• Hembygge, Cykelram i kolfiber!!

Av:
    august_o
    Hej!

Jag ligger i startgroparna gällande ett nytt projekt.. Förra året byggde jag en cykel utav trä, materialvalet berodde på att det var ett billigt material och enkelt att hantera (behöver inte direkt kunna svetsa). Resultatet blev hyfsat, cykeln går att sitta på och rulla med, men den håller tyvärr inte för att trampa.

För årets projekt har budgeten ökats och svårighetsgraden tillsammans med det, därför behöver jag hjälp från rutinerade cykelmekare! Min ide är att bygga en cykel i kolfiber, som rubriken säger. Jag har läst på en hel del om hur jag ska göra för att gå tillväga, vilka material som jag ska använda, hur jag ska applicera kolfibern osv.

Till att börja med behöver jag beställa hem en del delar och det är här som det blir lite för mycket på en gång...

Det jag ska beställa är alltså:
    Vevhushylsa
    Styrrör (om det är desamma som Head tube)
    rear dropouts (vet inte vad det heter på svenska)
    rear break bosses
    kort sadelrör
    Cable stops

Jag kommer att använda min Nishiki hybrid comp 2008 som mall vid bygget men det går inte att beställa liknande delar av nishiki själva utan jag har hittat en hemsida där det går att beställa cykelramsdelar, www.cycle-frames.com.

Det är styrröret som är mitt stora bekymmer, jag har ingen aning om vad som är vanliga dimensioner och vilka styrör som passa med olika styrlager.
    Vad är det som behövs för att styrningen ska fungera korrekt?, är det styrrör, styrlager och gaffel allt som behövs eller?

/august
  • Re: Hembygge, Cykelram i kolfiber!!

Av:
    Crazy Chester
    http://happymtb.org

http://happymtb.org
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2011-03-15 18:33 av Crazy Chester.

Av:
    Freddo
    http://www.bikeforest.com
    http://mitpress.mit.edu
    http://www.instructables.com

Lycka till!

Av:
    august_o
    Tack för länkarna!

Nu har jag varit i kontakt med skeppshult och de ska skicka mig båda rörhylsorna till vevlagret och till styrhuvudet, helt gratis också :) Jag hoppas att jag kan hitta styr- och vevlager som passar till dessa hylsor utan att de måste modifieras innan.

Sedan blir det väl till att beställa dropouts, antingen från ceeway elller från nova cycles, beroende på vad som blir billigast och bäst..

Nu ska jag fixa en frigolitskärare så jag kan skära ut formen på ramdelarna sedan.

/august

Av:
    Anders H
    Från Ceeway kan du beställa Columbus gaffeländar med en ganska lång pinne att stoppa in i kolfibern. På flera andra är bara en liten plupp på någon cm eller så, förmodligen avsedda att svetsas i aluramar. Frigoliten går även bra att såga med sticksåg. När det gäller styrröret så är det obearbetat om du har otur. Det jag fick från Ceeway var liksom bara ett ämne och jag fick be en kompis att svarva bort onödigt gods, sticka av röret i rätt längd och svarva till lagerlägena. Det lär även vara så att man bättre undviker korrosion om man lägger ett glasfiberlager mellan kolfibern och metallen. Lycka till!

Landsvägsräser med bockhornsstyre och fingertoppsbromsar - Lycklig ändå!

Av:
    august_o
    Anders H skrev:
    -------------------------------------------------------
    > Från Ceeway kan du beställa Columbus
    > gaffeländar med en ganska lång pinne att stoppa
    > in i kolfibern.

Tack för tipset! köpte du break bosses och det korta sadelröret från ceeway också eller? Det är ju ganska svårt att veta vad man ska gå på när det finns så många olika alternativ! :)

Av:
    august_o
    Har kollat lite på det här bike CAD programmet och det verkar ju väldigt bra! Har gjort en prototyp på hyr jag har tänkt mig att den ska se ut.

Kommentera gärna dimensionerna om det är något som ser konstigt ut! Jag är ju ganska lång (198cm) så sadelstolpen blir ganska hög men så ska det väl vara?

/august
    cykeldimensioner.jpg

Av:
    sebastian_nurmela
    framgaffeln ser väldigt lång ut men du har ju använt en hybrid som mall, breda däck ? dämpad 700c framghaffel ? tror faktiskt du måste köra med lite längre kedjestag om du ska ha bredare däck än 25mm där bak. 430~450
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2011-03-18 22:10 av sebastian_nurmela.

