• Re: Friskvårdsbidrag - Vad funkar?

Av:
    Luzen
    Pegorelli skrev:
    Ni som har fått Strava godkänt och som fått PDF-kvitto från Strava, hur har ni gjort?

Fick precis svar från Strava och de säger att de inte kan skicka något kvitto. De hänvisar till Google, men det är ju inte dem jag är kund hos; de är ju bara mellanhanden. Har mailat tillbaka till Strava och försökt förklara och hänvisat till att det är andra Svenskar som har fått ett personligt kvitto i PDF-format.

Se nedan för det svar jag fick:

Hi Thomas,
    Your subscription is through Google Play, so we don't actually have your billing info on file. With every payment you make in Google Play, you should have been sent an email receipt. Did you receive this?

Cheers,
    Matt
    Strava Support Team

Nu är det ju redan försent men det brukar vara billigare att betala på Stravas hemsida. Kanske då man får ett bättre kvitto okså?

Av:
    Pegorelli
    Rattnalle skrev:
    Har du inte kvittot I Google play då?

Visst har jag det, problemet är att mitt fullständiga namn inte står på kvittot därifrån.
    Om det är något jag fått lära mig genom alla dessa år detta funnits (dock ej testat appar) är att Skatteverket kräver fullständigt namn, att kvittot ska vara personligt. Min mail-adress som står på kvittot räcker liksom inte.

Eller är det annorlunda med friskvårdsutlägg via en App??

Av:
    Rattnalle
    I benify ställs bara krav på personligt kvitto över ett visst belopp. Det står beskrivet under "är ditt kvitto giltigt" eller något sådant när man ska registrera utlägget.

Inlägget ovan inleds med största sannolikhet av ett osynligt "Jag tycker att" inte "Jag vet obestridligt att".

Av:
    ooms
    Rattnalle skrev:
    I benify ställs bara krav på personligt kvitto över ett visst belopp. Det står beskrivet under "är ditt kvitto giltigt" eller något sådant när man ska registrera utlägget.
    Nu har jag inte benify längre, men vill minnas gränsen var 2000kr eller nåt. Men jag tar inget ansvar för det, så kolla upp själva.

Av:
    marr
    Med benify funkade pdf kvittot utan namn iallafall.

Däremot köpte jag med mitt visa på stravas sida. Inte i appen via Google.

Av:
    Pegorelli
    marr skrev:
    Med benify funkade pdf kvittot utan namn iallafall.

Däremot köpte jag med mitt visa på stravas sida. Inte i appen via Google.

Ok, ja, jag får testa. Inte värre än att det blir avslag. 649 pix in på "ändå värt det"-kontot om det skulle bli avslag.
    2000 kr är annars en stenhård regel vid det här laget gällande träningsbidrag och skatteverket, så det har inget alls att göra med Benify.

Av:
    bellasoda
    Pegorelli skrev:
    Ni som har fått Strava godkänt och som fått PDF-kvitto från Strava, hur har ni gjort?

Fick precis svar från Strava och de säger att de inte kan skicka något kvitto. De hänvisar till Google, men det är ju inte dem jag är kund hos; de är ju bara mellanhanden. Har mailat tillbaka till Strava och försökt förklara och hänvisat till att det är andra Svenskar som har fått ett personligt kvitto i PDF-format.

Se nedan för det svar jag fick:

Hi Thomas,
    Your subscription is through Google Play, so we don't actually have your billing info on file. With every payment you make in Google Play, you should have been sent an email receipt. Did you receive this?

Cheers,
    Matt
    Strava Support Team

Min ticket som jag skapade:

"Hello!

I bought a 1-year subscription to Strava Premium last week, however I never recieved any verification of payment sent to my email.

I would like to have a verification sent to my email that I have paid for the 1-year subscription to the service. I need this to forward to my employer for refunding based on our company's health plan.

Best regards,"

Det korta svaret jag fick var:
    "Hello,

I have attached a receipt.

Best,"

Jag betalade iofs via stravas hemsida, jag vet inte om det skulle göra någon skillnad.

