• Re: Biltema cykelhållare till takräcket, håller den?

Av:
    rising
    Efter att vi sett första etappen passera i lördags passade min fru på att ramma en barriär strax över takhöjd, med min Spec Roubaix monterad på taket med Thule-hållare på mt Blanc-lasthållare. Jag höll på att bryta ihop helt när jag såg cykel, hållare, räcke i en hög bredvid vägen, men cykeln klarade sig otroligt nog med bara ett något skevt (men cykelbart) framhjul, skalad styrlinda, ett par repor på reglagen... Cykelhållaren gick delvis sönder och takräcket blev spagetti. Fina repor+bucklor i biltaket också. Jag vill påatå att det är en feature att räcket pajar före cykeln. Ett besök hos den lokale cykelnasaren senare är hjulen åter spikraka (à 5 eur) och ny linda på.

Som tur är hade jag med dragkroksmonterad hållare från biltema för barnens cyklar, så hemfärden går att ordna.

Av:
    Snuten
    fdaniel skrev:
    -------------------------------------------------------
    > Har bytt från BT till Mont Blanc. Det var dock
    > nära att jag inte fick loss BT då låsen hade
    > rostat ihop på en halv säsong.

Är väl bara att ta en vinkelslip och skära bort taket. Som bonus får du en cab!
    Man skall vara händig om man skall använda BT-prylar, annars kan det bli problem.

Av:
    fphotography
    Dags att skilja sig...

/Freddo

skrev:
    > Efter att vi sett första etappen passera i
    > lördags passade min fru på att ramma en barriär
    > strax över takhöjd, med min Spec Roubaix
    > monterad på taket med Thule-hållare på mt
    > Blanc-lasthållare. Jag höll på att bryta ihop
    > helt när jag såg cykel, hållare, räcke i en
    > hög bredvid vägen, men cykeln klarade sig
    > otroligt nog med bara ett något skevt (men
    > cykelbart) framhjul, skalad styrlinda, ett par
    > repor på reglagen... Cykelhållaren gick delvis
    > sönder och takräcket blev spagetti. Fina
    > repor+bucklor i biltaket också. Jag vill påatå
    > att det är en feature att räcket pajar före
    > cykeln. Ett besök hos den lokale cykelnasaren
    > senare är hjulen åter spikraka (à 5 eur) och ny
    > linda på.
    >
    > Som tur är hade jag med dragkroksmonterad
    > hållare från biltema för barnens cyklar, så
    > hemfärden går att ordna.

Av:
    SteffoN
    På samma tema, hur är Biltemas lasthållare för rails? 299:- istället för över 1000:- för Thules variant känns ju lockande och hur stor skillnad kan det vara på lasthållare...?

--
    ”The greater the suffering, the greater the pleasure.”

Av:
    oxr
    De passar inte på min V70 i alla fall. Och även om de gjorde det skulle jag nog inte rekommendera dem.

* Man ska aldrig kasta saker - de kan vara bra att ha *

Av:
    FocusCayo
    Funktionsmässigt när de väl är monterade så skiljer det säkert inget, eller i alla fall väldigt lite mot de dyrare märkena. Det är själva monteringen som är den stora skillnaden, Biltemas består inte av någon "fot" utan av 2-3 lösa delar och 2 insexskruvar per fäste. Detta göra att monteringen kräver ett verktyg, ökad risk att tappa delarna på biltaket med små repor som följd men framförallt: det är som att montera en IKEA-möbel varje gång takräcket skall monteras... Jag bytte ut mitt mot ett mont blanc då jag tröttnade på att monteringen var så bökig. Nu lägger jag bara takräcket på bilen och skruvar på en ratt tills foten nyper runt railsen.

Av:
    jomper
    Skruvarna rostar också, och är för korta för många rails. Byt ut mot längre rostfria (några tior på Biltema). Sen är själva lastbågarna en mil långa dessutom så de sticker ut ca 0.5 km på varje sida på bilen.

