• Re: Varför finns det så många cyklister med riktig ölkagge?

Av:
    lundatok
    https://www.youtube.com

Av:
    mmmrrrr
    GoranS skrev:
    Joadoa skrev:
    ... googla om du vill gå ned i vikt!
    Spelar det någon roll vad jag googlar på? Hur många timmar per dagen måste jag googla om jag vill gå ner 5 kilo i vikt på ett år?

Jag tänker mig att det bör gå att sätta ihop en sträng tecken som man kan upprepa som maximerar mängden jobb, baserat på avståndet mellan knapparna på tangentbordet. En kombination av versaler och gemener samt siffror och specialtecken. Vissa antaganden kommer behöva göras angående design på tangentbordet, fingertjocklek kontra knappstorlek, handstorlek etc.

Av:
    rln
    GoranS skrev:
    Joadoa skrev:
    Spelar det någon roll vad jag googlar på? Hur många timmar per dagen måste jag googla om jag vill gå ner 5 kilo i vikt på ett år?
    Det krävs att du genererar elenergin som googlingen förbrukar med en cykel. Hur många sökningar som krävs lämnas som en övning till speciellt vetgiriga.

Av:
    mmmrrrr
    rln skrev:
    GoranS skrev:
    Joadoa skrev:
    Det krävs att du genererar elenergin som googlingen förbrukar med en cykel. Hur många sökningar som krävs lämnas som en övning till speciellt vetgiriga.

Ett tredje alternativ kan vara om man tog bort de traditionella inmatningsmetoderna för googling, och så måste man istället skriva sin sökterm med en GPS-logg av en cyklad rutt!

Av:
    Konsensus
    Ett dilemma som jag märker i min profession är att många personer som har valt någon typ av kost inte riktigt har koll på hela paketet. Jag ifrågasätter aldrig en persons inriktning vad denne äter, men frågar ibland syftet till just det valet, med en del efterkommande frågor beroende på svaren. Det jag märkt är att många vet en del om vad det innebär om de ex. äter enligt LCHF eller veganskt, men generellt är att flertalet vet för lite om kost och näring, och vad som faktiskt händer med kroppen, både under resan och efter. Speciellt om daglig träning förekommer.
    Det handlar inte om molekylär kunskap om kroppen med grafiska pilar högt och lågt, utan det handlar om att ha en basic kunskap vad som händer om kroppen inte får det ena eller andra, vilka vitaminer och mineraler väljer jag bort när jag äter vegansk kost och var kan jag då hitta dem någon annanstans. Jag menar att det spelar inte så stor roll vad du äter, har du fyllt kroppens energibägare så är den full, allt över bägarens kant blir fett. Om jag väljer att äta en 300gr chipspåse, ja då kanske det räcker för idag med all typ av energiintag, eller om jag väljer att äta salladsblad, då kan jag äta hela dagen och kilovis. Om det handlar om vikten och om en person är fet eller mullig så äter hen mer än den behöver, allt annat är osant. Handlar det om personligt och kroppsligt välmående, ja då måste andra parametrar bakas in.

Läs texten och tänk ut resten själv

Av:
    Joadoa
    Örjan Lax skrev:

https://www.fazer.se

Att citera Fazer som är ett vinstdrivande företag som säljer produkter med stärkelse och socker är ju som att på 80 talet säga att rökning är ofarligt och citera de undersökningar som gjordes av tobaks industrin. Hitta gärna riktiga forskningsstudier.

Av:
    ooms
    Joadoa skrev:
    Örjan Lax skrev:

Att citera Fazer som är ett vinstdrivande företag som säljer produkter med stärkelse och socker är ju som att på 80 talet säga att rökning är ofarligt och citera de undersökningar som gjordes av tobaks industrin. Hitta gärna riktiga forskningsstudier.
    Men det är ok att citera en tjomme som slagit mynt av LCHF-hysterin och försörjer sig på att ge LCHF-kurser mot betalning?
    Sorry, men jag ser inte skillnaden.

