• Re: Hjulbyggartråden

Av:
    Sambal Oelek
    DT Swiss Prolock ska inte användas med olja, antar att det är för att olja eller något försämrar låsningen. Borde vara samma där.

------------------------------------------------------------------
    MVH Sambal O. / Hammerhill Bikers

Av:
    nadderf
    Sambal Oelek skrev:
    DT Swiss Prolock ska inte användas med olja, antar att det är för att olja eller något försämrar låsningen. Borde vara samma där.

Skillnaden mot ProLock är väl att Sapim har en liten inbuktning i gängorna och ingen vätska som i ProLock. Så man borde kunna använda lättare olja om man vill minimera motståendet när man bygger

Av:
    VKruger
    vart handlar man hjul när man vill att någon annan ska bygga de åt en? actionsports? Wheel Project?

Av:
    landen
    VKruger skrev:
    vart handlar man hjul när man vill att någon annan ska bygga de åt en? actionsports? Wheel Project?

Jag tror det numera är Happykorrekt att hata på Actionsport, jag har dock bara bra erfarenheter därifrån. Så länge sakerna är rätt dimensioner så brukar det bli otroligt mycket billigare även om du mot förmodan måste lämna in hela bygget en gång till lokala LBS.

Har faktiskt försökt få Actionsport att inte bygga hjulen, utan bara skicka mig sakerna för samma pris, men det va tydligen inte ok.

Av:
    jij
    VKruger skrev:

r2-bike och justridingalong har byggt med jämn och bra ekerspänning.

Av:
    Sambal Oelek
    Byggde nytt häromdagen, har aldrig tidigare haft en sådan klassisk DT Swiss 240S, men nu var stunden inne att prova ett sånt nav. Först var jag ju tvungen att spana in star ratchet-konstruktionen. 18T har jag då alltså. Såg ju fint ut, fiffigt. Eftersom jag kladdade lite med fettet där så lade jag på lite extra på tänderna innan jag satte ihop allt igen.

Ja, så var det premiärturen då med nya hjulet. Jag håller upp cykeln och snurrar bakhjulet, det är extremt tyst detta nav, är det tyst runtomkring så hörs det ett litet tickande. Men när jag cyklar så hör man inte ens det. Det är med andra ord så gott som knäpptyst. Helt sjuk känsla, jag som kommer från Hope/Mavic till detta. Det är ju som magiskt nästan!

Men så är det så man börjar undra. Ska det vara såhär tyst? Kan det vara för jag lade i extra fett som det blev knäpptyst? Har försökt googla/youtuba lite men det är inget som visar på att det ska vara så gott som knäpptyst!? Det är inte så mycket fett att det inte fungerar iaf, för det gör det :) har inte märkt av några funktionsstörningar. En gång kanske den inte greppade iofs men det är bara enda gången under alla turer som jag kanske märkt något. Känns nästan för bra för att vara sant så jag måste kolla med Happy här.

_1010297.jpg

_1010299.jpg

_1010310.jpg

Av:
    Rattnalle
    Det är väldigt tyst en liten stund med nytt fett i men det går över.

Innehåll: åsikter.
    Inlägget kan innehålla spår av fakta.

Av:
    NLC
    Som tur är

---------------------------------------------------
    Bullitt ger starka ben och glada barn

Av:
    Rattnalle
    Jag brukar överdriva lite med fettet för att få njuta av tystnaden längre. Tyvärr verkar det ju fortfarande bara finnas dyra och obskyra tysta nav annars hade det stått högt på önskelistan till nästa cykel.

Av:
    Sambal Oelek
    ...mmhmm. Synd då, är rätt gött med tyst nav när man väl kommit över chocken ?

Av:
    Eveningstar
    Är det någon som testat de nya superlätta fälgarna från någon av de kinesiska tillverkarna och kan ge ett utlåtande?
    Light Bicycle's Flyweight
    Nextie's Ultralight
    Carbon bicycle's Windweight

Är de tokstyva och ocyklingsbara?
    Jättesköra och ömtåliga?
    Det bästa sedan sliced bread?
    Bara 40 gram lättare per fälg = total waste of money?

