket egentligen inte är så konstigt då ERD är ett godtyckligt mått. Beträffande MG washer så brukar den (i de fall jag byggt med den) bygga 2 mm på ERD, inte 2 mm per eker (2 mm på ERD blir ca 1 mm längre eker). MEN detta kan skilja lite från en fälg till en annan beroende på hur fälgprofil och nippelhål är utformade. Det enda rätta är att mäta ERD med MG bricka för att vara på säkra sidan.

    (Jag gissar att 604 mm är lämpligt att använda i kalkylatorn men gissningar hör inte hit. Mät!)

    Squorx-nipplar borde gå att använda med MG washer (jag har iaf gjort det). Precis som Polyax-nipplarna har de en rund profil på huvudet. Sixten får rätta mig om jag har fel här.

    Heads up. Du sumpar garanti på fälgen om du använder annat än polyax-nipplar till Newmen fälgen. Märkligt men... Står i pappret som kom med fälgen.

    Tack för input! Hade hoppats på att kunna beställa allt på samma gång, men det är väl kanske bäst att köpa fälgen först och mäta som ni säger. Ska göra ett försök med Newmen-supporten också.
  • Re: Hjulbyggartråden

    Av:
    landen
    Screen Shot 2019-07-29 at 18.24.53.png

    Är det väl ocd:igt att störa sig på att det inte går att få loggan på ett DT 350 åt "rätt" håll? Är det bara för att de vill kunna fota skiten med skivbromsfästet med + loggan rättvänd. För baknavet är omvänt.
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2019-07-29 18:28 av landen.

  • Re: Hjulbyggartråden

    Av:
    Manurhin2
    landen skrev:


    Är det väl ocd:igt att störa sig på att det inte går att få loggan på ett DT 350 åt "rätt" håll? Är det bara för att de vill kunna fota skiten med skivbromsfästet med + loggan rättvänd. För baknavet är omvänt.

    För att hjulet ska bli snyggt ska ändå loggan bort 😎

    M

    ______________________________________________________________
    Inte fullt lika halvfet men tröttare .

  • Re: Hjulbyggartråden

    Av:
    Rattnalle
    Manurhin2 skrev:
    landen skrev:


    Är det väl ocd:igt att störa sig på att det inte går att få loggan på ett DT 350 åt "rätt" håll? Är det bara för att de vill kunna fota skiten med skivbromsfästet med + loggan rättvänd. För baknavet är omvänt.

    För att hjulet ska bli snyggt ska ändå loggan bort 😎

    M
    Precis. Det är inte en särskilt snygg klibba det där.



    Innehåll: åsikter.
    Inlägget kan innehålla spår av fakta.

  • Re: Hjulbyggartråden

    Av:
    Crocko
    Albihn skrev:
    Kema skrev:
    Doctor C skrev:
    Manurhin2 skrev:
    Albihn skrev:
    *Bump*
    Någon? Kliar i fingrarna att klicka hem grejerna!
    Albihn skrev:
    Kan någon hjälpa en nybörjare med ekerlängd till Newmen-fälg? Jag ska pilla med mitt första hjulbygge i sommarstugan men tror inte jag lyckas räkna fram rätt mått. Newmen Evolution SL X.A.25 29" och Hope Pro4 front 15x100, 28 ekrar, tre kors. Newmen anger:

    -A Spoke support diameter measurements are taken directly at the nipple seats!
    - A Spoke support diameter tolerance +1 mm
    - For use with MG-washers, calculate spoke length with above spoke support diameter. Then add 2mm (B) to your calculated spoke length.
    - MG-washers are always required for NEWMEN aluminium rims!
    - Recommended Nipple: Sapim Polyax Double Square 14G 16 mm
    - ERD = A Spoke support diameter + 2 x nippel head height

    "A spoke support diameter" är 600 mm för den aktuella fälgen. Jag har försökt använda Freespoke-kalkylatorn. Det jag inte blir klok på är sista punkten med Newmens definition av ERD. Ska jag verkligen lägga till nippellängden till de 600 mm när jag fyller i ERD i kalkylatorn?? I så fall blir resultatet jättelånga ekrar... Om jag istället utgår från 600 mm ERD och därefter lägger till 2mm för brickorna landar jag på 296,3 respektive 297,5.
    Och en nybörjarfråga till: de rekommenderar Sapim-nipplar. Går det inte att bygga med Squorx-nipplar på de fälgarna?

    På fråga A så menas nippellängden det nippel bygger från fälgmåttet upp till botten på spåret i nippel, dvs 600 + några mm . Jag mäter alltid erd själv på fälgar jag ska använda innan jag beställer ekrar.
    Om din kalkylator använder samma mått vet jag inte, du får kolla.
    På fråga B vet vi inte eftersom vi aldrig använt mg.
    M
    Jag mäter alltid ERD själv enligt definitionen som Manhurin2 beskriver. Det skiljer ofta från vad tillverkaren anger vilket egentligen inte är så konstigt då ERD är ett godtyckligt mått. Beträffande MG washer så brukar den (i de fall jag byggt med den) bygga 2 mm på ERD, inte 2 mm per eker (2 mm på ERD blir ca 1 mm längre eker). MEN detta kan skilja lite från en fälg till en annan beroende på hur fälgprofil och nippelhål är utformade. Det enda rätta är att mäta ERD med MG bricka för att vara på säkra sidan.

