• [OT] E10 bensin. Bra eller anus?

Av:
    Scubamike
    Jag har tydligen missat helt att blyfri 95 nu skall ersättas med E10. Alltså skall bränslet innehålla 10 % Etanol per liter. Är rätt kluven om detta är för det första bra för klimatet och för det abdra hur bra det är för motorn, kommer det att påverka något nämnvärt eller är det mest politik, vad tror ni?

Lista på bilar som kan köras med E10: http://www.e10bensiini.fi

*Lycka är för mig en fråga om matsmältning*

• Re: [OT] E10 bensin. Bra eller anus?

Av:
    johan44
    effektivaste sättet att få ut biobränsle i användning är låginblandning och så kommer det att vara ett tag. Sen hoppas jag på laddhybrider, toyota börjar sälja runt årsskiftet för 350-400 000:-/J :)

Av:
    Kneecap
    Tjena!

För miljön kommer det bli marginell skillnad.. Utsläppen per liter i tanken kommer minska med 5% men då bilarna måste gå med fetare blandning tack vara etanolens lägre energiinnehåll så ökar utsläppen per mil med några procent..
    Sen är ju etanol sisådär miljövänligt egentligen.. Och den etiska biten med skövling och förhållande nere i sydamerika kan man ju också ta i beaktelse..

Jag kommer köra på 98 istället även fast det går att köra etanol i alla tre bilarna..

Av:
    geologen
    Om motorn är gjord för det så...
    Fast jag tycker att etanol är en grov felsatsning. Laddhybrid med metanolbränslecell, och metanol från skogsråvara, det är nog det smartaste vi kan ha här i Sverige.

Betydligt snällare och trevligare i verkligheten än här på forumet - tro det eller ej!

Min nya blogg: http://wattperkilo.blogspot.se

Av:
    Little Stereo
    Fö är det i princip etanol inblandad i all bensin redan, farsans scooter dog av etanolupplösta packningar i motorn trots bara tankat "vanlig" bensin :-S T

Cyklar helst cyclocross

Av:
    iMats
    Kneecap skrev:
    -------------------------------------------------------

> Sen är ju etanol sisådär miljövänligt
    > egentligen.. Och den etiska biten med skövling
    > och förhållande nere i sydamerika kan man ju
    > också ta i beaktelse..

Mycket myter om det där... Såvitt jag vet odlas det mesta råvaran till etanol i Sao Paolo som inte ligger i närheten av regnskogar. Det finns säkert odlingar där man skövlat regnskog också. Mycket av den skövling som sker idag är däremot kopplat till sojaodlingar som används till djurfoder, en annan intressant diskussion...

Visst går det åt en del fossila bränslen till etanolproduktion också men nettot är helt ok. Däremot kan man nog ha lite invändningar mot odlingarna som knappast är miljövänliga, liksom övrigt konventionellt jordbruk.

Etanol är väl inte helt optimalt men alternativen är inte helt ekonomiska ännu.

Hur miljövänligt är bensin, från produktion till användande?

[/mats]

Av:
    davidi
    Scubamike skrev:
    > Lista på bilar som kan köras med E10: http://www.e10bensiini.fi

Tillverkaren rekommenderar 98 oktan till min bil, men denna finska site rekommenderar gladeligen att jag ska hälla i E10 i den istället. Det känns tryggt!

Av:
    brummeln
    Tydligen så är en Oljerigg helt koldioxidneutral vid tillverkning, transport till plats etc. Liksom alla provborrningar som tydligen inte kräver nån insats överhuvudtaget, liksom skytteltrafiken i helikoptern ut till dessa som är helt och hållet miljövänlig, inga utsläpp alls. För att inte tala om dom lyckligt lottade Nigerianska oljearbetarna när vi nu pratar etik.
    och
    och
    och
    Men det är gött med gratis boendeparkering i varje fall, det vet vi.
    :)

Av:
    iMats
    På tal om olja och regnskog: http://www.fria.nu

Btw, körde jag min förra bil på 20% etanol emellanåt och den blev en aning piggare, förbrukningen ökade en aning men inte speciellt mycket. Räknade på det och det blev något billigare att köra med högre etanolinblandning, kommer dock inte ihåg några siffror.