T.ex. denna 29" 29 mm ID, 360 vs 400 gram:
    Vanlig: http://www.carbonbicycle.cc
    Ny, lätt: http://www.carbonbicycle.cc

f.d. Cyklist.
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2019-09-26 18:34 av Eveningstar.

Av:
    HåkanC
    Eveningstar skrev:
    ????
    På vilket sätt skulle en fälgs styvhet kunna göra hjul ocyklingsbara?

/Håkan

Av:
    Manurhin2
    Eveningstar skrev:
    Är det någon som testat de nya superlätta fälgarna från någon av de kinesiska tillverkarna och kan ge ett utlåtande?
    Nextie's Ultralight

Jättesköra och ömtåliga?

Jag har ett hjulpar med LB flywheigt 280gs, styvheten är absolut inga problem med 28 ekrar i ett ballongdäck (2,25"). 1206g med dt240 systemnav och aerocomp/Light fram och bak.
    Har använt dom extremt lite pga skada men är helnöjd, det blev som jag tänkte.

M

Av:
    Eveningstar
    HåkanC skrev:
    Eveningstar skrev:
    ????
    På vilket sätt skulle en fälgs styvhet kunna göra hjul ocyklingsbara?

/Håkan
    Jag tycker det pratats ganska länge om att kolfiberfälgar är för styva och det har kommit en del alternativ som ska vara lite mjukare.
    T.ex. Zipp's nya MTB-hjul 3Zero Moto.

f.d. Cyklist.

Av:
    Ted_B
    Jag har kört med de här (det smalaste och lättaste alternativet) sedan förra året:
    https://www.ebay.co.uk

Jag komme inte att köra med lätta flimsiga alu-fälgar någon mer gång utan det blir kolfiber vid nästa hjulköp också.
    Då får man lätta och stabila hjul och slipper flexet i sidled som lätta alu-fälgar ger.
    Vikten på ovanstående par var ca 1410 gram med tubelesstape och ventiler.

Av:
    NLC
    Rattnalle skrev:
    Jag brukar överdriva lite med fettet för att få njuta av tystnaden längre. Tyvärr verkar det ju fortfarande bara finnas dyra och obskyra tysta nav annars hade det stått högt på önskelistan till nästa cykel.

Jag har ett vaknar från Novatec som är tyst som en mus. Men så är det ju varken dyrt eller premium.

---------------------------------------------------
    Bullitt ger starka ben och glada barn

Av:
    MiniGordini
    HåkanC skrev:
    Är du orolig över viktgränsen bör du välja fler ekrar, dvs hellre 32 istf 24(28?) och gärna även diffrentierade ekrar,
    dvs 1,8mm ekrar på hårt spända sidan och tunnare på den andra sidan, för bästa funktion bör skillnaden i tvärsnittsarea vara den samma som skillnaden i ekerspänning.
    Vad gäller andra tillverkare finns det många, jag är nöjd med de fälgar jag har handlat från https://www.lightbicycle.com

Ubbe73 skrev:
    Symmetriska eller asymmetriska?
    Asymmetriska är bättre, det ger hållbarare, styvare och även starkare hjul

/Håkan

Snor frågan och din expertis lite ;)

Ska i dagarna beställa färdigbyggda 29" XC hjul.

Nu lutar det åt att jag beställer hjul från Slowbuild.eu, om ingen bromsar mig och menar på att det finns bättre alternativ för pengarna.
    De har en serie de kallar för SMCI.
    Inre bredd 22, 25 eller 28mm.

De är rätt tillmötesgående, funderar på att ta frågan med dem om olika ekrar, som du skriver ovan.
    Är det vanligt att man bygger hjul på det sättet?

Fälgarna är assymetriska och han som svarat på mina frågor rekommenderade DT comp race 1.6 för god hållbarhet.
    Kan det vara en idé att försöka få till andra ekrar på dessa hjul?

