• Re: [ot] Vilken (lagom) kall öl dricker du nu?

Av:
    Loftberg
    Rankad som en av världens fem bästa dubbel-ipor. Givetvis fick den lite extra löv som prydnad. God sate dessutom (men svindyr)!
    20191003_153822-01-01.jpeg

Av:
    Stumpy
    Mmmm... kanelbulle.

cinnamon_bun.jpg

Av:
    42Hz
    Stumpy skrev:
    Mmmm... kanelbulle.

Slut när jag skulle beställa... *snyft*

//HaRR! - Fat tires save lives!

Av:
    Stumpy
    Köpte tre. Delade två med kollegorna. En kvar.

Av:
    Jimel
    Stumpy skrev:
    Mmmm... kanelbulle.

God?

Själv börjar jag kvällen lite lätt.
    DB7E40C4-A295-4467-9868-FC1BFF6CFD3D.jpeg

Av:
    marr
    Stumpy skrev:
    Mmmm... kanelbulle.

De här borde vara något liknande.
    Stigberget yanga wake am.
    Kanel, vanilj, choklad. Bra!
    IMG_20191004_164822.jpg

Av:
    Loftberg
    Jag gör som ooms och styr upp skutan åt andra hållet igen. Balance is the source of everything, eller vad fasen det nu är man säger.

Fredagen gick åt till att byta en oljekylare. Första drycken blev en vete-juice från Pressure Drop. Fin och lagom bitter.
    20191004_170713-01.jpeg

Maxad NEIPA från Cervisiam. Rejäl smakbomb denna. Alla smaklökar sattes i spinn. Men god!
    20191004_173305-01.jpeg

Surf-juice från Northern Monk m.fl. Snyggt balanserad och svensk-lagom.
    20191004_180535-01.jpeg

Mörkret börjar falla på, så denna dubbel-ipa från Brewski (med collab från Mikkeller) fick sig ett lite mer atmosfäriskt fotografi. Regna' gjorde det också. Mega-fruktig och mustig.
    20191004_182734-01.jpeg

Av:
    Jimel
    Fortsatte med dessa.
    E4316A8E-2B91-4E09-B795-C20DC7E93031.jpeg
    340DE06C-908B-473A-8FF7-BF695630295B.jpeg

Av:
    moros
    Som vanligt från Brewdog, inget märkvärdigt, en hygglig 7.2%-are
    result_1570217143714.jpg

Av:
    sikkel
    UTAH från Oppigårds.
    Alltid gott från Oppigårds.
    DSC_0407.JPG

... -.- .. .-.. .--- . .-.. .. -. .. .

En snel cuklist

Av:
    sikkel
    Leufsta stout extra stout.
    Bra stout.
    DSC_0406.JPG

En snel cuklist

Av:
    Loftberg
    Hittade en plats inomhus som gav perfekt mys-ljus för juice-fotografering. En 'epiphany' om ni så önskar.

Amundsen möter Lervig. Kunde det bli dåligt? Inte en chans. Humlen är total. Ultimat.
    20191004_192904-01.jpeg

En juicig rackare från Left Handed Giant. Lika vit som fin.
    20191004_201821-01.jpeg

Trendigt super-ball från Systemets 'Små Partier'. Smakbomb som mest påminner om mer norska motsvarigheter.
    20191004_214714-01.jpeg

Jag började spela World of Warcraft runt dess öppningsår 04/05. En bitter jävla norrman jag hade spelat med i flera år, tipsade mig för ett par vårar sen om en öl jag absolut borde testa. När den nu för första gången dök upp hos Systembolaget kunde jag ju inte motstå frestelsen. Riktigt välbalanserad, lagom maltig och fin.
    20191004_221956-02.jpeg

Av:
    Jolelp
    Loftberg skrev:
    Hittade en plats inomhus som gav perfekt mys-ljus för juice-fotografering. En 'epiphany' om ni så önskar.

