• [Nåsten] time trial

Av:
    HiLo
    Rolig teknisk stig hela vägen. (Tyvärr omärkt men hakar man på ngr onsdags-, torsdagscyklingar lär man sig snabbt)
    Inte riktigt hela "Nåstenklassikern" men den bästa biten och lagom lång (5.8 km) för att en gubbe ska orka mosa på hela sträckan. Inledningen från Hågahögen tar man lämpligen som uppvärmning

Ut och kör!

Var rädd om skogen, fuska inte, håll er i spåret!

Fyll i tid, underlag och eventuella bortförklaringar

10-bästalistan:

2017

1. Loftberg 24:19 FS 29
    2. Shrue 25:07 FS 29
    3. s 25:20 FS 29
    4. HiLo 25:40 FS 27,5
    5. dnleriksson 26:23 FS 27,5 enduro

2014

1. Tony Helmersson 23:25 FS 27,5"
    2. JojjeM 23:37 FS 29"
    3. Oskar 23:55 ?
    4. Hetsjägarn 26:11 FS 26"
    5. dnleriksson 26:25 FS 29"
    6. Conan 27:18 FS 29"
    7. HiLo 28:39 Ht 26"
    8. s 29:30 FS 29"
    9. Ade 31:04 FS 27,5"
    10.Foggeln 32:10 Ht 29

2011-2013

1. JojjeM (2013) 25:11 stel,ss 29"
    2. Martinpetter (2011) 25:50 FS 26"
    3. Lulle (2013) 26.15 Ht 26"
    4. Hetsjägar´n (2013) 26:25 FS 26"
    5. s (2013) 26:53 FS 29"
    6. HiLo (2013) 27:17 Ht 26"
    7. Conan (2013) 28:35 FS 29"
    8. dnleriksson (2013) 29:44 FS 26"
    9. lassemtb (2013) 30:58 Ht 26"
    10.snickarklas (2013) 31:25 FS 29"

Redigerad 44 gång(er). Senaste ändring 2017-07-22 21:23 av HiLo.

• Re: [Nåsten] Time Trial

Av:
    HiLo
    Nytt banrekord ! :-)

Första gången för mig under 30 min.

29:10, snustorrt och snabbt, duktigt trött.

Av:
    JojjeM
    Kul. 11,93 km/h (om jag räknat rätt) är bra trampat.

Jag har tyvärr inte tid att prova nu men roséladdar några veckor för ett försök senare :)

/Johan

Ironi funkar bäst på nätet

Av:
    HiLo
    > Jag har tyvärr inte tid att prova nu men
    > roséladdar några veckor för ett försök senare
    > :)
    >
    > /Johan

He, he, det behövs nog en stor dos iskall rosé för att ta den tiden, kör hårt :)

/Henrik
  • Re: [Nåsten] time trial

Av:
    s
    Sweet!

Har du exakta koordinater för start och stopp och/eller bra platsbeskrivningar?

Av:
    martinpetter
    ...får man stoppa klockan om man tappar kedjan?

/M

Av:
    s
    Känner du någon som brukar göra det?

Av:
    Conan arkivarien
    Finns det olika klasser? Typ barn och ungdom upp till 35, gnällig gubbe och ovanligt gnällig gubbe.

Av:
    martinpetter
    Nu har jag och s provat. Här kommer min tid. Typ. Jag körde lite långt tror jag. Jag tror jag har markerat där slutet är och det var väl runt 25:50 typ.

nåsten timetrial.png

/M

Av:
    s
    När jag kom fram trodde jag att Martin tröttnat på å vänta och dragit vidare, men det visade sig att jag hade varit lite otydlig i beskrivningen av målet. Grymt kört av Martin trots allt!

Själv loggade jag en tid på 30:20. Förhållandena var kruttorr stig. 17-18 °C varmt och vindstilla.

Här kommer listan på bortförklaringar:
    - Rejäl middag en timma innan start
    - Blev tvungen att stanna för att knyta skorna
    - Tittade på GPS:en istället för stigen och höll på att åka ut i spenaten
    - Dålig i magen på eftermiddan -> vätskebrist
    - Regndäck, Nevgal Stick-E

Ja, som ni förstår så borde jag lätt kunna kapa 20-25 minuter med lite bättre förberedelser.