Av:
    Anders H
    Vad ska du ha för bromsar? Jag byggde ju en räser helt och hållet och det enda jag beställde till bromsarna var en brygga till bakgaffeln (som jag nästan kunde ha struntat i)och några wirestopp. Jag löste problemet med sadelstolpen på så sätt att jag laminerade in en sadelstolpsadapter från 27,2 till 31,6 (är det väl) i sadelstolpsröret. Det gick väldigt smidigt.

Av:
    august_o
    Anders H skrev:
    > Jag löste problemet med sadelstolpen på så sätt att jag laminerade in en sadelstolpsadapter från 27,2 till 31,6 >(är det väl) i sadelstolpsröret.

Smart att ta en sadelstoplsadapter, får köra på det! Angående bromsarna har jag (som vanligt :)) inte så bra koll men det som finns är väl antingen cantilvever broms, v-broms och skivbroms att välja mellan.. u-broms känns ju som om det är lite 80-tal... ska man ha skivbroms måste jag ju också har gaffeländar som passar till det, så det lättaste är väl att köra på något av de två första.

Jag vet dock inte vilka break Bosses som jag bör använda för att fästa bromsarna. Använder man den här bromsbryggan du pratar om för att stabilisera sadelstagen (heter det så?) i sidled eller använde du en Side-pull calliper brake? Side-pull calliper brake kanske är lättast att använda?

Jag har tänkt att det kanske skulle behövas ett längre kedjestag än vad jag har på bilden där, hjulet tar ju nästa i sadelstolpen, men däcken ska ju vara tunna, det är ju en racer det ska bli :)

/tack för all respons!

Av:
    Anders H
    Om man bygger en räser så använder man ju kaliperbromsar och då behövs ju inga "brake bosses" utan bara ett hål i centrum av bakgaffeln. Hålet bör väl vara förstärkt med metall och det var därför jag satte en bromsbrygga där, en sån här:

015_FIFTEEN_ALUMINIUM2003.jpg

men det går naturligtvis att lösa på annat sätt. Om man väljer en Y-formad bakgaffel kan man säkert bygga in en liten alu-klump som är borrad i rätt dimensioner för skruven och muttern till bromsen.

Av:
    august_o
    Jag har nu beställt delarna från ceeway! Jag har också påbörjat arbetet med att forma cellplasten till ramen. Det jag beställt från ceeway:
    BB Shell
    Rear dropouts
    Cable stops
    Headset tube
    Brake bridge

Ska åka till London till helgen och plocka upp delarna där samtidigt som jag hälsar på min bror.. Nästa vecka blir det till att bygga ställningen som jag ska placera ramdelarna i!

Av:
    Rock
    Kul med ett hemmabygge!

Det jag tänkte på på din ritning ovan, förutom gaffeln som redan nämts, är att geometrin är långt ifrån alla nyare racercyklar. Surfa runt lite och kolla på de olika tillverkarnas hemsidor och kolla deras storlekstabeller.

Av:
    august_o
    Har kollat runt lite på olika modeller och jag har anpassat mig mer efter dem, tack för tipset! Nu har ramdelarna börjat ta form. Har tänkt köra på en ganska diskret design endast runda eller ovala delar.

cyel 001.jpg
    Här har jag frigolitsågen jag tillverkat. Jag har använt mig av en bilbatteriladdare tillsammans med en dimmer (för att kunna justera värmen på tråden) och en gitarrsträng. Fungerar mycket bra!

cyel 002.jpg
    Sadelstag!? heter det så (seatstay på eng iaf) oslipat..

cyel 003.jpg
    Från vänster har vi:
    sadelstolpen, inte färdig som kanske syns :)
    Down tube esh, kan bara delarna på engelska så jag kör på det istället :)
    Top tube
    Chain stay
    Seat stay

Mina delar från ceeway bör komma i morgon och nu har jag lite funderingar kring vad jag borde använda för kolfiberväv och vilken sorts laminat.. var ska jag köpa väven ifrån osv..

har iaf läst igenom lars vibekes hemsida om fiberkompositer och fått en lite bättre bild om vad jag har att göra med.

Biltema ska ju ha någon väv, är det något att köra på eller är det bara skräp?

Av:
    JLarsson
    > bilbatteriladdare, dimmer, gitarrsträng

trycker på :gilla:

_______
    aliekatapult

Av:
    RasmusOlofsson
    sjukt bra ju.