Amundsen möter Lervig. Kunde det bli dåligt? Inte en chans. Humlen är total. Ultimat.

En juicig rackare från Left Handed Giant. Lika vit som fin.

Trendigt super-ball från Systemets 'Små Partier'. Smakbomb som mest påminner om mer norska motsvarigheter.

Jag började spela World of Warcraft runt dess öppningsår 04/05. En bitter jävla norrman jag hade spelat med i flera år, tipsade mig för ett par vårar sen om en öl jag absolut borde testa. När den nu för första gången dök upp hos Systembolaget kunde jag ju inte motstå frestelsen. Riktigt välbalanserad, lagom maltig och fin.

Vart köper du all din juice egentligen? :D allt det där goda går väl inte att hitta på systemet?

Av:
    Stumpy
    Jimel skrev:
    Stumpy skrev:
    Mmmm... kanelbulle.
    God?
    Ja, eftersom jag gillar kraftfull stout.

Av:
    clnr
    7D8A8520-544A-4052-B8A8-387838C6F2C6.jpeg
    Breakfast of champions - Wilde Child. Blåbärsporter. Är ganska alkoholsvag så den saknar fylligheten. Men rätt najs.

Ett forum, flera fora

Av:
    MAMTB
    Queen of diamonds
    1,5 av 5 i betyg. Inte alls god tyckte jag.
    IMG_20191005_182207.jpg

Ballast Point Brewery Grunion IPA
    2,5 av 5 i betyg.
    IMG_20191005_184422.jpg

Oppigårds New Sweden IPA
    3 av 5 i betyg
    IMG_20191005_202842.jpg

Av:
    Henrik_E
    Södvik supersäsong
    D6D5B49F-6CAB-4987-81DA-3E4B8AEE6ECB.jpeg

Av:
    42Hz
    Gammal öl igen... :)

IMG_20191005_174028-01.jpeg

Yummy!

Av:
    Alex Supertramp
    Nja... men all öl är god efter tre mil i skogen.

3F2FE8FF-31A7-4751-A479-100CF0C23934.jpeg

"It's all about the bike..."

Av:
    Kvalster
    Loftberg skrev:

Fyr & Flamme fanns tillfälligt på bolaget under våren 2014. Bra redan då.

Av:
    Loftberg
    Jolelp skrev:
    Vart köper du all din juice egentligen? :D allt det där goda går väl inte att hitta på systemet?

Det är lite blandat faktiskt. Förutom att lägga ett hököga på Systembolagets beställningssortiment och nysläpp, har jag börjat testa lite blandad kompott från både Glasbanken och Ales & Brews.

Kan bjuda på ett gäng juiciga från helgen:

20191005_162551-01.jpeg

20191005_160004-01.jpeg

20191005_165612-01.jpeg

20191005_182939-01.jpeg

20191005_180122-01.jpeg

20191005_172243-01.jpeg

20191006_174003-01.jpeg

20191006_175542-01.jpeg

Av:
    Loftberg
    Skulle vilja ta tillfället i akt att (återigen?) rekommendera mina stora svenska favoriter Apex Brewing från Nora i Bergslagen. Gillar man juice är det i mitt tycke det bästa man kan hitta i Sverige just nu. I norra Europa tycker jag bara norska Amundsen kommer nära.

De tre sorterna som finns i det numera stående Systembolags-sortiment är fullständigt fantastiska.
    Screenshot_20191010-183238_Chrome-01.jpeg

Och vill man gå lite mer bananas och beställa från Glasbanken, släppte de IDAG faktiskt sin tillfälliga öl Cülmination (jag missade den förra i samma serie, Vertex, då de tycks sälja slut extremt fort). Dessutom finns fortfarande collab-burken Jack Action kvar. Så bara att springa in en order innan de tar slut!
    Screenshot_20191010-183314_Chrome-01.jpeg

Skulle också vilja slänga in ett lovord för denna nya och (tyvärr) högst lokala saison här från eminenta Eskilstuna Ölkultur. Grymt fin, fräsch och välbalanserad belgo-ale.
    20191008_232158-01.jpeg

Av:
    42Hz
    Loftberg skrev:

Skulle också vilja slänga in ett lovord för denna nya och (tyvärr) högst lokala saison här från eminenta Eskilstuna Ölkultur. Grymt fin, fräsch och välbalanserad belgo-ale.