Henrik, kan du inte föra in våra tider i första inlägget så man får en samlad bild.

Av:
    pean
    snyggt.

har jag fattat rätt om starten är där man svänger av grusvägen upp till den smala hållen, eller ska man ta uppförsbacken längre ner i svängen? mål uppfattar jag som när man kliver in i hagen vid fäbodarna, korrekt?

Av:
    pean
    just det, en fråga till, ska man förbi röda dunken eller snedda av strax innan?

jag kan inte direkt komma på några andra genvägar som inte är självklart uteslutna, möjligen den strax innan stora steget, men den kan väl omöjligt vara ok, dvs man ska höger över hällen, lilla droppet, tvär vänster och sedan höger upp över stora steget (med granen).

Av:
    s
    Klassikern går förbi röda dunken så vi utgick ifrån att det är det som gäller.

Samma sak med "höger över hällen, tvär vänster och sedan höger upp över stora steget (med granen)."

Skall köras enligt mitt tycke.

Din beskrivning av starten fattade jag inte riktigt. Det är slutet av grusvägen efter man kommit ut ur skogen som avslutas med en serien med, jag tror det är, tre spänger. Det är en liten äng till vänster om den grusvägen också.

Målet är som du beskrev, färisten innan man köra ut på ängen.

Av:
    pean
    Hm.. betyder det att det som var första sträckan i UBR inte ingår, utan det att starten är vänster från den efterföljande grusvägen, ner över stigen som nu har 3-4 smala träd tvärs över?

Vi brukar ju köra från högen, upp direkt till höger, ut på grusvägen, sedan upp till vänster, liten uppförsbacke upp till en smal häll, alternativet jag beskrev är att fortsätta en liten bit till på grusvägen och svänga vänster uppför en rätt brant och rotig backe. Antog att det var med, kanske därför jag inte begriper kartan.

Av:
    s
    Äggsakt, det är grusvägen efter UBR SS 1:s målgång.

Av:
    JojjeM
    Bra kört mp & s!
    Själv skrivbordscyklade jag precis sträckningen på en dryg kvart.
    Verklighetscykling får vänta till efter semestern. (Espacen packad med fem cyklar och en kärra för snar avfärd mot Nynäshamn).

/Johan

Av:
    AWi
    Mmmm - jag har inte ens cykeln med mig, ännu mindre är jag i U-A. Får prova med hjälp av guide när jag kommer hem :)

Av:
    HiLo
    Härligt kört! Jag ska försöka lägga in lite bättre start/mål koordinater när jag lärt mig gps-utrustningen ordentligt och ev. ngr foton när jag kommer hem från norrland.
    Här är lite förtydliganden:

Starten är vid en stolpe (som nu försvunnit) dvs i början på stigen som går in till vänster efter den korta grusvägsbiten man kör efter målet på på UBR sträcka 1 (klassikern från Hågahögen).

Målet är på färisten innan man kommer ut från skogen in i hagen.

Stämmer det är: "höger över hällen, tvär vänster och sedan höger upp över stora steget (med granen)." som gäller

Banan passerar inte rödadunken utan går på stigen till höger strax innan (det hänger en mössa i en gren där man ska ta av). Personligen tycker jag den stigen är roligare att köra men det kan ju diskuteras. (Sorry grabbar ni får köra om eller så får ni kallibrera tiderna på ngt sätt)

Grym tid av Martinpetter, speciellt på en för lång bana!

Kanske läga att också ange vad man kör på HT,FS eller helstelt(vad är förkortningrn för det?)

Är det bra med tider överst i tråden? Alla kanske inte vill bli uthängda :)
    Kanske räcker med bästa tiden? Väntar lite tills banan satt sig ordentligt

Kör hårt!

Av:
    Kristin
    Oh, fett initiativ! Jag ska testa så fort jag är tillbaka i Uppsala. Jag vill tävla i samma klass som Conan, är det ovanligt gnällig gubbe som gäller då eller? Kan jag få dispens?

//Kristin

Av:
    s
    Kristin, du får köra i bortsbindarklassen.

Hilo, tiderna finns ju ändå upplagda i tråden, så jag säger ja till att sammanställ dem i första inlägget. Annars blir det rena detektivarbetet för att lista ut vilka som är snabbare och vilka som är lånsammare än en själv.

