• [OT] Skidkläder

Av:
    Sungam
    Jag tänkte inom kort investera i nya kläder för utförsåkning.

Efter att ha besökt ett par affärer och hört utläggningar om Gore tex 3-layer/2-lager, Pro Soft Shell osv...känns det som att det vore intressant att få lite input från icke-säljare.

Jag vill ha ett ställ som ska användas för skidåkning och barnlek på vinterhalvåret.
    Det ska inte vara för "bulligt", jag vill inte känna mig som en Michelin-gubbe som jag gjorde när jag testade Stadiums alpin-ställ.

Kommentarer? Erfarenheter? Köptips?
  • Re: [OT] Skidkläder

Av:
    Globalistic
    Peak Performance?

Den nygamla bloggen -> http://rawness.se

Av:
    Stumpy
    Något vattentätt som andas hyfsat på underkroppen (Gore Tex ed), eftersom man normalt sett inte svettas så mycket nertill men kanske sitter på snö/slask.
    Något som andas bra och är hyfsat vattentätt samt har ventilationsöppningar på överkroppen, eftersom det är där man blir varm och svettas men inte är i samma kontakt med snö/slask.

Vissa föredrar renas skalkläder och andra vill ha fordrat. Jag föredrar det senare.

Har ett par minst tio år gamla Peak Performance Gore Tex byxor och en nästan lika gammal jacka från Extrem (bräd- och skidtillverkaren). Båda gamla Åreföretag, även om Peak nu är Danskt. Bra kvalitet och klassiska modeller håller länge.

Av:
    H.
    Vill du kunna slänga av jackan och vara "snyggt" klädd under kräver det ju att jackan är ordentligt fodrad, men jag har överlevt långa skiddagar i 15-20 minusgrader med skalkläder. Tycker det är överlägset eftersom du då kan använda samma ytterkläder (i alla fall jacka) även under resten av året vilket gör priset bra mycket mer överkomligt.

En schysst skaljacka med en flieströja och underställ (merinoull för kalla dagar) är mitt tips.

Av:
    Ultralite
    Jag själv köpte precis ett par Haglöfs Rando pants i softshell, tunna och smidiga men har inte hunnit ha dom ute ännu. På överkroppen har jag en Haglöfs Spitz jacket som dubblerar som regnjacka på sommaren. Underställ i merinoull om det är kallt annars vanligt superunderställ.

Av:
    RN
    Har ett par peak-brallor i goretex och en HH-jacka i goretex också (tror jag). Båda är bra så jag kan rekommendera de märkena iaf :)

Kränkt redan innan Jordbro

Av:
    lleberg
    Det jag tittar på för vinterns cyklande och telemarksåkande både i och låååååångt utanför pist på toppturer är Klättermusen Eitre vattentäta skalbyxor i kombination med Klättermusen Einride 2.0, i tätvävd bomull, testat och dom känns grymma, priset avskräcker ju lite dock.

Vattentäta byxor mest för att man sitter i snön, jackan står emot regn ett par timmar, och då åker man ju ändå inte skidor! På flerdagarstur tar jag med paclitejacka.
    För vad är egentligen anledningen att ha en regnjacka när det inte regnar? :) På vintern dessutom?

Annars finns det mängder av fina softshelljackor som lämpar sig bättre för utförsåkning än dom vattentäta jackorna. Billigare dessutom.

Cyklar och pluggar sista året civilingenjör arkitektur inriktning stadsbyggnad på LTU.
    Redigerad 3 gång(er). Senaste ändring 2011-11-07 17:47 av lleberg.

Av:
    Konvalj
    Jag vill också slå ett slag för softshelljackan. Jag har en ofodrad dito från Patagonia som är ett par år gammal, och den fungerar hur bra som helst. Under kör jag med merinoställ och eventuellt en syntettröja. Jackan andas bra och jag har inte fryst eller blivit märkbart blöt hittills.

Av:
    Muntis
    Det är väldigt svårt att rekommendera såhär över internet när man inte riktigt vet hur du åker utförs samt vad du har för personliga preferenser.

