• Styrketräning för cyklister?

Av:
    mrtn
    Hej,
    En fråga till happys experter :) Vilka övningar på gymmet är bra under hösten och vintern för att få forta ben?

/Martin
  • Re: Styrketräning för cyklister?

Av:
    nl
    Oj, nu kommer det komma många åsikter... men mitt råd är.

Träna tungt, uthållighet tränar du på cykel. Dvs max 12 repetitioner (helst mindre), 2-3 set. Övningar så skulle jag satsa på atg-knäböj* och utfall. Glöm inte att värma upp.

atg-knäböj, eller ass to the grass knäböj, är mycket diskuterat.

Fördelarna är många med en atg:
    1. mindre belastning på knän. Den störst belastningen är det vid 90grader vinkel och då bör man inte belasta sina knän mer genom att bromsa upp och accelerera igen.
    2. mindre risk för skador. Man kan inte lägga på lika mycket vikter med atg som en kortare knäböj.
    3. man måste jobba med rörlighet

Nackdelar:
    1. man måste jobba med rörlighet

Obs! de flesta människor kan inte göra en atg-knäböj utan att först börja träna rörlighet. Jag hade stora problem att klara en atg-knäböj. För min del, och de flesta andra, verkar det bästa att inte stretcha utan att göra rörlighetsövningar. Två bra är knäböj utan vikter (använd armar som motvikt) och gå så långt ned du kan. Den andra är att ta tag i tårna med händerna, stå med så raka ben du kan, går sedan en knäböj så långt du kan. Då har man möjlighet att pressa sig ned lite längre. Stanna inte där utan gå upp i ursprungsläget, 8-12reps/3-4set. Gör man detta ofta så kan man lära sig att göra atg-knäböj på några veckor.

Parentes: En orsak varför det är så många som pratar om att vinkeln skall vara 90grader är pga att i tävlingssammanhang är det inte ett godkänt lyft om inte vinkel mellan lårets ovansida är 90 grader.

Av:
    geologen
    Men vid 90 graders benvinkel är låren ännu inte ens parallella med golvet, vilket många har som en gräns för "riktig" knäböj. ATG är det inte många som klarar, och det är väl tveksamt hur viktigt det är...

Jag har extremt dålig höftrörlighet (förmodligen för korta lårbiceps), men också ogynnsam benlängd. Ska man bli bra på tunga benövningar är det en klar fördel att ha korta ben, och framför allt korta lår.

Men när jag går över i vinterträningsfasen och börjar köra styrketräning för underkroppen igen (gör det inte under sommaren eftersom jag alltid vill ha fräscha ben inför varje cykelrunda) ska jag köra knäböj och marklyft.

Betydligt snällare och trevligare i verkligheten än här på forumet - tro det eller ej!

Min nya blogg: http://wattperkilo.blogspot.se

Av:
    Storfot
    Atg-knäböj (som jag antar är samma som jag benämner djupa knäböj) har en fördel också, som kanske räknas in i rörligheten; den ger bättre spänst i benen. Minns jag rätt var det framförallt höjdhoppare som jag lärt mig använder djupa knäböj för att bättra på spänsten i benen (annars var det längdhoppare och/eller trestegshoppare, var några år sedan jag läste det och började med djupa knäböj) :-)

--
    Mikael

Av:
    juliusjonzon
    Jag skulle akta mig för knäböj eller framför allt utfall. Pajjade mitt knä med dom övningarna. Jag skulle rekommendera några maskiner där du sitter och sedan böjer knäna framåt, bakåt, trycker ihop och utåt dom tycker jag är skitbra! På mitt gym är det mest tjejer som gör dessa men jag tycker dom är bra!
    Är generellt emot maskiner då man tappar mycket "gratis" och stabilitet träning MEN med benen tycker jag det är bra!
    Om man har tränat armarna så kan man vila dom efteråt men det går inte med benen! Man har redan en stor belastning med sin överkropp och (jag i allafall) tar gärna lite mer vikt och missar att jag redan har ca 60kg ovanför höften.
    Men tungt 8*3 repetitioner låter bra!
    Om du vill ha en riktig genomkörare så kan du ta denna följd=)
    20-15-10-8-5-3-20 repetitioner och hela tiden öka vikten och sista gången tillbaka till den första! Då kommer din muskel ha fått MAXIMAL belastning och därför också bygga mest!
    Men det som är av allra största vikt är din kost! Ät allt du kan! Alla kalorier är bra om du tränar minst 3 ggr i veckan och inte är rädd för att lägga på några kilon! Du kommer få fett också men styrkan kommer öka mycket mer!
    Lycka till

