• RR - Maratona dles Dolomiti

Av:
    Lisis
    I helgen gick motionslångloppet Maratonas dles Dolomiti i norra Italien. Tävlingen går i området kring Val di Fassa, Val Gardena och Alta Badia. Det finns tre olika sträckor att välja, 55, 100 eller 138 km, alla med många höjdmetrar och med helt fantastiska vyer! Den längsta banan passerar 7 bergspass och 4150 positiva höjdmetrar. Banorna går på avstängda vägar och arrangemanget är i världsklass!

Klockan 6.30 på söndagmorgonen går starten i La Villa och ca 8500 landsvägscyklister trampar upp mot Corvara och Passo Campolongo i soluppgången.

Skärmavbild 2011-07-14 kl. 12.23.14.png
    I starten i La Villa

sportograf-20063118_lowres.jpg
    Jag rullar ut från starten

Stämningen är på topp och det går lugnt och sansat till. RAI 3 direktsänder hela tävlingen och helikoptrarna filmar den långa ormen av cyklister som rör sig framåt. Det finns tre startfållor, en för licentierade cyklister, en för herrar som kör låga banan under 6 h och här står även de tjejer som ej är licensierade. I de två sista fållorna står resterande manliga cyklister. Jag stod således ganska långt fram och kunde börja cykla efter cirka 5 minuter, Enar som stod i sista fållan fick vänta lite längre. Men tiden startar först när man passerar starten. Det var superbra stämning i starten och inget buffande eller allt för stressade cyklister som trängde dig. Det var helt enkelt bara att följa med i tempot upp över första passet, ungefär som Vasaloppsstarten, men utan stirriga gubbar som knör sig.

Sedan bar det utför ner mot Arabba och då började det går riktigt snabbt, iaf i jämförelse med hur snabbt jag cyklar utför. Här nere är det många som inte backar för att släppa på ordentligt nerför trots att vägen är helt full av cyklister. Efter detta var det dags för ytterligare tre fin fina stigningar, Passo Pordoi, Passo Sella och Passo Gardena. Man cyklar alltså Sella Ronda för de som är bekanta med denna rundtur som kan köras på skidor vintertid.

Skärmavbild 2011-07-14 kl. 12.25.27.png
    Snabb tjej som passerar Passo Sella

Längs vägen var det flera stationer med dryck och mat, alla med kanonservice och det fanns hur mycket som helst att välja på! Sedan var vi åter ungefär vid starten (Corvara) och de som körde 55 km gick i mål, vi andra vände mot nästa bergspass och nästa utförskörning.

Nu hade solen börjat värma ordentligt och temperaturen var ca 20-25 grader beroende på vilken höjd man befann sig på. Det vill säga dags att ta av arm- och benvärmare. Efter lite efterlängtad nedförs och slätkörning vände 100 km banan upp mot Passo Falgarezo och 138 km fortsatte mot Passo Giau. På de lite plattare partierna fick man stundtals lite nytta av klungan som man annars inte så ofta hade eftersom det oftast går brant uppför eller nerför. Väl vid botten av Passo Giau, en 10 km stigning med 9,9 % i snittlutning var det dags att börja trampa. Innan denna stigning kände jag mig pigg med knappa 9 mil och 2000 höjdmeter i benen. Stigningen börjar med några branta kilometrar och jag hörde något om 15 -16% lutning, brant var det och benen började bli trötta. Italienarna ropade ”Forza Lisa” för att få mig att ta mig framåt i en hastighet över 5 km/h...Enar kände sig som vanligt pigg och for upp för stigningen på 50 minuter, själv tog jag bra mycket mer tid på mig men hann å andra sidan njuta av utsikten och spana in alla fina berg... På toppen fanns det som tur var ordentligt med både mat och dryck och nu började man se en och annan med tom blick eller med stående bredvid cykeln med kramp. Utförsåkningen var som de andra slingrig och innebar vila för benen. Tyvärr gick Enar omkull på en oljefläck i en serpentin och skrapade upp sidan, vred styret, spräckte hjälmen och fick skevt bakhjul. Men lyckades får lite ordning på grejerna och fortsatta vidare mot sista stigningen upp mot Passa Falgarezo.

Sista stigningen upp mot Passo Falgarezo var lite snällare (12km, 6,5 % snittlutning) och väl där uppe bjöds det på lite mat och dryck och sedan var det bara att rulla sista 15 km mot målet i Corvara.

Enar kom i mål på 5.55 och jag på 7.53. I mål fick Enar tvätta sina skrapsår hos Röda Korset och alla bjöds på mat, dryck, öl, efterrätt, en cykelväst och lite annat smått och gått.