[/mats]

Av:
    oxr
    Etanolinblandningen har väl varit minst 5 procent sista fem åren så en höjning till 10 procent är väl inte så anmärkningsvärt.

* Man ska aldrig kasta saker - de kan vara bra att ha *

Av:
    AddeN
    +1 på iMats

Skövling av regnskog sker däremot för att ge plats åt betesmark iom en ökad export av billigt kött till Europa. Etanol kommer från sockerrörsodlingar som inte ligger i regnskogsområden utan längre söderut och närmre kusten.

Idag så är det iblandat 5% Etanol i bensin, men innan EU låg halten på upp emot 15% tidvis hos olika mackar för att det då var billigare. Men med EU kom renhetskrav på produkter, alltså att en produkt skall innehålla minst 95% av namngivet innehåll, därav sjönk etanolhalten till 5%.

Sen ska sägas att jag verkligen inte tror att Etanol kommer att lösa något, men det är ett övergångsbränsle/alternativ tillsvidare för att slippa iaf en del fossila utsläpp.

-:Bombing for peace is like fucking for virginity:-
    Världsmästare i Bike Pulling 2010-06-06 ;)

Av:
    MTBiker
    Jag kör 100% E85 in min Saab 9-5. Har gjort det sen det var ny för 2 år sedan. Tycker det är ett bra alternativ till bensin. Inte optimalt och inte ngn långsiktig lösning. Men tillräckligt bra och billigare än bensin iaf.

Dem etiska frågan är intressant. USA driver krig i områden där oljan finns. Antagligen av två anledningar. Dvs olja och skäggiga gubbar

Jag sysslar med foto oxå.
    www.eskillaago.com eller Instagram: @eskillaago

Av:
    geologen
    Koldioxidutsläpp hit eller dit är en ganska liten fråga. Det stora problemet med etanol från odlingar är att "etanolodlingen" riskerar att konkurrera ut matproduktion, med svält och högre matpriser som följd.

Metanol från skog, däremot, kan vi lösa på hemmaplan utan att tränga bort matproduktion.

Bilens största problem är ändå inte hur mycket koldioxid den släpper ut, utan bullret, de hälsoskadliga/giftiga komponenterna i avgaserna och partiklar från bromsar och däck/vägyta, försämringen av levnadsmiljön där bilismen dominerar, trafikskador, resursslöseriet (bilens råmaterial), den negativa effekten på bilisternas hälsa (brist på motion), den ekonomiska katastrofen bilen utgör för en inte oansenlig del av befolkningen och slutligen bränslets negativa miljökonsekvenser vid utvinning och transport!

Först när alla dessa problem är åtgärdade är det läge att börja fundera på koldioxidutsläppen!

Betydligt snällare och trevligare i verkligheten än här på forumet - tro det eller ej!

Av:
    actionbent
    E5 har vi kört länge på nu så skilnaden att köra på E10 blir inte stor, kommer ni håg vilket ramskri det var när Sydbensin sålde E15 och var billigaste mackarn. Jo, dom konkade rejält efter att några kunder klagade och skylde alla sina motorproblem på soppan.
    Etanol är och har alltid verit en dålig nödlösning. Brasilien tillverkar massor oldlat på "gammal" jordbruksmark, skövla regnskog och odla sojabönor ett år innan man börja med sockrör till etanol så blir etanolen okey då det inte skövlas för den. Usa kokar på majs så att exporten stannat av nästan helt, en av dom störst bidragande orsakerna till svälv i tredje världen. Majs har aldig varit i närheten av dagens priser innan etanoltillverkningen tog fart.

Tro nog att diesel är ett bättre alternativ idag, fast biogas är det bästa man kan välja idag. Då stannar alla pengar inom landet också då tillverkningen är lokal, tyvärr är det ännu ont om biogasmackar.