Av:
    marr
    Sambons jobb hade ju ett kul upplägg.

Påstod sig vara 2000:- men de betalade bara 50% av henns gymkort, men upp till 2000:- så hon fick 1000:- för utlagt 2000:-
    Är det ett vanligt upplägg? Känns rätt b.

Av:
    Rattnalle
    Vi har 75% av beloppet upp till 3000 i faktisk ersättning. Ett bra upplägg tycker jag. Chansen att någon köper något de inte avser utnyttja minskar.

Inlägget ovan inleds med största sannolikhet av ett osynligt "Jag tycker att" inte "Jag vet obestridligt att".

Av:
    EST
    Vi har 4000 papp å får tillbaka 75% kanon bara att jag inte har en aning av vad jag ska göra med det då inget med mtb verkar vara friskvård...

Letar delar till 26" bygge åt dottern.

Steel is real
    https://www.facebook.com

Av:
    Belse
    På mitt jobb får vi tillbaks 60% av våra utlägg, max 2500:-, täcker ganska lagom mitt gymkort och mitt innebandyspel så jsg är nöjd...

Av:
    xyz-saft
    Vi har liknande, tror vi får stå för 20% av beloppet.

För övrigt måste man skicka in kvitto, och kan inte beställa via benify direkt när man är långtidsfrånvarande från jobbet lärde jag mig idag. I det räknas också föräldraledighet. Surt att behöva ligga ute med massa pengar och skicka kvitton och grejer.

n+1

Av:
    mikipedia_
    marr skrev:
    Sambons jobb hade ju ett kul upplägg.

Påstod sig vara 2000:- men de betalade bara 50% av henns gymkort, men upp till 2000:- så hon fick 1000:- för utlagt 2000:-
    Är det ett vanligt upplägg? Känns rätt b.

Japp samma lika.

Mitt projekt
    https://happyride.se

Av:
    bellasoda
    Just nu har jag en tusenlapp kvar av friskvårdsbidraget, och som av en slump har vi ett företag här som gör fystester för cykling för 1000kr (som är anslutet till benify).

Frågan är om jag ska göra ett tröskeltest eller ett vO2maxtest. Vilken av dessa två har jag mest nytta av? Tröskeltest kan jag ju göra hemma på trainern, så det borde väl vara onödigt att betala för? Eller tänker jag fel nu?

Av:
    Masjevel
    Tror vi får 1500-2000kr i friskvårdskuponger. Har haft i flera år men inte utnyttjat nåt.

Har tillgång till både gym och bassäng på jobbet. Gymmet går jag till ett par gånger i veckan och kör lite ben och core.

Vet inte vad jag skulle använda kupongerna till. Massage kanske.

Skulle hellre haft som vi hade när jag började på mitt jobb, en betald friskvårdstimme i veckan. Tyvärr missbrukades det så det togs bort.

/M

Av:
    Zander
    Strava & Zwift godkände min arbetsgivare förra året, för kännedom. Men jag tycker det ska ses som en anekdot, som många andra här diskuterade "ej självklara" kandiderande aktiviteter. Gott om tolkningsutrymme i Skatteverkets regler som har konstaterats, men framförallt också nämnvärt den väldigt spridda skur bedömningar arbetsgivarna verkar göra, dvs de som tar risken att dra av något som kanske inte visar sig vara avdragsgilt.

Fråga till någon läsande revisor eller liknande kunnig: För kreativa friskvårdsbidragsidkare, tar de inte också teoretiskt en risk att försöka få gråzonsaktiviteter godkända av lättflörtade ekonomiavdelningar - förvandlas inte förmånen till skattepliktig för den anställde om det visar sig vid revision att aktiviteten inte var en avdragsgill kostnad?

Av:
    Peth
    Zander skrev:
    Strava & Zwift godkände min arbetsgivare förra året, för kännedom. Men jag tycker det ska ses som en anekdot, som många andra här diskuterade "ej självklara" kandiderande aktiviteter. Gott om tolkningsutrymme i Skatteverkets regler som har konstaterats, men framförallt också nämnvärt den väldigt spridda skur bedömningar arbetsgivarna verkar göra, dvs de som tar risken att dra av något som kanske inte visar sig vara avdragsgilt.

