• Re: Nytt forum!!!

Av:
    Ultralite
    frippegubben skrev:
    Stewe skrev:

alla andra forum som har kategorier blir förr eller senare tråkiga.
    Man går bara in på dom kategorierna man är intresserad av och där händer det för lite, sen tröttnar man

Här på Happy finns alltid nån tråd man blir nyfiken på och sen sitter man och läser flera sidor om att Hucka och droppa till platt fast man inte har en susning vad dom snackar om :-)

Och bara för att du tycker så, så ska du tvinga de som vill ha kategorier att leva i din soppa? Varför kan inte båda få som de vill?
    De som vill ha kategorier för att snabbt hitta det de är intresserade av kan få det. Du som vill se ALLT kan enkelt göra det även med kategorier (bild från forum med kategorier):

Klickar du på länken om nya inlägg får du din härliga soppa, precis som vanligt och du kan njuta av allt från huck till Hellas, och de som vill ha kategorier kan hoppa rakt ner till teknikdelen om att bygga hjul.
    Men det vore väl för enkelt, att låta båda typer av människor få som de vill?

Men bygg då ett eget cykelforum och se hur många du får med dig....
    Happy lever och är fantastiskt som det är.

Av:
    jonte987
    Jaha, nu kräver jag ett sub forum för HT!

Startgas skrev:
    Appropå kategorier borde köp och sälj indelas i dämpat och odämpat, så jag slipper se alla lvg-annonser. Inbyggd dämpning i ramen räknas ej.

Av:
    Luthman Photography
    Jag frekventerar ett annat forum på internet utöver happy, det har kategorier. Det är värdelöst. Som tur var har det även en startsida där alla trådar med nya inlägg hamnar, där klickar jag runt. Kategorier – internetforumes dödskomet.

Av:
    jomper
    Och, icke att förglömma, det som får forum att leva är de som skriver och svarar på inlägg, inte de som bara använder dem för att söka rätt på information om vilken boost-axel som passar bäst till den tilltänkta strumphöjden och sedan lämnar.

Uthyres: Evoc Bike Travel Bag för MTB/LVG, 500 kr / resa. Hämtas av dig i Stockholm. Har två.

Av:
    staine
    +1
    Boost-axlar och strumphöjder är ju astråkigt juh!

Av:
    .A.
    Luthman Photography skrev:
    Jag frekventerar ett annat forum på internet utöver happy, det har kategorier. Det är värdelöst. Som tur var har det även en startsida där alla trådar med nya inlägg hamnar, där klickar jag runt. Kategorier – internetforumes dödskomet.

Samma här. Kategorierna tillför absolut ingenting. Cykling är precis som mycket annat mångfasetterat. Så förtvivlat svårt är det inte att sålla trådar efter intresse.

Av:
    perzzon
    staine skrev:
    +1
    Boost-axlar och strumphöjder är ju astråkigt juh!
    Principiellt håller jag med men inte i kombination kanske?
    Fö. var det mycket snack om taggning för några år sen men det verkar ha fallit vid vägkanten? Jomper?
    Det hade ju tillfredsställt alla kategorier (no pun)

Av:
    konken
    Projektledartyperna (eller yrkesskadade i övrigt) kan väl bygga en happy post processor som renderar forumtrådarna efter egna önskemål ;)

Av:
    Earlslick
    Jag tycker att det är hemskt med både kategorier och trådar, för att få bäst överblick borde alla inlägg hamna i löpande och kronologisk ordning.

Slö, slapp och allmänt likgiltig.
    Vissa kan anse mig vara en smula retfull också.

Av:
    ooms
    konken skrev:
    Projektledartyperna (eller yrkesskadade i övrigt) kan väl bygga en happy post processor som renderar forumtrådarna efter egna önskemål ;)
    Projektledartyperna klarar knappast av att bygga nåt själva. Det finns en anledning till att de är just projektledare...

Av:
    Hep
    Earlslick skrev:
    Jag tycker att det är hemskt med både kategorier och trådar, för att få bäst överblick borde alla inlägg hamna i löpande och kronologisk ordning.

Just så är det faktiskt på ett annat av de forum jag regelbundet besöker. Osminkat, rörigt och helt emojifritt, men precis som happy är det i högsta grad levande efter alla år.

Inte så jag vill ha det här, utan bara ett anekdotiskt bevis för att det finns ”värre” forum än happy.

Av:
    Sambal Oelek
    Andra forum som har tusentals nya inlägg om dagen behövs nog kategorier/uppdelning för det blir alldeles för rörigt annars.

Här är det liksom lagom mycket så det funkar att ha som det är. Men är övertygad om att det inte hade varit lika bra om det varit väldigt mycket mer aktivitet.