Av:
    iMats
    geologen skrev:
    > Koldioxidutsläpp hit eller dit är en ganska
    > liten fråga. Det stora problemet med etanol från
    > odlingar är att "etanolodlingen" riskerar att
    > konkurrera ut matproduktion, med svält och högre
    > matpriser som följd.

Nja, sojaodling till djurfoder är ett betydligt större problem just nu. Det är lite korkat på många vis men det är ju en annan diskussion.

> Metanol från skog, däremot, kan vi lösa på
    > hemmaplan utan att tränga bort matproduktion.

Absolut. Det har väl iofs sina risker i och med att det är väldigt giftigt.

> Bilens största problem är ändå inte hur mycket
    > koldioxid den släpper ut, utan bullret, de
    > hälsoskadliga/giftiga komponenterna i avgaserna
    > och partiklar från bromsar och däck/vägyta,
    > försämringen av levnadsmiljön där bilismen
    > dominerar, trafikskador, resursslöseriet (bilens
    > råmaterial), den negativa effekten på
    > bilisternas hälsa (brist på motion), den
    > ekonomiska katastrofen bilen utgör för en inte
    > oansenlig del av befolkningen och slutligen
    > bränslets negativa miljökonsekvenser vid
    > utvinning och transport!

Absolut igen!

[/mats]

Av:
    Mike_Dee
    BORT MED OT TRÅDARNA!!!!!!

Av:
    Scubamike
    +1 actionbent.

Verkar som att jag kanske har en bil som inte skall köras på E10. En s40 1,8 -00. Detta gäller GDI motorn vilken jag förmodligen har.

EDIT: Gällde inte min bil. *puh* 1,8i heter visst GDI motorn.

Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2011-03-01 13:50 av Scubamike.

Av:
    geologen
    För ett par år sen räknade jag ut att det skulle räcka med ca 12 procent mer elproduktion i landet för att direkt täcka bilismens hela energibehov. Alternativt att man sparar el i motsvarande grad och behåller elproduktionen på samma nivå.

Nackdelen är att batterier är tunga, miljöförstörande vid produktion och som avfall, resurskrävande (särskilt när det gäller vissa sällsynta metaller).

Jag lämnade in en av jobbets bilar på service på Ringön i veckan, och fick en ersättningsbil under tiden. Det visade sig vara en Toyota Auris, som väl är nästa generationens Prius. En elhybrid alltså.
    Den har regenerativ broms och fullhybriddrift. Stänger automatiskt av motorn vid stopp och även vid oaccelererad körning om batterinivån tillåter det. Startar med eldriften och tänder sen bränslemotorn när bilen fått lite fart. Eftersom man bromsar bort en mycket stor del av den mekaniska energin man fått från bränslet, så vinner man mycket på att ta tillvara den energin vid inbromsning och frigöra den vid acceleration från stillastående. Det sker helt utan att man märker det som förare, förutom på ljudet och på mätarna.

I slutet av varje körperiod (från att man startat bilen till avstängning) får man snittförbrukningen på en liten skala, och ibland ett textomdöme om man kört riktigt snålt. Jag klarade ca 0.50-0.55 L/mil vid blandad körning i tätortstrafik.

Om batteriet är tillräckligt uppladdat kan man köra en kortare sträcka på ren eldrift.

Jag måste säga att det var en trevlig körupplevelse!

Av:
    geologen
    iMats skrev:
    > Absolut. Det har väl iofs sina risker i och med
    > att det är väldigt giftigt.

Till skillnad från bensin, menar du? ;)

Men allvarligt, så bör man kunna lösa metanolens problem som bränsle med olika tillsatser för att ge färg på vätskan, synliga flammor, kraftig smak (nåt bittermedel, t ex) och eventuellt annat som krävs för att göra den så säker som möjligt.

Av:
    oxr
    Att matpriserna ökar beror framförallt på att långsiktigt arbete för att få till en fungerande jordbruksmarknad i västvärlden har börjat ge resultat. Det är helt sant att maten var billigare för några år sedan när västvärlden dumpade sitt enorma överskott i tredje världen och därigenom slog undan benen för den lokala produktionen.