Själv skulle jag aldrig köpa något som är fodrat medan andra kan åka en hel dag i dunjacka. Jag kör ofodrat och har en dunväst i ryggan som man kan ta fram om man tycker att det blir lite kyligt i liften. Den används oftast när det är kallare än minus 10 och blåsigt. Jag tycker att det blir ett mer funktionellt plagg om man inte har foder då kan man själv välja vad man fodrar med, antingen en dunväst under när man står i liften eller en fleeceväst/jacka under när det är kallt. På våren eller tidig vinteråkning i november kan det om man har otur regna när man åker och då är det skönt med något vattentätt men inte särskilt fodrat.

Som sagt det finns inget riktigt rätt eller fel. Det beror på väldigt mycket vad man gillar och hur hårt man anstränger sig. Det är alltid vanskligt om man ska välja en uppsättning som ska fungera i alla väder och många typer av aktiviteter. Man måste välja var och hur man ska kompromissa.

Bjuder på en liten stämningsbild från förra vintern i Abisko. Snart är det dags igen, TJOHO!
    abisko.jpg
    Redigerad 2 gång(er). Senaste ändring 2011-11-07 19:54 av Muntis.

Av:
    Lillskeden
    .
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2017-02-20 17:46 av Lillskeden.

Av:
    Wille
    Tycker att Tierras skidkläder är kanon.

Av:
    Tomtefar
    Ska du bara åka när det är fint väder räcker det med någon vindtät sofht-shell-jacka. Då får du ökad rörlighet och frihet då vattentätheten i regel styvar upp materialet.
    Byxorna bör vara vattentäta då man kan tänkas sitta ner i snön. De bör även vara ordentligt förstärkta mellan pjäxorna, gärna sånt där kevlar-aktigt material. Även rumpan kan gott också vara förstärkt och ordentligt vattentätad. Ska du åka när det kan tänkas vara lite varmt (runt mars/april) eller knata uppför så är någon form av ventilation i byxorna vara av nytta. Ventilation under armarna i jackan är en självklarhet och ett måste, finns inget material som andas i närheten som en öppning...
    Har du ryggsäck så se till att jackfickorna är kompatibla med den. Alltför ofta hamnar fickorna långt ner vid midjan där ryggsäck-spännet går. Bättre då med "napoleon"-fickor. Liftkortsfack är inte fel, eller åtminstone flertalet fickor så liftkortet får en dedikarad plats för minskat onödigt fibblande vid liftingången.
    Tre-lagersprincipen är det alltså som gäller, då kan du själv styra om du vill vara michelin-gubbe eller Keira Knightley.

Det var mina spontana åsikter, har nog fler om jag får tänka efter lite :) Mycket nöje i backen!

--- "Du är min fiende tills motsatsen är bevisad; och det är upp till dig att lägga fram bevisen" ---

Av:
    lleberg
    Tomtefar skrev:
    -------------------------------------------------------
    > Se ovan! ^

Själv ogillar jag ventilationsöppningar starkt, då är det ju inte vindtätt längre och värmen släpps ut, man blir kall och såsmåningom förkyld istället. Så ventilationsöppningar ersätter inte ett tyg som fungerar för ändamålet..

Men.. Stämmningsbilder var det?
    Frank telis stor.JPG
    Frank är glad trots goretex!

Tomas Action.JPG
    Jag själv är glad, trots softshell!

Från en 3dagarstur inte långt från Storulvån i vintras.. :)
    Och snart är det dags igen! Wohooo!

Cyklar och pluggar sista året civilingenjör arkitektur inriktning stadsbyggnad på LTU.
    Redigerad 2 gång(er). Senaste ändring 2011-11-08 01:05 av lleberg.

Av:
    Lingon
    Kan rekommendera itabs discovery set. Du slipper se ut som en fjolla, det är billigt, slitstarkt och passar även för vinterarbete, skoteråkning, och annat som riktiga män gör på vintern.
    http://www.idefixteko.se

Av:
    Lillskeden
    .
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2017-02-20 17:46 av Lillskeden.

Av:
    marran
    De där brallorna såg faktiskt rätt sjyssta ut, synd att de inte har ventilation bara.

Jag håller med Muntis i mycket, valet beror väldigt mycket på hur du åker, var du åker, hur varm du är osv.

Vattentätt på benen är skönt, på överkroppen klarar jag mig utan om temperaturen bara är under nollan. Vindtätt eller vinddämpande tyg andas bättre och funkar därför över ett bredare spektrum av ansträngningsgrad. Ventilaltionsöppningar är dock ändå ett måste för mig som turar en del och dessutom är varm av mig.

