• Marzocchi-förvirring

Av:
    InlineOla
    Hej!

Eftersom minst en av husets två gafflar verkar vara konstant sönderplockad/på lagning så funderar jag på att handla en tredje att ha som back-up. Marzocchi MX Comp av något slag, vet dock inte vilket.

Det verkar finnas tre varianter 2004, Air, Coil samt ETA, i div längder. Vad man får om man beställer en "MX Comp" verkar skilja mellan olika ställen, vissa specar air/coil medan andra inte skriver nånting.

Min enkla fråga är; Om man kör med coil varianten, måste man då klydda med olika fjäderstyvhet (jag och sambon väger inte riktigt lika mycket), eller går det att ordna med "air pre-loaden"?

Eftersom min Marathon SL är på ett "marathongarantiärende" på 4-5v så är jag kanske lite skeptisk till luftgafflar...

Ola
  • Re: Marzocchi-förvirring

Av:
    Per
    InlineOla skrev:

> Min enkla fråga är; Om man kör med coil varianten, måste man då
    > klydda med olika fjäderstyvhet (jag och sambon väger inte
    > riktigt lika mycket), eller går det att ordna med "air
    > pre-loaden"?

Är det en renodlad spiralfjädergaffel tror jag intervallerna för fjädrarna ser ut så här:

63 kg, and below Soft
    63-73, Medium (Orange and Green)
    73-82, (1) Medium & (1) Stock "Heavy" (Red)
    82-91, Stock "Heavy" Red Springs
    91-100, (1) Stock "Heavy" (Red) & (1) Extra-Firm (Green)
    100+, Extra-Firm Springs (Green?)

Hämtat från en privat sida Marzocchi Marathon Oil-Change Instructions som är mkt användbar. Konverteringen från pund till kilo är min egen. I varje fall Marathon S kommer med fjädrar som är avsedda för personer runt 80-90 kg. Såvitt jag förstår är det samma fjädrar för alla 100 mm gafflar, så det borde gälla. Håller själv på att byta o enligt Chainreaction ska jag ha "gula" fjädrar.

Svaret på din fråga beror alltså på om ni hamnar inom samma intervall. Tycligen går det även att fingradera, genom att blanda fjädrar från olika set. Rättvisast vore att ha en från varderas viktinterval en kompromiss i husfridens tecken, som sannolikt skulle funka ganska bra.

> Eftersom min Marathon SL är på ett "marathongarantiärende" på
    > 4-5v så är jag kanske lite skeptisk till luftgafflar...

Bah ... har också en sådan, när den funkar är den silkeslen, men den har också snudd på givit mig gråa hår. Den får just sin sista chans.

Vad är det för fel på din?

Per

Post Ändrad (04-02-18 21:09)

Av:
    Obed
    Per: Hur yttrar sig strulet med Marathongaffeln? Stumnar den och blir trög?

Av:
    Per
    Obed: nej! Det första strulet var att det var för mycket olja i den med påföljd att slaglängden blev för kort. Dessutom läckte den luft efter ca 6 månader. Marzocchi USA gav mig nya topplock gratis, och p g a allt strul gick jag även ett verktyg grattis som är nödvändigt för att hålla fast röret till den negativa kammaren o få av topplocket. Efter dessa turer hade den rätt slaglängd o silkeslen funktion.

Därefter funkade den ett år, med något oljebyte, o sedan började den plötsligt läcka som ett såll i minusgrader. Då sände jag den till Chainreaction som för "standard service" de bytte alltså bussningar mm o upptäckte dessutom att dämparen i högerbenet var paj. De bytte ut den. Nu ska den förhoppningsvis vara helt ok ett tag. När den funkar som den ska är den härlig, suger upp det mesta, o kan ställas in på olika sätt.

Per

Av:
    InlineOla
    Har precis läst igenom MZ 2004 "users manual", på väg till jobbet. Inte mycket till manual, men ändå.På MX Comp Coil varianten står det A+ dvs air preload. Det kanske är en kombination av mjukare fjäder + luft som dämpning? Ärligt talat, jag har inte lyckats lista ut skillnaderna, MZ hemsida/manual är ju inte direkt strukturerade heller.