Av:
    Miss Lycka
    Köp en testcykel.

Via est vita!

Av:
    arnehavre
    Hmmm... med risk för att låta dryg, men står det inte en motions/spinning-cykel i nåt hörn där i gymmet? Kan inte mycket om träningslära det men brukar ju funka att träna det man vill bli bra på? ...eller är jag helt ute och cyklar som vanligt?

Av:
    skogsvakt
    Hur var det nu igen? När Lance körde tempo tryckte han runt vevarna med lika mkt power som det tar att resa sig ur soffan :D Lyfta skrot är så åttital

Av:
    nl
    som geologen skriver är det en del personer som har mycket svårt att komma ned i denna ställning. Dock klarar de flesta att träna upp det. Men om man inte klarar en ATG så kan man ändå gå så djupt ned man klarar av. Det kommer fortfarande bli en mer skonsam knäböj.

Jag trodde personligen inte att jag klarade av att göra en ATG tills dess jag verkligen började rörelseträna. Om jag inte kört ATG:er på ett tag så måste jag alltid köra rörlighetsövningar ett tag innan jag börjar med vikter. Sedan har jag lite stabilitets problem under 50-60kg på stången, känns lätt som man skall falla bakåt.

Att man behöver korta ben/lår för att bli bra på tunga övningar håller jag inte helt med om. Ja, om man ska vinna tävlingar i knäböj. Nej, om man vill styrketräna för att bli starkare i cykling (eller något annat).

Parentes: ATG ställningen är en vanlig och helt normal kroppsställning. Barn hukar t.ex. på det sättet helt naturligt, samt i många asiatiska länder är det både vanligt att vila och gå på toa i denna ställning.

Av:
    BigPhil
    Funkade för LA: http://www.livestrong.com

Av:
    Tille
    Säg till när ni tränar som Lance i övrigt.

Av:
    Morty
    Rutten teknik han (LA) har i frivändningarna :/

Men styrketräning för cykling tror jag är mycket bra. Knäböj, marklyft, raka marklyft, frontböj, frivändningar är väl de övningar som hjälper cyklingen mest. Knäböjen ska självklart vara så djupa som man klarar.

Av:
    Graj
    Eftersom jag kan nada om styrketräning och ingen har postat honom än så..

Av:
    juliusjonzon
    Oj vad han gjorde alla övningar snabbt... Men han har ju grym kontroll i övningarna hans knän är som gjutna! Jag brukar göra övningarna så rytmiskt det går! Kroppen är som en cykel, mår som bäst när den går jämnt. Om man vill ha lite mer explosivitet så lugnt ner snabbare upp!

Av:
    geologen
    BigPhil skrev:
    -------------------------------------------------------
    > Funkade för LA:
    > http://www.livestrong.com
    > ngs-strength-training-workout/

Kul sajtanpassad reklam som dök upp:
    "Get Cyclist Supplements EPO Helps You Absorb More Oxygen Ride Longer. Race Faster. www.EPOBoost.com"

:D

Betydligt snällare och trevligare i verkligheten än här på forumet - tro det eller ej!

