• Re: Visa din Vitus!

Av:
    Tasse74
    Någon med Sentier 29 stl.M som har dropper på 150mm? Tänker beställa Brand-X och vill vara säker på att det passar.

Av:
    jonathansvi
    Tasse74 skrev:
    Någon med Sentier 29 stl.M som har dropper på 150mm? Tänker beställa Brand-X och vill vara säker på att det passar.

Tjejen kör precis den kombon och det funkar kanon.

Av:
    Fredrik S
    Edit: ...
    Redigerad 2 gång(er). Senaste ändring 2018-08-28 12:15 av Fredrik S.

Av:
    Tasse74
    Första tävlingen med vr29an idag, Karlstad xc. Dagen till ära skodd med Schwalbe RR och TB slanglöst. Blöt bana men hur kul som helst. :)
    20180908_130012.jpg

Av:
    Sixten Fors
    Tasse74 skrev:
    Första tävlingen med vr29an idag, Karlstad xc. Dagen till ära skodd med Schwalbe RR och TB slanglöst. Blöt bana men hur kul som helst. :)
    Helrätt :)

Av:
    Tasse74
    funkar 11-46 kassett på nx?
    trampar ju ur med 30t 11-42 som ä nu.
    byte till 32t och 11-46 är min tanke, eller e det onödigt med 11-46?
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2018-09-08 17:51 av Tasse74.

Av:
    Sixten Fors
    Tasse74 skrev:
    funkar 11-46 kassett på nx?
    trampar ju ur med 30t 11-42 som ä nu.
    byte till 32t och 11-46 är min tanke, eller e det onödigt med 11-46?
    Har inte testat själv, men vad jag har hört funkar 11-46T och NX utmärkt tillsammans. Justering av B-skruven är nog en bra idé, även om killen i videon nedan inte har gjort det. Jag skulle helt klart byta, 32T fram 11-46T bak är perfekt utväxling. Jag skulle välja Sunrace 11-46T.

Av:
    Tasse74
    börjar med 32t och känner på det.

tackar.

Av:
    Doughboy72
    Vitus Venon CRX. Svårt att hitta en mer prisvärd kolfiberhoj med Ultegra och hydrauliska skivor enligt mig. Tog premiärtur idag och är mer än nöjd.
    6F3FBEC5-60BD-4EC1-914C-89915D1E81EA.jpeg

Av:
    Enduro Fredrik
    Doughboy72 skrev:
    Vitus Venon CRX. Svårt att hitta en mer prisvärd kolfiberhoj med Ultegra och hydrauliska skivor enligt mig. Tog premiärtur idag och är mer än nöjd.

Den hojen för 15kkr!? Ett kap 😊

Av:
    Carrera
    Fick hem min Vitus Sentier idag, helt rockie på Mtb men känner mig jäkligt nöjd efter första provturen! Finns det något rekomenderat lufttryck för gaffeln? följde inte med några instruktioner på den.
    Beställde från CRC, sjukt snabb leverans!
    väger in på dryga 90 kg

Av:
    Tasse74
    står inte det på insidan gaffelbenet?
    sram säger från 120psi vid 90kg
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2018-09-24 21:20 av Tasse74.

Av:
    Carrera
    Tasse74 skrev:
    står inte det på insidan gaffelbenet?
    sram säger från 120psi vid 90kg

Där fanns det en etikett 👍

Av:
    Rungner
    378042F1-BE34-461C-975D-671DB49DDE5A.pngVitus Escarpe 29 VR i XL.

————————
    Jo såatte.. där e..

Av:
    DarthVidar
    Jag slänger väl upp bilden här med men motiverar det med att ställa en fråga! ;-)

Är det någon som provat att köra 27.5+ i sin sentier-29a och vet om det funkar? Jag leker med tanken på att skaffa ett 27.5-hjulset för plusdäck, men jag vill ju veta om det funkar först!

Deore-versionen uppgraderad med brand-x dropper, något smalare styre och ergon GA2-handtag!
    F03324D1-0B9C-4B46-904C-BE2FBE0726C0.jpeg

Av:
    crippan
    Hej!

Ni som har 29" Escarpe. Hur tycker ni de är? Har Internetcyklat lite och kedjestagen känns något långa, hur är det i verkligheten?