Per; Den sidan du tipsade om hittade jag till för ett par dagar sedan, men tack ändå! Jag och sambon ska nog kunna enas om en mediumfjäder isåfall..

Min Marathon SL sprutade olja i ansiktet på mig häromdagen, genom negativa luftkammaren. Hade ca 90 psi, så det borde den klara med marginal. Det verkar ta tid att laga eftersom MZ bytt generalagent i Sverige, och ingen har koll på reservdelar.

Någon mer som har koll på skillnaderna mellan Comp Air och Comp Coil?

/Ola

Av:
    Per
    InlineOla skrev:

> Min Marathon SL sprutade olja i ansiktet på mig häromdagen,
    > genom negativa luftkammaren. Hade ca 90 psi, så det borde den
    > klara med marginal.

Hände det vid pumpning? Eller under gång? Det har hänt mig vid pumpning, särskilt om den just körts hårt, typ 4-5 timmar, i tekniskt terräng, och är inget fel enligt Marzocchi USA, även om jag själv tycker det är lustigt. Har ofta haft en känsla av att det finns en förbindelse mellan den positiva o negativa kammaren som inte borde finnas där.

Per

Av:
    InlineOla
    Per: Det hände under pumpning. Hade 100 psi och skulle släppa ut till 90, då jag tryckte ner ventilen så sprutade det olja, en riktig kaskad...

Hade dock inte kört på ett par dagar då det hände.

Jag skrev till MZ igår, ska kolla om de svarat. Verkar ju bra på ett sätt att det är OK att detta händer, då kan jag ju använda min gaffel igen.

Ola

Av:
    Per
    InlineOla skrev:

> Per: Det hände under pumpning. Hade 100 psi och skulle släppa
    > ut till 90, då jag tryckte ner ventilen så sprutade det olja,
    > en riktig kaskad...

Det har hänt mig många gånger. När jag undrade vad som var fel fick jag beskedet att det var helt normalt och att oljan bara var bra för gaffeln o ventilen mm, och att det inte var något att oroa sig för. Sannolikt är det någonting som undgått mig, eftersom jag finner det ologiskt att den kan spruta olja ur den negativa kammaren när oljan uteslutande fylls på i den positiva kammaren aldrig i den negativa. Den borde såldes, kan man tycka, inte alls finnas där.

Per

Av:
    InlineOla
    Verkar vara läge att gå till min LBS och hämta tillbaka gaffeln med andra ord.

Per; Nu när jag ändå har dig på tråden: Jag har kollat en del på den sidan om Marathon S mekning. Är det samma oljemängd och viskositet som för Marathon S gaffeln? Du skrev något om ett specialverktyg, behövs detta för att byta olja/serva gaffeln?

Många frågor, men det är inte lätt att hitta info om hur man servar MZ gafflar...

edit; hittade oljetyp (7.5w) och oljenivå på MZ hemsida precis.

Post Ändrad (04-02-19 11:43)

Av:
    Per
    InlineOla skrev:

> Verkar vara läge att gå till min LBS och hämta tillbaka gaffeln
    > med andra ord.

Ja, om det inte är något annat fel.

> Per; Nu när jag ändå har dig på tråden: Jag har kollat en del
    > på den sidan om Marathon S mekning. Är det samma oljemängd och
    > viskositet som för Marathon S gaffeln?

Viskositeten är samma 7.5 W, det går utmärkt att använda en viss MC-olja, men jag är på jobbet o kommer inte ihåg vad den heter. Kan posta det senare om du vill.

> Du skrev något om ett
    > specialverktyg, behövs detta för att byta olja/serva gaffeln?

Nej, det går utmärkt att byta olja ändå, däremot behövs det ibland det för att ta av topplocket från den negativa kammaren.

> Många frågor, men det är inte lätt att hitta info om hur man
    > servar MZ gafflar...
    > edit; hittade oljetyp (7.5w) och oljenivå på MZ hemsida precis.

Oljenivåerna i manualerna är fel. Enligt manualen ska man ha 115 och 35 cc, i höger respektive vänster ben. Det är för mkt, man får ej full slaglängd. För att få full slaglängd använder jag istället 87 resp 30cc. Min är en 02a 100 mm.