Har ännu inte bestämt mig för fälgbredd.
    Brukar oftast ha Maxxis däck. Ibland 2,25" fram/bak. Även kört 2,35" fram ibland, inbillar mig att det gett bättre grepp när det svänger.

Är 25mm "rätt" fram/bak, eller ska man satsa på olika bredd?

Hojen till nästa år blir förmodligen en Scott Spark WC.
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2019-09-29 12:59 av MiniGordini.

Av:
    HåkanC
    MiniGordini skrev:

De är rätt tillmötesgående, funderar på att ta frågan med dem om olika ekrar, som du skriver ovan.
    Ja det är det, men det finns förstås även bra hjul med en och samma ekerdiameter på båda sidor av hjulet

MiniGordini skrev:
    Fälgarna är assymetriska och han som svarat på mina frågor rekommenderade DT comp race 1.6 för god hållbarhet.
    Varför inte fråga dem om det?
    Men om du vill kontrollera så kan du väl jämför ekerspänningsskillnaden mellan hö/vä-sida och se hur stor den verkar bli?
    Bra ekerlängdskalkylatorer ger även ekerspänningsskillnaden . Kolla tex på:
    http://kstoerz.com

Men ekerdimensioner är bara en faktor, för att få ett bra hjul är det många faktorer som skall samspela, vad gäller ekrar så hänger ekerdimensionerna även ihop med antalet ekrar och (förstås) fälgens egenskaper, ffa dess (laterala) styvhet

Det enklaste är förstås att bara välja det de rekommenderar och är vana att bygga med. Fördelen med välbyggda hjul överskuggar många andra detaljer.
    Även om du inte har skrivit det rent ut får jag lite intrycket av att du riskerar att överproblematisera specificeringen av dina nya hjul.
    Men du skall självfallet se till att få de delar som du vill ha och blir nöjd med.

MiniGordini skrev:
    Brukar oftast ha Maxxis däck. Ibland 2,25" fram/bak. Även kört 2,35" fram ibland, inbillar mig att det gett bättre grepp när det svänger.

Det vanligaste för XC-hjul är väl fälgar med 25 - 30 mm bredd. Men omm det inte är ngn avgörande skillnad i pris eller vikt så nlir det väl bra om väljer den fälgbredd som du tror är bäst?

/Håkan

Av:
    Rattnalle
    NLC skrev:
    Rattnalle skrev:

Jag har ett vaknar från Novatec som är tyst som en mus. Men så är det ju varken dyrt eller premium.
    Mm. Nu när du säger det är ju baknavet från Shimano på min pendlare också i princip tyst. Men det tror jag är för att det är döende.

Prio är ju grejer som håller för osmidigt kastande av cykel nedför berg. Det gallrar en del. Men tyst vore en schysst bonus.

Av:
    MiniGordini
    HåkanC skrev:
    MiniGordini skrev:

Ja det är det, men det finns förstås även bra hjul med en och samma ekerdiameter på båda sidor av hjulet

MiniGordini skrev:
    Men om du vill kontrollera så kan du väl jämför ekerspänningsskillnaden mellan hö/vä-sida och se hur stor den verkar bli?

Men ekerdimensioner är bara en faktor, för att få ett bra hjul är det många faktorer som skall samspela, vad gäller ekrar så hänger ekerdimensionerna även ihop med antalet ekrar och (förstås) fälgens egenskaper, ffa dess (laterala) styvhet

Det enklaste är förstås att bara välja det de rekommenderar och är vana att bygga med. Fördelen med välbyggda hjul överskuggar många andra detaljer.
    Även om du inte har skrivit det rent ut får jag lite intrycket av att du riskerar att överproblematisera specificeringen av dina nya hjul.
    Men du skall självfallet se till att få de delar som du vill ha och blir nöjd med.