Av:
    olebole
    juliusjonzon skrev:

> Om du vill ha en riktig genomkörare så kan du ta
    > denna följd=)
    > 20-15-10-8-5-3-20 repetitioner och hela tiden öka
    > vikten och sista gången tillbaka till den
    > första! Då kommer din muskel ha fått MAXIMAL
    > belastning och därför också bygga mest!
    > Men det som är av allra största vikt är din
    > kost! Ät allt du kan! Alla kalorier är bra om du
    > tränar minst 3 ggr i veckan och inte är rädd
    > för att lägga på några kilon! Du kommer få
    > fett också men styrkan kommer öka mycket mer!
    > Lycka till

Lyssna inte på sånt här kroppsbyggardravel om du vill bli en stark cyklist

Av:
    mrtn
    Tack för alla svar! Utfall, marklyft och benböj (så djupa som möjligt) verkar vara grejen. Och trainer förstås...

Av:
    DT
    olebole skrev:
    > juliusjonzon skrev:
    > --------------------------------------------------
    > -----
    >
    > > Om du vill ha en riktig genomkörare så kan du
    > ta
    > > denna följd=)
    > > 20-15-10-8-5-3-20 repetitioner och hela tiden
    > öka
    > > vikten och sista gången tillbaka till den
    > > första! Då kommer din muskel ha fått MAXIMAL
    > > belastning och därför också bygga mest!
    > > Men det som är av allra största vikt är din
    > > kost! Ät allt du kan! Alla kalorier är bra om
    > du
    > > tränar minst 3 ggr i veckan och inte är rädd
    > > för att lägga på några kilon! Du kommer få
    > > fett också men styrkan kommer öka mycket mer!
    > > Lycka till
    >
    > Lyssna inte på sånt här kroppsbyggardravel om
    > du vill bli en stark cyklist

Nä precis, trådens fråga var väl vilken styrketräning som var bra för att bli snabbare på cykeln, inte bli något jävla muskelberg. :-)

Av:
    Smulla
    Nja!?

Brutalt!

Enligt specificitetsprincipen så är styrketräningens effekt specifikt till ledvikeln som tränas. Då undrar jag exakt i vilket läge under tramprörelsen nås de ledvinklar i höft, knä och fot, som sker under riktigt djupa knäböj?

Jag är av uppfattningen att maximalt djupa knäböj kan vara ett bra sätt att belasta musklerna på ett maximalt sätt och därmed få en god utveckling av muskelmassa.

Frågan är dock om det är en hälsosam och naturlig start på styrketräning för en ovan person? -Inte tycker jag.

Jag tycker träningen inledningsvis skall ha ett fokus på god teknik med lättare belastning under ett en till två månader för att sedan öka belastningen upp till normal belastningsnivå.

Det är bara vad jag tycker, tyck samma som jag så slipper du skador såsom överbelastade senor/fästen, meniskbristningar. Eller varför inte poppade diskar i ländryggen?

Av:
    juliusjonzon
    Hallå?
    Har ni någon aning om hur otroligt mycket träning det krävs för att bli ett vad ni kallar muskelberg? Det jag rekommenderade är dessutom inte något som är optimerat för att bygga så stora muskler som möjligt utan att träna den så mycket som möjligt vilket blir en stark muskel! Sen om den används till cykel, löpning eller trampa vatten vet ju inte muskeln om!
    Men vist om folk har intresse av att lägga tid och pengar på att gå på gym med resultatet mindre pengar och liten eller ingen muskeltillväxt als så var så goda!

Frågan var "Vilka övningar på gymmet är bra under hösten och vintern för att få forta ben?"
    och det är det som jag beskriver!

Olebole var är dina tipps någonstans?
    DT var är dina tipps någonstans?

Av:
    geologen
    Det var nog det där om att äta allt man kan och att gå upp i vikt som skar sig. Låg vikt är till stor nytta för de flesta cyklister. Muskelmassa är sannolikt inte målet med styrketräningen, utan styrka och explosivitet. Att då träna för att bygga mycket massa är inte så smart.