Finns i beställningssorimentet, går att beställa till alla Systembolag. :)

Av:
    Loftberg
    42Hz skrev:
    Loftberg skrev:

Som jag läste på deras egen Facebook skulle inte ölen gå att beställa utan bara finnas lokalt i Eskilstuna. Då måste de ljugit på bryggeriet!

Av:
    42Hz
    Loftberg skrev:
    42Hz skrev:
    Loftberg skrev:

Som jag läste på deras egen Facebook skulle inte ölen gå att beställa utan bara finnas lokalt i Eskilstuna. Då måste de ljugit på bryggeriet!

Då har dom informerat fel! Jag beställde fem stycken och har hämtat ut dom. :)

Av:
    Loftberg
    42Hz skrev:
    Loftberg skrev:
    42Hz skrev:
    Loftberg skrev:

Vilka luringar. De skrev nämligen något snyftigt om att Systembolaget minskade ner de tänkta volymerna och reserverade de till lokalt. Men jag kan ha missuppfattat, uppenbarligen!

Av:
    Sambal Oelek

------------------------------------------------------------------
    MVH Sambal O. / Hammerhill Bikers

Av:
    oatp1b1
    Apex NE Mosaic & Simcoe var rätt spritig tycker jag, så den var dassig för priset. Eller fick jag en dålig burk?

Av:
    42Hz
    Loftberg skrev:
    42Hz skrev:
    Loftberg skrev:
    42Hz skrev:
    Loftberg skrev:

Vilka luringar. De skrev nämligen något snyftigt om att Systembolaget minskade ner de tänkta volymerna och reserverade de till lokalt. Men jag kan ha missuppfattat, uppenbarligen!

Tja, Skrubbar skrev något om att de ville ha dubbelt så mycket tillgänglig på beställningssorimentet på Systembolaget men de sa nej, då ville de bevisa att de hade fel, men nu finns det ju drygt 900 flaskor kvar att beställa. De skulle nog först inte ens vara beställarna i hela landet! Står högre upp i tråden. :)

Av:
    Loftberg
    Ah så pass. Då var det nog någon form av missförstånd från min sida. Oavsett kul att den når ut till en bredare marknad :)

Cocos-juice från Wylam. Smakade visserligen ingen cocos, alls, men god var den oavsett!
    20191010_172917-01.jpeg

Oväntat bra och 'clean' New-England-esque burk. Mindre juicig, mer rakt på sak. Och ibland är det precis vad som behövs. Stiligt icke-hazy utan att för den delen tappa smak.
    20191010_180038-01-01.jpeg

Iowa-bryggd ultra-juice. Ingen billig långburk, men som ny-initierad i bryggeriet fortsätter Toppling imponera starkt på mig.
    20191011_172752-01.jpeg

Mäktig grape/citrusig dubbel från Bearded Iris. Smaskens!
    20191011_174110-01.jpeg

80-tals-looks med en mer försiktig karaktär innanför skalet. Mer söt än bitter. Inte samma smakbomb som övriga i detta inlägg, men fortfarande spännande och god. Precis som Empress inte lika 'hazy' som andra.
    20191011_175034-01.jpeg

Min andra från Boundary's Push and Pull-serie. Nu numero 8. Citra-bombad smyger den inte direkt med vad den smakar. 5,5%, gränsfall att kalla den session, men som session en av de bästa jag provat.
    20191011_180233-01.jpeg

Av:
    Alex Supertramp
    Dom säger ”karamell” eller ibland tom ”bränt socker”, men dom har ju fan bara gjort fel. Trots två habila ipor innan med skotsk whisky bredvid, och - som låter sig påskinas av bilden - en liten Fernet till den här, är det så uppenbart; att något har gått fel. Gör om, gör rätt, säger jag. Men behåll gärna etiketten. Två mil MTB innan stormen och regnet gör ju dock en ganska förlåtande. Pizza på G, med italienskt vin därtill. Och sen rom från Mauritius. Skål, cyklonauter!