Av:
    HiLo
    Förbi "röda dunken" tar ca 10 sek längre tid så det spelar ingen större roll var man kör, men det får bli den officiella sträckningen.

Efter att ha laddat med röd pölse och Hof en vecka slet jag mig runt på dryga 32 minuter i helgen. Blöta surhål men torra stenar.

Av:
    martinpetter
    Jää. Jag leder.

/M

Av:
    nagge
    Någon som sitter och trycker på en .tcx fil eller liknande för denna sträckning?

Av:
    HiLo
    Öppet för säsongen!

Surhålen som bassänger,skogen gallrad men stigen städad och helt ok.

Årets skogspremiär.
    Usch vad dåligt det gick, 48 min!

Av:
    martinpetter
    Hoppas ingen slår min tid så man måste köra om den här banan. Det var rätt slitit att stå på i 25+ minuter vill jag minnas... Jag och s valde väl också den varmaste dagen när vi körde, lyckligtvis var det lite senare på eftermiddagen när den värsta hettan lagt sig.

/M

Av:
    HiLo
    martinpetter skrev:
    -------------------------------------------------------
    > Hoppas ingen slår min tid så man måste köra om
    > den här banan. Det var rätt slitit att stå på
    > i 25+ minuter vill jag minnas...

Nog ingen risk i första taget, din tid är grym.

Av:
    s
    s + pean

47 minuter. Torrt på stigarna och surt i surhålen.

Bortförklaringar: Dåligt pumpat framdäck, mossa på ringklockan, mat i magen, Peter blev blöt om ena foten, stark motvind och sist men inte minst uppförsbacke hela vägen!

Av:
    Hetsjägar´n
    Testade sträckan igår för första gången. Nytt banrekord, 24.11!
    Nä skoja bara, snarare det dubbla eller tredubbla... Efter att ha kört sträckan imponeras jag stort av topptrions tider! Riktigt snabbt kört!

Tror inte heller att jag skulle ha en sportslig att hitta hela sträckan med tidtagningshets. Hade fullt upp nu när jag följde ett gps-spår, tog nog upp telefonen ett hundratal gånger men kom ändå fel i slutet. Får ta och hänga på en torsdagscykling.

Föga förvånande var det ju rejält blött i Nåsten. Det brukar vara då jag passar på att köra där.
    Tidigare gånger i Nåsten har jag helt missat de helt underbara stigarna på branta hällor. Sjukt fina stigar!

Säljes: Bird Aeris, 140/150 mm, Pike, Inline, 11-delat GX,DT Swiss E1700-hjul, kolstyre mm
    https://happyride.se

Av:
    s
    Hehe. Ja den är nog rätt knepig att hitta med GPS första gångerna. Häng på torsdagscyklingarna så är du snart nere i 30 minuter!

Av:
    JojjeM
    Hetsjägar´n skrev:
    > Testade sträckan igår för första gången. Nytt
    > banrekord, 24.11!
    > Nä skoja bara,

Haha, bra där :)

Jag funderar på ett försök. Nästa vecka är cykelvecka eftersom jag ser ut att bli ensam i stan.

/Johan

Av:
    JojjeM
    Hmm. Efter några veckors grillröks- och rosévinsmarinering bestämde jag mig för att chocka kroppen med en tur på time-trial-sträckan. Gick väl sisådär med en tid på 30.16 i geggan. En vurpa med efterföljande styrriktning kostade nog en halv minut så det känns som att det finns potential att förbättra :) (men martinpetters tid är nog utom räckhåll)

Min gps mätte dock bara 5,33 km men jag tror inte att jag ska ha fuskat någonstans.

http://www.endomondo.com

Nasten_tt_2.jpg

Nasten_TT.gpx

/Johan

Redigerad 2 gång(er). Senaste ändring 2012-07-24 21:24 av JojjeM.

Av:
    s
    JojjeM skrev:
    > Min gps mätte dock bara 5,33 km men jag tror inte att jag ska ha fuskat någonstans.

Det tror jag.