Skärmavbild 2011-07-14 kl. 12.22.14.png
    Fina vyer

Lite praktisk info:
    Eftersom vägarna är avstängda tävlingsdagen är det bra att bo i någon av byarna nära start eller mål dvs i området kring La Villa eller Corvara. Vi bodde på ett B&B i San Cassiano. Perfekt att rulla någon kilometer till starten och inte allt för långt att cykla till efter målgång.

Anmälan går till så att man först måsta anmäla sig att att får vara med i en lottning av startplats. Det kostar ca 10 euro att anmäla sig till lottningen. Om man blir lottad och får en startplats kostar det ytterligare ca 85 euro. Detta är en mycket prisvärd startavgift och man får bla konon service längs banan, cykeltröja, cykelväst, buff, energikit, mousserande vin med mera i startpåsen! För att få starta skall man ha ett medicinskt intyg (tex utfört ett arbets-ekg utan större anmärkning) vi fixade detta intyg via Medikus i Göteborg.

Det är bra att ha lätt drevning på cykeln, 3-delat är ingen nackdel om man inte är superstark uppför.

sportograf-19944330_lowres.jpg
    Enar på cykeln

sportograf-19976412_lowres.jpg
    Uförskörning

sportograf-20001365_lowres.jpg
    Enar ser pigg ut i uppförsbacken och får knäppa upp tröjan

sportograf-20012681_lowres.jpg
    Nerför var det lite kallare

sportograf-20035828_lowres.jpg

sportograf-20043657_lowres.jpg

sportograf-20048119_lowres.jpg
    Målgång efter knappt 8 h i bergen

/ Lisa
    Redigerad 4 gång(er). Senaste ändring 2011-07-14 18:46 av Lisis.

• Re: RR - Maratona dles Dolomiti

Av:
    JLarsson
    Det där loppet ska köras nån gång. Blev inte mindre sugen av denna RR, mulligt! Har åkt skidor så många gånger där nere - dags att prova sommaren.

_______
    aliekatapult

Av:
    MTBiker
    Så vackert!

Jag sysslar med foto oxå.
    www.eskillaago.com eller Instagram: @eskillaago

Av:
    Virusko
    Snyggt Lisa! Synd att inte klubbtröjorna har kommit ännu, hade sett bra ut på er i backarna!

//JohanA

Av:
    Plush
    Jag är ingen racercyklist... men jäklar vilken natur... Fantastiskt.

Av:
    Merve
    Åh vad fint! Underbara bilder!
    Mousserande i startpåsen och tårta vid starten, jag gillar italienarna!
    /Merve

Av:
    PeterA
    Härligt:-)
    Ska prova detta när barnen blivit lite äldre.
    /Peter

Av:
    schture
    Härliga bilder! Allt ser så lätt ut... ;-)

Av:
    bruce
    Alla tajders!

--------------------------------------------------------------

//bruce, ser helst världen ur ett Roy Andersson-filter

Av:
    GoranS
    Ah, så där ska cykelåkning bedrivas - strålande solsken och mängder av härliga backar.

Fattar inte hur de som bor där nere klarar sig från att bli totalt söndertränade. Jag skulle cykla varenda ledig stund (när solen skiner i alla fall) om jag hade sådana backar där jag bodde.

Av:
    Kaunda
    Plush skrev:
    -------------------------------------------------------
    > Jag är ingen racercyklist... men jäklar vilken
    > natur... Fantastiskt.

Jag är inte heller någon racercyklist, men jag cyklade i La Villa dagen efter.
    MTB uppe på platån, fantastiskt vackert det också.

Av:
    Pelle Hå
    Åååh, riktiga berg! *dräggel*

/Pelle
    - Nu är mitt inlägg snart slut. Nu är mitt inlägg slut.

Av:
    Lisis
    På onsdag (2/11) är sista dagen att anmäla sig till lottning av startplats!
    http://www.maratona.it

Lisa

Av:
    Johan T
    Fin RR och bra tips. Tackar.

Trevligt värre. Siktar på 2013 eller så...

--
    Jag vill cykla.

Av:
    mickescott
    Underbar RR

................................................................
    Beatus ille qui procul negotiis
    felicis ut cycle

Av:
    BlackCanon
    Som sagt, underbart RR. Man kan tro att du blivit anställd som marknadsförare.
    Ett stort behov av att köra där uppstod i alla fall!
    TACK!

"Utan tvivel är man inte riktigt klok" (Tage Danielsson)

Tyvärr, bara registrerade användare får skriva inlägg i detta forum.

Klicka här för att logga in

KÖP & SÄLJ