MiniGordini skrev:

Det vanligaste för XC-hjul är väl fälgar med 25 - 30 mm bredd. Men omm det inte är ngn avgörande skillnad i pris eller vikt så nlir det väl bra om väljer den fälgbredd som du tror är bäst?

/Håkan

Tack för tips!
    Känner mig nog mogen för att dra iväg ett mail nu med mina önskemål.
    Fälgbredd vet jag inte vad som blir "bäst". Ingen prisskillnad och bara några gram upp i vikt.
    Får väl kasta tärning om det ;)

Vad gäller olika ekrar så ställer jag frågan och kör på det som han tycker blir bäst.
    Förstått att själva hantverket kan vara lika viktigt som materialet.

Av:
    fredrik168
    Sambon ska ha 29 till sommaren (27+ Nu) och hittat crest med dt 350 för 399€ !! Finns det bättre/billigare alternativ hon bör överväga???

Av:
    gandhi
    Jag vill ha tips på bra fälgar för året-runt-pendling.

Hjulen jag tänker brygga skall sitta på en singlespeed-cx med skivbromsar och genomgående axlar.
    Tubelesskompatibla, 32h (ev. 28h eller 36h), 27-30 mm breda (yttermått), framfälgen skall vara asymmetrisk och bakfälgen symmetrisk.

Fälgarna får inte vara för dyra och "fina" så jag är inriktad på aluminium, inte kolfiber.
    Kommer återanvända ett gammalt Hope Pro2 SS/Trials som baknav. Fram har jag inte kommit till än...

di2-bakväxel säljes:Ultegra di2 6870

Trek Checkpoint köpes:
    https://happyride.se

STULEN!:Transition Rapture
    ~Hjulbryggare~

What? No. We can't stop here. This is bat country.

Av:
    Freddie L
    MiniGordini skrev:
    HåkanC skrev:
    MiniGordini skrev:

MiniGordini skrev:

MiniGordini skrev:

/Håkan

Tack för tips!
    Känner mig nog mogen för att dra iväg ett mail nu med mina önskemål.
    Fälgbredd vet jag inte vad som blir "bäst". Ingen prisskillnad och bara några gram upp i vikt.
    Får väl kasta tärning om det ;)

Vad gäller olika ekrar så ställer jag frågan och kör på det som han tycker blir bäst.
    Förstått att själva hantverket kan vara lika viktigt som materialet.
    Kul! Jag kikar på samma hjul. Vilka nav kör du på?

/Fredrik

Av:
    Freddie L
    Någon som har erfarenhet eller läst något om Newmens nav? De heter visst ”Evolution gen 2” nu tror jag. Star ratchet osv. Ser bra ut. Kan det tänkas finnas någon anledning att välja dem framför Dt240?

/Fredrik

Av:
    MiniGordini
    Fredrik --> Jag kommer förmodligen välja DT 240, hade sådana på min gamla hoj, aldrig något krångel.

Av:
    Freddie L
    Ja, DT 240 är en klassiker. Det är aldrig fel.

/Fredrik

Av:
    Bzr
    MiniGordini skrev:

Nu lutar det åt att jag beställer hjul från Slowbuild.eu, om ingen bromsar mig och menar på att det finns bättre alternativ för pengarna.

Om du letar efter hjul i ca €1000-klassen kan jag tipsa om duke 6ters fälgar.

R2 bike erbjuder de med dt swiss 350 för €1187.

https://r2-bike.com

Jag tänkte passa på under black friday dagarna (r2 bike har svarat i mail att de kommer ha rea på custom hjul i oktober, vad exakt det betyder eller hur stor den är kan man bara spekulera i).

Kan vara bra att hålla i plånboken några veckor till då man ser vad shoparna erbjuder för reor.
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2019-09-30 12:38 av Bzr.

Av:
    Jensen
    Bzr skrev:
    MiniGordini skrev:

Om du letar efter hjul i ca €1000-klassen kan jag tipsa om duke 6ters fälgar.