* Man ska aldrig kasta saker - de kan vara bra att ha *

Av:
    geologen
    oxr skrev:
    > Att matpriserna ökar beror framförallt på att
    > långsiktigt arbete för att få till en
    > fungerande jordbruksmarknad i västvärlden har
    > börjat ge resultat. Det är helt sant att maten
    > var billigare för några år sedan när
    > västvärlden dumpade sitt enorma överskott i
    > tredje världen och därigenom slog undan benen
    > för den lokala produktionen.

Jag menade inte att det redan har hänt, utan att det riskerar att bli en konsekvens av "etanolodling" i framtiden.

Av:
    HåkanC
    geologen skrev:
    > en Toyota Auris,
    > som väl är nästa generationens Prius. En
    > elhybrid alltså.
    > Den har regenerativ broms och fullhybriddrift.
    > Stänger automatiskt av motorn vid stopp och även
    > vid oaccelererad körning om batterinivån
    > tillåter det. Startar med eldriften och tänder
    > sen bränslemotorn när bilen fått lite fart.
    > Eftersom man bromsar bort en mycket stor del av
    > den mekaniska energin man fått från bränslet,
    > så vinner man mycket på att ta tillvara den
    > energin vid inbromsning och frigöra den vid
    > acceleration från stillastående. Det sker helt
    > utan att man märker det som förare, förutom på
    > ljudet och på mätarna.
    >
    > I slutet av varje körperiod (från att man
    > startat bilen till avstängning) får man
    > snittförbrukningen på en liten skala, och ibland
    > ett textomdöme om man kört riktigt snålt. Jag
    > klarade ca 0.50-0.55 L/mil vid blandad körning i
    > tätortstrafik.

Inte särskilt imponerande jämfört med många (enbart) diesel-drivna miljö-bilar.
    Men du kanske är en blyfot bakom ratten?

/Håkan

Av:
    Scubamike
    > Inte särskilt imponerande jämfört med många
    > (enbart) diesel-drivna miljö-bilar.
    > Men du kanske är en blyfot bakom ratten?
    >
    >
    > /Håkan

Precis, kör blandad körning med en Passat diesel i tjänsten och lätt blyfot på ca 0,55 L/M, har mätt detta under ca 5000 mil nu.

Av:
    Jensen
    johan44 skrev:
    > effektivaste sättet att få ut biobränsle i
    > användning är låginblandning och så kommer det
    > att vara ett tag. Sen hoppas jag på laddhybrider,
    > toyota börjar sälja runt årsskiftet för
    > 350-400 000:-/J :)

du menar så som prius? som om man räknar in hela livscykeln, inkl. tillverkning och skrotning, är sämre för miljön än en stor amerikansk stadsjeep :D

===I Speed kills, but you get there faster I===

Av:
    Jensen
    kommer inte gå bra i min motor det där :D kör i o för sig diesel, så kanske inte ä så oväntat :D

Av:
    Fikasvettot
    Det är en del länder som minskar sina inhemska subventioner av livsmedel av pengabrist.
    Färsk artikel i Wall Street Journal om "bröd åt folket så de håller sig lugna". Det krävs dessutom en stor del fossilbränsle för att få mat på bordet, och oljepriset är på väg uppåt. Men jordbruk är alltför ofta subventionerat på mer eller mindre krångliga sätt, så att räkna ut den verkliga kostnaden är inte helt trivialt.

Inte för att det spelar nån roll för den hungrige fattiglappen.

Och skall man räkna energiförbrukning för en bil skall man räkna hela livscykeln. Tillverkningen står för en betydande del av den totala energiförbrukningen.

Av:
    Fikasvettot
    Jensen skrev:
    > du menar så som prius? som om man räknar in hela
    > livscykeln, inkl. tillverkning och skrotning, är
    > sämre för miljön än en stor amerikansk
    > stadsjeep :D

Nja, där hade de väl räknat helt tokigt om jag minns rätt? Men det gav ju fina rubriker och folk trodde uppenbarligen på det.