Fråga till någon läsande revisor eller liknande kunnig: För kreativa friskvårdsbidragsidkare, tar de inte också teoretiskt en risk att försöka få gråzonsaktiviteter godkända av lättflörtade ekonomiavdelningar - förvandlas inte förmånen till skattepliktig för den anställde om det visar sig vid revision att aktiviteten inte var en avdragsgill kostnad?

Visst är det så. Skatteverket har möjlighet att riva upp privatpersoners deklarationer fem år tillbaka i tiden. Och hittar de vid revision av inkomstskatter grövre felaktigheter under ett år, är sannolikheten stor att de även reviderar fler år.

Av:
    Luzen
    Peth skrev:
    Zander skrev:

Visst är det så. Skatteverket har möjlighet att riva upp privatpersoners deklarationer fem år tillbaka i tiden. Och hittar de vid revision av inkomstskatter grövre felaktigheter under ett år, är sannolikheten stor att de även reviderar fler år.

Samt sociala avgifter för arbetsgivaren.

Av:
    Peth
    Luzen skrev:
    Peth skrev:
    Zander skrev:

Visst, och även eventuellt skattetillägg.

Av:
    Zander
    Peth skrev:
    Luzen skrev:
    Peth skrev:
    Zander skrev:

Visst, och även eventuellt skattetillägg.

Tack för svar! Svårt att tänka mig att det har förekommit så många i praktiken kanske då det sällan rör sig om belopp som kan betraktas som grova, men bra sak att känna till vad man kan "ställa till" med, inte bara för dig själv utan för arbetsgivaren också. Mest för arbetsgivaren iofs.

Av:
    Black planet
    Ny dom i högsta förvaltningsdomstolen idag. Skatteverket fick ge sig angående golf. Så nu blir det intressant hur tolkningar på sport sker. hoppas att paddling blir okej.

------------------------------------------------
    Fnitter
    Paddelsvammel
    Och glöm inte krama varandra i trafiken.

Av:
    Rattnalle
    Det känns som att den domen rent krasst borde öppna dörren för alla lätt tillgängliga sporter som visserligen kräver dyr utrustning men där denna går att hyra på plats och är tillgänglig för alla. Lite som ett gym som är fullt med snordyr utrustning man hyr..

Återstår väl att se vad som händer i praktiken.

Av:
    Miss Lycka
    Gäller det även med en caddie?

Via est vita!

Av:
    ooms
    Verkar som de släpper allt fritt:
    https://www.aftonbladet.se
    Ta bort skiten, säger jag! Kostar ju bara admin, betala en vettig lön istället.

Av:
    Black planet
    Miss Lycka skrev:
    Gäller det även med en caddie?
    Det går med rut ;)

Fnitter
    Paddelsvammel

Av:
    Rattnalle
    ooms skrev:
    Gött. Inte för att jag egentligen tycker det är en vettig grej men rent egoistiskt kan jag helt plötsligt faktiskt använda det.

Av:
    patten
    Rattnalle skrev:
    ooms skrev:
    Gött. Inte för att jag egentligen tycker det är en vettig grej men rent egoistiskt kan jag helt plötsligt faktiskt använda det.

Sportlovet blir lite billigare än tänkt! Skönt att kunna använda skattemedel till något vettigt och till folk som verkligen behöver det....

Av:
    Miss Lycka
    Tänk om de som cykelpendlar hade fått ett vettigt avdrag istället.

Via est vita!

Av:
    Luzen
    Black planet skrev:
    Ny dom i högsta förvaltningsdomstolen idag. Skatteverket fick ge sig angående golf. Så nu blir det intressant hur tolkningar på sport sker. hoppas att paddling blir okej.
    Hyra av kajak funkar nog, eller en paddlingskurs.