Har idag en Sommet som jag är nöjd med men inbillar mig att en Escarpe med lite mindre slag blir mer allround för mig.

Mvh
    Jonas

Av:
    ninoh
    DarthVidar skrev:
    Jag slänger väl upp bilden här med men motiverar det med att ställa en fråga! ;-)

Är det någon som provat att köra 27.5+ i sin sentier-29a och vet om det funkar? Jag leker med tanken på att skaffa ett 27.5-hjulset för plusdäck, men jag vill ju veta om det funkar först!

Deore-versionen uppgraderad med brand-x dropper, något smalare styre och ergon GA2-handtag!

Tja! Jag är ju inne på att köpa en sentier 27+ eller 29a. Hur kommer det sig att du vill ha 27+? Är mest nyfiken då jag själv inte vet vad jag ska ta :). Vet du hur breda 29" däck man får in fram och bak på 29an?

Av:
    Sixten Fors
    DarthVidar skrev:
    Vad är problemet, du äger ju redan cykeln? Mät hur breda däck du har idag. Mät hur mycket luft det är mellan däck och stag. Tänk. Räkna. ...Klart!

Av:
    Örjan Lax
    Sixten Fors skrev:
    DarthVidar skrev:
    Vad är problemet, du äger ju redan cykeln? Mät hur breda däck du har idag. Mät hur mycket luft det är mellan däck och stag. Tänk. Räkna. ...Klart!
    Alla kanske inte vet exakt hur mycket luft som krävs mellan däck och stag?

Av:
    Alpen
    Någon som har beställt Vitus från Chain reaction och som vet om man kan få bromsarna monterade "Euro style"? Sugen på en Escarpe...

Av:
    toga
    Från Wiggle fick man välja i kassan. Har du klickat dig fram hela vägen till bekräfta köpet?

Av:
    ponx
    Min kom med bromsarna rätt monterade. Har för mig att de gick på vilket land den skulle levereras till.

Av:
    Trengil
    Efter många om och men (https://happyride.se/forum/read.php/1/3473343) så blev det äntligen en premiärtur idag på de sämsta vägarna jag kunde hitta.

Cykeln känns riktigt bra. Rullar fint på grusvägarna och klarade även tuffare terräng helt okej.
    Behöver göra en ordentligt fit på den men tror inte ens jag kommer behöva byta styrstam som jag först befarade.

Första bekantskapen med SRAM doubletap. Lite ovant att växla ner men det kommer nog!
    20190120_110506.jpg

Av:
    kraax
    Min Sentier är tyvärr inte cykelbar ännu men har varit ett pågående vinterprojekt som är tänkt att bli färdigt till våren. Det är mitt första bygge och det är himla kul att se cykeln växa fram och att läsa på och välja delar.

IMG_20181224_124421.jpg

Än så länge har jag fått dit styrlager från Hope, 35 mm stam från Nukeproof, Descendant Kyle Strait styre, en Reba-gaffel med 140 mm slag, hjul från JRA med Stans Flow Mk3-fälgar i 29 mm bredd och orange nipplar, DHF 2,5 fram och Agressor 2,3 bak, GX Eagle DUB drivlina och lite ramskydd här och där. Jag har filat upp hålen för växelvajern för jag ville ha heldraget hölje utan skarvar.

IMG_20181224_124511.jpg

Jag tänkte fortsätta på detaljer i orange och köra på bromsar från Hope. Sen behöver jag en dropper, ett par pedaler och ett par handtag. Har kikat på dropper och orange pedaler från OneUp. Handtag har jag inte bestämt mig för ännu. Kanske ODI Ruffian med orange klämmor. Kan också bli en orange sadelklämma från Hope för att fortsätta ytterligare på det orange temat.

IMG_20190119_130917.jpg

Tänkte att jag kunde visa några bilder även om cykeln inte är färdigbyggd ännu. Hoppas på att det blir en kul cykel och att den är värdig att vara med på bild här i forumet...

Henke

Av:
    Lek3r
    Riktigt fin!