Av:
    cerberos
    Kul bygge! Det är alltid skoj att se sådana här byggen växa fram, heja! :)

___________________________________________________________________________________________
    - Med glimten i ögat, alltid med glimten i ögat......

Av:
    Little Stereo
    JLarsson skrev:
    > > bilbatteriladdare, dimmer, gitarrsträng
    >
    > trycker på :gilla:
    +1 Våga hemmabygge i kolfiber liksom :-D T

Av:
    Orbeaman
    Jag älskar sånna byggen ! Go go go !

Av:
    Erol
    Ja, heja heja. Diggar också dimmer + gitarrstränglösningen. Hemfixigt.

//Erik

Av:
    Anders H
    august_o skrev:
    -----
    nu
    > har jag lite funderingar kring vad jag borde
    > använda för kolfiberväv och vilken sorts
    > laminat.. var ska jag köpa väven ifrån osv..

Enligt gubben på Epotex som jag köpte epoxyn av så är det inte jättestor skillnad på karbonduken. Jag köpte min på Biltema och tyckte att den var helt ok. Den är ganska fin i väven vilket gör den lite lättare att jobba med. Fansar inte upp sig lika mycket som en jag använt tidigare. Epoxyn ska heta 650 och går alltså att beställa från Epotex. Den blir jäkligt hård och börjar inte härda så snabbt vilkte gör lamineringen mindre stressig. Lycka till som sagt. Snart kanske vi har en hel klunga med karbonbyggen här.

Av:
    ev. randonörd
    Varför har du inte extruderad cellplast EXP istället för vanlig expanderad EPS ?
    Den är mer dimensionsstabil och starkare, men inte svårare att arbeta med ...

Av:
    Rippa
    Batteriladdare och hemmagjort glödtråd... nu fick jag sköna flashbacks från 80-talets surfbrädebyggen. Wunderbar!

-----------------------------------------------------------------------------------------------------
    För alltid förändras

Av:
    Freddo
    august_o skrev:

>
    > Mina delar från ceeway bör komma i morgon och nu
    > har jag lite funderingar kring vad jag borde
    > använda för kolfiberväv och vilken sorts
    > laminat.. var ska jag köpa väven ifrån osv..

http://www.marstrom.com
    http://www.oxeon.se

Kul bygge!

Av:
    Cliff Barnes
    JLarsson skrev:
    > > bilbatteriladdare, dimmer, gitarrsträng
    >
    > trycker på :gilla:

Kan bara hålla med...

Av:
    august_o
    Tack för alla positiva reaktioner, kan verkligen behövas en hejarklack när det blir till att smeta på med kolfiberväven!

Angående cellplasten så använde jag bara den som jag hittade i närheten, köpt på Byggmax för ca 50:- Hoppas bara att epotex:en inte ska fräta sönder cellplasten när jag börjar lägga på... Prövade att limma ihop två bitar med Casco Kontaktlim och det gick inte så bra utan det äter sig igenom ganska kraftfullt:)

Kör väl på biltemas väv då, tycker iofs att den verkar ganska dyr om man jämför med vävarna på:
    http://www.carbix.se

Hur mycket väv ska jag satsa på? räcker 3 m2 eller?

Av:
    siven
    FAAAAAAN!!! nu blir jag sådär sjukt sugen på att plasta och hjärnan går på högvarv.

en sak jag klurat massor på är hur man fäster baktriangeln i huvudtriangeln på ett bra sätt och får det starkt nog

en annan sak är varför ingen använder enkelriktad fiber i sina hemmabyggen. Att göra rören lika starka runt om som i längsled känns ju inte optimalt. jag skulle nog blandat 50/50 enkelriktat/väv i alla fall i rören.

Av:
    Anders H
    august_o skrev:

> Hur mycket väv ska jag satsa på? räcker 3 m2
    > eller?

Tre kvadrat kan räcka om du inte klantar dig så mycket som jag så att det blir en massa spill.

Av:
    Mycketvillhamer
    Är det epoxy du plastar med? Då är det nog läge att testa på en liten bit först (som inte är en del av cykeln).

