• Re: Stigstatus i Stockholm? Uppdatera Här!

Av:
    trailbiker
    Atakua skrev:
    ulfalf skrev:
    Är det cykelbart utan dubb på NICK?

Jag skulle gå ut och pröva, men vid tillfället är jag drabbad av efterlunchlättja. Och meckar dessutom med en annan cykel.

Nix, dubb på. Om du inte vill cykla jättesakta...

Hyr cykelväska: http://mtbswe.com

Av:
    Der Kaiser
    Tomcaten skrev:
    Hellas idag var det rätt mycket is på de vanligare stigarna som inte låg så högt upp. Ibland fem meter ren is-bana till landningsbana så det var stor risk att huvud bytte plats med fötter. Högre belägna stigar var jättefina o trevliga, tidvis gick det hiskeligt fort och när man just kom ned till slutet av sin sträcka så var det ofta hockey-rink framför en.

Och en jäkla massa vindfällen på stigarna, faktiskt t om på en del grusvägar.

Av:
    Lejon
    Jättehalt i Åkersberga inte helt förvånande. Många träd över grusvägarna som bonus.
    E2C2DAD2-0501-4154-B065-2F04320CE515.jpeg

Av:
    Mini_me
    Tycker Hellas var bra idag. Visst is här och där men inget som paja turen. Och vissa partier med is hade man hyfsat grepp på.

- s k i l j e l i n j e -

"Jag bara jobbar här..."

Av:
    glitch
    Någon med färsk rapport från Hellas? Funderar på var jag ska ta mig i morgon.

-= Evoc cykelväska uthyres, PMa=-

Av:
    thomalin
    Någon som kört Hacksta senaste dagarna?

Av:
    Atakua
    En sorglig syn fick jag nyss på NICK-spåret. Flera nedfallna tjocka grenar och större träd liggande på stigen.
    Det går att klippa de mindre grenarna med en handsåg, och det ämnar jag göra vid nästa tillfälle.

Men sådana stora granar och tallar kräver en riktig motorsåg för att tas bort:

IMG_20190112_103757.jpg

IMG_20190112_104034.jpg

I vissa fall blir omkörning runt hinder några tiotal meter.
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2019-01-12 13:22 av Atakua.

Av:
    Mini_me
    Status om man börjar vid HBB.

Helt ok , hela vägen från ängen och upp kan man cykla.

Kapa lite träd typ vid 5svåra / Feta vägen ner (fast på G upp)

Sen är det helt klart körbart utan dubb. Vissa fläckar men mycket fin mark utan nåt på.

Körde gröna / A-trail mm och samma överallt. Lite träd som ligger här och där men dom kommer man runt.

Så ut och kör nu! 😊👍

"Jag bara jobbar här..."

5A631D2D-B146-4E3B-9BB1-1E179A2CB5C3.jpeg
    83459A6F-6351-4080-89AB-74C64F3BD571.jpeg
    1AA0074A-718C-47E9-8DEF-43E99FF14C95.jpeg
    57765E6F-313D-4EC4-A0A7-F00BF2BDFE3D.png

Av:
    AX3L
    Mini_me skrev:
    Status om man börjar vid HBB.

Helt ok , hela vägen från ängen och upp kan man cykla.

Sen är det helt klart körbart utan dubb. Vissa fläckar men mycket fin mark utan nåt på.

Körde gröna / A-trail mm och samma överallt. Lite träd som ligger här och där men dom kommer man runt.

Så ut och kör nu! 😊👍

Imponerande trailfixande!

Av:
    Atakua
    Mini_me skrev:

Hur länge tog det att kapa dessa träd med en sådan liten handsåg? Åtminstone en timme antar jag. I alla fall stort tack och bravo!

P.S. Just nu såg att du cyklat 5svåra i 40 minuter, då det tog mindre än det att kapa träden…

Av:
    Snelhest
    Jag tar chansen att tacka för arbetet du gjort med att röja spåret!

Av:
    Mini_me
    Den är oväntat effektiv. Så kanke 15min eller nåt per stam. 👍

Frös man innan sågningen så var det ett icke problem när man var klar 😅

"Jag bara jobbar här..."

Av:
    Tomcaten
    Pbra jobbat!

En aning mindre is på stigarna norr om älta-vägen. Ja menar upp mot hästhagen.

Av:
    Crossmax
    Det är för övrigt den här sågen som några av oss beställt, och den gör verkligen en lätt match av det mesta. Kostar kaffepengar också. Rekommenderas varmt om man kör med rygga, väger inte mycket heller tack vare sågblad i aluminium.

---------------------------------------------------
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2019-01-12 16:52 av Crossmax.

Av:
    Stervelo
    Mini_me skrev:

Kudos, karma och allt annat, superfint fixat. Jag tar och köper mig en såg jag med så man fixar när man ser det.
    Perfekt så. Tillsammans kan vi göra så det blir bättre.

Det du inte dör av blir du starkare av, men det du dör av blir din mamma starkare av.

Av:
    OrjanX
    Kan rekommendera denna såg Nordic Pocket Saw. Äter sig genom tjockare stammar mycket fort. Sågar i bägge riktningar. Går bra att använda själv eller med en kompis. Liten varning då man ofta sågar underifrån och en hängande stam kan nypa klingan mot slutet. Kan vara bra att ha med en liten kil som man preppar spåret med underifrån då. Finns på Addnature och Naturkompaniet, cirka 490 kr.
    7350004340019_a_nordic_pocket_saw_nordic_pocket_saw_20.jpg

Av:
    R
    Crossmax skrev:
    Det är för övrigt den här sågen som några av oss beställt, och den gör verkligen en lätt match av det mesta. Kostar kaffepengar också. Rekommenderas varmt om man kör med rygga, väger inte mycket heller tack vare sågblad i aluminium.