Edit:
    Lite koll på nätet visade att de tydligen använt väldigt fantasifulla siffror:
    - 90% av totala energiförbrukningen vid tillverkning (jag har generellt inte läst högre än 50%, vilket är illa nog).
    - Hummern skall hålla i 34,96 år!
    - De använder sig av nån märklig energienhet som de kallar "gigajuelles".
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2011-02-17 20:31 av Fikasvettot.

Av:
    Jensen
    Fikasvettot skrev:
    > Jensen skrev:
    > --------------------------------------------------
    > -----
    > > du menar så som prius? som om man räknar in
    > hela
    > > livscykeln, inkl. tillverkning och skrotning,
    > är
    > > sämre för miljön än en stor amerikansk
    > > stadsjeep :D
    >
    >
    > Nja, där hade de väl räknat helt tokigt om jag
    > minns rätt? Men det gav ju fina rubriker och folk
    > trodde uppenbarligen på det.
    >
    > Edit:
    > Lite koll på nätet visade att de tydligen
    > använt väldigt fantasifulla siffror:
    > - 90% av totala energiförbrukningen vid
    > tillverkning (jag har generellt inte läst högre
    > än 50%, vilket är illa nog).
    > - Hummern skall hålla i 34,96 år!
    > - De använder sig av nån märklig energienhet
    > som de kallar "gigajuelles".

möjligt. artiklarna om det där, pratade om att mineralierna till batterierna i den bilen bryts i Kanada, fraktas till Europa, förädlas, fraktas till kina, görs om till rätt format, fraktas till japan, görs om till batterier o monteras i bil. en bil som sen fraktas till t.ex. Europa. sen ska ju allt återvinnas oxå. även om den nu skulle vara lite miljövänligare, så tycker jag ändå att det snackas väldigt lite om den totala miljöpåverkan, om man nu ska snacka om miljöfrågor :D

Av:
    AddeN
    geologen skrev:

> Metanol från skog, däremot, kan vi lösa på
    > hemmaplan utan att tränga bort matproduktion.

Det mesta av ditt blaha är ju svarat på, men hur ska man göra i länder som inte har så mycket skog som Sverige?

Och redan idag används det mesta biomaterial som bränsle i kraftvärmeverk redan med över 100% verkningsgrad. Verkningsgraden att göra om skogsråvaror till metanol är rätt lågt, och lägger man därtill att en förbränningsmotor har ca 35% verkningsgrad i bästa fall så blir det ren energislöseri. Tänk primärenergi istället för att stirra in dig på ett område.

Jag själv har svårt att se någon förbränningsmotor som något bra alternativ oavsett bränsle. Det är stora problem att få till en storskalig produktion av biobränsle av något slag. Elbilen har god potential att bli framtidens fordon om man lyckas lösa problemen med dagens kassa batterier i samband med att skapa renare el världen över...

-:Bombing for peace is like fucking for virginity:-
    Världsmästare i Bike Pulling 2010-06-06 ;)

Av:
    geologen
    HåkanC skrev:
    > Inte särskilt imponerande jämfört med många
    > (enbart) diesel-drivna miljö-bilar.
    > Men du kanske är en blyfot bakom ratten?
    >
    >
    > /Håkan

Jag utmanar dig gärna på energisnål körning vilken dag som helst! Tro mig, jag är jävligt bra på att köra snålt. När jag var ute på en lång exkursion i en kurs körde vi med två likadana minibussar. Jag körde den ena och den andra kördes av en av lärarna. Efter första dagen tankade vi (båda var fulltankade vid avfärd) och bussen jag hade kört hade gjort av med ca 7-8 liter mindre jämfört med den andra. Då hade vi kört efter varandra hela sträckan.

Du kan ju inte jämföra med andra bilar, som kan ha helt andra förutsättningar.

Av:
    Fikasvettot
    Absolut borde man räkna hela livscykeln. Men just den "jämförelsen" verkar vara oerhört skevt gjord med dubblad livslängd för Hummern. Körsträckan verkar vara helt olika också. De har väl helt enkelt anpassat värden på de parametrar som ingår för att få ett resultat de vill ha.