Av:
    eketjall
    Miss Lycka skrev:
    Tänk om de som cykelpendlar hade fått ett vettigt avdrag istället.
    Kan jag hålla med om. Eller inte nödvändigtvis "istället", men att cykelpendling på något vis premierades iaf.
    Men ett skatteavdrag tar ju skattemedel från något annat. Friskvårdbidraget är ju bara skattefria pengar till arbetstagaren från arbetsgivaren.
    Visst, man kan argumentera för att utan friskvårdsbidraget hade lönen varit högre vilket genererat skatt osv, men är det verkligen så?
    Jag skaffade gymkort för första gången nu. Så jag kan ju välja att se det som att jag fick 1500kr till gymkortet eller 1500kr för att jag cykelpendlar. ;-)

Av:
    Scottår
    Kan man få bidrag för en rad varma stenar på ryggen eller aromterapi så borde det mesta gå igenom.
    För egen del så har jag använt de två senaste till sådant som jag ville göra men inte haft som prio ett. Tidigare har bidragen brunnit inne vilket ju är synd.
    Idrottsmassage (inte så skönt som det låter).
    Gröna kortet i klättring (topprepssäkring)
    Fotvård för trötta löparfötter. (konstigt)
    Vuxencrawl (någon gång ska jag lära mig)
    Blir det slantar över kan man köpa engångsbiljetter till simhallar eller något annat.

Av:
    Henrik_E
    Får hoppas det blir dödsstöten.

Av:
    geologen
    Bidraget borde avskaffas. Tanken var god, men jag är övertygad om att det i praktiken är en subventionering av aktiviteter som bidragstagaren ändå hade deltagit i i samma omfattning, medan de som inte aktiverar sig fortsatt inte gör det, trots möjlighet till bidrag. Nu menar jag fysiska aktiviteter som ökar styrka eller förbättrar kondition. Att nån går och får nån luktterapi i ett rum med tända ljus och tycker det är trevligt är nåt helt annat.

Betydligt snällare och trevligare i verkligheten än här på forumet - tro det eller ej!

Min nya blogg: http://wattperkilo.blogspot.se

Av:
    Black planet
    Det jag har bråkat om är avgiften för kajakklubb. Motionspaddling, styrketräning och bastu. Men man ser det som frilufsverksamhet. Skattemasen borde få sitta i en surfski o köra intervaller i timma.

Luzen skrev:
    Black planet skrev:
    Hyra av kajak funkar nog, eller en paddlingskurs.

Fnitter
    Paddelsvammel

Av:
    Rattnalle
    Klubbavgifter har aldrig varit och är inte nu heller inom reglerna. Träningsavgifter eller så däremot. En smart klubb skulle därför göra medlemskapet nästan gratis och sen ta ut en träningsavgift.

Av:
    GoranS
    Håller med geologen. Tror att det är på marginalen människor i Sverige väljer att inte träna p.g.a. ekonomiska skäl. Det blir mest att arbetsgivare blir "tvungna" att erbjuda en bra friskvårdspeng för att framstå som attraktiva arbetsgivare. Då det inte kostar något (direkt) för arbetstagaren är det sedan lätt att köpa t.ex. ett gymkort för pengen. Effekten blir en statligt pådriven överföring av pengar till gymkedjor mfl. Jag misstänker i alla fall att gymmen drar in en del pengar på människor som medelst friskvårdsbidrag köper gymkort i början av året och bara utnyttjar detta en handfull gånger i början av året. Och den gruppen tror jag har en skaplig andel personer som inte skulle köpa kortet utan friskvårdsbidraget.
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2018-01-15 16:01 av GoranS.

Av:
    frippegubben
    geologen skrev:
    Bidraget borde avskaffas. Tanken var god, men jag är övertygad om att det i praktiken är en subventionering av aktiviteter som bidragstagaren ändå hade deltagit i i samma omfattning, medan de som inte aktiverar sig fortsatt inte gör det, trots möjlighet till bidrag. Nu menar jag fysiska aktiviteter som ökar styrka eller förbättrar kondition. Att nån går och får nån luktterapi i ett rum med tända ljus och tycker det är trevligt är nåt helt annat.