Av:
    thumperpeo
    anledningen till at det inte går så bra med kontaktlim är ju att det är lösningsmedel i det. epoxi innehåller ju inget lösningsmedel. jag har bara tillverkat mc-delar i kolfiber tidigare och min erfarenhet säger att man måste använda ganska många lager väv för att få det stabilt samtidigt som det gäller att använda sig av så lite epoxi som möjligt.
    biltemas väv och epoxi är säkert helt okej men svindyrt, jag brukar handla från en lokal leverantör för 250kr/kg epoxi och 250kr/1,2 löpmeter 200g väv. senast handlade jag på ebay i tyskland för en spottstyver
    hur eller hur, kaxigt projekt - lycka till!

Av:
    august_o
    Nu har delarna från ceeway kommit och arbetet kan nu börja på riktigt.. Det känns riktigt bra!
    cyel.jpg

430g vägde allt tillsammans...

När det kommer till kolfiber så finns det som jag förstått typ två olika sorters vävnad antingen twill eller plain, enkel- eller dubbelriktad och det stabilaste är väl då dubbelriktad väv, men om man vill satsa på att få ned vikten också kan man blanda eller?

tipset om att köpa från ebay var ju faktiskt bra, mycket billigare än om man köper från biltema.. BT tar ju 500 kr m2 medan man kan hitta 160 kr m2 (exklusive frakt)på ebay.. det är ju bara det att det finns så många olika trots att de inte är särskilt olika alla är ju twill 50" 2x2 och typ 170g m2. Något sådant borde ju fungera eller spelar det stor roll?
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2011-04-12 15:26 av august_o.

Av:
    august_o
    Har varit förbi på cykel och mopedhandlaren i umeå och försökt förstå mig på vad jag ska ha för grejor.. Jag har fått ett kasserat vevlager som jag kan använda för att sätta fast vevhushylsan i ställningen som jag ska bygga.

Nu har jag problem med att ta reda på om sturhuvudet behöver fixas till innan jag fäster det på cykeln. Det jag har är alltså ett styrhuvud med innediameter 33,8mm väggtjocklek 1,1mm, 36mm ytterdiameter och längd 200mm. Hur ska jag veta vad jag kan använda för styrlager till den?

PÅ cykelbutiken sa de att jag måste köpa en framgaffel innan jag kan ta reda på vad för styrlager jag ska använda. om så är fallet och jag rent hyoptetiskt kör på den här gaffelnn vilket styrlager bör jag ha då?
    http://www.cykeldennis.se

Av:
    Mani
    Ett vanligt headset för 1 1/8" skall fungera. De har dock en yttre diameter på 34mm, låter lite tight att pressa ner i 33,8. Men det är kanske bara jag som tycker det?

Av:
    thumperpeo
    du har tre val:
    1. svarva ur det köpta styrhuvudet till presspassning för 34mm headset
    2. svarva ner ett 34mm headset till presspassning för 33,8mm styrhuvud
    3. gör ett nytt styrhuvud
    angenäma problem allihop, jag skulle välja nr2

varför säljer någon ett styrhuvud som inte passar standardmått?

Av:
    bollen
    har du en jigg för att få alla vinklar korrekta?

grymt initiativ och projekt

jag gjorde så att jag åkte till england och byggde min stålram hos en rambyggare

Av:
    august_o
    thumperpeo skrev:
    > du har tre val:
    > 1. svarva ur det köpta styrhuvudet till
    > presspassning för 34mm headset
    > 2. svarva ner ett 34mm headset till presspassning
    > för 33,8mm styrhuvud
    > 3. gör ett nytt styrhuvud
    > angenäma problem allihop, jag skulle välja nr2
    >
    > varför säljer någon ett styrhuvud som inte
    > passar standardmått?

Tack för grymt svar! Det är ju som jag trodde inte lika bökigt som cykelhandlaren ville påstå! Det är ju dock ändå lite bekymmersamt.

Tycker att det låter lite svårt att svarva ned ett styrlager (svårt att få det att passa i svarven menar jag)

Angående varför dom inte säljer i rätt dimensioner har med att göra att man ska kunna få det att passa till fler styrlager och han på ceeway som jag haft lite mailkontakt med sa att det man ska göra är att brotcha bort det som behövs... Känns dock som om man inte har så jättemycket att spela på eftersom den bara är 1.1 mm tjock vägg.

Vad ska man förresten köra på för typ av märke på styrlagret? Ps. Jag är inte en sådan som köper det dyraste utan att först pröva de billigare varianterna :) Ds.