Debatten kring energianvändning blir ju knappast bättre av att nån sprider lögner.

Och kan de inte stava till "joule" så tar jag inte deras rapport om energiförbrukning på allvar.

Av:
    HåkanC
    geologen skrev:
    > Tro mig, jag är jävligt
    > bra på att köra snålt.

I så fall blir ju din entusiasm över Toyotans förbrukning ännu mer svårbegriplig.

> Du kan ju inte jämföra med andra bilar, som kan
    > ha helt andra förutsättningar.

????
    Så länge det finns mer än en sorts bil måste vi väl jämföra olika bilar?

/Håkan

Av:
    geologen
    AddeN skrev:
    > geologen skrev:
    > -----
    >
    > > Metanol från skog, däremot, kan vi lösa på
    > > hemmaplan utan att tränga bort matproduktion.
    >
    > Det mesta av ditt blaha är ju svarat på, men hur
    > ska man göra i länder som inte har så mycket
    > skog som Sverige?
    >
    > Och redan idag används det mesta biomaterial som
    > bränsle i kraftvärmeverk redan med över 100%
    > verkningsgrad. Verkningsgraden att göra om
    > skogsråvaror till metanol är rätt lågt, och
    > lägger man därtill att en förbränningsmotor
    > har ca 35% verkningsgrad i bästa fall så blir
    > det ren energislöseri. Tänk primärenergi
    > istället för att stirra in dig på ett område.
    >
    >
    > Jag själv har svårt att se någon
    > förbränningsmotor som något bra alternativ
    > oavsett bränsle. Det är stora problem att få
    > till en storskalig produktion av biobränsle av
    > något slag. Elbilen har god potential att bli
    > framtidens fordon om man lyckas lösa problemen
    > med dagens kassa batterier i samband med att skapa
    > renare el världen över...

Jag håller i princip med dig, men tyvärr är dagens batterier inte realistiska för storskalig elbilsproduktion till "massorna". Räckvidden är för dålig, livslängden för kort, vikten för stor, resursförbrukningen outhållig och priset för högt. Den näst bästa alternativet är då ett bränsle baserat på en lättillgänglig råvara som vi har gott om. Visst, det löser inget problem på andra håll, men där har vi heller inget att säga till om.

Sen skrev jag iofs bränslecell, och där är verkningsgraden från bränsle till hjulaxel högre än för en förbränningsmotor typ Otto eller Diesel.

Av:
    geologen
    HåkanC skrev:
    > geologen skrev:
    > -----
    > > Tro mig, jag är jävligt
    > > bra på att köra snålt.
    >
    > I så fall blir ju din entusiasm över Toyotans
    > förbrukning ännu mer svårbegriplig.
    >
    > > Du kan ju inte jämföra med andra bilar, som
    > kan
    > > ha helt andra förutsättningar.
    >
    > ????
    > Så länge det finns mer än en sorts bil måste
    > vi väl jämföra olika bilar?
    >
    >
    >
    > /Håkan

Ja, bilarna ja, men min körning kan du inte jämföra med bilar jag inte körde!

Av:
    Fikasvettot
    Kör geologen snålare än snittet, eller andra förare under motsvarande förhållanden, spelar det väl ingen roll vilket bränsle bilen drivs med? Om man inte är intresserad av liter/mil. Fast det måttet blir ju tokigt när man jämför olika bränsleslag.