Per

Av:
    oxr
    Hittills har allt jag sett annonserat som MX Comp varit luftvarianten, och den med spiralfjäder har kallats Comp coil. Vikten skiljer ganska mycket mellan de olika varianterna, så är man osäker på vilken variant som saluförs kan man ju kolla vikten.

Av:
    jomper
    Sedan finns väl båda varianterna som ETA också?

Av:
    feffemannen
    Om jag fattat det rätt (vilken jag som vanligt antagligen inte gjort) så är det stålfjäder i ena och luft i andra benet på ETAn. Så jag tror bara det finns tre varianter. Coil, Air och ETA.

f

Av:
    oxr
    Har bara sett Comp med ETA. Kollade på MZ hemsida igår och såg ingen ETA-variant. Slaglängden skiljer också. Coil finns som 85 och 105 mm, inte som 120 mm.

Av:
    InlineOla
    Nu börjar det bli struligt.. Utan att ta hänsyn till vilken variant som finns med vilken slaglängd så finns det 6 MX modeller 2004;

MX Comp; Air, Coil samt ETA
    MX Pro; Air, Coil samt ETA

Kollar man på MZ hemsida, "products" så finns det bara fyra varianter. Kollar man i deras manual + vissa hemsidor så finns det 6 varianter.

Skillnaden mellan pro och comp har vi rett ut tidigare på forumet, returen är externt justerbar på pro. Den info jag var ute efter var skillnaden mellan MX comp Air och MX comp coil. Cyclecomponents säljer ex MX Comp Coil, medan CRC har både Air och Coil varianten.

Av:
    oxr
    Skillnaden mellan Comp Air och Comp Coil är väl att den förra är helt luftfjädrad medan den senare har spiralfjäder kompletterat med en liten luftfjäder för att kunna reglera preloaden? Manitou Mars använde sig av ett liknande system.

Av:
    feffemannen
    oxr: Gäller detta för båda benen på coilvarianten? eller är det stål i ena och luft i andra?

f

Av:
    Obed
    Comp har väl ingen preload?

Av:
    jomper
    Obed: Menar du Comp Air eller Comp Coil :-D

Air-modellen har inte det så vitt jag vet, men det behövs väl inte direkt på en luftfjädrad gaffel.

Av:
    rob
    Tyvärr verkar Marzocchi ändra standard på varje årsmodell som kommer ut. Har själv en MX-PRO Coil -03, och jag har aldrig lyckats få full fjädringsväg.

Efter att ha letat överallt efter någon lista på vilka fjädrar jag bör använda, så fick jag svar från den engelska importören Windwave att jag skall ha gröna fjädrar istället för de röda som gaffeln är standardutrustad med. Jag väger ca 70kg.

Har mailat flera gånger till Marzocchis "Tech Service" eller vad det nu heter utan att få något svar. Dåligt tycker jag. Det kan väl heller inte vara så svårt att lägga ut en fjäderlista på deras hemsida tycker jag. Sen verkar färgerna på fjädrarna ändras beroende på årsmodell och slaglängd vilket gör det hela ännu mer förvirrande. Varför inte skicka med mjuka, medium och hårda fjädrar från början när man köper gaffeln ?

På de nyare ( 04:a ) gafflarna så har man tydligen lagt till någon sorts luftförspänning på de som är utrustade fjädrar. För att slippa att man ska behöva byta fjädrar beroende på kroppsvikt ?

Sen har manualerna till de nyare gafflarna tyvärr blivit väldigt dåliga beträffande info om oljenivåer, fjädrar och sprängskisser. Skärpning Marzocchi !

En kompis har en Z 2:a 98 el. 99. Manualen till denna är mycket bättre och innehåller det mesta om man vill serva sin egen gaffel.

/ Robert

Av:
    Tomaten
    För att spetsa till frågeställningen ytterligare: Går det att bygga om gafflarna för olika slaglängd? M.a.o om jag köper en 85mm, kan jag bygga om till 105mm om jag skulle vilja det? Eller tvärt om.

Av:
    InlineOla
    rob skrev:

>
    > På de nyare ( 04:a ) gafflarna så har man tydligen lagt till
    > någon sorts luftförspänning på de som är utrustade fjädrar. För
    > att slippa att man ska behöva byta fjädrar beroende på
    > kroppsvikt ?

