• Bakhjul till gammal (MTB) pendlarcykel?

Av:
    olaola
    Jag har en gammal lila miyata som jag cyklar varje dag. Nu är fälgen typ slutbromsad.

Vad byter man till? Billigaste på Biltema http://biltema.se ? Passar dom? Vad finns det annars?

Jag har sånnadär fälgbromsar som inte är V-bromsar. Baxväxeln funkar inte men jag har kvar kransen där bak ändå. 3 växlar räcker för mig - en för uppför, en för platt och en för nerför :)
  • Re: Bakhjul till gammal (MTB) pendlarcykel?

Av:
    doubleH
    Hur många drev är det på din krans? Dvs hur många växlar på bakväxeln?
    Jag har ett par 26" hjul liggande - gängad axel, inte QR. Knappt använda...
    Frihjulskransen på bakhjulet är för 8 växlar. Har nog nån gammal bakväxel liggande också om de tre växlarna inte räcker till.
    Bytes mot nåt roligt eller nåt som man blir rolig av (tex ett par öl...).
    Jag bor strax utanför GBG - hjulen skickas inte, hämtas på plats.

Av:
    olaola
    Hej!

De låter absolut intressant om det är nått som passar ihop! Jag bor i götet.

Jag har 7 kransar bak. Min bakväxel är heltklart sliten men framförallt är det mina gamla (XL) reglage som gett upp. Reglaget för framväxeln funkar men de för bakväxeln har gett upp. Baxväxeln får bara agera kjedjespännare just nu. Ska jag laga baxväxeln behöver jag byta bromshantag & kanske hela baletten. Jag har funderat på det men inte riktigt lyckats bestämma mig om det är värt än. Har du isåfall mer saker liggande som kan tänkas passa?

Vad betyder "gängad axel, inte QR"?

Av:
    dabac
    olaola skrev:
    -------------------------------------------------------
    >
    > Vad betyder "gängad axel, inte QR"

Med gängad axel skruvas hjulet fast i gaffeländarna med muttrar på axeln.
    QR = snabbkoppling. En spak på ena sidan av hjulet som man viker in mot cykeln för att klämma fast hjulet i gaffeländarna.

Av:
    doubleH
    Hmmm, i så fall borde du nog ha ett annat hjulpar som jag också har stående. Det är för 7-delat.
    Framhjulet är helt nytt, bakhjulet lätt beg. Också med gängad axel (ingen QR).
    Biltema säljer kombinerade Shimano broms/växelhandtag som passar för en billig peng.
    PMa mig så fixar vi nåt

Av:
    olaola
    Hej igen!

Jag har (pendlar)cyklat typ 60 mil på hjulen jag frågade om sist och idag sprack bakfälgen. Har jag gjort nått fel, haft otur eller ska de va så? Hursomhelst så behöver jag nya tips på vad jag ska köpa för bakhjul igen då? :)

Photo1.jpg

Tack på förhand

//OLa

Av:
    Brando
    Typiskt modd o skit hamnar mellan bromsklossarna o fälgen under vinterhalvåret så det "slipas ner" men bara 60 mil reklamera bakfälgen! :)

Av:
    olaola
    Fast jag tror inte det är som det är nedslipat. För de ser inte ut som de.

Av:
    Harryupp
    Har du cyklat med en fälg som inte är rak i sidled händer det fort att stället där fälgen buktar ut slits så mycket att fälgsidan blir så tunn att den spricker upp som på din bild.
    De billiga mtb-hjulen har dessutom ofta billigare och mjukare fälgar som slits fortare och tappar sin form för förvånansvärt små stötar.
    Själv skulle jag väl bara byta fälgen själv och satsa på en bättre fälg, men om du inte har byggt hjul tar det nog en stund att göra jobbet själv. Är ekrar och nav sunkiga och av låg kvalitet köper jag oftast nya hjulet komplett.

Av:
    olaola
    Tack Harryupp. Jag tror inte fälgen har suttit snett.

Jag har byggt hjul innan men jag tror inte de är värt i detta fallet.

Har ni några tips på vad jag ska köpa? Jag pendlarcyklar bara (1-3 mil / dag).

Av:
    GurraG
    olaola skrev:
    -------------------------------------------------------
    > Tack Harryupp. Jag tror inte fälgen har suttit
    > snett.

Men Harryupp sa inte att fälgen suttit snett, han sa "en fälg som inte är rak i sidled".

/G

Av:
    olaola
    Men hallådär! Är det ingen som kan ge tips på vad jag borde köpa? :)

Av:
    olaola
    Hur funkar egentligen Biltemahjulen?

http://biltema.se

Av:
    42Hz
    Funkar nog helt ok med tanke på priset, kontrollera och eventuellt justerna ekerspänning och lager så rullar den utan problem.

//HaRR! - Fat tires save lives! "Just Ride&Smile"
    - Temporary out of order -

Av:
    solfagra
    Biltema hjulen är helt ok för det priset. Har ett generator framhjul (shimanonav) som rullat landsväg (pendling och långfärd)utan problem i flera år. Fortfarande rakt och generatorn funkar trots shimanos "leksaks kontakt".
    Har flera bakhjul som har "quando" nav varav nåt sitter på en odämpad mtb som rullare en del i skogen. Hjulet är rakt och fungerar utan problem. Det är smala dubbelottnade fälgar på dom. Cycklarna hade cantilever tidigare på enkla fälgar men nu är det V-bromsar på dessa dubbelbottade.
    Slutsats: Lite tunga kanske men tillräckligt starka även för motionskörning i skog. Mycket prisvärda.

Av:
    Virusko
    Köp biltemahjul, funkar helt OK för pendlingscykling.

Tyvärr, bara registrerade användare får skriva inlägg i detta forum.

Klicka här för att logga in