Av:
    McOla
    Konsensus skrev:
    ......
    Om det handlar om vikten och om en person är fet eller mullig så äter hen mer än den behöver, allt annat är osant. Handlar det om personligt och kroppsligt välmående, ja då måste andra parametrar bakas in.

+42

Av:
    Rattnalle
    ooms skrev:
    Joadoa skrev:
    Örjan Lax skrev:

Men det är ok att citera en tjomme som slagit mynt av LCHF-hysterin och försörjer sig på att ge LCHF-kurser mot betalning?
    Precis. Det var ju det som var så fint. Två likvärdigt trovärdiga källor.

Innehåll: åsikter.
    Inlägget kan innehålla spår av fakta.

Av:
    Konsensus
    Rattnalle skrev:
    ooms skrev:
    Joadoa skrev:
    Örjan Lax skrev:

Alla undersökningar eller studier som ett vinstdrivande företag ligger bakom ska alltid läsas med beaktande, oavsett innehåll och syfte. Enligt mig så gäller det också vinstdrivande företag som sysslar med kost och hälsa. Att någon doktor hit eller dit sliter fram forskningsrapporter spelar ingen roll, även om de har en stark riktighet bakom sig.

Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2019-08-13 15:21 av Konsensus.

Av:
    Rattnalle
    Konsensus skrev:
    Rattnalle skrev:
    ooms skrev:
    Joadoa skrev:
    Örjan Lax skrev:

Alla undersökningar eller studier som ett vinstdrivande företag ligger bakom ska alltid läsas med beaktande, oavsett innehåll och syfte. Enligt mig så gäller det också vinstdrivande företag som sysslar med kost och hälsa. Att någon doktor hit eller dit sliter fram forskningsrapporter spelar ingen roll, även om de har en stark riktighet bakom sig.
    Det är alltid någon som betalar, mer eller mindre synligt och med mer eller mindre egen agenda. Lättare att ta ställning till vinklingen om det framgår tydligt vem tycker jag.

Innehåll: åsikter.
    Inlägget kan innehålla spår av fakta.

Av:
    Konsensus
    Rattnalle skrev:
    Konsensus skrev:
    Rattnalle skrev:
    ooms skrev:
    Joadoa skrev:
    Örjan Lax skrev:

Det är alltid någon som betalar, mer eller mindre synligt och med mer eller mindre egen agenda. Lättare att ta ställning till vinklingen om det framgår tydligt vem tycker jag.

Jo! så är det. Pengarna kommer så klart från någonstans, att söka efter uppdragsgivaren eller finansiären är alltid intressant. Trovärdigheten ökar inte när det står CocaCola eller Fazer som uppdragsgivare. Vidare kan faktan vara sann ändå, men vinklas på hmm! märkliga sätt. Vad heter det nu, samhällesordet som alla borde kunna .... Källgranska.

Av:
    MiSa
    Hej allihopa jag är fd överviktig 96kg för 3 månader sedan idag väger jag under 80kg.
    Cyklar landsvägscykel och först nu börjar kläderna sitta fint innan dess tyckte jag nog att jag kunde liknas vid en uppsvälld ballong.

Min kost: utesluter all gluten allt rafinerat socker allt inom mjölk, provade på 100% strikt lchf tidigare.

Mkt vegetarisk kost och mycket frukt och nu talar jag bara för mig själv.
    Kroppen har aldrig tidigare mått bättre.

Utöver detta cyklar jag sällan under 3mil åt gången känns mera lönsamt eftersom man kan lika gärna passa på att trampa lite extra när kroppen ändå är igång 😀

Av:
    Pfaff
    Svaret finns väl här https://happyride.se

-------------------------------------------------------------
    Långsam på korta sträckor!

Av:
    Yonna
    IMG_1919.jpg

Idag är det kvikklunsj och ...

IMG_1898.jpg

yesyesyessss: ö! För jag vill också ha en ölmage!

Av:
    Der Kaiser
    Norsk choklad o holländsk öl. Kvalitetskost, det blir du inte fet av :D

Av:
    ooms
    Till Kvikklunsj ska det ju drickas Ringnes eller möjligtvis Mack!