    (Jag gissar att 604 mm är lämpligt att använda i kalkylatorn men gissningar hör inte hit. Mät!)

    Squorx-nipplar borde gå att använda med MG washer (jag har iaf gjort det). Precis som Polyax-nipplarna har de en rund profil på huvudet. Sixten får rätta mig om jag har fel här.

    Heads up. Du sumpar garanti på fälgen om du använder annat än polyax-nipplar till Newmen fälgen. Märkligt men... Står i pappret som kom med fälgen.

    Tack för input! Hade hoppats på att kunna beställa allt på samma gång, men det är väl kanske bäst att köpa fälgen först och mäta som ni säger. Ska göra ett försök med Newmen-supporten också.

    Har byggt på newmen både med hope och newmen's egna nav, tyvärr var mina x25 med newman naven så har inget mått du kan planka direkt, men körde den andra beräkningen i DT kalkylator och någon till och fick samma resultat när man sett till att ta med brickan i beräkningen.

    När det gäller nipplar så säger jag att det spelar ingen som helst roll, DT squorx eller Sapim square eller vad de heter ser ju likadana ut, skall man följa newmen receptet vill ju de att man använder längre mässingsnipplar vilket knappast påverkar hållbarheten på fälgen. Bygg med den nippel du gillar men använd newmen's brickor så blir det bra, personligen föredrar jag DT nipplar då det går lättare att hitta rätt med verktyget när nippeln lutar lite innanför hålet men det är säkert bara en smakfråga.
  • Re: Hjulbyggartråden

    Av:
    Farbror_boris
    Vilse i djungeln och intresserad av att bygga mina första hjul, men har fastnat helt i fälgar och ekrar som behövs.
    Vilka fälgar bör jag kika på med följande önskemål?

    De kommer sitta på en gammal lvg stålhäst, 32 håls Surly ultra new flipflop nav, funka med 32mm 4season däck och är fälgbromsade.

    Tanken är att de ska få äta lite gravel och lätt terräng. Har tittat på köp/sälj och sett ett par h+son tb14 som verkar reko, men jag har svårt att avgöra hur stabila de är.

    Vad finns det för rimliga alternativ?

    Mvh
    Boris
  • Re: Hjulbyggartråden

    Av:
    jofahjalm
    DT Swiss R460 är en bra och billig fälg,
  • Re: Hjulbyggartråden

    Av:
    Bovelius
    Skall sätta ihop ett par nya hjul och valet står mellan

    https://www.lightbicycle.com

    https://www.nextie.net

    Har tänkt att rulla med 28 mm däck (5000tl) då ramen inte tar så mycket mer, frågan är vilka fälgar/bredd som passar bäst?
  • Re: Hjulbyggartråden

    Av:
    Farbror_boris
    jofahjalm skrev:
    DT Swiss R460 är en bra och billig fälg,

    Tack, ska kika på dom!
  • Re: Hjulbyggartråden

    Av:
    fredrik168
    landen skrev:


    Är det väl ocd:igt att störa sig på att det inte går att få loggan på ett DT 350 åt "rätt" håll? Är det bara för att de vill kunna fota skiten med skivbromsfästet med + loggan rättvänd. För baknavet är omvänt.

    Blir så med OSE nav!!😂😂😂
  • Re: Hjulbyggartråden

    Av:
    landen
    fredrik168 skrev:
    landen skrev:


    Är det väl ocd:igt att störa sig på att det inte går att få loggan på ett DT 350 åt "rätt" håll? Är det bara för att de vill kunna fota skiten med skivbromsfästet med + loggan rättvänd. För baknavet är omvänt.

    Blir så med OSE nav!!😂😂😂

    Tog ett tag innan jag fattade ;) men precis, riktigt B ser det ju ut.
  • Re: Hjulbyggartråden

    Av:
    Egress
    Byggde ett löjligt lätt hjul i veckan.

    Fälg: AX Lightness
    Nav: Extralite
    Ekrar: Berd

    Kunden gav oss fälgen och navet och bad om Berd-ekrar. Hans plan var att det skulle bli "världens lättaste framjul". Har inte kollat upp vad rekordet ligger på, men lätt blev det.
    299gram

    Tidigare i tråden visade jag ett annat bygge med Berd-ekrar. Kan nu rapportera att den kunden är sjukt nöjd med hjulen och säger att de är snärtiga, men med mycket komfort.

    101A0014-EEAF-430A-9D5B-E245A678EDE4.JPG
    IMG_4995.JPG

Tyvärr, bara registrerade användare får skriva inlägg i detta forum.

Klicka här för att logga in