Av:
    juliusjonzon
    Sen är ju intaget av kalorier direkt kopplat till uppbygnaden av muskler! Inget bränsle inga muskler! Och om personen ifråga vill träna/bygga just muskler så träna hårt, ät mycket och om man nu vill vara lätt så träna lite cykling när snön är borta så kommer extrakilona försvinna!
    " Om man vill ha lite mer explosivitet så lugnt ner snabbare upp!"
    Muskeluppbyggnad och inte äta är extremt svårt att få till!
    En cykel går fortare med låg vikt, men det måste ju ändå vara motorn som bestämmer!
    Redigerad 2 gång(er). Senaste ändring 2011-09-30 00:06 av juliusjonzon.

Av:
    Smulla
    juliusjonzon skrev:
    > Sen är ju intaget av kalorier direkt kopplat till
    > uppbygnaden av muskler! Inget bränsle inga
    > muskler! Och om personen ifråga vill träna/bygga
    > just muskler så träna hårt, ät mycket och om
    > man nu vill vara lätt så träna lite cykling
    > när snön är borta så kommer extrakilona
    > försvinna!
    > " Om man vill ha lite mer explosivitet så lugnt
    > ner snabbare upp!"
    > Muskeluppbyggnad och inte äta är extremt svårt
    > att få till!
    > En cykel går fortare med låg vikt, men det
    > måste ju ändå vara motorn som bestämmer!

I cykling bör ju "motorn" framförallt vara bra på att omvandla näringsämnen till energi, snarare än att kunna utveckla maximal styrka.

Av:
    juliusjonzon
    Kan säkert stämma! Men grunden i all sport måste ju vara muskler?
    Att inte träna för att bygga maximal muskelmassa för att man är rädd för att bli för stor år som att säga att jag vill inte träna på att köra fort för då kanske jag börjar flyga?
    "risken att bli för stor" fins inte!
    Jag säger satsa på så mycket muskler som det går och om det skulle bli så att du råkar bli Mr Schwarzenegger så kan du ju gömma bokalen!

Av:
    martintin
    Men varför ska man träna för att få maximal muskelmassa om man vill bli en bättre cyklist?

Av:
    martintin
    juliusjonzon skrev:
    > Kan säkert stämma! Men grunden i all sport
    > måste ju vara för ändamålet så effektiva muskler som möjligt.
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2011-09-30 01:03 av martintin.

Av:
    Valhalla_
    nl skrev:
    > Träna tungt, uthållighet tränar du på cykel.
    > Dvs max 12 repetitioner (helst mindre), 2-3 set.
    > Övningar så skulle jag satsa på atg-knäböj*
    > och utfall. Glöm inte att värma upp.
    >
    > atg-knäböj, eller ass to the grass knäböj, är
    > mycket diskuterat.
    >
    > Fördelarna är många med en atg:
    > 1. mindre belastning på knän. Den störst
    > belastningen är det vid 90grader vinkel och då
    > bör man inte belasta sina knän mer genom att
    > bromsa upp och accelerera igen.
    > 2. mindre risk för skador. Man kan inte lägga
    > på lika mycket vikter med atg som en kortare
    > knäböj.
    > 3. man måste jobba med rörlighet

Atg gör att jag klarar mer vikt eftersom jag då inte behöver lägga lika mycket energi på att bromsa.

Det är viktigt att man kör tungt, dvs kör man t.ex 10 reps per set så ska man känna att "satan, vad tunga de sista repsen var". Många man ser på "fingymmen" kör med en mycket grund böj med 50 kg och låter "tsssssssss" i 3x10 reps. Detta är, precis som marklyft, en "helvetes-jävlar-övning" och man låter definitivt inte "tssss" med ett neutralt ansikte och med vita hörlurar i öronen om det är tungt nog! Sen finns det ju förstås de som rehab-tränar och det är en helt annan sak. Men jag menar folk som tränar för att de vill bli starka osv.
    Redigerad 2 gång(er). Senaste ändring 2011-09-30 06:36 av Valhalla_.