R2 bike erbjuder de med dt swiss 350 för €1187.

https://r2-bike.com

Jag tänkte passa på under black friday dagarna (r2 bike har svarat i mail att de kommer ha rea på custom hjul i oktober, vad exakt det betyder eller hur stor den är kan man bara spekulera i).

Kan vara bra att hålla i plånboken några veckor till då man ser vad shoparna erbjuder för reor.

Det tråkiga med dem är ju den relativt låga viktgränsen.

===I Speed kills, but you get there faster I===

Av:
    NickPick
    Rent allmänt, är novatec cxd tubular ok hjul? Rätt billiga.

Av:
    Bzr
    Jensen skrev:
    Bzr skrev:
    Duke 6ters

Beror på vilken info man går på.

Dukes egna hemsida säger max rider weight 110kg.

Har varit i kontakt med r2 om samma fråga och de skriver såhär:

20190930_140013.jpg
    Screenshot_20190930-135930_Gmail.jpg

Tl;dr

R2 subbtraherar riderweight på deras info för att vara på säkra sidan.

Av:
    Leffe
    Rattnalle skrev:
    NLC skrev:
    Rattnalle skrev:

Mm. Nu när du säger det är ju baknavet från Shimano på min pendlare också i princip tyst. Men det tror jag är för att det är döende.

Prio är ju grejer som håller för osmidigt kastande av cykel nedför berg. Det gallrar en del. Men tyst vore en schysst bonus.

Angående tystheten så är jag väldigt nöjd med mitt nya XT-nav. Det surrar lite men i skogen hörs det inte och ju fortare man kör desto mindre låter det. Bra angreppsvinkel. Lätt och billigt är det också. Resten får tiden utvisa.

Av:
    Sambal Oelek
    Leffe skrev:
    Angående tystheten så är jag väldigt nöjd med mitt nya XT-nav. Det surrar lite men i skogen hörs det inte och ju fortare man kör desto mindre låter det. Bra angreppsvinkel. Lätt och billigt är det också. Resten får tiden utvisa.
    Ja jag har ett lite äldre XT-nav på min pendlingshoj som gått ca 18000 km snart och det har fungerat finemang utan underhåll och tyst är det. Väldigt tyst! Ett "Deore XT FH-M756-A". Glöm aldrig det! :) ska köpa ett sånt nästa bygge igen tror jag.

Av:
    Jensen
    Bzr skrev:
    Jensen skrev:
    Bzr skrev:
    Duke 6ters

Beror på vilken info man går på.

Dukes egna hemsida säger max rider weight 110kg.

Har varit i kontakt med r2 om samma fråga och de skriver såhär:

Tl;dr

R2 subbtraherar riderweight på deras info för att vara på säkra sidan.

Förklarar ju saken. För vikterna kändes låga för ett sådant känt märke.

===I Speed kills, but you get there faster I===

Av:
    happymtb.fr
    Hur kan man särskilja en DT 240 från en 350? Jag har ett baknav med 28 erkar, straightpull och centerlock-fäste. Etiketten togs bort av estetiska själ... ?

#===#==#=#=================================================
    184x44 Fox DHX RC4 coil, Manitou IRT, m.m. säljes: https://happyride.se

Av:
    Rattnalle
    happymtb.fr skrev:
    Hur kan man särskilja en DT 240 från en 350? Jag har ett baknav med 28 erkar, straightpull och centerlock-fäste. Etiketten togs bort av estetiska själ... ?
    Lägg det på en våg?

Av:
    Sixten Fors
    Eveningstar skrev:
    Nextie's Ultralight

Jättesköra och ömtåliga?

Jag har byggt två hjulset med den lättare 360 gram T800 fälgen, sitter på min Scale resp barnens Spark. Scalen har rullat 1700 km grusväg/xc med hjulen (och X-King 2.4" Protection) och än så länge håller de ihop. Jag väger 81 kg. Har byggt med CX-Ray fram och vänster bak, AeroComp höger bak. Beställde fälgarna här http://www.eiecarbon.com och de tyngre T700 finns här http://www.eiecarbon.com
    190425_EiE_29mm.jpg
    190604_EiE_A29SL_fram.jpg
    190602_EiE_A29SL_bak.jpg

Av:
    happymtb.fr
    Rattnalle skrev:
    happymtb.fr skrev:
    Lägg det på en våg?
    Nu sitter den monterat i ett hjul...