Inte i alla lägen dock. Upptäckte före jul att jag hade pengar kvar på årets bidrag och köpte medlemsskap i Team Nordic Trail, dvs löpning i terräng. Har aldrig pysslat med löpning förut men har nu varit på ett pass och nästa är ikväll. Första gången jag upplevt löppass som varit roliga. Så för min del har det definitivt inneburit "ny" sport. Har även kört kurs i vuxencrawl, också det nåt som aldrig skulle blivit av om jag inte kunnat ta det som friskvård.

Av:
    ooms
    geologen skrev:
    Jag tror det gynnar gymmen rejält. Många tecknar upp sig 1 år ("jag får ju pengar, det kan jag inte missa"), och sen orkar de ändå inte gå dit. Så jag misstänker det blir ramaskri på gymnäringen om det skulle läggas förslag på att ta bort det.

Av:
    AAverdal
    Mattias Lundqvist skrev:
    Vi har många kunder som använder sina friskvårdsbidrag hos oss. Och framför allt i december så många märker att de inte utnyttjat bidragen. Då bokar vi gärna in med omgående betalning via friskvårdsbidraget men besöket kan ske under 2015. Vi är också anslutna till frskvårdsportalerna Flexpay, Friskvårdskuponger, Friskvårdschecken och Wellnet.

//Mattias Lundqvist
    Test & Träningschef
    Aktivitus AB

Men enligt skatteverkets hemsida så gäller:
    Fystester – om testet är en integrerad del av en friskvårdsförmån, till exempel att testet ingår i gymkortet och testet inte tidsmässigt är särskilt omfattande och att värdet kan beräknas understiga 1 000 kr, kan testet anses vara en del av skattefri friskvård.

Av:
    geologen
    ooms skrev:
    geologen skrev:
    Jag tror det gynnar gymmen rejält. Många tecknar upp sig 1 år ("jag får ju pengar, det kan jag inte missa"), och sen orkar de ändå inte gå dit. Så jag misstänker det blir ramaskri på gymnäringen om det skulle läggas förslag på att ta bort det.

Men deras prisnivåer är ju sjukt uppblåsta också, förmodligen pga friskvårdsbidragen (ungefär som lunchpriser påverkas av lunchkuponger, mer förr än nu kanske). Kan bli en hälsosam nedjustering av prisnivåerna där, kan man hoppas.

Betydligt snällare och trevligare i verkligheten än här på forumet - tro det eller ej!

Min nya blogg: http://wattperkilo.blogspot.se

Av:
    Peth
    Jag utnyttjade 2017 års peng till spåravgift för längdskidor, ett par timmar i bowlinghallen med familjen samt ett premiumabonnemang på Strava. Kul grejor, men inget som jag inte kan betala för själv.

Lägg ner!

Av:
    JLarsson
    Domen i sin helhet. http://hogstaforvaltningsdomstolen.se

_______
    aliekatapult

Av:
    Luthman Photography
    Jag brukar köpa klippkort i simhallen för mitt friskvårdsbidrag, det hade jag inte gjort annars. Gymkortet i samma hall kostar ungefär tre gånger mer än mitt friskvårdsbidrag så det låter jag vara.

Av:
    Luthman Photography
    Luthman Photography skrev:
    Jag brukar köpa klippkort i simhallen för mitt friskvårdsbidrag, det hade jag inte gjort annars. Gymkortet i samma hall kostar ungefär tre gånger mer än mitt friskvårdsbidrag så det låter jag vara.

Jättemånga bokstavar.

Av:
    frippegubben
    JLarsson skrev:
    Domen i sin helhet. http://hogstaforvaltningsdomstolen.se

Tyvärr förstår jag inte av den domen om det verkligen är "allt" fritt som aftonbladet, eller bara AA:s golfspelande på pay&play-bana...
    Men det lär väl visa sig när det gått lite tid kanske.

Tyvärr, bara registrerade användare får skriva inlägg i detta forum.

Klicka här för att logga in