Av:
    Fässberg
    geologen skrev:
    > HåkanC skrev:
    > -----
    > > Inte särskilt imponerande jämfört med många
    > > (enbart) diesel-drivna miljö-bilar.
    > > Men du kanske är en blyfot bakom ratten?
    > >
    > >
    > > /Håkan
    >
    > Jag utmanar dig gärna på energisnål körning
    > vilken dag som helst! Tro mig, jag är jävligt
    > bra på att köra snålt. När jag var ute på en
    > lång exkursion i en kurs körde vi med två
    > likadana minibussar. Jag körde den ena och den
    > andra kördes av en av lärarna. Efter första
    > dagen tankade vi (båda var fulltankade vid
    > avfärd) och bussen jag hade kört hade gjort av
    > med ca 7-8 liter mindre jämfört med den andra.
    > Då hade vi kört efter varandra hela sträckan.
    >
    > Du kan ju inte jämföra med andra bilar, som kan
    > ha helt andra förutsättningar.

fast det var ju inte din förmåga att köra snålt som ifrågasattes utan snarare att man kunde köra en dieselbil lika snålt....

Av:
    HåkanC
    0,55l/mil är inte imponerande för moderna, bränslesnåla, bilar utan hybridteknik.
    Särskilt inte för en förare som skryter med sin 'snålkörning'.

/Håkan

Av:
    Fikasvettot
    Tur att det inte var en gasdriven bil som det jämfördes med. Där mäts tanken i kubikmeter. 1000 gånger högre förbrukning än med flytande bränslen.

Om man nu är intresserad av irrelevanta jämförelser.

Av:
    geologen
    HåkanC skrev:
    > 0,55l/mil är inte imponerande för moderna,
    > bränslesnåla, bilar utan hybridteknik.
    > Särskilt inte för en förare som skryter med sin
    > 'snålkörning'.

Som sagt, fixa fram två likadana bilar så kör vi, Herr Hånfull!

Av:
    Jensen
    är ändå förundrad över att vi inte har mer biodiesel här i landet, o att det inte satsas mer på det. skulle i o för sig kunna vara att vissa tillverkare inte godkänner det med deras partikelfilter

Av:
    Ola
    Jag tycker det är alkoholmissbruk att bränna den i motorn.

Av:
    geologen
    Ola skrev:
    > Jag tycker det är alkoholmissbruk att bränna den
    > i motorn.

Även metanol? ;)

Av:
    HåkanC
    Enl http://www.toyota.se skall en Auris HSD dra 0,38l/mil i stadstrafik.
    (Trots ditt 'skryt' verkar du alltså i praktiken vara en blyfot, åtminstone i stadstrafik.)

0,55l/mil är 45% mer och jämfört med andra bilar, även de utan hybridteknik, inte särskilt
    imponerande.
    Här kan den som är intresseard själv jämföra: http://www.miljofordon.se

/Håkan

Av:
    Peadalisten
    HåkanC skrev:
    > 0,55l/mil är inte imponerande för moderna,
    > bränslesnåla, bilar utan hybridteknik.
    > Särskilt inte för en förare som skryter med sin
    > 'snålkörning'.
    >
    >
    >
    >
    > /Håkan

Håkan jag får hålla med, jag kör min Audi Avant A4 2.0 TDI tjänstebil på under 0.53L/10km - i snitt på en månad - ligger på min, 2500km per månad i snitt.
    6 växlad diesel med start/stopp funktion,AC o en massa elprylar.

En kollega kör sin Passat Variant med motsvarande motor och teknologi på under 0.44L/10km vid samma sträcka...
    Den har "gröna" däck av lite annan dimension, och extremt aerodynamisk - dessutom stängs brännsletillförseln till motorn snabbare- vilket ger en mer ryckig känsla - men snål är den.

Det stora är väl inte att el/elhybrid/diesel är bättre för miljön som fordon utan att tillverkningen av en NY bil ihop med sin presumativa energikälla förbrukar mer energi än vad bilen behöver under sin livstid !?!
    Frågan om vilken energikälla den använder är ju minimal ändå..grejen är att det borde sluta tillverkas fordon - (säger en som kör min 2500km/månad)

.

Av:
    geologen
    Mitt exempel var inte från landsvägskörning, utan körning till största delen på smågator i villaområden och genomfartsgator. Fartbulor, dolda korsningar, 30-zoner, backiga områden, blandat med kortare sträckor på 70-skyltad motorväg.

Tyvärr, bara registrerade användare får skriva inlägg i detta forum.

Klicka här för att logga in