------------------------------------------------------------------
    MVH Sambal O. / Hammerhill Bikers

Av:
    WSMC
    Sambal Oelek skrev:
    Andra forum som har tusentals nya inlägg om dagen
    På tal om det, finns det någon admin som sitter inne med ett ungefärligt antal inlägg på happy en vanlig dag?

Uppför. Gärna brant uppför...

Av:
    jomper
    650 inlägg om dagen ungefär sen starten, om jag kan räkna rätt. 3.5 miljoner inlägg och 15 år.

Uthyres: Evoc Bike Travel Bag för MTB/LVG, 500 kr / resa. Hämtas av dig i Stockholm. Har två.

Av:
    Bengt-re
    jomper skrev:
    650 inlägg om dagen ungefär sen starten, om jag kan räkna rätt. 3.5 miljoner inlägg och 15 år.

Många inlägg blir det....

Av:
    ForesterGuy
    Ett trådlöst forum?

Av:
    tuta
    jomper skrev:
    Jag tror ärligt talat att ickekategoriseringen är en stor del av det som gör att Happy undviker forumdöden som Facebook annars ställt till med. Här är det alltid liv och rörelse.
    Vad jag älskar (icke döda) forum jämfört med facebook! För att läsa alla inlägg i en tråd på FB kan man ju behöva klicka några hundra gånger. Man får ju inte ens läsa ett helt inlägg utan att klicka. Eller finns det kanske någon inställning man kan göra? Idag var jag på väg att svara på ett inlägg på FB som inte fått något vettigt svar och jag hade läst alla kommentarer. När jag tryckte på svara dök det magiskt upp ca 30 till som inte hade synts innan.

Tack jomper och Happy!

Av:
    WSMC
    jomper skrev:
    Tack!

Uppför. Gärna brant uppför...

Av:
    nisseson
    jomper skrev:

Hjälp! Jag som inte tycker att jag postar så mycket har stått för en 1/1400-del av alla inlägg. Vad har mollo stått för, hälften?

Av:
    Alex Supertramp
    2-3 msk Sriracha (tuppen såklart), 1/2 msk Hellman’s majo, några stänk rökig hot sauce och en nypa riven svartpeppar blandas ner i 3 dl gräddfil. Sen dippar man med fördel dillchips, vinägerditon, linsbågar eller varför inte ostnachos?

"It's all about the bike..."

Av:
    RicoShredderKowalski
    Moppesidan blev ju inte popis men då motarbetade mod också hänvisningar till den så det kanske inte är ett bra exempel. Önskar mig en diagnosfri kategori till jul.

Av:
    Fältprästen
    frippegubben skrev:
    Klickar du på länken om nya inlägg får du din härliga soppa, precis som vanligt och du kan njuta av allt från huck till Hellas, och de som vill ha kategorier kan hoppa rakt ner till teknikdelen om att bygga hjul.
    Du kan väl använda Bevaka-knappen om du vill?
    Har aldrig använt den själv, så jag vet inte riktigt hur den fungerar.

-------------------------------------------------------------------------------------
    "Det enda som stör min inlärning är min utbild­ning." - A. Einstein

Av:
    mikaeljc
    Köp och sälj borde kategoriseras bättre. Uppdelningen mellan kompletta cyklar och ramar är ju ganska obalanserad. Ska man ändå ha kategorisering så kan den kanske bli mer träffsäker så att annonserna fördelas lite jämnare.

Av:
    Antracith
    Om man ska se det hela lite på den ljusa sidan så medför en "forumstruktur" som den nuvarande att nya inlägg oftare blir besvarade, och inte hamnar i glömska utan svar. Skulle man ha kategoriindelning i forumet så måste man nog begränsa det hela till några få kategorier för att inte hamna träsket att det finns en massa vrår som ingen tittar i...

Av:
    jomper
    .. och då blir också nyttan mindre eftersom man tvingas ha en "allmänt"-kategori där i princip allt händer ändå.

Föreslå gärna nya kategorier till köp & sälj så kan vi utmana dem :-)

Den nuvarande är svår nog för många när det gäller att placera sin annons rätt.

Av:
    Startgas
    jomper skrev:
    .. och då blir också nyttan mindre eftersom man tvingas ha en "allmänt"-kategori där i princip allt händer ändå.

Föreslå gärna nya kategorier till köp & sälj så kan vi utmana dem :-)

Den nuvarande är svår nog för många när det gäller att placera sin annons rätt.

Kanske dela upp köp och sälj i 3 kategorier. mountainbike, lvg, brukscyklar. Men det kommer ju medföra att folk lägger in cyklocross under mtb och brukscyklar under lvg. Men det lilla svinnet får man kanske ta.
    Eller cyklar med fjädring respektive utan fjädring. Hyffsat lättbegripligt.