Av:
    Yonna
    ooms skrev:
    Till Kvikklunsj ska det ju drickas Ringnes eller möjligtvis Mack!
    Vadå, blir man då ännu fetare?? Men förmodligen inte fullare för en Grolsch Kanon är bara för riktiga cooola fatbikers med tattoos, skägg och ölkagge så tyvärr inte för mig. Jag ligger därför nu med jävla tunga ben bredvid fattien och kan bara säga buuurrrppp. Men ska flytta mig till happys öltråd, där alla fulla feta öldrickare finns.
    Inte lätt att bli tjock fet och runt :)

Av:
    Drosa
    Dricka öl på en tisdag va? Då är du alkoholist! Det var i vart fall min klassföreståndare i gymnasiet alltid sade. Full på helgen är ok men dricker du en öl under veckan så är man i farozonen till alkoholism. 🙄
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2019-08-27 19:52 av Drosa.

Av:
    rödblå
    För att de ska kunna cykla fett snabbt.

Av:
    rekrej
    Joadoa skrev:
    Örjan Lax skrev:

Detta som skrivs på Fazers sida är faktiskt sant. De är förvånansvärt ärliga.

Men de skriver inte om hela sanningen eftersom de är partiska i målet.

Av:
    thomaslundstrom
    rekrej skrev:
    Joadoa skrev:
    Örjan Lax skrev:

...till skillnad från den där Jonas Bergqvist som säljer kurser om paleo-kost?

--

GotoVelo!

Av:
    NLC
    thomaslundstrom skrev:
    rekrej skrev:
    Joadoa skrev:
    Örjan Lax skrev:

...till skillnad från den där Jonas Bergqvist som säljer kurser om paleo-kost?

+42.

---------------------------------------------------
    Bullitt ger starka ben och glada barn

Av:
    eiskall
    Joadoa skrev:
    eiskall skrev:
    Joadoa skrev:
    nesvop skrev:
    När ska folk inse att vikten regleras med matintag. Kondition regleras med träning!
    Spelar fan ingen roll hur mycket du tränar om du äter helt ohämmat kommer kroppen att sträva efter balans.

T ex om du tränar 1h per dag så är det i runda slängar 600 kcal, det är lätt att sätta i sig 600 kcal extra genom lite mer mat eller en macka extra. Skippar du istället medvetet att äta godis/läsk och äter lite mindre energirik mat så är det enkelt att lägga sig på ett kaloriunderskott, men det är sjukt jobbigt... Sen utesluter det ena inte det andra, men det är inte genom träning du förlorar ölkaggen.

Att cykla är ju jämfört med löpning väldigt mycket trevligare att göra med några extrakilon, så därför är det nog lite extra representerat.

Skit i kalorisnacket, det orkar man inte med, ät så mycket du vill men UTESLUT SOCKER OCH ALL SPANNMÅL.

Det finns nu en mängd studier som visar på att kosthållning som tex LCHF är riktigt bra för allt. Det finns studier som visar på att många krämpor kommer ifrån inflammationer i kroppen som i sin tur kommer ifrån stärkelse och socker som man stoppar i sig.

Detta ämne kan jag diskutera till dödagar så jag låter er slippa höra, ni får googla själva.

Men.. Det är inga problem att träna på LCHF kost, man är ”fett-driven” istället för ”kolhydrat-driven”

En stor fördel med LCHF är att man alltid har energi med sig, fett alltså, fett går att lagra i massor, hur många gram kolhydrater går det att lagra i kroppen!? Man slipper blodsocker dippar, man slipper vara hungrig konstant, man går ned i vikt snabbt, eller rättare sagt du kommer till din idealvikt mycket snabbt. Man förlorar inte heller muskler som många tror.

Som sagt, googla om du har ont någonstans, googla om du är intresserad av kost, googla om du vill gå ned i vikt!

Du glömde en liten detalj; man blir sjukt långsam :)

Nä, då har du fattat fel, för jag förstår att du tänker på kolhydraternas förmodade plats i prestationen. LCHF står för LowCarbsHighFat, inte NoCarbsHighFat. Mitt primära bränsle är fett, kolhydraterna tar jag till högre puls betonade avsnitt i min träning. Men mina kolhydrater är riktigt bra, dom kommer från bra produkter dvs grönsaker, inte processat livsmedel.

