• Malmö Veloclassic - Nytt lopp i Malmö

Av:
    puzzled
    Tänkte göra lite reklam för detta lopp som min klubb arrangerar till hösten. Loppet går i Gran Fondo stuk den 10 september. Är man vaken så kostar det bara 250 kr några dagar till :)

Mycket mer information på hemsidan www.malmoveloclassic.se
  • Re: Malmö Veloclassic - Nytt lopp i Malmö

Av:
    Flux
    Kul. Men vet du varför klubben använder samma bansträckning som på motionsloppet Husiesvängen som arrangeras i juni? Det gör att i alla fall jag tvekar till att cykla vid bägge tillfällena.

Av:
    puzzled
    Samma bana, men det lär bli helt olika upplevelser/lopp. Husiesvängen är ett tradionellt motionslopp utan tidtagning och gemensamt start. Veloclassic blir ett större arrangemang med tidtagning, följebil, eg ett Gran Fondo ( varumärkesskyddat i sverige.... ) att jämföras med det som Eslöv / Cykelcity arrangerar på våren (till helgen faktiskt).

Bansträckningen är så bra att de goa backarna i mitten av banan bara måste vara med :)

Av:
    Snuten
    Kanonbra evenemang!

Jag och frugan Är mycket nöjda. Kul at man fick en riktig cykeltröja istället för en vanlig T-shirt som brukligt är vid liknande lopp. Måste också passa på att nämna maten - riktigt bra! Vi som är vegetarianer slapp att bara plocka boret köttet, utan fick riktig vegetarisk mat. Tur med vädret hade vi också.

Grattis till Cyklisten som arrangerade loppet, det gjorde ni bra.

-------------------------------------------------
    Internet är, liksom mountainbikes, en fluga.

Av:
    puzzled
    Härligt att höra, vart det några andra happyiter som cyklade ?? Såg en fin VR 08.58 tröja och en SUB 8 Dataunit innan starten iaf.

Av:
    NLC
    Bra arrangemang och fin bansträckning. Kul med chipstagning och en riktig cykeltröja isf vanlig t-shirt.

Men jag börjar bli lite tveksam till det här med "Gran Fondo" på allmänna vägar. I lördags var det typ +400 tävlingsugna cyklister och så blev det också rätt stökigt på vägen mellan Esarp och Genarp när kantvinden låg på från höger, klungan långt ut i vänsterkörfält och sen en stor gul buss försökte köra om på insidan. Tror tyvärr att det inte direkt gjorde förståelsen större för cykelsporten hos gemene man.

Tycker det fungerade bättre på Eslövs Gran Fondot där det varit lite mer städat i klungan och efter första backen så har ändå den splittrats till flera mindre grupper.

Av:
    puzzled
    Det är alltid svårt med kantvind som inträffar i början av ett lopp, förra året i Eslöv inträffade samma sak, dvs kantvind från höger, hela vägen togs i anspråk, med ilskna bilister som resultat. Ingen vill släppa, hur man kommer från problemet vet jag inte... En backe i början är alltid bra, men den skall ju finnas att tillgå. Kanske man får acceptera att släppa klungan istället för att ligga i vänster vägren ?!

Av:
    puzzled
    En fundering vi har på just den sträckan är att svänga av efter Esarp upp mot Lunnarp för att får lite mer höjdmeter och kanske därmed snabbare uppdelning. Tyvärr innebär det en vänstersväng på den vägen som är "riskabel".

Av:
    Snuten
    Alla vill ligga i lä och det resulterar ofta i rent bisarra klungor. Av ren självbevarelsedrift drar jag mig till slut oftast ut i vägkanten även om det innebär sned motvind. Men så hör jag ju inte heller till de allra snabbaste.

Om jag skall nämna något som kan förbättras så är det väl att de korsningsvakter som finns utplacerade skall få bättre utbildning och visa lite mera tydlighet och pondus. Fast man måste ju ändå ta eget ansvar och det är väl där det brister när stress och trötthet slår till.

Nog var det en del bilister som fick vatten på sin hatkvarn pga klungornas beteende. Men det var också så att en del bilister uppvisade stor hänsynslöshet och regelförakt. Precis som vanligt alltså.

Av:
    NLC
    Det var också väldigt många artiga, hänsynsfulla bilister som höll ordentligt åt sidan oavsett om det var på en bred 90-väg eller smal landsväg. Den där bussen som höll på att gnugga min högra skinka har jag dock fortfarande lite svårt att smälta.

Av:
    RaceFace
    Detta var mitt första race på landsväg, har kört rätt många mtb-lopp men detta var nytt och spännande, lyckades hänga med klungan till strax efter Esarp någonstans där klungan plötsligt accelererade och delades, gamla bettan, min 12-växlade stålracer från -83 växlar inte så snabbt, så där blev det ett glapp som inte gick att reparera.
    Jag tycker det var mycket bra arrangerat, har dock inget att jämföra med, är också nöjd med tiden 3:35. Fick bra träning hur man kör i klunga, fick också råd från bakomliggande när jag drog att man måste ligga till vänster när vinden kom från vänster, tänkte inte på det...
    Nu blir det till att uppgradera till något fräckt inför VR 2012 :)

Av:
    Goan
    Att lägga banan för kantvinden går ju ej. Och att vi går över körbanan är tyvärr oundvikligt.Nästan alla motionslopp går mot att bli hestigare o hetsigare, då nivån o populäriteten höjts de senaste åren, alla vill hänga med. Frågan är om det går att göra ngt åt detta? Fler följebilar, ala bredlast, brukar ju folk respektera? Polis?
    Och vad gäller flaggvakter osv så måste man gå ut med vad som gäller, stannar dom bilar? kan motorcyklarna stanna i korsningar o stoppa bilister? Lägga banan på ännu mindre vägar?
    Annars hoppas jag att velo classic är här för att stanna. Allt runt omkring var förträffligt organiserat!

Tyvärr, bara registrerade användare får skriva inlägg i detta forum.

Klicka här för att logga in

KÖP & SÄLJ