OK för sällan-användning eller permanent montering möjligen men Thule är bra mycket bättre.

---
    Köpes: Canfield Nimble 9 Mk1 (2011-2012). Ram i storlek L. 
    Köpes: Stel gaffel för skivbroms, ca 400mm AC. Rakt styrrör. Stål eller kol.
    Uthyres: Evoc-väskor för MTB/LVG, 500 kr / vecka. Hämtas av dig i Stockholm.

Av:
    fastforward
    SteffoN skrev:
    > På samma tema, hur är Biltemas lasthållare för
    > rails? 299:- istället för över 1000:- för
    > Thules variant känns ju lockande och hur stor
    > skillnad kan det vara på lasthållare...?

Väldigt stor skulle jag säga. Budget-hållare rostar, plasten runt rören torkar eller skavs bort, tar längre tid/krångligare att montera på/av, större risk att repa bil och last mm.

Thule håller hur länge som helst och blir inte så dyrt om man planerar sina inköp. Rör i nyskick finns nästan gratis på blocket, fötter för bilar utan rais likaså. Just rail-fötterna (757 tror jag att de heter) är dock svåra att få tag på begagnade så där får man ev. köpa nytt (700:-).

Av:
    rikard
    jomper skrev:
    > Sen är själva lastbågarna en
    > mil långa dessutom så de sticker ut ca 0.5 km
    > på varje sida på bilen.

Jag gillar att din bil är nio kilometer bred. Det måste vara grymt bra plats i baksätet. Men behöver du verkligen köra med saker på taket?

;)
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2011-08-07 21:19 av rikard.

Av:
    stark
    Läste igenom den här tråden och konstaterade att folk nog pratar om två olika saker. Det ena är takbågarana alltså de som sätts fast i rails/dropplist och det andra är själva cykelhållaren. Jag har Mont Blanc´s bågar och dom är väl sisådär, har fått byta fästen mot railsen ett par gånger då vreden gått av, gärna på vintern när takbox åker av och på. D
    När det gäller cykelhållare så kör jag Biltema sen ett par år tillbaka och ja dom funkar om än inte smidiga. Men att dom går sönder vet jag inte då vi ofta kör med 3-4 cyklar på taket 2-3 gånger i veckan och så har vi nu gjort i två och en halv säsong. Dock måste jag medge att jag nog kommer att öppna plånboken till nästa säsong och köpa en sån här: http://www.thule.com# Då får man förhoppningsvis ner bränsleförbrukningen jämfört med att ha dom på taket.

Av:
    felixtb
    vi har biltemas hållare som har använts runt i stockholm och även på 40milsresor, kör dock med två specialized hardrock som väger ca 14kg styck

Av:
    NCR
    Jag har två Biltema hållare, ok då en och en halv. Skulle ner i Europa förra sommaren med två st 15kg Nishiki på taket. Den ena hållaren höll ungefär till Gränna (från Stockholm). Då blev det fika och cyklarna åkte in i bilen istället. Nu har jag Thules bagageluckshållare som fungerar suveränt.

Två, nåja en och en halv då Biltema takhållare finns för avhämtning för den som behöver reservdelar (eller slängde jag dem i vårstädningen). Om intresse finns skicka PM så skall jag gå ner i källaren och rota.

Av:
    klippan
    Är intresserad på att skaffa en fungerande, stabil lösning. Inte så tänd på biltema efter att ha läst tråden.

Thule baklucka går bort eftersom jag har dragkrok o inte önskar ökad risk för repor i lacken + extra bök.

Thule tak är ju snyggt då ska man ha x antal fästen á 600kr/st (eller dyrare 1200kr/st) beroende på antal cyklar. Dessutom måste man skaffa takräcke att montera fästena på. Har en Audi A6 med korta kromade rails (inte såna med hål som sticker upp). Tror det blir dyrt, kanske inte i inköp men m a p bränsleförbrukning i längden.