95E0AE98-E9FA-4BCF-8C3D-7E0EEF0B5355.jpeg

"It's all about the bike..."

Av:
    Loftberg
    Vill veta mer. Är det en ipa som ska smaka karamell? Bananas! Låter ju mer som en sån där änna imperial stout.

Av:
    Stumpy
    Jag tyckte det lät gott, tills jag såg att det var en IPA.

Av:
    Loftberg
    Stumpy skrev:
    Jag tyckte det lät gott, tills jag såg att det var en IPA.
    Ingenting som smakar karamell är gott, om det inte är just en karamell.

Av:
    sikkel
    En gammal klassiker.
    Även Vladimir tycker om den.
    DSC_0416.JPG
    Även denna verkade god.
    DSC_0418.JPG
    Jack Hammer från Brewdog fick han inte Smaka.
    DSC_0420.JPG

Alla fick högsta betyg!

En snel cuklist

Av:
    Loftberg
    Gosiga bilder med ståtlig kissemiss! Själv sitter jag här hemma och inser att igår blev våra tre kissar bara två. Gråten går inte att hålla tillbaka när man tittar på en filt som inte varit tom på nästan 20 år, men nu är det.
    IMG_5610-01.jpeg

Därför tycker jag att man faktiskt får ta ett par extra malt!

Plötslig dök en återvändare från min tid i Mölndal upp på Systemet fast nu i burkform. Kärt återseende.
    20191011_211806-01.jpeg

Amundsens mega-neipa är lika bra som sist.
    20191011_215010-01.jpeg

Numera en klassiker här i Uppsala-trakten.
    20191011_235349-01.jpeg

Av:
    Jimel
    En Mariestads ofiltrerad i Isaberg.

21881831-CBE2-4E5A-ABEA-449EEDBCC228.jpeg

Av:
    Sambal Oelek
    Passion Pale Ale, mums

_1010378.jpg

------------------------------------------------------------------
    MVH Sambal O. / Hammerhill Bikers

Av:
    Loftberg
    Lördag betyder mindre snyftande, mer bärs. Just i det här fallet verkar det vara bara en massa specialare, så håll avstånd om
    Falcon och Norrlands is your thing!

En lika fin som lagom juice fick börja denna lördag.
    result_1570890531839.jpg

Sen blev det lite häftigare grejor. Snuskdyr från Long Island, men fantastiskt välgjord bryggd.
    result_1570891526090.jpg

Wylam igen. Och ja, detta kan vara deras godaste hittills. Fenomenal juice.
    result_1570893373471.jpg

Min tredje från Toppling Goliath. Inte mycket att säga om denna. Iowa-byggarna kan sin skit, så att säga.
    result_1570895498139.jpg

Northern Monks Patrons 17.04 collab med Barrier är det där extra snäppet vassare än deras nyligen Systemsläppta 17.01.
    result_1570895394434.jpg

En mega-mäktig och tung neipa från Polly's Brew. Tonerna av tropisk frukt och tyngden kan göra denna till kvällens bästa. Wow!
    result_1570896647161.jpg

Ännu en amerikansk rackare och det fortsätter vara både guld och gröna skogar. Lite mer som den första från Northern Monk, är denna en riktigt lagom och balanserad ipa.
    result_1570896736611.jpg

//Skål!

Av:
    sikkel
    Några av kvällens godingar.
    DSC_0425.JPG

En snel cuklist

Tyvärr, bara registrerade användare får skriva inlägg i detta forum.

Klicka här för att logga in