Nej, jag har inte fattat fel. Däremot kan vi ha lite olika referens på vad som är långsamt :)

Det jag menar är att det inte går att köra exempelvis linjelopp utan kolhydrater.

Hur gör du om det blir körning mitt i racet och alla går på rött i en kvart? Sen lugnar det sig, för att en halvtimme senare bli körning igen?
    Det som händer är att du åker av när det går som hårdast.

Att tuffa runt i jämnt tempo på egen hand behövs det såklart inga kolhydrater till, jag kör t.ex en del av min vinterdistans fastande.

Av:
    julgus
    Tillhörde de med mage, arbetade bort den, fick tillbaka den och nu är den halvs borta igen. -7kg på 5v utan problem. Min hjälp appen myfitnesspal som ger insikt och efter några veckor behövs den inte längre då man lärt sig. Väg dig ofta.

Tror helt enkelt så att flera i medelåldern drar några mil för att sedan överkompensera med kalorier efteråt. 1 starköl ex innehåller 250kcal, 3 sånna en lördag och du har sumpat en ganska rejäl tur på cykeln. En varmkorv med bröd 250kcal... och hur många gånger äter man en.. överhuvudtaget korv i alla former ska man undvika....

Hitta kaloritjuvarna och bli smal.

Tricket är också att aldrig bli hungrig. Då gör man fel. I mitt fall -500kcal per dag och jag ligger på totalt intag på 2000kcal ger stadig viktnedgång. Tränar jag kan jag dricka/äta i motsvarande mängd men jag överkompenserar aldrig.

Riktigt enkelt att gå ned i vikt faktiskt, kläderna sitter bättre, blodtrycket har sjunkit och jag mår redan bättre på alla vis. Och det blir en sjuhelvetisk skillnad väl på cykeln....

Nu är det bara 7kg kvar och 70w höjning av ftp så kommer 2020 att bli fullständigt episk på nya cykeln!!

Av:
    chickenphone
    Öl är ju gott

Av:
    julgus
    Varför tror du att jag fick tebax magen.... :-)
    chickenphone skrev:
    Öl är ju gott

Av:
    Konsensus
    Enkelt... Ni blir äldre, och JA! ni blir faktiskt äldre... och era föråldrade fettceller med minskande lipider kan inte hantera ett "normalt" energiintag med samma motion som ni tidigare haft. Det går dock att kompensera det genom minskat energiintag och ökad motion. Så ät och drick mindre men cykla mer.

Av:
    Bertilsson
    Konsensus skrev:
    Ni blir äldre, och JA! ni blir faktiskt äldre...

Ni? Det gäller nog de flesta. Och alternativet när man inte längre blir äldre är mycket tråkigare...

Av:
    Konsensus
    Bertilsson skrev:
    Konsensus skrev:
    Ni blir äldre, och JA! ni blir faktiskt äldre...

Ni? Det gäller nog de flesta. Och alternativet när man inte längre blir äldre är mycket tråkigare...
    (-; "Jag" blir aldrig äldre om gemene person går till sig själv :-) Så klart vi.. även jag blir bekvämare och rultigare.

Av:
    me.I.am
    Mängden motion bestäms av mängden fika, inte tvärtom.

just a stranger on the bike trying to make my way home

Av:
    Konsensus
    me.I.am skrev:
    Mängden motion bestäms av mängden fika, inte tvärtom.
    Så är det, jag tränar för att kunna käka kaka och dricka pilsner.

Av:
    42Hz
    "Varför finns det så många riktiga cyklister med ölkagge?"

There, I fixed it!

//HaRR! - Fat tires save lives!

Av:
    Hälsingland
    Story of my life, nu är ju jag visserligen smal men jag gillar ändå öl..

https://www.facebook.com

Tyvärr, bara registrerade användare får skriva inlägg i detta forum.

Klicka här för att logga in