Av:
    Öijer
    Eftersom Fredrik Ericsson redan skrivit om styrketräning för cyklister så behöver ni inte spekulera eller fundera så mycket längre, allt står redan här: https://toppfysik.box.net

--------------------------------------------------
    Sveriges största cykelblogg
    Min cykel-vlogg: youtube.com/henrikoijer

Av:
    Micke S
    Öijer skrev:
    > Eftersom Fredrik Ericsson redan skrivit om
    > styrketräning för cyklister så behöver ni inte
    > spekulera eller fundera så mycket längre, allt
    > står redan här:
    > https://toppfysik.box.net

Det står ju inte att man kan äta så mycket man vill där.

...........................................................
    http://mikaelflockhart.wordpress.com

Av:
    fredrikw
    Öijer och Micke S, kom nu inte och förstör tråden med fakta, det här är en tråd för vilda spekulationer och gym-myter.

Av:
    Öijer
    Micke S skrev:
    > Öijer skrev:
    > --------------------------------------------------
    > -----
    > > Eftersom Fredrik Ericsson redan skrivit om
    > > styrketräning för cyklister så behöver ni
    > inte
    > > spekulera eller fundera så mycket längre,
    > allt
    > > står redan här:
    > > https://toppfysik.box.net
    >
    >
    > Det står ju inte att man kan äta så mycket man
    > vill där.

Kost får vi behandla i en annan tråd, men det är väl ett fritt land vi lever i?

--------------------------------------------------
    Sveriges största cykelblogg
    Min cykel-vlogg: youtube.com/henrikoijer

Av:
    marran
    Viktigaste är väl ändå att man oljar in överkroppen ordentligt innan man gör sina frivändningar. Eller är Lance bara svettig i videon?

------------------------------------------
    Nytt namn, samma skit!

Av:
    Tille
    Öijer skrev:
    > står redan här:

Oooh - grafer!

Av:
    Smulla
    Öijer skrev:
    > står redan här:

Så det är alltså sanningen? Gott, då behöver jag inte fundera mer, det är ju bara å läsa där. Kan inte han börja skriva om annat, typ universums skapelse, HIV-bot och annat som jag inte har koll på?

Av:
    ttfh
    geologen skrev:
    > Jag har extremt dålig höftrörlighet...

Tydligen kan dålig höftrörlighet leda till ryggproblem, kolla i den här artikeln, "a joint by joint approach to training":

http://www.strengthcoach.com

Man kan ju diskutera om styrketräning är bra för ren prestanda på cykeln(vilket jag tror) eller inte, men för hälsan är det definitivt bra.

Vad gör dom flesta svenskar om dagarna?

Jobbar:

Kör bil:

Det vill säga, man "sitter ner" hela tiden, höften är böjd(eller ryggen om man sitter fel).

Sen så har man cykel som hobby:

Tror det kan vara bra att komplettera detta på något sätt med styrketräning, för att undvika skador.
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2011-09-30 08:11 av ttfh.

Av:
    Tille
    Smulla skrev:
    > Så det är alltså sanningen?

Nä, det är nog inte den ultimata sanningen, men Fredrik har hyfsat mycket högre trovärdighet i ämnet än de flesta andra som postat i tråden.

Edit: till vem?
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2011-09-30 08:11 av Tille.

Av:
    DT
    juliusjonzon skrev:
    > Frågan var "Vilka övningar på gymmet är bra
    > under hösten och vintern för att få forta ben?"
    >
    > och det är det som jag beskriver!
    >
    > Olebole var är dina tipps någonstans?
    > DT var är dina tipps någonstans?

Jag har inga tips, då jag vet näst intill ingenting om styrketräning. Man skulle rentav kunna säga att jag vet lika lite om styrketräning som du vet om hur man ska träna optimalt för att bli en bättre cyklist. :-)

Av:
    mrtn
    fredrikw skrev:
    > Öijer och Micke S, kom nu inte och förstör
    > tråden med fakta, det här är en tråd för
    > vilda spekulationer och gym-myter.

:)

Av:
    juliusjonzon
    Äh dra nåe gammalt över dig=)
    Har aldrig påstått att jag vet hur man tränar optimalt för cyklister, utan hur man bygger en stark muskel! Och vad iallafall jag tror, så är en stark muskel bättre än en svag?