Själv har jag ett par några år gamla Arcteryx Goretex softshell brallor som är riktigt mjuka och mysiga, och otroligt nog har hållit ihop sjukt bra. Sidewinder heter de tror jag. Enda nackdelen är att de är lite lågt skurna. Houdinis brallor tycker jag ser intressanta ut om jag skulle köpa nytt i år.

På överkroppen körde jag förra året oftast med Windstopper softshell (Haglövs någonting) på ylleunderställ (och ryggskydd), med ordentliga ventilationsöppningar under armarna eftersom jag är varm av mig. Ibland en lättare (ej vindtät) Arcteryx (epsilon kanske?) softshell med Paclite-skal över, om det är kallare. Speciellt praktiskt när det turas och det är kallt, eftersom softshellen andas riktigt bra.
    Knäskydd när det är riktigt kallt och man ska sitta i långsam, kall och blåsig lift, t.ex. Hasseliften i Tärna.

Stämningsbild var det också, mellow nyårsfluff i Konsumravinien, Kittelfjäll

DSC00955.jpg

------------------------------------------
    Nytt namn, samma skit!
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2011-11-08 08:45 av marran.

Av:
    K ristian
    Som jacka använder jag Marmot Alpinist Jacket. Bästa jackan jag ägt. Lätt och smidig med stretch i ärmarna. http://www.addnature.com

Skulle vilja ha nya byxor i gore-tex. Kör idag med 15 år gamla Tierra utan gore-tex, bara wind stopper. Som iofs funkar rätt bra (kanske därför jag inte fått ändan ur och bytt ännu).

Av:
    slice me nice
    lleberg skrev:
    > Tomtefar skrev:
    > --------------------------------------------------
    > -----
    > > Se ovan! ^
    >
    > Själv ogillar jag ventilationsöppningar starkt,
    > då är det ju inte vindtätt längre och värmen
    > släpps ut, man blir kall och såsmåningom
    > förkyld istället. Så ventilationsöppningar
    > ersätter inte ett tyg som fungerar för
    > ändamålet..
    >
    > Men.. Stämmningsbilder var det?
    >
    > Frank är glad trots goretex!
    >
    >
    > Jag själv är glad, trots softshell!
    >
    > Från en 3dagarstur inte långt från Storulvån i
    > vintras.. :)
    > Och snart är det dags igen! Wohooo!

Nämen vafan! Var det där verkligen nödvändigt? Nu blir man ju inte lite sugen på att plocka fram telisarna. Knappt åkt på flera säsonger, inte bra det här...

edit: Just ja, det var ju skidkläder vi skulle diskutera. Jag kör goretexskal både byxor och jacka, tycker det funkar underbart bra. Det finns rejäla ventilationsmöjligheter under armarna om man blir varm också. Skal är helt enkelt alldeles för praktiskt och enkelt att variera efter temperatur för att välja något annat.

Om man är noga med att göra som alla andra är skal det enda som finns på telis. Telisåkare är nog de mest uniformt klädda utförsåkarna jag stött på (mig inkluderat)
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2011-11-08 09:25 av slice me nice.

Av:
    garpa
    ja.jpg

Norröna gore-tex skalplagg funkar fint men gör inget åt tekniken! Italien i vintras.

---------------------
    Läs inte min signatur.

Av:
    Sungam
    Efter att ha testat en hel del märken och modeller blev det till slut ett ställ från Haglöfs i Gore-tex® Stretch Soft Shell...tack för all feedback!

Nu är det bara till att attackera i backen :)

Av:
    perzzon
    garpa skrev:
    > >
    > Norröna gore-tex skalplagg funkar fint men gör
    > inget åt tekniken! Italien i vintras.

Fan jag som just köpte en Norröna Lofoten.
    Börjar känna mig som en poser med all dyr utrustning och medelmåttig teknik.
    Som "tur är" är mina skidor från 2003.

Av:
    AND.ers
    Är det bara jag som sliter ut ett set per år?. Jacka och byxor har en viss tendens att slitas sönder i krascher. Byxor strimlas av pjäxor,stegjärn osv. Har åkt sönder otaliga gore-texbrallor och kör numera i kraftigare snowboard/skidkläder som är sjukt mycket billigare. Det är även så att det sällan regnar där jag åker skidor så jag behöver inte gore-tex i kläderna. Vid längre vinterturer/klättring med högre intensitet duger en lätt vindtät jacka,byxor + dunjacka bra.