Ser i specen att det är XT-tandning på den. Hur funkar det ihop med en Sram-utrustad cykel?

Av:
    Fjärdebrunn
    Stervelo skrev:
    Mini_me skrev:

Kudos, karma och allt annat, superfint fixat. Jag tar och köper mig en såg jag med så man fixar när man ser det.
    Perfekt så. Tillsammans kan vi göra så det blir bättre.

+1

Av:
    Crossmax
    R skrev:
    Crossmax skrev:

Ser i specen att det är XT-tandning på den. Hur funkar det ihop med en Sram-utrustad cykel?
    Ingen aning, undviker Sram så gott det går!

---------------------------------------------------

Av:
    Crocko
    Crossmax skrev:
    R skrev:
    Crossmax skrev:

Får verkligen hoppas att bladet inte är aluminium annats blir det nog inte mycket sågat med den innan det är dags att byta ut den.

Av:
    Mini_me
    Crocko skrev:
    Crossmax skrev:
    R skrev:
    Crossmax skrev:

Får verkligen hoppas att bladet inte är aluminium annats blir det nog inte mycket sågat med den innan det är dags att byta ut den.

"Klinga med grov XT-tandning, tandspetshärdad och svart ytbehandling som minskar friktionen och motverkar rost"

Alu rostar inte :)

"Jag bara jobbar här..."

Av:
    Stervelo
    Mini_me skrev:
    Crocko skrev:
    Crossmax skrev:
    R skrev:
    Crossmax skrev:

"Klinga med grov XT-tandning, tandspetshärdad och svart ytbehandling som minskar friktionen och motverkar rost"

Alu rostar inte :)
    Det finns andra liknande sågar, väger lika mycket, de har stålblad. Titta på tänderna på bladet, spetsarna är så smala att du skulle böja dem med fingrarna, om det var alu, tror jag. Borde vara stål. Om den dessutom behöver ytbehandling för att motverka rost, då är det stål. Man brukar inte säga att alu rostar, det oxiderar, även om det är samma process.

Det du inte dör av blir du starkare av, men det du dör av blir din mamma starkare av.

Av:
    KiwiQ
    Gömmaren svart/vita plus övriga leder, många träd som ligger, lite tråkigt på vissa utför partier där man inte kan maxxa utan att dö av ett träd.

Men fick fina timmar där idag ändå. Mötte varken vandrare eller cyklister.

Av:
    N_sandstrom
    I Hansta på järvafältet var det tokfint underlag, och inte farligt mycket träd.

Fanns nog för att inviga sågen iallafall
    20190112_120928.jpg

Gick inte på några monsterstammar, men är ändå glatt överraskad över hur bra den kapade.
    Känns som att den får stanna i väskan resten av våren.

Av:
    Mtamme
    Finfint i Åkersberga igår. Lite träd men det är ett bra tillfälle till stretching att klättra över. https://youtu.be

Av:
    thomalin
    Någon som hojat Bogesund?

Av:
    Atakua
    thomalin skrev:

Förresten, hur tar man sig fram till Bogesundslandet från "centrala" Stockholm via kollektivtrafik? Den enda möjligheten jag ser (förutom att trampa i 25 km från Täby) är någon färja. Finns det regelbunden trafik? http://sl.se ger inget svar.

Alltså kan man gömma cykeln i fickan och ta ett tåg på Roslagsbanan till Rydbo.

Av:
    thomalin
    thomalin skrev:

Nu har jag gjort det, och det går alldeles utmärkt! Blev en kortare runda på 15km. Helt ok! Enbart 2-3 tillfällen jag fick kliva av. Där träd som fallit var det ofta flera samtidigt dock. Röjningsarbetet var också i gången flera ställen.
    Underlaget är nästintill perfekt. Hårt och barmark blandat med hårdfrusen snö eller is med fastfrusen snö på.

D6400544-53F6-4CE3-A73C-B796EC8A2131.jpeg
    Redigerad 2 gång(er). Senaste ändring 2019-01-13 16:34 av thomalin.

Av:
    Rompa
    Flottsbro var bra idag, man behöver inte dubb men det finns fläckar med is. Uppför backen på baksidan är d isgata upp till första platån, sen blir d snöväg. Körde Grävet och den är absolut körbar, mycket kvistar o skit efter stormen som var. Men runt på de andra topparna så var d bra, snö och isskorpa ovan marken. Inget blött.

Av:
    Berk
    thomalin skrev:
    thomalin skrev:

Nu har jag gjort det, och det går alldeles utmärkt! Blev en kortare runda på 15km. Helt ok! Enbart 2-3 tillfällen jag fick kliva av. Där träd som fallit var det ofta flera samtidigt dock. Röjningsarbetet var också i gången flera ställen.
    Underlaget är nästintill perfekt. Hårt och barmark blandat med hårdfrusen snö eller is med fastfrusen snö på.

Jag gick Askrikerundan medan min son åkte MTB. Ingen träd som fallit på stigen där.

Fiskartorpet är nästan is och snöfria, men det finns många stora träd på stigarna.

Av:
    thomalin
    Berk skrev:
    thomalin skrev:
    thomalin skrev:

Jag gick Askrikerundan medan min son åkte MTB. Ingen träd som fallit på stigen där.

Cyklade lite av Askrikerundan och de verkar ha prioriterat att röja där. Bilden med det avsågade trädet är därifrån.

Tyvärr, bara registrerade användare får skriva inlägg i detta forum.

Klicka här för att logga in