"Det är viktigt att man kör tungt" detta är helt sant! "No pain no gain" Sista lyftet skall vara på gränsen att det inte går! Men ta det lugnt dom första veckorna! Väldigt lätt och försiktigt! brukar ta dom första 2 veckorna med att bara köra in en ny övning så undviker man skador och felbelastningar med!

"Viktigaste är väl ändå att man oljar in överkroppen ordentligt innan man gör sina frivändningar"
    Inte så himla dumt det faktiskt! Man ser sjukt tränad ut i det och gymmträning är så otroligt mycket mer givande om man dessutom gillar det man ser=)
    Är väll inte bara cykeln som kan behöva bli oljad ibland=)

Av:
    DT
    juliusjonzon skrev:
    > Äh dra nåe gammalt över dig=)
    > Har aldrig påstått att jag vet hur man tränar
    > optimalt för cyklister, utan hur man bygger en
    > stark muskel!

Nu råkar ju tråden heta just "Styrketräning för cyklister"...

Men fortsätt du med att "bygga mest!", "ät allt du kan!", "lägga på några kilon!", "träna för att bygga maximal muskelmassa" och "satsa på så mycket muskler som det går". Om inte annat så lär du ju bli snyggare på stranden än de flesta cyklister. :-)

Av:
    Pebben
    martintin skrev:
    > Men varför ska man träna för att få maximal muskelmassa om man vill bli en bättre cyklist?

Ja det kan finnas en mängd olika anledningar till det. Men jag ser ingen direkt fördel att göra det. D.v.s man bör träna på en betydligt högre eller lägre ansättning än när man vill få till en maximal muskeltillväxt. Och ska man bli riktigt stark så ser jag en fördel i att träna på eller så nära sitt max man bara orkar och med tre-fyr rep, inte mer och det två- tre sett. Och naturligtvis kan man med fördel nyttja excentrisk träning. Då blir man stark, inte stor.

Av:
    Miss Lycka
    Varför tränar cykelmotionärer på gym när de kan vara mer tidseffektiva på sin cykel? De har ändå svårt att få ihop timmarna i sadeln.

Via est vita!

Av:
    juliusjonzon
    hhihih Vilken rolig tråd detta har blivigt!
    Fins det någon annan tråd där folk är lika övertygade om sina saker?
    Märken, hjul, mat?

Mycket roligare att diskutera med folk som har en åsikt!

Mer åsikter åt folket!

Av:
    Mange.
    juliusjonzon har mycket vettigt att säga, jag lyssnar.
    i min uppfattning så handlar tråden om vinterträning, inomhus på ett gym. för att bygga sådana muskler som gör att cyklingen blir lidande för att de är 'för stora & sega' så krävs så många timmar på gymmet att du inte har tid att cykla ändå. konstigt att cyklingen blev lidande då?
    om man ändå kommer sluta gymma när cykel säsongen har startat igen så finns det ingen risk alls man har gymmat för hårt under vintern (då menar jag träningsmässigt, om du skadat dig pga discoövningar så är det ditt fel, inte intensiteten på passen eller vikterna då valde att lägga på. din kropp höll inte så bra/du stretchade för dåligt.)
    sen tycker jag ju helt klart man ska passa på att äta under vintern, dels för att fett värmer bättre än muskler. av fett får man energi till cyklingen till våren och om man börjar cykla tidigt på våren när det fortfarande är kyligt ute så, som sagt värmer fett.
    om du inte tycker att gymma är en bra idé så finns alltid spinning, eller att simma/löpa/ro/aerobics/bodypump osv..

My bike, without me, is useless.
    Without my bike, I am useless.

Av:
    Källis
    Miss Lycka skrev:
    > Köp en testcykel.

Monark 874_IMG_1708.jpg

//Källis

Tyvärr, bara registrerade användare får skriva inlägg i detta forum.

Klicka här för att logga in