Av:
    Startgas
    tuta skrev:
    jomper skrev:
    Jag tror ärligt talat att ickekategoriseringen är en stor del av det som gör att Happy undviker forumdöden som Facebook annars ställt till med. Här är det alltid liv och rörelse.
    Vad jag älskar (icke döda) forum jämfört med facebook! För att läsa alla inlägg i en tråd på FB kan man ju behöva klicka några hundra gånger. Man får ju inte ens läsa ett helt inlägg utan att klicka. Eller finns det kanske någon inställning man kan göra? Idag var jag på väg att svara på ett inlägg på FB som inte fått något vettigt svar och jag hade läst alla kommentarer. När jag tryckte på svara dök det magiskt upp ca 30 till som inte hade synts innan.

Tack jomper och Happy!

Själv begriper jag inte hur folk orkar hålla på med facebook, som du säger så är det en massa klickanden för att läsa en hel "tråd", "trådar" byter ordning om man stänger ner och går in igen, sök funktion saknas(förutom i webbläsare på dator?) etc etc. Jag blir galen på skiten.

Av:
    konken
    Men alltså det går ju att äta kakan och samtidigt behålla den i detta fallet. Det är väl flera här innan också som skrivit, typ ha en "senaste" kategori som förblir som happy idag, eller som köp/sälj för den delen. Inte göra som projektledare halvvägs in i ett projekt gömma undan och döpa om allt haha...
    Grejen är väl att folks beteende i sin tur kommer påverka ett kategori-enablat forum, kategorinördar kommer bara gå in på dagens "ekerspänning" och lyssna på ljudupptagningar, och aldrig komma att få drömma om Jofas monsterhuck.

Av:
    jomper
    Startgas skrev:
    Kanske dela upp köp och sälj i 3 kategorier. mountainbike, lvg, brukscyklar. Men det kommer ju medföra att folk lägger in cyklocross under mtb och brukscyklar under lvg. Men det lilla svinnet får man kanske ta.

Testa den senaste dagens annonser med dina tänkta kategorier. Finns det några tveksamheter? Saker som funkar till både lvg/mtb? Och som du säger, CX, pendlarcyklar, var hamnar de? Vad tillför kategoriseringen?

Jag tycker inte vi har så otroligt många kategorier, huvudkategorin cykel är liksom redan avklarad (och vi raderar rätt nogsamt det som inte har cykelanknytning).

Av:
    Carl A
    mycket bra, du tänkte klart min halvfärdiga tanke.

GoranS skrev:
    Carl A skrev:
    fast happyride.se är ju en kategori på internet, ta bort kategorier även på internet
    Jag ser internet som en kategori i informationsspridningsvärlden. Slå omedelbart ihop internet med runstenar, papyrusrullar, dagstidningar, böcker, TV, radio, etc.

Av:
    marr
    Skippa kategorier, elelr iallafall fler för köpsälj. Men inför både tids och antal inlägg innan man får posta där.

Typ 3månader och 20inlägg. Då sållar man bort en del trams direkt. Typ iphones.

Av:
    Örjan Lax
    marr skrev:
    Skippa kategorier, elelr iallafall fler för köpsälj. Men inför både tids och antal inlägg innan man får posta där.

Typ 3månader och 20inlägg. Då sållar man bort en del trams direkt. Typ iphones.

+1

Och komplettera med inloggning via Bank-ID så sållas ännu mer trams och misstänkta bedragare bort.

Av:
    Fältprästen
    Startgas skrev:
    Den absoluta majoriteten av cyklar har fjädring.

-------------------------------------------------------------------------------------
    "Det enda som stör min inlärning är min utbild­ning." - A. Einstein

Av:
    frippegubben
    Ultralite skrev:

Förstår inte vad ni är så rädda för? Ni som inte vill se kategorier kan ju få det så, samtidigt som de som vill ha det kan få sin vilja igenom. Men motsatsen är svår...
    Jag för min del tar hellre risken att missa nåt jag INTE är intresserad av pga kategorier, mot risken att missa nåt jag ÄR intresserad av pga att det hamnat på sid 4 pga att jag inte orkar/har tid att lusläsa alla rubriker som kommit in det senaste dygnet i jakt efter guldkornen.

Och ja, Happy ÄR fantastiskt, men det är knappast bristen på kategorier som är orsaken. Det är väl inte så man marknadsför forumet "Kom till Happyride - ett fantastiskt forum utan kategorier!" Det är väl snarare alla som skriver här, vare sig det är med eller utan kategorier "Kom till Happyride - ett fantastiskt forum om allt som rör cyklar/cykling". Så det finns ingen anledning att vare sig bygga ett nytt forum eller försöka dra med sig folk till nåt annat. Min önskan är bara att göra ett bra forum ännu bättre.
    Forum som är tråkiga eller tappar folk har andra problem än kategorier...