Av:
    JojjeM
    Konstigt. Tyckte jag hörde nåt mummel från fjärdeplatsen :)

/Johan

Av:
    s
    Host host

screen-capture-38.png

Minst 5 sekunder kvar till mål

Av:
    martinpetter
    Mycket genande i svängarna där också Jojje :) :)

/M

Av:
    JojjeM
    Det var då ett jäddra gnäll!
    Nästa gång ska jag fixa några uci-kommissarier :)

/Johan

EDIT: stavning

Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2013-02-28 20:38 av JojjeM.

Av:
    martinpetter
    Det hade jag och s. De stod i mörkblåa kostymer med små flaggor och myndig sträng blick i alla svängar och kontrollerade.

/M

Av:
    HiLo
    JojjeM skrev:
    > Hmm. Efter några veckors grillröks- och
    > rosévinsmarinering bestämde jag mig för att
    > chocka kroppen med en tur på
    > time-trial-sträckan. Gick väl sisådär med en
    > tid på 30.16 i geggan. En vurpa med
    > efterföljande styrriktning kostade nog en halv
    > minut så det känns som att det finns potential
    > att förbättra :) (men martinpetters tid är nog
    > utom räckhåll)
    >
    > Min gps mätte dock bara 5,33 km men jag tror inte
    > att jag ska ha fuskat någonstans.
    >
    > http://www.endomondo.com

> /Johan

Bra kört! Skumt med sträckan, frågan är om din eller min gps visar fel.
    I vilket fall går du upp på bronsplats. Körde du helstelt?

Av:
    HiLo
    Körde i dag, blött, halt och geggigt. 34:12 blev det. Skyller på dålig däckcombo, Racing Ralph fram och slitna Kenda small block bak, läskigt halt på skråpartierna. Relativt nyäten var jag också.

Av:
    JojjeM
    HiLo skrev:
    > Bra kört!

Tack. Det var slitigt men roligt så det blir nog fler försök.

> Körde du helstelt?

Japp, helstel och enväxlad 29er.

/Johan

Av:
    Hetsjägar´n
    Körde idag, för första gången på tid. 35.10 stoppade jag på, vilket jag får vara ganska nöjd med ändå.

Torrt med bara enstaka lerhål och grymt väder, så det kan jag inte skylla på. Däremot har jag halvdålig koll på bansträckningen och körde fel vid röda dunken och fick vända. Blev också stående två gånger utan att veta vart jag skulle och tvingades kolla telefonen. Det tillsammans med däckspinnet på startrakan gör att jag nog kan förbättra med ett par minuter utan vidare.

Lite bättre disposition av loppet vore också på sin plats. Var inte full attack i slutet nu kan jag säga...

Min Endomondo visade på 5,73 km men då ökade min felkörning på åtminstone 100-150 meter.
    Redigerad 2 gång(er). Senaste ändring 2012-08-14 23:18 av Hetsjägar´n.

Av:
    HiLo
    Grymt kört för att vara första gången Hetsjägarn. Intressant reflektion när det gäller disposition, det är helt klart lätt att gå ut för hårt. Körde också i går på drygt 29 min men med ett kort stopp halvvägs (stannade klockan för att stretcha kramp i vaden och hämta andan) räknas det självklart inte :)
    Banan har blivit lite, lite kortare pga ny naturlig genväg strax innan det "omöjliga" steget.

Av:
    pean
    HiLo skrev:
    > Banan har blivit lite, lite kortare pga ny
    > naturlig genväg strax innan det "omöjliga"
    > steget.

Naturlig genväg? Låter som fusk tycker jag.
    Vilket är det omöjliga steget? Det har jag missat ;)

Av:
    dj kilroy
    Kul, måste testa!
    Skulle vara fint om någon kunde lägga upp den på strava, skapa ett segment med start och mål så sköter sig topplistan av sig själv.

Av:
    JojjeM
    pean skrev:
    > Naturlig genväg? Låter som fusk tycker jag.
    > Vilket är det omöjliga steget? Det har jag missat ;)

Trixigaste passagen på klassikern är väl mot slutet där det är en utförsknix med en hög stubbe mitt i som man får slingra sig runt (men den är inte omöjlig). Där finns det en chickenväg till vänster men den är väl inte ny för i år?

/Johan

Tyvärr, bara registrerade användare får skriva inlägg i detta forum.

Klicka här för att logga in

KÖP & SÄLJ