Av:
    VTS
    Vitus Sentier VR 27.5 - 2019
    Min första 'riktiga' MTB. Mer än nöjd. Hade innan dess en Biltema X-Trail 29" som visserligen var en skitcykel men den fick mig att bli intresserad :)
    o6Qq7cK.jpg

Av:
    lakasarfan
    Hallå! Bumpar tråden med en halvt OT fråga jag har: någon här som har en Sommet/Escarpe från 2019? Velar mellan dem som första FS, men har sett att andra haft tråkiga erfarenheter med gaffeln som sitter på Sommet. Vad är er uppfattning om cyklarna? Kostar i princip lika mycket i och med Wiggles nuvarande kampanj...

Av:
    Fetis
    OT tyvärr är reservdelar ganska svåra att få tag till denna 1980års modell ;)
    EC890A52-068F-4B75-A09D-06CF1609E1CE.jpeg

Av:
    Paris
    En till nöjd ägare av Vitus!
    8F14608D-9A4E-499A-939C-1E0A590D1B7F.jpeg

Av:
    weldion
    Fetis skrev:
    OT tyvärr är reservdelar ganska svåra att få tag till denna 1980års modell ;)
    Är det din Vitus?

Av:
    erkkn
    Här är min!

_20190730_222041.JPG

Av:
    erkkn
    Vad väger er Vitus Escarpe?

Min vägde in på 16kg i Large(med slangar) med min budget bagagevåg. Tror min våg lägger på lite men blev lite nyfiken, hur som är den underbar att cykla på!

DSC_1688.JPG

Av:
    Sixten Fors
    Snyggt. Tyngre cykel ger starkare ben :)

Av:
    jingleyschmidt
    En nöjd ägare här också! :D

2019-08-05_1.JPG

Av:
    slanstd
    erkkn skrev:

Min vägde in på 16kg i Large(med slangar) med min budget bagagevåg. Tror min våg lägger på lite men blev lite nyfiken, hur som är den underbar att cykla på!

Min 2019 väger ca 15.3 kg med pedaler (slanglöst), strl L

Av:
    erkkn
    jingleyschmidt skrev:
    En nöjd ägare här också! :D

Grym bild! 🙂

Fin Sentier! Försöker övertala en kompis att köpa en sån!

Av:
    erkkn
    slanstd skrev:
    erkkn skrev:

Min 2019 väger ca 15.3 kg med pedaler (slanglöst), strl L

Ja, då kanske det inte är så långt bort från bågen ändå, trots det känns den lättare i känslan än min gamla hardtail =)

Av:
    jingleyschmidt
    Gav min Sentier lite färg idag. Blev rätt schyst om jag får säga det själv. :P Bryter av snyggt mot det svarta och gråa.

2019-08-21_1.JPG
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2019-08-21 18:19 av jingleyschmidt.

Av:
    jingleyschmidt
    Från dagens lilla tripp. Jag vill se fler av era Sentier, Nucleus, Escarpe, Rapide, Energie och allt vad dom heter! Med tanke på hur många Vitus-hojar vi rekommenderar på det här forumet så borde ju snart hälften av alla användare ha en i garaget. ;)

2019-09-04_1.JPG

Av:
    erkkn
    Funderar på att sätta på röda handtag för att ge den lite färg!
    _20190904_230553.JPG

Av:
    jingleyschmidt
    erkkn skrev:

Röda handtag och lila pedaler, kör! ;) Tjusigt för övrigt! Escarpe?

Haha såg precis den LILLA pinnen. ;)

Av:
    erkkn
    jingleyschmidt skrev:
    erkkn skrev:

Röda handtag och lila pedaler, kör! ;) Tjusigt för övrigt! Escarpe?

Haha såg precis den LILLA pinnen. ;)

Japp, Escarpe VR 29!

Ja, en stadig cykel behöver en stadig pinne ;)

Av:
    Scaramanga
    Rapide :)

366DC7C2-38C4-42AF-87AA-AD2EDB101D44.jpeg
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2019-09-05 09:55 av Scaramanga.

Av:
    manneblask
    Min Sentier som har varit min go-to före min heldämpade (Meta TR) på sistone faktiskt.
    IMG_20190723_203512.jpg

Av:
    jingleyschmidt
    manneblask skrev:
    Min Sentier som har varit min go-to före min heldämpade (Meta TR) på sistone faktiskt.

Snygg lackering på den Sentiern, vilken årsmodell hade såna färger?

Tyvärr, bara registrerade användare får skriva inlägg i detta forum.

Klicka här för att logga in

KÖP & SÄLJ