Ja, det är svaret på denna fråga som jag var ute efter då jag postade tråden. Har de satt i mjukare fjädrar + luft för att alla oavsett vikt ska kunna ha originalfjädrarna? Hur svårt kan det vara att förklara detta på sin produktsida??? MZ måste ha världens sämsta pedagogiker som knåpar ihop produktbladet!

> Sen har manualerna till de nyare gafflarna tyvärr blivit
    > väldigt dåliga beträffande info om oljenivåer, fjädrar och
    > sprängskisser. Skärpning Marzocchi !

Jag har mailat MZ och påpekat detta, helt värdelöst. Inte ens oljetypen står specad i usermanualen. Det står däremot axle to crown avstånd för alla möjliga dirt-gafflar i hela världen. 30 sidor i "manualen" upptas av detta, jag menar har man väl köpt en gaffel så är det väl inte speciellt intressant att få reda på detta för alla MZ gafflar. Jag ska ringa MZ idag och berätta vad jag tycker, mail svarar de ju inte på....

Ola

Av:
    Obed
    Jag har hört att en del nissar plockar bort en fjäder på ena gaffelbenet i brist på utbytesfjädrar.

Jonas: Ja det var så jag menade. De e klart luftisarna inte behöver preload :-).

Av:
    rob
    Härligt Ola ! På dom bara !

Marzocchi behöver skärpa till sig när det gäller kundservice !

Ska besöka Dr Spoke inom kort för att beställa de mjukare fjädrarna till min gaffel.

/ Robert

Av:
    jomper
    rob -

Såvitt jag vet så har Duells fortfarande inte ordning på torpet, så det är inte många i sverige som kan leverera prylar från MZ just nu.

Av:
    Pelle Hå
    InlineOla skrev:
    >
    >Ja, det är svaret på denna fråga som jag var ute efter då jag postade >tråden. Har de satt i mjukare fjädrar + luft för att alla oavsett vikt ska kunna >ha originalfjädrarna?

Inget klart svar från mig heller ang. just MX:arna, men på Z1 freeride -04 så räcker det inte med att putta i luft för att kompensera vikten. Dick köpte nyligen en sådan och behövde byta fjädrarna.

Så min gissning är att det inte räcker på MX heller. Du kan justera till en viss grad med "air preload" men för att få det perfekt så behövs fjäderbyte.

Av:
    Henry_Henry
    Ola, du löser en viktig uppgift! Snälla återkoppla allt du får reda på när du pratar med dem. Jag är väldigt nyfiken på hur mycket olja som rekommenderas i min mxc eta 105 -04 som jag får levererad snart, fast det kanske någon redan vet?

Av:
    Obed
    Vad säger du Pelle, är det mjuka fjädrar i Z1? Då behöver jag inte byta.

Av:
    Per
    Marzocchi tech-support i Sverige. Beskrivs bäst som ett antal ??? - har inte en aning! Däremot är Chainreaction duktiga på Marzocchi, säljer o servar tillräckligt många för att upprätthålla någorlunda kompetens. Marzocchi USA i Californien är också bra. Svarar på frågor direkt när man ringer eller mailar. För att ha rätt till full service av dem ska man dock ha köpt gaffeln i USA.

Manualerna som kommer med gafflarna är närmast skrattretande obegripliga.

Per

Av:
    Pelle Hå
    Obed: Det tror jag inte du behöver. Jag vet inte hur viktintervallerna ser ut, men testa först innan du köper något.
    För mig (77kg) känns standardfjädrarna bra på min Z1 -03.

Av:
    InlineOla
    Per skrev:

> Marzocchi tech-support i Sverige. Beskrivs bäst som ett antal
    > ??? - har inte en aning!

Jag var inne med min gaffel på CC i lund igår, de ringde upp generalagenten. Om det är Duells som tagit över eller om de var gen.ag förut vet jag inte, strunt samma.

Det vi fick reda på var i alla fall att gen.ag skulle åka till Italien för att utbildas på MZ gafflarna. De skulle åka i början på mars, sen skulle de komma hem fulla med fakta och energi att supporta alla nyfikna MZ-ägare.

(I alla fall vad jag hoppas, vi får väl se hur det blir)

Ola

Av:
    jomper
    Avenix som hade gafflarna förut finns ju inte mer så det bör ha varit Duells.

