• Re: Friskvårdsbidrag - Vad funkar?

Av:
    Sambal Oelek
    Jag skulle kunna tänka mig tjacka ett gymkort för att bara kunna ta en bastu ibland :) men det känns ju lite dumt kanske

------------------------------------------------------------------
    MVH Sambal O. / Hammerhill Bikers

Av:
    glitch
    Mitt strava gick igenom utan knussel.
    Nu är man sugen på testa trainerroad =)

-= Evoc cykelväska uthyres, PMa=-

Av:
    attan
    Det som är avdragsgillt är följande enligt https://www.skatteverket.se

Appar – en app eller ett nedladdningsbart datorprogram för enklare motion/friskvård som ger "möjlighet till enklare slag av motion och annan friskvård" till exempel en app om löpträning eller viktminskning. Arbetsgivaren kan däremot inte skattefritt tillhandahålla utrustning eller webbtjänster för motion eller annan friskvård i den anställdas bostad.

Så Zwift skulle nog gå om man använder det för löpning på gymmet

Av:
    dans
    Kanske bättre villkor för cykel på gång?

FD7AC88D-7C41-4C0F-82B6-A9FF5465C2DD.jpeg

Av:
    ooms
    dans skrev:
    Kanske bättre villkor för cykel på gång?
    Kanske det, men vad har det med friskvårdsbidraget att göra?

Av:
    GoranS
    Frågan är om cykelpendling i detta anses kunna bedrivas medelst endast egen framdrivande kraft eller om man det kommer att vara krav på elassistans(möjlighet).

Av:
    NickPick
    Man får väl göra "saftiga" avdrag för cykelpendling på ett par hundra spänn annars?

Bike to work vore något, som i England. Har dock inte djupdykt i det.

Av:
    ooms
    Ok, iom att det blev en OT-diskussion: Frågan är hur de tänkt lägga upp denna skattelättnad. Ett alternativ är ju att lämna bidrag/avdrag vid köp av cykel, men då kommer ju frågan hur man säkerställer att den används till pendling och inte i praktiken blir en subvention av ett fritidsintresse. Ett annat kan ju vara att avdrag ges baserat på just cykelpendling, men då måste ju det registreras eller kontrolleras på nåt sätt. Eller är tanken helt enkelt att göra om regelverket för reseavdrag så att andra färdsätt missgynnas och på så sätt stimulera cykling?

Av:
    GoranS
    Jag tycker ärligt talat att det finns intressantare saker för politikerna att ägna sig åt än att försöka subventionera cykelpendling utan att subventionera cykling när det utförs som fritidsintresse. Är som upplagt för hårklyverier och tänjande på regler. Det har t.ex. hänt att jag pendlingscyklat på samma cykel som jag normalt har med mig på cykelresor. Hur skulle en sådan cykel hanteras?

Att hålla på och småpeta i bidrag till en och annan cykel kommer inte mer än på marginalen bidra till lösning på något viktigt problem.

Av:
    piecar
    Sufferfest, någon som provat att få igenom det på friskvårdsbidraget? Iom att det finns ”mental” träning styrka och yoga borde de inte vara något problem, eller?

Av:
    Tompot
    ooms skrev:
    Ok, iom att det blev en OT-diskussion: Frågan är hur de tänkt lägga upp denna skattelättnad. Ett alternativ är ju att lämna bidrag/avdrag vid köp av cykel, men då kommer ju frågan hur man säkerställer att den används till pendling och inte i praktiken blir en subvention av ett fritidsintresse. Ett annat kan ju vara att avdrag ges baserat på just cykelpendling, men då måste ju det registreras eller kontrolleras på nåt sätt. Eller är tanken helt enkelt att göra om regelverket för reseavdrag så att andra färdsätt missgynnas och på så sätt stimulera cykling?

Ett sätt vore att göra reseavdraget färdmedelsneutralt.
    Alltså lika ersättning per mil oavsett hur man tar sig den sträckan.
    Det hade troligtvis inneburit sänkt ersättning per mil för bil, vilket hade kraftigt missgynnat reseavdrag för bilar men kraftigt gynnat billiga transportsätt så som cykel, elcykel eller gång :-) Ett enkelt styrmedel att få folk att överge de samhällsfarliga rullande vardagsrummen till förmån för bättre alternativ.

Av:
    nagge
    piecar skrev:
    Sufferfest, någon som provat att få igenom det på friskvårdsbidraget? Iom att det finns ”mental” träning styrka och yoga borde de inte vara något problem, eller?

Så länge du inte utför aktiviteten i din bostad är det lugnt.

Tyvärr, bara registrerade användare får skriva inlägg i detta forum.

Klicka här för att logga in

KÖP & SÄLJ