Jag ska bygga en jigg som jag ska placera ut cykeldelarna i rätt positioner och vinklar. Det blir förmodligen det mest kritiska i projektet då jag inte kan ha särskillt mycket felmarginal på de olika delarna. Jag ska ju gå tillväga på samma sätt som han på istructables "how I built a bike in carbon fiber" - http://www.instructables.com
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2011-04-15 14:39 av august_o.

Av:
    Oskar
    Shit, va coolt det här verkar bli... :-)

Av:
    august_o
    Oskar skrev:
    > Shit, va coolt det här verkar bli... :-)

hoppas det.....

Av:
    Mani
    thumperpeo skrev:
    > du har tre val:
    > 1. svarva ur det köpta styrhuvudet till
    > presspassning för 34mm headset
    > 2. svarva ner ett 34mm headset till presspassning
    > för 33,8mm styrhuvud
    > 3. gör ett nytt styrhuvud
    > angenäma problem allihop, jag skulle välja nr2
    >
    > varför säljer någon ett styrhuvud som inte
    > passar standardmått?

Håller med august_o om att det verkar enklare att svarva bort från styrrörets innerdiameter. Sedan kanske det går att pressa trots 0,2mm skillnaden. Kopparna skall ju trots allt sitta rättså hårt i ramen.

Av:
    Anders H
    Jag skrev ett långt svar om styrhuvudet men ändrade mig när jag tittat på måtten. Jag är inte säker på att du behöver få det svarvat. Köp ett lager och pröva passningen, det ska ju till lite kontrollerat. våld för att få lagerskålarna på plats. Det är väl ändå bra om du kan kapa röret helt rakt och det går ju bäst i en svarv. Lagret avgörs inte av gaffeln utan tvärtom. Du ska ha ett 1 1/8" icke integrerat lager när du har det där styrhuvudet, inte alldeles lätt att hitta gaffel till. Du får gärna köpa mitt lager som jag fick över billigt. Jag hittade ett Campalager på e-bay så jag bytte. PM:a i så fall.

Av:
    jomper
    Om du inte köper Anders styrlager så rekommenderar jag ett FSA. Bra och billiga (jämfört med fin-märkena) lager.

---
    Köpes: Canfield Nimble 9 Mk1 (2011-2012). Ram i storlek L. 
    Köpes: Stel gaffel för skivbroms, ca 400mm AC. Rakt styrrör. Stål eller kol.
    Uthyres: Evoc-väskor för MTB/LVG, 500 kr / vecka. Hämtas av dig i Stockholm.

Av:
    august_o
    Nu har jag börjat tillverka ramen, igår blev stommen färdig och nu återstår det att placera ut alla delar som ska sitta fast så exakt som det bara går.

cyel 007.jpg
    Under konstruktion...

cyel 011.jpg
    Färdig stomme.

Av:
    Gubbcyklist
    Jag förstår inte; föreställer sista bilden stommen till ramen? Den ser ju inte alls ut som "ritningen" som ligger på bordet. Dessutom, är det där verkligen kolfiber? Ser inte riktigt ut som det. Det här blir spännande att följa.

Av:
    Freddo
    Gubbcyklist skrev:
    > Jag förstår inte; föreställer sista bilden
    > stommen till ramen? Den ser ju inte alls ut som
    > "ritningen" som ligger på bordet. Dessutom, är
    > det där verkligen kolfiber? Ser inte riktigt ut
    > som det. Det här blir spännande att följa.

http://www.instructables.com
    Hoppas det ger dig klarhet.

Men håller med om att det ska bli spännande att följa!

Av:
    august_o
    Gubbcyklist skrev:
    > Jag förstår inte; föreställer sista bilden
    > stommen till ramen? Den ser ju inte alls ut som
    > "ritningen" som ligger på bordet. Dessutom, är
    > det där verkligen kolfiber? Ser inte riktigt ut
    > som det. Det här blir spännande att följa.

AH sorry, inte så jättebra beskrivet... det som är på bilden är stommen till ställningen där cykeldelarna sedan ska placeras in. Ställningen är gjord i trä, ramdelarna som jag kommer att placera dit är gjorda i cellplast, frigolit, och därefter kommer jag att linda in cellplasten med kolfiberväv..

Jag har ytterligare en ny bild som visar projektet lite längre framskridet.

cyel 012.jpg
    Här kan man ser hur gaffeländarna och vevhuset har placerats ut i ställningen.

Tyvärr, bara registrerade användare får skriva inlägg i detta forum.

Klicka här för att logga in

KÖP & SÄLJ