Av:
    perzzon
    Jag bytte precis ut min Haglöfs jacka som levt i 6 år eller så.
    Säkert 100+ skiddagar och tusen salt/grusdränkta pendlingsdagar på cykeln.
    Skidbyxor har jag ett liknande förhållande till.
    Däremot räcker ju aldrig Gore-tex andningen till. En skaljacka måste ha goda ventilationsmöjligheter för att fungera i min värld.

Av:
    Bulldog76
    Hej, hittade den här urgamla tråden och tänkte väcka liv i den.
    Jag går i valet och kvalet om jag ska ha ett set med skaljacka/byxa eller köra på ”gammeldags” fodrade skidkläder. Termobyxa och jacka. Har beställt hem Stellar Equipments skaljacka och byxa, och de var ju supertunna.  visst skaljackor är ju det, men jag är totalt ovan vid det. Åkte skidor mycket för 10-15 år sedan, och har tagit upp det igen i vintras.
    Köpte då en skitbillig halvful fodrad skidjacka bara för att ha något, (ingen ventilation i armarna osv, som jag saknar). Då jag saknar erfarenhet av skalkläder på detta sätt som sägs var väldigt bra, blir man ju lite nojig då det är en del pengar som ska ut, om man behöver komplettera med mellanlager eller isolering över skalklläderna kontra att köra med fodrade kläder.
    Skalbyxan jag fick hem som sagt var väldigt tunn, inbillar mig att det kommer att vara för kallt med en sådan i jul i fjällen med enbart underställsbyxa under? (Har en tunn Merinoull och en till tunn byxa) Måste man även här ha tjockare byxa under. Har som sagt alltid haft termobralla.
    Jacka, samma sak här, verkar bekväm och rörlig, men det lär inte räcka med en underställströja. Om man ska behålla detta skalkitet, vad bör man då satsa på som mellanlager? Tänkte nog ta det från stellar Eqipment det också i så fall. Fleecejacka, tunn dunjacka, de har även en primaloft jacka.
    Eller ska man överge detta och köpa en ventilerad fodrad skidjacka?? Svårt val detta.. Har aldrig haft skaljacka att åka skidor i, jo möjligen kan min gamla jag hade förr räknas som det för den hade en avtagbar fleece inuti, men den skaljackan hade ändå ett tunt fodrat lager den också.

Av:
    salle
    Tunn dunjacka eller dunväst kör jag. Underst merinounderställ. För riktigt kalla dagar, typ -20 i svenska fjällen kör jag även korta ullbyxor samt en extra förstärkningströja. Förra årets sportlov var det ju minus 34 grader en morgon. Men ryggskyddet värmer en del också.

______________________________________________________________ _ _
    La firma è la sottoscrizione del proprio nome e cognome (o di uno pseudonimo) per chiudere un'opera d'arte o una scrittura, confermarla o renderne noto l'autore.

Av:
    perzzon
    Vet inte vad det är du har köpt. Men se till att det är skidspecifikt. Slitaget är lite annat än om man skall vandra eller så. (stålkanter är vassa :)
    Generellt ger ju skal mycket större flexibilitet.
    Beroende på temp och åkning så står den öppen och fladdrar till att jag har ullunderställ, flece och ryggskydd under.

Av:
    lundatok
    Regnar det inte kan man ju ha en softshell som man drar skaljackan över vid behov.

Av:
    Bulldog76
    Köpt kläder härifrån:
    https://www.stellarequipment.com
    Verkar vara riktigt bra grejor för pengarna, enligt omdömen och skidforum. Så ja, skidspecifka förstärkta brallor.

Har ju en del cykelkläder att ha som mellanlager, (Softshelljacka, med och utan windstopper, långärmade höst/vinter cykeltröjor) att använda under och senare komplettera med en Fleece från Stellar EQ eller deras dun, väst eller hel jacka.
    Ska gå o prova kläderna här hemma igen, men de är bekväma. Är väl bara undrande också om byxorna, där kanske man måste köpa några fodrade kortbyxor underställ eller nåt i den stilen om det blir -15-20. runt -10 klarar man sig kanske med tunn merinounderställsbyxa och skalbyxan?

Massa val detta. :)

Tyvärr, bara registrerade användare får skriva inlägg i detta forum.

Klicka här för att logga in