Av:
    Bengt-re
    frippegubben skrev:
    Ultralite skrev:

Förstår inte vad ni är så rädda för? Ni som inte vill se kategorier kan ju få det så, samtidigt som de som vill ha det kan få sin vilja igenom. Men motsatsen är svår...
    Jag för min del tar hellre risken att missa nåt jag INTE är intresserad av pga kategorier, mot risken att missa nåt jag ÄR intresserad av pga att det hamnat på sid 4 pga att jag inte orkar/har tid att lusläsa alla rubriker som kommit in det senaste dygnet i jakt efter guldkornen.

Och ja, Happy ÄR fantastiskt, men det är knappast bristen på kategorier som är orsaken. Det är väl inte så man marknadsför forumet "Kom till Happyride - ett fantastiskt forum utan kategorier!" Det är väl snarare alla som skriver här, vare sig det är med eller utan kategorier "Kom till Happyride - ett fantastiskt forum om allt som rör cyklar/cykling". Så det finns ingen anledning att vare sig bygga ett nytt forum eller försöka dra med sig folk till nåt annat. Min önskan är bara att göra ett bra forum ännu bättre.
    Forum som är tråkiga eller tappar folk har andra problem än ...

Kategorier ÄR problemet. Det har förklarats varför så många gånger att det börjar bli tjatigt. Kategorier är inte bra.

Av:
    storfiskarn
    Bengt-re skrev:
    frippegubben skrev:
    Ultralite skrev:

Forum som är tråkiga eller tappar folk har andra problem än ...

Kategorier ÄR problemet. Det har förklarats varför så många gånger att det börjar bli tjatigt. Kategorier är inte bra.
    +1

Av:
    fhloston
    frippegubben skrev:
    Ultralite skrev:

Ett av problemet med kategorier är ju att det är den som skriver inlägget som måste lägga det i rätt kategori. Om den som skriver är ointresserad av det, så spelar det ingen roll hur många alternativ för visning som finns. Om inte moderatorerna ska sitta och sortera.

----------------------------------------------------------------------
    It's rainy weather, whether the wether likes it or not.

Av:
    marr
    frippegubben skrev:
    Ultralite skrev:

Hur jag gör när jag ska posta då? Om jag inte vill ha kategorier?

Av:
    H.
    I vilken kategori ska "Dagens bild-tråden", "Dagens happy-spotting" och "Dopingtråden" ligga? Bara för att nämna ett urval.

Av:
    nisseson
    H. skrev:
    I vilken kategori ska "Dagens bild-tråden", "Dagens happy-spotting" och "Dopingtråden" ligga? Bara för att nämna ett urval.

I "Bilder, dygnsberoende", "Stalking, dygnsberoende, offentlig" och "Doping" så klart.

Av:
    Stumpy
    marr skrev:
    Hur jag gör när jag ska posta då? Om jag inte vill ha kategorier?
    Du lägger det bland alla andra i Övrigt-kategorin, så klart.

Av:
    zinkpasta
    Det finns ju uppdelning redan, jag förstår verkligen inte de som vill ha ännu fler.

happyride.se - Allmänt träsk. helt ok, lite många icke mtb-relaterade inlägg dock.
    happymtb.org - Som happyride, men filtrerar automatiskt bort alla inlägg som har med att cykla runt en stor sjö att göra. jetebra.
    happyeride.se - För elektriker och folk som tänder på elektriker. För en tynande tillvaro, kanske på grund av att det här med elektronik inte är så hett egentligen. Bra att den finns, dock.
    happypride.se - Site som försöker kapitalisera på folk som tänder på färgglada prylar. Säljer bl.a. ett regnbågsfärgat bestickset som heter "Debutant". Förslag till julklappsrim:

"Det är inte lätt,
    att beskriva mitt sätt.
    Lite storstadsmodernt sådär,
    är jag familjen till besvär?
    Nu har jag gått från att vara debutant,
    till att använda assoskräm konstant.
    Säg det rätt -
    med ett regnbågsfärgat
    ..set!"

Redigerad 2 gång(er). Senaste ändring 2018-12-10 18:56 av zinkpasta.

Av:
    Earlslick
    Fast bäst är att att göra en regel att man måste ha varit medlem i en månad och gjort x antal inlägg innan man får skriva i en tråd.

Av:
    Raggamuffin
    Earlslick skrev:
    Fast bäst är att att göra en regel att man måste ha varit medlem i en månad och gjort x antal inlägg innan man får skriva i en tråd.

Hur många inlägg i en tråd måste man göra innan man får göra inlägg i en tråd?

// Muffin

Av:
    Earlslick
    Raggamuffin skrev:
    Earlslick skrev:

Hur många inlägg i en tråd måste man göra innan man får göra inlägg i en tråd?
    För att undvika trams, 1. 😀

Tyvärr, bara registrerade användare får skriva inlägg i detta forum.

Klicka här för att logga in

KÖP & SÄLJ