Kul, hoppas de kommer sköta om det bra!

Av:
    InlineOla
    Nu har jag pratat med Marzocchi i USA. Han jag pratade med var otroligt trevlig och hjälpsam, inget snack alls att jag skulle vända mig till min lokala agent eller nåt sånt.

För "mitt problem" med oljeläckande negativ ventil så skulle jag byta ut en o-ring. Skulle fungera med vilken o-ring som helst om den hade rätt dimension. Jag går och hämtar min gaffel imorron och fixar det själv.

Det verkade inte som om de hade för avsikt att lägga ut "de riktiga" servicemanualerna på nätet, varför vet jag inte.

Jag fick i alla fall en "riktig" manual för min Marathon SL. Inklusive hur man plockar isär gaffeln och allt annat man vill veta (oljemängd och så vidare). Det var en manual endast för denna gaffel, alltså inte det skräp som finns på internet för 30 gafflar i samma manual.

Jag fick dessutom manualen för MX comp ETA som Henry efterfrågade (jag skickar den till dig).

Förhoppningsvis kommer vi i Sverige att få tillgång till alla manualer genom duells, utan att behöva ringa "long distance calls" varje gång.

Nu glömde jag tyvärr fråga om '04 modellerna av MX comp, angående det tråden handlade om från början. Jag ska nog fixa fram ett svar på det också.

Ola

Av:
    feffemannen
    Ola: Jag skulle också hemskt gärna vilja ha MXC ETA manualen. Kan du skicka den till mig tror du?

Min epost finns väl under min profil.

Tack!

f

Av:
    InlineOla
    feffemannen; Fixar det på en gång. Om jag inte minns fel så är jag skyldig dig en tjänst...

Ola

Av:
    jomper
    Tur att det är billigt att ringa till USA nu för tiden.

Där borta har de ofta en helt annan känsla för service än här i Europa har jag märkt.

Maila gärna manualerna till mig så kan jag lägga dem till samlingen.

Av:
    Henry_Henry
    Ola, du är en klippa! Jag har svarat ditt mail med en mailadress med 15 Mb quota så nu skall det funka! Tack!!

Av:
    iMats
    InlineOla > Om du skulle råka ha lust får du gärna maila över den där manualen till mig oxå. Det är alltså en annan än den man får med vid köp (samma som finns för nedladdning)?
    Jag får väl i så fall bli skyldig dig en tjänst :-)

Av:
    Per
    Rör det sig om dessa http://inbred.gimpcupboard.com manualer?

Till skillnad från de som kommer med gaffeln är de helt begripliga.

Per

Av:
    InlineOla
    Per; Ja, nåt i den stilen, men de ser inte riktigt likadana ut. Anledningen att jag började fråga efter manualer var att Marathon SL inte fanns med på den sidan du hänvisar till.

/Ola

Av:
    iMats
    Det finns heller inte någon manual till MX Comp ETA.

/Mats - som hoppas att någon mailar över en sådan... ;)

Av:
    Per
    > Marathon SL inte fanns med

Den här http://inbred.gimpcupboard.com täcker i varje fall min luft Marfathon. Fast filnamnet, för att bidra ytterligare till förvirringen, antyder att den borde var för de med spiralfjäder.

Nästa gång det blir aktuellt med gaffel överväger jag starkt att satsa på en Fox Vanilla 125. Min fru åker på en som hon är mkt nöjd med.

Per

Av:
    InlineOla
    Per; Du skrev i ett tidigare inlägg att du hade en MC olja, 7.5W, som funkade fint till MZ gafflarna. Har du haft möjlighet att kolla upp vad din olja heter?

Ola

Av:
    Oskar
    Marzocchis webbplats må vara en stilstudie i virrighet, obefintlig produktinfo och allmän konsumentfientlighet; de har hur som helst jätteläckra latexbrudar som åmar och ålar sig runt gafflarna i annonserna.

Post Ändrad (04-02-23 12:59)

Av:
    Per
    Inlineola: Oljan heter Motorex: Oil of Switzerland, Racing Fork Oil, 7.5W Race Quality. Enligt Chainreaction är den helt OK.

Per

Tyvärr, bara registrerade användare får skriva inlägg i detta forum.

Klicka här för att logga in