#===#==#=#=================================================
    184x44 Fox DHX RC4 coil, Manitou IRT, m.m. säljes: https://happyride.se

Av:
    Eveningstar
    Sixten Fors skrev:
    Eveningstar skrev:
    Nextie's Ultralight

Jättesköra och ömtåliga?

Jag har byggt två hjulset med den lättare 360 gram T800 fälgen, sitter på min Scale resp barnens Spark. Scalen har rullat 1700 km grusväg/xc med hjulen (och X-King 2.4" Protection) och än så länge håller de ihop. Jag väger 81 kg. Har byggt med CX-Ray fram och vänster bak, AeroComp höger bak. Beställde fälgarna här http://www.eiecarbon.com och de tyngre T700 finns här http://www.eiecarbon.com

Tack för svar både Manurhin2 och Sixten. Kör nog på den lättare versionen om nu kronan bara kunde stärka sig lite. =)

f.d. Cyklist.

Av:
    Sixten Fors
    Eveningstar skrev:
    Tack för svar både Manurhin2 och Sixten. Kör nog på den lättare versionen om nu kronan bara kunde stärka sig lite. =)
    Jag betalade 832 USD för fyra fälgar inkl. avgifter/frakt, plus 444 kr i Sverige för tull/moms.
    Komplett med DT350 SP IS Boost xD 36T ratchetnav och ekrar blev det 8400 kr per 1438 g hjulset. Helt ok :)

Av:
    landen
    Sådär, äntligen kan jag ta bort gissningsleken "ekerspänning" ur ekvationen. Kalibrerar helt enkelt park-tool-verktyget på tilltänkt eker inför varje bygge. Kostnad för hela riggen blev någonstans runt 600kr inklusive vågen. Allt utom just vågen köptes på Hornbach.

Vågen köptes här: https://www.amazon.co.uk

En vettig borrmaskin, metallborr, samt en bågfil gick även åt, men sånt har man ju :)

DSC07207.jpg

DSC07204.jpg

DSC07205.jpg

DSC07206.jpg
    Redigerad 2 gång(er). Senaste ändring 2019-10-14 21:00 av landen.

Av:
    MAMTB
    Snyggt bygge!

Av:
    edvin_m
    landen skrev:
    Sådär, äntligen kan jag ta bort gissningsleken "ekerspänning" ur ekvationen. Kalibrerar helt enkelt park-tool-verktyget på tilltänkt eker inför varje bygge. Kostnad för hela riggen blev någonstans runt 600kr inklusive vågen. Allt utom just vågen köptes på Hornbach.

En vettig borrmaskin, metallborr, samt en bågfil gick även åt, men sånt har man ju :)

Snyggt, får man låna? :)

Av:
    Rut-66
    landen skrev:

?

Av:
    Manofmanymissions
    Har sabbat min fälg och tänkte därför undersöka möjligheterna för att återanvända naven. Vad ska jag köpa? Har en hjulbyggare som kommer hjälpa mig sätta ihop grejerna. Behöver beställa något vettigt som passar med befintlig materiel.

Väger 70 kg. Cyklar XC. Tävlar ibland. Gillar lätta grejer.

Har dessa hjul:
    Bak: https://www.tritoncycles.co.uk
    Fram: https://www.cykloteket.se

Av:
    Sambal Oelek
    landen skrev:

coolt! Då har du den som referens ja. Men hur gör du sedan med hjulet? Tänkte först annat men nu efter att ha funderat flera sekunder till antar jag att du har en ekertensiometer då alltså? Verkligen seriöst isåfall :)

Tyvärr, bara registrerade användare får skriva inlägg i detta forum.

Klicka här för att logga in