Då återstår Thule dragkrok-varianterna. Någon som kan uttala sig om Express / HangOn? Tänkte frakta heldämpad MTB samt ev. en "damhonda" åt tjejen. Misstänker att det kan bli svårt att lyckas hänga upp såna cyklar på dessa - de ser mer avsedd ut för racers.

Funderar på ngt i stil med RideOn när det gäller för att få med sig cyklar av varierande ram-utseende o tyngd:
    http://www.cyclecomponents.com

Vad tror ni? Tacksam för feedback.

Av:
    rikard
    inte riktigt svar på det du frågade om, men jag märker inte av luftmotståndetfrån cyklarna på taket på bränsleförbrukningen förren man kommer upp i motorvägsfart.

en annan faktor är att det är lättare att sno hojjarna när de sitter bakpå. En bekant blev av med sin 96:er, en islabikes och en "damhonda". De tog hela den fastlåsta thulehållaren från dragkroken när bilen stog i ett parkeringshus. Med takmonterat tar det iaf mer tid att lasta av allt utan nycklar.

Av:
    jomper
    På en RideOn lastar du nästan vad som helst. Det som kan ställa till det lite är breda gafflar, våra cyklar med Fox36 trivs inte så bra bredvid varandra om man inte stoppar lite extra distans mellan "tvärpinnen" och ramarna. Men det är inget stort problem, jag är väldigt nöjd.

---
    Köpes: Canfield Nimble 9 Mk1 (2011-2012). Ram i storlek L. 
    Köpes: Stel gaffel för skivbroms, ca 400mm AC. Rakt styrrör. Stål eller kol.
    Uthyres: Evoc-väskor för MTB/LVG, 500 kr / vecka. Hämtas av dig i Stockholm.

Av:
    klippan
    Tummen upp! Tack ska ni ha!

Av:
    zodah
    Jag hade min racer på taket i ca 200 mil i somras. Gick hur bra som helst med Biltemas prylar. Så nu vet ni det.

-------------------------------------------------

72 - reservtubernas ängel.

Av:
    cribbe8
    Det finns en nyare variant i alu. Någon som hunnit testa den?
    http://www.biltema.se

Av:
    Labanos
    NEJ! Biltema = Dålig kvalitet!

Däremot, THULE = BRA kvalitet! (finns bl.a. på Mekonomen!)

Jag har haft en Thule-hållare i snart fem år och den är fortfarande i nästan nyskick!

Men om du nu har en Biltema-cykel så kvittar det väl... :-)

Av:
    Frolicc
    En karlstadhappyit använde biltemas ställ och armen som håller cykeln böjde sig med följden att cykeln bucklade till taket på bilen. Karlstadhappy kör mest med thule sen des...

Själv kör jag med några antika ställ köpt på auktion från "Vansbo mekaniska" (typ...). Man får lossa framhjulet och sätta fast gaffeln direkt i stället men hur svårt är det? Man slipper skav på ramen och cykeln sitter som berget. Thule har en liknande variant.

Av:
    oxr
    Mitt Thule-ställ är böjt och taket bucklat så därför är jag hänvisad till biltema-stället. Fast jag kan för tillfället inte använda takmonterade ställ alls därför att mina lastbågar från Thule är trasiga, så därför får jag använda mitt dragkrokställ. Det kommer från Biltema.

Biltema-Thule 2-0.

* Man ska aldrig kasta saker - de kan vara bra att ha *

Av:
    kebarb
    snackas..

http://happymtb.org

//K

''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''

You wash your Bike like it was your firstborn child,
    you tend to its needs like it was your own body,
    you protect it like it’s your family,
    then you drive it like you stole it.

Tyvärr, bara registrerade användare får skriva inlägg i detta forum.

Klicka här för att logga in

KÖP & SÄLJ